Minirecensioner
- Arkiv |
Flera minirecensioner: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Star
Trek V: The Final Frontier – Här har Leonard
Nimoy lämnat over regissörsstolen åt William
Shatner och förutom några avsnitt ur TV-serien
T.J. Hooker är det här hans debut i de
sammanhangen. Jag vill inte påstå att det märks någon
större skillnad jämfört med tidigare delar i sviten,
åtminstone inte vad gäller de stora rollerna, de är
alla så rutinerade och familjära med temat att det säkerligen
inte behöver någon vidare instruktion för att bete
sig på ett, i sammanhanget, korrekt sätt. Själva historien
tycker jag har växt ganska mycket sedan jag först såg
den här filmen för rätt många år sedan
nu. Det handlar väl, i stort sett, om sökandet efter Gud
oavsett vilket namn man kallar honom för. En metafor för
våra olika religioners tolkningar av samma historia kanske,
eller bara en uppdiktad historia som lämpar sig i science fiction
sammanhang. – 7/10
Star
Trek IV: The Voyage Home – Det här är den
tredje filmen i samma berättelse och följet efter sin föregångare
The Search for Spock på samma sätt
som den följde storyn i The Wrath of Khan.
Jag gillar detta grepp skarpt och denna sammankoppling gör att
man nästan kan behandla dem som en egen liten trilogi inom filmsviten.
Den tillhör helt klart mina favoriter och jag vet inte om det
enbart beror på att man i den här åker tillbaka i
tiden, till ”vår” nutid och naturligtvis stöter
på komplikationer angående detta, eller om det är
den allmänt humoristiska tonen i den. Leonard Nimoy
regisserar åter igen, liksom han gjorde med den föregående
filmen och jag måste säga att han lyckas leverera betydligt
bättre den här gången. Det är ett ganska spännande
äventyr i den rätta Star Trek andan och
det är kul att Jane Wyatt repriserar sin roll
som Spocks mor – Amanda, från episoden
Journey to Babel. Även Catherine Hicks
medverkar i en hyggligt stor roll och gör bra ifrån sig!
– 9/10
Star
Trek III: The Search for Spock – Jag kan väl inte
påsta att jag någonsin ogillat den här filmen, men
eftersom Spock (Leonard Nimoy) är min
favorit bland alla karaktärerna och uppenbarligen är inte
är med så mycket i denna (som titeln antyder) tappar den
trots allt lite för mig. Filmen fortsätter i princip där
den andra filmen The Wrath of Khan slutade
och hela den klassiska besättningen gör så klart ett
stabilt intryck. Medverkar gör även Christopher
Lloyd i en mindre roll som Klingonsk befälhavare och
går som vanligt helt upp i rollen. Allt som allt inte en av
filmerna som jag uppskattar mest i sviten men med en så pass
viktig del av helhetshistorien att den inte kan ignoreras som en bagatell
heller. – 6/10
The
Vanguard – En av de mest meningslösa och ointressanta
filmer jag har sett på länge. Man har liksom bara rört
ihop historien och man bryr sig faktiskt inte ett smack om hur det
går, och heller inte om hur det hela hänger ihop. Allt
mynnar egentligen bara ut i en film i en skog där olika grupperingar
springer runt och dödar varandra. Det är zombieliknande
varelser vars utseende ser rätt hyfsat ut, åtminstone tills
man får se det mer noggrant i närbild. Det är också
någon form av soldater, alla iförda någon form av
mohawk-frisyr och med ett Mellanöstern-inspirerat utseende. Detta
föranleder mig att tro att det finns några underliggande
metaforer om kristendom kontra islam eller liknande men det är
bara en känsla jag får som inte kan kläs in i ord
och motiveras på något sätt. Det är väl
ett desperat försök att hitta någon mening med filmen
antar jag för jag kan inte, trots att den vid några tillfällen
är ganska slafsig, med berått mod rekommendera filmen till
andra än de som måste se allt med zombieliknande varelser.
– 3/10
Whisper
– En kidnappningsfilm med övernaturliga undertoner, så
underliggande är de kanske inte föresten, det står
ganska snart ställt bortom allt tvivel att det handlar om någon
form av hybrid av filmer som Omen och The
Shining. Ett barn med mystiska krafter som verkar vara omåttligt
ondskefullt egentligen! Skådespelarmässigt funkar det ganska
bra och även om det inte direkt finns några virtuoser i
rollistan känner man igen flera stycken av dem utan att man kanske
kan koppla dem till något namn så där utan vidare.
Josh Holloway, som spelar Sawyer i Lost
är dock ett undantag och man får väl säg att
han har den mest framträdande rollen av alla. Det är dock
inget nytt under solen från hans håll heller och har man
sett några avsnitt ur den nämnda succéserien Lost
vet man ungefär hur han kommer att agera. Ok, underhållning
för stunden men lite för segt för att bli mer än
så – tyvärr! – 5/10
Star
Trek II: The Wrath of Khan – Lite småironiskt
är det allt när det är Walter Koenigs
karaktär – Pavel Chekov, som stöter på
en åldrad Khan (Ricardo Montalban)
från originalseriens Space Seed. Jag menar,
det är faktiskt den enda av de klassiska karaktärerna som
inte var med i det avsnittet utan tillkom senare. Det är förstås
inget som har någon betydelse om man inte känner till historien
och även då kan man lätt avfärda det med att
han visst kan ha varit med på skeppet utan att för den
skull vara gestaltad i avsnittet. I vilket fall som helst når
filmen helt andra dimensioner om man är medveten om den tidigare
berättade historien. Karaktärerna, och i synnerhet Khan,
blir liksom starkare då och faktum är att jag tycker man
är väldigt trogen originalidén här! Som uppföljare
till Star Trek: The Motion Picture fungerar
filmen utmärkt, och även om det är mera äventyr
här än de visuella utsvävningar med det okända
som präglade första filmen är det helt klart en Science
Fiction film som fortfarande håller! – 8/10
Star
Trek: The Motion Picture – När jag hyrde och såg
den här filmen för största gången hade jag inte
alls den erfarenhet av Star Trek fenomenet som jag
har nu. Dessutom fick jag tag i en kortad version vilket resulterade
i en del fullständigt obegripliga scener. Maken till värdelös
redigering har jag sällan skådat. Hela det klassiska gänget
från originalserien är samlat och då har man inte
glömt bort några av de mindre rollerna som Grace
Lee Whitney som Janice Rand och Majel Barrett
som Christine Chapel. Det var förresten i den här
filmen som jag upptäckte Persis Khambatta som
av någon anledning blev något av en favoritskådespelare.
Inte för att jag har sett så mycket mer med henne varken
förr eller senare (med undantag för Nighthawks
och Warriors of the Lost World). Nåja, Filmen
är ganska komplex och spänner över många karaktärer,
vi har dels Spock (Leonard Nimoy) som kämpar
med att bli mindre mänsklig och genomgår någon sorts
ritual på sin hemplanet Vulcan. Dels Kirk
(William Shatner), som sin vana trogen kommenderar
de andra med järnvilja. Han har, när filmen börjar
avancerat till amiral, men det är ingen uppgift han trivs med
och ser således till att han få föra befäl över
Enterprise igen. Visuellt en mycket snygg science fiction
film som definitivt är en värdig fortsättning på
den klassiska TV-serien och ett stundom ganska spännande äventyr.
– 8/10
Experiment
in Torture – Tja, vad ska man säga? Man borde
väl ha lärt sig vid det här laget att om en film involverar
tortyr i en eller annan form så kommer den att bli en besvikelse.
Åtminstone jag har en förmåga att bolla upp förväntningarna
och förutsätta att filmen kommer att påverka mig på
ett revolterande sätt, vilket nästan aldrig sker. Jag vet
inte om jag blivit luttrad eller om det helt enkelt inte finns någon
som kan ta ut svängarna på det sätt jag önskar
och verkligen visa tortyren som något hemskt och sadistiskt
i stället för att rygga tillbaka med kameran och göra
någon sorts halvmesyr, kanske med artistiska föresatser.
Det här är i alla fall en lågbudgetrulle som inte
lyckas beröra på något plan. Det är tämligen
usla skådespelare, inte alls särskilt snygga tjejer, som
kanske är en förutsättning för trovärdighet
när det handlar om några strippor som lockats till en öde
gård för snabba pengar. Jag känner ingen sympati för
tjejerna, de är alla helt ointressanta och handlingen är
antingen så rörig att man inte hinner uppfatta vad som
händer eller så oengagerande att man helt enkelt inte bryr
sig. Men det viktigaste av allt, var är tortyren? Med den titeln
som filmen stoltserar med hade jag förväntat mig åtminstone
någon innovativ plågsamhet, men det lilla som finns får
mig inte ens att höja på ögonbrynen. – 3/10
Wallander:
One Step Behind – Jag har ingen aning om man ska se
de här Wallanderfilmerna med Kenneth Branagh
i någon speciell ordning eller inte, men det här är
i alla fall den andra jag ser och jämförelser med Sidetracked
är förstås oundvikliga. Precis som jag skrev om den
så lider den här av att man valt att inte byta ut svenska
namn och platser mot sådana som funkar att uttala på engelska.
Kalle och Ystadpolice funkar liksom inte riktigt.
I övrigt tycker jag inte Branagh är lika
karismatisk här som i Sidetracked.
Det vill säga, åtminstone inte till en början, men
allt efter som att minuterna går och vi närmar oss slutet
allt mer, blir också skådespeleriet bättre och bättre.
Det finns ett par scener där han briljerar totalt och det är
en fröjd att se. På det hela taget är det kanske en
ganska onödig film och som spelades in redan 2005 som Steget
Efter med Rolf Lassgård som Wallander,
men framåt slutet är den ganska underhållande och
klart värd att spendera en och en halv timme på om man
inte har något bättre för sig. – 6/10
Dark
Floors (2008) – När det står klart att en
film behandlar tidsparadoxer av ett eller annat slag blir jag alltid
mera intresserad. Inte för att jag egentligen någon gång
lyckas med konststycket att verkligen förstå hur det hänger
ihop utan snarare för att jag fascineras av sättet manusförfattarna
försöker få ihop det. Här har man gjort ett mycket
bra jobb och handlingen, även om den ytligt sett är tämligen
uttjatad, hänger ihop på ett bra sätt och det finns
många detaljer längs vägen som verkligen får
betydelse senare i filmen så det gäller at hänga med.
Läser man på lite om filmen uppenbaras det att det finska
hårdrocksbandet Lordi medverkar i filmen och
så fort man får syn på första monstret är
det uppenbart vilka roller de spelar. Personligen tycker jag dessa
monster är mycket välgjorda och fungerar således mycket
bra i skräckfilmssammanhang. Inte särskilt originellt kanske
men mycket välgjort och faktiskt ganska spännande mellan
varven. Tyvärr blir det lite för mycket av det goda framåt
slutet av filmen som tappar fokus men fortfarande en klart sevärd
rulle! – 7/10
While
She Was Out – Kim Basinger spelar
huvudrollen som kvinnan som bevittnar ett mord och sedan tvingas fly
för sitt liv. Grunderna, att kvinnan tvingas bemöta ogärningsmännens
våld med våld för att överleva, är väl
på pappret tilltalande men det blir liksom inte så mycket
av det och filmen levererar heller ingenting man inte sett för.
