Minirecensioner
- Arkiv |
Flera minirecensioner: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 The
Incredible Hulk – Efter att ha sett filmen Hulk
från 2003 och blivit ganska besviken beslut jag trots allt att
ge den här en chans. Det är en fortsättning på
vad som hände i första filmen men man har bytt ut samtliga
skådisar. Jag kan inte säga att det är någon
nackdel även om man kanske saknar Sam Elliott
som General Ross. Betty Ross, generalens dotter,
spelas denna gång av Liv Tyler och jag tycker
det funkar bra, men bäst av allt fungerar Edward Norton
som Hulken! Själva historien är mycket bättre
berättad och det är till och med intressant att se vad som
händer. Det är mindre känsla av serietidningsberättande
och det är enbart positivt. Lika positivt är att man har
lagt in lite referenser till den gamla TV-serien med Bill
Bixby och Lou Ferrigno även om det
inte är mycket. Tyvärr lider filmen lite grand av samma
sak som den första också, nämligen Hulkens storlek.
Det är inte riktigt lika påtagligt här men olika situationer
och vinklar framställer Hulken som olika stor och det
är inte bra. Hur som helst är det en stabil underhållning
för stunden och en film som till och med kanske kan stå
pall för ett återseende någon gång i framtiden!
– 6/10
The
Expendables – Det känns som om jag gått
in för ganska många filmer på senaste tiden med alldeles
för höga förväntningar. Det här är ytterligare
en film i raden som jag hört mycket gott om (men också
en del dåligt) och rollistan är verkligen imponerande.
Inte några briljanta karaktärsskådespelare kanske,
men för en actionfilm nöjer jag mig med namn som Sylvester
Stallone, Eric Roberts, Jet Li,
Dolph Lundgren, Jason Staham, Arnold
Schwarzenegger och Bruce Willis. Dessutom
har jag säkert glömt bort någon i min uppräkning.
Men man ska vara på det klara med att vissa av namnen inte är
med särskilt mycket, Schwarzenegger och Willis
har till exempel helt meningslösa roller som knappast hade behövts
om det inte vore så att det är just dessa skådespelare
som gestaltar rollerna. Större cameos kan man säga kanske,
ett par tre repliker eller så. Och visst är det en actionfilm,
det råder ingen tvekan om det. Den är till och med ganska
underhållande längs vägen och det är väl
tur det för någon större handling är det inte
frågan om. Jag vet knappt vad den handlade om efter att jag
sett klart den om jag ska vara lite elak. Men replikerna är småkul
och hela filmer dryper av macho bullshit vilket förmodligen är
ungefär vad som var meningen med den. Stallone har varit med
och skrivit den samt står för regin och det funkar väl
så där. Underhållande och kul för stunden, men
bra? Nja… – 6/10
The
Girl Next Door – Det här är en film som jag
har sett fram emot väldigt länge eftersom jag nästan
enbart hört gott om den. Den lär bygga på en verklig
händelse men det vet man ju hur det brukar vara med sådana
saker, en liten fjäder kan ibland bli en hel höna så
att säga. Hur som helst så tycker jag att själva handlingen
är ganska gruvlig. Flickan i huset intill hålls i ett järngrepp
av grannfrun och den verbala misshandeln ersätts snart av mer
regelrätt tortyr. Men även om det är magvändande
och revolterande så är filmen förvånansvärt
seg och faktiskt ganska ointressant. Det ska erkännas att spänningen
och stämningen som byggs upp eskalerar efter hand, och det är
förstås bra i en film som denna, men det blir aldrig motbjudande
på riktigt. Delvis tror jag att detta beror på att skådespelarna,
i synnerhet barnskådespelarna inte är så bra i sina
roller. De är absolut inte dåliga, men något större
djup förmår de inte att leverera. Tant Ruth, som
får antas vara sinnesjuk, gör ett något starkare
intryck som grannfrun men inte heller hon är särskilt tredimensionell
i mina ögon. Det är väl en ok film egentligen men jag
blev trots allt lite besviken på den. – 6/10
Survival
of the Dead – Vad är det här, den femte eller
sjätte zombiefilmen från zombiefilmernas mästare George
A. Romero? För jag vill faktiskt fortfarande kalla honom
för en mästare av genren. Tittar man på den här
så är det långt bättre än vad man skulle
kunna räkna med om någon annan hade hållit i trådarna.
Det är hyggliga skådisar och överlag en god narvaro
i filmen. Tyvärr är den ganska seg och zombiesminkningarna
är inget vidare heller. Till skillnad från de flesta av
de tidigare filmerna så finns det inget klar poäng med
den här filmen, det finns ingen samhällsironi a la Dawn
of the Dead eller något annat som återanknyter
till den ursprungliga trilogins sötma. Det känns snarare,
precis som de flesta zombiefilmer, att poängen är att komma
på så innovativa sätt som möjligt att döda
zombies på. Jag tycker inte man lyckas nämnvärt i
så fall även om det finns några scener som är
lite kul i detta avseende. – 5/10
X-Men
Origins: Wolverine – Det här är i alla avseenden
en bättre och vuxnare film än X-men trilogin.
Den är inte lika serietidningsk (kan man verkligen säga
så?) som de tre föregående filmerna. Varken när
det gäller handlingen eller berättandes och det tycker jag
enbart är positivt i det här fallet. I stället blir
det en stabil science fiction historia där man inte nödvändigtvis
måste ha någonting i referensramen sedan tidigare, filmen
står helt på egna ben och även om det möjligen
underlättar vid något enstaka tillfällen att man vet
vad som ska hända senare på tidslinjen (det här är
ju en film som utspelar sig för de tre tidigare) är det
verkligen lätt räknade tillfällen. Skådespelarmässigt
fungerar det minst lika bra som tidigare och Hugh Jackman
är faktiskt fantastiskt fabulös i rollen som Wolverine.
Det enda som drar ner filmens betyg en smula är att den framåt
slutet blir lite långrandig och seg samt att man förlitar
sig lite för mycket på häftiga actionscener fram till
dess. Alltså actionscener som inte är speciellt adrenalinhöjande
och som egentligen inte behöver vara med i en sådan här
film. Bakgrund till olika karaktärer är dock alltid kul
så där får den lite plupoäng! –
7/10
The
Lost Boys 3: The Thirst – The Lost Boys
är en av de där filmerna som alla alltid verkar tycka är
hur bra som helst vare sig det handlar om nostalgiska skäl eller
inte. När den fick en uppföljare 21 år senare var
det många som satte näsan i vädret och menade att
man minsann inte kunde göra en uppföljare till en film av
en sådan dignitet och förvänta sig att den skulle
bli värdig originalet. För min egen del måste jag
erkänna att jag hade mina tvivel kring det hela och att jag i
skrivandets stund inte har särskilt många minnen från
upplevelsen heller. Hur som helst så behöver man inte vara
särskilt bekant med del två i serien för att kunna
förstå handlingen i den här. Det finns väl något
enstaka tillfällen då man önskar att man kom ihåg
tvåan med mer precision men oftast inte. Jag klarar mig bra
med att bara minnas att jag inte gillade tvåan något nämnvärt.
