Flera Minirecensioner: (2007)
(2008) (2009)
(2010)
Darkness
– One Way Ticket to Hell… and Back – 2005
När jag lyssnade på den här skivan första gången
för några månader sen så tyckte jag att den var
rätt tråkig, lite märkligt och rätt spretig på
alla möjliga sätt. Nu när jag har lyssnat mera på
den har jag ändrat uppfattning en smula, det låter som någon
form av blandning av The Sweet från 70-talet,
Queen i sina mest pianobaserade dagar, lite Mika,
Whitesnake
anno 1983-84. Det pendlar lite fram och tillbaka, ibland känns
det som alltihop på en gång och ibland är det lite
av det ena bara. Men i stort sett är det ungefär så
det låter. Sångaren påminner väl lite om Mika
och Freddie Mercury, det är kanske mycket sagt
men jag tycker det finns paralleller, kanske lite Steve Priest
(var det Steve Priest som sjöng den höga
stämman i The Sweet?). Med alla dessa influenser
så låter det förstås lite ”glammigt”
och det är en stil som jag uppskattar och tillskillnad från
första genomlyssningen så gillar jag numera det här
väldigt mycket. Det är medryckande och rätt så
starka melodier som man lätt kan följa med i och då
framförallt om man har en bakgrund som glamrockare eller åtminstone
som fan av stilen. Helt klart ett album som lyfter sig efter några
genomlyssningar, så ge det en chans extra även om du inte
låter dig imponeras från början, för det är
den här skivan verkligen värd.
7/10 – Tommy Söderberg - 20110918
Reef
– Glow – 1997
Jag vet inte riktigt hur man ska rubricera den här skivan. Det
är varken bra eller dåligt egentligen och låter väl
lite alternativt eller experimentellt och det finns klara tendenser
av att låta lite grand som Rolling
Stones. Gary Stringer – sångaren
verkar åtminstone vara väldigt imponerad av Mick
Jagger, det känns som om han försöker efterlikna
sin stora idol. Hur det verkligen ligger till kan jag naturligtvis inte
svara på, han kanske helt enkelt låter så? Ska man
jämföra med Rolling
Stones, som jag generellt är måttligt imponerad
av, så tycker jag inte att det här är varken bättre
eller sämre men jag tycker helt klart att de lever upp till förebilderna.
Det är helt ok, men inget som sticker ut från mängde.
Jag kommer inte att lyssna på skivan särskilt ofta men som
en stunds förströelse när man inte har något bättre
för sig kan den kanske duga till.
5/10 – Tommy Söderberg - 20110918
Hammerfall
– No Sacrifice, No Victory – 2009
Hammerfall
är ju ett band som på något sätt bibehåller
den gamla traditionen av, låt oss saga “äkta”
heavy metal. Gränsdragningar är svåra men det här
ligger väl mer åt power metal kanske. Jag är inte bekant
med hela deras katalog men det är åtminstone en bra beskrivning
för den här skivan. Texterna är klyschiga, men de är
det med charm och de är det med glimten i ögat. Jag vet att
jag tidigare varit inne på om Hammerfall
driver med sig själva eller inte och jag vet fortfarande inte efter
den här skivan. Men jämför man den här med Legacy
of Kings, som jag tidigare har skrivit om här
på Magnifik Musik, så tycker jag inte att
det är något egentligt problem. Här spelar det nämligen
ingen roll om de är fullständigt seriösa eller om de
driver med sig själva till 100%. Givetvis är kvaliteten något
bättre om det visar sig att de driver lite med sig själva,
de behöver inte göra det fullt ut, men om de är gravallvarliga
är de ute på hal is. Då går de efter standard
forumlär 1A och tror att de är duktiga. Och tekniskt sett
så är de faktiskt ganska duktiga, de är samspelade och
musiken är medryckande, om det råder det inget tvivel! Jag
gillar sådan här musik och det råder ingen tvekan om
att de också gillar sådan här musik. Man klarar inte
av att spela så här medryckande om man inte brinner för
det man gör. Jag kan tänka mig att Hammerfall
har en mycket god livekänsla, även om jag personligen inte
har något sug efter att se musik live nuförtiden. Ska man
göra jämförelser med andra band så tycker jag att
åtminstone den här skivan påminner väldigt mycket
om Helloween under perioden med Michael Kiske.
Nu kommer kanske inte Joacim Cans upp i samma toner
som Michael Kiske men det känns som den typen
av ”lättare” power metal utan några egentligen
krusiduller. Det är inget så kräver något större
engagemang av lyssnaren, åtminstone inte om man är intresserad
av den här typen av musik, men det är lättlyssnat och
medryckande!
7/10 – Tommy Söderberg - 20110918
Juliette
and the Licks – You’re Speaking My Language –
2005
Om det hade funnits ett nobelpris i inlevelse skulle Juliette
Lewis få det för sina vokala insatser på det
här albumet. Hon lyckas hela tiden hålla sig på rätt
sida även om hon emellanåt nästan nuddar gränsen
mot att bli en karikatyr av sig själv. Egentligen hade man inte
behövt göra den här recensionen längre för
det är just hennes inlevelse i musiken och i texten som är
den här skivan allra största behållning! Musikaliskt
är det inte lika experimentellt och alternativt som Terra
Incognita från 2009 som jag tidigare har skrivit
om. Det här är frågan om mer rättfram punkrocksinfluerad
musik om man ens kan kalla punkrocken för en influens. Jag kan
inte påstå att det låter riktigt regelrätt punkrock
men kanske lite mer än bara en influens trots allt. Den placerar
sig i det magiska gränslandet precis där emellan. Det är
väldigt medryckande och det beror naturligtvis åtminstone
delvis på hennes inlevelse. Jag gillar det skarpt även om
jag egentligen inte borde tycka om den har typen av musik och det är
ju inget dåligt betyg!
8/10 – Tommy Söderberg - 20110918
Lita
Ford – Black – 1995
Det här var en fantastiskt mycket bättre skiva än vad
jag minds den som när jag återupptog kontakten med den nyligen.
Det var inte alls lika mycket industri över den som jag mindes
även om det var en ganska tungt gitarrsound över den. Jag
tycker fortfarande att de tidigare skivorna med Lita
Ford – Lita, Dangerous
Curves, Stilletto
och allt vad de heter, är bättre än den här. De
är betydligt lättare att lyssna på och ligger mer i
gränslandet mellan glam metal och heavy metal kanske, naturligtvis
med hederlig hårdrock som ingrediens också. Det här
är betydligt brutalare och kanske kan sägas ligga mellan heavy
metal och grunge. Det är svårt att sätta fingret på
det men någonstans i de krokarna ska det vara i alla fall. Men
även om det är betydligt bättre än vad jag mindes
den som är det inte speciellt bra ändå, när skivan
är slut har jag inga direkta minnen av den och så är
det med det. Det är väl lite grand på mitten då
den är som bäst och det mer klassiska ”Lita-soundet”
kommer fram. Det är lite lugnare låtar som höjer sig
från mängden, lite metal/hårdrock sådär…
Avlutningen är ganska svag, det är lite psykedeliskt och det
är en stil som inte faller mig på läppen överhuvudtaget.
5/10 – Tommy Söderberg - 20110918
Doro
– Angels Never Die – 1993
Som vanligt så är inte Doros
röst inget anmärkningsvärt att kommentera, varken positivt
eller negativt. Det funkar ok, men hon lyfter inte musiken på
egen hand. I just det här fallet är hon inte tvungen att göra
det heller då hon har ganska god hjälp av det musikaliska
kompet, ovanligt god hjälp skulle jag vilja säga! Hon behöver
inte ta i för kung och fosterland och hon behöver inte vara
speciell. Det blir ingen mästerlig platta på något
sätt men rösten fungerar bra i symbios med det övriga.
Musikaliskt handlar det inte om några direkta industriinfluenser
utan det hamnar istället någonstans mellan traditionell hårdrock
och heavy metal och inte mig emot. Det är inga melodier som är
särskilt minnesvärda, men det är trevligt så länge
man lyssnar. Man kan väl säg att på det hela taget är
de plattor som jag har gått igenom hittills med Doro
legat ungefär på mitten. Det är ganska jämt skägg
mellan dem. Den här kanske ligger lite över de andra…
6/10 – Tommy Söderberg - 20110918
Ozzy
Osbourne – No Rest for the Wicked – 1988
Det är nästan alltid lyssningsvärt när det gäller
Ozzy även
om det inte alltid kommer upp i några svindlande höjder när
det gäller kvaliteten på musiken. Det musikaliska är
det egentligen inget fel på och jag har tidigare skrivit att Ozzy
röst kanske mer är igenkänningsbar än riktigt kvalitativ.
Han har en röst man känner igen men det är ingen virtuos
på något sätt. Musiken är alltid intressant, välproducerat
och väl framfört rent musikaliskt sett. Det är helt enkelt
en artist som alltid kan leverera ungefär vad som förväntas
även om det sällan sticker ut över detta signum. Den
här skivan är inget undantag, det finns ett par låtar
– Miracle Man och någon till som
höjer sig över de andra och som vid utgivningen blev hyggligt
stora hits i sammanhanget om jag minns rätt. Förutom detta
så är det väl ett ganska slätstruken album egentligen.
6/10 – Tommy Söderberg - 20110918
Twisted
Forever – A Tribute to the Legendary Twisted Sister –
2001
Jämfört med de andra tributerna jag har lyssnat på och
skrivit om på sista tiden – till Iron
Maiden och Judas Priest,
så har inte Twisted Sister den låtskatt
som krävs för att göra projektet riktigt lyckat. Det
är inte klockrena låtar hela vägen eftersom det helt
enkelt inte finns så mycket låtmaterial att tillgå
så det bara blir topplåtar hela vägen. Det är
förstås en svaghet men också en styrka eftersom låtarna
inte med nödvändighet redan är uttjatade redan innan.
Uppfinningsrikedomen när det gäller att tolka de här
låtarna är också betydligt större än på
hyllningsalbumen till Iron
Maiden och Judas
Priest, och det är ju förstås något
positivt. Man kan alltså säga att skivan både förlorar
och tjänar på att inte ha väldigt kända låtar
tvärs igenom. Det är ett väldigt märkligt förhållande
egentligen men så är det. Musicerandet är av hög
klass och det är inte särskilt intressant vilka det är
som tolkar vilken låt egentligen, det intressanta är att
det låter lite annorlunda och att låtarna inte är plankade
rakt av utan i skojiga arrangemang.