Visserligen finns det ett par rejält våldsamma scener där
man tagit ut svängarna och en sensmoral som visar på att
man inte ska skit från någon och att det som inte dödar
en gör en starkare, men det känns mest som dåliga
ursäkter för att berätta den här uttjatade historien
ytterliggare en gång. Kim Basinger är
väl sådär, men är ändå den bästa
skådisen i filmen. Endast av intresse för inbitna katt
& råtta entusiaster. – 4/10
Mamma
Mia! – Få filmer har väl fått som
hype på senare år som den här. Succén var
given långt innan premiären kändes det som och visst
är det väl lysande premisser att basera historien runt låtar
av ABBA. Jag menar, det är svårt att förstöra
ABBAs musik även om ingen av skådespelarna
är någon egentligen sångare eller sångerska.
Jag tycker de sköter sig ganska bra trots allt och framförallt
Meryl Streep imponerar stort. Kanske inte med sin
sång, som i och för sig är helt ok om än inte
ekvilibristisk, men väl med sin skådespelartalang. Man
blir rörd av henens sätt att agera och man sitter antingen
med ett fånigt leende på läpparna eller med en fuktad
ögonvrå och det är sannerligen inget dåligt
betyg! Imponerande är det hur man fått ihop handlingen
med sångerna och med vilken träffsäkerhet de vävs
in i filmen. Kanonbra verkligen! Ännu roligare är att Björn
och Benny medverkar i filmen, visserligen i mindre
cameos men de finns där i alla fall. Tyvärr tappar filmen
lite tempo framåt slutet och blir inte riktigt den fullträff
som man initialt hoppades på men det är bra när och
fullt tillräckligt för att det här ska vara en riktigt
riktigt lyckad familjefilm som kommer att bli en kommande klassiker
för framtida generationer! – 9/10
The
Strangers – Den här filmen är inte helt olik
Them eller Ils som den hette på
franska. Det är en intensiv film som inte varar riktigt i nittio
minuter och det är kanske en del av fullträffen med den,
eftersom det finns väldigt lite dötid förutom några
få scener i filmens inledning, där det känns lite
livlöst. Tvärtom blir det spännande nästan direkt
även om själva otäckheterna inte sätter igång
genast. Man lär känna karaktärerna, som det egentligen
bara finns två stycken av – Kristen (Liv
Tyler) och James (Scott Speedman)
och vilket förhållande de egentligen har gentemot varandra.
De har uppenbarligen bråkat eller åtminstone genomhärdat
känsloanstormningar redan när filmen börjar och vi
får gradvis ta del av vad som sedan händer med deras känslor.
Detta samtidigt som filmens huvudhandling, själva terrorn av,
för dem (och även för publiken), okända individer
som bara tycks vilja dem illa för sakens egen sadistiska skull.
Man svävar också i ovisshet om vad som verkligen är
på väg att hända och vilket motiv de okända gärningsmännen
egentligen har. Överlag starka skådespelarinsatser, kanske
framförallt från Liv Tyler som jag generellt
inte brukar vara särskilt förtjust i och en totalt sett
synnerligen effektiv film måste jag säga! –
8/10
Late
Night Trains aka Night Train Murders – Den här
filmen marknadsfördes också som The Last House
on the Left 2 och visst finns det likheter med Wes
Cravens film. Jag tycker dock inte de är tillräckligt
stora för att börja skandera rip-off eller liknande glosor
som man kan se lite här och var på nätet. Handlingen
i korthet är ganska simpel och heller inte särskilt ovanlig
om man sett några rullar i rape/revenge genren. Eller ja.. vanlig
och vanlig förresten, det roliga med den här filmen att
det faktiskt, trots att övergreppen kanske rent fysiskt utförs
av männen så är den en kvinnas lustar som ligger bakom
och som orkestrerar och styr småskurkarna precis som hon vill.
Det finns också en uppenbar tanke bakom filmen att belysa vart
samhället är på väg, att ingen verkar bry sig
om någon annan är sig själv och så vidare. En
smula seg som film kanske, men med ett underliggande budskap och med
några fantastiskt sadistiska scener! – 7/10
Friday
the 13th: the Series – The First Season – Trots
sin titel har den här TV-serien ingenting med vare sig Jason
eller Camp Crystal Lake att göra. Det handlar istället
om två avlägsna kusiner – Ryan (John
D. LeMay) och Micki (Louise Robey)
som ärver en antikaffär av sin farbror. Så långt
är allt frid och fröjd men det visar sig snart att farbrodern
slutit ett avtal med djävulen och att samtliga antikviteter som
gubben sålt eller finns i butiken har en förbannelse över
sig. Med hjälp av Jack (Chris Wiggins)
som kan ett och annat om det ockulta försöker de återbringa
alla ondskefulla föremål till ett speciellt valv i källaren,
vilket ibland är lättare sagt än gjort. Trevlig TV-underhållning
om man är intresserad av ockultism och förbannelser även
om skådespeleriet ibland är riktigt uselt och historierna
ibland är väldigt lika varandra. Några kända
regissörer, bland annat David Cronenberg bidrar
förresten med ett avsnitt då och då. –
6/10
End
of the Line – De första tio eller tjugo minuterna
av denna faktiskt ganska slafsiga och grisiga rulle är ganska
bra och det finns en krypande stämning. Den superreligiösa
sekten är framställd med en ordentligt krypande stämning
och innan man har fått riktigt full koll på deras intentioner
är det rent av lite spännande. Eller nja, spännande
var kanske att ta i, men intressant i alla fall! Tyvärr händer
det sedan något och intresset bara försvinner. Det känns
som om man missat att ge ett större djup till filmen, vars historia
faktiskt bara mynnar ut i en ganska trist och platt berättelse.
Finns det religiösa fanatiker vill jag gärna ha lite mer
kropp och själ till varför de är som de är, vad
de tror på innerst inne och varför det blivit itutade den
propaganda som de så benhårt tror på. I stort sett
inget nytt under solen och ska man prompt se en film i tunnelbanemiljö
rekommenderar jag hellre Creep eller The
Midnight Meat Train! – 5/10
The
Sting aka Blåsningen – Det här är en
av mina favoritfilmer – alla kategorier. Den är i stort
sett helt perfekt. Skådespelarinsatserna är mycket bra
och det gäller inte bara de största namnen Robert
Redford och Paul Newman, heller inte Robert
Shaw även om han är sanslöst bra i denna.
Nej, även det mindre rollerna, besatta med folk som inte riktigt
är lika kända, funkar strålande. Kanske hjälper
själva tonen i filmen till att framhäva dessa då man
verkligen lever i illusionen att det här är en verklig berättelse
och inte bara en filmad historia. Det är väl egentligen
ett av de bästa vitsord man kan få men det slutar inte
där. Det är en perfekt avvägd, jag skulle nästan
vilja kalla det för heist, även om det kanske inte strikt
talat faller in under denna subgenre, film som både underhåller
och lockar till skratt. Lägger man också till den fabulösa
musiken av Scott Joplin, som definitivt hjälper till att sätta
den rätta tidsprägeln på filmen råder det inget
som helst tvivel om att vi faktiskt pratar om ett mästerverk
här! – 10/10
Slapshot
– Det här är onekligen en kultklassiker av stora mått
och bör naturligtvis ses som ett referensverk alla dagar i veckan.
Frågan är dock hur bra den egentligen är? Jag kan
väl inte påstå att det tillhör mina absoluta
favoritfilmer och jag vet inte ens om jag tycker den är särskilt
underhållande som film. Visst, det finns vissa avsnitt i den
som alltid funkar men många gånger tycker jag det är
ganska omogen humor med slagsmål och annat som hör hockeyrinken
till. Man tar väl det ett par steg för långt kanske
men man måste ge en eloge för att man kör idén
fullt ut och inte stannat vid några halvmesyrer. Bland skådespelarna
hittar vi bland andra Paul Newman. – 5/10
M*A*S*H
– Innan den kända TV-serien med samma namn kom till gjorde
Robert Altman den här stjärnspäckade
komedin om 4077:e mobila sjukvårdsenheten 1970. Medverkar gör,
bara för att nämna några av de största namnen,
bland annat Donald Sutherland, Elliott Gould, Tom Skerritt
och Robert Duvall. Men den som kanske är mest
förknippad, både med filmen och framförallt TV-serien
är nog Gary Burghoff som spelar Korpral
”Radar”. Det är han som egentligen har koll
på allting i hela lägret och som faktiskt många gånger
ser till att allting fungerar som det ska. Det är en makalös
film i alla avseenden och mycket underhållande trots att den
egentligen behandlar ett väldigt allvarligt ämne och utspelar
sig mitt under Koreakriget. Dialogerna är fullständigt briljanta
och hur syniska som helst och jag kan inte annat än att rekommendera
filmen å det bestämdaste! – 10/10
Quarantine
– I avdelningen karbonkopior har vi idag kommit till den amerikanska
varianten av spanska [Rec]. Jag
förstår inte riktigt visten med att göra om den här
filmen när man inte gör något direkt nytt med den.
Ok, jag ska väl inte påstå att jag är hundra
procent säker på att allt verkligen finns med i den spanska
förlagan, det fanns några enstaka scener som jag inte kände
igen, men på det hela taget är det exakt samma film –
fast på engelska. Överlag en besvikelse även om man
såklart inte kan vara helt säker på att den här
faktiskt inte hade varit mer spännande om man inte på förhand,
via den spanska filmen, vetat precis vad som skulle hända och
hur det skulle sluta. Helt klart en onödig film, som visserligen
är kompetent gjord men som inte kommer i närheten när
det gäller spänning! – 6/10
The
List aka Deception – Seg thriller, som till en början
centrerar sig kring en telefonlista där mäktiga och rika
eller betydelsefulla personer inom affärsvärlden är
involverade, och till vilken man kan ringa om man vill ha obunden
sex. Det utvecklas senare till något mer liknar en klassisk
bedragarfilm där det inte är jättesvårt att räkna
ut hur det egentligen ligger till. Stabila skådespelarinsatser
av Ewan McGregor, Michelle Williams och Hugh
Jackman är till filmens fördel men rår inte
på den trista berättelsen och det långsamma berättartempot.
– 3/10
Who
Framed Roger Rabbit? – En banbrytande film från
1988 där man mycket framgångsrikt blandade riktigt skådespeleri
med animerade figurer. Bob Hoskins gör huvudrollen
bra och vi ser även Christopher Lloyd i en av
de mer betydande rollerna. Det uppkommer några komiska situationer
men det var nog roligare i slutet av åttiotalet än i dag.
