Flera
Minirecensioner: (2007) (2008)
(2010) (2011)
Son
Volt – American Central Dust – 2009
Son Volt anno 2009 skulle kanske lika gärna kunna
beskrivas som Jay Farrar med kompband, dels för
att han numera är den enda konstanten i detta band, men mest för
att det är han som, i vanlig ordning, skriver all musik. Detta
är deras sjätte studioalbum och det har, vilket också
är som det brukar, fått ordentligt med god kritik. Faktum
är att jag har sett flera kritiker och tyckare som hävdat
att detta är deras bästa album över huvud taget, men
i mina öron så låter det i stort sett som ”business
as usual”. Vilket vill säga släpande no depression,
inte sällan med väldigt tydliga country- och folkinfluenser.
Och det är förvisso inget fel med det, för detta brukar
Son Volt göra riktigt bra, och inte misslyckas
man direkt nu heller. Men faktum är att man heller inte får
in någon fullträff. Okej, visst är flera av låtarna,
främst de som drar åt det mer traditionella countryhållet
till, riktigt bra, men det finns också ett helt gäng ganska
intetsägande och mediokra låtar. Deras ”rockigare”
låtar i no depression-facket känns allt annat än spännande
och blir faktiskt emellanåt istället lite småsega och
lätt tråkiga, vilket särskilt gäller albumets andra
halva, något som också oundvikligen färgar av sig på
helhetsintrycket. Det här känns därför som ett album
som är ovanligt ojämnt och också vid några tillfällen
lite oväntat oinspirerat för att komma från Son
Volt enligt min mening. Väl värt att skaffa för
de redan övertygade fansen, men att detta skulle vara bland det
bästa de åstadkommit kan jag absolut inte hålla med.
Utan tvekan ett hyfsat album, men inte mer.
6/10 –
Roger Persson - 20091213
Alex
Cornish – Until The Traffic Stops – 2009
Alex
Cornish
är en brittisk singer/songwriter av contemporary modell och detta
är hans debutalbum, även om det faktiskt är en något
omarbetad version av ett album som släpptes 2007 för första
gången. Cornish är ytterligare en av alla
dessa ”gör det själv singer/songwriters” som har
provat sin lycka på senare år, vilket innebär att han
själv har skrivit, producerat och dessutom spelat de flesta instrument
själv, han har till och med spelat in större delen av musiken
hemma hos sig själv. Men när det görs så här
bra så spelar det faktiskt ingen roll, det finns egentligen inget
som tyder på att detta är en lågbudget produktion.
Således bjuds vi på 10 goda låtar som oftast påminner
om sån där singer/songwriter pop som musikalsikt är
lättsam och melankolisk, men där texterna ibland antar en
betydligt mörkare och ibland rent av depressiv ton, som Justin
Currie eller Ron
Sexsmith brukar åstadkomma. Den är i alla avseenden
professionellt och inlevelsefullt framförd, även om den förvisso
heller aldrig riktigt når några exceptionella höjder.
Allt som allt dock en riktigt lovande singer/songwriter debut, Alex
Cornish är definitivt ett namn att lägga på
minnet inför framtiden.
7/10
– Roger Persson - 091130
Eleni
Mandell – Artificial Fire – 2009
Eleni Mandell är en contemporary
singer/songwriter som med Artificial Fire
har kommit fram till sitt sjunde album, men det är faktiskt första
gången som jag lyssnar närmare på henne. Musiken är
som sagt i grund och botten contemporary singer/songwriter, men det
är i detta fall sannerligen inte tillräckligt med endast ett
epitet då detta är ett av de mest eklektiska album jag har
hört på ett bra tag. Musikaliskt så smyger hon gärna
över i både alternativ pop och rock och ibland kan man ana
influenser från både britt- och indiepop. Regelrätta
jämförelser är därför inte helt enkla, men
artister som Amy Allison och Lizzie West
ger en ganska god uppfattning om vilken härad det rör sig
om, men i några mer lättsamt poppiga ögonblick kan paralleller
dras även till Aimee
Mann, och då inte minst när det gäller
Mandells lågmälda och försiktiga sångstil
som definitivt påminner en hel del om Manns
dito. Mandell har skrivit alla spår själv
och det är aldrig mindre än spännande och intressant
och vid några tillfällen också riktigt bra, men några
större svängningar på mina emotionella strängar
lyckas hon faktiskt aldrig slå an. Jag finner albumet vara alltför
spretigt musikalsikt sett och när så även texterna visar
sig vara förvisso personliga men också mycket introverta
och svårtolkade så tycker jag att det blir svårt att
få grepp om vem artisten Eleni Mandell egentligen
är och vad hon vill ha sagt. Det blir därför också
så att mitt engagemang och intresse gång efter annan flyter
iväg åt andra håll och musiklyssnandet intar mer av
en sorts bakgrundsfunktion till andra funderingar. Summan av allt detta
blir då att det här är ett hyggligt album som ger en
stunds småtrevlig underhållning, särskilt i de mer
popinspirerade låtarna, men som dock saknar förmågan
att engagera på allvar.
6/10
- Roger Persson - 20091112
Ryan
Bingham – Roadhouse Sun – 2009
Det
här är Ryan Binghams andra soloalbum och
det är solid och ruffig, skitig americana som ibland rullar över
mot rotrock till som erbjuds. Tänk dig musik som hamnar nånstans
mellan John Mellencamp,
Steve Earle
och Joe Ely så bör du ha en god uppfattning,
det finns alltså gott om uppenbara anknytningar till främst
country, men också en hel del blues. Han har för övrigt
också ett grovt, skrovligt rossel till röst som låter
ungefär som en korsning av Steve
Earle och Matthew
Ryan, vilket passar den grovhuggna musiken alldeles utmärkt.
Bingham har skrivit alla låtar själv och
som producent har han plockat in Marc Ford från
Black Crowes och de har knåpat ihop en för
musiken passande rå och enkel ljudbild. Plattan börjar riktigt
bra med ett par rejäla countryrockare i bra tempo, men efterhand
blir det tyvärr uppenbart att Bingham har bränt
det mesta av det bästa krutet i början. Flera av låtarna
i mitten på plattan antar istället en mera hantverksmässig
karaktär som förvisso är kompetent men som faktiskt inte
rör upp några större känslor, vilket gäller
såväl musik som text. Bingham och hans band
ska dock ha en eloge för att de rakt igenom kör på med
ett genuint engagemang och hela tiden anstränger sig till det yttersta
av sina förmågor för att göra det bästa av
det emellanåt ganska mediokra låtmaterialet. Nivån
höjs också trevligt nog igen framåt slutet med ett
några riktigt bra countryblues-låtar och jag måste
därför till slut erkänna att Bingham
med hjälp av sin vägvinnande inlevelse vinner en arbetsseger,
trots det lite väl ojämna låtmaterialet. Det här
är därmed en bra, om än inte utmärkande så,
americanaplatta som är väl värd att lyssna till för
den som gillar genren.
7/10
– Roger Persson - 091026
Bengt
Sändh & Finn Zetterholm – Snus Mus och Brännvin
– 2008
Jag kan helt enkelt inte gå förbi en skiva med Finn
Zetterholm utan att köpa den. Ofta får man Bengt
Sändh på köpet men det kan jag leva med, han
tillhör väl inte mina största favoriter men jag har å
andra sidan inget emot honom heller. Det här visade sig vara en
liveskiva inspelad 1994 i mina hemtrakter, nämligen hos Tomaz
Krukmakare i Vinslöv. Som sådan inspelning har den
ett värde bortom det musikaliska (som faktiskt inte är speciellt
högt), det är nämligen underhållning utan dess
like. Både Finn och Bengt skojar
och står i, får med publiken på sina dumheter och…
roar helt enkelt. Det är snuskiga visor där man inte skäms
för könsord eller liknande glosor och så är det
snapsvisor. Den som är bekant med den kultförklarade skivan
Folklår med dessa båda herrar
känner förstås igen det allra mesta av de snuskiga visorna.
Man kan också säga att många av snapsvisorna finna
med på Bengt Sändh och Rune Anderssons
skiva 54 Supvisor, så det är inget
nytt under solen för min del. Det som räddar skivan, för
varken Bengt eller Finn gör särskilt
bra ifrån sig rent musikaliskt, är att det är roligt!
Och då menar jag inte nödvändigtvis låtarna i
sig utan stämningen som fastnat på skivan. Publiken tjuter
av skratt och det märks att både Finn och
Bengt har roligt! Medverkar gör också Sture
Nordin på bas och Jan ”Tollarparn”
Eriksson på piano och så ett par körtjejer
som sjunger ännu bedrövligare än artisterna själva.
8/10 – Tommy Söderberg - 20091019
Creed
– My Own Prison – 1997
Jag är väl egentligen inte så bevandrad i varken Grungen
eller den mer radiovänliga Postgrungen som Creed
väl egentligen tillhör. Därför har jag inga direkta
referensramar att ta till och jämförelserna kan lätt
bli både vida och ovidkommande för de mer insatta. Dock fick
jag för mig att jag skulle införskaffa detta hyllade debutalbum,
som tydligen sålt platina sex gånger om bara i USA. Nu brukar
ju inte försäljningsframgångsrika skivor attrahera mig
speciellt mycket men det här var faktiskt riktigt bra! Jag vet
inte om jag vill drista mig till att kalla det för undantaget som
bekräftar regeln men melodierna var riktigt sköna och soundet,
som andas lätta bluesinfluenser, inspiration från hårdrocken
och bröliga och luddiga gitarriff tilltalar mig mycket mer än
vad jag hade förväntat mig! Det är lågmält
och kraftfullt på samma gång och undviker att vara så
förutsägbart som radioanpassad musik lätt kan bli på
ett strålande sätt. Jag är tagen och känner mer
smak och ett bättre betyg än så kan man väl knappast
ge (även om det såklart går att gradera detta något)?
Dessutom bjuder albumet på kanske hela nittiotalets mest talade
omslag!
7/10 – Tommy Söderberg - 20091018
The
Sins of thy Beloved – Perpetual Desolation – 2000
När jag först hörde The
Sins of thy Beloveds första skiva Lake
of Sorrow var jag helt såld. Den öppnade
upp en helt ny värld för mig och fick mig på allvar
intresserad av att utforska musikens värld igen. Därför
var det med lite extra stort intresse som jag lyssnade på den
här – The Sins of thy Beloveds andra skiva
och hoppades på att den skulle leva upp till mina förväntningar.
Jämförelser är förstås oundvikliga och med
tanke på att jag delade ut full pott till debuten var spänningen
lite extra spänd. Och vad blir domen då? Ja, inte lever den
upp till samma höjder som första skivan, men det är trots
allt ganska bra och man känner lätt igen soundet. Det är
tung Gothic Metal med influenser av Doom, till detta en fantastisk sångerska
– Anita Auglend, som ackompanjerar det typiska
growlandet. Pete Johansen med sin fiol ger extra glans
åt musiken och de följsamma melodierna från hans instrument
blir riktigt trivsamma. Till skivans nackdel blir att man lagt på
lite för ”moderna” ljud emellanåt och att det
under stundom blir lite slätstruket. Men som helhet betraktat fyller
musiken ut ljudbilden i alla riktningarna och skapar en komplex betraktelse
i lyssnaren öron.