Däremot refererar trean vid ett par tillfällen till den
första filmen på ett sätt som jag gillar. Det känns
lite som om Corey Feldman, som står listad
även som exekutiv producent, vill göra någon form
av hommage till sin bortgångne vän och kollega Corey
Haim, som medverkade i den första filmen, men det kan
å andra sidan vara jag som överanalyserar igen. Hur som
helst så gillar jag referenserna. Och det finns flera saker
som är underhållande med filmen, till exempel så
ser det riktigt bra ut när vampyrerna dör. Det finns också
en och annan överraskning i själva historien, även
om man knappt kan tro det, för initialt är det verkligen
ett bedrövligt manus. Det är inte förrän filmen
kommit igång som det blir mer och mer underhållande faktiskt.
Tyvärr är skådespeleriet under all kritik från
de flesta håll och jag måste konstatera att nästan
alla medverkande spelar skjortan av Corey Feldman
som spelar över å det grövsta i nästan varenda
scen. – 5/10
Mega
Piranha – I alla avseende en usel film egentligen.
Det var kanske inget annat att vänta heller då de flesta
djurskräckfilmer vars titel insinuerar storlek har den egenskapen.
Men det innebär inte att det inte är underhållande
och det må jag säga att den här är! Pirayorna
som blir större och större i kombination med det fantastiskt
usla skådespeleriet höjer underhållningsvärdet
med flera enheter. Och man får också säga att det
är ett förhållandevis högt tempo i filmen vilket
också bidrar till att höja betyget en smula. Till filmens
nackdel, om man nu inte räknar kalkonvärdet som något
negativt, är väl att flera av de animerade scener där
pirayor anfaller människor, djur, båtar och helikoptrar
är ganska uselt utförda. Det blir lite för tramsigt
och löjligt emellanåt helt enkelt. – 6/10
Mirrors
2 – Nu är det två år sedan Alexandre
Aja gav oss Mirrors,
en film som jag inför den här uppföljaren inte hade
en smack minnen av. Undan för undan återkom dock vissa
minnen även om det egentligen var gissningar om att det och det
kunde ha hänt i första filmen. Nu tror jag i och för
sig inte att man är i så stort behov att ha första
filmen i minnet när man ser den här heller, den står
helt på egna ben även om det självklart finns en liknande
röd tråd här. Det finns en värld bakom speglarna
och får man se sin egen spegelbild leva ett eget liv är
man ganska illa ute, det kan inte sluta annat än med ond bråd
död egentligen. Sen finns det en annan historia också som
känns halvt kopierad från de asiatiska spökfilmerna
där man måste hitta kroppen av en ung tjej som blivit förorättat
(läs: mördad). Den första filmen var i och för
sig en version av Into
the Mirror, som självklart hade en koreansk titel också
som har jag glömt nu, men det här är bara en uppföljare.
Inte dålig på något sätt egentligen, bara tråkig
och intetsägande. – 4/10
Hulk
– Det finns filmer man knappt vågar se om för att
man tror att tidens tand inte varit snälla mot dem, att det enbart
är av nostalgiska skäl man uppskattar dem även om man
egentligen inte minns något från dem. Hulk
är inte en sån film! När jag så den första
gången, eller rättare sagt, när jag försökte
se den första gången, för jag gav upp innan den hade
hunnit ta slut, var jag inte särskilt imponerad. Den typen av
filmer är det en helt annan femma att se om eftersom man hoppas
och önskar att minnet ska spela en ett spratt och att filmen
faktiskt är mycket bättre än vad man mindes den som.
Tyvärr kan jag inte påstå att den här gången
gjorde mig direkt imponerad heller! Det är visserligen några
kända skådespelare, som inte gör dåligt ifrån
sig, i rollerna, Eric Bana i huvudrollen har jag
väl inget direkt att säga om men Jennifer Connelly,
Sam Elliott och Nick Nolte borde
borga för någon form av kvalitet i alla fall. Men det är
ju så vansinnigt segt berättat, det blir enormt ointressant
även om det faktiskt borde vara lite intressant. Själva
Hulkens uppenbarelse, och framförallt förvandling, är
bedrövligt animerad men man får väl säga att
man till viss del åtminstone har lyckats fånga serietidningens
atmosfär där. Dock har man misslyckats ganska rejält
när det gäller att storleksbestämma honom. Från
vissa vinklar ser han ut att vara i en viss storlek medan har från
andra vinklar ser yt att ha en helt annan storlek och det är
inte vidare lyckat. Nej, den här var lika tråkig som jag
befarade och mindes den som, men den får lite pluspoäng
för sina skådespelare som faktiskt inte är lika långt
under all kritik som själva filmen! – 4/10
A
Force of One – Efter att ha sett och skrivit om Good
Guys Wear Black för ett tag sedan fick jag lite mersmak och
bestämde mig för att gå igenom fler av Chuckens
gamla filmer. A Force of One var en gammal nostalgisk
upplevelse och som sådan kanske inte helt lätt att se med
objektiva ögon. Skådespeleriet är emellanåt
ganska bedrövligt och hela berättelsen är rätt
så stereotypisk och klichéfylls egentligen. Men trots
det gillar jag den, eller kanske tack vara det? I staden, som jag
inte riktigt för kläm på vilken det är, härjar
en knarkliga. När polisen utreder fallet hittas den ena polisen
efter den andra ihjälslagna. Man misstänker att mördaren
behärskar karate och konsulterar mästare Matt Logan
(Chuck Norris) han är först motvillig med
ställer sedan upp att träna poliserna i basalt självförsvar.
Det är mycket fokus på fightingscener i ringen, lite för
mycket kanske, och historien är kanske lite för enkel egentligen.
Men det är som sagt en nostalgisk upplevelse att se filmen igen
och jag kan inte annat än att låta detta färga mitt
omdöme denna gång. – 7/10
Blast
– Ibland får man tag i filmer som man kan se helt förutsättningslöst.
Det är förstås ambitionen hela tiden men oftast råkar
man känna till åtminstone någonting om produktionerna
innan, och färgas, oavsett om man vill det, eller ens är
medveten om det, av det. Men den här hade jag alltså inga
förväntningar på överhuvudtaget. Kort sagt kan
man väl säga att det är en film i Die Hard
stil och att den utspelar sig ombord på en oljerigg. Det är
inte världens smartaste manus och det är inte världens
bästa skådespelare men som en stunds underhållning
funkar den absolut! En rolig sekvens är när man inte annat
kan låta bli att tänka på Under Siege,
eller Under Belägring som den hette på
svenska, och Steven Seagals karaktär Casey
Ryback och plötsligt som omnämns just detta i filmen.
Lite med glimten i ögat så där. En överraskning
kom också i slutet när jag upptäckte att det var min
gamle favorit Anthony Hickox som hade gjort filmen!
