Minirecensioner
- Arkiv |
Flera minirecensioner: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 My
Monster – Jag var grymt imponerad av Ronny
Carlssons första film i den här sviten –
Video Geisteskrank (kan man räkna
två filmer som en svit?) och hade således höga förhoppningar
om den här. Tyvärr är den lite för märklig
för min smak, den är grymt välgjord på det konstnärliga
planet och man har sannerligen inte sparat på krutet när
det gäller det visuella. Den som har sett kultfilmen Begotten
eller I Never Left the White Room, en film som jag
vet är en av Ronnys stora inspirationskällor,
vet vad jag talar om, det är konstiga färger, eller total
avsaknad av färger eller något annat som bara ser udda
ut. Jag tycker formen förstör filmen lite grand, samtidigt
är ju filmen formen. För utan ytterligheterna i den visuella
framställningen hade det inte fungerat överhuvudtaget. Historien
är en lös fortsättning på Video
Geisteskrank och även denna gång lite kuslig ibland,
men greppar inte tag i mig på samma sätt, kanske för
att det är en betydligt ”svårare” film. Även
denna finns med på samlingsdvdn Experimental Films Through
the Lens of a Shitty Camcorder. – 6/10
Alone
in the Dark 2 – Först av allt måste vi konstatera
att den här filmen inte har någonting överhuvudtaget
att göra med filmen betitlad Alone
in the Dark från 2005 som jag skrev om för ett tag
sen. Det filmerna har gemensamt är att Uwe Boll
står som producent till den här och regisserade den förra
och att omslagsbilderna är ganska lika, och så titeln förstås.
Dock handlar den här inte om någonting som ens påminner
om det som ettan gick ut på, det är ingen actionfilm som
den första filmen försökte vara, utan kretsar istället
kring det ockulta. Någonstans, någon gång förr
i tiden lyckades en häxa förstå hemligheten bakom
evigt liv och nu flyr människor omkring för att en mystisk
dolk fortfarande innehåller hennes essens eller vad man ska
säga. Jag tycker inte att historien i sig är något
att anmärka på men det känns lite märkligt att
göra en uppföljare som handlar om något helt annat
och om man ska vara riktigt ärlig kanske det är lite rörigt
berättat. Skådespelarna är inget vidare, men jag står
ut med dem och flera av dem har väl någon form av kultstatus
idag, Danny Trejo, Lance Henriksen och Michael
Paré för att nämna några. –
4/10
Cradle
Will Fall aka Baby Blues – De senaste åren har
det kommit några filmen med mordiska barn i centrum, The
Children och Eden Lake
inte minst. Det finns också en hel serie filmer – Children
of the Corn, där barnen i första filmens första
skede mördade sina föräldrar. Här är det
tvärtom! På en isolerad gård hamnar mamman till fyra
barn plötsligt i ett psykotiskt tillstånd och börjar
att jaga sina egna barn runt farmen. Äldste sonen, som är
i tioårsåldern gör så gott han kan för
att skydda sina småsyskon från den mordiska mamman. Enkel
handling eller hur? Det är dock mycket effektivt och efter att
man betat av den något stela och långdragna inledningen
blir det rejält imponerande. Jag hade inte väntat mig sådana
känslor av filmen och jag hade sannerligen inte trott att den
skulle generera en sådan klump i magen. Det är ingen extremfilm
på något sätt, men mammans galenskap framställs
på ett bra sätt och barnens skådespeleri finns det
inget att klaga på heller. Det är riktigt rörande
att se hur väl den tioårige sonen tar hand om sina småsyskon
och det är inte svårt att förstå den frustration
och rädsla han måste känna efter allt han är
med om. Det enda jag har att klaga på är att det går
lite fort fram i början av galenskapen och att det framåt
slutet blir lite enkelt. Tyvärr drar också något
sämre (och oinspirerat) skådespeleri från pappan
ner betyget som annars kunde blivit riktigt högt. – 7/10
Solomon
Kane – Det här är en films om egentligen
tillhör både actionfilmerna och de mörkare fantasyfilmerna.
Den utspelar sig dock i en relativt realistisk verklighet och även
om trolldomen är väsentlig för filmens handling förekommer
den ganska sparsamt. Det finns en matinékänsla som redan
under ingressen blir högst påtaglig, jag gillar i och för
sig stilen men hade inte väntat mig riktigt den tonen i filmen.
Skådespelarmässigt fungerar väl filmen hyfsat även
om det inte finns några direkt utmärkande insatser att
tala om. Max Von Sydow är väl förvisso
alltid kul att se och han har fungerat väl som härskare
eller kung allt sedan han gestaltade Kejsar Ming i filmen
om Blixt Gordon från 1980. Hans roll här
är dock väldigt liten och huvudrollen, som spelas av James
Purefoy, är desto större. Jag kan inte klaga på
honom heller men det känns lite som om man gjort det lite enkelt
för sig. Hans karaktär är lite väl ytlig och enkel.
Hjälten som egentligen inte vill slåss och har ett mycket
mörkt förflutet med mycket död och förintelse
omkring sig har vi sett förut. Detta gör också att
filmens mittenparti blir lite långsamt, man gör en poäng
av att Solomon inte vill slåss förrän han motiverats
tillräckligt och då bryr han sig inte längre om hans
själ hamnar i Helvetet! En blandning av både bra och dåliga
effekter, som ser mer eller mindre datoranimerade ut gör dock
att filmen slutar på ett stabilt betyg. – 5/10
Flavia
The Heretic – Det här är egentligen inte
en nunsploitationfilm i ordets rätta bemärkelse. Smädelserna
mot den kristna kyrkan är inte framstädande och några
egentligen sexorgier förkommer inte heller. Nåja, det finns
väl någon sekvens framåt slutet, men det är
inte alls lika centralt som det annars brukar kunna vara i nunsploitation.