Handlingen i sig har inget nytt under solen att förmedla förutom
sitt något annorlunda yttre. – 6/10
Wallander:
Sidetracked – Jag är ingen älskare av brittiska
deckare medan jag ofta med stor förtjusning konsumerar svenska
sådana. Det här blir lite av en hybrid för min del,
då det är en engelskspråkig deckare som utspelar
sig i Sverige – Ystad. Däri ligger lite av problemen också,
det blir lite fånigt när man valt att behålla svenska
namn och platser som nästan är helt omöjligt att uttala
med någon form av bestående självrespekt på
engelska. Det låter helt enkelt inte naturligt att höra
en engelsman säga Hässleholm eller namn som Wetterstedt
eller Arne Carlman. Skådespelarmässigt funkar
dock filmen bra och Kenneth Branagh gör en ypperlig
Wallander. Kul är också att man hittar David
Warner i rollen som hans pappa. Handlingen är däremot
på tok för förutsägbar för min smak och
det gör väl heller inte saken bättre att den faktiskt
redan är filmatiserad med Rolf Lassgård
som Wallander i Villospår 2001. Ett
vackert foto med många vackra bilder på de skånska
landskapen förmår tyvärr heller inte rädda filmen
mer än upp till godkänt. Ett gediget hantverk, men inte
så mycket mer. – 6/10
The
Frighteners – Det här var väl egentligen
den första av Peter Jacksons filmer som fick
större spridning utanför den lilla klick av splatterfans
som länge beundrat hans första rullar: Bad
Taste, Meet the Feebles och Braindead.
I huvudrollen ser vi Michael J. Fox som spökjägare
– en bluffmakare egentligen, som försöker sätta
ihop sitt liv efter en ragisk förlust. Att han lura sina stackars
klienter på pengar betyder dock inte att han inte ser de döda
såsom han påstår, för det är helt sant.
Det är bara det att det är han som skickar dit sina ”kompisar”
att spöka för att han ska få uppdraget att ”driva
ut dem”. Bra spelat både av Michael J. Fox
och spökena, vi ser förresten John Astin
i en mindre roll som sådant, och av filmens ”skurk”
Jake Busey. Men bäst av alla sköter sig
ändå min gamle favorit Jeffrey Combs som
smått nervös federal agent. Briljant gestaltade tillbakablickar
och bra specialeffekter är till filmens fördel! –
8/10
Without
a Clue – För en gångs skull tycker jag att
den svenska titeln på filmen – Ombytta Roller
på Baker Street, är mycket bättre än
originaltiteln. Det är precis det som det handlar om, Dr
Watson är egentligen hjärnan bakom det berömda
parets framgångar och Sherlock Holmes är egentligen
bara en misslyckad skådis, suput och kvinnokarl som Watson
anställt för att hålla skenet uppe. Det blir många
komiska situationer och både Ben Kingsley som
spelar Watson och Michael Caine som gestaltar
Sherlock Holmes passar ypperligt i sina roller. En filmisk
bagatell kanhända, men ack så underhållande! –
7/10
Clue
– Filmen bygger på sällskapsspelet med samma namn,
eller Cluedo som det heter i Sverige, och det saknas
sannerligen inte kända namn i de stora rollerna. Eller vad sägs
om Christopher Lloyd, Madeline Kahn och Tim
Curry? Det är en hetsig komedi där teorierna om
vem som egentligen är mördaren och om mordet skedde med
ljusstaken, repet eller pistolen avlöser varandra. Vid filmens
slut vet man varken ut eller in och vilken som helst av teorierna
kan vara den egentliga sanningen – eller inte kanske? –
7/10
Rollerball (1975) – Det här är en film om ett dystopiskt samhälle, inte olikt det som gestaltas i The Running Man eller Fulcis The New Gladiators. I fokus står en våldsam sport mot vilken allas ögon är riktade. Problemet är bara att det är själva sporten som ska stå i centrum, för att kontrollera samhällsmedborgarna på ett enkelt sätt, och inte de enskilda utövarna. Jonathan E. (James Caan) tillhör toppen av eliten och har en trogen skara av fans börjar bli alldeles för populär, vilket måste stävjas. När han vägrar pensionera sig skapas nya hårdare regler och de fem världsledande företagen, som besitter all makt, gör allt för att bli av med honom – på ett eller annat sätt! – 8/10 - Tommy Söderberg
Rollerball
(2002) – Jämförelser med originalet
från 1975 är naturligtvis oundvikliga och den här
kommer till korta i alla avseenden. Borta är, (nästan i
alla fall) det dystopiska samhället och kvar finns endast fokus
på ett blodig och våldsam sport. Det blir platt, liv-
och meningslöst. Faktum är att inte ens spelet blir vidare
intressant och det säger kanske det mesta om den här filmen.
Ett kapitalt misslyckande som får en del bonuspoäng som
den egentligen inte förtjänar eftersom jag gillar själva
idén så mycket som jag gör. – 4/10
Bad
Taste – Det känns inte som om det var särskilt
länge sen man läste om den här filmen på olika
fjortiscommunities, där det genomgående skröts om
att man verkligen hade sett den och att det minsann var Peter
Jackson som hade gjort den. Vi som var med långt innan
Sagan om Ringen trilogin och dess succé skakade
på huvudet, vi hade ju sett de här tidiga filmerna när
de var nya och inte i samband med efterkommande succéer. Nåja,
det är inte särskilt svårt att se vilken talang som
skapat den här rullen, även om det förstås är
lätt att hävda det så här med facit i hand. Det
finns en genomgående tanke i filmen och det är inte bara
en i mängden av otaliga splatterfilmer som glöms bort lika
snabbt som det tillkommer nya. Det beror inte på att skådespelarna
är särskilt bra eller på att handlingen är speciellt
häpnadsväckande. Jag tror heller inte att effekterna är
det som gör att filmen höjer sig över andra filmer.
Snarare är det kontinuiteten i den som är så bra.
Den är gjord på skoj med enkla medel men det finns en sällsynt
filmskaparglädje bakom den som smittar av sig på alla som
ser filmen. Så tror jag att det är i alla fall! –
7/10
Braindead
aka Dead Alive – Liksom Peter Jacksons
första film Bad Taste, fick den här
stor uppmärksamhet när fjortisarna ”kom på”
att det fanns andra filmer av Peter Jackson än
Sagan om Ringen trilogin. Som film betraktat är
det absolut inget fel på den här och det är inte svårt
att se talangen bakom den. Att den är en splatterfilm i humorns
tecken är inget som drar ner intrycken det minsta lilla och det
är väl egentligen bara några få scener i filmen
början som känns lite väl billiga i sammanhanget. På
det hela taget en genomtänkt film med några scener som
kommer att stå sig som klassiker i många många år
till! – 7/10
Meet
the Feebles – Det här känns väl som
ett naturligt steg i Peter Jacksons utveckling och
en film, trots att det faktiskt är en dockfilm, helt klart kan
jämföras med Bad Taste och Braindead.
Det är en ganska grov och taktlös berättelse, men inte
utan humor och gjord med självdistans. I brist på bättre
ord och referenspunkter skulle jag nästa vilja kalla det här
för Mupparna – The Splatter Way. Persongalleriet är
fyllt till bredden med den ena udda karaktären efter den andra
och som om inte det vore nog är den kryddad till bristningsgränser
med sex och våld – det här är absolut inte barntillåtet.
Personligen tycker jag nästan att den går ett par steg
för långt i sin stilistism, men den tar å andra sidan
steget fullt ut och det ska den ha en extra eloge för. –
7/10*
Forgotten
Silver – Det här är en så kallad Mockumentary,
eller fuskdokumentär som vi kanske säger på svenska.
Den är så pass välgjord att den lurade en hel nation
av TV-tittare när den sändes för första gången
i Nya Zeeländsk TV. I kort går det ut på att Peter
Jackson hittat några gamla filmrullar i en lada eller
liknande och på så sätt upptäckt en tidig filmpionjär
som dessutom skulle ha varit före de tidigaste pionjärerna
med sina filmupptagningar. Dessutom hävdas det, som ringar på
vattnet, att en hel del andra vedertagna sanningar, såsom vem
som egentligen fick det första flygplanet att lyfta faktiskt
visat sig vara falska med den glömda filmskattens om referens.
Det är mycket välgjort och svårt att se att de gamla
filmsnuttarna faktiskt är falska – även när man
vet om det. Helt klart en av Peter Jacksons allra
bästa rullar ihop med Heavenly
Creatures! – 8/10
Anthropophagous:
The Grim Reaper – Av någon outgrundlig anledning
har den här filmen fått någon form av högre
status i skräckfilmssammanhang. Det finns till och med en mer
eller mindre regelrätt nyinspelning av tysken Andreas
Schnaas – Cannibal
Anthropophagous 2000 som jag också tycker suger ganska hårt.
Handlingen är simpel, och heller inte olik flera av Joe
D’Amatos andra rullar såsom Erotic Nights
of the Living Dead eller Porno Holocaust.
Några personer kommer till en öde ö där någon
(eller något) väntar dem. I det här fallet handlar
det om en skeppsbruten kannibal och så vitt jag förstår
är några av gorescenerna i den här så mytomspunna
att fansen nästan dreglar över dem. Det ser väl hyfsat
ut, men jag vill ha lite mer kropp och själ än vad den här
filmen lyckas leverera. Dock menar jag att den naturligtvis bör
finnas i referensramen hos alla skräckfilmsintresserade filmtittare
och att jag personligen trots allt hyser lite extra fascination för
just Joe D’Amatos skapelser utan att jag egentligen
vet varför. – 3/10
Analyse
That – Endast en blek skugga av första filmen
Analyse This som kom tre år tidigare.
Överspelet är mer konstant i den här rullen och det
begränsar sig heller inte bara till Robert De Niro
utan Billy Crystal är också långt
ute och seglar emellanåt. Borta är den klockrena betraktelsen
av respektfull vänskap mellan gangsterboss och psykiatriker och
kvar är bara trams som känns framtvingat bara för att
göra en fortsättning på den framgångsrika första
filmen. Måste man se allt som finns bör man väl även
se denna, men om man inte är komplettist finns det ingen anledning
att offra tiden på denna. – 5/10
Analyse
This – Egentligen en ganska klockren noir-gangster-pastisch
där Billy Crystal briljerar väldeliga.
Jag vill inte påstå att Robert De Niro
gör ett dåligt jobb heller, men filmen innehåller
några scener där han spelar över till den mildra grad,
kanske för en komisk effekt, att det bara blir tramsigt av det.