– 6/10
Eraser
– Fram till alldeles nyligen hade jag helt missat den här
Schwarzeneggerrullen från 1996. Under hela
tiden jag tittade tyckte jag att filmen kändes hur åttiotalig
som helst och satt och funderade på om den drev med sig själv
eller inte. Framförallt i början, eller första halvan
eller så upplevde jag rejäla klyshor och fantastiskt överspel
av nästan samtliga skådisar. Om det avtog efter detta är
jag inte helt säker på eller om det var så att jag
vande mig vid det. Men som vanligt gäller förstås
att det finns ett problem om man inte kan avgöra om det finns
en medvetenhet över dessa saker eller inte. Är det medvetet
överspelat etc. så kan jag stå ut med det på
ett annat sätt. Hur som helst är det rejäl action och
det både smäller och exploderar mycket runt huvudkaraktärerna
mest hela tiden. Det är också en stjärnspäckad
film med en massa kända ansikten framför kameran. Till det
stora Namnen hör James Caan, Vanessa
Williams och James Coburn samt självklart
Arnold Schwarzenegger då, men det finns betydligt
fler man känner igen, utan att man med nödvändighet
kan nämna dem vid namn, än så. Så vad har jag
kommit fram till? Jo, det är stabil underhållning hela
tiden oavsett om glimten i ögat är närvarande hela
tiden. – 7/10
Wallander:
The Fifth Woman – Jag brukar opponera mig emot
att man har valt att inte byta ut svenska namn och platser i de här
engelskspråkiga filmerna om Kurt Wallander och den
här filmen är inget undantag. I övrigt är det
väl heller inget nytt under solen, filmen är redan gjorde
en gång med Rolf Lassgård som vanligt,
Kenneth Branagh och de andra skådespelarna
gör bra ifrån sig och karaktärerna är bra formade
överlag. Fallet är gruvligt och historien betydligt bättre
än vad som brukar vara fallet i de filmer där Krister
Henriksson gestaltat Wallander och Kurt
är mer eller mindre ensam och utstött av sina nära
och kära, kanske mest beroende på honom själv. Inga
direkta överraskningar alltså. Dock blir filmen en aning
seg framåt slutet och jag får nog säga att det här
är den sämsta filmen om Wallander med Kenneth
Branagh så långt. – 6/10
Mutants
– Det här är väl egentligen en blandning av postapokalyps,
virus och zombie nästan. Jag vill inte påstå att
den lyckas speciellt bra med någotdera och man har lyckats göra
den kollosalt ointressant om man ska vara helt ärlig. Skådespeleri
och annat kan man väl inte klaga på egentligen även
om jag kan konstatera problematiken kring att bedöma trovärdigheten
i replikernas framförande av ett språk man inte behärskar,
i det här fallet franska. Undan för undan blir den väl
något bättre och framåt slutet när tempot trappas
upp ganska rejält blir det som bäst med på det hela
taget en ganska stor besvikelse av en film som faktiskt hade ganska
stor potential. – 4/10
Good
Guys Wear Black – Filmen börjar egentligen inte
förrän efter en längre prolog där man får
se upptakten till konspirationen som sedan resten av filmen handlar
om. Det är en oerhört ointressant prolog även om den
förstås är mycket viktig för helheten där
Chuck Norris och hans team ”Svarta Tigrarna”
blir lurade av sina uppdragsgivare – regeringen. Fem år
går sedan och en efter en av de som trots allt klarade sig ur
Vietnams djungler levande likvideras en efter en i ett upplägg
som inte skiljer sig så rysligt mycket från Schwarzenegger
filmen Commando. Helheten blir dock mycket mer konspirationspolitisk
och sensmoralen är inte vidare regeringsvänlig. Det låg
kanske i tiden att fördöma och hylla vietnamveteraner under
det sena sjuttiotalet och det tidiga åttiotalet då filmer
som First Blood och The Park is Mine
också gjordes under denna tidisperiod. Hur som helst blir det
inte riktigt så mycket av det, det är mycket väsen
för ingenting kan man säga även om det är intressant
att lägga ytterligare en rulle med Chuck Norris
i referensramen. Man märker att han inte riktigt är färsig
som skådespelare men hittar klar potential till vad som senare
komma skall även om han aldrig kommer att bli någon virtuos
i sammanhanget. – 5/10
Hierro
– Spanska skräckthrillerfilmer brukar kunna attrahera mig
betydligt mer än amerikanska sådana. De brukar kunna bjuda
på en betydligt bättre och mer genomtänkt stämning
än vad amerikanarna klarar av. De ligger någonstans emellan
det som brukar kunna komma från Asien och kanske främst
Japan och USA när det gäller märklighet och stämning.
Tyvärr blir det lite för mycket denna gång och det
blir lite rörigt. Det känns inte som om man riktigt har
bestämt sig för vad man ville göra och man har helt
enkelt försökt för mycket och det blir sälla bra.
Det är för mycket vändningar och för mycket som
händer i den ganska limiterade handlingen. Ska man göra
en film om det mänskliga psyket och om posttraumatisk stress
ska man antingen vara mycket påläst eller vara medveten
hur man utnyttjar dramaturgi och jag tycker inte att filmen lyckas
med någotdera. – 4/10
Witchcraft
– Liksom när det gäller Silent
Assassins införskaffades den här filmen enbart på
grund av det faktum att Linda Blair medverkar. Hon
är inte med särskilt mycket i denna heller men kanske något
mer än de få tillfällen man fick se henne i Silent
Assassins. Hennes medverkar här är mera av huvudrollskaraktär
även om man kanske ska betrakta det som en större biroll.
Handlingen i filmen centrerar sig kring någon form av häxhistoria
men vad filmen egentligen går ut på är jag inte riktigt
sker på även direkt efter att jag såg den. Det är
rörigt och förvirrande och det känns mest som lösryckta
scener. Det är gott om klyshor, men filmen har charm och jag
skäms inte över att ha den i min hylla. Det kanske inte
är en film som kommer att gå till historien som Linda
Blairs, eller David Hasslehoffs bästa,
för han medverkar också i en ganska meningslös roll
egentligen. – 4/10
Silent
Assassins – Jag har väl redan nämnt det vid
flera tillfällen, i stort sett vid samtliga tillfällen då
jag har skrivit om en film som Linda Blair medverkar
i, men jag har någon konstig fascination för henne. Den
här har Linda Blair på omslaget och visst
medverkar hon, men det inte mycket inte. Istället är det
frågan om en mycket liten roll i en film där istället
Sam Jones och Jun Chong har huvudrollerna.
Vidare är det en actionfilm med lite karatesparkar här och
där som andas till Chuck Norris vibbar (Tänk
A Force of One eller så) som har en B-aktig
charm även om den är seg och verkligen inte särskilt
välspelad. En biokemist kidnappas och tvingas dela med sig av
sina kunskaper för att en gangster ska kunna tillverka ett biokemisktvapen.