8/10 – Tommy Söderberg - 091017
Johnny
Bennett – The Violet Hush – 2009
Johnny Bennett är en contemporary singer/songwriter
från Los Angeles och detta är hans tredje album, men det
är första gången som jag stiftar bekantskap med honom.
Musikaliskt så är det en ganska rootsinfluerad adult alternativ
rock/pop och singer/songwriter som det handlar om, inte helt olikt Neal
Casal eller Peter
Bruntnells tidigare plattor, även om han emellanåt
är lite poppigare än dessa herrar. Han gör egentligen
inget nyskapande eller oväntat, men det är musik som är
både fint framförd och lagom varierad för att hålla
lyssnarens intresse, och visst vet han både hur man skriver effektiva
melodier med bra hook och texter som höjer sig över genrens
genomsnitt och som innehåller en hel del tänkvärda kommentarer
om såväl samhälleliga som relationsmässiga spörsmål.
Det är ett ganska anspråkslöst album som det tar en
stund att komma underfund med, men som visar sig växa med varje
lyssning. Johnny Bennett visar sig därmed vara
en riktigt trevlig bekantskap som är väl värd att både
göra och hålla koll på i framtiden.
7/10
– Roger Persson - 20091016
Kiss
– Hotter Than Hell – 1974
Det här är inte ett lika klockrent album som debuten! Hela
produktionen är sämre och man har heller inte fått till
låtarna med samma träffsäkerhet, inget sticker egentligen
ut från mängden utom möjligen titelspåret Hotter
Than Hell. Tyvärr har jag, som ett stort fan av filmen
Kiss Meets The Phantom of the Park (som bandet
själva tydligen hatar) svårt att ta till mig texten efter
att idogt lyssnat på den alternativa text som finns i filmen där
man döpt om låten till Rip and Destroy.
Vokalistrollen ser ut ungefär som på debuten, Gene
Simmons tar störst utrymme, därefter Paul
Stanley och sist Peter Criss som endast sjunger
på en låt. Ace Frehley sjunger inte alls,
men det vet i tusan om inte han åter igen är upphovsman till
plattans starkaste låt – Parasite!
Hur som helst blev det här en besvikelse, men får ändå
anses vara av betydelse för Kiss fortsatta utveckling.
De gjorde en ny platta sex månader efter debuten och med det rasande
tempot kan väl nästan ingen bibehålla de kvaliteter
som man kanske slipat på i åratal för perfektion. Helt
ok, men inte så mycket mer alltså!
6/10 – Tommy Söderberg - 091015
Emma
Tricca – Minor White – 2009
Emma
Tricca är en ny brittisk singer/songwriter som fått
en hel del goda vitsord i hemlandet det sista året. Och det är
väl inte helt oförtjänt heller, det här är
traditionell singer/songwriter av riktigt anständig kvalitet. Instrumenteringen
och arrangemang är sparsmakade och lågmälda, huvudsakligen
akustiska, precis som sådan här kraftigt folkligt inspirerad
singer/songwriter brukar vara. Emma Tricca har skrivit
samtliga spår själv och hon bjuder på tassande, försiktiga
men också effektiva små melodier med bitterljuva historier
om förlorad kärlek, ensamhet och brustna hjärtan, framförda
med hennes försiktigt spröda och vackra stämma som matchar
den lågmälda men emotionella dramatiken i musiken på
ett bra sätt. Det är på det hela taget väldigt
småtrevligt och tämligen njutbart, men också på
tok för förutsägbart för att kunna bli mycket mer
än en trevlig diversion för stunden. Ett solitt album för
alla som gillar klassisk singer/songwriter, men det måste också
påpekas att det heller inte tillför något nytt till
gebitet ”ensam ung melankolisk kvinna med gitarr”, utan
det låter, på både gott och ont, precis som man kan
förvänta sig.
6/10 –
Roger Persson – 091006
Halford
– Resurrestion – 2000
Att ge sig på att beskriva musiken från en av de största
förgrundsfigurerna inom Heavy Metal genom alla tider kan tyckas
lite barnsligt. Känner man inte till Rob Halford
är det förmodligen ingen musik man vill lyssna på i
alla fall kan man resonera. Men å andra sidan är ju alla
nybörjare någon gång och med det i bakhuvudet kan jag
väl åtminstone sträcka mig till att säga att det
här är Heavy Metal i dess mest klassiska form (tänk Judas
Priest) fast med lite råare tendenser (a la Fight)
emellanåt. Usel beskrivning, men en som faktiskt funkar…
Tyvärr måste jag säga att plattan inte lever upp till
mina förväntningar. Inledningen är hur vass som helst
och Rob får redan i öppningsspåret
tillika titellåten visa var skåpet ska stå. Han är
en av de allra vassaste sångarna på Heavy Metal Scenen så
är det bara! Det som sedan följer är dock inte lika imponerande,
det är förstås fortfarande lyssningsvärt och kompentent
framfört på alla sätt och vis, men tenderar att bli
lite tråkigt i längden. Låtarna, med några få
undantag sticker inte ut från mängden och det blir bara en
medioker soppa av alltihop. Höga förhoppningar ger stora besvikelser…
5/10
– Tommy Söderberg - 20091004
Symphony
X – V: The New Mythology Suite – 2000
Jaha, vad ska man kalla det här för nu då? Symfonisk
Power Metal med FM-Rock inslag? Progressive Heavy Metal? Eller kanske
rent at en hybrid av detta? Det är kanske bäst jag försöker
beskriva det jag hör istället. Det finns helt klart symfoniska
tendenser som skulle kunna ha framförts av vilken klassisk symfoniorkester
som helst. Samtidigt finns det riktigt vildsinta passager med innovativa
riff och annorlunda rytmkonstellationer, detta framförs tillsammans
med en Vokalist (Russell Allen) som skulle kunna platsa
i vilket FM-rockband som helst. Detta skapar en intressant kontrast
och eftersom rösten ligger ganska långt bak i ljudbilden
känns det kanske lite extra mycket klenare än vad det borde
göra. Som rymdklang ligger keyboarden ganska tydlig även om
denna får mer utrymme än så emellanåt när
Michael Pinnella brister ut i solon som skulle göra
Jon Lord grön av avund. Tempot på albumet
växlar förstås markant både mellan låtarna
och inom varje spår, det är snabba arpeggiosolon för
att sedan övergå mera stämningsfulla passager och ska
sanningen fram så växer Russell Allen bakom
micken en hel del under skivans gång också, det tar inte
särskilt lång tid innan man sluta reta sig på ”klenheten”
och istället hittar andra kvalitéer. Vid något tillfälle
skulle jag nästan kunna jämföra honom med Ronnie
James Dio i styrka och det är sannerligen inget dåligt
betyg. För min egen del var det här inkörsporten till
ett band som jag helt säkert kommer att utforska vidare, det behövdes
inte särskilt många genomlyssningar förrän den
här satte sig och blev riktigt riktigt bra!
8/10 – Tommy Söderberg - 20090929
Onkel
Kånkel – Onkel Kånkels Fantastiska Ävfentyr
– 1999
Jag måste väl erkänna att jag aldrig hade skrivit om
den här skivan om det inte vore för att Håkan
Florå, den mytomspunne mannen bakom pseudonymen, gick
bort för några månader sedan. Och tycka vad man vill,
men pionjärer inom den så kallande könsrocken var de
onekligen – Onkel Kånkel and His Kånkelbär.
Musikaliskt hamnar vi väl någonstans mellan undergroundpunk
med distade gitarrer som står i kontrast till visgenren då
sången ofta framstår som ”snäll” och tillrättalagd.
Detta resulterar i en kontrast som förstärker de humoristiska
intentionerna, åtminstone i min bok. Dock är det inte särskilt
roligt i alla fall! Visst, det finns ett par låtar med riktigt
roliga rim som i Onkel Kånkels version av GES:
En Jävel på Kärlek (Suger
Pung som en Djäfvul) Jag suger pung som en djävul,
sväljer banan som Lennart Swahn eller den uppenbara driften
med Gyllene Tiders Sommartider,
nämligen Homotider (ja, man kan väl
räkna ut hur den låter utan att höra den faktiskt).
Några fullständigt briljanta nödrim kan man också
hitta, till exempel i Harry Harmynt: Han
Har Hartänder, Han är Bartender eller Han Är
Gladlynt, Han Är Klarsynt, Han Är Harmynt från
samma låt. Jag kan heller inte låta bli att nämna följande
usla ordvits från, åter igen, samma låt: Han Har
Inga Pengar Förutom Sitt Harmynt… I övrigt fokuseras
det på pedofili, koprofagi och naturligtvis homosexualitet. Tyvärr
brister det, som inte brister i infantila texter, på det rent
musikaliska. Det är på tok för undermålig kvalitet,
inte bara tekniskt utan även på själva kompositionerna
och det som bitvis är roligt, riktigt roligt till och med, blir
snabbt tröttsamt och slitsamt.
3/10 – Tommy Söderberg - 20090925
Nick
Lowe – Dig My Mood – 1998
Den relation jag har till Nick Lowes musicerande sträcker
väl sig i stort sett till de mer glättiga plattorna Party
of One och Pinker and Prouder than Previous,
där den senare faktiskt föregår Dig my Mood
med tio år eller så. Här handlar det istället
om jazz och countryinspirerad musik där redan de första låtarna
fångar intresset utan att för de skulle rendera i någon
wow-faktor. Dock ska tilläggas att skivan helt klart växer
med antalet genomlyssningar och att influenserna aldrig tar totalt överhanden
och förblir en stabil krydda åt den souliga musiken. Däremot
blir det lite tråkigt i längden det finns inga direkta utmärkande
låtar som verkligen sätter sig efter de första fyra
eller fem och det är på tok för likt tempo i de flesta
låtarna, det är inget som sticker ut från mängden
riktigt och totalt sett får jag nog kalla det här en besvikelse
trots allt. Dock är det stabilt framfört (fattas bara annat)
och inte utan glimten i ögat. Det blir alltså någon
sorts hybrid av seriösa jazzballader och mer humoristiska countryekvivalenter.
Klart lyssningsvärd skiva totalt sett men jag vet inte om jag kommer
att plocka fram den enkom för att lyssna så där rysligt
ofta.
6/10 – Tommy Söderberg - 20090922
Candlemass
– Candlemass – 2005
Efter, det enligt mig ganska misslyckade albumet From the
13th Sun, som var tydligt inspirerat av Black
Sabbath, tog bandet en paus på fem-sex år. När
det sedan var dags igen hade Leif Edling samlat ihop
samtliga medlemmar från den klassiska sättningen med Messiah
Marcolin på sång igen. Resultatet blir visserligen
väldigt familjärt, det råder ingen som helst tveka om
vilka som spelar och man känner igen låtarna direkt även
om man aldrig har hört dem innan. Vid en första anblick kan
man kanske tycka att det skulle rendera i betyget ”ungefär
vad som kan förväntas” det vill säga en 6:a men
det påverkar tyvärr tråkighets faktorn i en märkbar
negativ riktning och man blir mest irriterad över att musiken inte
utvecklats någonting sedan storhetstiden. Det är ingenting
som klär plattan även om det faktiskt i grunden handlar om
stabila låtar. Det är synd att man fastnat i denna fälla.
Själva ljudet på plattan är också bedrövligt.