6/10 – Tommy Söderberg - 20110918
Sonja
Aldén – Till Dig – 2007
Det här är egentligen en ganska bra skiva, det är många
medryckande melodier och om man tar det för vad det är finns
det faktiskt underhållning att hämta här. Sonja
Aldén har en mycket behaglig röst och även
om det är genant att säga det så har jag vid flera tillfällen
uttryckt åsikter om att Shirley
Clamp skulle ha Sveriges bästa schlagerröst.
Men med den här skivan i ryggsäcken så inser jag att
jag vid något tillfällen blandat ihop Shirley
Clamps röst med Sonja Aldéns…
Det säger väl en hel del om Sonjas röst, och mig också
som lyssnare kanske. Nåväl… det är alltså
schlager det handlar om, i alla fall om man inte kan säga att melodifestivalslåtar
är en genre i sig, för då skulle jag stämpla den
här skivan med det epitetet. Det låter helt enkelt melodifestival
och schlagern är väl egentligen borta från melodifestivalen
sedan många år i alla fall. Dock blir det lite tjatigt,
monotont och tråkigt framåt slutet, det finns inte så
mycket som bryter mönstret och det är lite synd för det
finns onekligen kvaliteter!
5/10 – Tommy Söderberg - 20110831
Gunbunnies
– Paw Paw Patch – 1990
Den här var en skiva som inte var något over sig, det var
inte jätteintressant och inte dåligt heller utan ligger någonstans
runt mitten av en betygsskala. Musikaliskt påminner det kanske
om någon märklig korsning av Georgia Satellites
och något mer tillrättalagt brittiskt popband. Musikaliskt
kanske närmare Georgia Satellites och produktionsmässigt
närmare slätstruken pop. Resultatet blir inget över sig,
något ganska medioker men som absolut duger att lyssna på
någon gång ibland men inte mycket mer än så.
Efter att ha lyssnat på hela skivan har jag inga direkta minnen
av den, det är inte något som sätter sig direkt i medvetandet
och jag blir inte särskilt imponerad av det musikaliska utövandet
heller. Det är ok men inte mer skulle man kunna säga. Lite
extra pluspoäng får den för den råa rocken som
någonstans ligger som influens och som jag brinner lite extra
för. Dock måste jag påpeka att det rör sig om
väldigt subtila influenser och det är verkligen inte så
att det handlar om något vrålrockande, inte musikaliskt
och definitivt inte produktionsmässigt där det är väldigt
tillrättalagt. Man har dock inte gått i fällan att lägga
allt så till rätta att det blir tråkigt och intetsägande
och inte utstickande alls från mängden.
5/10 – Tommy Söderberg - 20110829
Matandarnas
Transgalaktiska Hiphopkapell: The Next Generation – Barnvisor
för Vuxna – 2002
Jag är väl inte dummare än att jag begriper att det här
gjort på skämt, men även om det inte är på
fullt allvar finns det vissa grundregler man måste följa
för att det ska bli musikaliskt försvarbart tycker jag. Instrumentalmusikaliskt
har jag väl inget emot det här egentligen, jag vet inte riktigt
vad jag ska jämföra det med egentligen men det låter
lite jazzigt så där. Som Bo Kaspers Orkester
kanske (och nu inser jag att jag är ute på hal is) och skulle
kunna vara hur bra som helst. Men sången? …och texterna
är inte av denna världen. Jag fattar att det ska vara roligt
men det är det verkligen inte, det blir bara tramsigt och med tanke
på att sången fungerar urusel finns det inget annat att
göra än att utdela det mest miserabla betyget vi har här
på Magnifik Musik! Till skivans försvar
hör att den (lyckligtvis) bara innehåller fem låtar…
1/10 – Tommy Söderberg - 20110815
Kiss
– Dynasty – 1979
Till skillnad från Crazy Nights
så är det här en skiva som har funnits i mitt medvetande
i princip hela mitt musikintresserade liv. Det var den första skivan
jag någonsin hörde med Kiss,
den fanns hemma helt enkelt! Jag tyckte den var riktigt bra då
och jag tyckte den hade ett riktigt coolt omslag, hur man nu kan tycka
det jämför med många av de andra Kissomslagen? Lyssnar
man på den idag, så här många år efteråt
så är det fortfarande en mycket bra skiva. Den har naturligtvis
några nackdelar som man väljer att inte minnas och inte bara
megahits som I Was Made for Loving You, som
kanske är den mest spelade Kisslåten någonsin. Hard
Times, som kanske är min absoluta favorit med Kiss
genom alla tider, Charisma som också
är riktigt bra och några låtar till. Men de mindre
bra låtarna, som trots allt ligger lite över medel i ett
större sammanhang, drar faktiskt inte ner betyget så mycket.
Lite grand förstås, annars vore det ju märkligt men
överlag håller sig plattan på en imponerande nivå
med små fallgropar.
7/10 – Tommy Söderberg - 20110515
Ted
Russell Kamp – Get Back To The Land - 2011
Ted Russell Kamp
är tillbaka med ett nytt album, fast det mesta går dock att
känna igen från tidigare album, om vi talar rent musikaliskt
alltså. Således är det också denna gång
americana i grunden, men precis som på det briljanta föregående
albumet Poor
Man’s Paradise så blandar han friskt ut
sin americana med mängder med olika influenser. Således får
man som lyssnare också en rejäl dos country, samt stänk
av såväl jazz, blues och soul som heartlandrock och rockabilly.
Det är med andra ord inga som helst problem med variationen på
plattan. Inte heller finns det några problem när det gäller
det musikaliska framförandet eller produktionen. Som vanligt har
han själv skött det mesta av detta själv, men lite hjälp
av några mycket skickliga musikkollegor som Carl Byron,
Larry Franklin. Dave Raven, Kenny Vaughan och Tony
Gilkyson har han dock haft. Och så har han förstås
skrivit alla låtar också, även om han också här
har haft hjälp av olika medkompositörer i de flesta fall.
Följaktligen finns alltså egentligen alla ingredienser på
plats för att upprepa succén med det ovan nämnda albumet,
fast med ett litet men ack så viktigt undantag. Låtkvaliteten
är den här gången inte riktigt lika bra som senast.
Missförstå mig inte, det är fortfarande ett riktigt
bra album, långt över genrens genomsnitt, men han lyckas
inte riktigt nå upp till samma extrema höjder som senast.
Å andra sidan kan man förstås heller inte begära
det, för det går ju inte att åstadkomma mästerverk
varje gång. Men i övrigt så är allt precis så
bra som vi vant oss att det ska vara när det kommer ny musik från
Ted Russell
Kamp och det är bra nog. Rekommenderas varmt till
alla som har intresse av högkvalitativ americana.
8/10
– Roger Persson – 20110724
Eleanor
Fye – Love Stays On – 2011
Eleanor Fye är en ny bekantskap, även om
detta är hennes andra album, en contemporary singer/songwriter
som har en bekvämt tillbakalutad musikalisk inriktning som rör
sig i och omkring genrer som jazz, soft pop och adult contemporary,
men det finns också undertoner av mer folkliga och bluesiga anslag.
Ett musikalsikt recept som inte är helt olikt det som vi känner
igen från artister som till exempel Norah
Jones eller Mary Chapin Carpenter. Fye
skriver sin musik själv, hon har också producerat och har
spelat in i Los Angeles och Nashville med genomgående skickliga
studiomusiker som John Jorgensen och Michael
Rhodes. Och på själva det musikaliska hantverket
går det inte att klaga, det håller hög klass liksom
produktionen som målar upp en varm och avslappnad ljudbild som
passar bra till musiken. Men jag är inte lika övertygad av
låtmaterialet och, kanske framförallt, heller inte av Fyes
vokala framförande. Melodierna är förvisso av mycket
god kvalitet men texterna saknar djupare innehåll och Fye
har dessutom problem med att förmedla någon större grad
av emotionell inlevelse vilket är det allra största problemet.
Resultatet blir därför lite svårt att förhålla
sig till, å ena sidan har vi ett mycket gott musikaliskt hantverk
tillsammans med likaledes mycket goda melodier som dock tyvärr
saknar lite textmässig substans precis som framförandet saknar
emotionell dito. Det hela påminner till slut lite om hur Chris
de Burgh tenderar att låta numera, ett väldigt snyggt
utanverk men med lite innehåll av värde. Men det kan inte
förnekas att det är musik som erbjuder en väldigt behaglig
bakgrundslyssning och som sådan kan detta album faktiskt ha en
funktion av fylla, en snygg och sällskaplig ljudkuliss att koppla
av till.
6/10
– Roger Persson – 20110724
Kiss
– Crazy Nights – 1987
När
den här skivan ursprungligen släpptes köpte jag fortfarande
vinyl, eller köpte man vinyl kanske man ska säga, så
köpte jag singeln till den här skivan Crazy Crazy
Nights och jag tyckte den var riktigt riktigt bra! En
medryckande låt med bra hook, kul text, bra stamp, lätt att
sjunga med i och så vidare. Helt enkelt tilltalande. Men albumet
köpte jag inte och jag minns att jag var lite besviken på
Kiss under
den här perioden, inte för att avsminkningen egentligen var
något nytt men besvikelsen hade inte lagt sig över detta
karriärval. Det är naturligtvis helt befängt eftersom
det inte har något med musiken att göra. Hur som helst så
lyssnar jag på den här skivan i dagens ljus och det har jag
faktiskt inte gjort förrän de senaste åren och jag finner
att singeln fortfarande håller och det är en av de bästa
låtarna med Kiss
överhuvudtaget. Tyvärr är resten av materialet högt
mediokert även om det finns fler låtar som påminner
om Crazy Crazy Nights, självklart inte
exakt men det känns att låtarna är skrivna under samma
tidsperiod och med ungefär samma ambition. Det blir dock aldrig
lika bra och resten av skivan förblir medelmåttig även
om det är trevlig att lyssna på för stunden kanske.
Det är egentligen bara en enda låt som gör hela skivan
bättre än vad den borde vara – Crazy Crazy
Nights.
