De
bästa albumen från 2010!
2010
var, så här i efterhand, ett lite svagare år vad
avser de musikaliska utgåvorna, åtminstone jämfört
med de närmast föregående åren. Det betyder
dock inte att de album som letat sig in på den här listan
är sämre än föregående år, det betyder
bara att konkurrensen om platserna på listan var lättare
än brukligt. Så det var den här gången lättare
än vanligt (vilket dock inte betyder att det var enkelt!) att
knåpa ihop den här listan, och utan vidare fördröjning,
här är mina bud på 2010 års 25 bästa album.
25.
Seth Augustus – To
The Pouring Rain
En av årets mer udda musikaliska upplevelser från en eklektisk
singer/songwriter från San Francisco. Det hela är en sorts
hybrid av folk och råbarkad swamp blues, med traditionella inslag
från det sibirisk/mongoliska folkslaget Tuvan som extra krydda.
Lite ojämnt och helt säkert inte för alla, men det
är oerhört spännande och intressant från början
till slut.
24.
Janiva Magness – The
Devil Is An Angel Too
Blues och rhythm and blues av klassiskt snitt som är välproducerad,
briljant framförd och som svänger på det helt rätta
sättet. Inte lika bra som hennes närmast föregående
album, men Janiva
Magness är utan tvekan en av samtidens allra bästa
sångerskor och det här är utan tvekan en högtidsstund
för blueskonässören.
23.
Johnny Dowd – Wake
Up The Snakes
Ytterligare en av årets märkligare utgåvor, fast
när det gäller Johnny
Dowd är det förstås ingen överraskning.
Blues, rotrock, jazz och till och med lite latinska sambarytmer blandas
med de sedvanligt skruvade, galghumorbehängda texterna. Väldigt
kul och spännande för den som vill ha något annorlunda,
men var beredd på att det krävs lite extra ansträngning
från lyssnaren för att kunna ta till sig den här musiken.
22.
Donna Beasley – Under
The Rushes
I botten är detta traditionell country, men uppblandat med en
rejäl dos contemporary country och en släng av appalachian
folk. Mycket professionellt framfört på alla sätt,
mycket god låtkvalitet och med några stjärnbeströdda
gästspel så är detta utan tvekan en av årets
bättre countryplattor.
21.
JT And The Clouds - Caledonia
Chicagosoul av klassisk modell med alla de rätta ingredienserna
som dessutom svänger alldeles förträffligt. Framförandet
präglas av äkta spelglädje, melodierna sätter
sig snabbt och effektivt, det här är helt enkelt gladlynt
musik som man blir på bra humör av lyssna på, även
om produktionen emellanåt framstår som en smula torftig.
20.
Martin Sexton – Sugarcoating
Det här är i stora drag utmärkt contemporary singer/songwriter
av den mer avslappnade och behagliga typen för en mogen publik,
som dock lånar influenser från många olika håll
och kanter och som därför också är väldigt
omväxlande och spännande. Sexton är
både en utmärkt sångare och låtskrivare och
även om han inte riktigt förmår hålla nivån
uppe rakt igenom hela plattan så är det i stora delar ett
mästerverk.
19.
John Brannen - Bravado
Rotrock från något av en doldis i genren, som är
lika robust och okomplicerad som den är effektiv och bra. Som
så ofta är brukligt i genren är både produktionen
och det musikaliska hantverket på toppnivå och Brannen
visar sig dessutom vara en god låtskrivare och har en passande
livserfaren röst, vad mer kan man egentligen begära?
18.
Sid Selvidge – I
Should Be Blue
Selvidge gräver i folkens och countryns bluesiga
fåra och kompletterar med ett par jazziga inslag också.
Några nyskrivna låtar samsas med ett gäng riktigt
klassiker, men Selvidge tar sig an dessa på
ett anspråkslöst och härligt inlevelsefullt sätt
vilket gör att det här projektet blir både underhållande
och lättlyssnat, en stunds härlig musikalisk avkoppling
helt enkelt.
17.