Istället handlar filmen om Flavia som upptäcker världen
omkring sig, om hur hon upplever att kvinnorna får stå
tillbaka mot männen som har makten, både i samhället
i stort och inom kyrkan. Ett kvinnoförtryck, där olika moraliska
regler gäller olika för de båda könen, helt enkelt.
Till slut får hon nog och slår följe med några
muslimer som attackerar och hämnas på den värld som
hon anser ha oförättat henne. Det är en mycket seriös
film som inte skyler över något av det som visas med humor
eller väljer att dölja sitt budskap i exhibitionistiska
sexorgier. Det finns väl, som jag tidigare var inne på,
några scener framåt slutet där några tuttar
tittar fram och en och annan buske syns men mycket mer än så
är det inte. Istället är det historien som berättas
som berör och det är intressant att se hur Flavia förändras
allt efter filmens gång. Allt efter som att hon förundras
över människan grymhet och dubbelmoral desto galnare blir
hon. – 8/10
2012:
Doomsday – Det verkar som om det har gått lite
inflation i undergångsfilmer de senaste åren och i synnerhet
eftersom det mytomspunna året 2012
närmar sig med stormsteg. Roland Emmerich film
2012 har sågats
längs fotknölarna, men jag tyckte den var rätt bra…
Det kan man tyvärr inte säga om den här filmen som
verkar ha hakat på trenden och egentligen inte berättar
någon historia alls. Ja, det där är ju förstås
en överdrift men faktum är att historien är så
pass rörig att om den vore mer komplicerade skulle man inte kunna
hänga med alls. Hur lät det där? Var det begripligt?
Positivt med filmen är att man har valt att använda en helt
annan infallsvinkel än de flesta katastroffilmer och det är
delvis därför jag kallar det här för undergångsfilm
också. Det som händer, och som utspelar sig i den vetenskapliga
världen, är att jorden slutar rotera och därmed störs
seismisk aktivitet och jordens undergång blir följden.
På ett ungefär i alla fall, jag är inte helt säker
på att jag har fått alla de vetenskapliga bitarna rätt,
för filmen berättas som sagt lite klumpigt, och så
är jag ju ingen expert på fysik heller. Den religiösa
delen av filmen, dör det finns en sådan också, handlar
om någon uråldrig spådom från de gamla mayaindianerna.
Man hittar ett mystiskt kors mitt inne i en pyramid (ja, det finns
ju pyramider i sydamerikansk kultur också), som vittnar om att
kristna varit i området mycket tidigare än vad man tidigare
trott. Hur som helst finns det en profetia som man måste uppfylla
för att de apokalyptiska aktiviteterna ska avslutas. Ganska ospännande
över lag och kanske bara av intresse för undergångsfilmsfanatiker!
– 3/10
Mega
Shark Vs. Giant Octopus – Man undrar ibland varför
filmskaparna alltid måste överdriva varelsernas storlek
när det kommer till många djurskräckfilmer.
Här framgår det dock klart och tydligt vilka intentionen
man har haft med storleken och man förväntar sig faktiskt
till och med gigantiska visualiseringar av de båda djuren. Man
förväntar sig att filmen ska ha glimten i ögat, åtminstone
när det gäller djuren, och det har den! Det är hur
kul som helst när den gigantiska bläckfisken attackerar
oljeplattformar eller en hel armada av ubåtar eller när
ett större flygplan plötsligt dras ned från luften
av en jättelik haj som hoppar upp ur vattnet. Samma haj som senare
attackerar Golden Gate bron… Skådespelarna är också
klart över förväntan, med kultskådisen Lorenzo
Lamas i spetsen. Inget som kommer att gå till historien
kanske, men skådespelarkalibern brukar inte vara så hög
i sådana här filmer ändå. Det som drar ner filmen,
för initialt är den som sagt hur underhållande som
helst, är att man gjort filmen lite väl enkel. Man får
se samma sekvens av en simmande haj flera gången och slagsmålsscenerna
mellan bläckfisken och hajen upprepas också. Överlag
hade jag hoppats på att få se fler innovativa attacker
av de båda djuren, men det glöms lite bort när filmen
går ut på att försöka döda dem, eller i
slutändan att försöka få dem att döda varandra.
Överlag en kul film om man är ett fan av genren. –
5/10
Video
Geisteskrank – Så fort Ronny Carlsson
har gjort en ny film så har jag försökt att införskaffa
den fortast möjligt. Jag gillar uppfinningsrikedomen och ambitionen
hos denna unga svenska filmare så när han släppte
Video Geisteskrank på VHS visste jag ju förstås
att den ska jag ha! Det visade sig finnas ett svalt intresse
för den på detta, enligt vissa, ålderdomliga format,
men jag är mycket stolt över mitt numrerade exemplar, ”nr
1” dessutom. Filmen är också tillgänglig på
samlings-dvdn Experimental Films Through the Lens of a Shitty
Camcorder som finns att köpa här!
. Hur som helst så imponeras man av upphovsmannens kompetens
när det gäller att skapa trollbindande ljud/bild relationer.
Musiken och ljuden som återfinns i filmen ackompanjerar de grafiska
bilderna på ett perfekt sätt! Stilmässigt har inspiration
hämtas från stumfilmseran och det fungerar mycket bra!