5/10 – Tommy Söderberg - 20110717
Meredith
Brooks – Blurring the Edges – 1997
Initialt, i de första låtarna, kanske första halvan,
så tycker jag att det här är ganska bra! Musikaliskt
ligger det väl på gränsen mot pudelrock, det är
väl det närmaste man kan komma tror jag. Meredith
har väl inte en jättespännande röst, lite som en
i mängden eller kanske något bättre än så,
men inte mer. Plattan innehåller den stora hiten – Bitch,
som jag tycker är väldigt bra. Den spelades flitigt i radio
vid tidpunkten för den här skivans aktualitet vill jag minnas
och första halvan av skivan håller alltså ungefär
samma stil och kvalitet. Det är inte jätte jättebra men
det är klart lyssningsvärt! Andra halvan av skivan är
tyvärr betydligt sämre, det är inte alls intressant att
lyssna längre och det blir nästan påträngande jobbigt
framåt slutet och det är aldrig bra. Framåt slutet
är det heller inte lika pudelrocksinfluerat som i början utan
det ligger istället och gränsar lite mot punkrocken. Inte
så mycket att det någonsin går övergränsen
och blir punkrock på riktigt, men åt det hållet till
i alla fall. Gränsdragningen är hårfin och det finns
absolut tendenser där. Det är en genre som jag generellt inte
uppskattar även om det naturligtvis finns undantag som bekräftar
regeln. Tyvärr innebär detta att den andra halvan drar ner
den första halvans kvaliteter ganska rejält när vi pratar
om helhetsintryck.
5/10 – Tommy Söderberg - 20110705
John
Mellencamp – Cuttin' Heads – 2001
Det här är väl kanske inte Mellencamps
bästa skiva, och inte den sämsta heller (så fick vi
den klyschan ur världen). Den levererar ungefär vad man kan
förvänta sig och jag tror att det är den modernaste av
skivorna som jag hört så långt. Den är alltså
betydligt nyare än det material som jag har funnit varit det absolut
bästa tidigare. Det som utmärker den, om man nu kan använda
den termen i sammanhanget då den egentligen inte utmärker
sig speciellt mycket, den är ganska slätstruken och det är
inget man stör sig på det minsta lilla och man kan absolut
lyssna på den men det är inget som sticker ut från
mängden mer än något annat, är att det musikaliskt
finns en doft av gospel med lite country som extra krydda. Det finns
en rappare inblandad, åtminstone på någon enstaka
låt och det ligger väl helt rätt i tiden 2001 kanske?
Det är inget jag är så förtjust i men det funkar
i sammanhanget helt klart! I grunden ligger förstås rotrocken
och det är en stabil grund att stå på, speciellt när
den är så väl förankrad i bluesrocken som här.
Ovanligt mycket för att vara Mellencamp
faktiskt! Dessutom finns det faktiskt reggaeinfluenser, vilket känns
lite märkligt men det är bara någon enstaka låt
som det handlar om. Med det sagt så får man väl kalla
det här för en smula eklektiskt trots allt, inte fullt ut
kanske men jag finner inget annat sätt att beskriva det på,
och jag talar förstås om ordets positiva betydelse! Det är
överlag stabilt och det är helt klart en skiva som växer
med antalet genomlyssnar. Den skäms inte för sig och det är
som sagt stabilt!
6/10 – Tommy Söderberg - 20110612
John
Mellencamp – Big Daddy – 1989
Den här fortsätter lite i samma spår som The
Lonesome Jubilee, fast kanske inte riktigt lika utpräglat.
Det är instrumentring som för tankarna till Folk, eller åtminstone
folklig musik av ett slag som är väldigt lätt att ta
till sig. Det finns både dragspel och fiol och annat som man förknippar
Folk och kanske till och med Country med. Det känns som om det
här är efterdyningarna av framgången med The
Lonesome Jubilee faktiskt. Det är ganska bra
även om den inte lever upp riktigt till sin föregångare.
Det blir i slutändan lite menlöst musikaliskt sett, han når
inte riktigt ända fram helt enkelt. Det är en bit ifrån
de historiska storhetstopparna men det är helt klart en upplevelse
som man känner tillför en någonting och det känns
skönt.
7/10 – Tommy Söderberg - 20110612
John
Mellencamp – The Lonesome Jubilee – 1987
Musikaliskt är det väldigt utpräglade influenser från
Folk och Country. Det är mycket fiol och dragspel och så
vidare och det här var faktiskt den första skiva som jag någonsin
hörde med John
Mellencamp! Jag ber således att tacka min kollega
Roger för tipset som uppenbarligen håller
än idag! Det har inte följt med mig sedan dess för det
är ganska länge sedan men bra är den fortfarande hur
som helst. Främst var det Paper in Fire
som fångade mig och som jag faktiskt införskaffade på
singel redan när det begav sig. Men det är inte förrän
nu på senare tid när jag åter har börjat intressera
mig för John
Mellencamps skivor som den har kommit i fokus igen. Men
det är ett kärt återseende, plattan har åldrats
med stil och den är fortfarande väldigt tilltalande. Melodierna
har den styrkan som den tidiga karriären ofta lyckades skapa, till
synes utan större ansträngning. Det är som sagt väldigt
folkligt och countryinfluerat. Det är tveklöst en av de allra
bästa skivorna med John
Mellencamp som finns i mina hyllor och även om jag
inte direkt kan komma på några fyndiga aforismer så
är det kanske den som sticker ut mest från mängden.
8/10 – Tommy Söderberg - 20110612
John
Mellencamp – Whenever We Wanted – 1991
Om Human Wheels
var John Mellencamp “light” så är det här
raka motsatsen, åtminstone produktionsmässigt sett. Jag har
visserligen inte hela John
Mellencamps hela diskografi i huvudet, men jag har sällan
hört några gitarriff vara så ”hårda”
som här, så ”distade” som här. Som gammal
hårdrockare vurmar jag kanske lite extra för detta och jag
förälskade mig snabbt i soundet som denna skiva avger. Vad
kan man säga mer då? Jo, att första halvan är bättre
än den andra. Det är lite mer riff i början, även
om man kanske inte kan kalla det riff om man ska vara riktigt strikt.
Det är i alla fall lite mer framträdande gitarrer! Mer gitarrdrivet
helt enkelt. Det betyder inte att det är speciellt subtilt i andra
halvan av skivan heller, det är ganska framträdande där
också. Jag tycker att John
Mellencamp har hittat en form här som åtminstone
trivs mycket bra i mina öron. Det är helt klart en av de allra
bästa Mellencampplattorna som jag har i mina hyllor
även om det är en helt annan typ av musik än vad det
var i början av karriären, eller första halvan av den
i alla fall.
8/10 – Tommy Söderberg - 20110612
John
Mellencamp – Human Wheels – 1993
Man skulle lite elakt kunna påstå att det här är
John Mellencamp
”light”. Det börjar väldigt bra men det blir framåt
slutet ganska tunt och mediokert faktiskt. Jag tycker absolut inte att
det tillhör Mellencamps
sämsta plattor – långt ifrån, men heller inte
hans bästa. Det finns helt klart trevliga melodier och det finns
bra framföranden, men det blir lite tunt och menlöst av det
i vissa låtar. Men man får ungefär vad man kan förvänta
sig och man kan inte räkna med mästerliga plattor och/eller
melodier varje gång. Helt klart ett stabilt album som inte skäms
för sig men som kanske kunde ha mått bra av en lite tuffare
attityd.
6/10 – Tommy Söderberg
- 20110612
Steve
Earle – I’ll Never Get Out Of This World Alive –
2011
Det var ett tag sedan det kom ett riktigt bra album från min gamle
hjälte Steve
Earle, men icke desto mindre så emotser jag alltid
nya album från honom med tillförsikt och förhoppningar
om att han ska ha ytterligare något mästerverk kvar i sig.
Fast jag måste också konstatera att för varje gång
som förhoppningarna mer eller mindre grusas så minskar också
tilltron till att han faktiskt ska lyckas. Dåliga plattor har
han förstås aldrig gjort (och det har han inte gjort nu heller),
men så mycket mer än hyfsat har det faktiskt inte varit på
bra länge nu. Och när jag konstaterade att detta senaste album
hade producerats av T Bone Burnett, vars storhet och
popularitet som producent jag inte för mitt liv kan begripa, så
blev jag redan på förhand skeptisk. Och mycket riktigt, produktionen
tilltalar mig inte denna gång heller med sitt lätt burkiga
och konstlade sound. Men vad värre är att inte heller musiken
lyckas med det. Här fortsätter Earle att
koncentrera sig samma folkrocksspår som han har hållit sig
till på senare år, och visst är det ett kompetent hantverk
han presterar tillsammans med ett superbt gäng musiker med nämnde
Burnett (som musiker har jag däremot absolut inget
emot honom) och Greg Leisz i spetsen. Men låtarna
är mediokra, i alla fall i jämförelse med vad Earle
åstadkommit tidigare. Även framförandet saknar det där
lilla extra, det låter förstås professionellt men inte
passionerat, något som med all önskvärd tydlighet poängteras
av det faktum att trots att albumet bara är drygt 37 minuter långt
så har jag förlorat intresset till att anstränga mig
mer än att slölyssna i god tid innan det är slut. Det
är tyvärr bara att konstatera att Steve
Earle anno 2011 framstår som habil men småtråkig.
5/10
– Roger Persson – 20110611
Amy
Speace – Land Like A Bird – 2011
Precis som på sina tidigare plattor så rör sig Amy
Speace i singer/songwriter-territorium som gränsar till
alt. country och no depression, fast numera kanske med lite mera betoning
åt det sistnämnda än tidigare. Nåväl, det
är i alla fall musik som oftast rör i någon form av
halvtempo och som lutar åt det vemodiga hållet på
den emotionella palletten och här bjuds vi på 12 låtar,
varav två covers, 3 som är skrivna av Speace
själv och resten har hon åstadkommit genom kollaborationer.
Produktionen drar företrädelsevis åt det lågmälda
och anspråkslösa hållet men utan att bli slätstruken
eller för försiktig, den är helt enkelt mycket välanpassad
och framhåller musikens affektiva kvalitéer. Det är
också musik som är ypperligt framförd i musikaliskt
hänseende och dessutom är Speace en utmärkt
och själfull sångerska, vilket tillsammans med de personliga
texterna ser till att hålla ett fast grepp om lyssnarens intresse
från början till slut. Det är stora känslosvall
som rörs upp men det går inte att finna de minsta pretentiösa
eller tendentiösa antydningar, utan Speace, musikerna
och den fina produktionen ser tillsammans till att framförandet
hela tiden framstår som helt ärligt och äkta. Det enda
lilla problemet som jag har är att variationen i melodierna inte
är särskilt stor och därför så kan en smula
enformighet rent melodiskt sett smyga sig på efterhand, men i
övrigt så håller denna produktion mycket hög klass
i alla avseende. För även om variationen kunde ha varit större
så påverkar det inte lyssningsupplevelsen i någon
väsentlig utsträckning då det framförallt är
känsloladdad och ytterst väl framförd musik som det handlar
om. Det här är därför ytterligare ett mycket bra
album från Amy Speace att lägga till de
hon har gjort tidigare och som är ett givet köp för den
som gillar singer/songwriter av den mer melankoliska modellen.