Handlingen i korthet går ut på att en psykiatriker (Billy
Crystal) ska ha samtal med gangsterbossen Paul Vitti
(Robert De Niro) om dennes problem, vilket är
lättare sagt än gjort då Vitti har en fallenhet
att lösa saker och ting på en gangsters sätt. Det
gäller med andra ord att hålla tungan rätt i mun för
psykiatrikern om han inte vill ha en ståplats i Nybroviken så
att säga. Efterhand utvecklas dock en sorts vänskap mellan
de två som bara fungerar på grund av gangsterns filosofi
om ära och att till varje pris ställa upp för sina
egna och så vidare. – 8/10
A
Tale of Two Sisters – Jag vet inte om titeln är
en ordlek med Dickens Tales of Two Cities i åtanke,
men det handlar i alla fall om en sydkoreansk film som fick väldigt
stor uppmärksamhet för några år sedan. Jag tycker
personligen att den är väl värd alla sina lovord, då
jag, i många avseenden, finner det vara en fantastisk film.
Det är kanske inte något man slötittar på eftersom
handlingen är lite smått komplicerad och när själva
upplösningen kommer är det nog bra om man hängt med
lite. Det är inte helt självklart hur allting hänger
ihop och sluttwisten är helt klart öppen för tolkningar.
Låt oss bara säga att sinnessjuka och mentalsjukhus är
en del av handlingen och att man aldrig kan vara helt säker på
vad som är fantasi och verklighet. Jag skulle rent av vilja gå
så långt som att jämföra den en smula med Das
Kabinett des Dr Caligari, som blivit något av en ständig
referenspunkt för mig när det gäller komplicerade sluttwists
i fantasins gränsland. – 8/10
Friday
the 13th – Kanske den mesta referenspunkten i slasherfilmens
historia! I stort sett alla har hört talas om den här oavsett
om man är en fan av slashern eller inte. Man behöver inte
ens känna till begreppet slasher och likväl ha den här
i sin begreppsvärld som något våldsamt där människor
dör i parti och minut. Jag tycker väl personligen inte att
det är den bästa filmen som finns i genren och den är
inte så där intensivt våldsfrekvent heller men att
räkna ut den som en bagatell är å andra sidan att
ta. Det råder ingen som helst tvekan om det inflytande filmen
har på skräckfilmsvärlden och har man inte sett den
är det nog inte mycket annat att göra än att skämmas!
– 7/10
Friday
the 13th: Part 2 – Jag tror inte det är särskilt
mycket spoiler att säga att Jason Voorhees, det vill
säga filmseriens notoriske mördare, dyker upp för första
gången på allvar här. Allvar är också
något som kantar filmen, det finns inte utrymme för så
mycket smålustiga oneliners och/eller komiska situationer som
sedan skulle bli fallet i filmserien. Jason framstår
också som mänsklig och det blir en ganska tät film
av det hela. Detta är kanske den bästa filmen i hela serien
sett ur detta perspektiv, det som händer har fortfarande en viss
realistisk chans att verkligen inträffa. – 8/10
Friday
the 13th: Part 3 – Jag vet att många uppskattar
den här och den efterföljande delen mest av allt i filmsviten.
Problemet för mig är att jag inte riktigt ser poängen
med dem, det finns inget vidare unikt över dem, förutom
att Jasons mask introduceras och som får anses vara
synonym med hela filmserien och kanske också en symbol för
hela skräckfilmsvärlden i stort och jag upplever dem snarare
som rena transportsträckor än fristående och kreativa
slashers. Däremot är jag inte sen att understryka att jag
naturligtvis anser att de måste finnas i var skräckfilmsnörds
referensram och således måste jag rekommendera den här
trots det något motsägelsefulla betyget. –
5/10
Friday
the 13th: Part 4 – The Final Chapter – Det är
väl egentligen i och med den här delen i filmserien som
humorn introduceras. Det är inget man gapskrattar åt, men
det finns ändå där i bakgrunden någonstans.
Det är ganska typiska händelser oh liksom den föregående
delen räknar jag den här som någon sorts transportstäcka
inför de senare, och betydligt mer underhållande delarna.
Filmmytologiskt är den dock mycket viktig för filmserien
då en av de mest centrala gestalterna – Tommy Jarvis,
introduceras. Han kommer att spela en mycket viktigt roll i senare
delar. – 5/10
Friday
the 13th: Part 5 – A New Begining – Man måste
ge en eloge till den här filmen även om jag finner den vara
bland de absolut svagaste i serien. Man har åtminstone försökt
att skapa nånting nytt och utan att avslöja för mycket
kan jag säga att premisserna nog var goda och kanske hade funkat
om det bara inte varit en del av just den här filmserien. Jag
vill inte avslöja mer om det råkar finnas någon därute
som faktiskt inte sett filmen än. Hur som helst var det här
en stor besvikelse när jag såg den och det dröjde
många åt innan jag ens vill ta i den här med tång
igen. Numera har jag dock förlikat mig lite mer med filmens tanke.
Inte för att jag gillar den ändå men… -
3/10
Friday
the 13th: Part 6 – Jason Lives – Det här
är min absoluta favoritfilm i serien, inte för att den kanske
är den bästa eller för att den är skrämmande
på nåt sätt (själv grundtanken med en skräckfilm
är väl att skrämmas?), nej snarare handlar det om att
det är första gången man använder de klichéer
som filmen är sprängfylld med på ett riktigt effektivt
sätt. Det blir en underhållande film där Jason,
för första gången, tar steget riktigt fullt ut och
blir filmens huvudkaraktär. Jag skulle nästan vilja säga
hjälte, för visst är det Jason man hejar på
i den här filmen. Man bryr sig väl inte om de stackars ungdomarna
som bara finns till för att ge Jason något att sätta
tänderna i? Enligt min åsikt gör CJ Graham
den bästa tolkning av Jason av alla i den här filmen.
Han har rätt kroppsbyggnad och andas på rätt sätt.
Vad mer kan man begära? – 8/10
Friday
the 13th: Part 7 – The New Blood – Det här
skulle väl i princip kunna vara samma film som föregångaren.
De har många likheter med varandra, humorn, klichéerna,
det krystade sättet att väcka Jason till liv på
etc. etc. Det faktum att man valt att blanda in lite hokus pokus och
övernaturligheter i och med den telekinesi som huvudpersonen
använder sig av passar utmärkt. Jason är ändå
inte mänskligt längre, varför inte ta steget fullt
ut? Kane Hooder är en värdig efterträdare
till CJ Graham och gör jobbet nästan lika
bra. Klart underhållande film! – 7/10
Friday
the 13: Part 8 – Jason Taken Manhattan – Första
gången jag såg den här var man måttligt imponerad.
Jag tyckte man hade förstört hela serien genom att ge Jason
en personlighet och inte bara ett uttryckslöst ansikte (masken)
som dödar på ren instinkt och inget annat. Jag har dock
senare intagit en mindre fientlig inställning och kommit överens
med vad filmen egentligen handlar om. Det är bara en i raden
av filmen där vi får se Jason lemlästa och
mörda på ett ganska uppfinningsrikt sett. Med andra ord
vill jag påstå att den här filmen växt betydligt
sedan min första bekantskap med den. – 6/10
Friday
the 13th: Part 9 – Jason Goes to Hell – Att förlika
sig med bristerna I de andra filmerna i serien är en sak och
att förlika sig med den här genomruttna filmen är en
helt annan. Visst, man har åtminstone försökt att
göra någonting annorlunda och det måste man väl
ge en eloge för men resultatet är en rena katastrof. Jag
bryr mig inte ens om ifall jag skriver in någon spoiler här,
men Jasons medverkar är I alla fall minimal och så får
det inte vara i en film ur den här serien. Jag lämnar in
mina vildaste protester mot denna dynga och ger den, efter omständigheterna
ett generöst betyg. – 2/10
Friday
the 13th: Part 10 aka Jason X – Den här filmen
har, enligt mig, fått ta emot alldeles för mycket skit
som den inte förtjänar. Jag tycker helt klart att det är
en underhållande film som passar utmärkt in i serien. Att
den råkar utspela sig i rymden och i framtiden gör mig
ingenting, det är gjort med glimten i ögat och det finns
många sköna killz i den. Det är en naturlig fortsättning
på serien där karaktären Jason lyfts fram
på ett bra sätt. Det finns till och med en del som på
ett snyggt sätt knyter tillbaka till Crystal Lake och
de mer klassiska filmerna i serien. – 7/10
The
Running Man – Den här framtidsskildringen känns
verkligen inte som något som har sitt ursprung i Stephen
Kings penna, men det har den. Och det är en ganska cynisk
betraktelse av vad framtiden möjligen kan komma att ha i sitt
sköte. En värld som styrs av tittarsiffror och manipulerade
TV-bilder där den med mest pengar är den som har mest makt.
En verklighet där en TV-show – The Running Man,
är folkets enda verklighetsanknytning och där allt är
fusk. Historien är inte helt olik Lucio Fulci
rullen The New Gladiators
eller för den delen originalinspelningen av Rollerball
(remaken är ett kapitel helt för sig själv). I huvudrollen
ser vi muskelberget Arnold Schwarzenegger och han
passar utmärkt in i filmen. Det är en ganska stereotypisk
betraktning av hjältepekoralet och den amerikanska frihetsdrömmen
och faktiskt mycket underhållande! – 7/10
Allan
Quartermain and the Lost City of Gold – Richard
Chamberlain och Sharon Stone repriserar
sina roller I den här uppföljaren till King
Solomons Mines från året tidigare. Man känner
snabbt igen sig i filmen och den kantas av samma typ av äventyr
och humor som gjorde första filmen så underhållande.
Den här gången letar Allan Quartermain efter sin
försvunna bror och hittar en mytomspunnen stad i guld. Snabbt
kastas han och Jesse Hudson (Sharon Stone)
in i stadens maktkamp och intrigerna kan börja. Inte fullt lika
bra som ettan men fortfarande en klart underhållande film som
håller att se om och om igen! James Earl Jones
medverkar. – 7/10
Max
Payne – Intressanta premisser slarvas bort i en ganska
intetsägande historia om en polis som är ute efter hämnd
efter mordet på sin fru. Ärligt talat är jag, efter
att filmen är slut, inte helt säker på vad det egentligen
handlade om eller hur allting hänger ihop. Vem som egentligen
var den största skurken eller om Max Payne verkligen
fick den upprättelse han var ute efter. Det är osammanhängande
och ganska rörigt berättat och inte i en positiv mening.