Det är mycket skaparglädje som smittar av sig när man
ser filmen och jag gillar det här skarpt! Inspiration har förstås
också tagits från de legendariska August
Underground filmerna och det finns små kopplingar här
och där som vittnar om detta. Men ska sanningen fram så
finner jag den här kortfilmen klart intressantare än sina
mer kända inspirationskällor! Det är riktigt spännande
och faktiskt rent av otäckt att se på när filmens
huvudperson tar sig an uppgiften att förlusta sig med våldsorgier
på det kvinnliga offret. Filmens handling är nämligen
lika enkel som genial. Vår huvudperson (spelad av Ronny
själv) har en checklista på saker han ska göra och
som börjar ”oskyldigt” nog med att döda en liftare,
sedan att spy på två oskyldiga tjejer för att så
småningom komma fram till den tortyr som offret utsätts
för under den tid som filmen varar. Mördarens mask –
i form av ett grishuvud är ett annat genidrag! Det är originellt
och utmärker sig från mängden samtidigt som det faktiskt
känns ganska rysligt. Det känns äkta på något
vis och det är man ju sannerligen inte bortskämd med! –
8/10
Death
Hunt – Även om Studio
S Entertainment planerar att släppa denna film på svensk
utgåva det fjärde kvartalet i år är det ingalunda
någon ny film. Jag såg den första gången under
någon av de otaliga filmkvällar helt dedicerade åt
Charles Bronson som jag hade i mina ungdomsår.
Jag har alltid gillat den men nu var det några år sedan
sist. Och något som aldrig slagit mig tidigare är faktiskt
vilka likheter som egentligen finns med en annan kultförklarad
film – nämligen First Blood. I både
filmerna jagas en person som är expert på överlevnad
under extrema former. Miljön i den här är visserligen
vinterlandskapens Kanada till skillnad från den djungelliknande
skog John Rambo tvingas kämpa i, men träden är
många och kampen mellan den jagade Charles Bronson
och jägaren Lee Marvin sker med ömsesidig
respekt. Likaså finns det en samhällskritisk sida i filmen
och hur utvecklingen fortskrider efter att jakten påbörjats,
med belöning till den som fångar eller dödar den flyende
trappern, som egentligen är helt oskyldig och bara gör det
han verkligen måste för att överleva, som faktiskt
är lite skrämmande. Tydligen ligger det en verklig händelse
till grund för filmen och det skulle verkligen inte förvåna
mig. Märkligare saker har ju hänt! Hur som helst så
håller filmen bra fortfarande, det är charmig och maktkampen
mellan de två huvudrollerna är bra. Jakten känns ärlig
tills penninghungern lockat dn stora massan att delta i jakten. –
7/10
Romber
Stomper – Det var inte länge sedan jag såg
American History X, som ”alla”
verkar hylla till skyarna, för första gången. Jag
har också skrivit om Pariah,
som behandlar liknande teman och så var det dags för den
här nu då – Romper Stomper! Den
kom ut 1992, alltså några år före de andra
filmerna och är en australiensk produktion med Russell
Crowe i huvudrollen. Liksom de andra filmerna och andra skinhead-gäng-med-nazistiska-eller-rasistiska-förbilder,
så är det ytligt sett en våldsam skildring av naket
och brutalt våld. Fast här får jag inte riktigt grepp
på det. Mitt i all våldsamhet verkar man vara lite rädd
för att ha med det är göra också. Så fort
någon viftar med ett skjutvapen verkar alla bli livrädda
även om de varit beredda på att offra livet i sekunden
innan. Att bli ihjälslagen med påkar, basbollträn
eller knytnävar går alltså bra, men att dör
för en kula är en annan femma – tydligen. Under denna
yta hittar man dock, i vanlig ordning, ganska svaga karaktärer
som egentligen är väldigt sköra individer innerst inne.
De behöver sin grupp för att känna sig starka annars
är det egentligen ingenting och ledargestalten förstår
detta mer än någon annan och är den mest själviska
av dem alla när det kommer till kritan. Jag får ett blandat
intryck när jag ser filmen. Det känns som lite halvmesyr
när det gäller det egentliga budskapet men hantverket är
gott och både Russell Crowe och de andra skådespelarna
gör ett bra jobb! – 6/10
Wallander:
Vittnet – Egentligen inte en mycket bättre film
än de senaste installationerna men med några punkter som
gör att värdet höjs lite. Dels så är episoden
centrerad kring något som jag personligen brinner lite extra
för och det är få saker som får mig att bli
så förbannad som människohandel och trafficking, svart
arbetskraft från Baltikum osv. Själva historien är
väl inte mer välskriven än vanligt men det märks
att man försöker att knyta upp alla lösa trådar
till den här omgångens sista film. Karaktärer skrivs
ut och sällan har Wallander ensamhet och skörhet
varit så påtaglig som här! Dessutom vågar man
äntligen insinuera att Wallander faktiskt har en dotter,
vilken man inte har fått hört talas om under hela säsongen.