Basmullrande är nog det bästa ord jag kan använda i sammanhanget
och de som känner mig vet att det gillar jag inte! För
tio eller femton år sedan hade det här varit hur bra som
helst tror jag, men nu blir det bara uttjatat och tråkigt. Men
eftersom det trots allt finns en del positiva egenskaper bland låtkvaliteterna
ska jag vara extra snäll i min betygsättning.
5/10 – Tommy Söderberg - 20090921
Kiss
– Kiss – 1974
Om det är fejkade publikljud som hörs precis innan Peter
Criss slår an trummorna och åstadkommer de första
ljuden på Kiss
debutplatta, introt till den numera klassiska Strutter,
är inte lätt att avgöra men det finns onekligen en livekänsla
där. Jag kan dock tycka att det känns lite märkligt att
inleda ett debutalbum med en liveinspelning. Vokalistrollen på
plattan fördelas mellan Paul Stanley, som jag
på något sätt fått för mig vara bandets
huvudsångare, Peter Criss och Gene Simmons,
där den senare helt klart har fått mest utrymme. Och eftersom
jag egentligen gillar Gene Simmons röst bättre
än Paul Stanleys har jag inget att klaga på.
Musikaliskt skulle jag väl inte riktigt placera det här i
hårdrockshögen idag, med alla de referensramar som finns,
men 1974 var det onekligen det. Idag skulle jag klassa det som någon
form av rock, möjligen lite hårdare och tyngre, men fortfarande
rock. Man kan förstås fråga sig om det verkligen spelar
någon roll vilket epitet man ger musiken bara den är bra?
Och bra är det! Det är enkla minnesvärda melodier, med
enkla men effektiva riff. Favoriten, som faktiskt står sig väldigt
väl än idag är förstås Ace Frehleys
Cold Gin, som ironiskt nog sjungs av nykteristen Gene
Simmons. Vidare är det ganska daterad musik och det är
inte svårt att höra vilket decennium den kommer ifrån.
Detta kanske brukar vara en nackdel då det onekligen påverkar
tidlösheten negativt men det här är ändå så
pass bra att det inte är några problem att ta till sig musiken.
Det låter sjuttiotal men som essentiellt sjuttiotal och känns
som ett måste för den som gillar rock från detta decennium!
8/10 – Tommy Söderberg - 20090920
Opeth
– Orchid – 1995
När den här plattan kom 1995 var den förmodligen mer
banbrytande än vad den ges kredit för idag, man har större
referensramar och man är inte lika imponerad av tempoväxlingarna
längre. Det är dödsföraktande partier och lugna
partier, men jämför man med andra band som Sins
of Thy Beloved eller Tristania
så tenderar den här att bli lite platt i betraktelsen. Låtarna,
med ett par instrumentala undantag, som kan betraktas som transportsträckor
eller möjligen som preludium inför nästkommande låt,
är väldigt långa och flera av den överstiger tio
minuter. De är variationsrika och spänner över hela spektrat,
vildsint death metal för att sedan brytas av med akustisk gitarr
eller piano. Det finns också ren sång som bryter av väsandet/growlandet/skrikandet,
som påminner en del om vad Thomas Backelin åstadkom
i Lord Belial,
vilket vokalisten mestadels använder sig av. Det är väl
inte riktigt lika aggressivt på vokalistplanet men det känns
i alla fall som en adekvat referenspunkt i sammanhanget. De instrumentala
delarna av albumet är mycket bra och Silhouette,
som är det första och pianobaserade stycket är riktigt
medryckande och känns mer som en klassisk komposition än något
som hör hemma på ett metalalbum. Ändå känns
det som om det smälter in mycket bra och gör plattan mer nyanserad
och varierande både inom varje spår och även plattan
som helhet. Ibland kan det tyckas vara lite väl spretigt i spåren
som musikaliskt tycks bestå av flera kompositioner, det finns
inte riktigt den helhetsbetraktelse som man skulle kunna önska
men det råder å andra sidan heller ingen tvekan om att det
här i grund och botten är ganska vildsint death metal, smakfullt
kryddad med lugna passager. Personligen har jag en del problem att tåla
den väsande/skrikande vokalisten, men det är ju å andra
sidan nästa ett av epiteten i så här musik och det får
man helt enkelt lära sig att leva med.
6/10 – Tommy Söderberg - 20090919
The
Alexandria Quartet – The Alexandria Quartet – 2009
På
sin debutplatta så blandar och ger det här norska gänget
ganska ordentligt må jag säga. Musiken är ganska skiftande
men i stort sett så håller de till i ett gränsland
mellan brittrock och alternativ rock, kryddat med lite stänk av
powerpop och vid några enstaka tillfällen kan man ana en
antydan till lite singer/songwriter-ansatser också. Det är
just dessa de mer lågmälda och subtila låtarna åt
singer/songwriter hållet till som framstår som klart bäst
och faktum är att då får också sångaren
Martin Skålnes visa att han har en riktigt hygglig
röst som påminner en hel del om Ron
Sexsmith. Men i stort sett så är det annars
ganska ordinär, modern gitarrdriven brittrock och alternativ rock
som det handlar om. Inte alls dåligt men i längden också
en smula fantasilöst med en låtkvalitet som alltför
sällan höjer sig över det mediokra. Produktionen är
dessutom onödigt bombastisk och även en smula grötig,
på ett par av de mera tempostarka och kraftfulla spåren
så försvinner nästan Skålnes
röst i den alltför skräniga ljudväggen. Allt som
allt ett anständigt album med några få höjdpunkter
som funkar som en stunds tidsfördriv men som samtidigt också
är för spretigt och ojämnt för att nå några
större höjder.
5/10
– Roger Persson - 20090918
Tristania
– World of Glass – 2001
Det här är inte ett lika klockrent album som debuten Widow’s
Weeds. Kontrasterna är inte lika tydliga, sopranen
Vibeke Stene låter inte lika spröd, musiken
är inte lika tung och growlandet har tagits över av Ronny
Thorsen och det funkar väl ganska bra, men det är
som sagt var inte riktigt den kontrast mellan det spröda och det
tunga som jag skulle vilja. Arrangemangen är mera köraktiga
och det finns liksom inget som sticker ut från plattan. Missförstå
mig inte, det är fortfarande bra, men det finns inte kvalitéer
som kommer i närheten av Widow’s
Weeds! I sina bästa stunder är det här
musik med violin och piano i kontrast till de distade gitarrerna och
snabba trummorna (som förvisso inte är såå snabba)
men man har också lagt sig till med andra ljud som jag inte riktigt
kan placera. Det låter som om man velat hitta ljud som ingen annan
har använt tidigare och sedan använt dem i sina låtar.
För mig låter det lite krystat och som ett tecken på
att man inte har kunnat komma på bättre låtar. Dessa
är fortfarande långa men har inte riktigt den progressiva
form som på Widow’s Weeds.
Därmed inte sagt att det är strikt konventionell låtstruktur,
men det når trots allt inte riktigt ända fram.
6/10 – Tommy Söderberg - 20090916
Mayhem
– Ordo Ad Chao – 2007
Efter att ha givit Dimmu
Borgirs album In
Sorte Diaboli full pott i min recension blev jag lite
nyfiken på vilka andra band trummisen ”Hellhammer”
medverkat i. Det är tydligen en mycket ansedd trumslagare på
den norska black metal scenen så det var med stort intresse jag
införskaffade den här - Mayhems senaste album,
med hopp om en riktig höjdarplatta. Mayhem räknas
ju dessutom till pionjärerna inom norsk Black Metal så det
var väl lite intressant av den anledningen också eftersom
jag aldrig hade hört dem förr. Men ärligt talat så
vet jag inte riktigt vilken kategori jag ska placera det här inom,
Black Metal? Death Metal? Det är bara kaos i mina öron och
jag kan knappast urskilja någonting annat är väsningar,
grymtningar och skrikande bland allt trumslagande. Jag vet inte om en
trumslagares skicklighet bedöms med hur snabbt han kan spela på
baskaggarna som grund eller om det är taktkänslan som räknas
men ”Hellhammer” är i alla fall snabb…
Själva produktionen är så undermålig att det är
irriterande att lyssna på och jag ska villigt erkänna att
jag aldrig mer kommer att spela denna platta. Jag är medveten om
att det finns någon form av tanke med att plattorna inom denna
extrema genre ska låta så illa som möjligt (för
att vara antikommersiella eller liknande) men jag har aldrig riktigt
fattat grejen. Tydligen fick den här trots allt någon form
av utmärkelse för bästa metalalbum 2007 där en av
motståndarna var just Dimmu
Borgirs In
Sorte Diaboli – Obegripligt!
1/10 – Tommy Söderberg - 20090915
W.A.S.P.
– Still Not Black Enough – 1996
Mitt intresse för W.A.S.P. falnade egentligen
ganska snabbt och jag har mycket liten relation till vad som gjordes
efter de första två plattorna och jag slutade köpa dem
efter den tredje – Inside the Electric Circus,
vars turné jag också bevittnade live. Hur som helst så
tyckte jag att det redan på dessa album började gå
utför och även om debuten var fulländad, rå heavy
metal så verkade det som om finlir var det Blackie Lawless
och grabbarna egentligen ville syssla med och inte de enkla låtar
med raka riff som karaktäriserade den första plattan. Nåja…
Jag kom i alla fall över den här plattan och ville höra
vad mina gamla idoler hittat på sedan sist. Det är deras
sjätte studioalbum, eller Blackies studioalbum
egentligen, för det är han som sköter showen och ingen
av de andra originalmedlemmarna finns längre kvar. Hur som helst
så blev jag väldigt positivt överraskad av de medryckande
melodierna, även om de ingalunda är lika raka och enkla som
på debuten. Blackie är en riktigt duktig
sångare och han förmedlar känslan i musiken väl.
Det är kontrollerad heavy metal och man kan inte låta bli
tycka om det. Dessutom innehåller plattan en riktigt trevlig ballad,
i ordets mest ambitiösa form och det är något jag aldrig
hört Blackie framföra förr. För
jag räknar inte Sleeping in the Fire
och liknande som regelrätta ballader. Ambitionen att chocka, som
var så övertydligt närvarande i bandets tidigaste period
verkar helt borta och jag tycker det klär musiken att ha denna,
lite mer mogna, approach. Innehåller också lyssningsvärda
versioner av Tie Your Mother Down av Brian
May och AC/DC:s Whole Lotta Rosie
och överlag en riktigt bra platta faktiskt!
8/10 – Tommy Söderberg - 20090914
Susan
Marshall – Little Red – 2009
På
sitt tredje studioalbum har Susan Marshall dragit inspiration
från sina musikaliska erfarenheter under uppväxtåren
i Memphis då hon lyssnade på artister som Al
Green, Mavis Staples och Otis
Redding. Det här är således ett album som i
stora drag innehåller klassisk soulmusik som är välproducerad
och oklanderligt framförd, men då Marshall
också jobbat som bakgrundssångerska till bland andra Cat
Power och Lucinda
Williams så finner vi också lite modernare
alternativa och rockigare influenser emellanåt. Det hela påminner
en hel del om den typ av musik som vi brukar höra från artister
som till exempel Joan
Osborne eller Julia Fordham. Marshall
har en bra och kraftfull röst och blandar egna låtar av god
kvalitet med covers av bland andra Lou Reed och Lennon/McCartney,
vilket tillsammans med skickliga musiker som Rick Steff
och Harry Peel resulterar i mycket angenäm och
lättillgänglig soulmusik med ett härligt sväng.
