Flera
Minirecensioner: (2007) (2009)
(2010) (2011)
Jamey
Johnson – That Lonesome Song – 2008
Jamey
Johnson är ett av de senaste stjärnskotten från
Nashville och detta är hans andra album. Lite förvånande
att han plockats upp av storbolagen i Nashville är det, för
detta handlar i allt väsentligt om traditionell honky tonk med
ett lätt outlaw-stuk helt utan några som helst antydningar
av popmusik som annars i stor utsträckning är den gängse
trenden i Nashville numera. Själv beskriver han sin musik som någonstans
mellan Jennings (Waylon) och Jones
(George) och enligt undertecknads mening så stämmer
det riktigt bra. Som vanligt när det gäller Nashville-produktioner
är det hög klass på musicerandet, men jag kan tyvärr
inte riktigt säga samma sak om produktionen som stör mig en
del då den framstår som rörig och ofokuserad, med märkliga
tillägg av störande ljud och skorranden som jag inte förstår
poängen med. Nåväl, Johnson har i alla
fall skrivit en handfull riktigt bra låtar och han har en röst
som är som klippt och skuren för den ensamhet och desperation
som hans texter innehåller, det är en bild av en emotionellt
bruten och till synes mycket ensam man som målas upp. Det blir
dock aldrig klichétyngt eller överdrivet självömkande
för Johnson har också hela tiden en nyttig
humoristisk distans till det hela och visar sig vara riktigt vass på
att få till underhållande ordlekar som lättar lite
på tungsintheten med jämna mellanrum. Totalt sett helt klart
ett av årets bättre countyralbum och ett måste för
alla som gillar traditionell honky tonk åt outlaw-hållet
till.
8/10
– Roger Persson - 081230
Todd
Snider – Peace Queer – 2008
Detta
är egentligen inget regelrätt album utan en EP med bara 8
spår och en speltid på endast 26 minuter, dessutom så
är ett av spår en recitation av en text helt utan musik och
ett annat är instrumentalt, så det är även innehållsmässigt
lite annorlunda jämfört med hur hans plattor brukar låta.
Men som vanligt när det gäller Todd Snider
så är det inte desto mindre intressant för det. Han
påstår själv i slutet på plattan att han med
åren fått starkare åsikter (även om jag personligen
tycker att han alltid varit bra på att tala om vad han tycker
om saker och ting) och detta är också en svidande kritik
av det politiska etablissemanget i USA (dvs. Bush-administrationen),
men observationerna levereras naturligtvis också, precis som vanligt,
med en rejäl dos humor. Musikaliskt är det ungefär som
vanligt, det är rootsmusik med lite alternativ twist, ett stänk
av garagerock här och en släng av country där, och så
får vi en lågmäld och långsam men oerhört
vital version av John Fogertys gamla anti-krigs slagdänga
Fortunate Son som kanske är plattans
höjdpunkt. Förvisso så är det inte riktigt lika
vassa låtar som Snider kan göra när
han är som bäst, det låter emellanåt lite som
ett hastverk som gjorts i ren affekt när andan fallit på.
Men det låter därför också ganska charmigt och
uppriktigt, och som aptitretare medan vi väntar på nästa
”riktiga” album så funkar det riktigt bra.
7/10
– Roger Persson - 20081214
Gary
Moore – Wild Frontier – 1987
Det här var en skiva som faktiskt innehöll ett par hits redan
när den kom, eller åtminstone en av låtarna spelades
väl en del på radio. Over the Hills and Far Away,
som också satte tonen för hela albumet, lite folkmusikinspirerat
och då pratar vi i synnerhet irländsk musik. Musikaliskt
är det utöver detta, egentligen inget att hetsa upp sig över
även om låtarna naturligtvis är stabilt framförda.
Gary Moore bevisar att han är en alldeles utmärkt
gitarrist i The Loner, som i stort sett är
ett enda lång gitarrsolo a la Joe Satriani, men
mycket mer än så är det inte, Många av låtarna,
kanske titelspåret Wild Frontier undantagen,
är allt för anonyma för att nå de riktiga höjderna
och varför i hela världen har man valt att lägga in tolvtumsversionerna
av Over the Hills and Far Away och Wild
Frontier? Hade man lagt dem sist som bonuslåtar
hade jag förstått poängen, men mitt i skivan? Nu ska
i ärlighetens namn tilläggas att dessa versioner är klart
längre och utförligare, åtminstone vad gäller det
rent gitarrtekniska än sina albummotsvarigheter, men jag finner
det ändå mycket fantasilöst… Skivan är för
övrigt dedicerad till Phil Lynott som gick bort
året tidigare.
5/10 - Tommy Söderberg - 081206
Rachael
Sage – Chandelier - 2008
Rachael
Sage som nu är framme vid sitt åttonde album, är
ytterligare en i raden av alla dessa kvinnliga contemporary singer/songwriters
som visat framfötterna det senaste decenniet. Det handlar om pianobaserad,
lätt pompös och poppig musik som ofta ackompanjeras av stämningsmättade
stråkarrangemang, musik som vi känner igen från artister
som Tori Amos och Shawn Colvin, även
om rösten påminner mer om Jewel. Precis
som det anstår en god singer/songwriter så skriver Sage
i princip all sin musik själv, och även om det utan tvekan
är ett gott hantverk så är det däremot inte spektakulärt
på något vis, snarare kan man beskriva lyssningsupplevelsen
som lätt inställsam och, ja, nästan hövlig. Musiken
puttrar på och är generellt sett trallvänlig utan några
större åthävor, men den är därför också
en smula anonym. Lite mer intressant blir det dock i en handfull låtar
som värms upp av lite blås och som drar iväg mot lite
mer soul- och jazzinspirerade ljudlandskap och som utgör en välkommen
omväxling när de dyker upp. Så även om varken text
eller musik egentligen lämnar några större bestående
intryck, så är detta ändå till slut en riktigt
angenäm stunds anspråkslös musikalisk underhållning.
Vilket är gott nog för att rekommendera denna platta till
er som gillar välgjord och belevad singer/songwriter av modernt
snitt.
7/10
– Roger Persson - 081128
Buddy
Guy – Skin Deep - 2008
Eftersom
Buddy Guy numera är en av de få gamla bluesmästarna,
vid sidan av BB King, som fortfarande är aktiv
så är det en lite speciell händelse, enligt min mening
i alla fall, när han släpper nytt material, om inte för
annat så för att se vilken form som han befinner sig i. Och
i detta fall så visar det sig att de gamla takterna fortfarande
sitter i och det tackar vi bluesälskare för. I bakgrunden
finns ett veritabelt killerband med David Grissom, Willie Weeks
och Reese Wynans i spetsen, och så är anrättningen
förstås kryddad med ett par namnkunniga gäster också,
bland dessa Susan Tedeschi och Eric Clapton
(även om den sistnämnde knappast kvalificerar sig som en positiv
merit numera). Det är rivig och röjig elektrisk Chicagoblues
i precis samma anda som det brukar vara (tänk Magic Slim
och Otis Rush), möjligen med lite mer soulinfluenser
än det brukar vara emellanåt, men den drivande kraften är
fortfarande Guys furiösa och briljanta gitarrspel.