Man kunde väl begära en förklaring till varför
hon försvann ur serien åtminstone? Att säga att hon
flyttat till en annan stad eller liknande borde väl inte ha kunna
varit så svårt? – 7/10
Alone
in the Dark (2005) – Den här filmen verkar sannerligen
inte ha så hög status bland filmälskare världen
över och tittar man på databaser som IMDB ligger den placerad
på en mindre smickrande lista över de sämsta filmerna
genom tiderna. Uppriktigt talat förstår jag inte varför
för jag tyckte den var rätt bra! Det handlar förstås
om en film som bygger på ett TV-spel och enligt vad jag har
förstått så har folk ännu svårare att
acceptera differenser mellan dessa media än när det gäller
filmer som baseras på litterära verk. Lägg också
till att Uwe Boll står som regissör och
han har ju inte hög status heller bland folk. Men jag tycker
som sagt att filmen fungerar utmärkt, den är actionfylld
och har hyggligt skådespeleri från de större namnen
såsom Christian Slater och Stephen
Dorff. Fast dessa behöver kanske å andra sida
inte överdrivet med regi för att utföra sina roller
på ett bra sätt. Jag gillar också handlingen, man
har blandat in en uråldrig kultur som upptäckt en passage
mellan den goda och den onda världen och sedan misslyckats med
att stänga dörren i tid. De varelser som det insinueras
att ha slunkit igenom öppningen gestaltas på ett bra sätt.
De är förstås datoranimerade men inte dåliga
på något sätt. Man har lyckats att lägga sig
precis på gränsen till att inte visa för mycket men
samtidigt inte dölja mer än vad man behöver. Nej, jag
förstår inte kritiken, jag gillar det här! –
7/10
Identity
– En del filmer hör man ideligen mycket gott om men tar
sig ändå aldrig tiden att se. Identity är en sådan,
jag tror inte jag har hört någon säga något
dåligt om den någonsin men ändå har jag valt
att inte utforska den och bilda mig en egen uppfattning. Faran är
ju förstås att man målar upp en uppfattningsnivå
som filmen sedan inte klarar av att leverera och det tjänar ju
ingen på. Man blir som åskådare besviken och det
är inte rätt mot filmskaparen heller. Hur som helst tog
jag mig äntligen tid att se den här rullen nu, trots att
den är från 2003. Jag kan konstatera att faran med höga
förväntningar till viss de infrias och jag finner inte att
filmen lever upp till mina förhoppningar. Det är absolut
inte dåligt, men det känns som om de vändningar som
finns i filmen (och som är svåra att skriva om utan att
avslöja allt för vitala delar av handlingen) är något
som var populär i mitten på 00-talet och som kanske är
lite uttjatat vid det här laget. Vi kan väl nöja oss
med att säga att det rör sig om en skildring av det abnorma
psyket i en film påminner om upplägget i Agatha
Christies Tio Små Negerpojkar. Det är väl
genomfört även om man ser överraskningarna komma ganska
tydligt i förväg. Jag vet inte om det är jag som är
skadad men jag hade gärna sett att det var lite mer inlindat
och lite mer komplext berättat. För min del blir det lite
enkelt av det hela. Men skådespelarinsatserna är bra och
skam vore det väl annars. Med namn som John Cusack, Ray
Liotta, Amanda Peet, Alfred Molina, Clea Duvall och Rebecca
De Mornay är det ganska svårt att misslyckas!
Kort sagt är det här en bra film, men inte riktigt så
bra som jag hade hoppats! – 7/10
The
Barbarians – Få filmer har format mitt filmintresse
som Ruggero Deodatos The Barbarians. Den ligger nästan
helt själv bakom en fascination för en hel filmgenre. Conan
Barbaren och dess uppföljare kanske hade andra kvaliteter
än den här egentligen men kommer helt enkelt till korta
när det gäller underhållningsvärde! Det här
är en perfekt avvägning mellan tafflig komedi, fantasy,
magi, äventyr och riktigt dåliga monsterscener. Och allt
sammans är faktiskt helt underbart! De kroppsbyggande tvillingarna
David och Peter Paul kanske inte
är de bästa skådespelarna men genomför filmen
med en omättlig charm och med glimten i ögat. Michael
Berryman har helt säkert gjort bättre rollprestationer
än här, men det passar in i konceptet så otroligt
bra på något sätt. Det är svårt att sätta
fingret på vad min kärlek till denna film baseras på
men det är onekligen så att alla ingredienser finns med
och i lagom dos. Den tillhör dock kategorin filmer som jag nästan
var lite nervös att se om när jag äntligen fick tag
i en DVD utgåva alldeles nyligen. Efter att ha tagit mod till
mig kan jag dock konstatera att filmen faktiskt är lika bra som
någonsin! George Eastman medverkar förresten
i en liten roll och Eva La Rue, som senare gjort
karriär i serier som CSI: Miami och All
My Children har en av de största. – 8/10
Jack
the Ripper (1976) – Kan man spela in en film som utspelar
sig i London i Zürich? Ja, jag vill påstå att miljöerna
funkar alldeles utmärkt i den här Jess Franco
filmen! Visst lider den av problem, men atmosfären är verkligen
inte ett av dem och den är emellanåt rejält gotisk!
Det finns också en erotisk ton över hela filmen även
om det inte förekommer så där särskilt mycket
explicit nakenhet. Det är klart att en och annan tutte tittar
fram när Jack the Ripper (Klaus Kinski)
strider till verket men överlag tycker jag att det är ganska
återhållsamt med den biten. Och det förvånande
mig en smula eftersom Jess Franco är filmens
upphovsman. Nu är väl förvisso inte det här en
typisk Jess Franco film heller och jag finner den
klart mera stämningsfull än det mesta jag har sett av honom.