En ganska stereotypisk handling och en ganska stereotypisk film som
jag kanske inte kommer att se om på ett bra tag. Men Linda
Blair är som sagt med och det var egentligen en ensa
anledningen till att jag köpte och såg den och det får
väl räknas för något. – 4/10
Frozen
– Jag hade läst lite korta omdömen om den här
filmen här och där innan jag såg den och genomgående
kan man säga att den fick mycket goda vitsord. Upplägget
i filmen är enkelt, nästan genialiskt klaustrofobiskt utan
att vara särskilt instängt. Några ungdomar fastnar
i en skidlift, personalen går hem för veckan och premisserna
ser verkligen inte bra ut för ungdomarna. På pappret ett
hur bra upplägg som helst alltså… I verkligheten
blir det absolut inte dåligt heller, men man känner ändå
att det är något som saknas för att det ska bli den
optimala filmupplevelsen. Skådespelarna är riktigt bra
utan att vara av absolut yttersta klass så det är absolut
inte deras fel. Vidare väcker filmen absolut känslor och
smittar av de tre ungdomarnas hopplöshet på åskådaren
men det känns ändå lite för enkelt, karaktärerna
är lite för oproblematiserade och handlingen är lite
för enkel. Jag kan dock inte konstruktivt komma på något
sätt att bättra på dessa problem och ska man se helt
krasst på det så är det helt klart en underhållande
och gruvlig film trots allt och absolut inget jag ångrar att
jag har sett. Det blir trots allt ganska effektivt under den dryga
en och en halv timme som den varar även om den kanske inte ger
några bestående intryck. – 6/10
20
Years After – I en postapokalyptisk värld sänder
Michael ut radiotransmissioner tills den dag han får påhälsning
av en främling som påstår sig ha hört även
en annan röst i etern, tillsammans ger de sig ut för att
finna den främmande rösten. Samtidigt ger sig en gravid
kvinna, den första sedan tjugo år, och hennes mamma ut
efter att söka upp andra människor. Det finns också
en tredje gruppering som vill komma åt den havande kvinnans
barn för sina egna syften och slutligen sammanstrålas deras
stigar. Så kan man nog beskriva den här filmens handling
tror jag. Det handlar alltså om postapokalyps och människorna
lever i skyddade byggnader, under jorden, i grottor och liknande.
Det finns vissa motsättningar mellan de olika grupperingarna
men för det mesta är det helt förvirrande. Det finns
ingen tydlighet i motiven bakom någon av karaktärerna egentligen
och även om filmen egentligen inte är dålig på
något sätt blir den en smula seg och meningslös. Just
det, omotiverade karaktärer är en bra beskrivning å
den här filmens största problem! I filmen slutplädering,
eller vad man ska kalla det finns det någon form av poäng,
det ska erkännas, men vägen dit är så lång
och så seg att det inte är säkert att man ens orkar
bry sig om den. – 4/10
30
Days of Night: Dark Days – Stella, som överlevde
första filmen när staden Barrow invaderades av vampyrer
under den mörka månaden, föreläser nu om vad
som egentligen hände. Ingen tror naturligtvis henne när
hon talar om hur hela staden blev utplånad av vampyrer, folk
skrattar. Men några få, som råkat ut för liknande
händelser, hittar henne och rekryterar henne till sitt eget mål
– att lokalisera och döda ledarvampyren Lillith! Omständigare
än så är egentligen inte handlingen i den här
uppföljaren. Och man lyckas väl göra ungefär det
man har föresatt sig att göra också, det är en
någorlunda tät historia även om den känns lite
enkelt vid några tillfällen. Skådespeleriet är
inte på topp, framförallt när det gäller några
mindra viktiga roller av vampyrer och liknande som uppför sig
lite väl stereotypiskt. Det är synd när man uppenbarligen
gjort en sak av att försöka frångår stereotyperna
i filmen och göra originalitet istället. Några snygga
förvandlingar finns men över lag en ganska seg film. –
4/10
The
Devil Wears Prada – Romantiska komedier är generellt
en genre som jag har väldigt svårt för. Men eftersom
det här var en film som fick en hel del uppmärksamhet när
den kom för några år sedan tänkte jag att jag
skulle se efter vad det var lite mer noggrant. Jag hade väl inte
förväntat mig något speciellt överhuvudtaget
egentligen och visste inte heller om man skulle ta handlingen bokstavligt
eller inte – om Miranda, chefen på en stor modetidning
var Djävulen personifierad eller om det var ett bildligt uttryck.
Det visade sig vara en synonym till den mest krävande chef man
kan tänka sig ungefär så någon ockultism finns
det inte att hämta här. Hur som helst så upptäckte
jag ganska omgående att jag tyckte om det jag såg. Skådespelarna
var bra i sina roller och Meryl Streep, som spelar
den hänsynslösa Miranda är fullständigt
fabulös! Sensmoralen i filmen är inget nytt och går
ut på ungefär det man kan förvänta sig, var ärlig
mot dig själv, fjäska inte för andra (läs: chefen)
och sälj inte din själ till ditt jobb om du olyckliggör
dig privat. Handingen som sådan tar heller inte några
oväntade vändningar, men det är roligt i alla fall!
Det är inte vad som berättas som är det intressanta
utan hur det berättas. Det är inte teknisk ekvilibrism från
filmmakarna i form av briljant foto och annat utan personinstruerade
skådespelartalanger som gör filmen till vad den är.
Det och ett väldigt bra manus! Ignorera sensmoralen och koncentrera
dig på vägen mellan start och mål istället så
gillar du kanske den här lika mycket som jag! – 8/10
Beck:
Levande Begravd – Jag har sett den här senaste
filmen om Martin Beck och hans medarbetare jämföras
med regelrätt gialli vid några tillfällen och det
är kanske inte en så dum jämförelse egentligen.
Vi har en, även för oss – publiken, maskerad mördare,
ett ganska långsökt hämndmotiv och relativt bestialiska
metoder. Polisen står lamslagen och förstår inte
vad det rör sig om även om vi åskådare förstår
att vi förs bakom ljuset av de diverse villospår som planteras
för oss. Tyvärr lyckas inte Peter Haber, Mikael
Persbrandt och de andra, eller kanske snarare Harald
Hamrell, som står för regin som vanligt, att upprätthålla
den spänning som skulle vara historien värdig. Det blir
väl ungefär så bra som man kan förvänta
sig, varken bättre eller sämre och så bjuds man på
lite granne och lite ”oväntade” förändringar
lite här och där jämfört med tidigare mallar.
Helt ok, men inte så mycket mer alltså. – 6/10
X-Men:
The Last Stand – Så var det dags för tredje
delen om mutanterna då. Ärligt talat börjar det bli
lite tjatigt nu även om det fortfarande är underhållande
underhållning. Actionsekvenserna är snygga även om
det inte finns något annat att förvänta egentligen.