8/10
– Roger Persson – 20110611
Clawfinger
– Deaf Dumb Blind – 1993
Klassificeringar av musikgenrer är ofta oerhört svårt
men man kan väl saga att Clawfinger blandar Heavy
Metal med Industrisound och Rap. Det låter ju fruktansvärt
egentligen, men det är inte så farligt. Det är faktiskt
riktigt bra! När den här skivan kom var det helt unik, åtminstone
för mig och jag tror inte det fanns särskilt mycket sådant
här på marknaden då. Musikaliskt sett är det medryckande,
jag gillar melodierna, i den mån man kan kalla rappen för
melodier. En rytm finns det ju i alla fall. Texterna belyser oftast
orättvisor och förtryck, missnöje kanske man kan säga.
Ett par större hits finns på skivan, om man nu kan kalla
det för hits i de här sammanhangen. Det var i alla fall låtar
som spelades på radiokanaler där man kunde spela den här
typen av musik. Nigger måste vara den
mest kända och den låten fick väl ett och annat ögonbryn
att höja på sig kanske, men lyssnar man på texten så
är det alltså inte frågan om någon rasistisk
test – snarare tvärtom! Min personliga favorit är dock
Warfare som har en grym känsla. Och
jag tror att båda dessa kontroversiella låtar öppnade
vägen lite grand för Clawfingers kommande
karriär, det här är alltså deras debutplatta. Ett
kalkylerat sätt att synas helt enkelt. Textmässigt finns det
flera tänkvärdheter och texterna är viktiga för
upplevelsen det är helt klart! Jag gillar det här fast jag
inte borde göra det. Det känns stabilt hela vägen!
7/10 – Tommy Söderberg - 20110606
John
Mellencamp – Dance Naked – 1994
Det
här är en skiva som inte ligger i närheten av det bästa
materialet från John
Mellencamp! De första två, tre låtarna
är väl vettiga på något sätt men det är
på tok för tjatigt och jag skulle rent av vilja säga
– för modernt! Musikaliskt är det kanske inte riktigt
vad man för väntar sig, det är uppblandat med modernare
tongångar av pop och dance nästan. Inte för att plattan
heter så, utan för att det känns så emellanåt.
Det låter lite modernare och radiovänligare, det är
poppigt helt enkelt och det tycker jag inte riktigt passa musiken om
jag ska vara helt ärlig. Det är inte vidare intressant att
lyssna på och det gör förstås att man tröttnar
ganska fort. Med det i åtanke kan det förstås inte
bli frågan om något särskilt högt betyg. De två
första låtarna dra upp det men totalt sett blir det ganska
blygsamt. Det är kompetent och den skäms inte för sig
i hyllan men det är ingen riktigt succé.
6/10 – Tommy Söderberg - 20110604
John
Mellencamp – American Fool – 1982
Jag vet inte riktigt vad man ska säga om John
Mellencamps diskografi längre. Jag har lyssnat igenom
en hel del skivor, både från den tidiga perioden –
eller tidigt åttiodal i alla fall, till de senare eller åtminstone
sent nittiotal. Den här skivan – American Fool, är väldigt
bra, den tillhör den period av John
Mellencamps karriär som jag finner vara riktigt lyckad
och där nästan alla skivorna har stora kvalitativa kvaliteter.
Den är både melodiös och innehåller intressanta
riff, vilket jag som gammal hårdrockare uppskattar, det är
medryckande och det är välmusicerat. Något annat hade
man kanske inte räknat med i och för sig, för även
i sina minst tilltalande stunder är John
Mellencamp alldeles för rutinerad för att falla
i slarvfällorna. Den är inte riktigt lika bra som Uh-huh
och den är kanske inte riktigt lika bra som Scarcrow,
men den ligger där i närheten. Det är helt klart en av
de bästa skivorna med John
Mellencamp som jag har skrivit om än så länge,
vilket börjar bli en del nu. Det innebär att den förstås
kommer att få ett högt betyg relativt sett till övriga
plattor även om jag anser att ens nämna katastrofen Mr
Happy Go Lucky i samma andetag som denna vore lite
av en styggelse. Det här är John
Mellencamp när han är som bäst!
8/10 – Tommy Söderberg - 20110531
Hell
Bent Forever: A Tribute to Judas Priest – 2008
Liksom Iron Maiden
tributen - A Tribute to the
Beast så lider den här av samma problem,
men har också samma fördelar. Det handlar om att det i grunden
på något sätt är en väldigt bra blandning
av en rik låtskatt och det är väl ingen som har det
minsta intresse av en hyllningsskiva till Judas
Priest någon anledning att tvivla på egentligen.
Man skulle väl kunna säga att det är en platta av Greatest
Hits kaliber även om det inte är bandet själva
som gör låtarna. Jag älskar kanske inte alla låtarna
och ett par av dem kanske till och med borde ha strukit på foten
och inte inkluderats överhuvudtaget. Men det är bra samling
utan att vara bäst kanske. Liksom Iron
Maiden tributen så är låtarna bättre
i original. Det är inte lika extrema band som gör covers här,
men versionerna känns ändå mer annorlunda jämfört
med originalen än vad som var fallet med Iron
Maiden. Det är inte bara en sångare med growl
i rösten som får vara förändringen här. Trots
detta är det inte lika intressant som Iron
Maiden tributen, låtarna är i grunden något
sämre, men det är ju en smaksak förstås. Jag tycker
också att banden är något mer oengagerade. Undantaget
är väl Motörhead som gör Breaking
the Law till sin alldeles egen. Låtarna är
i grunden något uttjatade och inte jätteinnovativa i de här
versionerna heller.
6/10 – Tommy Söderberg - 20110529
Natasha
Beddingfield – Unwritten – 2004
Begreppet popmusik är ju ett väldigt brett begrepp som kan
innefatta väldigt mycket. Det här lutar åt ”dance”
hållet men då detta kan anses vara en form av popmusik tänker
jag helt enkelt vara så pragmatisk att jag kategoriserar det här
under ”pop” och gör ingen större sak av det. Det
är ingen genre som jag egentligen intresserar mig för men
emellanåt gillar jag att göra avstickare till sådant
jag normalt inte lyssnar på, om inte annat så för att
få någon konstrast till alla ”säkra” kort.
Och faktum är att det här egentligen inte alls är dåligt.
Det är bättre än det mesta annat som min begränsade
referensram av liknande musik kan uppbringa, det vill säga popmusik
med danceinfluenser. Jag tycker att Natasha helt klart
har en bra röst som passar det hon gör och jag tycker att
själva melodierna är bättre än vad jag är van
vid från sådana här produktioner. Samtidigt är
det ingenting som får mig att jubla. Jag blir inte exalterad och
inte eggad av musiken på något sätt och när plattan
börjar närma sig sitt slut känner jag att det har varit
en intressant upplevelse men det har inte gett mig särskilt mycket.
Det är helt ok att lyssna på i bakgrunden men jag skulle
nog inte orka lyssna igenom den flera gången i rad. Så bra
och intressant är det inte! Men att sätta ett betyg är
inte alltid helt enkelt. Det är flera olika faktorer som ska tas
hänsyn till och det är inte så enkelt att man bara kan
säga att det här är si eller så bra eller dåligt.
Man måste också blanda in sin egen personliga uppfattning
om vad man egentligen tycker om i grunden. Att recensera en musikstil
eller genre som man i grund och botten inte tycker är särskilt
bra är det svåraste av allt. Man måste göra avdrag
redan från början, i grunde alltså. Samtidigt ska man
försöka ge någon form av objektiv bedömning, till
skillnad från den subjektiva som jag svamlar om ovan, av hur det
står sig mot annat jämförbart material. Och det är
där recensentens erfarenhet och kunskap kommer in i bilden. Men
har man dålig kunskap på området, som jag har i det
här fallet, så blir det än svårare. När man
recenserar film, som jag ju gör mest, är det ett lite annorlunda
förhållningssätt. Därför att när det
gäller musik kommer det ytterligare en variabel in i bilden enligt
min åsikt, nämligen andrahandvärdet. Det vill säga
benägenheten att lyssna om och om igen på samma skiva känns
betydligt viktigare än när det gäller film. När
det gäller film kan det vara väldigt väldigt bra första
gången men samtidigt vara helt meningslöst att se om, eftersom
filmen kanske har sådana kvaliteter som gör att alla överraskningar
är som bortblåsta andra gången. När det gäller
musik kan jag inte komma på ett ensa fall där själva
poängen ligger i första genomlyssningens överraskning.
Det finns en helt annan värdering i andrahandsvärdet. En liten
utläggning kanske men nödvändig för att förklara
betyget. Jag är personligen inte förtjust i den här sortens
musik, det blir negativt. Jag tycker det här är bättre
än vad mycket annat i genren är, det blir positivt. Omspelningsfaktorn
är dock ganska låg, vilket ger ytterligare ett minus. Vad
andra tycker om det här jämför med annat är ju ännu
svårare att veta något om, om man nu ska blanda in det i
ekvationen. Fattar Ni?
4/10 – Tommy Söderberg - 20110526
Jeff
Talmadge – Kind Of Everything – 2011
Jeff Talmadge är en sån där artist
som vid första bekantskapen kan verka en smula oansenlig, men ju
mer man lyssnar så upptäcker man alla de subtila kvalitéer
som genomsyrar han musik. På detta hans sjunde album så
fortsätter han att gräva i samma fåra av modest arrangerad
countryfolk som tidigare, det är alltså klassiskt singer/songwriter-territorium
som vi befinner oss i. Alla spår utom ett är skrivna av Talmadge
(de flesta har han skrivit helt själv men har fått hjälp
på en handfull) och de håller hög kvalitet rakt igenom
hela plattan. Talmadge skriver framförallt starka
texter till enkla men effektiva melodier, det är musik i samma
stil som vi brukar höra från Chip Taylor
och Kevin Welch för att ta ett par exempel. Och
det är säkert heller inte någon djärv gissning
att Townes Van Zandt har varit en av Talmadges
stora inspirationskällor, hans musik besitter en hel del av samma
direkta och jordnära kvaliteter. Albumet är inspelat i Nashville
med några av de bästa sessionsmusiker som står att
finna som stommen i bandet, såsom Fats Kaplin, Pat McInerey,
Mark Fain och Thomm Jutz (som även har
producerat), och det här sköter de förstås alldeles
utmärkt precis som de brukar göra. Inget nytt under solen
egentligen alltså vad avser musiken, men jag har heller inget
alls att klaga på och allt som allt så är detta ytterligare
ett riktigt bra album från Talmadge att lägga
till dem han gjort tidigare. Ett säkert kort för oss som gillar
traditionell singer/songwriter, och för dig som inte tidigare har
stiftat bekantskap med Talmadge så är det
här albumet ett utmärkt tillfälle att passa på.