Fast å andra sidan skulle jag inte vilja rubricera mig som någon
expert av denne spanjors verk heller så jag antar att jag inte
riktigt vet. Det är svårt att göra en bedömning
av skådespelarnas färdigheter eftersom filmen är katastrofalt
uselt dubbad (jag såg den engelskspråkiga versionen) och
tyvärr drar detta ned intrycket en hel del. Jag blir uppriktigt
sagt förbannad på att man inte lagt ner mer möda på
att få det bra när det uppenbarligen går att göra
så otroligt mycket bättre. – 4/10
Humanoids
From the Deep – Det första jag reagerade på
när det gäller den här filmen har egentligen inget
med filmen att göra utan DVD omslagets beskaffenhet. Man har
skrivit en av skådespelarnas namn på – ryggen –
av omslaget vilket jag inte riktigt förstår. Hade det varit
någon superstjärna som i sin tidigaste karriär medverkat
i någon ultrakultskräckis kunde jag mycket väl ha
förstås tilltaget. Men Emma Samms? Vet
någon ens vem det är? Enligt baksidans text var hon med
i Dynasty… Hur som helst är filmens upplägg
klassiskt! Något millitärt experiment har gått fel
och istället för amfibiehybrida soldater har restprodukten
blivit något okontrollerbart monster. Ett monster som nu huserar
just i de vatten där miljöfarligt avfall dumpas av skrupelfria
skurkar. En efter en försvinner lokalbefolkningen och vår
hjältes dotter som en av dem. Så där, nu har vi gett
filmen en mening och helyllehjälten en anledning till att rädda
hela samhället. Tittar vi på hur monstren är framställda,
för det är väl mer eller mindre en monsterfilm tycker
jag, så har man lyckats ganska bra. Så länge man
får se varelserna halvdolda – i princip bara händer
och armar funkar det hur bra som helst. När man övergår
till mer helfigursframställningar är det väl lite sådär,
men jag tycker helt klart man fångat skräpfilmskänslan
och det finns en viss charm över det hela! Robert Carradine
medverkar i en betydande roll! – 5/10
[Rec
2] – Jag gillade verkligen den första
filmen skarpt! Man hade lyckats att få inspelningarna riktigt
verklighetstrogna och man hade fått illusionen komplett av varför
man egentligen filmade från första början. Kort sagt
skulle man kunna säga att det fanns ett motiv till själva
formen av filmen – subjektivt via första person och en
kamera, vad kameran filmer är det vi ser. Därför var
mina förhoppningar stora när uppföljaren äntligen
kom. Men det var inte utan tvivel jag tog mig an uppgiften och ganska
snart besannades mina farhågor – Filmen levde inte upp
till förväntningarna överhuvudtaget! Det var i stort
sett samma upplägg och lyckligtvis får man reda på
lite mer bakomliggande information, men motivationen till varför
man filmade filmen genom en ensam kamera var som bortblåst.
Räddningsteamet som kommer in i byggnaden är alla utrustade
med kameror, vilket gör att det finns lite mer valmöjligheter
att visa flera saker samtidigt, ur olika vinklar och där folk
inte råkar vara just då. Man har också blandat in
ytterligare en kamerautrustad grupp som förvillar och förstör
illusionen. Överlag är det rörigt och väldigt
ospännande, filmen är på tok för seg för
sitt eget bästa och eftersom man inte förmår uppehålla
spänningsmomenten faller det ganska hårt på den biten.
– 5/10
Wild
Things: Foursome – Jag måste erkänna att
jag faktiskt gillar de tre första filmerna i den här filmserien.
Visserligen har de tappat lite för varje film som har gjorts
men jag tycker fortfarande att de har varit godkända. Nu kan
väl i och för sig mitt minne spela mig ett litet spratt
här också kanske för särskilt många minnen
har jag inte. Inte mer än att jag vet att det brukar vara mycket
intriger, hemlighetsmakeri, svartsjuka, och i slutändan –
girighet! Den här filmen är inget undantag på någon
av dessa fronter men det spelar ingen roll, det lyckas inte särskilt
bra. Skådespelarna är på tok för dåliga
och det finns ingen finess i historien. Låt vara att man inte
riktigt vet vem som lurar vem i slutända, men det är ju
å andra sidan lite av den här filmseriens signum. Det är
mest upprepningar av sådant vi har sett förut blandat med
genreklichéer och inte särskilt smickrande någonstans.
– 3/10
The Town that Dreaded Sundown – Filmer som av en eller annan anledning inte finns utgivna på DVD tenderar att få en kultstatus i en alldeles egen klass. Jag vet inte om det är svårigheten att komma över en kopia som gör att lusten att äga och se dessa filmer är så mycket mer mytomspunnen än ekvivalenta filmer som faktiskt finns i vettiga utgåvor. Jag har förvisso aldrig jagat utgåvor och varit nöjd med vad jag har kunnat finna. När det gäller den här får man väl helt enkelt vara beredd att ge lite avkall på kvalitet och DVDns tillgänglighet. Filmen i sig är intressant i flera avseenden, bortsett från ovan nämnda inledning. Den berättas som om det vore någon form av dokumentär, komplett med berättarröst och allt. Vidare bygger den på ett verkligt seriemördarfall och filmen med sådana ingredienser brukar alltid locka lite extra. Slutligen har den lite slasher-feeling emellanåt och om man är gammal skräckfilmsfanatiker som jag brinner hjärtat kanske lite extra för det. Men allt det där är egentligen av under ordnad betydelse. Frågan man måste ställa sig är – lever
den upp till hypen? Nja, både ja och nej kanske. Det är
inte en speciellt välspelad film när det kommer till skådespelarinsatserna.
