Det
bästa från 2008!
Skivåret
2008 har i mitt tycke varit ett av de bästa på mycket länge
och det var minsann ingen enkel uppgift att knåpa ihop den här
listan, särskilt stenhårt var det om förstaplatsen.
Många artister, såväl nya bekantskaper som gamla
favoriter, har visat sig från sina allra bästa sidor under
det gångna året och gjort urvalet extra knepigt, även
om det varit ett angenämnt problem att ta itu med. Men skam den
som ger och utan vidare omsvep, här är mitt bud på
de 25 bästa skivorna från 2008.
25.
Luke Doucet (& The White Falcon) – Blood’s
Too Rich
Ytterligare en riktigt bra skiva från denne kanadensiske singer/songwriter
som ockuperar gränslandet mellan americana och no depression,
fylld av goda melodier med märkliga och intressanta texter som
håller intresset på topp nästan hela vägen.
24.
Lucinda Williams – Little
Honey
Inte
ett av hennes bästa verk, men det är ändå riktigt
bra rotrock med mestadels skarpa melodier och starka texter, precis
som vanligt. Och Doug Pettibone är fortfarande
en av världens bästa gitarrister.
23.
Sharleen Spiteri - Melody
Utmärkt 60-talsdoftande croonerpop i samma anda som Richard
Hawley. En platta fylld av medryckande solskenspop som man
blir på gott humör av lyssna på.
22.
Paul Mark – Blood
& Treasure
Rootsinfluerad blues av bästa märke, med ett par slängar
av såväl soul och country som jazz, kombinerat med äkta
spelglädje och genuin inlevelse leder till en synnerligen underhållande
stund för alla blueskonnäsörer och älskare av
rootsinfluerad musik.
21.
Hilary Duff – Best
of
Utan tvekan årets största positiva överraskning, för
vem hade kunnat tro att det faktiskt fanns en genuin talang hos denna
forna disney- och tonårsidol? Inte jag i alla fall, men faktum
är att detta är den bästa dansorienterade och beatdrivna
electronicapop jag har hört på flera år, fullt i
klass med tunga namn som Yello och Pet Shop
Boys.
20.
Erica Wheeler – Good
Summer Rain
En singer/songwriter av det mer stillsamma och folkliga slaget, som
skriver stämningsfull och lågmäld, huvudsakligen akustisk,
musik med mogna och beaktansvärda texter. Framförandet är
såväl vackert som sårbart och djupt bedårande.
19.
Ben Glover (& The Earls) – The
Week The Clocks Changed
Americana
från Irlands svar på den tidige Steve Earle,
inspelad i Nashville med en imponerande uppsättning av stadens
främsta sessionsmusiker. En imponerande debut som lovar mycket
gott inför framtiden.
18.
The Bittersweets – Goodnight,
San Francisco
Mäktig
och emotionellt laddad popinfluerad alt.country med bitterljuva och
tungsinta texter, suveränt framförda av Hannah Praters
ljuvliga och känslosamma stämma, gör detta till årets
bästa countryplatta.
17.
Bex Marshall – Kitchen
Table
Huvudsakligen klassisk, akustisk deltablues från en ung brittiska
som imponerar oerhört med suveränt gitarrspel, stor låtskrivartalang
och ett energiskt framförande som gör detta till årets
bästa debut och ett måste för alla som gillar klassisk
blues.
16.
Eleanor McEvoy – Love
Must Be Tough
Den
irländska singer/songwritern byter spår och ger sig ut
på en utflykt i gränslandet mellan americana och soft västkustrock,
och blandar ut mixen med både country och jazz. Utmärkta
covers av välkända låtar blandas med eget material
och ger en synnerligen välsmakande och behaglig musikalisk anrättning.
15.
Rodney Crowell – Sex
& Gasoline
Crowell fortsätter att övertyga med ytterligare
en stark platta i samma stil som de närmast föregående.
Det är folkrock som är både angelägen och intelligent
från en av det senaste decenniets starkaste låtskrivare.
14.
Aimee Mann - @#%&*!
Smilers
Ett bättre exempel på contemporary singer/songwriter än
det här gåt nog inte att hitta idag. Det är musik
som är luftig och poppig på samma gång som den är
lite dyster, inte minst på grund av de desillusionerade men
underhållande texterna. Utan tvekan hennes bästa album
så här långt i karriären.
13.
John Hiatt – Same
Old Man
Den här gamle hjälten lär väl inte behöva
någon närmare presentation vid det det här laget.
Här har han gått tillbaka till den raka och enkla men effektiva
rock som han gjorde i slutet på 80-talet, vilket resulterat
i hans bästa skiva många år.
12.