Det finns inget som överraskar egentligen. Man har slängt
in några nya karaktärer, förstärkt några
som har varit med tidigare och tagit ytterligare ett steg närmare
tvådimensionellt serietidningsberättande. Ett par referenser
till de initiala nazikopplingarna finns kvar men nu handlar det snarare
om rätten att få vara sig själv, inte tvingas in i
några mönster som inte känns bekväma etc. Jag
kan inte utan låta bli att dra paralleller till homosexualitet
som fortfarande räknades som ett sjukdomstillstånd för
inte så länge sen och fortfarande gör det i olika
delar av världen egentligen. Alla människors rätt till
ett lika värde är något som är en hjärtfråga
för mig så jag får väl gripa efter det halmstrå
som går att tolka på det sättet. Hur som helst är
det alltså en underhållande film för stunden även
om den här heller inte kommer att gå till historien, åtminstone
inte i min bok. – 6/10
X-Men
2 – Jämförelser med första filmen är
förstås ofrånkomliga och i den jämförelsen
står sig den här sig slätt. För även om
första filmen inte var något mästerverk i berättarteknik
fanns det ändå en charm och någon sorts originalitet
över den. Det här blir mest som en actionfilm i mängden
bara. Det känns som om man försöker lite för mycket
och de actionsekvenser som finns är ganska ordinära. Inte
för att det inte ser bra ut, för det gör det onekligen,
men det är ändå inget man lyfter på ögonbrynen
för. Det är en typisk uppföljare som exploaterar de
som en uppföljare ska exploatera. Det finns inga direkta underliggande
budskap, såsom första filmens nazijämförelser,
utom lite grand på slutet då kanske där man konstaterar
att man antingen kan lära sig något av historien eller
upprepa samma misstag om och om igen. Skådespelarinsatserna
är väl ungefär likvärdiga, Patrick Stewart
har inte mycket utrymme, Ian McKellen något
mer och Hugh Jackman, som Wolverine kanske
mest. Det är också hans karaktär som driver filmen
framåt kan man säga så hans mystiska karaktär
är höljd i dimmor. Allt som allt underhållande för
stunden men inget som ger några bestående intryck. –
5/10
X-Men
– Jag är ett stort fan av superhjältefilmer och jag
såg den här i samband med att den kom 2000. Serietidningsförlagan
var inget som jag var bekant med och inget som jag är vidare
bekant med idag heller faktiskt. Jag har aldrig läst den men
bara genom att titta på filmen och bilda mig en uppfattning
utifrån karaktärerna tycker jag att jag kan göra en
bedömning av vad det handlar om. Filmen lär vara trogen
karaktärerna, men berätta en helt ny historia så jag
antar att man inte är mycket hjälpt av någon bakgrundskunskap
i alla fall… Hur som helst så är det mycket bra skådespelare
i flera av rollerna: Patrick Stewart och Ian
McKellen för att nämna två av de allra största
namnen. De gör väl ungefär vad som kan förväntas
av dem och i och med att det hela bygger på en serietidning
får man väl förvänta sig en viss sorts berättarteknik,
som om man översatte filmens scener till serietidningens bildrutor
ungefär, tycker jag att de gör ett strålande jobb.
Filmens upplägg, en uppenbar koppling till koncentrationsläger
och judeutrotning fungerar väl och bringar en allvarsam underton
i den annars ganska glättiga och enkla historien. Den är
också väldigt snygg och effekterna, som en film av det
här slaget nästan måste bygga på, är inte
over-the.top utan kontrollerade och nästan rent av realistiska.
I dagens ljus är det helt klart en god början på trilogin
även om jag vill minnas att jag var måttligt imponerad
vid min första bekantskap. – 7/10
Sinking
of Japan – Ett sjunkande Japan är väl ett
klart intressant scenario? Det var min tanke när jag införskaffade
den här rullen i alla fall! Det visade sig att det var en japansk
film, men japansk dialog, vilket absolut inte kan sägas vara
någon nackdel. Det är inte lika mycket effektsökeri
som i amerikanska ekvivalenter och det märks också att
det här är en riktig film och inte bara något som
är gjort för TV. Destruktionseffekterna är mycket bättre
genomförda och som sagt inte lika publikfriande som man är
van vid. Men även själva handlingen är mer komplex
än vad man är van vid från västerländska
katastroffilmer. Men filmen är upplagd på ett sådant
sätt att man förmodligen kunde ha fått ett större
utbyte av den om man, redan sedan tidigare, känt till japansk
geografi lite bättre, eftersom det ständigt refereras till
olika öar etc. Vidare kan man inte säga att det är
en actionfilm i den striktaste bemärkelsen, det är lika
mycket en kärlekshistoria som en katastroffilm egentligen och
det är faktiskt riktigt rörande emellanåt. Några
av skådespelarna är fantastiska, och även om det förekommer
heroiska hjälteinsatser, liksom det nästan alltid gör
i den här typen av film, blir det aldrig lika påklistrat
som man är van vid. – 7/10
Category
7: End of Days – Ibland kommer de i följd de här
katastroffilmerna. Handlingen som påbörjades i den nästan
tre timmar långa Category 6: Day of Destruction
fortsätter här i nästan tre timmar till. Det blir mycket
av samma vara, det är ganska dåliga datoranimerade effekter
för det mesta men emellanåt har man lyckats få till
det riktigt hyggligt! Skådespelarprestationerna är generellt
sämre i den här filmen jämfört med de förra
även om man lyckats få med några riktigt stora namn
som Robert Wagner och Tom Skerritt
som förstås sköter sig klockrent. Även Randy
Quaid från förra filmen är med och gör
bra ifrån sig, men de stora rollerna är alltså inte
lika vassa. Det är folk som offrar sig för en ”större
sak” men det blir aldrig så där äckelpatriotiskt
som det ibland kan bli i den här typen av amerikanska katastrofskildringar.
Tempot är mycket högra än i den första filmen
och jag tycker väl att sidohandlingarna är bättre också.
Man har övergivit de teknologiska problematiseringarna och gått
vidare till bibliska proportioner. I centrum finns nämligen den
där typen av pengahungriga amerikanska TV-predikanter som alltid
finns med när katastrofer hotar jordens existens. Huruvida de
tror på sitt eget budskap eller enbart är kvacksalvare
är inte helt självklart med det är helt klart en frisk
fläkt (hehe) i filmen. – 6/10
Category
6: Day of Destrucion – Jag har sett och skrivit om
ett gäng länga katastroffilmer gjorda för TV nu och
de har alla (nästan) en sak gemensamt. Man delar upp berättandet
i två delar där den första leder upp till den slutgiltiga
katastrofen som sedan den andra delen handlar om. I just den här
blandar men egentligen två typer av katastrofer, dels den mer
naturliga, där gigantiska stormar hotar och ödelägger
bebyggelse, och dels giriga elbolag som försöker komma billigt
undan genom att tillverka datorsystem som är så billiga
att en hacker utan vidare kan ta sig in i system och ställa till
oreda. Det är en underhållande film för stunden kan
man väl säga men inte mycket mer än så och när
den är slut känns det som om den trots allt varit ganska
meningslös. Det är hyggliga skådespelarinsatser men
CG-effekterna är många gånger mer än bedrövliga
och det är inte vidare spännande någon gång
egentligen... – 6/10
Wallander:
The Man Who Smiled – Den här brittiska versionen
från 2010 av Mannen som log från 2003
lider i stort sett av samma problem som de övriga filmerna om
Wallander med Kenneth Branagh i huvudrollen. Svenska namn och platser
blir nästan lite löjväckande med det engelska språket.
Till exempel så låter Ystad, Tomelilla, Torstensson,
Magnus, Sten och Anders helt enkelt fel. Skådespeleriet
är dock ovanligt bra och Kenneth Branagh gör
en strålande insats som Wallander. Övrig skådespelararsenal
är också bra men karaktärerna är lite tråkiga.
