Brandi
Carlile – The Story – 2007
2005
dök Brandi Carlile’s självbetitlade
debutalbum upp som en frisk fläkt med sin teatraliskt pompösa
och romantiska powerpop/rock, ungefär som en korsning mellan
Heather Nova och Howie Day. Det
var bra, mycket bra och det har spätt på förväntningarna
inför denna uppföljare. Förvisso bjuds det på
mer av samma vara, men tyvärr inte tillnärmelsevis lika
bra som på debuten. Överlag så är det klart
svagare låtar, dessutom med en produktion som känns överambitiös,
det blir bara för mycket av de ingredienser som gjorde debuten
så bra, svulstigt istället för pampigt och ansträngt
istället för känslosamt. Helt klart en besvikelse och
det är bara fröken Carlile’s skönt
varma, honungsdrypande röst som håller samma klass som
på debuten och som gör att det går att slölyssna
på detta med en viss behållning trots allt. Ta och lyssna
på debuten istället, den här kan ni vänta med
tills den dyker upp i någon reaback.
5/10
- Roger Persson - 20071222
Lord
Belial – Nocturnal Beast – 2005
En
inte alls särskilt snabb platta, vilket man kanske oftast förknippar
black metal band som Lord Belial med. Trots detta
får Micke Backelin jobba för lönen
på sina baskaggar emellanåt och dynamiken i låtarna
funkar utmärkt. Plattan har en melodisk approach och får
jag säga mitt så påstår jag att det är
ett genidrag. Det finns traditionella riff som kontrast till de tremolotekniker
man kanske främst förknippar med genren, det finns också
konventionella heavy metal solon som kanske inte passar så där
jättebra in i produktionen, men det är å andra sidan
inget man stör sig särskilt länge över. Till plattans
nackdel talar att många av riffen tycks vara byggda på
samma rytmer vilket kan få en lite tjatig effekt, dock kan jag
även se en fördel i detta förfarande då man på
så sätt också ger plattan ett konceptsound och ett
helhetsintryck.
8/10 – Tommy Söderberg -20071020
Downpilot
– Like You Believe It – 2006
Downpilot
(från Seattle) består i allt väsentligt av låtskrivaren
och multiinstrumentalisten Paul Hiraga och producenten
Tucker Martine (Laura Veirs, Modest Mouse)
och detta är deras tredje album. Det är musik stöpt
i det böljande musikaliska gränslandskap där den moderne
singer/songwritern möter No Depression och alternativ rock. Det
påminner i stor utsträckning om den musik som dagens ledande
No Depression singer/songwriters som Ryan Adams, Anders Parker,
Jeff Tweedy (Wilco) och Jay Farrar
(Son Volt) åstadkommer. Precis som väntat
så anspelar både texter och musik på de vemodiga
och tungsinta känslorna i övervägande lugna låtar
som sällan höjer sig över ett lunkande halvtempo. Det
är på det hela taget väl framfört och låtmaterialet
håller i stort sett riktigt god kvalité men kan emellanåt
lida lite av att det heller inte sticker ut eller avviker från
det väntade, det blir i längden lite väl förutsägbart
och likt andra alster i genren. Men om man gillar ovanstående
herrar lär man definitivt heller inte bli besviken och Downpilot
står sig trots allt riktigt hyggligt i jämförelsen
med dessa och det är ju, i alla fall i min bok, inte alls så
tokigt.
7/10
– Roger Persson – 20071006
The
Webb Sisters – Daylight Crossing – 2006
Skönsjungande
syskon som gör lättsmält popmusik, känns formeln
igen? Om du nu börjar tänka på grupper som The
Corrs och Wilson Philips så är
du helt rätt ute, för det är precis vad det handlar
om. Trallvänlig och småputtrig popmusik som är snyggt
arrangerad och producerad och med riktigt effektiva refränger,
alltsammans ytterst professionellt framfört med systrarna Webbs
härliga stämsång som grädde på moset visar
sig vara en riktigt angenäm om än oförarglig anrättning.