Filmen bygger på ett TV-spel och det märks lite när
man ser vilken mise-en-scène som finns i den. Vid flera tillfällen
kan man helt klart se hur förlagan avspeglar sig i produktionen
– på gott och ont kanske, det är visuellt framställt
men ack så tråkigt. – 3/10
Rallybrudar
– Självklart finns rally med som en mycket viktigt ingrediens
i den här filmen som ju handlar om att följa sina drömmar
och inte låta sig nedslås av samhällets förutfattade
normer om könsroller och liknande. Det är bra skådespeleri
från de medverkande, som bland annat består av Eva
Röse, Marie Robertsson, Claes Malmberg, Maria Lundkvist
och Janne ”Loffe” Carlsson bara för
att nämna några, men jag tycker inte att man riktigt lyckas
fånga känslan av det sextiotal som filmen utspelar sig
i. Det blir lite på låtsas och det är svårt
att ta det på fullt allvar hela tiden. Bortser man från
det så finns det helt klart en del komiska poänger i filmen
som man både flinar åt och kanske till och med en och
annan situation som man tar med sig i bagaget efter att filmen är
slut. – 6/10
Screamers:
The Hunting – Jag skulle gissa att jag såg Screamers
i samband med att den först gavs ut 1995 men den lämnade
inga bestående intryck och jag hade väldigt få välbevarade
minnen av den inför den här uppföljaren. Premisserna
är lätt igenkänningsbara, en räddningspatrull
som fått ett nödanrop från Sirius 6B och ger sig
iväg för att söka efter överlevande. Självklart
finns det någon i gänget som inser det oerhörda ekonomiska
värdet i screamer-teknologin och medan han laddar ner hemligheterna
i ett portabelt minns sätter han också igång maskinerna.
Det är ganska blodiga och välgjorda effekter, men överlag
känns det som en riktigt trött produktion som vill mer än
vad den klarar av att leverera. Lance Henriksen medverkar
och det är väl det som är den egentliga behållningen…
– 4/10
Maria
Wern: Främmande Fågel – Det finns ett helt
gäng böcker om Maria Wern skrivna av Anna
Jansson och jag måste i ärlighetens namn erkänna
att jag inte har en susning om hur många som är filmatiserade
just nu. Det här är i alla fall en alldeles ny miniserie
och det känns som en bra början på en ny våg
av TV-underhållande deckare i stil med Beck och Wallander.
I kort går det ut på att Maria Wern kommer tillbaka
till sitt arbete som polis efter en längre tids sjukskrivning,
vi får sedan ta del av allt fler detaljer om hennes föregående
liv och målar på så sätt upp en egen bild av
vad som hänt. Samtidigt börjar själva historien ta
fart och Maria Wern, som är polisutredare får ta på
sig att lösa fallet. Bra karaktärsutveckling med ett underhållande
fall, men tafflig dialog och med en upplösning som blev en besvikelse.
– 5/10
Nims
Island – Vad händer om man tar Pippi Långstrump,
visserligen i något mer tillrättalagd version, och sätter
henne på en öde ö. Ger henne några djur som
bästa vänner, en pappa lika uppfinningsrik som McGyver
och lika dedikerad till sin uppgift som självaste Robinson
Kruse? Och om man sedan lägger till en äventyrshjälte
skriven av en författare som knappast vågar gå utanför
sin egen dörr (Jodie Foster) a la Sigourney
Weaver i Copycat och inslag av Home
Alone, där den lilla tjejen får chansen att försvara
sitt hem mot en turistinvasion? Jo, man får en faktiskt ganska
söt film även om den på pappret inte borde tilltala
undertecknad nämnvärt. Visserligen kan jag inte förneka
att Jodie Foster varit en favorit i åratal,
men hennes senaste aktiviteter har kanske inte imponerat tillräckligt
för att hon ska vara ett säkert kort längre. Här
spelar hon dock ut hela sitt register och även om det här
naturligtvis är en film som riktar sig till yngre åldrar
lyckas hon göra rollen full rättvisa och faller inte i fällan
att göra en schablonmässig karikatyr av det hon har att
jobba med. En mycket underhållande film som ofta lockar till
skratt! – 7/10
The
Crippled Masters – Det här är en lite speciell
rulle, även om själva handlingen är lika platt och
intetsägande som den brukar vara i den här typen av kung-fu
filmer. Den har nämligen det gemensamt med Tod Brownings
Freaks att man använde
sig av riktiga ”freaks” för filmen! Detta gör
det delvis mycket intressantare, men också lite motbjudande.
Bortser man från detta faktum är filmen ganska ordinär
men trots allt ganska underhållande i sin koreografi och bör
åtminstone finnas i referensramen för fans av genren!
The
Octagon – Det här är en av mina favoritfilmer
som jag har sett många många gånger! Jag vet inte
riktigt vad det är som tilltalar mig så mycket för
om sanningen ska fram är det faktiskt en ganska tunn historia
om två adoptivbröder, där den ena (Chuck Norris)
väljer den smala vägen, medan den andra (Tadishi
Yamashita) satsar på en lukrativ rörelse genom
att utbilda terrorister i martial arts. Vi känner igen upplägget
från ett otal andra filmer, Chucken spårar
upp skurkarna och tar sig an att på egen hand förgöra
verksamheten. En efter en besegrar han ligans slagskämpar och
ninjor tills han slutligen står öga mot öga med sin
adoptivbror. Lee Van Cleef medverkar. –
9/10
King
Solomons Mines – Myten om kung Salomons skatt torde
ha lockat historieberättare att förtälja oändligt
många historier genom årens lopp och den här filmen,
signerad J. Lee Thompson, med Richard Chamberlain
som Allen Quartermain och Sharon Stone i
huvudrollerna är heller inte den första filmatiseringen
av Haggards bok på ämnet. Men oavsett
hur många filmatiseringar som kom före den här eller
hur många berättelser det finns är det här en
mycket underhållande film som inte tar sig själv på
allt för stort allvar. Man driver friskt med hjälteparollerna
även om man också väver in allvarsamma ämnen
som urbefolkningens rättigheter och att man inte ska vara girigare
än vad man behöver. Den kom bara några år efter
Raiders of the Lost Ark och det är svårt
att inte konstatera likheter mellan Indiana Jones och Allen
Quartermain. Här är humorn befriande och balanserar
precis på gränsen mot trams. Gränsen överskrids
dock aldrig och resultatet blir en mycket underhållande film
som man kan se om och om igen utan att tröttna! –
9/10
Blue
Eyes of the Broken Doll – På många sätt
en klassisk giallo även om en sådan, enligt de flesta definitioner
ska komma från Italien och inte Spanien som här. Bildspråket
är estetiskt tilltalande och de enkla melodislingorna, som är
så typiska för genren funkar hur bra som helst. Kanske
är historien lite för komplicerad med lite för många
lösa ändar för min smak. Jag menar, visst gillar jag
när man lockas på villospår av alla möjliga
konstiga ledtrådar men här blir det liksom lite rörigt.
Det är många intressanta karaktärer och många
intressanta intriger dem emellan, men det blir som sagt lite mycket
av det. Det spretar åt alla håll liksom. Morden är
för övrigt snygga även om blodsfärgen inte riktigt
är det rätta, man känner dock igen estetiken och gillar
man gialli, lär man komma bra överens även med den
här. – 6/10
Deep
Throat aka Långt Ner i Halsen – Precis som man
konstaterar på omslaget till Studio
S Entertainments nya utgåva av Deep Throat,
så är det här sannerligen en film som nästan
varje vuxen människa känner till eller åtminstone
har hört talas om. Med det i bakhuvudet kanske vi ska vara tacksamma
för kulturgärningen att äntligen få enkel tillgång
till filmen, och möjligheten att skapa sig en egen uppfattning
för oss som faktiskt ännu inte sett den. Handlingen är
enkel även om det tar en stund att komma till pudelns kärna
så att säga. Linda Lovelace, som också är ett
namn nästan alla vuxna människor känner igen, kan inte
få orgasm. Hon njuter visserligen av sex, men saknar det där
lilla extra. Efter diverse experiment går hon slutligen till
doktorn, som konstaterar att hon faktiskt saknar klitoris –
åtminstone en normal placering av en dylik. Hennes sitter nämligen
långt ned i halsen varvid hon behöver ägna sig åt
helt andra aktiviteter än de vaginala som hittills utgjort merparten.
Lite humor finns emellanåt, men på det hela taget finner
jag det ganska bedrövligt. De pornografiska kvalitéerna
är heller inget att hurra för även om jag finner det
en smula ovanligt för tidsperioden med rakade underliv och analsex.
Jag är förvisso ingen expert på området men
ett par har man ju sett.
The
Fanglys – Att man inte ska döma filmen efter omslaget
är naturligtvis ett axiom, men likväl händer det att
man får för sig att filmen är på ett visst sätt
enbart baserat på omslagsgrafiken. I det här fallet hade
jag förväntat mig en maffig skräckfilm även om
den av olika skäl troligen skulle vara gjord med en väldigt
lite budget. På några punkter fick jag rätt, filmen
verkar onekligen gjord med mindre pengar än vad jag har i lön,
och jag räknar mig inte till de högavlönade i samhället,
och skräck var det också. Men det första epitetet
– maffigt, är det verkligen inte. En ganska fånig
historia som endast överträffas av de taffliga skådisarna
och det katastrofala sminkjobbet. Totalt sett en ganska meningslös
film som tyvärr verkar ta sig själv på lite för
stort allvar också. Jag säger inte att det är pretentiöst
eller så, men lite mer glimten i ögat hade nog filmen mått
bra av. – 2/10
Against
the Dark – Jag är absolut inget stort fan av Steven
Seagal, men av någon anledning brukar jag se hans filmer
ändå. Ibland rent av med förtjusning även om
det tillhör undantagen att jag finner det jag ser riktigt bra
och filmerna blir, med handen på hjärtat, faktiskt bara
sämre och sämre. Nåja, det var i alla fall roligt
att se honom som vampyrjägare i den här filmen även
om vampyrerna knappast kan kallas för vampyrer. Det är med
frågan om en zombieliknande smitta som gör att de infekterade
trånar efter blod att livnära sig på. I filmen nämner
man mutanter som beskrivning och det passar egentligen mycket bättre
eftersom det också finna olika typer av dessa vampyrer, de utvecklas
alltså från att först bara vara blodtörstiga
bestar till tänkande och rationella varelser. Allt som allt en
ganska intetsägande film, men kan vara av intresse för fanatiska
fans av genren och/eller Steven Seagal. – 3/10
Blindness
– Jag förstår inte riktigt poängen med den här
filmen, för det känns som om det borde ligga någon
sensmoral eller kontenta gömd någonstans. Gör det
inte det blir filmen än mer meningslös eftersom den idogt
brister i logiken. Skådespelarinsatserna är inte urusla,
men ingen är särskilt trovärdig som blind och det drar
ju ner intrycket en hel del. Miljöerna är däremot bra
även om man gärna skulle ha velat ha lite mer kött
på benen orsakerna till at det ser ut som det gör. Det
är förödelse överallt vilket naturligtvis kan
relateras till människornas sjukdomstillstånd men man kan
fråga sig varför regeringen sköter saken på
det sätt som de gör? Allt som allt för många
lösa trådar, och trådar som inte är särskilt
intressanta att filosofera kring i efterhand heller, annars hade det
nog kunnat funka. – 5/10
Babylon
A.D. – Vin Diesel tillhör väl
inte de där skådisarna som lyckas leverera mest djup till
sina karaktärer och det här är inget undantag. Dock
måste jag säga att filmen blir mer och mer underhållande
för varje minut som går, kanske i och med att mängden
science fiction ökar och att filmen står ut mer och mer
från träsket av dussinactionfilmer. Grundtanken för
hur allt kommer att sluta är väl inte särskilt långsökt,
men det finns ändock små detaljer man blir fundersam över
och ibland slår till och med tvivlen till och man undrar om
man egentligen var så smart som man först trodde. Allt
som allt en underhållande actionfilm för stunden även
om det ingalunda handlar om det mest välgjorda som skådats.