Tråkigast av allt är dock att själva historien –
fallet, är lite för enkelt. Man har inga som helst problem
med att räkna ut vad som kommer att hända, hur det hänger
ihop och vem som är den skylidiga och det var inte så bra
kanske. Fel jag tycker filmen trots allt är ganska charmig och
underhållande, mycket tack vara närvaron i skådespelet
förstås och utdelar ett skapligt betyg! – 7/10
Gang
Boyz aka Skins – Eftersom jag, liksom jag konstaterat
många gånger förr, har någon sorts konstig
fascination för filmer där Linda Blair
medverkar kunde jag förstås inte motstå den här
rullen. Läser man på baksidan för man intrycket om
att det handlar om någon sorts hämndfilm och det funkar
alltid även om Linda Blair oftast inte lyckas
leverera det man skulle önska av henne. Men det är om man
läser på baksidan det. Tittar man på filmen får
man en helt annan uppfattning. Man kan säga att filmen handlar
om tre saker. För det första så handlar det om ett
skinheadgäng som bär nazistiska symboler och sprider allmän
oreda i samhället – Hollywood. För det andra om en
före detta polis (Wings Hauser, som också
regisserat filmen) som åter får ordning på sitt
liv, kämpar för att nyktra till och åter får
ihop det med sin fru – Linda Blair. För
det tredje så finns det lite sensmoral om homosexualitet, om
alla människors lika värde och lite andra rena självklarheter
egentligen. Fast det är klart, lite på slutet får
man ju lite hämnd också tillsammans med lite floskler om
hur folk kan förenas mot en gemensam fiende. Jag är inte
säker på om jag gillar alla budskap i filmen, alla människors
lika värde oavsett sexuella preferenser är väl en sak,
men att uppmana till våld är en annan. Nåja, filmen
var mot alla odds underhållande och klart värd att offra
knappt en och en halv timme på. – 5/10
Shuttle
– Liksom Hush, som jag skrev om för
ett tag sedan, så saknar denna djup. Visserligen får man
till slut reda på allt man vill veta och gärningsmannens
motiv är kanske inte jättekomplicerat heller. Jag hade dock
önskat att man hade problematiserat lite mer och gjort filmen
lite tätare. Till en början tycker jag att filmen är
lite väl tvådimensionell och jag får nästan
lite serietidningskänsla av berättartekniken. Lyckligtvis
bättrar det sig och efter att halva filmen är gången
är det faktiskt riktigt spännande emellanåt! Men det
blir aldrig mer än så, terrorn som man hoppas ska komma,
uteblir helt och hållet och filmen utvecklas stadigt mot västgötaklimax.
Den klarar sig undan ett misslyckande med nöd och näppe
och balanserar verkligen på gränsen och blir i slutändan
underhållande för stunden men inte så mycket mer.
6/10
Grotesque
– Om det var Hostel
som startade den nya vågen av tortyrfilm känns i sammanhanget
som en ganska ointressant fråga. Men är det kommer en ny
film från landet som en gång i tiden gav oss Guinea Pig
filmen Flowers of Flesh
and Blood väcks det onekligen ett intresse för oss som
älskar det makabra. Man utgår från att filmen kommer
att ta ut svängarna å det grövsta för japanerna
brukar ju sannerligen inte spara på krutet när det gäller
groteska och våldsamma filmatiseringar. Upplägget i den
här är enkelt, en man kidnappar ett par och torterar dem,
deras överlevnadsinstinkt ska ge honom njutning. Svårare
än så är det inte och det skulle väl ha kunnat
funka också, men tyvärr finns det inget i filmen som egentligen
berör. Förövaren använder tjatiga metoder, håller
ett ohyggligt lågt tempo och offren verkar knappt plågade.
Jag vet inte om man ville förmedla något budskap med filmen
för det känns nästan som om det är tanken emellanåt.
Jag kan dock inte påstå att jag förstår vad
detta budskap i så fall skulle kunna vara och jag kräver
heller inte något budskap av en film av det här slaget.
Men lite motbjudande och revolterande scener kunde man väl begära?
Jag känner ingenting och det var väl knappast meningen.
På det hela taget en ganska poänglös film som var
hur seg och innehållslös som helst som man bara ”måste”
se för att den är så makaber. En scen med ett öga
känns som en hommage till Flowers
of Flesh and Blood annars är den helt poänglös.
– 4/10
Hora
– En norsk rape/revenge som är tydligt inspirerad av klassikern
I Spit on Your
Grave. Jag säger tydligt inspirerad för det finns scener
som i princip är hämtade från den äldre filmen.
Stilmässigt påminner de inte särkilt om varandra och
jag vet ärligt talat inte riktigt vad Hora påminner om
på det planet. Det fladdrar mellan en rape/revenge rulle av
klassiskt snitt, en grindhouse och en fejkad sådan. Men det
menar jag att det känns så tydligt att man har försökt
efterlikna en gammal grindhousefilm så mycket att det nästan
inte blir roligt längre utan bara irriterande. Det är fejkade
slitageskador på filmen och så vidare.. Inget att hetsa
upp sig för tycker jag även om det förstås är
kul att någon ger sin i kast med att hålla genren vid
liv. – 5/10
Beowulf
& Grendel – Har man sett några filmatiseringar
av den här klassiska berättelsen som skrevs för över
tusen år sedan blir man naturligtvis nyfiken på att ytterligare
utveckla sin referensram. Tyvärr bidrar dock denna film inte
med något nytt under solen även om själva historien
framsälls mera mänskligt än många av de andra
”monster-filmerna”. Grendel är ett troll
och inget monster egentligen och berättandet känns faktiskt
ganska trovärdigt! Oförätt som hämnas med oförätt
som föder oförätt är väl en ganska bra beskrivning.
Det är inte särskilt väl genomfört när det
kommer till skådespelarinsatser även om det kanske är
kul, att som svensk, att få se Stellan Skarsgård
i en betydande roll. Som Beowulf ser vi Gerald Butler
och han funkar väl i och för sig utmärkt även
om man ibland får känslan av novellfilm gjord för
och av ungdomar. Lite överdrivet kanske, men vissa vibbar går
helt klart åt det hållet. Så, det här kanske
inte är den bästa filmatiseringen och inte den intressantaste
heller, men jag ångrar i alla fall inte att jag lade tid på
den! – 5/10
Tokyo
Fist – Mina erfarenheter av Shinya Tsukamoto
som filmskapare består ungefär i Tetsuo
och Tetsuo 2. Det är två filmer som jag
verkligen älskar och hade därför höga förhoppningar
om den här. Tyvärr levde den inte alls upp till mina förväntningar
och jag fann den istället oerhört tråkig. Jag tycker
att handlingen var alldeles för luddig och fanns det symbolik
i det visuella tycker jag det försvann i mängden. Kanhända
hade jag reagerat annorlunda om jag inte haft sådana förväntningar
men jag tycker att det var en särdeles tråkig film även
om det var välgjord. Surrealismen flödar emellanåt
men det blir lite för mycket av de mest bisarra slagsmålsscenerna.
– 4/10
Strip
Nude for your Killer – En klassisk giallo om man frågar
kännare av genren! Som titeln antyder är det också
en hel del naket, sleaze och liknande i stora delar av filmen. Som
ett fan av stilen har jag väl inget emot det egentligen men det
känns lite som om man har lagt in nakenscener lite för sakens
egen skull snarare än för att det tillför filmen något.