Förvisso inget som sätter igång några större
känslosvallningar men ger utan tvekan riktigt god underhållning
för stunden och tål dessutom att spelas upprepade gånger
med oförminskad behållning, vilket mer än väl
räcker för att vara mycket lyssningsvärt i en tid då
popmusik alldeles för ofta i alltför stor utsträckning
istället är både förgänglig och slätstruken.
7/10
– Roger Persson - 20071006
Mötley
Crüe – Shout at the Devil – 1983
Trots titeln är det här ett mycket mognare album än
debuten. Soundet har nyanserats från skramlandet och bandet
står heller inte längre för någon producentroll.
Det är bluesig hårdrock där Nikki Sixx
än en gång står bakom det mesta av materialet. Musikaliskt
är det långt ifrån perfekt även om det låter
homogent. Helt ok melodier kompande av de andra instrumenten även
om det inte finns mycket riff som sticker ut från mängden.
Det måste det heller inte göra för at det ska vara
lyssningsvärt och Vince Neil funkar alldeles
utmärkt som vokalist. Innehåller den numera klassiska låten:
Looks that Kill och en oförglömlig
version av The Beatles’ Helter
Skelter!
6/10 – Tommy Söderberg - 20070830
Dave
Edmunds – Twangin… – 1981
Ett överlag ganska medelmåttigt album av Edmunds,
som visserligen innehåller några av hans absolut bästa
låtar till dags dato, till exempel Almost Saturday
Night, som åtminstone av undertecknad förknippas
mer med Edmunds än med John Fogerty
som skrev låten till sin första soloplatta och Singin’
the Blues som också blev singel. I övrigt
är det visserligen solid rockabilly-pop som levereras men aningen
för anonymt för att nå de riktiga höjderna. Elvis
gjorde en bättre version av Baby Lets Play House
och You’ll Never Get Me Up (in One of Those)
räcker inte för att rädda plattan. Lyckligtvis har
Edmunds producerat själv och det höjer
den säkerligen ett par snäpp. Medverkar gör även
Nick Lowe som basist.
6/10 – Tommy Söderberg - 20070830
Omar
(Dykes) – Blues Bag – 1991
En till en början helt akustisk bluesplatta, tolvorna avlöser
varandra och det är rätt skönt att lyssna på
Omars raspiga och lite ansträngda röst.
Att det är nonsenstexter gör mig inte så mycket, de
passar alldeles utmärkt till mina bluesfördomar. Missförstå
mig inte nu, jag älskar blues, men man kan bara variera texter
om olycka och sorg till en viss gräns. Nåja, efter nio
spår ändrar plattan karaktär, även om det sker
så följsamt att man nästan inte tänker på
det. Som ersättning till den ensamma akustiska gitarren och munspelet
som initialt definierar plattan, läggs till elektriska instrument,
trummor och bas. På det hela taget tycker jag att den starka
inledningen med till exempel Give Me Back My Wig
och Lover Man utklassar den andra halvan
med hästlängder. Känslan förtas och det blir aningen
för polerat för att kännas helt äkta.
6/10 – Tommy Söderberg - 20070827
Nationalteatern
– Rövarkungens Ö – 1980
Som vanligt när det gäller Nationalteatern
så är det samhällssatir som befinner sig i första
rummet. Textmässitg är det cyniskt och utan romantiska omskrivningar,
politiskt befinner det sig på den vänstra och röda
delen av spektrat som kanske passar bättre in i dagens samhällklimat
än på den tiden det skrevs. Men även om det inte sker
några romantiserade omskrivningar i någon större
bemärkelse så hindrar det heller inte klurigheter och kvalitativa
allegorier. Jag tänker främst på titelspåret
Rövarkungens Ö, som garanterat
kan tolkas på en massa olika sätt och jag är inte
säker på att något är varken rätt eller
fel. Övriga minnesvärda spår från skivan, som
kanske på grund av titelspårets, för den här
tiden, extrema längd (strax över tolv minuter) inte blir
mer an sex till antalet, är till exempel: Sent en
Lördag Kväll, Vi Fortsätter
Spela Rock & Roll Men Vi Håller På Att Dö,
och kanske kronan på verket – Våld på
Öppen Gata, som är en betraktelse av alkoholens
fördärv. Medverkar på plattan gör både
Ulf Dageby och Totta Näslund!