Det är heller ingen katastrof, men långt ifrån top-notch
om man säger så. Jag gillar heller inte riktigt de humoristiska
bitarna i den och finner väl det vara filmens absoluta akilleshäl
egentligen. Man hade verkligen inte behövt lätta upp stämningen
på det sättet. Några av filmens mest spännande
scener, för det finns sådana, kunde fått den att
stå på helt egna ben! Det råder ingen som helst
tvekan om det! Vi har en mördare som framställs, inte helt
olikt Jason Voorhees i Fredagen
den Trettonde – del 2, det vill säga med en säck
överhuvudet med hål för ögonen. Men att förneka
att filmen är intressant kan jag inte göra, det finns en
spänning i den och för ovanlighetens skull är det inte
helt självklart hela tiden vad som kommer att hända härnäst.
Den dokumentariska formen gör kanske att det känns mindre
påhittat än vad som annars skulle varit fallet, annars
kanske det rent av är lika sanningsenligt framställd som
man påstår i filmens början – Bara namnen har
ändrats! Nja, jag är skeptisk... – 6/10
Kings
of the Sun – Episka filmer är alltid intressanta
och mayafolket är kanske det mest mytomspunna av alla gamla civilisationer.
Med alla mått mätt borde den här filmen vara hur bra
som helst, men det är den inte. Det är visserligen storslaget
och statister i massor men storyn är under all kritik. Tja, nästan
i alla fall! Det är alldeles för enkelt och för förutsägbart
och för ologiskt också! Vidare tycks filmen ha mage att
trycka på åskådaren någon form av moralitet
vad gäller människooffer till Gudarna. Men det jag stör
mig på mest är att fienden som anfaller vår huvudperson
– Balam den nionde (George Chakiris),
och driver honom på flykten frammållas som en tölp
som inte kan hålla sig på sin plats utan måste erövra
utan att förstå att någon annan redan brukar marken
han vill lägga vantarna på. Mayafolket, som drivs på
flykten frammålas med andra ord som offer som måste fly.
Så långt är det väl ok, men nog kunde väl
Mayafolket visa lite mer ödmjukhet när de flytt över
haven och hittat land igen. För nu är det ju de som invaderar
och tar land som redan tillhör någon annan! Dubbelmoral
så det förslår och det må så vara, men
det känns som om filmen försvarar detta och det tycker jag
inte om! Yul Brynner som förstås alltid
är bra är den här filmens behållning som indianhövdingen
Black Eagle! – 4/10
Don’t
Ring the Doorbell aka The Mafu Cage – Filmens alternativtitel
– The Mafu Cage passar filmen mycket bättre
än Don’t Ring the Doorbell, som jag faktiskt
inte riktigt förstår meningen med. En bur är nämligen
central i historien och även om den från början innehåller
en apa kommer det att förändras under filmens gång,
allt eftersom att systerns mentala hälsa vacklar mer och mer.
Jag kanske ska ta det från början? Två systrar bor
tillsammans med en apa i ett förfallet hus i djungeln efter att
deras far dött och svårare än så är det
inte. Visst kan man hitta poängen när det gäller mental
ohälsa eller galenskap men filmen är allt för seg den
första timmen eller så för att man ska orka intressera
sig för den. Sista halvtimmen är något bättre
men vacklande skådespeleri förstör lite av upplevelsen,
åtminstone gjorde den det för mig. Jag kan därför
bara rekommendera filmen till dem som verkligen måste se allt
som har med mänsklig galenskap att göra. – 4/10
Killer
Nun – Det här kanske är en av de mest kända
filmerna inom den så kallade nunspoitaiongenren. Den innehåller
dock förvånansvärt få sexuella situationer och
våldet är inte särskilt explicit det mesta av tiden.
Faktum är att den är ganska långtråkig i kanske
en timme innan den börjar komma loss lite. Handlingen centrerar
sig kring en nunna (Anita Ekberg) som måste
komma över morfin för att inte bli galen och utspelar sig
på ett sjukhus för äldre som nunnorna driver. Premisserna
har helt klart potential men det hela blir allt för pretentiöst
när man försöker att komplicera till handlingen mer
än nödvändigt. Att göra något kvasiintellektuellt
av en rulle av det här slaget är, enligt mig, totalt onödigt
och tillför inte filmen några positiva aspekter alls. Några
scener höjer dock upp upplevelsen och gör att det inte bara
är tid som gått till spillo och med facit i hand anser
jag nog att det här är en rulle som bör finnas i referensramen!
– 6/10
Boys
Don’t Cry – Linda var i sin recension
av den här filmen alldeles lyrisk över dess egenskaper och
det har under en tid stört mig lite att jag faktiskt inte sett
den. Man blir ju nyfiken när den typen av superlativ uttalas
om en film inte har sett. Och således gjorde jag nyligen slag
i saken och såg den! Jag kan väl inte påstå
att jag var lika imponerad som Linda men filmen var ingalunda dålig!