En del actionscener är så röriga att man knappt kan
urskilja vad som händer och det är ju inget gott tecken.
– 5/10
Ravenswood
– Filmen bjuder väl på pappret på intressanta
premisser och maktkamper mellan två män är ganska
uppenbar om man läser handlingen. Den går ungefär
ut på att ett yngre par tar sin tillflykt till ett ödsligt
beläget hus där de tar husägaren som gisslan, efterhand
avslöjas dock att han har egna hemligheter att ruva på.
Tyvärr kändes inte som om det blev varken hackat eller malt
och karaktärerna, med undantag för den manliga rånaren,
som kunde ha varit riktigt intressanta blir liksom bara allt för
platta och tråkiga. Den manliga rånaren är ännu
värre, det finns liksom bara en fasad av honom, under skalet
finns det inget som helst djup. Slutet, som hela filmen egentligen
bygger på, är inte särskilt överraskande och
den Mind Control, från antingen det ena eller andra hållet
som man hade räknat med, uteblir i princip helt. Funkar som tidsfördriv
om man har ett par timmar över, men kanske inte annars. –
4/10
Passengers
– Jag kan inte hjälpa det men det känns som om jag
sett den här filmen tidigare. Jag menar naturligtvis inte exakt
samma men en med liknande upplägg och som fokuserar på
efterdyningarna av en flygolycka. Jag kan inte sätta fingret
på det, men upplägget känns onekligen bekant. Hur
som helst så går filmen ut på att den unga psykologen
Claire Summers ska genomföra terapi med de få
överlevande i en flygkrasch, mystiska saker inträffar och
det verkar som om de överlevande försvinner en efter en.
Hela filmen bygger på en massiv twist, som faktiskt överraskade
mig en smula och som tydliggjordes bara några minuter innan
själva avslöjandet. Vi har sett samma twist tidigare, men
jag vill inte avslöja i vilken film då själva vetskapen
skulle förta den enda poängen med att se filmen. I en liten
roll hittar vi förresten David Morse.
Asylum
(2008) – Vad händer om man tar Freddy Kruger
och blandar upp honom med ett mentalsjukhus, lägger till en gnutta
Hellraiser och kanske toppar med en aning fredagen
den trettonde? Svaret är naturligtvis Asylum,
som inte bjuder på några direkta nyheter och som har ett
ganska tjatigt upplägg. Spänningen är i princip helt
frånvarande och den förutsägbara, och rent ut sagt
många gånger korkade, historien blir faktiskt ganska irriterande
efter ett tag och det är uppenbart att man underskattat publiken.
Skådespelarna som till en början är riktigt usla bättrar
sig dock och vill man se precis allt som finns att se i genren kan
man väl se även den här – annars kan man lika
gärna hoppa över den! – 4/10
Batman:
The Dark Knight – Det här var en film som många
hade bestämt sig för var genialisk långt innan den
hade premiär. Åtminstone delvis berodde detta på
Heath Ledgers, som alltså spelar Jokern,
tragiska bortgång. Själv intog jag en nästan motsatt
ståndpunkt, jag börjar tvivla på filmen, kanske delvis
på den hype som rådde men också beroende på
att jag var en av de få recensenter som inte gillade Batman
Begins något nämnvärt. Skulle jag då fått
äta upp mina ord och skulle de som förespråkade Heath
Ledgers briljans få rätt? Nja… Jag fann
väl inte filmen vara något mästerverk direkt, även
om den var betydligt bättre än Batman
Begins. Batman var denna gång inte lika tydligt
placerad i verkligheten och serietidningskänslan kom fram betydligt
bättre. Handlingen var väl inte någon större
höjdare och faktum är att jag tyckte det var ganska slarvigt
berättat många gånger – godkänt men inte
mer! Heath Ledger då? Var han lika genial i
sin rollgestaltning som ”alla” andra tyckte? Låt
mig säga så här.. Han var helt klart filmens höjdpunkt
även om jag nog fortfarande tycker att hans tragiska bortgång
gjort att hans popularitet i rollen skjutit mer i höjden än
vad den borde ha gjort. Han är riktigt bra, men mer än så
blir det inte. – 6/10
Låt
den Rätte Komma In – Få svenska filmer,
och då särskilt de som involverar vampyrer i en eller annan
form, har rönt sån uppståndelse som den här
filmen. Men trots vampyrismen är det ingen regalrätt skräckfilm
utan snarare en film om mobbing och utanförskap. Som sådan
är den också bra och man kan lämna utanför de
blodtörstiga ingredienserna om man så skulle vilja. Men
är den värd all den positiva kritik som den fått?
Nja, det tycker jag väl inte. Den blir visserligen bättre
och mer spännande ju längre filmen går men förutom
den sega inledningen finns det en hel del man retar sig på också.
En del av skådespelarna är bedrövliga och vissa delar
av handlingen är bara alldeles för plump. En ojämn
film med andra ord! Dock vill jag rekommendera den för sina kvalitéer
angående utanförskap och kanske för den unga kärlek
som också behandlas. – 7/10
The
Mutant Chronicles - På pappret en ganska underhållande
historia och lägger man också till att Ron Perlman
medverkar borde ju succén, eller åtminstone framgången,
vara ett faktum. Tyvärr känns det dock som om man hamnar
i vilken Dussinaction/Science Fiction/Fantasyfilm som helst och det
svävar hela tiden en känsla av att det faktiskt är
inspelat i en studio och inte i de ruiner filmen utspelar sig i. Det
är fortfarande underhållande men det där lilla extra
som måste till för att filmen ska höja sig över
sina konkurrenter saknas. I mångt och mycket är det alltså
effekterna som drar ner filmen då de många gånger
är riktigt dåliga. 5/10
Vacancy
2: The First Cut - Det här är en uppföljare
som utspelar sig för första
filmen. Direkt när jag hörde talas om den ifrågasatte
jag huruvida man skulle kunna få den här lika intressant
och spännande utan att för den delen upprepa samma sak som
man redan visat. Och faktum är, den här skiljer sig faktiskt
lite grand från första filmen även om det egentligen
är lite av samma upplägg. Istället för att fokusera
på offrens skräck, även om detta också finns
med som en liten ingrediens, så ser vi förloppet ur förövarnas
synvinkel. Det är ett grepp som jag tyvker funkade hyfsat i Hostel
2 men här skapade det liksom aldrig någon egentligen
spänning. Ok skådespeleri för genren men på
det hela taget inget att hänga i julgranen. – 5/10
Mirrors
– Skräckfilmer med speglar har alltid haft en lite speciell
plats i mitt hjärta och i synnerhet sedan jag såg en episod
ut Amazing Stories, betitlad Mirror Mirror,
som fortfarande skrämmer skiten ur mig bara jag tänker på
det. Den här är väl inte riktigt lika effektiv och
efter första halvtimmen var jag måttligt imponerad. Lyckligtvis
växer dock filmen i och med att mysteriet tätnar, man blir
intresserad av vad som egentligen ligger bakom och hur upplösningen
kommer att bli. Kiefer Sutherland, som spelar huvudrollen,
har enligt min åsikt tappat rejält de senaste åren,
men gör ändå ett stabilt intryck här. Han klarar
av att spela en avdankad polis som kämpar mot sina alkoholproblem.
I övrigt är kanske historien lite tunn och om man har sett
Into the Mirror
rymmer den kanske heller inte några rejäla överraskningar,
men i brist på annat duger den. – 6/10
Hancock
– Till en början utlovar den här att bli en riktigt
underhållande historia om en superhjälte, tillika antihjälte.
Även om historien känns uppenbart tunn är det tämligen
underhållande och Will Smith passar perfekt
in i rollen som alkoholiserad loser som råkar ha superkrafter.
När vi kommer längre in i filmen ändrar den dock karaktär
något. Istället för den slashas vi från början
hör prata ovårdat och många gånger bete sig
som ett egoistiskt svin börjar han förändras. Detta
efter att ha räddat livet på en man som visat sig vara
i PR-branschen och som är fast besluten att få Hancock
omtyckt av allmänheten. Filmen tappar väl lite här
men actionsekvenserna är fortfarande mycket välgjorda och
underhållande, dessutom vill jag påstå att ett annat
djup skapas i filmen, både i Will Smiths karaktär
och i själva historien. Jag vill inte avslöja slutet, men
nog finns där en hel del sentimentalitet där. –
7 /10
Vampyrer
– Svenska vampyrfilmer är man ju inte speciellt bortskämd
med. Om det sedan beror på att de överlag håller
en ganska låg standard eller om de faktiskt är väldigt
få är en annan fråga. Här har man i alla fall
försökt att skapa en annorlunda film som inte alls har några
likheter med det vi normalt sett kallar vampyrfilm, förutom att
de livnär sig på blod då förstås. Istället
får vi följa en historia om två systrar, varav den
ena vill lägga vampyrlivet på hyllan och försöka
sig på ett normalt liv, medan den andra är helt tillfreds
med sin tillvaro. Det blir mera av ett relationsdrama, med väldigt
lite inblandning av de klassiska ingredienserna. Den är förvisso
inte speciellt lång, bara strax över sjuttio minuter, så
vill man se någonting annorlunda utan att offra särskilt
mycket av sin tid kan man mycket väl se denna. Men kom ihåg
att jag varnade för den… – 5/10
The
Forbidden Kingdom – Ett klassiskt upplägg egentligen
som vi har sett många många gånger förr. Den
mobbade ynglingen drömmer sig bort till en annan värld där
han själv får vara hjälten och stå upp emot
det onda som försöker krossa allt som är värt
att rädda. Roligt är att man för första gången
parat ihop de mest kända kungfu-stjärnorna i filmbranschen
– Jet Li och Jackie Chan och
det blir en riktigt lyckad kombination. De fungerar bra tillsammans
och Jackie Chans komiska talanger kommer väl till pass i rollen
som den ständigt berusade ”Drunken Immortal” (en
vink till Drunken Master där Jackie
själv medverkar?). Mestadels känns det som om man befann
sig i ett TV-spel och det säger jag i ordens positivaste betydelse,
för jag gillar verkligen de sagoinspirerade miljöerna och
själva sagan som utgör handlingen också (det finns
också mängder av vinkar och referenser till olika spel
och andra klassiska kungfu-filmer också för den delen).