7/10 – Tommy Söderberg - 20070826
Thore
Skogman – Än Är Det Drag – 1997
Ingen titel på ett hårdrocksalbum med självaste Thore
Skogman kunde väl vara mera passande? Gamla klassiska
slagdängor i hårdrocksversioner med Thore
själv bakom micken. Fröken Fräken,
Pop Opp i Topp och Storfiskarvalsen,
här dock under namnet Storfiskarrocken,
avklaras. Erkännas skall dock att de musikaliska kvalitéerna
inte uppnår mina förväntningar. Bland annat står
gamla Europe-medlemmarna Mic Michaeli,
John Leven och Ian Haugland för
kompet och det är hårdrock i dess allra mest klassiska
form som gäller. Melodierna lyfts fram och det tycker jag är
bra när det gäller ett sånt här projekt.
6/10 – Tommy Söderberg - 20070826
Tone
Norum – One of a Kind – 1986
Hon kallades ”little miss Europe” på
den tiden hon hade en kort storhetsperiod och det är kanske inte
så märkligt med tanke på att i stort sett allt material
är skrivet av Joey Tempest och att hon dessutom
är syster med före detta Europe-gitarristen
John Norum. Musikaliskt är det en ganska snäll
och förhållandevis lättlyssnad platta med musik som
skulle kunna passa vilken radiorocksstation som helst. Som sångerska
är hon helt ok även om hon inte har några unika särdrag
som definierar henne vid sidan av alla andra dussinsångerskor.
Hon ska dock ha en eloge för att, trots att låtskrivarmaskinen
Joey Tempest är dominerande, har skrivit plattans
absolut bästa spår helt själv – Secrets
of a Heart!
5/10 – Tommy Söderberg - 20070826
Machine
Head – Burn my Eyes – 1994
Inledningsvis är det svårt att inte genast förälska
sig i det grundläggande riffet i öppningsspåret Davidian.
Tyvärr så lyckas sedan skivan inte hålla greppet
kvar om lyssnaren och den brutala ljudmattan blir enbart tjatig. Personligen
så brukar jag komma ungefär halvvägs innan jag ger
upp även om min intention naturligtvis varit en komplett genomgång.
För övrigt är plattan välproducerad och ljudmässigt
jämn och lyssnar man på låtarna var för sig
funkar det mycket bättre.
4/10 – Tommy Söderberg - 20070826
Metallica
– Master of Puppets – 1986
Definitivt en milstolpe inom thrashen och det hävdas ofta att
det här faktiskt var den första plattan i genren. Med låtar
som nu klassiska, Battery, titelspåret
Master of Puppets och Disposable
Heroes visade Metallica hur det skulle låta och
introducerade de komplicerade låtstrukturerna som sedan skulle
bli genrens epitet. Dock anser jag, att hur bra dessa låtar
än är och hur mycket jag än älskar dem, så
finns det, men risk för att bli hudflängd, mindre intressanta
låtar också som drar ned betyget en smula. Jag är
till exempel inte en vansinnigt stor älskare av varken Leper
Messiah eller Welcome Home (Sanatarium),
som visserligen fyller en viktig funktion för skivans struktur
och formodligen är mer musikaliskt komplicerade än mina
favoritspår, men vars melodislinga inte tilltalar mig så
mycket.
9/10 – Tommy Söderberg - 20070826
Glenmark/Eriksson/Strömstedt
Glenmark/Eriksson/Strömstedt
- 1995
De flesta känner väl redan till vad de här tre herrarna
kan åstadkomma så att gå in på musikaliska
beskrivningar känns tämligen meningslöst. Jag konstaterar
i stället snabbt att plattan har några få lyssningsvärda
spår som dessutom blev hyfsat stora hits på den tiden
det begav sig. Hon är Min, En
Jävel På Kärlek och landsplågan
När Vi gräver Guld I USA är
ungefär vad som fortfarande håller på den här
plattan. Det är förvisso inte dåligt eftersom den
vid det här laget är över tio år gammal och övrigt
material funkar visserligen utmärkt som bakgrundmusik men känns
ändå som utfyllnad och inget att lägga någon
större vikt vid.