Det är dock i längden lite väl bekvämt och tillrättalagt
för att intresset ska hållas på topp hela vägen
hem. Produktionen är lite för tillrättalagd och välansad
och även om Marshall som sagt är en mycket
skicklig sångerska så lider hon också lite av att
hon, precis som geliken Osborne,
är lite opersonlig. Detta blir särskilt uppenbart i den annars
utmärkta duetten Don’t Let Me Down
där Lucinda
Williams ger Marshall en lektion i konsten
att sjunga med genuin inlevelse. Men i ett större perspektiv så
blir dessa brister ändå mindre viktiga då de med råge
kompenseras av de goda kvalitéerna. Det här är därför
ett i stora drag tämligen njutbart och lättsmält album
som alla som gillar välproducerad soulmusik bör uppskatta.
7/10
– Roger Persson - 20090904
Tristania
– Widow’s Weeds – 1998
Här är ytterligare ett band som, liksom Epica
eller de mer kända Nightwish, använder sig
av sopransång i kontrast till de mer extrema grymtandena som karaktäriserar
många former av extremare metal. Arrangemangen är smakfulla
och fyllda med mörka passager vilket gör kontrasten till sopranen
så bra, faktiskt bland det bästa jag har hört på
området. Det handlar inte om supersnabba gitarrer på något
sätt utan om välproducerad symfonisk doom metal med synnerligen
vackra och rogivande arrangemang. Ibland stoppar man in udda instrument
såsom piano eller violin, men det är å andra sidan
inte så där rysligt ovanligt i den här typen av musik.
Ljudbilden fylls ut på ett snyggt sätt i alla tre dimensionerna
och det finns ständigt nyanser att upptäcka. Plattan har en
början och ett slut och en musikalisk resa däremellan, det
är inte så mycket fråga om, från varandra, lösryckta
låtar utan om en helhetsbild. Detta även om det naturligtvis
är frågan om fullständigt individuella spår. Överlag
handlar det om ganska långa låtar på sex, sju, eller
till och med åtta minuter, vilket ger utrymme för små
variationer och förändringar inom samma låt. Kompositionen
är viktig och det känns som skrivet material, i kontrast till
framlekta sådana genom jamsessions och liknande. Vad som saknas
är dynamik, men jag tycker inte att det behövs, kompositionerna
står på egna ben och det behövs inga crescendon eller
ljudexplosioner för att hålla intresset vid liv!
10/10 – Tommy Söderberg - 090830
John
Mellencamp – John Cougar – 1979
Singer/songwriter har väl aldrig varit mitt gebit även om
jag naturligtvis uppskattar vissa valda delar av den flora som finns
på området. Jag tillhör heller inte dem som lägger
in allt för mycket och/eller krångliga definitioner i ordet
utan förhåller mig ganska neutral. Med andra ord så
är det ett ganska vidsträckt begrepp för mig. Dock brukar
väl inte John
Mellencamp hamna inom den svär som även de mest
hårdhudade fansen av genren håller för uppenbar singer/songwriter.
Hur som helst så känner jag ingalunda till hela hans katalog
även om jag här och där både uppskattat honom och
erfarigt hur tråkig han kan vara. Det här, måste jag
erkänna, är bland de tråkigare musikaliska eskapaderna.
Jag vet inte riktigt vad jag ska jämföra med eftersom jag
inte har några egentligt vidsträckta referensramar i genren,
men jag skulle ändå vilja jämföra det här
med New Jerseys store son – Bruce
Springsteen. Inte för att det kanske är jättelikt
musikaliskt sett, utan för att det lider av i princip samma problem
som jag anser att denne gör. Det är i stort sett ganska bra
musik och det råder inget tvivel om att det är en skicklig
musiker och låtskrivare, men det blir så förbannat
tråkigt! Fast i ärlighetens namn (och nu får jag väl
alla Bruce
Springsteens fans efter mig – igen!) så tycker
jag i alla fall att John
Mellencamp framför sina sånger med en betydligt
större inlevelse och det är ju alltid något! Tyvärr
blir denna allt för intetsägande för att jag ska ha några
som helst minnen av den efter ett par genomlyssningar, undantaget ett
par av låtarna kanske. Kort sagt, en trevlig skiva med bra musik,
men inget som dröjer sig kvar efter att den slutat snurra.
5/10 – Tommy Söderberg - 20090824
Judas
Priest – Nostradamus – 2008
Ungefär samtidigt som Rob Halford lämnade
bandet för sitt eget band Fight så upphörde
mitt intresse för Judas
Priest. Deras föregående skiva Painkiller
tog ett tag att lyssna i sig på men blev snart en mycket bra platta
i sammanhanget. Alltså var mina förväntningar på
den här – Nostradamus, skyhöga
eftersom jag inte har införskaffat något av albumen med Tim
”Ripper” Owens eller för den delen Angel
of Retribution som blev återföreningsplattan.
Tyvärr besannades mina värsta farhågor och de förväntningar
jag hade känt vändes snabbt mot besvikelse. Det är visserligen
ett kompetent album och Rob Halford får utrymme
att briljera som sångare (vilket han oftast gör i alla fall)
men ack så tråkigt. Det är det första temaalbumet
som kommit från Judas
Priest och även om tanken är god så räcker
det inte riktigt ända fram. Musiken blir tjatig och de mellanspel
som omger de ”riktiga” låtarna låter lite krystade.
Några enstaka ljuspunkter finns men känner man inte till
historien om Nostradamus, den gamla siaren från
1500-talet, sedan tidigare mister den nog en del av sina poänger.
Vidare är det en dubbel-cd vilket naturligtvis borgar för
att man får mycket för pengarna och det är naturligtvis
bra om man gillar det man hör. För min egen del kunde man
gott ha kapat en hel del och tuffat till soundet en hel del också.
Det är lite för konstgjort ljud för min smak och syntarna
skiner igenom ganska kraftfullt, vilket inte alls klär bandet.
5/10 – Tommy Söderberg - 090823
Svante
Thuresson & Vänner – 2007
Jag har alltid tyckt att Svante Thuresson är en
skön figur med ytterst musikalisk talang i kroppen, en skön
röst som kan göra vilken melodi som helst till sin egen. Men
här tar han alltså hjälp av så kallade vänner.
Hur det ligger till med vänskapsbanden kan man väl spekulera
kring, men ur en musikalisk synvinkel är det ganska ointressant.
Då är det betydligt intressantare att konstatera att det
fullkomligt dräller av kända namn som sjunger duett med Svante!
Till de mest namnkunniga hör Plura, Titiyo, Lisa Nilsson,
Peter LeMarc, Dregen, Magnus Carlsson, Mats Ronnander och Anne-Lie
Rydé, nu räknade jag upp nästan allihop förstås!
Men trots detta, eller kanske tack vare detta, blev skivan lite av en
besvikelse. Jag tycker inte att Svante får möjlighet
att blomma ut på ett sätt som jag skulle vilja även
om några av låtarna håller tämligen hög
klass. I samtliga fall handlar det om när han lämnar jazzen
och vandrar ut i mer bluesinspirerade verk Av Peter LeMarc,
Pernilla Andersson eller varför inte i Nisse Hellbergs
gamla Blå Vägen Hem som framförs
i en riktigt bra version, mycket tack vara Dregens
gitarrspel. Några musikaliska toppar alltså, men tyvärr
alldeles för många intetsägande jazzballader också…
5/10 – Tommy Söderberg - 090823
Marie
Lindberg – Trying to Recall – 2007
Jag ska villigt erkänna att jag aldrig hade införskaffat den
här skivan om jag inte hade hittat den till ett skamligt lågt
pris på en skivmässa nyligen. Min nyfikenhet tog helt enkelt
överhanden och eftersom jag trots allt tyckte att Marie
Lindbergs bidrag till melodifestivalen – Trying
to Recall, ett bidrag som med största sannolikhet
är anledningen till att den här plattan överhuvudtaget
fick se dagens ljus, var ganska trevlig, åtminstone i sitt sammanhang.
När det gäller den här skivan blir det tyvärr, som
helhet, ett ganska svalt intryck som får stå som epitet.
Det mesta låter ganska lika och man blir snabbt trött på
hennes röst. Hon är ingen större sångerska och
kan inte leverera någon vidare inlevelse i sina egenskrivna låtar.
Det blir en alltför jämntjock gröt i mina öron och
även om varje låt var för sig förvisso kunde smita
förbi som bakgrundsmusik en kväll när man inte har något
bättre för sig, så fungerar det inte som ett helt album.
Det är tjatigt tempo i låtarna, hennes röst går
en på nerverna och gitarrspelet lämnar också en hel
del att önska. Marie Lindbergs debutalbum borde
med största sannolikhet även bli hennes sista!
4/10 – Tommy Söderberg - 080823
Sherrie
Austin – Love in the real World – 1999
Jag måste erkänna att jag inte har någon vidare koll
på Sherrie Austin varken före eller efter
den här plattan även om det faktiskt ryms ännu ett album
i min skivhylla. Musikaliskt är det dock tämligen lättlyssnad
country-pop som det inte vilar några ledsamheter över. Med
andra ord har jag gärna det här på som bakgrundsmusik
medan jag gör något annat medan jag inte skulle sätta
mig ner och lyssna explicit på det här. Countryinfluenserna,
med bland annat typisk steelguitar och andra countryattiraljer är
ganska tydliga men musiken tar inte sig själv på alldeles
för stort allvar och blir heller inte så pretentiös
som jag många gånger upplever att musik av det här
slaget kan vara. Det är skönt att då och då koppla
av från underliggande budskap och textanalyser och det tycker
jag att jag kan göra med den här skivan – åtminstone
idag. För lyssnar man på många olika former av musik
kanske man helt enkelt måste bryta mönstret ibland, för
att rensa systemet så att säga.
6/10 – Tommy Söderberg - 090823
Europe
– Start From the Dark – 2004
Jag har väl ungefär full koll på Europes
första tre plattor, eller den andra (Wings
of Tomorrow) och tredje (The Final Countdown)
i alla fall. Efter dessa blir det ett svart hål och jag har ingen
aning om hur de plattor som finns mellan den här och dem låter
vilket gjorde att jag åtnjöt en positiv överraskning
av den här. Det är inte längre hårdrock utan snarare
tyngre rock med influenser från hårdrocken eller till och
med Metal i ett par av de absolut tyngsta låtarna. Borta är
i alla fall den popigare variant av Glam Metal som utgjorde de tidiga
plattorna och det här låter rejält mycket mognare nu
än när det begav sig. Det är medryckande låtar
med arrangemang som sätter sig redan efter ett par genomlyssningar,
utan att för den skull vara så förutsägbart att
det blir tråkigt. John Norum är tillbaka
i bandet efter arton års frånvaro och det var kanske den
vitamininjektion som så väl behövdes? I vilket fall
är det här helt klart ett intressant album som kanske till
och med kan sträcka ut sig till lyssnare som normalt inte skulle
se åt Europe
två gånger.