8/10
– Roger Persson – 20110520
William
Fitzsimmons – Gold In The Shadows – 2011
Detta är Fitzsimmons femte album, och det är
en ganska nedtonad, dyster musik som möter lyssnaren. Det hela
är en sorts contemporary folkpop med lite lätta inslag av
electronica emellanåt. Och det är oerhört välgjort
från början till slut, det är vacker och stämningsfull
musik som har en sorts spröd kvalitet, med introspektiva texter
från Fitzsimmons (som själv har skrivit
samtliga låtar) och som framstår som ärliga både
vad gäller innehåll och framförande. Men det är
också musik som nästan helt saknar variation, låtarna
lunkar på i nästan exakt samma halvtempo rakt igenom hela
plattan, Fitzsimmons röstläge förändras
i princip aldrig och så ej heller stämningsläget. Dessutom
är faktiskt produktionen lite för välansad och tillrättalagd
för musiken bästa, det hela blir lite väl slätstruket
och förutsägbart i längden. Inte alls dumt i mindre doser,
till och med bra, men som helhet betraktat blir det lite för enahanda
för att få ett bättre omdöme än hyfsat.
6/10
– Roger Persson – 20110520
Hayes
Carll – KMAG YOYO (& Other American Stories) – 2011
På
sitt fjärde studioalbum så kör Hayes
Carll på i samma hjulspår som tidigare. Vilket
ju innebär att det är countryrock och honky tonk det handlar
om, eller americana om man så vill. Och precis som tidigare så
är det en ganska lättsam och underhållande ton han slår
an, betoningen i hans musik lutar helt klart åt det humoristiska
hållet. Inget fel med det, speciellt inte som Carll
utan tvekan vet hur man skriver underfundiga texter och visst kan han
knåpa ihop riktigt bra melodier också. Dessutom så
är också det musikaliska hantverket helt oantastligt, så
allt väl så långt. Men jag tycker nog också att
han har lite för mycket betoning på det humoristiska anslaget,
det blir emellanåt lite svårt att ta musiken på allvar
kan jag tycka. För om det är något som Carll
saknar som låtskrivare så är det förmågan
att kombinera humorn med allvar, något som till exempel Paul
Thorn och Todd
Snider är så oerhört skickliga på.
Så även om den här plattan förvisso hela tiden
är underhållande och det egentligen inte är något
fel på låtarna, så blir det heller aldrig riktigt
angeläget. Vad vi däremot får är som sagt rejält
med humor med en härligt avslappnad och lätt kaxig attityd
och det är ju förstås inte alls dumt, även om förströelsen
inte lämnar några djupare bestående spår efter
sig hos lyssnaren. Faktum är att Carll och hans musik utstrålar
ett förhållningssätt som faktiskt återspeglas
ganska väl i albumets titel, som är en militär akronym
för ”kiss my ass guys, you’re on your own”. Kul,
om än inte allt för allvarligt menat.
7/10
– Roger Persson – 20110427
Kasey
Anderson (And The Honkies) – Heart Of A Dog – 2011
Det här är Kasey
Andersons sjätte album, men det är också
ett album som innebär några nyheter från honom. Det
är första albumet tillsammans med kompbandet The Honkies,
och det är också det första ”riktiga” studioalbumet
som Eric Amble inte har producerat, utan det har Anderson
själv gjort tillsammans med kompbandet och Jordan Richter.
Inte för att det nu märks i någon nämnvärd
utsträckning på musiken, för där känns det
mesta igen sedan tidigare. Och när det gäller Kasey
Anderson är det definitivt något som är
bra, för det här riktigt, riktigt bra gitarrdriven rotrock
och americana av den ruffigare och mera råbarkade varianten med
ett stänk av blues emellanåt. Som vanligt är samtliga
spår skrivna av Anderson själv (fast han
fått hjälp på ett av Eric Ambel) och
det är mycket hög kvalitet från början till slut.
Som vanligt är det också mycket starka och ordrika texter
med betoning på ”hard luck stories”, om livets alla
utmaningar och svårigheter. Men lite högre tempo än
tidigare har han lagt sig till med, och jag tycker nog att hela soundet
har blivit lite tyngre än tidigare också. Man skulle kunna
säga att han musikaliskt på detta album har närmat sig
Jason
& The Scorchers lite även om det nog fortfarande
är Steve Earle
som är den bästa jämförelsen. Men oavsett vad man
kallar det eller jämför det med så är det jäkligt
bra, ja faktiskt snudd på lika bra som briljanta Nowhere
Nights som jag ansåg var ett av 2010 års
allra bästa album. Och då är det ju så pass bra
att det redan nu står klart att också det här albumet
kommer att tillhöra det här årets bättre, om det
råder det ingen tvekan.
9/10
– Roger Persson - 20110427
Steve
Vai – The Ultra Zone – 1999
Få människor har så hög status i musikbranschen
som Steve Vai.
Ännu färre har blivit tillskriva epitetet ”impossible
guitar parts” av självaste Frank
Zappa. Men det har Steve
Vai och att han är en briljant gitarrist råder
det inget som helst tvivel om. Den här skivan är fylld av
gitarrfilande i alla möjliga konstiga taktarter som jag inte har
en aning vad det är för något. Efter att ha gått
igenom hela albumet kan jag tycka att det var en ganska jobbig upplevelse,
inte för att det har varit dåligt, för det har det inte
varit. Och inte bra heller, bara ganska intetsägande och oförklarligt.
Det är så pass avancerad musik att det är svårt
att förstå vad man lyssnar på och det är förstås
ett problem. När de tekniska aspekterna blir viktigare än
själva flytet i musiken tycker jag att man är ute på
hal is och det påverkar oftast lyssningsupplevelsen negativt.
Men trots detta vill jag inte påstå att Steve
Vai hänger sig åt några direkta onanisessioner
på sitt instrument, han är alldeles för rutinerad för
att fastna i den fällan. Det känns ödmjukt spelat av
Vai som förstås
trots allt är fullständigt medveten om sin oerhörda kompetens
på gitarren. Samtliga låtar är skrivna av Vai
som också producerat skivan och den är nästan helt instrumental.
Några låtar har förvisso sång men de försvinner
i mängden på något sätt och eftersom man är
så pass slut efter en genomlyssning är det svårt att
minnas alla detaljer från den. Man är kanske inte besviken
efter att ha lyssnat på den, men det är lite för komplicerad
musik för min smak, åtminstone i skrivandets stund. Det är
ytterst kompetent men det blir lite tråkigt av sig svårtillgänglighet.
Lyssnarglädjen försvinner om man förpassar själv
till någon analytisk dimma för att försöka reda
ut vad man lyssnar på.
4/10 – Tommy Söderberg - 20110407
Joan
As Police Woman – The Deep Field – 2011
Joan Wasser är ju huvudpersonen och den drivande
kreativa kraften som i första hand döljer sig bakom det fantasifulla
bandnamnet. Detta är det tredje albumet från JAPW
och precis som på föregående album så är
det en sorts alternativ, indieinfluerad soul-pop som hon bjuder på,
lite som en korsning av Al
Green och Aimee
Mann skulle man kunna säga och de tidigare albumen
har varit mycket intressanta och underhållande, om än något
ojämna. Fast den här gången har det gått lite
grus i maskineriet tycker jag, nästan som om den lekfulla uppfinningsrikedom
som präglat tidigare produktioner har sinat. Låtmaterialet
dryper inte direkt av inspiration och albumet som helhet blir efterhand
smått segt och tråkigt, även om det egentligen aldrig
är dåligt. Och inte blir det bättre av att Wasser
och Bryce Goggin, som hon har delat producentskapet
med, i stora delar har använt sig av ett ”skrälligt”
lo-fi sound som jag verkligen har svårt för. Jag har aldrig
förstått poängen med att medvetet försämra
ljudkvaliteten med att till exempel lägga på extra distorsion
och överstyra inspelningen, och jag gör det inte nu heller,
i mina öron är det bara irriterande och förstör
lyssningsupplevelsen. Nej, det här albumet är tyvärr
inte alls lika bra som tidigare utan är istället en stor besvikelse.
4/10
– Roger Persson - 20110402
Annie
Keating – Water Tower View – 2010
På
sitt fjärde album låter Annie Keating ungefär
som hon brukar göra, det är singer/songwriter som drar kraftigt
från americana och alt. country och sådant gillar vi (i
alla fall undertecknad!) ju. Samtliga spår är egna kompositioner
och det är musik som bekvämt lunkar fram i långsamt
eller halvtempo, endast vid något enstaka tillfälle höjs
tempot över dessa nivåer. Det hela påminner en hel
del om Lucinda
Williams i dennes mera sansade stunder, inte minst med
tanke på att Keatings rossliga, spruckna röst
är tämligen lik Williams. Musikaliskt finns
inte mycket att klaga på, de medverkande musikerna gör precis
vad de ska och produktionen (av Keating och Jason
Mercer) är välavvägd och funkar utmärkt
i sammanhanget. I stora drag så är detta mycket trevlig och
väl uttryckt singer/songwriter. Det enda lilla problemet är
dock att det också är en smula enformigt och förutsägbart
i längden, Keating förmår inte riktigt
variera sitt låtskrivande så pass att det håller lyssnarens
intresse på topp hela vägen hem, därtill låter
låtarna i längden lite för lika varandra. Men sett var
för sig så är det verkligen inget fel på låtarna,
det är först när man börjar närma sig slutet
på albumet som man kan drabbas lite av denna känsla. Så
det här är ändå i stort sett en mycket trevlig
platta för alla som gillar klassisk singer/songwriter i americana
och alt. country facket och som sådan kan den därför
rekommenderas.