Vackra kvinnokroppar i alla ära men om man försöker
bygga en hel film kring det utan några mer djuplodade kvaliteter
är man ute på hal is. Detta gör att jag inte tycker
det här är en speciellt lyckad film trots att den är
visuellt tilltalande, och då tänker jag inte enbart på
kvinnlig färgring. För det är ju onekligen ofta så
att skådespelare och handling är av underordnad betydelse
i den här typen av film. Det finns estetiska kvaliteter som smäller
högre helt enkelt, blodiga mordsekvenser inte minst! Här
blir det dock lite väl tunt och jag är faktiskt ganska besviken
om jag ska vara ärlig! – 4/10
Hush
– Om man gillar filmer som the Hitcher från
1986 med bland annat Rutger Hauer eller Joy
Ride, from hette Road Kill när den
släpptes i Sverige från 2001, borde man fatta tycke för
den här också! Skillnaden är att det här är
en brittisk film och att den som sådan, nästan per automatik,
blir mer realistisk än de två nämnda titlarna. Kameraarbetet
är mycket bra och eftersom det är väldigt mycket flackande
fram och tillbaka med den känns det som en del av huvudpersonens
panik smittar av sig på åskådaren. Jag gillar greppet,
det påverkar i alla fall mig och jag tycker det är intressant
hela vägen även om man kanske inte kan säga att det
blir direkt spännande i ordets allra striktaste betydelse. Det
är som sagt katt och råtta lek och jag gillar sådana
filmer! Det finns bara ett litet problem som jag anser att man kunde
ha utfört bättre. Eftersom filmen handlar om en kille som
ser en kvinna fastkedjad på ett lastbilsflak och att hela filmen
sedan går ut på att samma lastbilschaufför har tagit
hans flickvän tillfånga, kanske det vore på sin plats
att utveckla själva motivationen till varför kidnappningarna
äger rum, för det är otvivelaktigt flera inblandade
och flera tillfångatagna kvinnor också. Man försöker
så gott man kan att göra det så gruvligt som möjligt
med hjälp av dialogen på flera ställen, men det är
lite för många lösa trådar och det blir lite
för mycket snack och lite för lite verkstad i detta avseende.
Missförstå mig inte, jag tycker filmen är effektiv
och bra i alla fall, men jag skulle ha önskat lite mer utveckling
av förövarens karaktär. – 7/10
Splinter
– Den här filmen har ett upplägg som man har sett
många gånger förr. Ett par ger sig ut för att
campa men blir överfallna av en våldsman som tvingar dem
att köra honom och hans tjej därifrån. Självklart
är det inte han som är det farliga utan ett yttre hot som
man tidigt förstår när man fokuserar på en skylt
som visar att statliga experiment försiggår i området.
Det dröjer sen inte länge förrän folket överfalls
av ett monster som för tankarna till den svenska filmen Det
Okända, som sedan växer och påminner mig
om självaste The Thing. De barrikaderar sig
och försöker att klara livhanken helt enkelt och mycket
mer än så är det inte. Det finns inget direkt djup
i någon av karaktärerna och det finns inga överraskningar
längs vägen och allt går väl ungefär som
man har räknat med. Underhållning för stunden, men
inget mer. 5/10
Kick-Ass
– Om man tittar på den här filmens trailer verkar
det vara en nästan ofattbart löjlig och meningslös
film. Men om man ser på kommentarer runt om på nätet
får man ett helt annat intryck. Nästan allt jag sett den
här filmen kommenteras med har varit, om inte fantastiskt så
nära på i alla fall. Med sådana lovord blir man ju
förstås intresserad och kanske får man också
höga förväntningar, för höga till och med.
För jag vill inte påstå att jag håller med
i hypen kring denna film. Den har väl sina poänger, inget
snack om den saken, men så där rysligt mycket mer än
så tycker jag inte att den har att bjuda på. Den är
dessutom en smula ojämn och fragmenterad. Fragmenterad på
ett sätt som inte innebär att man hoppar hit och dit i handlingen
eller att berättandet är komplicerat. Nej snarare handlar
det om att det inte finns någon direkt följsamhet i berättandet.
När vi antas ha tröttnat på den initiala historien
om tonåringen som frågar sig varför det inte finns
några superhjältar och sedan tar på sig rollen som
sådan själv, blandar man in något långsökt
hämndmotiv och försöker efterlikna en serietidning.
Visserligen finns det vissa spår av detta redan från början,
men inget som stör. Det blir lite torftigt och lite nödlösning
av det hela tycker jag. Skådespelarprestationerna kan man dock
inte klaga på och även om jag vet att det finns de som
anser att Nicolas Cage inte ens skulle kunna spela
sig själv så brukar jag gilla honom, och så även
här. Men det blir tyvärr aldrig ett högre lyft för
den här filmen än underhållning för stunden,
men det är ju inte det sämsta! – 5/10
Suck
– Enda anledningen till att jag ville se den här filmen
var egentligen att Alice
Cooper medverkar. Jag hade alltså egentligen ingen aning
om vilken typ av film det handlade om och så här, direkt
efter att jag har sett den är jag inte heller säker på
vad jag just såg. Ofta är det en positiv egenskap som innebär
att man som åskådare har fått något att fundera
över, men inte i det här fallet. Jag är förvirrad
och vet inte riktigt vad man ville göra med filmen. Det finns
sekvenser som är helt lysande och satir som känns väldigt
genomtänkt, jag gillar när man visualiserar klassiska skivomslag
som Abbey Road och Born in the USA
inflätat i filmens naturliga handling, men på det hela
taget är jag väldigt förvirrad. Om man ville göra
en komedi, vilket känns som det mest troliga alternativet, har
man misslyckats ganska kapitalt och om man ville att filmen skulle
har en ironisk ton kan man inte säga att det är särskilt
lyckat heller. Vampyrer hör ju ofta skräckgenren till, men
någon skräckfilm är det absolut inte frågan
om, det är heller inte särskilt erotiskt, vilket man också
brukar förknippa vampyrer med. Ska du se en parodi/satir/komedi
om ett rockband så se hellre This is Spinal Tap!
– 4/10
This
Night I Will Possess Your Corpse – Det här är
uppföljaren till At
Midnight I’ll Take Your Soul från 1964, den här
filmen är från 1967. Den börjar ungefär som man
kan förvänta sig, med frågeställningar om vad
som är liv, vad som är död och vad som är evighet.
Filosofiskt formulerade frågeställningar om hela existensen,
framförallt när det gäller Gudomlig existens kan man
säga. Det är inget nytt och efter att ha sett ett gäng
av José Mojica Marins filmer hade jag inte
förväntat mig mindre. Det är lite av poängen med
hans filmer tycker jag, nihilism som lätt kan tolkas som nattsvart
cynism. Dialogen är som vanligt på Portugisiska, filmen
är (metadels) gjord i svartvitt och den tar vid där den
förra filmen slutade. Inledningssekvenserna är ganska fängslande
och Marins, som själv spelar huvudrollen, gör
ett bra jobb. Och eftersom det redan har gjorts en film före
den här behöver man inte lägga så mycket tid
på att presentera hans karaktär (även om den är
intressant). Det innebär att vi ganska snabbt kan kasta oss över
handlingen. Coffin Joe vill ha en son och det är sannolikt
detta han åsyftar när han filosoferar kring blodets eviga
liv. Det har faktiskt inte slagit mig tidigare, men här blir
det alltså uppenbart. Men denna mer ytliga handling är
egentligen inte särskilt intressant, det är frågeställningarna
och nihilismen som gör filmen till vad den är och jag finner
att det är betydligt mer av den varan här än i den
föregående filmen. Det finns också en mycket visuell
sekvens som åtminstone får mig att tänka på
slutsekvensen av Pier Paolo Pasolinis The
Canterbury Tales där en jättelik Djävul bajsar
ut nunnor. Det finns förstås inte en liknande scen här
men det finns något i stämningen som gör att jag kan
se ett samband. De är ju gjorda i samma tidsperiod förstås,
så det är kanske det. Men Pasolini gjorde
väl heller ingen hemlighet av att ifrågasätta existensen
av någon högra makt i och för sig. Tyvärr behåller
inte andra halvan av filmen åskådaren lika intresserad.