8/10 – Tommy Söderberg - 090819
Bathory
– Blood Fire Death – 1988
Det här albumet vill jag påstå är mindre extremt
än de föregående. Det är fortfarande en ganska
usel ljudkvalité men variationen är betydligt större
än på de tidigare plattorna. Dessutom har musikstilen skiftat
karaktär något, åtminstone delvis, och själva
introt på plattan borgar för, åtminstone så här
med facit i hand, att steget till den Viking Metal som skulle prägla
senare album var på gång redan här. Det är överlag
längre melodier än vad vi varit vana vid sedan tidigare med
toppar på över åtta minuter med A Fine
Day the Die och smått fantastiska tio minuter med
titelspåret Blood Fire Death. Det här
är också två höjdpunkter på plattan, där
det verkligen märks att en förändring är på
gång. Totalt sett blir dock plattan aningen monoton och de högsta
höjdpunkterna förmår inte göra de djupaste djupdykningarna
full rättvisa.
4/10 – Tommy Söderberg - 090803
Steve
Earle – Townes – 2009
Det
var väl egentligen bara en tidsfråga innan Steve
Earle skulle göra en hyllningsplatta till ära för
sin gamle läromästare Townes Van Zandt. Låtmaterialet
är naturligtvis helt briljant och Earle har gjort
ett gott urval, han har hittat en fin mix mellan självklara och
lite mindre uppenbara låtar. Och visst vet Earle
hur den här slipstenen ska dras, inget tvivel om den saken. Arrangemangen
är huvudsakligen sparsamma till absolut större delen akustiska
och man kan nog misstänka att gamle Townes skulle
nicka instämmande om han kunde. Earle är
ju själv en oerhört vass singer/songwriter på alldeles
egna meriter, men här visar han att klarar av att tolka andras
material också. Problemet är dock att jag tycker att Earle
nästan visar lite för mycket respekt och vördnad för
materialet, det känns ungefär som att vi höra hur Earle
tror att Townes skulle vilja höra sina låtar
tolkade istället för helt till fullo lita på sina egna
instinkter och idéer. Således får vi en platta med
superbt låtmaterial som är oklanderligt framfört men
där det lite för sällan hettar till ordentligt och når
det där lilla extra som skiljer suverän musik från den
som ”bara” är bra. För bra är det, om än
kanske inte så våldsamt spännande i längden. Respektabelt
och mycket kompetent, javisst, och visst kan den fungera som inkörsport
till Townes Van Zandts fantastiska låtskrivarvärld
för den som inte känner till denna sedan innan, men om man
vill ha en riktigt bra introduktion till den store mannens låtskrivarkonst
så tycker jag nog att den superba POET - A Tribute
To Townes Van Zandt från 2002 är ett bättre
ställe att börja på.
7/10
– Roger Persson - 090729
Deep
Purple – In Rock – 1970
Det här är inte Deep
Purples debutalbum (faktiskt det fjärde) men det första
där den mest klassiska av sättningar används. Ritchie
Blackmore på gitarren, Roger Glover:
Bas, Ian Paice: Trummor, Ian Gillan:
Sång och organisten Jon Lord. Plattan innehåller
förvisso några av de mest klassiska Deep
Purple låtar som gjorts överhuvudtaget –
Speed King och Child in Time,
och det går inte att argumentera emot deras kvalitativa egenskaper.
Men resten av materialet är inte lika klockrent tyvärr, det
är ganska tjatiga och flummiga solon, inte bara från Ritchie
Blackmores gitarr utan kanske snarast från Jon
Lord klaviatur och det blir, i mina öron, ganska påfrestande
i längden och alldeles för lite medryckande melodier. Jag
vill inte gå så långt som att kalla det hela för
flumrock, men baske mig om jag kommer på något bättre
ord!?
5/10 – Tommy Söderberg - 090721
Laura
Roppé – Girl Like This – 2009
Laura
Roppé är ett nytt namn på den amerikanska
countryscenen, och på detta debutalbum så serverar hon en
räcka hyggliga låtar som hon skrivit själv som ligger
bekvämt och säkert innanför de väletablerade ramarna
för contemporary country. Albumet är inspelat i Kalifornien
men det låter precis som vilket annat contemporary countryalbum
som helst som kommit från Nashville på senare år.
Således är det naturligtvis välspelat (bland musikerna
märks goda instrumentalister som Marc Intravaia
och Bob Sale), snyggt producerat och visst sjunger
hon hyggligt också. Men av denna typ av countryalbum så
går det ju numera tretton på dussinet och det finns tyvärr
ingenting som gör detta mer (eller mindre ska också i ärlighetens
namn sägas) minnesvärt än alla dessa andra slätstrukna
och välansade alster i genren. En liten dos av rock här och
lite flörtar med pop där, precis lagom mycket för att
kunna passa in på de populära radiostationernas spellistor.
Det är småtrevligt att lyssna på för stunden men
så fort de sista tonerna har tonat ut så har du också
glömt bort rubbet omedelbart. Inte dåligt på något
sätt men faktiskt inte något vidare bra heller om man ska
vara ärlig, men för dem som inte kan få nog av välproducerad
och tillrättalagd modern mainstream country så lär det
här duga fint.
5/10
– Roger Persson - 090704
Bill
Callahan – Sometimes I Wish We Were An Eagle – 2009
Bill
Callahan, som under större delen av sin snart 20-åriga
karriär varit känd under namnet Smog, verkar
inför sitt andra album under eget namn ha låtit sig inspirerats
av den retrovåg som nu rullar fram inom den alternativa popmusiken.
Musiken är lättsamt luftig och smäktande pop med svepande
stråkarrangemang som i sina bästa stunder svävar fram
mot och med försiktig affektion omsluter lyssnaren på ett
synnerligen behagligt sätt, en känsla som förstärks
av de modstulna, melankoliska och lätt tvetydiga texterna. Det
låter ofta inte så lite som en lite nertonad alternativ
variant på Richard Hawley. Som bäst så
är det snudd på briljant, men tyvärr också vid
några tillfällen på plattans andra halva högst
mediokert, där den instrumentala utsvävningen Invocation
Of Ratiocination utgör ett riktigt lågvattenmärke
som jag inte alls förstår poängen med. Plattan ramas
dock in av två riktiga höjdare i form av den inledande Jim
Cain och den avslutande nästan 10 minuter långa
Faith/Void som tillsammans med den mycket
starka första halvan blir det bestående intryck som får
definiera detta album. Vilket betyder att detta trots allt ändå
i stort sett är ett bra album som funkar bra för den som är
sugen på lite alternativ singer/songwriter med en rejäl släng
av retropop som krydda.
7/10
– Roger Persson - 090621
Bathory
– Under the Sign of the Black Mark - 1987
Tredje albumet från legendariska Bathory
börjar så smått inkorporera symfoniska slingor, till
exempel i Woman of Dark Desires som tydligen
handlar om den kvinna som Bathory
tagit sitt namn ifrån – Erzsébet Báthory,
och det finns också betydligt mer melodier gömda i de brutala
arrangemangen än på den förra plattan. Det är inte
riktigt lika vildsint hela tiden som förra gången det begav
sig och det är en fröjd när plattan varierar sig med
några lugnare låtar där inte trummorna går supersnabbt
hela tiden. Jag tycker det här definitivt är ett steg i rätt
riktigt och det är inte svårt att höra hur betydelsefullt
Bathory
kom att bli som inspirationskälla för kommande black metal
band när man lyssnar på den här skivan. Det man skulle
kunna önska är förstås bättre ljud, för
det låter verkligen bedrövligt emellanåt och kanske
en något tydligare produktion när det gäller sångens
tydlighet. Det är lite väl mycket brölande och väsande
för min smak även om det definitivt är ett steg i rätt
riktning jämfört med förra plattan – The
Return of Darkness and Evil!
5/10 – Tommy Söderberg - 090614
Lord
Belial – Kiss the Goat – 1995
Även om man inte alltid varit med ett band redan från början
och följt deras utveckling från starten är det ibland
intressant att gå tillbaka till rötterna och höra hur
allting egentligen började. När det gäller Lord
Belial, som jag recenserat några skivor av, upptäcker
man att de faktiskt i början av sin karriär lät lite
annorlunda än på de plattor som jag recenserat. Det är
mera korsning av Thrash-strukturer i låtarna och mindre Black
Metal än vad som senare skulle bli verklighet. Jag gillar den här
typen av mer variationsrik musik, där tempoväxlingarna är
frekventa och där man inte med nödvändighet måste
nyttja samma tremoloteknik i varje låt hela tiden. Det är
intressanta rytmkonstellationer och till och med något som låter
som akustisk gitarr vid något tillfälle. En mycket smakfull
platta med ett brutalt sound och som definitivt visar var skåpet
ska stå! Bra jobbat grabbar!
8/10 – Tommy Söderberg - 090531
Eric
Church – Carolina – 2009
Jag
misstänker att Eric Church här på sitt
andra album (jag har inte hört hans första) försöker
göra en ruffigare och råare variant av contemporary country
eller countryrock. Jag skriver "försöker", för
i mina öron så misslyckas han kapitalt. Hans ansträngningar
resulterar i märklig blandning av modern countrypop och fadd FM-rock
som så enträget gärna vill och försöker vara
en sorts bredbent variant på effektiv arenarock a la Bryan
Adams att det istället bara låter ansträngt
och sökt. I sina värsta stunder urartar det hela till ett
så uppenbart insmickrande publikfrieri att det blir löjligt
i sina till synes desperata försök att få till effektivt
allsångsvänlig musik. Det låter därför istället
ofta som en töntig, lätt countryfierad variant på den
mest menlösa 80-talsinspirerade pudelrock som man kan föreställa
sig, ungefär som om Def Leppard skulle ha fått
för sig att börja spela modern countrypop. Helhetsintrycket
blir heller inte bättre av att texterna i allt väsentligt
består av en sällan skådad uppsjö av trötta
klichéer och uttjatade plattityder. Vilket är oerhört
synd för under allt detta tramsiga smäck så verkar det
faktiskt finnas ett gäng melodier som förmodligen skulle visa
sig vara riktigt hyggliga om de hade försetts med en mera sansad
produktion. Men hur det nu än må vara med den saken så
ändrar det inte på den ofrånkomliga slutsatsen att
detta är ett dåligt album som jag verkligen inte kan rekommendera.
Det är istället så att denna min första bekantskap
med Eric Church löper stor risk att också
bli den sista…
3/10
– Roger Persson - 090529
Howling
Bells – Radio Wars – 2009
Howling
Bells
är ett indierockband, ursprungligen från Australien men håller
numera till i London. Och att det finns brittiska indieinfluenser är
något som är tämligen uppenbart på Radio
Wars, deras andra album. Det är musik som hämtar
inspiration från såväl Coldplay som
The Cure, även om deras lätt teatraliska
och pompösa stil ligger närmare de förstnämnda.
Det börjar ganska bra också, men snart så inser i alla
fall jag att både de goda idéerna och låtarna tar
slut ganska snabbt. Det hela utvecklar sig istället efterhand till
tämligen ordinär och medioker jämntjock gröt av
lite ”för lagom” skramlig och skruvad indierock av
brittiskt snitt och mitt intresse för att lyssna minskar också
efterhand i takt med denna utveckling. Det är dock ett gott hantverk
i genren rakt igenom och om man lyssnar i lite mindre och kortare stycken
på de olika låtarna så står de sig följaktligen
bättre också. Om du inte redan är intresserad av brittisk
indierock så lär inte det här ändra på din
inställning, men för den i genren redan välorienterade
och intresserade lyssnaren så framstår det här som
ett säkert och solitt val som säkerligen kommer att uppskattas.