7/10
– Roger Persson – 20110328
Sid
Selvidge – I Should Be Blue – 2010
Det här albumet kom till efter att Selvidges gamle
kompis och kollaboratör Jim Dickinson lämnade
oss häromåret, och såvitt jag förstår är
det den händelsen som åsyftas med albumtiteln. Här har
han samlat ihop ett gäng kända låtar, som till exempel
Tom T. Halls That’s How I Got To Memphis,
Townes Van Zandts I’ll Be Here In The Morning
och Duke Ellingtons Do Nothin’ Till You Hear From
Me, tillsammans med en handfull nyskrivna alster, de flesta
av honom själv men också ett bidrag från Amy
Speace. Speace som för övrigt också
bidrar med sin ljuva sångstämma i fyra mycket lyckade duetter.
Musikaliskt så är det den bluesiga fåran i country
och folk som Selvidge utforskar här, men det finns
utrymme för ett par jazziga utflykter också, och det till
mycket god effekt, inte minst tack vare Don Dixons
utmärkta, varma och organiska produktion som passar musiken ypperligt.
Egentligen är det väl inte på förhand en jättebra
idé att ge sig på ett sådant här klassiskt låtmaterial
som dessutom har tolkats ett otal gånger tidigare, men Selvidge
tar sig an projektet med en härligt lättsam och anspråkslös
attityd tillsammans med genuin inlevelse och det funkar faktiskt långt
över förväntan måste jag säga. Och när
det dessutom visar sig att de nyskrivna spåren absolut inte skäms
för sig i det illustra sällskapet så måste jag
bara konstatera att det här är ett riktigt lyckat projekt
som är en väldigt avkopplande och charmerande upplevelse från
början till slut. Det är inget nytt eller uppseendeväckande
som Selvidge erbjuder på något sätt
egentligen, men det är oerhört lättlyssnat och angenämt
och ibland så är en stunds behaglig avkoppling precis vad
man behöver. Och om det är det man är ute efter så
blir rekommendationen av denna platta därför reservationslös.
8/10
– Roger Persson – 20110328
Donna
Beasley – Under The Rushes – 2010
Donna
Beasley
är vad man i Amerika förmodligen skulle kalla ”the real
deal”, det vill säga en person som har de helt rätta
och genuina förutsättningarna, uppväxt i östra Tennessee
i samma stad som Dolly Parton i en snudd på ultrareligiös
och konservativ familj som hon är (och som inte oväntat så
småningom också ledde henne till en tonårsrevolt),
för att spela den musik hon gör. Vilket i det här fallet
alltså är country, dock lite svårbestämd sådan,
det är lite av en korsning av helt traditionell och en rejäl
näve contemporary country med en ganska god dos av appalachian
folk inbakad i mixen också. Själv kallar hon det för
”appalachian fusion music” och inte mig emot, det funkar
som beskrivning det också, även om det kanske inte är
helt lätt att föreställa sig. Nåväl, oavsett
hur man vill beskriva det så är det i alla fall bra country
som det handlar om. Bandet hon har haft med sig i studion håller
yttersta klass med musiker som Steve Mackey, Tony Paoletta,
Paul Griffith och Matt Combs, samt ett gäng
gästspel där bland andra Elizabeth Cook, Tim Carroll
och Chuck Mead adderar lite stjärnglans. Det här
är på det hela taget en oantastlig produktion från
början till slut med mycket goda låtar rakt igenom, utan
tvekan en riktigt bra platta för countrykonnässören att
addera till sin skivsamling, där den enda lilla plumpen i protokollet
egentligen är Donna Beasleys röst. Inte för
att det är något fel på den, absolut inte, men hon
låter precis som vilken annan av Nashvilles countrysångerskor
som helst och därför tenderar hennes framförande att
bli en smula anonymt i mina öron. Men i övrigt helt klart
ett av årets bättre countryalbum som därför förtjänar
en varm rekommendation.
8/10
– Roger Persson – 20110319
Johnny
Dowd – Wake Up The Snakes – 2010
Som vanligt när Johnny
Dowd är i farten så är det udda, märklig
musik som han bjuder lyssnaren på. Ibland låter det som
soundtracket till någon horrorfilm, ibland är det besynnerliga
hybrider dragna ur ett sammelsurium av influenser från blues,
rotrock, jazz och ta mig fan om han den här gången inte också
har lyckats få in lite samba i mixen. Och för den som tycker
musiken är märklig så blir det nästan än värre
när man dissekerar texterna. Ett återkommande tema i Dowds
musik är förhållandet eller kanske snarare kampen mellan
könen, fast ofta uttryck ur minst sagt bisarra och avvikande figurers
synvinkel. Den här gången hinner han bland annat behandla
incest och kannibalism, alltsammans berättat med hans sedvanligt
avgrundsmörka galghumor. Och som vanligt är det förstås
oerhört underhållande och spännande, även om han
också som vanligt håller på lite för länge.
Albumet hade sannolikt tjänat på om han hade kortat ner det
lite genom att plocka bort ett par av de lite svagare spåren som
det trots allt finns ett par av. Men som sagt, det är jävligt
kul och mycket fascinerande musik för den som är villig att
försöka ta det till sig. Det är dock musik som definitivt
inte är för gemene man, utan för den som känner
sig äventyrlig och vill testa något annorlunda som helt klart
går utanför de flesta konventionella ramar.
8/10
– Roger Persson - 20110319
Bruce
Dickinson – Tattooed Millionaire – 1990
Det var inte så länge sedan jag omnämnde den här
skivan. Det var när jag skrev om Balls
to Picasso, Bruce
Dickinsons andra soloskiva, och jag påstod då
att det här inte var någon höjdarplatta. Med det i åtanke
kände jag mig nödgad att återstifta bekantskapen med
den för att se om mitt minne gjorde den full rättvisa eller
inte. I färskt minne kan jag väl heller inte hävda något
annat än att det inte än någon höjdarplatta, men
lite bättre än vad jag tidigare tillskrivit den får
jag nog hävda att den är trots allt. Det innehåller
flera riktiga höjdarlåtar, titelspåret – Tattooed
Millionaire naturligtvis, Lickin’ the
Gun, Zulu Lulu och Mott
the Hooples gamla slagdänga All the Young
Dudes, skriven av ingen mindre än David Bowie.
Musikaliskt ligger det hela någonstans mellan glamrock och Iron
Maiden, det är alltså en betydligt popigare
stil än den vi vande oss vid med Iron
Maiden och jag har inget emot det. Det är medryckande
melodier och bra närvarokänsla hela vägen. Röstmässigt
experimenterar han väl inte lika mycket som det som komma skall,
man känner igen tekniken och man känner igen rösten från
tidigare inspelningar och det är naturligtvis en styrka. Det är
väl inte den riktiga flygsirenen som finns på en del av Iron
Maidens låtar, det är lite längre ner i
halsen men det är inget utöver det vanliga. Mycket bättre
än vad jag mindes den som! De starka låtarna lyfter upp de
svagare i helhetsintrycket.
6/10 – Tommy Söderberg - 20110315
Kenny
White – Comfort In The Static – 2010
Detta är det fjärde soloalbumet från Kenny White,
men annars har han nog mest låtit tala om sig som framgångsrik
producent och låtskrivare och som har lett till att han har arbetat
med en mängd storheter som till exempel Jagger/Richards,
Steve Earle
och Linda Ronstadt. Men på egen hand så
är det behaglig och sansad contemporary singer/songwriter av det
poppigare slaget som han åstadkommer, liknande Shawn Colvin
och Marc Cohn. Här har han själv skrivit
och producerat, förutom att han sjunger och spelar keyboards. Och
även om han gärna sätter sig själv och sitt piano
i centrum för ljudbilden så ska ingen skugga falla över
övriga musiker, det är ett superbt gäng han har samlat
ihop med Shawn Pelton, Marty Ballou
och Duke Levine som ryggrad. Han musik är som
sagt gärna pianodriven contemporary pop av det mera sansade slaget
med en och annan utsvängning åt jazzhållet, med intelligenta
och mycket litterata, ordrika texter som tydligt siktar in sig på
en mogen publik utan att snegla på några topplistor. Musiken
är på det hela taget väldigt snyggt producerad, föredömligt
framförd och låtarna är mycket välskrivna och omsorgsfullt
arrangerade, det är ett mycket smakfullt musikaliskt recept enligt
min mening. Fast hans lite Elvis Costello-liknande
röst blir ibland en smula opersonlig kan jag tycka och han har
också en tendens till att ibland dra ut lite väl länge
på låtarna, det känns framåt slutet som om albumet
blivit både lite för långt och lite för segt för
sitt eget bästa eftersom låtmaterialet efterhand heller inte
visar sig vara särskilt varierat. Men dessa brister till trots
så är det ändå superbt framfört, låtarna
håller var för sig sett en hög kvalitet från början
till slut och med de mycket goda texterna som bonus så tycker
jag nog att det här är en bra platta som kan rekommenderas
för den som gillar intellektuell contemporary singer/songwriter-pop
för en vuxen publik.
7/10
– Roger Persson – 20110309
JT
And The Clouds – Caledonia – 2010
Från Chicago kommer det här bandet, något som också
avspeglar sig tydligt i musiken. För det här är härlig,
klassisk soul och rhythm and blues med sprakande blås, varmt ruvande
keyboards i bakgrunden och gitarrer med rejält bett som skapar
en lite rå rock n’ roll spets som svänger nåt
så in i helsicke att det är svårt att sitta stilla.
Alla spåren på det här albumet är skrivna av bandledaren,
gitarristen och sångaren Jeremy ”JT” Lindsay
och här är det raka rör som gäller, inga krusiduller
eller produktionstekniska finesser här inte. Ljudet är, precis
som sig bör, lite gammaldags och rått och skänker musiken
ett autentisk retroskimmer, det liksom bara osar klassisk Chicago-soul
och rhythm and blues om varje ton på den här plattan. Det
är förstås inte originellt eller nyskapande på
något vis, produktionen blir vid något tillfälle lite
för mycket hemmasnickrad för min smak och visst finns det
en eller annan melodi som inte riktigt håller måttet jämfört
med de bästa, framförallt framåt slutet på plattan.
Men när man så lägger till detta en härligt genuin
spelglädje, många sprudlande effektiva och refrängstarka
melodier med själfulla texter som är inlevelsefullt framförda
av JT så har du en färdig produkt som utgör
en av årets mest positiva och upplyftande musikaliska upplevelser.