Michael Weston King – I
Didn’t Raise My Boy To Be A Soldier
M. W. King är en av Storbritanniens mest pålitliga
singer/songwriters och han gör ingen besviken den här gången
heller. Några nyskriva protestsånger samsas med ett gäng
mer eller mindre kända äldre dito från några
av musikhistoriens förnämsta låtskrivare, men King
lyckas med konststycket att få dem att låta lika angelägna
idag som någonsin tidigare.
16.
Nancy K Dillon – Roses
Guide To Time Travel
Traditionell singer/songwriter som drar kraftigt från akustisk
country och folk är det som Dillon bjuder på.
Texterna är till stor del diskbänksrealistiska (det hör
ju genren till) men låtmaterialet är både varierat
och mycket välskrivet och framförandet lämnar inget
i övrigt att önska, det här är högkvalitativ
klassisk singer/songwriter från första till sista tonen.
15.
Jason & The Scorchers – Halcyon
Times
En lika oväntad som välkommen comeback från ett av
80- och 90-talets bästa rockband. Och även om rytmsektionen
är ny så känner man som gammal fan igen sig direkt,
det är lika rått, tunggungande och rivig rock som någonsin
för. Och när dessutom Jason låter
precis lika uppkäftig som alltid och Warner E. Hodges
gitarrspel har kvar sitt bett så blir detta en triumfartad återkomst
för ett lysande rockband som visar att de gamla takterna fortfarande
sitter i.
14.
Jackie Greene – Till
The Light Comes
Jackie
Greene plockar fram sin poppigare ådra, kryddar
med lite retrodoftande 60- och 70-tals känsla och kompletterar
med en rejäl dos rootsinfluenser. Melodierna är direkta
och effektiva, texterna sedvanligt underfundiga och det resulterar
i vad som utan tvekan inte bara är Greenes mest
lättillgängliga album så här långt i karriären,
det är också det bästa.
13.
Solomon Burke – Nothing’s
Impossible
Solomon
Burke var utan tvekan en av de stora soulsångarna
genom tiderna, tråkigt nog kom detta album att bli hans sista,
liksom det blev för legendariske producenten och låtskrivaren
Willie Mitchell. Desto roligare då att konstatera
att de båda slutade på topp, för detta är en
lysande uppvisning i klassisk soul som ingen soulälskare får
lov att missa. En värdig epitaf över två av soulmusiken
största.
12.
Will Kevans – Everything
You Do
Contemporary singer/songwriter av den poppigare modellen men med en
god dos av rootsinfluenser är vad Kevans bjuder
på, en sorts rotpop skulle man kunna säga. Melodierna är
refrängstarka och direkta, texterna vassa och humoristiska och
musicerandet oantastligt. Ett imponerande debutalbum från en
artist som jag hoppas få höra mycket mer av.
11.
Kasey Anderson – Nowhere
Nights
På sitt femte album har Kasey Anderson åstadkommit
en mycket lyckad hybrid av rotrock, americana och heartlandrock av
det lite ruffigare slaget. Melodierna är lite sävliga men
starka, texterna ordrika och melankoliska men angelägna och Anderson
själv är en utmärkt, själfull sångare med
en väderbiten röst som passar musiken perfekt.
10.
Rich McCulley – Starting
All Over Again
McCulley kommer från Californien och det återspeglas
i hans musik, det är americanadoftande, soft västkust-pop
och rock han levererar. Låtmaterialet är urstarkt, musicerandet
oklanderligt och produktionen är superbt anpassad, det enda lilla
smolket i glädjebägaren är att McCulley
inte är någon lysande sångare. Men det i övrigt
helt utan tvekan contemporary singer/songwriter av högsta klass.
9.
Jeff Finlin – The
Tao Of Motor Oil
Jeff Finlin är ytterligare en doldis i americanagenren
som förtjänar betydligt mer uppmärksamhet. Här
gör han lågmäld musik för en mogen publik, där
melodierna tar en stund att komma underfund med men som växer
för varje genomlyssning och som har oerhört starka och angelägna
texter som har en vacker men jordnära poetisk knorr. Och inte
blir det sämre av att han faktiskt har gjort i princip allt (spelat,
skrivit, producerat och spelat in) själv, en mycket imponerande
prestation.
8.