5/10
– Roger Persson - 20090512
Melissa
Etheridge – Yes I am – 1993
Det här, Melissa Etheridge fjärde studioalbum,
är egentligen inget som borde falla mig i smaken musikaliskt sett.
Det representerar egentligen allting som jag inte gillar när det
kommer till musicerande, ganska tråkiga intetsägande låtar
med minst lika konventionella som oinspirerade arrangemang. Det är
ganska rätt fram rockmusik med andra ord. Men med Melissa
Etheridge är det annorlunda och jag vet inte riktigt varför.
Hon har en förmåga att beröra med sin röst och
lyckas också hela tiden verka omåttligt engagerad i det
hon sjunger om och inlevelse är väldigt viktigt för en
sångare eller sångerska som ska leverera starka åsikter.
Och det är precis vad Melissa gör med det
här albumet. Det sägs att hon definitivt kom ut ur garderoben
med sin lesbianism i och med det här albumet och I’m
the Only One toppade listorna. Den andra singeln från
albumet: Come to my Window, som kanske tydligast
av alla beskriver den alternativa sexualitet som Melissa står
för, genererade henne en grammy som bästa kvinnliga rocksångare
1994!
7/10 – Tommy Söderberg - 090504
S.O.D.
– Speak English or Die – 1985
Inledningsspåret March or the S.O.D.
för definitivt tankarna till Anthrax och det är
inte så märkligt eftersom två av medlemmarna återfanns
redan i Anthrax klassiska lineup, Gitarristen Scott
Ian och trummisen Charlie Benante. Ganska
snabbt övergår dock musiken till att bli mycket extremare,
supersnabb och aggressiv Crossover Trash Metal som mest blir ett enda
virrvarr mina öron. Humorn saknas inte och det är uppenbart
att killarna spelat in låtarna mest för att ha kul (och tydligen
för att det fanns studiotid över när Anthrax
spelat in ett av sina album). De mest humoristiska låtarna sätter
sig, såsom Ballad of Jimi Hendrix, Fuck
the Middle East, Diamonds and Rust (extended
version) och What’s the Noise?
Gemensamt för de här att de alla är mycket korta, till
och med kortare än den mycket korta genomsnittslängden av
låtarna på skivan, och ligger alla under en minut, ett par
av dem varar endast några få sekunder.
3/10 – Tommy Söderberg - 090501
Bathory
– The Return of the Darkness and Evil – 1985
Andra albumet från legendariska Bathory
är även det en våldsam musikalisk odyssé och
känns på många sätt som en mer genomarbetad och
välproducerad platta än debuten. Tyvärr blir det väldigt
tjatigt och det känns heller inte som om musiken hör ihop
med sången, det blir bara kaos av det. Nu är det säkert
detta som är meningen då det ligger lite i stilens natur
men det är inget som trivs i mina öron. Det blir bara öronbedövande
och inget som jag orkar lyssna särskilt länge på. Det
är kromatiska skalor in absurdum och oavsett hur mycket tidiga
Bathory
betytt för Black Metal scenen kan jag helt enkelt inte förlika
mig vid monotonin i framförandet. Det finns väldigt lite utrymme
för dynamik och det är väl egentligen bara några
få takter i Sadist som avspeglar sig
positivt på betyget.
2/10 – Tommy Söderberg - 090429
Bathory
– Bathory – 1984
Det smått legendariska Black Metal bandet Bathorys
första platta är en våldsam musikalisk utflykt som kom
att influera en hel generation av musiker. Det är inte svårt
att hitta de beståndsdelar som seden kom att bli någon form
av standard, åtminstone inom den tidiga Black Metal rörelsen.
Det är snabba gitarrer och trummor med en bedrövlig ”sång”
producerad med ett riktigt uselt ljud och detta kom sedan att bli urtypen
för hur sådan här musik skulle framföras, åtminstone
i den första vågen. Personligen förstår jag inte
riktigt vitsen med att få musiken att låta så burkigt
och illa som möjligt, åtminstone inte som norm i sammanhanget.
Att den här enskilda plattan och några till låter som
de gör är väl mer försvarbart eftersom det i princip
inte fanns några pengar att spela in plattan med. Man tog det
man hade och gjorde det bästa av det helt enkelt. Med detta i åtanke
är det här väl egentligen en fantastisk platta, men det
går helt enkelt inte att komma ifrån att tidens tand hunnit
i fatt och låtit den här skivan åldras på ett
ofördelaktigt sätt. Quorthon (RIP), Bathorys
förgrundsfigur, lyckas förvisso vara med och skapa en helt
ny genre, men är sedan länge omsprungen av andra, mer kvalitetsmedvetna,
musiker. Plattan duger gott som referensmaterial, och är till och
med nästan nödvändig i sammanhanget, men musikaliskt
blir den ganska tjatigt och tråkig.
4/10 – Tommy Söderberg - 090426
Dee
Snider – Never Let the Bastards Wear You Down – 2000
För de som är bekanta med Twisted Sisters
musik kommer den här plattan inte som någon musikalisk överraskning.
Kanske är det aningen mer punkinfluerat än vad Twisted
Sister var under sin storhetsperiod under åttiotalets
första hälft. Humorn saknas inte heller och Dee
tycks driva lite med sig själv och/eller branschen/fansen i nästan
varje låt. Han gör det dock med glimten i ögat precis
som man ska göra om man vill komma undan med det. Det finns en
kul version av Dions: The Wanderer,
som tidigare gjorts av otaliga andra artister såsom Dave
Edmunds, Gary Glitter, Status
Quo och Bruce
Springsteen för att bara nämna en handfull
av de mest kända, i en lite annorlunda hårdrockstappning
men frånsett den finner jag det här vara ett ganska slätstruket
album.
5/10 – Tommy Söderberg - 090424
Cajsa-Stina
Åkerström – De Vackraste Orden – Tio Visor
– 2005
Cajsa-Stina har en hel del att leva upp till för
undertecknad då hennes far Fred, varit en personlig
favorit i åratal. Inte blir det heller lättare att låta
bli att jämföra när hon här framför att par
visor som är starkt förknippade med honom. Det är väl
framförallt Jag Ger Dig Min Morgon som
faller under luppen men jag tycker nog att Cajsa-Stina
gör ett gediget jobb med den. Jag menar, det kan inte vara lätt
för hennes del heller att göra just den låten. I övrigt
handlar det tyvärr om ytterliggare nio ganska tråkiga och
segt långsamma låtar med ett framförande som är
så tomt på inlevelse att det nästan blir en pina och
en plåga att ta sig igenom hela albumet på en gång.
Pluspoäng får hon för att hon trots allt har en väldigt
vacker röst, även om jag personligen inte anser att den är
särskilt egen eller, som sagt var, uttrycksfull.
3/10 – Tommy Söderberg - 090423
Blackmore’s
Night – The Village Lanterne – 2006
Här har Ritchie Blackmore och Candice
Night hittat en perfekt blandning av bardinspirerad folkmusik
och mer traditionell och hårdare rock a la Deep
Purple. Konceptet flytet bra in i varandra och man tänker
nästan inte på att låtarna skiljer sig ganska mycket
åt musikaliskt sett. Man har till och med vävt in Purple
klassikern Child in Time, och det är
faktiskt en riktigt bra version även om Candice Night
tenderar att bli lite flat i sitt uttryck. Det är sång utan
att ta hänsyn till textens betydelse skulle man kunna säga,
men det är inte riktigt så enkelt heller. Det finns helt
klart inlevelse, till exempel i Ralph McTells Streets
of London, men det blir lite livlöst. Dock måste
jag understryka att Nights röst är mycket
vacker och passar ypperligt både till de medeltidsispirerade sångerna
och de mer medryckande rocklåtarna som faktiskt har en ganska
stark hook. Ritchie Blackmore bevisar förstås
också vilken skicklig gitarrist han är och får ganska
stort utrymme att jonglera med gitarren i några av de elektriska
rocklåtarna.
8/10 – Tommy Söderberg - 090422
Epica
– The Phantom Agony – 2003
För de som inte känner till holländska Epica
kan de väl i den närmaste beskrivas som en blandning av finska
Nightwish med stänk av norska Dimmu
Borgir uppblandat med lite hederlig symfoniorkester. Nu
är det kanske att göra det lite enkelt för sig eftersom
Epicas sound är mycket tunnare än Dimmu
Borgirs mastodontarrangemang och kanske heller inte riktigt
så kommersiellt melodiöst som Nightwish.
Dock återfinns båda ändarna på skalan –
en klassiskt skolad sångerska, i det här fallet mezzosopranen
Simone Simons och vildsint metal som arrangerats smakfullt.
Det är med andra ord inte riktigt så dödsföraktande
som man skulle kunna tro utan de flesta låtarna är ganska
snälla egentligen. Det är tyngre rockmusik med operasång
om man ska uttrycka sig krasst. Men utan tvekan är det tilltalande
arrangemang och även om det inte finns en hitkänsla som kan
jämföras med Nightwish är det klart
att lyssna på om man gillar typen av musikaliska utflykter där
genrerna liksom fogas samman och skapar någonting nytt.
6/10 – Tommy Söderberg - 090420
Shirley
Clamp – Den Långsamma Blomman – 2004
Det är inte särskilt länge sedan jag inte skulle se två
gånger åt det här och knappast ge det ens en lite chans.
Det är därför extra roligt att faktiskt tycka till om
den här, Shirley Clamps debutplatta. Det är
typisk oförarglig svensk pop som egentligen inte borde tilltala
mig det minsta. Dock har jag under de senaste åren insett att
jag faktiskt är en smula förälskad i Shirley
Clamps lätt hesa och sensuella röst. Hon väljer
kanske inte alltid de bästa låtarna men hon levererar alltid
det man förväntar sig, åtminstone på studioalbum!
Den här skivan innehåller Min Kärlek,
som Shirley efter diverse turer, där hon hela
tiden lyckades snubbla sig vidare, lyckades placera som nummer två
i melodifestivalen 2004 och tretton låtar till som också
skulle ha kunnat vara med i melodifestivalen - valfritt år! Det
är en ganska jämn musikalisk kvalitet, vilket naturligtvis
både bidrar till en stabil platta, men också till tråkighetsfaktorn.
Det blir liksom inte mycket som sticker ut från mängden och
det är ganska tillrättalagt. Textmässigt är det
ganska enformiga kärleksschabloner som inte kräver någon
större analys och det är väl egentligen bara en enda
låt som verkligen sätter texten som något viktigt.
Inte för att det egentligen handlar om större djup, men jag
kan inte låta bli att förälska mig i textraderna Jag
Fick Låna En Ängel, som uppenbart behandlar
någon som plötsligt ryckts bort, vilket är ett ämne
som betyder lite extra för mig personligen. Shirley
bevisar förresten också varför hon inte ska sjunga på
engelska i Champions…
6/10 – Tommy Söderberg - 090414
Niklas
Wahlgren – Utan Tvekan – 2004
Faktiskt en skiva som tog mig med oerhörd förvåning
och som åter igen bevisar att man ibland låser in sig i
sina egna förutfattade meningar. Jag hade ingen aning om att Niklas
Wahlgren var en så pass begåvad artist utan utgick
helt enkelt från att mina bristfälliga kunskaper i ämnet
var sanningsenliga. Döm därför om min förvåning
när spår efter spår faktiskt kändes ganska medryckande
och jag inte kunde låta bli att stampa lite med foten och med
ett litet fånigt leende på läpparna kom på mig
själv med att faktiskt tycka om det jag hörde! Nu låter
det här som om jag funnit Shangri-La eller åtminstone haft
en liknande upplevelse, närmast av religiös natur, men fullt
så långt skulle jag inte vilja sträcka mig. För
mitt i allt det goda döljer sig också smärre nackdelar.