Det är säkert inte alls enkelt, men faktum är att JT
och company gör det här på ett så självklart
och oansträngt sätt att det framstår som just enkelt.
Och bra. Mycket bra faktiskt. En platta med musik så medryckande
och uttrycksfull att man bara inte kan låta bli att bli på
bra humör av att lyssna på den, en riktigt musikalisk terapikur
som det är en ren njutning att intaga.
8/10
– Roger Persson - 20110309
Nancy
K Dillon – Roses Guide To Time Travel – 2010
Själv kallar hon sin musik för avantgarde-americana, eller
avantgarde-folk fast i mina öron låter det förstås
precis som helt vanlig, klassisk singer/songwriter, det är folk
och country av huvudsakligen akustisk och traditionell modell med mandolin,
banjo, steel-gitarr och fiol som det handlar om, det har en hel del
old timey-känsla över sig. Men det är det ju inget fel
på, särskilt inte när det är så skickligt
gjort som här. Hon nämner bland annat Townes Van Zandt
som en förebild och det hörs, det är enkel och jordnära
musik som påminner en hel del om den som till exempel Diana
Jones åstadkommer och med texter som sjunger arbetarklassens
lov och berättar historier om det vardagliga livet i den amerikanska
mellanvästern. Det är alltså absolut inget märkvärdigt
eller annorlunda egentligen, men det är i alla avseenden utsökt
framfört och Dillon är utan tvekan en mycket
skicklig låtskrivare som lyckas åstadkomma ett varierat
låtmaterial (samtliga egna kompositioner) som spänner över
många olika stämningslägen så att det inte bara
blir elände och diskbänksrealism för hela slanten som
det annars kan tendera att bli i denna genre. Avantgarde vet jag som
sagt inte om jag skulle vilja kalla det här, men däremot har
jag inga som helst problem med att kalla det för bra, ja mycket
bra till och med. En liten pärla till album som helhjärtat
kan rekommenderas till vänner av traditionell singer/songwriter.
8/10
– Roger Persson – 20110219
The
Pack a. d. – We Kill Computers – 2010
The Pack a. d. består av två tjejer från
Vancouver som spelar en sorts märklig hybrid av ruffig bluesrock
och skitig garagerock med punkattityd, presenterat i en lo fi-kostym.
Tänk dig en korsning av White Stripes och någon
råare form av Chicagoblues som till exempel Magic Slim
så är du en bra bit på vägen. Detta är deras
tredje album och trots att de bara spelar trummor och elgitarr så
är det en förvånansvärt fullödig, och skränig,
ljudbild som de åstadkommer. Det är också musik som
är fullständigt hämningslöst framförd, Becky
Black och Maya Miller har i princip bara ett
läge och det är full ös med kaxig attityd, rejält
tryck i trummandet och friskt med dist på gitarren. Det är
oförfalskt entusiastiskt, oerhört energiskt och intensivt.
Nån större variation är det dock inte tal om, och några
som helst tendenser till teknisk ekvilibrism och subtilitet står
inte att finna utan här är det otyglad attack och aggressivitet
som gäller. Därför blir det också i längden
lite enahanda när låt efter låt framförs efter
samma recept. Men deras härliga engagemang och kompromisslösa
inställning ser ändå till att denna udda och oborstade,
ja rent av ohyfsade musikaliska upplevelse är jäkligt kul
i stora drag även om det som sagt kunde ha varit lite bättre
ställt med variationen på låtmaterialet.
7/10
– Roger Persson - 20110219
Frazey
Ford – Obadiah -2010
Tidigare så var väl Frazey Ford mest känd
som en tredjedel av den kanadensiska folkgruppen The Be Good
Tanyas, men den som förväntar sig något liknande
på hennes solodebut kommer att bli gruvligt besviken. För
tydligen så när Ford sedan länge en
förkärlek till klassisk soul och rhythm and blues och det
är precis i dessa tecken som denna platta går. Fast helt
har hon heller inte velat släppa sina musikaliska rötter,
utan det finns en del alt. country-influenser här också.
Så det hela resulterar alltså i en sorts lätt alternativ
soul, med tydliga influenser från artister som Arthur
Alexander och Al
Green. Ford har dessutom en ganska säregen,
varm och darrande röst som jag personligen tycler passar ganska
bra i den här anrättningen, men den är som sagt ganska
udda och det är inte på något viss självklart
att den uppskattas av alla. Det hela är dock i stort sett faktiskt
ett ganska tilltalande och charmigt tilltag, men tyvärr så
räcker det inte riktigt hela vägen hem. Låtmaterialet
blir efterhand rätt så enformigt och det blir svårt
att höra skillnad på låtarna och att hålla intresset
för musiken uppe. Ett intressant och spännande försök
är det dock och i mindre doser också riktigt bra, men som
helhet betraktat så blir albumet lite tjatigt i längden.
Helt okej men det känns också som om potentialen är
mycket större och att det här skulle (borde?) ha kunnat bli
ännu mycket bättre än vad det nu faktiskt blev.
6/10
– 20110209 – Roger Persson
Whitey
Morgan And The 78’s – Whitey Morgan And The 78’s
– 2010
Det här är Morgans andra album tillsammans
med sin kompgrupp The 78’s och det som bjuds
är outlaw country och honky tonk i helt traditionell anda. Det
låter i stora drag helt rätt, det svänger som det ska
och det är på alla sätt helt oklanderligt framförd
och producerad country med alla de rätta textmässiga ingredienserna
också, vilket låttitlar som Turn Up The Bottle,
Cheaters Always Loose och I Ain’t Drunk
vittnar om. Och ändå så griper det av någon anledning
inte riktigt tag i mig som lyssnare. Kanske är det helt enkelt
så det enkla och konservativa konceptet som Morgan
har anammat lite för ofta har hörts vara ännu lite bättre
från lite för många andra artister. För jag kan
inte riktigt förlika mig med intrycket av att Morgan
för mig mest framstår som en efterapare och wannabe, för
visst så har både Waylon och Hank
Jr. gjort detta bättre. För den som inte kan få
nog av outlaw country av klassisk modell lär detta dock passa utmärkt,
men personligen tycker jag att Jamey
Johnson eller varför inte Grant
Langston är bättre vårdare av traditionerna
utan att för den skull falla i fällan att bli enkelspåriga
eller simpla imitatörer. För mig blir Morgan
aldrig mer än ett tillfälligt, men förvisso ett trevligt
sådant, tidsfördriv som dock inte lämnar några
som helst spår efter sig när musiken tystnar.
5/10
– Roger Persson – 20110209
A
Tribute to the Beast – 2002
Att bedöma samlingsskivor eller hyllningsalbum är sannerligen
inte det lättaste. Det kräver en helt annan infallsvinkel
än att bara tycka till om nytt musikaliskt material. Fast det är
klart, handlar det om hyllningar är det ju på sätt och
viss nytt material efterson det rör sig om versioner av musik som
man tidigare inte varit bekant med. Men efterson det handlar om flera
olika artister som framför material är det svårt att
hittade någon form av sammanhållande kontinuitet i det hela.
Förutom den mest uppenbara då, att det är en hyllning
till ett specifikt band eller artist. I det här fallet handlar
det alltså om Iron
Maiden, ett av mina absoluta favoritband och som har varit
det nästan ända sedan jag upptäckte dem någon gång
under åttiotalet. Det gör att alla låtarna, med något
enstaka undantag kanske, är väldigt väldigt bra i sina
ursprungsversioner. Det är osannolikt svårt att förstöra
dem även om man skulle vilja, vilket naturligtvis inte är
fallet eftersom det trots allt handlar om en hyllning till bandet från
andra band. Låtmaterialet är helt enkelt fantastiskt bra!
Man kan ta valfri ”greatest hits” eller ”best of”
och hitta nittio procent av låtarna. Det gör att det blir
lite tråkigt och lite oöverraskande samtidigt som det naturligtvis
blir hur bra som helst. Hur som helst är det inga direkta överraskningar
när det gäller det instrumentalmusikaliska och det är,
i likhet med föregående resonemang, både bra och dåligt.
När det gäller sången så har dock en del av banden
tagit ut svängarna en aning. Det är diverse growl och liknande
tekniker. Normalt sett är jag inte särskilt imponerad av dessa
tekniker men jag tycker det är rätt skojigt att höra
de här låtarna på det sättet ändå.
Det är inte jättebra, men i alla fall intressant! Det blir
en konstrast till hur, framförallt Bruce
Dickinson framför låtarna i original. När
man ska till att sätta ett betyg på en sådan här
skiva hamnar man naturligtvis i någon sorts dilemma. Inget av
det som finns på den här skivan är bättre än
originalet på något sätt. Och eftersom de allra mesta
av materialet är så starkt förknippat med originalframförande
blir det istället en nackdel av det hela. Men samtidigt är
ju grundmaterialet så bra att man inte kan låta bli att
tycka om det man hör och eftersom det trots allt är något
annorlunda än vad man är vad vid så öppnas en ny
dimension till musiken. Det är svårt att förstå
själva poängen med att göra nya versioner av en del av
de superklassiska låtarna men samtidigt är det förstås
därför de ingår på en sådan här hyllning.
Vem skulle inte vilja hylla sitt favoritband med en egen version av
en av deras låtar? Betyget då? Ja, vad ska man säga…
Det är bra låtar i grunden, bra framförande, några
lite roligare än andra.
7/10 – Tommy Söderberg - 20110129
Titt
Merritt – See You On The Moon – 2010
På sitt fjärde studioalbum så fortsätter Tift
Merritt på den inslagna vägen från det
utmärkta albumet Another
Country, vilket betyder att det handlar om contemporary
singer/songwriter med lite olika rootsinfluenser, ofta från americana-hållet
men också från både soul och folk. Produktionen har
den här gången överlåtits till Tucker
Martine (Laura Veirs, Bill Frisell) och han
har varit ytterligare lite mer sparsmakad med produktionen så
att den har blivit ännu lite mer dämpad och försiktig
jämfört med tidigare alster. Det är dock ett musikaliskt
stämningsläge som passar Merritt
alldeles utmärkt då det låter musiken fokusera på
hennes styrkor som låtskrivare och sångare. Som vanligt
så sjunger hon alldeles ljuvligt, hon har en sådan där
självklart vacker och själfull röst som det är en
ren njutning att lyssna nästan oavsett vad hon sjunger om. När
hon dessutom kombinerar detta med en, i sedvanlig ordning, mycket god
låtkvalitet och superba musiker (Zeke Hutchins, Jay Brown
och Greg Leisz till exempel) så blir naturligtvis
resultatet också denna gång riktigt bra. Men om man ska
vara riktigt petigt kritisk så kan jag också sakna lite
glädjeuttryck och variation på detta album jämfört
med tidigare. Det blir ett väldigt fokus det melankoliska känsloläget
och när dessutom den övervägande majoriteten av låtarna
drar åt det långsamt lunkande hållet så blir
det också en liten smula förutsägbart med bara en mycket
liten men dock märkbar antydan till enformighet framåt slutet
på albumet. Jag tycker därför heller inte att det riktigt
kan mäta sig med det bästa hon gjort tidigare, men bortsett
från dessa petiga anmärkningar så är det annars
i allt väsentligt ett riktigt bra album som varmt kan rekommenderas.