5/10 – Tommy Söderberg - 20070826
Morgana
Lefay – Knowing Just As I – 1993
En ganska ojämn platta av svenska Heavy/Power Metalbandet Morgana
Lefay som trots allt får godkänt. Många
av låtarna tycks vara oerhört inspirerade av olika fantasyäventyr
och då kanske i synnerhet, inte helt oväntat, Kung
Arthur sagan. Teman om trollkarlar återfinns både
i till exempel Salute the Sage och Excalibur
som tillhör plattans bästa låtar, kanske för
att kombinationen musik/text funkar så bra. Det är atmosfäriskt
och man kan nästan se Merlin framför sig
när man lyssnar. Annan struktur har snabba Modern
Devil, som innehållsmässigt visserligen kan
tyckas ganska tramsig och avverkar ett porträtt av den moderna
djävulen – en trafikdåre med ett vrålåk
som redskap. Den har dock ett skönt, klassiskt, heavy metal sound
över sig.
6/10 – Tommy Söderberg -20070826
Mötley
Crüe – Too Fast for Love – 1982
I stort sett inget vidare debutalbum. Visst finns det några
låtar, med hyggliga melodislingor, som emellanåt poppar
upp i hjärnan (Live Wire, Come on and Dance, Public
Enemy #1) även efter man stängt av, men i
stort sett finns det inga minnen kvar så fort låtarna
är slut. Tramsiga texter som skulle kunna vara skriva av vilken
finnig, pubertal tonårsgrabb som helst är genomgående
och musikaliskt känns det som man fått skivkontrakt enbart
genom sin image. Kanske kan man skylla en del av det skramliga soundet,
för här låter det verkligen inte bra, på att
bandet själva producerat plattan, något som man på
de följande plattorna överlät till andra.
4/10 – Tommy Söderberg - 20070826
Candlemass
– Nightfall – 1987
Uppföljningsalbumet till Candlemass första
platta Epicus Doomicus Metalicus är
det första i raden av framgångsrika album med en ny sångare,
Messiah Marcolin. Han visar sig snabbt vara ett utmärkt
val som ersättare till den tidigare Johan Langqvist,
inte för att den senare skulle vara dålig på något
sätt med finns en annan styrka hos Messiah.
Musikaliskt är det en fortsatt resa i mörkrets värld
och i och med att det väl mer eller mindre var Candlemass
som uppfann doomen är det inte särskilt förvånande,
Mörka skalor och en atmosfär av hopplöshet kantar plattan.
De pessimistiska texterna, som At the Gallows End,
innehåller utmärkta allegorier eller helt enkelt en rakt
berättad historia om förlusten av ett barn i Black
Candles. Även bibliska influenser återfinns
i texterna där Samarithan får
ställa sig i främsta ledet.
8/10 – Tommy Söderberg - 20070826
Metallica
- …and Justice for All – 1988
Hur blasfemiskt det än må låta anser jag den här
plattan vara Metallicas kanske bästa album någonsin!
Med blasfemi avses att det här, som alla som är någorlunda
insatta i det legendariska metallbandets historia, är Jason
Newsteds första plattan med bandet efter Cliff
Burtons tragiska bortgång. Jag minns ännu när
jag hörde nyheten på radio en septemberkväll 1986
men det är en annan historia. Låtarna är långa
och med en tämligen komplicerad struktur där vers-refräng-vers-refräng
lagts på hyllan. Textmässigt handlar det inte om några
överraskningar, personlig integritet och en misstro på
samhället präglar plattan. Vare sig det är det svarta
slutet i Blackend eller överbeskyddande
föräldrar i Dyers Eve. Har du
ännu inte gjort din första bekantskap med plattan avundas
jag dig en smula, lägg gärna märke till den underbara
balladen One, som belyser det moraliska
dilemmat av läkekonstens framsteg kontra krigsmaktens: Landmine
has taken my sight/Taken my speech/Taken my hearing/Taken my arms/Taken
my legs/Taken my soul/Left me with life in hell.