Inget nyskapande eller oväntat på något sätt,
men det är superbt framförd och producerad Chicagoblues och
som sådan så blir det inte så mycket bättre än
så här skulle jag vilja påstå. Det är uppenbarligen
så att det fortfarande är rejält med liv i den här
gubben och det är bara att lyfta på hatten för denna
legendariske bluesman.
8/10
– Roger Persson - 081112
Charlie
Allen – That Was Then, This Is Now – 2008
Detta
är Charlie Allens andra album (den självbetitlade
debuten kom 2003) men det är dock första gången som
jag stiftar bekantskap med honom. Detta är patenterad mainstreamcountry
från Nashville av den numera (alltför) välbekanta formel
som har varit den förhärskande i countrymusikens eget Mecka
de senaste två decennierna och Charlie Allen
följer den till punkt och pricka utan några som helst avvikelser
eller överraskningar. Detta är därför inte särskilt
upphetsande eller överdrivet intressant, speciellt med tanke på
att texterna i allt väsentligt består av slitna klichéer
och plattityder som redan hörts till leda i liknande sammanhang.
Men det är i vanlig ordning helt oklanderligt framfört av
rutinerade och skickliga musiker som J.T. Corenflos, Glenn Duncan
och Owen Hale, och Allen själv
har en bra, lätt skrovlig och kraftfull röst som passar musiken
som hand i handske och som trots allt låter som om han menar det
han sjunger om. Dessutom håller melodierna en standard som ligger
ett eller ett par snäpp över genrens genomsnitt och de är
i stort sett, trots ovanstående brister, trallvänliga med
riktigt hyfsade refränger som är lätta att ta till sig.
Det är helt enkelt lättlyssnad och angenäm musik och
funkar därför också utmärkt som tillfälligt
tidsfördriv. Och de som verkligen gillar välproducerad mainstreamcountry
i samma anda som exempelvis Travis Tritt och Garth
Brooks kommer sannolikt att tycka riktigt bra om Charlie
Allen också.
6/10
– Roger Persson - 081026
Walter
Trout – The Outsider – 2008
Walter
Trout är en rutinerad bluesman med närmare 20 år som
soloartist bakom sig och detta är hans tolfte studioalbum. Men
hans musikerkarriär sträcker sig betydligt längre tillbaka
än så, då han tidigare spelat gitarr med så aktade
namn som Joe Tex och Canned Heat,
och han tillhörde dessutom under några år John
Mayalls Bluesbreakers. Det är alltså en artist med
en diger meritlista bakom sig och det hörs, för hantverket
det sannerligen inget fel på. Trout kan sin blueshistoria
och han spelar solid bluesrock i samma anda som Stevie Ray Vaughan
och Robben Ford. Det är som sagt välspelat
på alla händer och visst är han en riktigt hyfsad sångare
med en lagom väderbiten, livserfaren röst som sig bör,
men jag tycker nog att Trout annars lider lite av samma
problem som nämnde Robben Ford, nämligen
brist på inlevelse och originalitet. Han är, precis som Ford,
en mycket slicklig gitarrist men båda dessa herrar låter
allt för ofta tekniska uppvisningar tar överhanden på
bekostnad av själ och genuint engagemang för musiken. Jag
tvivlar inte på att det finns där, men de lyckas inte riktigt
förmedla det till lyssnaren. Låtmaterialet står heller
inte ut, det är, med några få undantag, kompetent snarare
än riktigt intressant skulle man kunna säga, och det lider
i stor utsträckning av brist på originalitet. För visst
har vi hört detta göras förr, och bättre dessutom.
Men för den som gillar hårt gitarrdriven bluesrock, med betoning
på rock, och med rikligt med drivna gitarrsolon så är
detta ändå en stunds god underhållning som säkert
inte utgör någon besvikelse. Och även om det som sagt
gjorts bättre förr så är detta ändå
ett mycket habilt hantverk som trots allt är värt att låna
ett öra eller två till, för så mycket bättre
har det ändå inte gjorts så att det inte är värt
att lyssna på en gång till.
6/10
– Roger Persson – 081001
Melissa
Etheridge: Breakdown – 1999
Min första kontakt med Melissa Etheridge kom redan
runt 1988 när hon framförde Bring Me Some Water
på någon tillställning som jag tror var grammyutdelningen
eller liknande. Jag var i vilket fall som helst helt såld, men
hade i efterhand ingen som helst aning om vad jag hade hört, eller
vem jag hade hört egentligen. Detta fick jag inte reda på
förrän efter många år och då endast av en
slump, men essentiell information har ju lite konstiga vägar att
ta sig fram på ibland. Hur som helst, så tog väl denna
process runt tio år då jag införskaffade denna platta
i samband med upplysningen. Av någon anledning blev den sedan
liggande, efter någon enstaka genomlyssning, fram tills helt nyligen
– mycket märkligt. Hur som helst så är det en
tämligen stabil rockplatta från en artist som är känd
för att ha mycket starka åsikter i hjärtefrågorna,
såsom den globala miljöfrågan och gay-rättsaktivism,
och till stor del handlar om de olika faserna i ett förhållande.
Jag upplever inte texterna som klockrena men visst finns där något
speciellt och man kan ofta dra slutsatser till hennes eget liv som lesbisk,
inte minst i Mama I’m Strange eller
Scarecrow som tydligen är dedicerad
till Matthew
Shepard. Musikaliskt är det lätt att hänga
med i melodislingorna redan efter ett par genomlyssningar. Detta måste
anses vara positivt, då jag åtminstone för egen del
ofta vänder mig emot Singer/Songwriters just på grund av
deras sätt att skapa musik utan tilltalande melodi. Detta är
framförallt sant på plattans första halva där de
flesta av mina favoriter återfinns. Röstmässigt finns
heller inget att klaga på och Melissa låter
lätt hes precis som jag vill ha det – sensuellt för
att inte säga lätt erotiskt!
7/10 – Tommy Söderberg - 080913
Gary
Moore – Still Got the Blues – 1990
Besvikelsen var stor när det stod klart att Gary Moore,
en av mina gitarrhjältar skulle sluta med hårdrocken och
ägna sig åt bluesen istället – en förrädare
av stora mått! Med facit i hand måste dock erkänna
att det förmodligen inte kunde ha blivit bättre, hans bluesdebut
– Still Got the Blues, innehåller
förvisso en hel del influenser från det han tidigare sysslat
med och han bevisar också vid flera tillfällen att han verkligen
är en av det allra bästa gitarristerna i världen. Men
förutom gitarrdriven blues innehåller också plattan
en blåssektion och ett gäng låtar som inte är
skriva av Moore utan av så namnkunniga personer
som George Harrison och Peter Green
för att nämna några. Krasst sett kan man säga att
dessa externa låtar inte sätter sig lika omedelbart som Moores
egna men å andra sidan kan jag konstatera, nu när jag nästa
spelat sönder plattan att det faktiskt är de andras låtar
som håller längst, men då har denna skiva snurrat många
varv! Det finns också ett gäng gästartister som sannerligen
drar upp intresset för musiken ytterliggare, legender som: Albert
King, Albert Collins och George Harrison
medverkar.