Till att börja med finns det ingen som helst dynamik i albumet,
låtarna låter likadant och det finns inte utrymme för
några speciellt variationsrika texter heller. Man klarar av att
lyssna på några låtar om att drunkna i sin älskades
ögon och andra floskler, men till slut blir det bara för mycket.
Poesi som funkar en eller två låtar i taget men som blir
på tok för tjatig i det långa loppet är definitivt
plattans akilleshäl och det måste tyvärr utspela sig
rejält på betyget. Annars gillar jag Niklas
röst, han har en förmåga att beröra, på ett
plan som förvisso ligger nära klichéerna, men han verkar
faktiskt mena det han sjunger om, och det är ju alltid värt
något!
6/10 – Tommy Söderberg - 090413
Doug
Keith – Here’s To Outliving Me – 2009
Doug
Keith är en ny singer/songwriter från New York som
har väckt en hel del uppseende på andra sidan Atlanten med
detta album, vilket också är hans solodebut (han har tidigare
varit medlem i indierock-bandet Up The Empire). Och
det visar sig snabbt att den positiva uppmärksamheten inte är
oförtjänad på något sätt. Keith
är en singer/songwriter som håller till på den lite
mera råbarkade sidan av genren, med ganska tydliga influenser
från såväl alternativ rock som no depression. Det utmynnar
i musik som landar nånstans emellan Anders Parker
och Todd Snider
och sämre förebilder kan man ju definitivt ha. Det hela är
väl egentligen inte vare sig exceptionellt eller överdrivet
märkvärdigt på något sätt, men det är
ett gott hantverk han presterar och han har snickrat ihop ett gäng
goda låtar med huvudsakligen svårmodiga texter, och i min
skivhylla så finns det alltid plats för ytterligare en hederlig
singer/songwriter av denna kaliber. Detta är en rejäl debutplatta
vilken alla som gillar singer/songwriter som drar åt oborstad
och alternativ rock inte bör missa, och så kan vi också
med tillförsikt se fram mot uppföljaren som enligt Keith
själv redan är på gång.
7/10
– Roger Persson - 090406
Bruce
Springsteen – The Rising – 2002
Efter att ha fått en hel del kommentarer angående min topplista
över överskattade
artister tar jag nu ånyo krafttag med att försöka
utöka min förståelse för dem som faktiskt kvalade
in på nämnda lista… En del av poängen med att
lyssna på musik är väl att framkalla känslor? Och
jag måste därmed erkänna att den här plattan faktiskt
lyckades beröra mig på flera punkter. Först och främst
fick jag känslan av att själva kompositionen var viktigare
än musiken, vilket knappast kan anses vara något positivt
epitet. Nästa känsla som slog mig är svårare att
beskriva men bevisar i alla fall ytterliggare en gång för
alla att varje musikstil och/eller artist verkligen kan prestera bortom
de förutfattade meningar man har om dem. Visserligen visste jag
sedan tidigare att Bruce Springsteen klarade av att
beröra ibland, inte minst i Highway Patrolman
som jag ägnade mycket tid åt i min recension av Nebraska,
men för mig är det snarare undantag än regel att detta
sker. Nåja, Nothing Man blir helt klart
min favorit på den här plattan och en välkommen känsloladdning
i den övriga tristessen. För efter ytterliggare några
låtar är jag så trött på det jag hör
att jag nästan inte står ut längre. De korta falcettövningarna
på plattans början kan jag stå ut med, men i längden
blir det alltför entonigt och tjatigt för min del. Men just
när jag ville stänga av börjar det arta sig igen! Mary’s
Place och kanske framförallt You’re
Missing, är riktigt lyssningsvärda även
om jag inte finner att de fastnar i medvetandet efter att musiken tystnat.
Till och med titelspåret The Rising
är anständigt och jag vantrivs heller inte av tongångarna
i Paradise. En ojämn platta, som helt
klart innehåller några riktigt bra låtar men också
på tok för tjatigt och entonig för min smak.
5/10 – Tommy Söderberg - 090329
Dave
Edmunds – Plugged In – 1994
Sannerligen en ojämn platta av Edmunds. Musikaliskt
varierar det från klassisk rock and roll till pop, även om
det hela knyts samman med den Rockabilly-pop Edmunds
främst är förknippad med – åtminstone för
mig. Detta gör att man trots allt upplever en kontinuitet i plattan
även om den vid första genomlyssningen verkar spreta åt
alla håll. Detta är för övrigt hans senaste studioalbum
även om den är daterad till 1994 och jag tycker faktiskt det
är hög tid att vi få någonting nytt från
honom nu. Visst, han har släppt några liveskivor men det
är liksom inte riktigt samma sak. Här gör han allting
själv och det är kanske därför det är lite
ojämn kvalité på låtarna, eller så beror
det helt enkelt på att han gjort det han har känt för
och inte kompromissat nånstans. Bland de bästa låtarna
hittar vi I Love Music, skriven av Edmunds
själv Better Word for Love av Al
Anderson och så naturligtvis Edmunds
egen signaturmelodi – Sabre Dance!
5/10 – Tommy Söderberg - 090329
Ben
Kweller – Changing Horses – 2009
På
sitt fjärde studioalbum tar Ben Kweller steget
fullt ut och spelar riktigt bredbent americana och honky tonk, komplett
med förträffligt framförd pedal steel och dobro från
nykomlingen Kitt Kitterman, även om man hela tiden
också anar att det precis under ytan finns influenser från
No depression-artister som Ryan Adams och Josh
Rouse. Vi får 10 låtar, samtliga av Kweller
själv, som är små underhållande och många
gånger också rörande historier om några helt
vanliga människors öden och strapatser i livet. Framförandet
är passande jordnära och tämligen lågmält,
inte minst från Kweller själv som sjunger
med god inlevelse, och det får oss som lyssnar att tro på
att det är finns riktiga människor och upplevelser som ligger
till grund för dessa historier. Det som dock sänker helhetsintrycket
lite är avsaknaden av variation, de 10 låtar som serveras
är ur musikalisk synvinkel helt enkelt lite för lika varandra
för att det ska vara riktigt intressant hela vägen, efter
ett tag blir det på något sätt nästan så
att man börjar respekterar det goda hantverket mer än man
faktiskt uppskattar musiken. Han har dock sparat två av plattans
allra starkaste spår till sist, On Her Own
och Homeward Bound, och det går med
dessa båda spår i färskt minne inte att vara annat
än nöjd med detta album. Det är väl inte något
exceptionellt album på något sätt egentligen, men det
är heller aldrig mindre än mycket kompetent och emellanåt
till och med riktigt bra, inte minst vad avser texterna som faktiskt
är den största behållningen, i alla fall för undertecknad.
En lyssning till alla som gillar americana och country av det mer stillsamma
slaget kan därmed också varmt rekommenderas.
7/10
– Roger Persson - 090321
Lita
Ford – Stiletto – 1990
En platta från den forna Runaways-medlemmen som
pendlar nånstans mellan hyggligt och ganska bra, till faktiskt
ganska dåliga och tråkiga låtar. Bland de som utmärker
sig hittar vi rockrökare som Aces & Eights,
titelspåret Stiletto och sexanspelande
Hungry. Det är väl förresten
något som genomsyrar hela plattan eller för den delen Lita
Fords hela karriär. Men det finns också en annan
sida, en lugnare sida. Denna består delvis i en coverversion på
Alice Coopers klassiska ballad Only Women
Bleed, som på många sätt blir vettigare
när en kvinna sjunger den och Lisa, som verkligen
känns betydelsefull för Lita. Jag tror på
det hon sjunger om även om hon på intet sätt är
den mest begåvade sångerskan i världen. Allt som allt
en rätt så rejält ojämn hårdrocksplatta där
de djupaste dipparna tyvärr tar ut de högsta topparna med
råge!
5/10 – Tommy Söderberg - 090311
Bruce
Springsteen – Working On A Dream – 2009
Detta
är andra plattan tillsammans med The E Street Band
på 2000-talet, och trots att deras förra platta Magic
från 2007 i mina öron var relativt svag, så hyste jag
ändå vissa förhoppningar om att denna i alla fall skulle
vara lite bättre än den tämligen mediokra plattan. Det
börjar också mycket bra direkt med den imponerande berättelsen
om Outlaw Pete, en storslagen, lång
och kraftfull låt av klassiskt Springsteen-snitt,
men sedan visar det sig tyvärr att det inte händer så
mycket mer av intresse. Resten av låtmaterialet är, liksom
på Magic, förvånansvärt
svagt och det finns knappast en enda melodi som sätter sig och
som jag kommer ihåg efter att ha spelat igenom plattan flera gånger.
Inte heller har han något särskilt intressant att säga,
de allra flesta texterna förenar sig lika förvånande
med melodierna i avdelningen för musik som förvisso är
kompetent men också tämligen ointressant, och faktiskt också
lite tråkig. Det är dock inte dåligt på något
vis, därtill är Springsteen och hans band
alldeles för rutinerade både vad avser låtskrivande
och musicerande, men det är ändå oväntat medioker
musik som möter lyssnaren. När dessutom produktionen, av Brendan
O’Brien, visar sig vara direkt dålig, det vilar
en aura av ”burkighet” med ett omisskännligt ”plåtigt”
ljud över hela ljudbilden, så blir musiken väldigt grötig
och det är faktiskt smått enerverande och ansträngande
att lyssna på. Tyvärr så kan jag bara konstatera att
mina förhoppningar kommit rejält på skam, för det
här är enligt min mening så att detta är ett av
de sämsta, ja kanske till och med det allra sämsta, album
som Springsteen har släppt ifrån sig under
sin karriär, även om det som sagt absolut inte är dåligt
utan snarare bara ointressant. Men det verkar onekligen som om Springsteen
och hans gubbar har sina bästa dagar bakom sig, åtminstone
av deras två senaste alster att döma.
4/10
- Roger Persson - 090228
Johnny
Winter – Let Me In – 1991
Det här är ett typexempel på när summan av helheten
är mindre värd än de enskilda delarna. Med det menar
jag att de enskilda låtarna oftast är riktigt bra, det är
hundra procent blues och det är hundra procent Johnny Winter
också, man känner igen sig direkt och det går heller
inte att ta fel på hans vilda solon där tonerna bara vräks
ut. Han är en speleman av stora mått mätt, det går
helt enkelt inte att förneka. Men det blir tjatigt, plattan består
mestadels av relativt förutsägbara bluestolvor och med tretton
spår blir det lite enformigt i längden, man klarar några
stycken utan att bli totalt uttråkad, men sedan blir det lite
mycket på en gång liksom.
6/10 – Tommy Söderberg - 090222
Johnny
Winter – 3rd Degree – 1986
I en medföljande beskrivning av skivan skriver Johnny Winter
själv hur nöjd han är med plattan, att den är variationsrik
och att han tycker att han fångat många olika aspekter av
bluesen. Jag kan inte annat än hålla med! Det är varierande
musik, men ändå med ett väl sammanhållet sound
och det går inte att ta fel på vem som framför den.