10/10 – Tommy Söderberg - 20070826
Randall
Bramblett – Thin Places- 2004
Brambletts
solokarriär började redan på mitten av 70-talet med
två album, men sedan tog han en drygt 20 (!) år lång
paus för att i första hand jobba som studiomusiker (åt
bl.a. Steve Winwood och Robbie Robertson),
men i slutet på 90-talet återupptog han solokarriären
och detta är hans femte album. Här har han tagit hjälp
av flera andra studiomusiker av yppersta klass (Michael Rhodes,
som även producerat, Kenny Greenberg, Shawn
Pelton m.fl.) och det har resulterat i en liten pärla
till album. Det är sydstats-gungnande singer/songwriter-rock
med influenser från både rhythm & blues och soul (tänk
Stephen Bruton och Paul Thorn),
prydligt förpackat i en lättsam modern popproduktion, ett
riktigt genreöverskridande verk. Nästan genomgående
bra låtar med jordnära och mogna texter om livets prövningar
och strapatser levereras trovärdigt av Brambletts
lätt hesa och varma stämma vilken låter som en korsning
av Bryan Adams och John Mellencamp.
Riktigt bra och kan därmed rekommenderas å det varmaste,
vare sig du gillar pop, rock eller singer/songwriter.
8/10
- Roger Persson - 20070810
Astrid
Williamson – Day of the Lone Wolf - 2007
Williamson,
som har en bakgrund i skotska bandet Goya Dress,
är från början en klassiskt skolad pianist, vilket
tydligt hörs på detta, hennes fjärde, album. Det innehåller
drömsk, ofta pianobaserad, alternativ pop/rock av det stillsammare
slaget, nånstans mellan Kate Bush och Beth
Gibbons, med lite spår av Lucie Silvas
om än inte alls lika pompöst som den sistnämnda. Till
denna musik framförs tungsinta, vemodiga texter med en ljus,
vacker men spröd och lite vek stämma som påminner
en del om Shawn Colvin. Det är definitivt intressant
och hörvärt, men i längden är låtmaterialet
på denna platta är dock lite för enahanda för
att hålla hela vägen.
6/10
- Roger Persson - 20070810
Inara
George – All Rise – 2004
Alternativ
folkpop som låter som en blandning av Eleanor McEvoy
och Beth Orton, är vad Inara George
presterar på sitt debutalbum. Inte alls oävet men även
här är det lite för ojämnt för att bli riktigt
bra. Men en gäng goda, lätt skruvade och definitivt annorlunda
folkpop-låtar gör att det är tillräckligt intressant
och omväxlande för att funka som en uppfriskande diversion
för stunden. George har dessutom en riktigt
bra och omfångsrik röst som hon verkar kunna forma och
anpassa nästan helt efter önskan, ibland spröd och
ljus som Victoria Williams, ibland liknande Cat
Power eller Nina Persson (Cardigans).
Kan bli riktigt bra med tiden, men hon är inte riktigt där
ännu.
6/10
- Roger Persson - 20070810
Josh
Pyke – Memories & Dust – 2007
Ännu
en singer/songwriter, denna gång från Australien och med
musik som gränsar till alternativ pop/rock, ungefär som
en poppigare och lättsammare version av Luke
Doucet eller M. Craft. Innehåller
en handfull hyfsade låter som visar att Pyke
har potential men totalt sett så är det alldeles för
ojämn kvalité på låtmaterialet, som också
är en smula slätstruket och enahanda för att hålla
intresset uppe under ett helt album. Kan dock vara värt att undersöka
närmare för dem som verkligen gillar den poppigare och alternativa
grenen av singer/songwriter genren. Vi övriga kan nöja oss
med att lägga namnet på minnet för framtiden, för
potential finnes som sagt.
5/10
- Roger Persson - 20070810
Jason
Collett - Idols of Exile – 2005
Mera
singer/songwriter från Canada i form av Jason Collett,
vars luftiga och tillbakalutade contemporary singer/songwriter musik
påminner en hel del om främst Josh Rouse,
men även innefattar ekon av melankoli och romantik a la Ron
Sexsmith. Här på sitt tredje album har han fått
hjälp av landsmannen Howie Beck (som själv
är en mycket habil singer/songwriter) som har både producerat
och musicerat, och resultatet är ett robust och kompetent hantverk,
med ett gäng riktigt hyggliga låtar och texter som ofta
är cynisk och syrliga, men underhållande, små betraktelser
av de besvikelser som kantar livet i vardagen. Inget exceptionellt
på något sätt, men absolut tillräckligt bra
för att vara lyssningsvärt, och duetten med Emily
Haines i Hangover Days är
en riktig pärla som bara den i sig själv är värd
att skaffa plattan för.