10/10 – Tommy Söderberg - 080913
Matthew
Ryan – VS. The Silver State – 2008
Matthew
Ryan tillhör den nyare generationen av singer/songwriters
som rör sig i det musikaliska landskap som vi kan kalla för
No Depression, som till exempel Ryan Adams och Josh
Rouse. Musikaliskt så är han dock lite mer av
en traditionsbärare av den lite mer melankoliska och lite tyngre
modellen som Son Volt och Anders Parker
och definitivt lite mindre eklektisk än vad herrarna Adams
och Rouse
har varit på senare år. Han har en riktigt hes, nästan
kraxande, röst som ofta här jämförts med Tom
Waits om än inte lika extrem, kanske är nånstans
mittemellan Waits och Steve Earle
lite mera rättvisande. Den passar dock hans vemodiga stil alldeles
utmärkt och denna nya skiva är inget undantag. All låtar
är skrivna av Ryan själv och de håller
en genomgående god kvalité, både vad avser framförande
och innehåll. Det som jag dock saknar lite är något
som sticker ut lite och som vågar gå utanför de förväntade
ramarna vid åtminstone något enstaka tillfälle, istället
för att som nu bara trampa på i välkända gamla
fotspår. Det resulterar därför obönhörligen
i att albumet upplevs som en smula monotont och onyanserat i längden.
Men det är också i alla andra avseende ett album som uppvisar
en artist och musiker som gör det de gör väldigt bra,
det skall det inte råda något tvivel om. Så totalt
sett så är detta ändå ett bra album om man gillar
välgjord och skickligt framförd No Depression med en god dos
av folkrock, bara man inte förväntar sig något omvälvande
eller nyskapande. Ett mycket solitt hantverk, varken mer eller mindre,
men det räcker en bra bit i mitt tycke och förtjänar
därmed en rekommendation.
7/10
– Roger Persson - 20080903
Cornelis
Vreeswijk – Till Sist – 2000
När denna skiva nådde skivhandlarna såldes den under
förutsättningen att det var den sista inspelade konserten
med Mäster Vreeswijk och jag har behandlat den
som sådan ända sedan dess. Den är inspelad den andra
augusti 1987, alltså samma år som Cornelis
tragiskt gick bort den 12 november blott 50 år gammal. Numera
har det dock framkommit en ännu senare inspelning, men den tar
vi senare… Rysningar gick längs ryggraden när jag först
fick skivan i min hand och satte in den inför första avlyssningen.
Det är åtta år sedan nu och jag ryser fortfarande varje
gång jag hör inledningsspåret där han presenteras.
”Det finns ingen
som han!” Och det är verkligen helt sant, ingen annan
har ens kommit i närheten. Betänk hur sjuk han egentligen
var vid den här tiden, vilken enorm inlevelse han ändå
berikade publiken med, långt större än någon annan
liveupptagning jag har hört med honom. Jag blir tårögd
bara jag tänker på det. Repertoaren är enkel och på
papperet kanske inget speciellt: Sist Jag Åkte Jumbojet
Blues, Sambaliten, Blues
för Fatumeh, men inlevelsen är enorm, jag tror
på precis vartenda ord han sjunger om och jag tror på precis
det han pratar om mellan låtarna, det finns ingen dötid,
det finns ingen tid att hämta sig och det finns ingen tid att tänka:
tänk om han gjort så istället… Man bara existerar
i symbios med konserten och när Cornelis presenterar
hur han bytt namn på: Ballad rörande det förhållandet
att, trots upprepade försäkringar, från så väl
regeringshåll, såsom kommunalt håll, såsom även
provinsiell nivå, ändå torde förekomma en högst
påtaglig brist på skyddsrumsutrymmen inom konungarikets
gränser till Skyddsrumsboogie
eller att Blues för Dubrovnik arrangerats
om till backbeat och handlar om illegal transport av illegala varor
över legala gränser – Knarksmuggling med andra ord,
är lyckan total. Lägg där också till en fantastisk
version av Bruna Bönor Complet och den
omdöpta sången Digital Reggae,
tidigare Blues för en Datamaskin och
betyget kan inte bli annat än fantastiskt!
10/10 – Tommy Söderberg - 20080803
Mikael
Wiehe – En Sång till Modet – 2000
Till skillnad från Wiehes platta Sevilla,
satte många av sångerna på den här skivan sig
direkt. Man får lätt intrycket av att Wiehe
är en kverulant, som gång efter annan konstaterar att ingenting
i samhället någonsin är bra och dessutom blir sämre
ju längre tiden går, av några av de mest framstädande
sångerna såsom Den Enda Vägen
som enligt uppgift är en tonsatt ledarsida från DN med Wiehes
kommentar i refrängen: De säger det är vägen/Den
enda vägen fram/Men om det här ska kallas framåt/Då
ska jag ingenstans. Det finns också ett ganska bryskt innehåll
i Fråga Guillermo Marquez Jara som,
enligt min åsikt, åtminstone till viss del vill flytta över
skulden från Guillermo Marquez Jara, Mattias
Flink och Tommy Zethreaus till samhället.
Detta är tydligast i tredje versen: Hur länge orkar man
finnas utan att någon ser?/Hur länge orkar man tigga utan
att få va’ med?/Hur länge orkar man ropa utan att någon
hör?/Hur länge kan man leva i landet utanför? Tätt
följt av Fråga Guillermo Marquez Jara/Fråga Mattias
Flink/Fråga Tommy Zethreaus/Dom kanske fattar hur man gör!
Men oavsett hur man tolkar det är det här onekligen en tämligen
politisk platta där låtar som Just i den här
sekunden – en sång om tortyr, har ungefär
samma tema som Bob Dylans Blowin’
in the Wind (Det är så lite en människa
kan göra/Det är så lite en människa förmår/Men
den som vill kalla sig människa/Får hon göra det lilla
ändå) både känns samhällsviktiga och
personliga (Jag önskar jag slapp att få höra/Jag
önskar jag slapp att få se/Jag önskar jag slapp att
få veta något/Och fick leva mitt liv i fred). Också
ironi har ett utrymme med låten Jag Vill Inte Va’
fattig, där själva slutklämmen konstaterar
att huvudpersonen faktiskt inte har något val efter som det finns
långt värre saker i livet att undvika. Det finns också
en uppenbar hyllning till civilkuraget – titelspåret En
Sång Till Modet och en avslutande sak designad att
ena människor i hela vårt avlånga land oavsett etnisk
bakgrund, Det Här Är Ditt Land:
Det här är ditt land/Det här är mitt Land/Från
Ales Stenar/Till norra Lappland/Från Bohus klippor/Till Gotlands
raukar/Landet det tillhör dig och mig. Sista kommentaren,
och den viktigaste också kanske går till Jägaren,
vars andemening utan vidare kan jämföras med Hoola
Bandoola klassikern Jakten på Dalai Lama
där sökandet står i centrum men där åhöraren
själv i slutändan får avgöra vad som egentligen
eftersöks.