Thea Gilmore - Liejacker
Gilmore har inför detta sitt åttonde album
gått och gift sig, blivit mamma och dessutom mognat rejält
på kuppen. Mindre indierock och mera lågmäld och
akustisk folkrock med mera sansat framförande och vuxna texter
har resulterat i hennes mest personliga, och bästa, album.
11.
Johnny Dowd – A
Drunkard’s Masterpiece
En av de få sanna rebellerna i dagens musikflora som kan göra
genuint anspråk på att vara verkligt annorlunda och utmanande
musik. Det är i sedvanlig ordning mycket märkligt och svårtillgängligt
med konsternerande och provocerande texter, men också oerhört
intressant och underhållande.
10.
Paul Thorn – A
Long Way From Tupelo
På sitt senaste album ger sig Paul Thorn ut
på jakt efter sina musikaliska rötter, tillbaka till den
ruffiga blandning av heartlandrock och rotrock som han idag gör
bättre än någon annan vill jag påstå.
Hans låtskrivarpenna är minst lika vass som förut
och han levererar ett pärlband av starka låtar med sedvanligt
känslosamma och tragikomiska texter av yttersta klass.
9.
Shelby Lynne – Just
A Little Lovin’
En coverplatta med låtar från legendariska sångerskan
Dusty Springfields repertoar visar sig passa Lynne
som hand i handske. Det är suggestiv och tillbakalutad jazzpop
av absolut förnämsta märke och Lynne
sjunger med en sån sensuell inlevelse att det nästan blir
en nästan erotisk upplevelse.
8.
Tift Merritt – Another
Country
Merritt
drog iväg en sväng till Paris för inspiration, och
resultatet blev detta album, dämpad och behagligt sansad americana
med suveräna musiker, genomgående starka låtar och
intelligenta texter. Och så sjunger hon precis lika ljuvligt
som alltid, vilket gör detta till en närmast oemotståndlig
upplevelse.
7.
Kathleen Edwards – Asking
For Flowers
Lucinda
Williams arvtagerska har tagit det sista steget och utvecklats
till en rotrocksartist som tål att jämföras med vem
som helst. Det här är musicerande och låtskrivarkonst
av högsta klass, jordnära rotrock som är angelägen
och engagerande på ett sätt som man inte kommer undan.
6.
Justin Rutledge – Man
Descending
Storvulen melankolisk amercana med magnifika poetiska kvalitéer,
det är musik som är så vemodig och oerhört vacker
att man som lyssnare bara kan kapitulera inför den emotionella
övermakten. Ytterligare ett kraftfullt mästerverk från
Ron Sexsmiths
arvtagare.
5.
Eileen Rose – At
Our Tables
På sitt fjärde album når Rose nya
höjder som artist och låtskrivare som gjort att hon numera
tillhör den allra yttersta eliten av contemporary singer/songwriters.
Hopp och förtvivlan, kärlek och sorg, pop- och rockinfluenser
spelar ingen roll, Rose hanterar hela den emotionella
och musikaliska paletten på ett virtuost sätt.
4.
Scott Kempner – Saving
Grace
Den gamle hjälten från Del Lords gör
en lika efterlängtad som oväntad comeback. Det resulterar
i vad som är årets bästa rotrocksalbum, jordnära
och ruffigt men samtidigt energiskt och känsloladdat på
en nivå som är en mästares signum.
3.
Janiva Magness – What
Love Will Do
Rykande het, suggestiv och tunggungande rhythm & blues och ytterligare
ett mästerligt album från en sångerska som inte står
efter någon annan i genren och som därmed måste omtalas
med samma respekt och vördnad som legendariska artister som Bettye
LaVette och Candi Staton.
2.
Cat Power - Jukebox
På
sitt andra coveralbum har Cat Power förfinat
konsten att ta kända låtar och göra dem till sina
egna till en ny nivå som gör detta till det bästa
coveralbum som jag någonsin hört. Influenser från
urspungsmaterialet, vare sig det är country, jazz, folk eller
soul mixas med Powers personliga singer/songwriter-
rock och hennes spröda, sårbara röst, vilket resulterar
i en helt oemotståndligt
kraftfullt musikalsikt mästerverk.
1.
Peter Bruntnell – Peter
And The Murder Of Crows
På sitt sjunde album har Bruntnell tonat ner
americanainfluenserna till förmån för en mer lågmäld
och akustisk folkrock med en lätt psykedelisk touch. Annars har
musiken samma övervägande kärva och mörka tongångar
som vanligt, låtmaterialet är minst lika urstarkt som någonsin
tidigare och med detta mästarprov bevisar Bruntnell
återigen med all önskvärd tydlighet att han idag förmodligen
är världens ledande singer/songwriter.
Roger
Persson - 20090223