8/10
– Roger Persson - 20110125
Turin
Brakes – Outbursts – 2010
Den här plattan är Turin Brakes sjätte
studioalbum, men det är första gången som jag lyssnar
närmare på dem eftersom jag tidigare aldrig riktigt fastnat
för deras melankoliska indiepop. Men så hittade jag denna
väldigt billigt i höstas på den utmärkta skivmässan
som varje höst och vår arrangeras i Husqvarna (ett besök
rekommenderas varmt) och tänkte att det kunde vara värt en
chans. Och på sätt och vis så är jag glad att
jag gjorde det, för det har i alla fall övertygat mig om att
det här verkligen inte var något för mig. De bjuder
på en sorts folklig indie- eller alternativ pop med stora, svulstiga
arrangemang, gärna med mycket stråkar, och stämsång.
Jag antar att det är menat att anspela på de melankoliska
känslosträngarna men den enda känsloupplevelse som drabbar
undertecknad är stor leda. Det är ambitiös musik som
förvisso är både snyggt producerad och mycket kompetent
framförd, men den är också märkligt substanslös,
det hela blir i mina öron väldigt pretentiöst och menlöst.
Jag antar att de vill förmedla något men för det krävs
att man lyckas fånga lyssnarens uppmärksamhet och jag kommer
hela tiden på mig själv med att göra en massa annat
än att just lyssna och därför så fattar jag heller
aldrig poängen med musiken. Så även om jag kan hysa
en viss respekt för det rent tekniskt musikaliska hantverk de presterar,
så kan det dock inte på något sätt kompensera
för det faktum att det enda ”utbrott” som jag lyckas
finna här är ett av stor tristess.
3/10
– Roger Persson – 20110125
Deep
Purple – Deep Purple – 1969
Även om det här är ett självbetitlat album är
det de facto Deep
Purples tredje skiva. Det släpptes i en tid när
den klassiska sättningen inte ännu var påfunnen och
vokalistrollen innehades av Rod Evans, bassist var
Nick Simper, medan övriga tre medlemmar Ritchie
Blackmore, Jon Lord och Ian Paice
fanns kvar i de flesta andra av bandets sammansättningar. Ian
Paice är för övrigt i skrivandets stund den
ende av dessa originalmedlemmar som fortfarande medverkar i bandet och
alltid har gjort det. Det här är alltså så nära
originalsättningen man kan komma och som sådant är det
här förstås ett mycket intressant album ur musikhistorisk
vinkel om inte annat. Rod Evans är väl ingen
ekvilibrist bakom mikrofonen kanske, men jag tycker han fungerar utmärkt.
Nick Simpers kompetens vet jag inte om jag riktigt
kan bedöma, men jag har i alla fall inget att klaga på! Musikaliskt
borde man dock kanske inte tycka om det här särskilt mycket,
åtminstone inte med bakgrund av vad jag tidigare har skrivit om
Mark II sättningens skivor och deras psykedeliska utsvävningar,
till exempel Deep
Purple in Rock som jag tyckte var alldeles för
psykedelisk för min smak. Den här kom året tidigare
och borde rimligen vara minst lika psykedelisk men det är den inte
riktigt. Det finns orgelsolon från Jon Lord som
inte liknar denna värld och som egentligen inte borde få
finnas. Eller rättare sagt så borde de inte vara särskilt
tilltalande för mig men det är de! De är ungefär
vad man förväntar sig att de inte ska vara och så tvärtom.
Det låter krångligt eller hur? Rod Evans
sköter sig som sagt var bra som sångare och låtmaterialet
som väl förvisso får räknas som psykedeliskt är
också progressivt och jag vet att många anser just den här
plattan vara någon form av milstolpe just när det gäller
progressiv rock. Jag har inte jättebra koll på området
men jag förstår helt klart vad som menas. Det är riktigt
bra! I original kom förstås den här skivan ut på
vinyl och på återutgivningen i CD formatet finns det även
ett antal bonusspår som också håller mycket hög
kvalitet. Det är andra versioner av de låtar som redan finns
med och så två versioner av en låt som heter Emmaretta
som är helt fantastisk egentligen. Ska man enbart lyssna på
originallåtarna så avslutas skivan med April,
som har ett väldigt långt och episkt intro som definitivt
sneglar åt det klassiska hållet. Kanske plattans bästa
låt men det är svårt att avgöra några egentliga
utmärkande egenskaper eftersom det är så god och jämn
kvalitet tvärts över hela plattan. Det är mycket orgelsolon
överlag och det är inte mycket Ritchie Blackmore
och helt klart en platta långt över mina förväntningar!
8/10 – Tommy Söderberg - 20110122
Overload
– Difference of Opinion – 1993
Det här är en skiva som jag har haft stående i skivhyllan
väldigt väldigt länge. Det är ett svenskt band,
från Bollnäs tror jag och jag hade i princip glömt bort
att jag hade den till för några dagar sen. En av fördelarna
med att gå igenom sina samlingar lite mer noggrant då och
då är ju att sådant som man fått för sig
inte riktigt håller måttet kan få möjlighet att
komma upp till ytan igen! Sagt och gjort, jag satt på plattan
och började lyssna. Jag var föga förvånad över
att det var stereotypisk hårdrock och då menar jag kanske
främst stereotypiskt åttiotal. Ingen Power Metal, ingen Thrash
och ingen Metal alls egentligen utan – hårdrock! Det är
mycket distorsion och overdrive på gitarrerna, precis som det
ska vara, melodierna är inte helt ute och cyklar och klart bättre
än vad jag mindes och förväntade mig. Likadant kan man
säga om arrangemangen, det låter faktiskt riktigt trivsamt
och inte alls pjåkigt faktiskt. Det faller kanske lite grand på
sången men det gör ofta sådan här musik och det
är inget som gör så mycket egentligen, det instrumentalmusikaliska
är det absolut inget fel på! Jag gillar det här mycket
mer än vad mitt minne ville erkänna och jag tror att jag kommer
att lyssna på den här skivan ganska så mer i framtiden
och jag kanske till och med kommer att införskaffa något
mer med Overload!
Det är ett ganska jämnt album där inget direkt sticker
ut från mängden, utom en låt och den kommer jag till
och med ihåg från förr – Murphys
Law, och det är en riktigt vass låt faktiskt.
Det är ett ganska tungt ljud och för tidsperioden är
det helt klart en ganska välproducerad platta. Det kanske inte
är det tjockaste ljudet som finns och det kanske inte är en
ljudmassa som förflyttar berg men vi ska komma ihåg att Overload
varken då eller nu tillhör de absolut största och mest
kända banden på marknaden. Det gör att de får
en liten extra eloge också faktiskt, de gör sin grej och
sen så får det vara bra med det! De är inte hårdrockens
kioskvältare men nöjer sig med det och det tycker jag är
en bra egenskap. Respekt!
7/10 – Tommy Söderberg - 20110120
Patrik
Isaksson – Vi Som Aldrig Landat – 2004
Det här känns som ett ganska meningslöst album, utan
att för den delen vara dåligt egentligen och för den
delen inte särskilt bra heller. Ska man sätta något
speciellt epitet på det måste det bli – tråkigt!
För det är precis vad det är, tråkigt och slätstruket
och utan några speciella igenkänningstecken även om
det faktiskt är ganska följsamt. Det är svensk popmusik
med pretentiös textambition och Patrik
Isaksson når väl ungefär halvvägs.
Det blir inte bra men det blir heller inte löjeväckande som
lätt kan bli fallet när man visar sig vilja alldeles för
mycket på något plan. Det känns som om Patrik
Isaksson vill få det att låta som om han har
något att säga men jag vet uppriktigt sagt inte vad hans
poäng är. För det är inte så intressant att
jag orkar lägga ner så pass mycket energi på att klura
ut några underliggande och djupare sensmoraler. Jag tror inte
man ska krångla till det mer än så men jag ska heller
inte sticka under stol med att om det hade tillhört en genre som
jag hade älskat och tyckt om så hade betyget blivit högre.
Men eftersom det tillhör en kategori musik som i mina öron
är lite ”tvivelaktig” redan från början
så går det inte att dela ut ett alldeles för högt
betyg.
4/10 – Tommy Söderberg - 20110119
Janiva
Magness – The Devil Is An Angel Too – 2010
Jag antar att det var tvunget att hända för eller senare,
för det är ju inte rimligt att begära att Janiva
Magness skulle kunna göra ytterligare ett lika lysande
album till som de två närmast föregående Do
I Move You och What
Love Will Do, två superba album som jag tidigare
givit toppbetyg. Men det betyder förstås inte att hennes
senaste album (hennes åttonde) The Devil Is An Angel
Too är dåligt eller undermåligt på
något sätt. För efter konstaterandet att låtkvaliteten
på detta album inte riktigt kan mäta sig med den på
dessa båda ovan nämnda mästerverk, så kan jag
gladeligen också konstatera att allt annat är sig likt. De
utmärkta musikerna (flera av dem återkommande från
föregående plattor), den goda produktionen och så förstås
hennes fantastiska, innerliga och uttrycksfulla röst som det är
en ren njutning att lyssna på. Jag har sagt det förut men
det tål att sägas igen, Janiva
Magness är utan tvekan en av de absolut bästa
sångerskor som det går att finna i dagens musikaliska flora,
oavsett stil och genre. Så även om det inte är något
nytt mästerverk hon bjuder oss på denna gång så
är det ändock mycket bra och själfull blues och rhythm
and blues som det svänger rejält om.
8/10
– Roger Persson – 2011-01-11
|
|