8/10 – Tommy Söderberg - 20080726
Mikael
Wiehe – Sevilla – 1998
Det här var en platta som initialt inte tilltalade mig nämnvärt
mycket. Förutom inledande När Ormen Ömsar
Skinn (Du trodde du var säker/Du trodde du var
trygg/Nu ligger du och sprattlar som en skalbagge på rygg/Livets
autostrada/Där du drog fram i alla din glans/ har blitt en damig
byväg som inte leder någonstans) som förvisso är
enormt medryckande (vilken också var det egentliga anledningen
till att jag köpte skivan) och den osannolika duetten med Thomas
Di Leva: Vad Bryr sig Kärleken,
fann jag plattan allt för pretentiös och tråkig för
min smak. Inget sting i texterna och allt för mycket romantiska
omskrivningar för att vara riktigt lyckad. Men det var då…
Nu, tio år senare är det annorlunda! Kanske behövde
skivan, eller snarare lyssnaren (jag) tid på sig att mogna innan
det gick att ta till sig underfundigheterna, klangerna och de vackra
melodierna. För det här är utan tvekan en samling sånger
vars innehåll betyder något, vare sig det är kärleksförklaringar
som Utan Dej: Jag gick som döv och
blind/utan dej, utan dej/Jag gick omkring i blindo utan dej eller
mera framtidsbejakande som i Ride Johnny Ride.
Om detta är en utvecklande fortsättning på öppningsspårets
dystra konstateranden (Adjö till allt det gamla/Hallå
till alltig nytt/Åt helvete med murar och med gränser/Åt
helvete med sorgerna/och åren som har flytt/Där framme finns
en morgondag som glänser) eller en betraktelse av trångsynthet
(Det finns så många väktare som står vid
varsin grind/ De gapar och bevakar och befaller/ Det finns så
många fängelser där människor spärras in/och
de värsta är väl de som saknar galler) är väl
upp till lyssnaren att avgöra.
7/10 – Tommy Söderberg - 20080726
Blandade
Artister – Poem, Ballader och lite Blues – Återbesöket
– 2007
Samma låtar som på Cornelis originalskiva
från 1970, dock förevigat på dubbla diskar, kanske
på grund av att några av låtarna fått, till
synes improviserade, prologer eller intron eller vad man nu vill kalla
det. Dock saknas den blueskänsla och nerv Cornelis
själv hade när han spelade in låtarna vilket är
synd, bra hyllningsplattor växer inte på träd och den
här är tyvärr inte en av dem jag håller allra högst
i min Cornelis-samling. Dikternas frasering blir också
helt fel i mina öron då enbart annorlunda betoning än
vad man är van vid sedan tidigare kan betyda helt andra betydelser
för texten. Inte ens Kristina Lugn förmår
leverera Apollinaire vidare övertygande,
vilket gjorde mig enormt besviken. Men, och det är faktiskt ett
ganska stort men, kan den här utgivningen innebära att ungdomar,
och folk i övrigt också för den delen, som inte är
bekanta med Cornelis talang och skapande får
upp ögonen för honom är det helt klart värt det.
Vi andra som redan älskar sångerna gör nog bäst
i att hoppa över denna…
3/10 – Tommy Söderberg - 20080723
Steve
Tyrell – Back To Bacharach – 2008
Det
krävs inget geni för att begripa vad som ryms på denna,
det sjunde albumet från amerikanske storbandssångaren Steve
Tyrell. Nu tillhör väl kanske inte storbandsjazz
direkt min normala musikdiet, men faktum är att denne Tyrell
tidigare gjort flera utmärkta album i genren som jag har tyckt
väldigt bra om, inte minst plattan med Sinatra-tolkningar
häromåret var enligt undertecknad briljant. Här har
han i sedvanlig ordning tagit med några av de absolut skarpaste
jazzmusikerna som står att uppbringa idag med sig in i studion,
med Bob Mann och Alan Schwartzberg
i spetsen. Tillsammans med ett antal distingerade gästartister,
bland dessa Patti Austin, Herb Alpert och Burt
själv, så gör dessa rutinerade musiker inga misstag,
utan det är naturligtvis helt oklanderligt framfört. Och Tyrell
själv är i sedvanlig god sångform med sin hesa, sträva
stämma som jag personligen är väldigt förtjust i,
fylld med inlevelse och sångglädje på ett sätt
som omåttligt populäre men jämförelsevis konstlade
och ”plastige” Michael Bublé borde
ta rejäl lärdom av. Men ändå så lyckas jag
inte uppbåda någon större entusiasm inför den
är plattan, vilket beror på att jag är måttligt
imponerad av Bacharachs och Hal Davids
låtar. Deras softa, långsamma och tillrättalagda jazzpop
balanserar i mina öron hela tiden på menlöshetens brant
och trillar ibland över, trots att Tyrell och
company gör sitt bästa för att ljuta liv i musiken och
att lyssningsupplevelsen aldrig är något annat än behaglig
så längre den varar. Nä, detta är i första
hand en platta för de mest envisa Bacharach-fansen
som insisterar på att det faktiskt behövs ytterligare versioner
av redan alltför vältummade låtar som Walk
On By, The Look Of Love och Alfie
för att nämna bara några av alla de förvisso odödliga
klassiker som de flesta av oss redan har hört till leda. För
er som vill höra riktigt bra storbandsjazz kan jag istället
rekommendera i princip vilken som helst av Tyrells
tidigare plattor, varför inte den redan nämnda och utmärkta
Songs Of Sinatra eller Standard
Time. Båda ger Tyrell betydligt
roligare material att jobba med och de är båda mycket bättre
än denna förvisso kompetenta men ganska intetsägande
platta.
5/10
– Roger Persson - 080722
Cornelis
Vreeswijk – Poem, Ballader och lite Blues – 1970
En ganska märklig samling låtar egentligen, allvar och komik
mixat med varandra och detta uppblandat med reciterade poem. Både
dessa dikter och texterna håller naturligtvis den intellektuella
kvalité man kan förvänta av Mäster Cornelis.