Jag var heller inte lika imponerad över Hillary Swanks
insats men viss gör hon bra ifrån sig. Det är väl
dessutom vanligare att män spelar kvinnor (Tootsie,
Mrs Doubtfire och To
Wong Foo Thanks for Everything, Julie Newmar är några
exempel) och på det sättet intressant. Hur som helst så
tycker jag det dröjde lite för länge innan den tog
tag i mig och att den inledningsvis var ganska seg. Allt eftersom
historien utvecklas blir den dock mer och mer intressant och slutet
är ganska starkt! Jag hade för min del inte riktigt räknat
ut hur det skulle gå och det är ju alltid ett plus. Ett
plus är också att filmen tydligen baseras på en verklig
händelse och som sådant är det förstås
ett tragiskt drama! Och en gång för alla måste man
slå fast att filmens viktigaste egenskap inte är vad den
visar utan vad den får åskådaren att tänka
på. Och filmen har sannerligen ett budskap som man inte slutar
att fundera över så fort den har tagit slut. Nej, moraliska
funderingar om självförakt, främlingsfientlighet och
ett förakt mot saker man inte riktigt förstår eller
kan sätta sig in i, kvarstår! – 7/10
Wallander:
Indrivaren – Jag har sedan en tid tillbaka kunnat konstatera
att Wallanderfilmerna inte längre håller samma
klass som de en gång gjorde. Och innan någon hinner protestera
så, visst är jag medveten om vilken låg status dessa
och alla andra svenska deckarserier för den delen har i stugorna
– åtminstone i vissa stugor. I min boning har de dock
alltid varit uppskattade och även om jag sagt det förr skadar
det inte att nämna att jag verkligen tycker att vi är duktiga
på polisfilmer i Sverige. Det är helt ok att inte hålla
med, men så ställer jag mig till fenomenet! Men Wallanderfilmerna
har som sagt, sedan en tid tillbaka, överlevt sig själva
och det finns inte mycket behållning i dem längre. I bästa
fall finns det någon sensmoral att berätta framåt
slutet, som här, men överlag är det ganska trista och
fantasilösa historier. Skådespelarna går på
sparlåga och levererar inget som inte sker på rutin och
det finns ingen nerv i filmerna längre. Jag hoppas verkligen
att jag får äta upp mina ord i framtiden, men just nu kan
jag verkligen inte påstå att den här serien utvecklas
till det bättre. Det här är väl förvisso
inte den sämsta filmen om Wallander men särskilt upplyftande
är det inte. – 5/10
Farsan
– Josef Fares har enligt mig lyckats med varenda
film han tagit sig för att göra. Några har förstås
blivit mer framgångsrika än andra och hans första
film – Jalla Jalla är kanske fortfarande
den bästa. Och även om jag gillar både Zozo
och Leo vill jag påstå
att hans rätta element är komedin! Han har en härlig
touch när det gäller och det märks inte minst när
han använder sig av sin egen familj i rollerna. Han bror Fares
Fares är inte med i den här men precis som titeln
antyder så är det hans far – Jan Fares,
som spelar huvudrollen. Givetvis handlar det till stor del om situationskomik
med fokus på kulturkrockar och det är något som kan
vara riktigt roligt att titta på om det är gjort på
rätt sätt. Är det för prenetiöst blir det
bara påträngande och jobbigt men om det är, precis
som här, gjort med en viss självdistans kan det bli hur
bra som helst! Dessutom gör det faktum att Torkel Petterson,
som har blivit något av en favoritskådespelare för
mig (och för Josef Fares också verkar
det som) att det hela blir intressantare. Och även om själva
handlingen inte tillhör de mest avancerade så blir man
glad av filmen, man skrattar åt farsan, som inte riktigt förstår
hur det svenska samhäller fungerar och man får helt enkelt
en ögonblickbild av de inblandade personernas livssituation.
– 7/10
Trigger
Man – Några kamrater ger sig ut i skogen för
att jaga men blir själva villebrådet! Det är ungefär
handlingen i den här filmen och det innebär potential enligt
mig. Jag gillar filmer som fokuserar på människojakt även
om jag i skrivandets stund inga kan komma på särskilt många
att nämna, Surviving the Game med Rutger
Hauer är nog den enda… Hur som helst så
betyder potential verkligen inte att man lyckas med sitt uppsåt
och filmen är i sina bästa stunder medioker. Skådespelarinsatserna
är bedrövliga och filmen är hur seg som helst. Man
vill ju ha lite mer tempo och spänning i en film av det här
slaget men får ingenting. – 3/10
Oasis
of Fear – Det här var en ganska tråkig film
på många sätt och vis faktiskt. Inte en giallo i
konventionell mening och det är väl det som gör att
jag inte gillar den lika mycket som jag kanske borde heller. Historien
är lite smårörig och om man är lite trött
när man ser filmen så är det inte helt självklart
att man sätter ihop storyn på det sätt som det är
meningen att den ska vara. Det är kanske en fördel också
i och för sig, att filmen inte är helt enkel och presenterar
sin handling på silverfat. Åskådaren ges tid att
tänka lite själv och det är något som jag allt
som oftast ha förespråkat i mina recensioner och omdömen!
Lite kvinnobröst finns med men överlag är den inte
överdrivet sleazy, vilket innebär, som jag ser det, att
man antingen tagit i för lite eller för mycket. Handlingen
i sig är väldigtsexanspelande men jag vet inte riktigt om
filmen skulle tjäna på att bli mer sexuellt explicit eller
inte. Hur som helst så fann jag filmen i slutändan vara
godkänd men inte så mycket mer och jag ser inget direkt
värde i att se om den igen, den typen av underhållningsvärde
är nästan helt frånvarandra. Det skulle i och för
sig vara en poäng om man inte förstod handlingen första
gången, men inte annars. – 6/10
Clash
of the Titans (1981) – Det här är förstås
en klassisk historia även om den, så vitt jag vet, tar
sig en del friheter jämfört med den mytologiska förlagan.
Det är också en klassisk film förstås och en
med effekter av den legendariske Ray Harryhausen.
Men även hur mycket jag än beundrar hans visuella effekter
i Jason
and the Argonauts från 1963, känns det inte
helt rätt här. Filmen är från 1981 och är
lite för ny för att kunna fungera med den typ av handgjorda
effekter som Ray Harryhausen innebär. Detta
drar förstås ner betyget en hel del även om dess givna
plats i filmhistorien inte kan ifrågasättas. Miljöerna
är som regel mycket bra och jag har heller inget att klaga på
när det gäller skådespeleriet. Överlag blir dock
filmen lite seg och de visuella stop-motion effekterna irriterande.