Janet Robin – Everything
Has Changed
En erkänt skicklig gitarrist är hon, men det visar sig att
hon också är en mycket skicklig singer/songwriter. Det
är folkblues och folkrock med tyngdpunkten på akustiska
och lågmälda arrangemang, även om det river till med
mera elektriska dito ibland också. Musicerandet och produktionen
är naturligtvis av yppersta klass, liksom låtmaterialet,
inklusive ett par mycket väl valda och framförda covers.
7.
Chely Wright – Lifted
Off The Ground
Ytterligare en mycket välkommen och lyckad comeback från
en gammal (nåjå, relativt sett i alla fall) favoritartist.
Precis som tidigare är det contemporary country av absolut förnämsta
märke som Wright bjuder på. Hon skriver
effektiva melodier som torde göra Taylor
Swift grön av avund, mycket personliga och angelägna
texter och med superb produktion från Rodney
Crowell så blir resultatet ett av årets allra
bästa countryalbum.
6.
Ange Boxall – Writing
Letters
En independent singer/songwriter från Australien som med sitt
andra album fått till en riktig fullträff. Det är
klassisk singer/songwriter i country- och americanafåran, med
i grunden sparsamma arrangemang. Låtmaterialet är utmärkt,
hon har fått hjälp med både låtskrivandet och
framförandet av några riktiga tungviktare (exempelvis Jim
Lauderdale och JD Souther) och själv
har hon en härligt ljuv och inlevelsefull sångröst.
5.
Rob Thompson - Dust
The Storys gitarrist Rob Thompson
ger sig ut på egna äventyr, även om mycket av hans
gamla bands sound av soft och melodiös västkust pop och
rock går igen här på hans solodebut. Thompson
skriver sinnrika låtar med tvetydiga men också poetiskt
vackra texter, det är över lag en mycket emotionell musikalisk
upplevelse som toppas med en perfekt, varm och ståtlig produktion.
4.
Justin Townes Earle – Harlem
River Blues
Det här är Justin
Townes Earles tredje album och det är nog också
hans bästa så här långt I karriären. Vilket
förstås betyder att det är absolut toppklass det handlar
om. Musiken är en sorts mix av klassisk honky tonk och rockabilly
med ett och annat bluesstänk här och var. Som låtskrivare
har han utvecklats ett snäpp till tycker jag, melodierna är
omedelbara och lättillgängliga, texterna personliga och
angelägna och den varma och lite gammaldags soundet från
produktionen passar perfekt i sammanhanget.
3.
Justin Rutledge – The
Early Widows
Justin
Rutledge har fått till en musikalisk formel som
jag bara inte kan värja mig emot. Det är storvulen, melankolisk
och romantisk americana och alt. country med en kraftfullt emotionell
spets som han åstadkommer, med smått gåtfulla texter
som likväl också äger en sällsynt vacker och
poetisk kvalitet. Ytterligare ett överväldigande känsloladdat
mästerverk från Rutledge.
2.
Johnny Cash – American
VI: Ain’t No Grave
De sista (?) av Rick Rubins inspelningar med legenden
Johnny Cash hör utan tvekan till det bästa
de åstadkommit tillsammans. Det är oerhört återhållen,
naken och huvudsakligen akustisk men också en djupt personlig
musik, som av förklarliga skäl också är mycket
sentimentalt laddad. Den har en ovanligt sparsmakad produktion från
Rubin och, förstås, en kavalkad av superba
musiker som det anstår en legend, och den har inga som helst
problem med att stå som en mycket värdig epitaf över
Johnny Cash.
1.
Paul Thorn – Pimps
And Preachers
Paul Thorn
har sakta men säkert utvecklats som både artist och låtskrivare
och här når han högre höjder än vad han
någonsin tidigare gjort. Det är robust rotrock med stänk
av diverse rootsinfluenser, ypperligt framförd av Thorn
och hans tajta band. Melodierna är de starkaste han har åstadkommit,
texterna har hans sedvanlig satiriska skärpa och vassa humoristiska
udd samtidigt som hans framförande präglas av en jordnära
själfullhet som inte står någon annan efter. Ett
i alla avseende superbt album som därför belönas med
utmärkelsen som 2010 års bästa.