Musikaliskt är det, som titeln på albumet antyder, mycket
blues, ibland jazzigt uppblandat som i Fåglar,
eller mer Cornelis-traditionellt som i den kvicka Generalens
Visa. Men det spelar ingen roll fragmenterat albumet framstår,
eller hur många stilar som blandats med varandra, det är
och förblir texter av en mästare och det är det viktigaste
i det här fallet. Ven kan till exempel låta bli att älska
avslutningsfrasen i betraktelsen av Morbror Frans,
en slarvig och nonchalant men elegant charmör som blivit utslängd
ur hemmet för att han förförde grannens fru och i och
med denna handling nästan blivit onämnbar i släkten,
dessutom en mästare på att tåla alkoholhaltiga drycker:
Världens bästa anförvant – inte sant?
Att sedan plattan innehåller både Märk
hur vår skugga (Epistel 81
– Bellman) och en recitation av Ett
Gammalt Bergstroll (Fröding) till
synnerligen passande musik gör sannerligen inte saken sämre!
8/10 – Tommy Söderberg - 20080722
Bob
Collum (& The Welfare Mothers) – Set The Stupid Free –
2008
Detta
är min första bekantskap med Bob Collum fast
det är hans fjärde skiva (den andra med kompbandet The
Welfare Mothers), och egentligen är det lite konstigt
för det här är verkligen musik helt i min smak. Vilket
vill säga americana med en fot vardera stadigt planterad i country
respektive gitarrdriven rock. Det hela påminner väldigt mycket
om Bruce Robison och inte minst Radney Foster,
särskilt som Collum har en röst som påminner
en del om den senare. De flesta låtarna är skrivna av Collum
själv och det är genomgående ett mycket gott om än
inte spektakulärt hantverk som han presterar, vilket för övrigt
kan sägas gälla musicerandet också. Personligen tycker
jag att Collum och company oftast funkar lite bättre
i de mer countryinfluerade låtarna, det känns som om det
är lite mer deras rätta hemmaplan. Särskilt utmärker
sig den akustiska men grymt svängande versionen av A
Little Wind vilken är
en riktig höjdare som i sig själv är värd att skaffa
skivan för. Men det är egentligen inget fel på de lite
rockigare låtarna, det är bara det att de känns lite
mindre originella och som om man har hört samma typ av musik göras
lite bättre förr, till exempel av nämnde Foster.
Men i stort sett alltså ett riktigt kompetent album som inte lär
göra vänner av gitarrdriven americana besvikna.
7/10
– Roger Persson - 080701
The
Raconteurs – Consoler
Of The Lonely – 2008
The
Raconteurs är egentligen ett sidoprojekt som Jack
White (The White Stripes) och smarte popsmeden
Brendan Benson har tillsammans. På denna deras
andra platta så hör man dock väldigt lite av Bensons
smarta, snärtiga popsnickeri men, tyvärr, desto mer av muskelstinn
och brölande indierock, ungefär som The White Stripes
på steroider med en släng av The Hives frenesi.
Det finns några få lite mer subtila spår som utgör
tacksamma stilmässiga avbrott, som till exempel den folkinspirerade
Old Enough och den bluesiga Top
Yourself och som följaktligen är de bästa
spåren på skivan. Men dessa är alldeles för få
för att göra något större intryck utan det bestående
intrycket är ett av en jämntjock, massiv vägg av skramlig
indierock. När dessutom herrarna White och Benson
tycks ha glömt (eller kanske stuntat i?) att det inte räcker
med skorrande gitarrer och ett generellt ursinnigt framförande,
utan det krävs faktiskt hyggliga melodier också för
att göra intressant och lyssningsvärd musik, så blir
resultatet i längden oerhört tröttsamt. Då är
det en klen tröst att avslutande Carolina Drama
faktiskt är en riktigt hygglig folkrockslåt, för jag
är vid det laget ändå betydligt mera glad över
det faktum att det är skivans sista låt så jag kan
ägna min tid åt något annat mer givande och underhållande
istället, som att sortera om strumplådan…
3/10
– Roger Persson - 080619
Marah
– Angels Of Destruction – 2008
På
sitt senaste och sjätte album fortsätter Marah
med sin egna högst personliga variant av musik i gränslandet
mellan rotrock och no depression. Det är nog till och med så
att man skulle kunna påstå att de på Angels
Of Destruction tar ut svängarna ännu mer än
vanligt, i alla fall jämfört med den närmast föregående
plattan If You Didn’t Laugh, You’d Cry.
Således bjuds vi här på en särdeles omväxlande
musikalisk kompott där den sedvanliga countryrocken blandas upp
med influenser från New Orleans jazz, boggierock, indie rock och
lite olika sorters folkmusik i form av bland annat säckpipor. Det
blir därmed aldrig tråkigt utan musiken är hela tiden
omväxlande och underhållande. Men de lyckas heller inte riktigt
knyta ihop säcken tycker jag, albumet som helhet känns lite
spretigt och är inte särskilt väl sammanhållet,
vilket gör att jag blir lite ambivalent inför den totala lyssningsupplevelsen
som jag som lyssnare lämnas med. Det är inget fel på
låtarna var för sig, men de lyckas heller inte riktigt skapa
den där helgjutna känslan som ett riktigt bra album förmedlar,
utan det bestående intrycket blir istället det av ett album
som i lite för stor utsträckning känns eklektiskt för
att vara riktigt bra. Men nu ska vi inte dra för stora växlar
av denna kritik heller, för det är ändå i stora
stycken ett riktigt underhållande album som bjuder på flera
stunders god musikalisk underhållning, även om känslan
av en helhet inte riktigt vill infinna sig.
7/10
– Roger Persson
– 080526
Lars
Winnerbäck – Med Solen i Ögonen – 1998
Ett variationsrikt album som visserligen grundar sig helt och hållet
i rockmusik men som hämtar inspiration från både småjazziga
pianoballader och mer regelrätta upptempolåtar. Genomgående
för albumet är dock de kvalitativa texterna som känns
ovanligt äkta och självupplevda, även för att komma
från Winnerbäck. Naturligtvis infinner sig
snart en viss förälskelse till killens sätt att uttrycka
sig, till exempel i Pacemaker som inleds med
orden: Jag tror att jag är mera kär i kärleken i
sig än i dig, förlåt och handlar om ett uppbrott
och förstärks sedan med: Jag tror du har fastnat mer för
tvåsamhet som grej än för mig, trots allt. Nåja,
det jag vill ha sagt är att jag går från upptäckt
till upptäckt med Winnerbäck, och när
jag nu går igenom hans skivkatalog upptäcker jag vilka kvaliteér
det finns, och frågan är om inte det här är det
bästa albumet jag hört med honom än så länge!