Det är förvisso en ganska svart eller vitaktig historia
men den funkar i en film som denna där det viktigaste är
att man ska bli underhållen av bländande action och innovativa
fightingscener. – 8/10
Road
Kill 2 aka Joyride 2: Dead Ahead – En av de mer lyckade
uppföljarna jag har sett överhuvudtaget faktiskt. Inte för
att jag hade första delen i speciellt färskt minne när
jag såg denna men vissa detaljer hade åtminstone fastnat
när man utsattes för dem igen. Men även om det här
är en lyckad uppföljare och den faktiskt bjuder på
en del spännande scener och en del ren och skär terror,
lider den såklart av en del problem. Jag tycker skådespeleriet
funkar tillfredställande även om jag stör mig å
det grövsta på en del karaktärer (det är naturligtvis
meningen att det ska vara enerverande) men logiken är emellanåt
så svag att man undrar hur manusförfattarna egentligen
tänkt när de skrev filmen. Visserligen ligger det lite i
stilens – katt och råtta lekens, natur att förövaren
vet allt om sin motståndare och kan följa minsta rörelse
eller företeelse offret företar sig, men här känns
det emellanåt lite överdrivet. Hur som helst tycker jag
att detta är ett problem man kan leva med och således inte
behöver lägga allt för stor vikt vid. – 7/10
Otis
– På pappret skulle den här filmen egentligen kunnat
vara hur bra som helst, men humoristiska intentioner förstör
tyvärr vad som hade kunnat vara en riktigt stark och motbjudande
film. Den behandlar en galning vid namn Otis, som kidnappar
unga flickor, kallar dem för Kim och planerar att ta dem till
studentbalen. Att Otis inte är riktigt normal är
ganska uppenbart, men det handlar som synes inte bara om det faktum
att han kidnappar unga flickor för att ha sex med dem, han är
rejält efterbliven också eftersom han är i fyrtioårsåldern
och knappast är i en situation där han ska ta någon
flicka till balen. Men som sagt, det är alldeles för mycket
komik i filmen för att den ska gå hem hos mig. Jag hade
önskat mer terror i stil med den i smått genialiska Skrapbook,
men man kan ju inte få allt. Dock måste jag, i motsatts
till vad jag just skrev, betona att filmens allra mest underhållande
scener faktiskt är bland de mest humoristiska – när
Kims föräldrar (eller Riley som hon egentligen
heter) utför en riktigt brutal hämnd, något av den
brutalaste hämnd jag någonsin bevittnat på film faktiskt.–
5/10
Spiderwick
– En tämligen underhållande fantasyfilm faktiskt.
Att dess främsta målgrupp är barn har ingen större
betydelse, fantasivarelserna ser bra ut och historien har det man
förväntar sig av den. Det är en kamp mellan det goda
och det onda och det finns till och med en underliggande sensmoral
som i och för sig inte är så svår att räkna
ut i förväg. Det finns också sentimentalitet som kan
påverka ögonfukten om man är på det humöret.
Dessutom ät det ett skapligt högt tempo och det blir aldrig
långtråkigt. Gillar man fantasyfilm och familjeunderhållning
bör man definitivt ges sig på att se den här. De allra
yngsta kan förstås bli lite skrämda av det största
monstret av dem alla – Mulgarath! Imponerar gör förresten
den unge huvudrollsinnehavaren Freddie Highmore,
som inte bara gör ett strålande jobb utan i dubbel upplaga
då han spelar båda tvillingarna. En imponerande insats
i de yngre tonåren (även om han ser betydligt yngre ut
i rollerna). – 7/10
Bloodrayne
2: The Vampire Chronicles – Jag tillhör dem som
faktiskt gillade den första installationen i den här filmserien
(kan man kalla två filmer för en filmserie?). Jag måste
dock säga att allt som gjorde första filmen sevärd
är som bortblåst här. Det är en fasansfullt seg
film där skådespelarna verkar tävla om att spela över
mest. Handlingen är så ointressant att det måste
räknas som ett under att överhuvudtaget lyckas lida sig
igenom hela. Däremot finns det några effekter som är
anständiga, utan att för den skull vara någon form
av referensverk i sammanhanget. Överlag en riktig skräpfilm…
– 3/10
Iron
Man – Man får väl säga att det här
är ytterliggare en i raden av seriehjältefilmer och man
känner igen upplägget även om jag aldrig läst
ett enda äventyr med den här hjälten. Det är kanske
lite långsammare tempo än vad man är van vid, och
då menar jag inte att det inte är en actionrökare,
för jag gillar verkligen actionscenerna i den. Nej, jag tänker
snarare på att det tar ett bra tag för storyn att utvecklas
och man ges möjlighet att lära känna karaktärerna
bättre än vad som normalt är brukligt i den här
typen av film. Det är inte bara superkrafter och sedan pang på
a la Fantastic Four utan en långsam process mot ett, förvisso
förutsägbart, slutmål. Miljöerna är minst
sagt högteknologiska, vilket är ganska naturligt då
filmens huvudperson är någon form av tekniskt underbarn.
Jag gillar det här, och dessutom ä det skönt att slippa
tänka för en gångs skull. Det här är en
film man kan slappna av och se utan att det gör något om
det är några logiska misstag i manuset eller inte. –
8/10
Prom
Night (2008) – En film som knappast står för
något nytt och revolutionerande. Inte för att det handlar
om en nyinspelning av en i slasher-sammanhang klassisk film, eller
för att jag för den delen älskar den filmen, utan för
att det helt enkelt inte finns något nytt att finna i den här
rullen. Den har ett standardiserat upplägg och bildspråket
är så förutsägbart att det aldrig blir särkilt
spännande heller. Att mördaren är känd för
oss tittare (och för filmens karaktärer också för
den delen) drar ner det en smula för min del. Det är förvisso
inget ovanligt att det förhåller sig på det sättet,
men den här filmens upplägg kanske hade tjänat på
en mer okänd mördare. Allt som allt en ganska tam film,
utan några speciellt häpnadsväckande mordsekvenser,
men med en avslutande kvart som åtminstone lyfter betyg ett
pinnhål! – 5/10
Flightplan
– Vore det inte för Jodie Foster skulle
den här filmen troligen gå helt obemärkt förbi.
Visst finns det delar av den som är riktigt bra utan hennes insats
men de är lätt räknade. Resten av filmen känns
alltför stöpt i samma standardiserade mall som så
många andra actionthrillrar nuförtiden, där verkligheten
eller förståndet hos huvudpersonen ifrågasätts.
Detta funkar bra fram till ungefär halva filmen när det
ställs bortom allt tvivel hur sanningen verkligen ser ut och
vad som kommer att hända under filmens återstående
del. Man hoppas in i det längsta att man ska ha fel och att filmskaparna
ska lyckas överlista tittaren. Så blir dock inte fallet.
En eloge skall ges till filmskaparna för att man vågade
referera till det känsliga ämnet 9/11!
7
Days to Live – En tämligen effektiv rysare som
innehåller spår av till exempel The Shining, Poltergeist
och kanske The Amityville Horror också! Amanda
Plummer, som spelar en av huvudrollerna, gör ett bra
jobb och då speciellt när hon ska åskådliggöra
galenskap. Det är nämligen länge inte helt klart om
det handlar om galenskap, då många av de klassiska detaljerna
finns med: ett förlorat barn, ett rämnande förhållande,
en ny plats och ett försök till en ny start i livet trots
motgångarna, eller en mer traditionell spökhistoria. Resultatet
blir att man hålls på halster och spänningen är
faktiskt större än vad som vanligtvis är fallet. Även
Sean Pertwee gör ett bra jobb som make och deras
samspel när de illustrerar det förfallande förhållandet
är strålande och det är kanske däri mycket av
behållningen ligger – karaktärer som är helt
och hållet trovärdiga vilket inte är så där
jättevanligt i avdelningen filmer om hemsökta hus. –
7/10
Terror
Train – En film som jag såg för första
gången helt nyligen. En klassiker säger kanske någon
och jag kan väl till viss del hålla med om att det här
är en film som man borde ha sett om man är intresserad av
slashers från guldåldern – åttiotalet! Det
innebär inte att det här tillhör en av pärlorna
från den tiden, tvärtom finner jag den bland de segare
filmerna faktiskt och det är heller inga större problem
att räkna ut vem mördaren är. Men det är kanske
det som är grejen att filmen, även om inte sker på
ett bra sätt, försöker dölja identitet istället
för att redan från början låta oss ta del av
vad som verkligen händer. Detta har säkert sin grund och
botten i att man vill skapa en stämning men det lyckas inte fullt
ut. Till filmens försvar bör nämnas att det pågår
en maskerad ombord på tåget och gästerna, som självklart
är studenter, är i de allra flesta fall maskerade. Detta
gör ju så klart att man får möjligheter till
viss spänning då man alltig kan vara säker på
vem som befinner sig under masken. För övrigt är det
ju alltid kul att se Jamie Lee Curtis och hon gör
faktiskt en riktigt bra prestation i denna!
Altered
– En ganska märklig upplevelse egentligen, inte för
att den utmärker sig på något speciellt sätt
överhuvudtaget egentligen, utan snarare för att den är
och nosar lite inom alla möjliga stilar. Grundidén handlar
om några killar som fångar en utomjording som de håller
fången och fastkedjad, men som sedermera kommer loss och eftersom
dess natur verkar vara ondskefull och mäktig försöker
den göra processen kort med sina fångvaktare. Där
finns lite Science Fiction, men är också uppblandad med
rejält blodiga effekter som faktiskt ser riktigt bra ut. Dessa
effekter kan i och för sig också härledas till mer
komisk splatterfilm, medan delar av skådespeleriet är mer
traditionellt komiskt – utan att för den skull allt behöver
falla i den kategorin. Allt som allt en underhållande rulle
för stunden, men något för ojämn för att
nå någon av de högre höjderna. –
5/10
Nighthawks
– Av någon anledning hade jag tills helt nyligen missat
den här. Inte för att jag är något större
fan av Sylvester Stallones alla filmer, men jag har
däremot en bakgrund som stort fan av Rutger Hauer,
som ju spelar skurken, sedan hans definitiva genombrott med liftaren
1986. Men det här var inte någon av hans bästa prestationer,
och definitivt inte Stallones bästa heller,
han verkar göra en poäng av att behålla samma ansiktsuttryck
genom hela filmen och inget kan få honom att ändra på
detta heller oavsett vilka tragedier som inträffar. En katt och
råtta lek mellan terrorist och polis utlovas om man läser
handlingen och det är väl förvisso sant men det blir
en medioker sådan som möjligen duger för en stunds
förströelse, men utan att lämna några bestående
intryck. Intressant är att återse min gamle favorit Persis
Khambatta i en liten roll som terroristens medhjälpare
och Joe Spinell (Maniac)
som polischef. Jag undrar förresten inte om det inte är
han som är den bästa skådisen här… –
5/10
Rise
– Det här börjar väldigt intressant! En historia
om någon form av sekt som verkar hänge sig åt bisarra
ritualer och blodsoffer men som sedermera visar sig vara vampyrer.