Inte bara för att Johnny Winter har en mycket
igenkänningsbar, för att inte säga unik, röst, utan
även för hans speciella spelteknik. Han fullkomligt vräker
ur sig toner på gitarren, men tappar aldrig melodins röda
tråd i processen. Han är en speleman som njuter av att få
uttrycka sig och spelglädjen är helt enkelt fantastisk. Och
även om det låter lite motsägelsefullt att säga
så om en blusplatta är det här något man blir
glad av. Det är mycket tekniskt kompetent framfört och självklart
gitarrbaserad musik rakt igenom. Detta även om instrumenteringen
på ett par av låtarna, såsom Tin Pan Alley,
också har ett mycket framstående pianoljud.
9/10 – Tommy Söderberg - 090222
Blackmore’s
Night – Fires at Midnight – 2001
Efter diverse turer fram och tillbaka i Deep Purple
är detta numera den mytomspunna gitarristen Ritchie Blackmores
hemvist. Men oavsett hur mycket man förknippar honom med den musik
han levererade i Deep Purple och Rainbow
är det här något helt annat. Det är mycket mer
traditionell rock med ganska rejäla influenser från folkmusik
och jag måste säga att det är svårt att inte bli
förälskad i det här när man först hör
det. Det är sparsamt instrumenterat och inte sällan akustiskt,
även om detta inte är fallet hela tiden. Blundar man och låter
fantasin flöda kan man nästan se ett medeltida hov framför
sig, skalorna och instrumenteringen för tankarna till detta. Det
gör också Candice Nights sagolika och rena
röst tillsammans med texterna som nämner magier och kungar
och annat som passar in i sammanhanget. Hela produktionen är otroligt
följsamt vacker och mycket skön att koppla av till. Det som
drar ned betyget en smula är de låtar som ligger aningen
längre från folkmusiken än majoriteten av materialet.
De förefaller en smula mediokra i sammanhanget även om man
lätt kan ha överseende med detta i ett större sammanhang.
8/10 – Tommy Söderberg - 090216
Phantom
of the Opera – Svenska Originalinspelningen – 1990
Den här historien har alltid haft en extra speciell plats i mitt
hjärta och jag vet inte riktigt varför. I mitten av 80-talet
gjorde Andrew Lloyd Webber musikal av den och när
jag fick chansen såg jag faktiskt den svenska uppsättning
som också finns på den här skivan. Det handlar alltså
om översättningar av texterna och om en musikal med Mikael
Samuelsson i huvudrollen som Fantomen. Musikaliskt
är det precis så teatraliskt som det behöver vara för
att historien ska komma till sin rätt tycker jag. Texterna kan
tyckas lite konstruerade vid några tillfällen, men det är
inget som gör något egentligen, musiken är pampig och
det är inte särskilt svårt att förstår varför
han förälskade sig så i Christine Daaés
röst, framförallt inte när man ställer den mot divans
– Carlottas. Nu inser jag ju att det är
meningen att det ska vara så och det vore orättvist att påstå
att jämföra artisterna mot varandra, det handlar här
enbart om rollkaraktärer. Hur som helst är det här musik
som jag anser bör finnas i varje människa medvetande och som
sådan ställer jag med varmt bakom en rekommendation!
8/10 – Tommy Söderberg - 090211
Europe
– Wings of Tomorrow – 1984
Plattan före det definitiva genombrottet med The Final
Countdown bjuder inte på några egentliga översakningar.
Det är tio rocklåtar som av någon oförklarlig
anledning blev kategoriserade som hårdrock på den tiden
det begav sig. Detta speglar väl mer än något annat
vilken utveckling som sedan dess skett i musikbranschen, stilar har
kommit och gått, fusionerat med varandra osv. Det är många
gånger förutsägbara melodier, såsom i John
Norums enda komposition på plattan – Aphasia,
en instrumental sak som skulle kunna vara skriven av vilken leadgitarrist
som helst, det är bara lite väl stereotypiskt… Övriga
låtar är skrivna av Joey Tempest som bara
tagit hjälp av någon annan i en medkomposition på Scream
of Anger, den i särklass ”hårdaste”
låten på plattan. Det är mycket baskagge, utan att
det för den delen går till överdrift. Överlag ligger
kvalitén någonstans mellan mediokert och helt ok, en ganska
jämn platta med andra ord. Dock måste ett par riktigt bra
låtar, och som senare också skulle följa med ut på
världsturné, lyfta betyget en smula. Smått fantastiska
Dreamer och den möjligen uttjatade Open
Your Heart tillhör tveklöst plattans höjdpunkter
tillsammans med min personliga nostalgitripp, plattans öppningsspår
– Stormwind!
6/10 – Tommy Söderberg - 090208
Annihilator
– Critera for a Black Widow – 1999
Som fans av Annihilator
är medvetna om så brukar Jeff Waters alltid
kommentera, om inte de enskilda låtarna, så åtminstone
skivorna någonstans i texthäftet eller så. Den här
plattan är inget undantag och man kan där läsa sig till
att han nyligen gått igenom en personlig familjekris. Vad denna
inneburit i detalj är kanske inte intressant, men att den avspeglat
sig på texterna är helt uppenbart. Det är, hur ska jag
säga, betydligt mindre aggressivitet och mera hat än vad man
är van vid från tidigare plattor. Dessutom är det åter
igen ett band som spelar på skivan och inte bara han själv
som gör allting. Faktum är att det är i princip samma
sammansättning på bandet som på den första plattan
– Alice in Hell, en lineup som där
fungerade mycket bra. Tyvärr är inte låtarna lika melodiösa
den här gången och jag stör mig lite på Randy
Rampages sång. Det blir väldigt entonigt och nästan
lite skrikig med honom bakom micken. Musikaliskt, framförallt gitarrtekniskt
har jag mindre att klaga på, även om jag känner något
mindre entusiasm här än på flera av de tidigare plattorna.
Man känner fortfarande igen Annihilators
speciella stil i allt de gör (nästan) men det är inte
riktigt lika ”Top Notch” här som det brukar, lite av
geisten saknas helt enkelt. Detta, tillsammans med den enerverande sången
måste förstås avspegla sig en smula på betyget…
6/10 – Tommy Söderberg - 090202
John
Mellencamp – Life Death Love And Freedom- 2008
John
Mellencamp har nu hunnit fram till sitt tjugonde studioalbum
i en karriär som numera sträcker sig över mer än
trettio år, en icke föraktfull prestation i sig själv.
Men det är därför också lite trist att behöva
konstatera att detta är ytterligare ett dugligt men ganska intetsägande
album i raden av många som han har producerat de senaste 15-20
åren. Det är naturligtvis kompetent spelat och framfört,
men låtarna har helt enkelt inte några minnesvärda
kvalitéer, varken musikaliskt eller textmässigt, som gör
att de sätter sig och så fort plattan lämnar CD-spelaren
så försvinner samtliga spår av den i stort sett omedelbart.
Tyvärr så verkar det som om Mellencamp inte
längre har förmågan att skriva låtar med en rejäl
hook som tar tag i och som stannar kvar hos lyssnaren på det sätt
som han gjorde under sin storhetstid på åttiotalet när
han åstadkom flera utmärkta album som Scarecrow,
The Lonesome Jubilee och American Fool.
Det här är dock inte dåligt på något sätt,
absolut inte, för det är rejäl och aldrig mindre än
kompetent rotrock som utgör en stunds hyfsad musikalisk underhållning,
och det är ungefär vad som i alla fall jag har kommit att
förvänta mig av Mellencamp numera. Det är
därmed, precis som vanligt, ett hyfsat album som lär tilltala
de redan övertygade men som inte lär vinna honom några
nya fans.
6/10
– Roger Persson - 090129
Mercyful
Fate – The begining – 1987
Visserligen brukar Mercyful Fate räknas som en
av de tidigaste pionjärerna av Black Metal, men jag finner inte
mycket bevis för det här. Visst, texterna är mörka
och både Satan och Djävulen nämns flera gånger,
men musikaliskt är det faktiskt ett ganska mediokert Heavy Metal
album – varken mer eller mindre. King Diamond
har ännu inte lärt sig att behärska sin röst och
det låter onekligen ansträngt och inte alls särskilt
rent heller. Jag blir mer irriterad på hans skrikande än
hänförd av hans begynnande falsetteknik. Vidare finner jag
materialet otroligt ointressant producerat och troligen bara intressant
för de allra största komplettisterna.
3/10 – Tommy Söderberg - 090113
Paul
Simon – Songs From the Capeman – 1997
Songs from the Capeman är faktiskt precis
vad det låter som, det är en samling sånger från
broadwaymusikalen med samma namn, skriven av Paul Simon.
Det vill säga, det är inte den kompletta musikalen utan 13
låtar (knappt hälften av musikalen) som på denna skiva
till största delen sjungs av sin upphovsman. På grund av
detta finns där naturligtvis en viss struktur när det gäller
själva historien och den sammanlänkas självklart i helheten,
precis som vilken musikal som helst gör. Musikaliskt andas det
femtiotal, det är mycket stämsång och rock and roll
och låter mycket ”New York”, men i kontrast till detta
finns det också gott om latinska rytmer, vilket jag gillar. Huvudpersonen
i musikalen ”The Capeman” eller
Savador Agron som han egentligen hette, kom nämligen
från Porto Rico och här blandas de två kulturerna,
åtminstone musikaliskt, med varandra. Jag vill inte säga
att detta fungerar utan komplikationer men, åtminstone initialt
är det mycket intressant och medryckande. Snart inser man dock
varför musikalen blev ett ekonomiskt fiasko, det blir enormt tråkigt
efter ett tag och de inledande kvalitéerna skivan visar prov
på kan tyvärr inte rädda helheten.
4/10 – Tommy Söderberg - 090112
Kiss
– Dressed to Kill – 1975
Det här kommer förmodligen att låta lite märkligt,
för jag gillar verkligen de enkla och okomplicerade låtarna
på detta album. Det är verkligen melodierna som står
i förgrunden och det gör ingenting att de tekniska färdigheterna
på instrumenten inte är fulländade, eller att Gene
Simmons och Paul Stanleys stämmor emellanåt
skär sig lite mot varandra. Det gör bara att det låter
lite mer äkta än vad det troligen skulle göra om allt
var perfekt tillrättat in i minsta detalj. Det är rå
rock helt enkelt och som sådan funkar det här alldeles utmärkt.
Dock vill jag hävda, med hänvisning till den inledande meningen,
att Kiss måste vara ett av de mest överskattade
banden någonsin. Inte för att jag vill förringa deras
plats i musikhistorien, men den största anledningen till framgången
vill jag påstå är deras häpnadsväckande image
och en mycket skicklig marknadsföring. Idag kanske ingen skulle
höja på ögonbrynen åt fyra sminkade killar längre,
men då var det nytt, kanske lite häftigt och möjligen
lite farligt i allmänhetens ögon. Iögonfallande är
nog ordet jag söker och numera lever de väl mera på
nostalgi än något annat. Men oavsett marknadsföring
så gillar jag det här albumet som innehåller klassiker
som C’mon and Love Me, She,
Rock Bottom och kanske den största och
bästa Kiss-hiten genom tiderna – Rock and Roll
All Nite!
7/10 – Tommy Söderberg- 090112
|
|