9/10
– Tommy Söderberg - 20080523
Mark
Fry - Shooting The Moon – 2008
Mark
Fry är en obskyr engelsk singer/songwriter som nu har
släppt sitt andra soloalbum. Det som är anmärkningsvärt
är tiden som gått förflutit mellan alstren, debuten
kom redan 1972, ett tidsspann som får ”normala” sölkorvar
som till exempel Kraftwerk att framstå som överproducerande
i jämförelse. Nå, det bör i alla fall ha givit
Fry goda möjligheter att åstadkomma ett
gott låtmaterial för sin andra skiva och det visar sig snabbt
stämma. Musikaliskt så handlar det om försiktig, tillbakalutad
singer/songwriter av det folkligare slaget med mestadels lågmälda
arrangemang, ungefär som Greg Brown. Det är
på det hela taget välspelat, kompetent producerat och helt
enkelt en behaglig och angenäm lyssningsupplevelse, om än
inte omskakande eller upprörande på något sätt.
Lätta variationer i instrumentering, där en steelgitarr skänker
lite countrylyster till ett par låtar och en saxofon ger lite
blueskänsla i ett par andra, ser till att det hela tiden är
tillräckligt varierat för att hålla intresset uppe för
musiken genom hela skivan. Lägg till detta genuint välskrivna
texter, som förvisso avhandlar de sedvanliga ämnena med vunnen
och förlorad kärlek och små filosofiska funderingar
över livets gång, och det blir i slutändan en riktigt
trivsam liten diversion till skiva som tåls att spelas upprepade
gånger med oförminskat underhållningsvärde. Riktigt
bra, skulle jag faktiskt vilja påstå.
8/10
– Roger Persson – 080509
Kathryn
Williams & Neill MacColl – Two – 2008
Kathryn
Williams har alltid legat i den mer stillsamma, folkinspirerade
delen av singer/songwriter genren, men hennes nya album går nog
ännu längre än vad hon tidigare har gjort i detta hänseende.
Fast med tanke på att det faktiskt är en kollaboration med
Neill MacColl (som praktiskt taget föddes till
att vara folkmusiker, son till Ewan MacColl och Peggy
Seeger som han är) så är det inte alls oväntat.
Vad som dock är mera oväntat är hur oinspirerat och rent
ut sagt tråkigt resultatet blivit. Jag har gillat Williams
tidigare plattor men detta funkar helt enkelt inte i mina öron.
Det är i stort sett ett väl slätstruket och definitivt
alldeles för enformigt låtmaterial som de tillsammans åstadkommit
(alla spår utom två har de skrivit tillsammans) och duetterna
funkar inte alls, främst på grund av att MacColl
faktiskt inte är någon vidare bra sångare. Men faktum
är att inte heller Williams lyckas uppbåda
någon större inlevelse. Till slut så står de
där med en handfull habila folklåtar som var för sig
kanske är okej att lyssna på men som tillsammans bara bildar
en seg och anonym massa som i alla fall jag som lyssnare tröttnar
på ganska fort på. Utan tvekan en klar besvikelse.
4/10 –
Roger Persson - 20080419
Allison
Moorer - Mockingbird - 2008
Allison
Moorer har, som så många andra artister det sista
året, låtit sitt senaste album bli ett coveralbum. Här
tar hon sig an musik av bland andra Joni Mitchell, Ma Rainey,
Julie Miller och storasyster Shelby
Lynne för att nämna bara några. Till sin
hjälp har hon i stor utsträckning tagit Buddy Miller
som har både producerat och spelat gitarr, samt naturligtvis musiker
ur den i sammanhanget sedvanliga studiomaffian och med gästspel
av maken Steve Earle på ett spår. Tillsammans
med Miller verkar hon ha velat skapa nya versioner
i välkända låtar i en sorts anda av alternativ folkrock.
Jag skriver verkar, för vad det än är de har haft för
avsikter så blir jag inte riktigt klok på dem. Emellanåt
funkar konceptet riktigt bra, t.ex. i Gillian Welchs Revelator
och i Nina Simones Sugar I My Bowl, men minst
lika ofta funkar det inte alls och versionen av Ring Of
Fire är faktiskt ett riktigt pinsamt bottennapp.
Märklig är också Millers produktion,
ibland rå och opolerad som vore det garagerock han producerade
men ibland sparsmakad och finkänslig och dessutom hinner han med
flera mellanlägen på vägen också. Nä, totalt
sett är detta faktiskt ingen särskilt bra skiva, den är
nog egentligen endast av intresse för riktiga Allison Moorer
fans, därtill är denna samling av förvisso goda låtar
en i slutändan alldeles för eklektisk produkt.
5/10
– Roger Persson – 20080416
Twister
Sister – Stay Hungry – 1984
Det
här var plattan som i alla fall tog mig med storm när den
kom. Det var ganska raka och okomplicerade hårdrockslåtar
med hitar som skapade teman om oförstående omgivningar. I
Wanna Rock och We’re Not Gonna Take
It spelades faktiskt en hel del på radio och på
MTV vid tidpunkten och förblir än i denna dag de största
framgångarna bandet haft. Det är väl egentligen så,
eller är det åtminstone min nuvarande åsikt, att dessa
texter faktiskt inte var speciellt bra, även om man i de yngre
tonåren tyckte att de stod för nånting unikt och revolterande.
Numera har man dock upptäckt en uppsjö av dylika skildringar
där uppväxtårens självständighetskamp gestaltats,
till exempel beträffande att finna sin egen stil och/eller plats
i det musikaliska samhället. Det heller inte en speciellt välspelad
platta, visserligen är teknisk kompetens inte det viktigaste när
det gäller musicerande, men bandets musikaliska begränsningar
är så limiterade och det sålunda blir ett irriterande
dilemma under genomlyssningen. Men trots denna kritik gillar jag fortfarande
skivan, det var den första jag införskaffade mig med bandet
och det är fortfarande den bästa av dem. Jag antar att jag
borde kalla mig nostalgiker och det ligger nog en hel del i det i detta
fallet, för jag kan förvisso inte påstå att jag
följt deras senare karriär med större intresse och heller
inte införskaffat alstren från de senaste åren, men
ett och annat snappar man ju upp på andra sätt än genom
aktiva genomlyssningar av kompletta album. Det är de enkla raka
låtarna som jag kritiserade här ovan som är albumets
styrka och det är lätt att sjunga med i melodierna. En av
låtarna, som egentligen består av två delar –
Horror-Teria a) Captain Howdy b) Street Justice
berättar förresten samma historia som filmen Strangeland,
som Dee Snider skrev och som inte kom förrän
1998. Snacka om att hålla fast vi en historia länge! I övrigt
återfinns även klassikerna Burn in Hell
(som självaste Dimmu Borgir senare gjort en cover
på) och S.M.F.