7/10
- Roger Persson - 20070810
Bengt
Sändh – Naken – 1994
I bakgrunden av plattans titel kan man läsa: Snuskungens visor
om och om igen och då undrar man förstås: Är
det verkligen så snuskiga visor? Nej, det är det verkligen
inte! Den som är ute efter pornografiska texter i stil med dem
som pryder Folklår, som Sändh
gjorde tillsammans med vapendragaren Finn Zetterholm
kommer att bli gruvligt besviken. I stället handlar det om en
sorts ”Greatest Hits” of Bengt Sändh,
där visserligen någon enstaka fräckis döljer
sig, med Sändh endast ackompanjerad av akustisk
gitarr.
8/10 – Tommy Söderberg - 20070730
Pat
Boone – In a Metal Mood – 1997
Det här är bara en platta man bara måste ha, den gamle
coverkungen Pat Boone gör oförglömliga,
jazziga versioner av hårdrockens allra kändaste slagdängor.
Bland annat återfinns till exempel 80-talarna: You’ve
got another thing coming (Judas Priest),
Holy Diver (Dio), Paradise
City (Guns ’n Roses) samt den
något modernare Enter Sandman (Metallica).
Bland klassikerna utmärker sig främst Love Hurts
(Nazareth), Smoke on the Water
(Deep Purple) och No More Mr Nice Guy
(Alice Cooper) en titel som tillika pryder skivans
omslag som undertitel.
7/10 – Tommy Söderberg - 20070730
Slowburn
- Devil in My Blood - 2006
Svensk
americana, som är värd att lyssna på, är det
inte alltför ofta som man hittar, men Slowburn
från västkusten har faktiskt gjort ett riktigt hyggligt
album i genren. Okej, det rör sig uppenbarligen inte om musiker
av samma kaliber som sina amerikanska kollegor, men spelglädjen
är det sannerligen inget fel på och Joakim Ramstedt
visar sig vara en riktigt bra sångare med en skrovlig och precis
lagom sprucken stämma som påminner en del om Jimmy
LaFave, vilket för övrigt gäller för
musiken också. Förtjänar definitivt att lyssnas på.
7/10
- Roger Persson - 20070724
Rosie
Thomas - These Friends of Mine - 2007
Så
mycket singer/songwriter talang som det finns samlat på det
här albumet när Thomas tar hjälp av
Denison Witmer, Josh Myers och Sufjan
Stevens, så är det mycket märkligt att resultatet
blivit så mediokert som det faktiskt är. Albumet är
i princip helt akustiskt men vad som verkligen förvånar
är avsaknaden av riktigt bra låtar, det blir direkt tråkigt
i längden, ett faktum som den hemmasnickrade produktionen (albumet
är inspelat hemma hos de olika medverkande och det hörs,
tyvärr) bara spär på. En av årets största
besvikelser så här långt.
4/10
- Roger Persson - 20070724
Pam
Tillis - Rhinestoned - 2007
En
av 90-talets största kvinnliga countryartister är tillbaka
med ett nytt album efter 5 års väntan och Nashville har
plockat fram det bästa som finns att tillgå både
när det gäller låtskrivare (t.ex. Matraca
Berg, Walt Wilkins och Leslie Satcher) och
superba studiomusiker med Eddie Bayers, Michael Rhodes
och Dan Dugmore i spetsen, dessutom har Gary
Nicholson hjälpt till med produktionen. Som vanligt
när det gäller Tillis så är
det traditionell country som serveras men trots alla fina ingredienser
så blir det ändå en ganska medioker anrättning
och även här är det låtmaterialet som sviker.
Men det är naturligtvis högsta klass på framförandet
och rösten har hon ju i behåll så som tillfälligt
tidsfördriv eller bakgrundsmusik funkar det ändå helt
ok.