Tyvärr tappar man intresset för filmen när det står
klart att så är fallet och ett idogt användande av
klichéer sätter igång. Det är kul att se Lucy
Liu, som spelar huvudrollen, i en vampyrfilm men kunde man
inte försökt vara lite originellare? En hämnande vampyr
har vi sett förr, själva grunden ligger inte speciellt långt
från den betydligt bättre och mer actionladdade Blade
– en hämnare som hämnas på vampyrerna trots
att han/hon faktiskt är, åtminstone delvis, en av dem.
5/10
The
Objecive – Precis efter att ha sett den här måste
jag erkänna att jag fortfarande inte har någon aning om
vad som faktiskt hände i filmen. Det börjar med några
soldater som ska ta sig över en öken och upp i några
berg för att söka rätt på en man vid namn Mohammed.
Något oförklarligt händer dem och antingen ser de
syner och hallucinerar som bara den eller så blir de attackerade
av utomjordingar eller liknande. I vilket fall som helst så
ges ingen rationell förklaring till vad som verkligen hände
dem och förutom ett slut som minst sagt är öppet förtolkningar
har jag faktiskt ingen aning… Dessutom kunde resan ha varit
betydligt intressantare då jag finner allt som händer,
även om det inte är så mycket, totalt ointressant.
De få saker som skulle kunna utvecklats för att få
en intressantare historia lämnas därhän och istället
hänges tiden åt... oförklarligheter. Nä, det
här var inget för mig! – 2/10
Gabriel
– Jag gillar verkligen den här filmens grundidé,
att ärkeänglar slåss mot de fallna ekvivalenterna
i en kamp på liv och död. Det har jag i och för sig
gjort ända sedan jag första såg The Prophecy
(som av någon anledning fick titeln God’s Army
i Europa) så historien är ingalunda ny. Det man har gjort
här är snarare att modernisera änglarna och förvandlat
dem till någon futuristisk tolkning där de både svär
som borstbindare och för den delen tycks ha tappat tron totalt.
Man har också förlagt handlingen till skärselden,
platsen där domen om de dödas öde ännu inte fallit,
men jag tycker nog att det kunde ha varit vilken stad i syndens näste
som helst. Vad jag inte gillar är däremot utförandet,
det är tämligen oengagerade skådespelarinsatser, manuset
lämnar en hel del att önska och bildspråket är
emellanåt så amatörmässigt att det nästan
blir löjigt. Det är nästan omöjligt att låta
bli att reta sig på det. Nej, det här var ingen film för
mig! – 3/10
Wanted
(2008) – Innehåller allt som en cool actionfilm
ska innehålla och dessutom med en historia som är grundad
i en fantasyhistoria. Det kunde ha blivit hur bra som helst och är
det också stora delar av filmen, men när slutet nalkas
blir det lite för mycket av det goda. Det blir lite väl
mycket twists och hemligheter som avslöjas utan att det egentligen
är riktigt motiverat. Att mycket av det som filmen går
ut på är fullständigt ologiskt (som att skruva en
kula runt ett hinder och ändå träffa mitt i prick)
gör inte så mycket, det blir en del av filmens charm och
trots sin bristande logik blir det trots allt ganska trovärdigt!
Det är kul med en hemlig organisation av lönnmördare
med en tusenårig historia, där man lärt sig att bemästra
några av fysikens lagar. Visuellt påminner det väl
lite om The Matrix kanske, fast med glimten i ögat.
– 7/10
Waz
– Ytterliggare en i raden av filmer som på ett eller annat
sätt försöker haka på succén med Saw.
Den här kommer inte i närheten på något sått,
men oavsett kvaliteten så har man åtminstone försökt
baka in en hämndhistoria med tortyr som huvudingrediens. I huvudrollen
ser vi vår egen Stellan Skarsgård som
halvt avdankad polis som tillsammans med rookien Helen (Melissa
George) försöker lösa fallet. En ganska standardiserad
kriminalhistoria egentligen, fast med ett par saker som troligen är
tänkta att sticka ut från mängden. Jag tycker inte
det lyckas men visst kan man lägga en stund av sitt liv på
filmen om man inte har något annat för sig. – 4/10
Bridge
to Terabithia – Det här var inte alls vad jag
hade väntat mig. Mina tankar gick mer i linje med en traditionell
fantasyhistoria där man hittar en förtrollad värld
alldeles runt kröken. Detta är väl förvisso till
viss del vad som händer men det är betydligt mer uppenbart
att det handlar om egna fantasier än vad jag hade föreställt
mig. Dessutom finns det betydligt allvarligare teman i filmen, och
då menar jag inte de uppenbara fall av mobbing och översitteri
som allt för ofta hör skolmiljön till, utan hur man
hanterar döden av en nära vän. Allt som allt finner
jag det här vara en gripande film med mycket hjärta och
som sådan måste den få något lite extra plusbetyg.
Den är också tämligen välgjord och de fantasier
som ungdomarna frambringar är verklighetstroget utförda
och kan nog vara ganska skrämmande för de allra yngsta.
– 6/10
Johan
Glans: World Tour of Skåne – Det är inte
utan att jag faktiskt blev lite besviken på den här när
jag såg den. Inte för att humorn saknas eller för
att jag inte uppskattar Johan Glans, han är
helt klart en av Sveriges roligaste män. Nä, min besvikelse
bestod snarast över spellängden på DVDn och att det
faktiskt inte handlar om någon ”world tour” överhuvudtaget.
En standup rutin är vad vi bjuds på och den ligger på
ungefär en timme. Det kanske ä vad man klarar av, jag vet
inte men jag skulle nog vilja ha mer material när utgåvan
har en sån titel. Så efter avdrag för längden,
tillägg för humorn så hamnar den här på
ett betyg av… 7/10
The
Golden Compass – En ganska underhållande, om
än barnvänlig, fantasyhistoria. Problemet med den är
att det inte är speciellt tydligt vad den egentligen handlar
om. Visst finns det en övergripande historia, men det är
också mycket bakgrundsfakta som skulle vara intressant att ta
del av som helt enkelt utelämnas. Karaktärerna ges inte
möjlighet till det djup de skulle kunna innehålla etc.
vilket gör att filmen trots allt blir lite ointressant och seg
på sina ställen trots att det faktiskt händer väldigt
mycket. Visuellt fungerar filmen mycket bra, och även om allt
inte ser tipp topp ut så gör det ingenting och man kommer
också undan med en del på grund av sin tänka målgrupp.
Djuren är gulliga och det är kanske bättre än
att de ser helt realistiska ut i alla vinklar. Tyvärr blir det
också ett äventyr utan något egentligt slut, det
insinueras förstås en fortsättning och vill man veta
mer får man nog helt enkelt förlita sig på en uppföljare.
Detta drar ned betyget något men det är fortfarande en
klart underhållande film för stunden! – 6/10
Beowulf
(2007) – Jag måste säga att jag till en
början var gruvligt besviken på hur filmen var animerad,
kanske delvis beroende på att jag faktiskt inte alls var beredd
på en animation. Jag hade inte läst på ordentligt
helt enkelt. Historien är däremot en klassisk fantasyberättelse,
kanske urverket i sammanhanget då den ursprungliga berättelsen
skrevs redan för sisådär tusen år sedan, om
dess exakta datering tvistar de lärde… Nåja, när
man bara börjar vänja sig vid vad som visas rent visuellt
blir också filmen bättre och man kan hitta en hel del metaforer
i den. Inget som i sig är särskilt revolutionerande, men
saker som att slåss mot sitt eget samvete eller girighet och
makttörst blir uppenbara. Slutligen blir kanske var man vis och
inser vad det är som egentligen betyder något i livet och
detta något kanske inte alltid behöver innefatta makt och
rikedom. Tar man den här filmen för vad den är, ett
äventyr om en man som bekämpar ett monster, blir kung och
sedan inser de verkliga värdena i livet och inser att det är
en klassisk saga som berättas tycker jag faktiskt att den blev
ganska underhållande till slut! – 7/10
The
Devils Chair – Den första halvan av filmen visar
sig vara något som är att betrakta som innovativt på
ett eller annat sätt. Att filmen är brittisk märks
ganska tydligt, även om det bara skulle vara för accenternas
skull. Den innehåller en berättarröst som talar om
för oss att vi kommer att få se en händelse som redan
har inträffat, varvid vi får följa med till början
av händelseförloppet. Det är en blodig händelse
där gränsen mellan fantasi och verklighet, galenskap och
psykologi ligger väldigt nära varandra. Man blir sugen på
att få reda på mer även om filmen har den egenheten
att bilden fryses var och varannan gång filmens huvudperson
och berättare ska beskriva vad som händer. Det är faktiskt
lite spännande och understundom synnerligen blodigt och obehagligt.
Men så börjar andra halvan och alla självklara kvalitéer
är som bortblåsta. Manuset blir korkat, man visat något
tramsigt monster, skådespelarna spelar över som om de aldrig
gjort annat och twist på twist avlöser varandra. –
5/10
The
Invisible – Detta är den amerikanska motsvarigheten
till svenska Den Osynlige från 2002 och den
håller faktiskt hög standard både vad gäller
skådespelarinsatser och story, trots att det är en nyinspelning.
Nick Powell upptäcker plötsligt, efter att ha blivit
attackerad och misshandlad av skolans värsting, att ingen längre
kan se honom. Snart drar han slutsatsen att han belägenhet beror
på att han svävar någonstans mellan liv och död
på den plats där man gömt undan kroppen. Problemet
är bara att han inte kan kommunicera med omvärlden och påtala
sin prekära situation. Allt hopp för hans överlevnad
vilar nu på axlarna på den som tror sig ha dödat
honom… Karaktärerna är fylliga och någonstans
i kulisserna utvecklas faktiskt en kärlekshistoria av det lite
ovanligare slaget. – 8/10
Solstice
– Har man sett dansk/svenska Midsommer
dröjer det inte länge innan man känner igen sig i den
här. Jag vill inte påstå att det är en regelrätt
karbonkopia, men premisserna är de samma, historien utspelar
sig på, i princip, samma sätt och i flera fall har man
inte ens brytt sig om att ändra namnen på karaktärerna
till mer lämpliga för den amerikanska marknaden. Visst funkar
väl både Christian och Sofie, men namnet
Malin känns verkligen inte bra i sammanhanget. Sammanfattningsvis
tycker jag att filmen var ganska seg och utan den nerv som förlagan
trots allt hade. Skådespelarmässigt är det emellanåt
ganska bedrövligt även om en eller ett par av dem lyckas
förmedla någon form av trovärdighet vid ett par tillfällen.
– 5/10 |
|