7/10 – Tommy Söderberg - 20080310
ZZ
Top – Afterburner – 1985
När
den här plattan kom två år efter de enorma försäljningsframgångarna
bandet hade haft med Eliminator, var vi väl
alla lite nyfikna på om det skulle hålla ända fram
eller om Texassönerna hade uttömt sitt förråd av
lättlyssnade och popiga rocklåtar. Eftersom jag redan tidigare
nämnt min dåvarande lyriska inställning till Eliminator,
är det väl inte mer än rätt att jag här och
nu, fortsätter med detta som utgångspunkt även när
det gäller granskning av denna uppföljare. Kort sagt var oron
stor för att det här skulle bli en flopp som inte alls levde
upp till förväntningarna och letar jag mig tillbaka i tiden
och försöker minnas de tankar som faktiskt för i mitt
huvud på releasedagen (för det här var naturligtvis
en platta som skulle införskaffas för att lyssnas på
direkt när den kom) så blev jag nog aningen besviken. Men
i dagens bedömning förhåller det dock sig något
annorlunda och jag menar numera snarare att det här faktiskt är
ett betydligt jämnare och således också ett bättre
album än sin föregångare, som för övrigt klättrade
ett par steg högre på Billboardlistan. Den är klart
poppigare i sin framtoning, det finns inga direkta utfyllningsmaterial
utan varje låt kan stå för sig själv utan att
nödvändigtvis behöva backas upp av helheten, och även
om rocken och bluesen finns där som stöd, kanske framförallt
i Billy Gibbons gitarrspel, är det definitivt
mera lättlyssnad pop än något annat som kommit från
bandet.
8/10 – Tommy Söderberg - 20080310
Kylie
Minogue – X – 2007
Efter
att ha återhämtat sig från sin cancersjukdom så
tar fröken Minogue åter sats mot topplistorna.
För detta ändamål tar hon upp tråden från
albumen Light Years och Fever, dvs.
hon återvänder till det som hon alltid gjort bäst och
som gjort henne till en av de framgångsrikaste kvinnliga soloartisterna
genom tiderna. Det är alltså samma nästan skamlöst
smittsamma och klistriga tuggummipop och eurodisco i kombination som
när den är som effektivast är snudd på oemotståndlig,
och jag måste erkänna att jag har varit en fan av Kylie
ända sedan hennes tid hos demonproducenterna Stock, Aitken
& Watermann på 80- och 90-talet . Och hon lyckas
också med sitt uppsåt - till viss del. För detta är
inte lika bra som de ovan nämnda popmästerverken, vilket främst
beror på en ojämn låtkvalitet. En handfull effektiva
slagdängor samsas med mera mediokert material som emellanåt
faktiskt känns som ren utfyllnad. Totalt sett inte alls oävet
men inte mer än ett hyggligt kompetent dagsverke från en
artist som kan klart mycket bättre.
6/10
- Roger Persson – 20080302
Robert
Plant & Alison Krauss - Raising Sand - 2007
Både
Plant och Krauss är utmärkta sångare
som sjunger med både vackert och med stor inlevelse. Låtmaterialet
är utsökt med låtar från stora låtskrivare
som Townes Van Zandt, Mel Tillis, Tom Waits och The
Everly Brothers för att nämna bara några. Dessa
folkrocks versioner kompas av en oerhört talangfull samling av
Amerikas bästa studiomusiker som t.ex. T Bone Burnette,
Marc Ribot och Greg Leisz. Det borde vara
riktigt bra och ska man tro i stort sett alla andra kritiker i svensk
press så är det också det. Och ändå så
begriper jag det inte, och det är endast beroende på nämnde
T Bone Burnettes bedrövliga produktion. Alla kvalitéer
som denna skiva skulle kunna ha haft lyckas han effektivt förstöra
med en produktion som är smutsig, otydlig och fylld med vad som
i mina öron låter som stora mängder brus och som emellanåt
får bl.a. elgitarrer att ge ifrån ljud som mer låter
som skorrande distorsion från en överstyrd inspelning. Egentligen
borde jag väl inte vara förvånad eftersom han också
lyckades att nästan fullständigt förstöra Brandi
Carliles The Story
(som jag tidigare recenserat) med en i det fallet löjligt överambitiös
och svulstig produktion som var nästan lika dålig som denna.
Så det är mycket möjligt att detta faktiskt är
en riktigt bra skiva, men det är åtminstone för mig
tamejfan helt omöjligt att höra.
4/10
– Roger Persson - 20080302
Deep
Purple – The House of Blue Light – 1987
När återföreningen av, det som många kallade för
“värdens bästa rockband” var ett faktum och Perfect
Strangers såg sitt ljus, var det nog många,
liksom jag själv, som införskaffade ett ex bara för att
det här vara en skiva man bara skulle ha! Jag hade tidigare självklart
lyssnat en del på Deep Purple (Smoke
on the Water - Duh!), men det var absolut inget favoritband
vid den tidpunkten i mitt liv, jag tillhör väl i och för
sig inte heller riktigt den generation som initialt föll för
Deep Purple, och blev, måste jag erkänna,
aningen besviken på plattan. Skam den som ger sig dock…
Tre år senare kom den här plattan – The
House of Blue Light, och det var faktiskt den första
CD jag införskaffade mig. Det visade sig vara ett band i högform,
bråken mellan Ian Gillan och Ritchie
Blackmore var inget som visade sig musikaliskt i alla fall!
Den ena höjdarlåten efter den andra avlöste varandra
och även så här många år efter och med en
recension i åtanke, håller den måttet. Bandet känns
tajtare än på den föregående återföreningsplattan
och kanske behövde de också ett par år på sig
att ”spela ihop sig” igen efter det långa avbrottet
sen den klassiska eran. Det påminner nämligen en hel del
om gamla klassiska Deep Purple, man tycker sig nästan
känna igen en del klassiker i de här nyare alstren. Till exempel
så andas Call of the Wild introt vibbar
av klassiska Woman From Tokyo. Det är
genomgående stabila och innovativa gitarriff från Ritchie
Blackmore, gärna båda varianterna blandat med varandra
och i en enda röra, i kombination med Jon Lords
fenomenala orgel- och keyboard spelande som ger en extra dimension åt
musiken, Ian Gillans stämma och Roger
Glovers basgångar, tillsammans med Ian Paice
trummande likaså. (Ian Paice är förresten
numera den enda kvarvarande originalmedlemmen i bandet men det är
en annan historia.)Men för att slippa att gå in i detalj
på varje enskild låt så väljer jag istället
att här lägga mina varmaste rekommendationer bakom ett inköp,
mycket bättre än så här blir nämligen inte
en klassisk hårdrocksplatta!
10/10 – Tommy Söderberg
Whitesnake
– Slide It In – 1984
En gång i tiden förälskade jag mig i den här plattans
femte spår – Love Ain’t No Stranger
till den mildra grad att jag nästan helt exkluderade plattans övriga
repertoar helt och hållet. När man nu, över tjugo år
efter releasen, lyssnar på den igen är man inte lika förlåtande.