5/10
- Roger Persson - 20070724
Healthy
White Baby - Healthy White Baby - 2005
Bered
en bas av White Stripes, blanda med en rejäl
dos sydstatsrock, typ Drive By Truckers och krydda
anrättning med rå elektrisk blues a la Magic Slim
och du har receptet som ger HWB. Skramlig alternativ
rock som funkar bra när de öser på, men betydligt
sämre när de drar ner tempot. Bör serveras på
hög volym för bästa resultat.
7/10
- Roger Persson - 20070724
The
M’s - Future Women - 2006
Skränig,
modern musik på gränsen mellan alternativ- och indierock
som, trots att de är från Chicago, påminner en hel
del om den brittiska skolan av genren, det hela landar någonnstans
mittemellan Arctic Monkeys och The Stone
Roses. Är egentligen inte riktigt min grej, men framförandet
är för genren passande frenetiskt och innehåller en
del riktigt hyggliga låtar som gör det ganska underhållande
att lyssna till, om än kanske inte hela plattan i ett svep. För
alla er som normalt gillar den här typen av musik rekommenderas
definitivt en lyssning, och alla vi andra kan gott låna det
ett öra också.
6/10
- Roger Persson - 20070724
Slayer
– Reign in Blood – 1986
Slayers
kanske bästa platta till dags dato med många av de absoluta
klassikerna! Till exempel Angel of Death, Piece by Piece,
Jesus Saves, Reborn, Post Mortem och Raining
Blood. Det är en väldigt intensiv platta med
massor av rå energi och med ett ohyggligt högt tempo. Resultatet
av detta blir 28 minuters musik där varenda sekund räknas,
inget överflödigt är kvarlämnat i produktionen
vilket resulterar i en väldigt kompakt platta. Textmässigt
är den fylld av våld och destruktion men med en mindre
satanistisk framtoning än de två föregående
albumen Show No Mercy och Hell
Awaits.
10/10 – Tommy Söderberg – 20070724
Accept
- Balls to the Wall - 1983
Det
här var onekligen en av de första hårdrocksplattor
som jag riktigt fastnade för. Ännu roligare är att
den faktiskt håller än i dag och att det fortfarande är
riktigt bra när man slänger på den. Accept
var (är) ett av de där banden som man gärna skulle
vilja inkludera i NWOBHM men det spricker förstås eftersom
de har sitt ursprung i Tyskland… Några klassiska och oförglömliga
spår finns det! Naturligtvis titelspåret som faktiskt
orsakade viss debatt när skivan kom. Man kunde ju inte sjunga
om ”balls” på riktigt samma rumsrena sätt som
nuförtiden. Men även London Letherboys
som man då tyckte var alldeles utmärkt av just Accept
som var kända för mycket läderkläder (dock inga
nitar), och Fight it Back står sig
mycket bra än idag. Naturligtvis är det en nostalgitripp
av stora mått för undertecknad men samtidigt har tiden
tagit ut sin rätt lite och man kan väl säga att plattan
blev ganska sönderspelad under tonåren.
7/10
- Tommy Söderberg - 20070708 - omskriven 20110505
Annihilator
- King of the Kill - 1994
Det fanns en tid då jag tyckte att just den här plattan
var den bästa som någonsin hade gjorts! Det var musik som
var precis anpassad till mig, snabba gitarrer innovativa riff och
helt enkelt ett ganska klassikt Heavy Metal sound. Jag utforskade
senare några plattor till med bandet och även om de förstås
skiljer sig lite åt så finns det en gemensam nämnare.
Man hör lätt vilket band det är även om Jeff
Waters omger sig med olika musiker nästan varje gång
det är dags att spela in en platta. På den här skivan
spelar han allting själv utom trummorna och tar för första
gången även på sig vokalistrollen. Det känns
väl lite så där ego, men resultatet kan man inte klaga
på. Det hade kanske inte funkat att göra tio plattor på
det sättet men vem bryr sig det här är hur bra som
helst och den befinner sig fortfarande i toppskiktet av min skivsamling
– omslaget är solblekt och skivan börjar flagna men
fan så bra är det!
10/10
- Tommy Söderberg - 20070708 - omskriven 20110505