Det blir en långdragen process av Ångest där Coffin
Joe lider alla helvetets kval efter att han upptäckt att
den perfekta kvinnan, som han söket efter mest hela filmen, inte
ger honom den son han så efterlängtar. Hela hans värld
rasar samman och hela visualiseringen av hans sorg blir lite segdragen
tycker jag. – 7/10
Prey
of the Jaguar – Filmen stoltserar med namn som Stacy
Keach och Linda Blair, men det är en
försvinnande liten tid de tillbringar framför kameran. Men
lite är gott kanske, för jag tycker faktiskt att Linda
Blair är bland det bästa jag har sett henne, hon
brukar ju vara högst medioker i sitt skådespeleri. Och
även Stacy Keach är bra, det är knappt
jag känner igenom honom och det är ju kul att rollen är
lite annorlunda för honom. Filmen i stort är egentligen
en riktig skräpfilm. Handlingen har gjorts hur många gånger
som helst och den lilla twist man har lagt till med att ”hämnaren”
klär ut sin till sonens egenhändigt påhittade superhjälte,
är egentligen ganska tramsig. Men på något sätt
blir det ganska charmig ändå och kampscenerna är klart
underhållande. Jag gillar det här, men om man ska försöka
vara lite objektiv så är det egentligen inte speciellt
bra. Och frågan är om man ska premiera den personliga smaken,
underhållningsfaktorn eller de faktiska kvaliteterna? Jag ger
den… 7/10
Jungle
Warriors – Det här skulle på många
sätt kunna ha varit en bortglömd pärla och jag gillar
den, men det saknas lite för att den ska kunna tillskansa sig
epitetet pärla. Till de positiva sakerna hör att det faktiskt
är riktigt anständigt skådespeleri, inte från
alla, men från några av de stora rollerna i alla fall.
Flera kända skådespelare medverkar, John Vernon
och Sybill Danning men även Paul L.
Smith och Dana Elcar, som man kanske inte
känner till namn men garanterat känner igen om man ser dem!
Jag gillar också att det faktiskt finns en logisk förklaring
till varför modellerna hamnar i djungeln. Dock ska man vara medveten
om att det mest av filmen inte utspelar sig i någon djungel
och att det här egentligen inte kan anses vara någon djungelfilm
överhuvudtaget. Istället hamnar modellerna snabbt i klorna
på knarkhandlarna som torterar dem och fängslar dem i källaren.
Åtminstone till den dag då de bryter sig fria (vilket
går lite för snabbt och lätt tycker jag) och det lägger
sig i knarkuppgörelsen genom att slå ned ett par vakter
och ta deras automatvapen. Utgåvan från Anchor Bay, som
jag såg, är dock uppenbarligen trimmad på ett eller
ett par ställen, vilket är synd för det bidrar tyvärr
till ett sämre omdöme. Jag skulle också gärna
sett lite mer onödig våpighet från modellerna och
kanske lite mer sleaze hade gjort susen också. På det
hela taget en underhållande film, men som kunde ha blivit mycket
bättre. – 5/10
The
Spy Next Door – Som vanligt när det gäller
filmer med Jackie Chan, åtminstone nuförtiden,
jag har inte direkt koll på hans tidigare Hong Kong karriär,
så bjuds man på innovativa actionscener. Det är mer
regel än undantag att rekvisitan och miljöerna där
filmen utspelar sig tar en betydande del av slagsmålen. För
även om det här är en films som är barnanpassad
i sina komiska inslag (och sådana inslag finns det gott om)
så missar man inga tillfällen att slåss lite också.
Det är visserligen underhållande att se på men jag
känner inte att filmen sticker ut från mängden mer
än någonting annat Jackie Chan gjort de
senaste åren. Man får ungefär det man kan förvänta
sig men inget mer. – 5/10
Red
Heat – Det här är en film som jag egentligen
sökt efter ända sedan den gjordes i mitten av åttiotalet.
Inte konstant såklart, under långa perioder har jag helt
och hållet glömt bort den och man kan väl *host* säga
att hela mitt internetverksamma liv har varit en sådan period.
Nåväl, jag fick i alla fall tag i den till slut och eftersom
jag alltid, av någon outgrundlig anledning, gillat Linda
Blair var det med stort intresse jag satte mig ner för
att se den. Det är ju en WIP (Women in Prison) och som sådan
följer den vissa bestämda mönster, det är omotiverade
duschscener, maktkamp mellan fångar och personal, sexualsadistisk
tortyr. Nåja, det sistnämnda får man väl mera
tänka sig kanske, men lesbiska interaktioner är desto tydligare
och någon duschscen där både Linda Blair
och de andra skådespelarna får visa upp sig finns det
också. Hon är egentligen inte en särskilt bra skådespelerska
och har väl egentligen bara varit riktigt bra i en enda film
– exorcisten, men jag fascineras av henne och
jag tycker hon passar ypperligt som oskyldigt dömd i ett sadistiskt
fängelse. Hon har det där speciellt oskyldigt söta
utseendet som passar rollen ypperligt. Filmen i sig är kanske
inte speciellt rå, men det finns en närvaro i den som jag
tycker brukar saknas i den här typen av film. Tyvärr blir
slutet lite för enkelt och det finns väl också en
hel del logiska luckor som man kunde ha önskat att man kunde
ha löst på ett betydligt bättre sätt, för
att ett riktigt högt betyg ska kunna utdelas. Faktum är
att det tvära slutet drar ner det hela en smula. – 7/10
Transmorphers
– Att det här skulle vara någon billigare klon av
megasuccén Transformers
var ganska uppenbart. Åtminstone om man får tro omslaget
som ju verkligen skvallrar om detta, det är ju ren stöld
för tusan! Filmen i sig hade väl vissa likheter men inte
lika många som jag hade hoppats på. Jag ville att filmen
skulle vara som tranformers,
fast utan de onödiga förvecklingarna. En ren actionfilm
helt enkelt! Och visst är det väl action emellanåt,
det är amatörmässigt utfört och fotomontagen och
de dataanimerade sekvenserna ser inget vidare ut, men det finns där.
Tyvärr är filmen lite väl ”pratigt” och
svår att hänga med i. Man bryr sig inte om karaktärerna
och man bryr sig inte om hur det ska gå heller. Grundidén
är bra men det faller som sagt lite platt. I slutändan hamnar
det någonstans emellan en riktigt tråkig och illa utförd
film och en kalkonrulle. Det är inte tillräckligt roligt
för att vara underhållande hela vägen och det är
kanske den värsta fällan en film kan hamna i! – 2/10 |
|