Missförstå mig inte nu, jag tycker fortfarande nämnda
Love Ain’t No Stranger är bra,
tillsammans med de andra ”hitsen” som skivan genererade
– Slow an’ Easy, Guilty
of Love etc. – och jag gillar David Coverdales
röst även på de andra låtarna. Men det överskuggar
inte längre allt annat och det är väl högst tveksamt
om det finns något album som verkligen är värt pengarna
enbart för några enstaka låtar (det där kommer
jag garanterat att få äta upp) i nulägets hårdkritiska
sinnesstämning. Men även om inte förtjänsterna totalt
överskuggar nackdelarna längre så är det här
helt klart ett stabilt album i rockgenren, CDn duger till att plockas
fram någon gång emellanåt, lyssnas igenom för
att sedan stoppas tillbaka i hyllan, med lite medförda nostalgiska
minnen, igen.
6/10 – Tommy Söderberg
ZZ
Top – Eliminator – 1983
När året var 1983 och den här plattan var ny var jag
alldeles lyrisk över den och befann mig snarast i ett euforiskt
tillstånd. Ingenting var bättre än, den inte nödvändigtvis
bästa låten på plattan längre, Sharp
Dressed Man och denna sång tillägnades också
en hel sida på det kassettband som snabbt spelades sönder
av fanatiskt användande… Numera har jag dock antagit en betydligt
mer återhållsam inställning till albumet och menar
att, emedan det fortfarande är bra, kan det ingalunda konkurrera
med bandets tidigare, mer renblusiga plattor som Tejas,
Rio Grande Mud eller för den delen Tres
Hombres från 1973. Men utan tvekan är det ett
album som skulle komma att vara väldigt viktigt för den skäggiga
trions karriär, man lade helt och hållet om stil och skaffade
sig en publik utanför bluesälskarna. De rena, raka rytmerna
och de distade gitarrerna lockade såväl syntare som hårdrockare
och man fick en gemensam nämnare att samlas omkring. Det var tung-gung
när det var som bäst och visst minns man tillbaka på
den första upptäckten av bandet med glädje. Hitsen Gimme
all your Lovin’, Got Me Under Pressure,
och I got the Six, tillsammans med redan nämnda
ungdomsförälskelse, fortsätter att imponera. Det är
fortfarande starka låtar som liksom forcerar foten att stampa
i takt medan andra låtar som TV Dinners,
Thug och Dirty Dog
kanske numera får betraktas som utfyllnadsmaterial.
7/10 – Tommy Söderberg
Cornelis
Vreeswijk – Live – 1972/1990
Det
är svårt för mig att skriva om Mäster Cees
utan att falla in i långa konstruktioner av superlativ, ändlösa
upprabblingar av briljanta textcitat, ordformer och så vidare.
Här känner jag mig dock nödgad att inta en så objektiv
och minimalistisk roll som möjligt och leta efter fel/mindre kvalitativa
egenskaper, som jag annars helt skulle ignorera. När det dessutom
handlar om en Cornelis i sitt bästa element –
en livespelning, är detta naturligtvis extra svårt, men faktum
är att det här är långt ifrån den bästa
liveplattan som finns med Cornelis. Visserligen innehåller
den oförglömliga låtar, men i versioner som ingalunda
kan räknas som de bästa. Även presentationerna av låtarna
är, i viss mån, undermåliga. Man känner igen mönstret
från andra inspelningar, som till exempel redan i inledande Tänk
Om Jag Hade En Sabel, där Cornelis
så fint påpekar att han brukar lägga in en ”fräckis”
mellan nästa sista och sista versen för att, som han säger,
”vidmakthålla publikens intresse”. Samtidigt konstaterar
han att dagens publik är av en sådan standard att han inte
behöver göra det och sålunda har han lagt in ett skämt
i alla fall, trots att han i ord förnekar det! Annars är det
en mycket stark samling låtar, kanske med Sportiga
Marie, Polaren Pär hos Polisen
och Telegram För Lucidor i spetsen, som
förgyller skivan. Kul är också att den ovanligare Josef
och Maria fått plats, så man kan inte anklaga
någon för att det är svaga låtar. Snarare är
det en fråga om publikkontakt, och den är synnerligen viktigt
på en liveplatta av det här slaget. Där brister det
lite, vilket gör att jag istället (eller kanske snarare ”även”)
rekommenderar inköp av Live: Montmartre Köpenhamn
och Cornelis på Mosebacke!
8/10 – Tommy Söderberg
Metallica
– Load – 1996
Så hade det då gått fem år och det var dags
för en platta att följa I spåren efter megasuccén
med ”Black Album”. Resultatet
blev Load, som var totalt olik allt annat
bandet gjort fram till dess. Borta var thrashen och de snabba gitarriffen,
som tidigt i karriären varit synonymt med bandet. Nu skulle det
istället ägnas tid åt bluesiga skalor och ett betydligt
lägre tempo med ett minimalistiskt trumkomp – huvaligen!
Personligen upplevde jag plattan, när den kom, som ett totalt fiasko
och det är bara nu, sisådär tolv år efter sin
release, som jag egentligen gett den chansen på nytt. Tyvärr
måste jag tillstå att den inte blev mycket bättre av
att ligga och vänta. Det är visserligen kompentent spelad
musik men det är inget som tilltalar mig det minsta. Vore det inte
för min diplomatiska natur, skulle jag till och med kunna drista
mig till att kalla den för kommersiell smörja.. Nåja,
det råder i alla fall inget som helst tvekan om vilken band det
handlar om, för trots att man lagt om hela stilen finns Metallicas
speciella ”crunch” där. Framförallt i inledningsspåret
Ain’t My Bitch som, så här
många år senare, tillhör de minst dåliga låtarna.
Andra låter som höjer upp betyget är till exempel Until
it Sleeps och Mama Said, båda
med mycket personliga texter av James Hetfield.
3/10 – Tommy Söderberg
Metallica
– Metallica – 1991
Det
här var plattan som, i mångt och mycket delade fansen i två
läger. Det fanns de som menade att det här var det bästa
som någonsin kommit från Metallica medan
andra, inklusive mig själv, metaforiskt menade att det här
var bandets sista platta, eller åtminstone början till slutet.
Detta är en inställning som jag än idag bejakar, den
kommersiella framtoning bandet tog i och med den här plattan kanske
renderade några sköna dollar, men drabbade den spelstil,
som visserligen förändrats en del från debuten Kill
’em All till föregående plattan …and
Justice For All i alla fall, i negativ riktning. Åtminstone
delvis, för ska sanningen fram är det en ganska ojämn
platta där de vassaste spåren inbringar mycket höga,
om inte högsta betyg. Till dessa hör framför allt plattans
första halva där dunderhiten Enter Sandman
och Sad But True kröner verket. Det är också
dessa, plus några av de andra höjdarna, som balladen Nothing
Else Matters som slutligen får vågskålen
att väga över till ett riktigt positivt betyg och som har
makten över de mindre lyckade numren - som man faktiskt kan välja
att helt, eller delvis, ignorera.
8/10 – Tommy Söderberg
|
|