– 5/10
Jason
and the Argonauts (2000) – Efter att ha sett filmen
med samma namn från 1963 blev jag nyfiken på denna.
Jag gillar ju trots allt filmatiserade grekiska sagor och tycker det
är svårt att misslyckas med historier av en sådan
kaliber som det faktiskt handlar om. Och jag tyckte väl inte
illa om den här heller, men den tar sig lite för mycket
friheter tycker jag. Nu är väl inte jag den som jämför
med litterära förlagor i onödan och tycker dessutom
verkligen att man ska få ändra historien lite för
att det ska passa konceptet film, allt som går att skriva går
ju som bekant inte att filma på ett effektivt sätt. Jag
har inget emot att man ändrat på en del saker jämfört
med 1963 års
version (som jag förövrigt tycker är en referensfilm
i sammanhanget) men jag gillar inte att man ändrat på de
inbördes relationerna mellan Gudarna. Herkules, eller
Herakles som han faktiskt kallades av grekerna, framställs
helt fel och även om det här är en miniserie gjord
för TV tycker jag det är på tok för mycket dötid
i den. Man fokuserar på fel ställen och gör inte de
mytologiska platserna full rättvisa. En ok film alltså
men inte så mycket mera och den har definitivt inget att sätta
emot Ray Harryhausens sagolika effekter i den andra
filmen. – 5/10
No-Do
aka The Haunting – Spanien har producerat en hel del
intressanta skräckfilmer de senaste åren. Ok, det har varit
en del filmer som varit hellre än bra också, men det känns
som om man har fokuserat på en stil som tilltalar mig personligen.
Det är inte bara en massa blodsdrypande effekter utan snarare
en spänning som byggs upp i dessa filmer. Företrädesvis
handlar det om spökhistorier i någon form och det här
är inget undantag. Historien kretsar kring ett par som flyttar
in i ett gammalt hus (intet nytt under solen precis) där det
inträffat något av övernaturlig karaktär. Kyrkan,
som har varit inblandad och dessutom äger fastigheten vill dock
inte veta av att det hänt någon märkligt alls i huset
tills en av prästerna som varit med vid de gångna händelserna
börjar gräva i saken. Det blir väl inget revolutionerande
av det hela och filmen är inledningsvis ganska seg, men någonstans
på mitten börjar det bli riktigt intressant. Det är
väl i samband med att tempot trappas upp och fokus på själva
spökhistorien kommer i centrum. Det finns nämligen ett par
sidospår som förvisso också är intressanta och
som visar sig ha en hel del att göra med upplösningen, som
det ägnas en hel del tid åt också. Hur som helst
så håller inte spänningen i sig och efter ett tag
återgår filmen till sin initiala sävlighet. Jag ångrar
absolut inte att jag såg den, och det finns absolut något
att hämta för den spökfilmsintresserade. Jag har dessutom
ett stort intresse för filmer där kyrkan konspirerar för
att dölja mörka hemligheter från det förgångna
och i och med detta kanske inte kan vara helt objektiv i min bedömning
av underhållningsvärdet. – 5/10
Meteor
– Det här är ytterligare en i raden av miniserier
som handlar om någon form av global katastrof. En komet träffar
en av asteroiderna i det stora asteroidbältet mellan jorden och
mars, som kommer ur kurs. Den är nu på väg rakt emot
jorden och dess massa beräknas vara ungefär så stor
som tre Mount Everest. Historien är klassisk och funkar minst
lika bra här som den brukar göra och den fick mig dessutom
att tänka på en sak. Jag har tidigare delat upp katastroffilmer
enbart i två kategorier, dels de där någon form av
global, närmast apokalyptisk, katastrof inträffar och de
där dammar brister eller skyskrapor brinner, filmer som begränsar
katastrofen till en specifik plats. En tredje kategori bör dock
införas, nämligen de filmer där katastrofen är
förestående men aldrig inträffar. Filmer där
själva spänningen går ut på vad som skulle kunna
hända med som aldrig händer helt enkelt. Jag vill inte säga
att den här filmen faller under den sista kategorin helt och
hållet men den ultimata katastrofen uteblir i alla fall! Och
det är heller inte särskilt oväntat, man förstår
kanske snabbt hur det kommer att gå. Jag gillar filmen, men
den är på tok för lång – runt tre timmar,
och har alldeles för många sidospår som egentligen
inte tillför själva grundhandlingen någonting. Jag
tror man skulle kunna klippa ner filmen med nästan halva tiden
faktiskt. Men jag gillar den trots allt och fann den klart underhållande!
Flera känna skådespelare såsom Christopher
Lloyd, Jason Alexander och Stacy
Keach medverkar. – 7/10
Gold
– På den svenska utgåvan – från Studio
S Entertainment, av den här filmen står det att det
här är en storsuccé från skaparna av James
Bond och det må väl vara hänt att någon
som också varit inblandad i någon Bondfilm också
haft ett finger med i spelet här, men storsuccé? Det är
väl ändå att ta i? Möjligen gick filmen väldig
bra när den en gång kom ut på marknaden i mitten
av sjuttiotalet, men idag håller den knappast. Det är absolut
inte dåligt på något sätt, skådespelarna
fungerar i sina roller, men det blir liksom inte mer än så.
Roger Moore spelar i princip samma kvinnokarl som
har gjorde som James Bond fast utan närvaron. Det blir
lite Bondfilm light över det här och det är väl
inte så bra kanske. – 5/10
Percy
Jackson & the Olympians: The Lightning Thief –
Jag är ganska intresserad av grekisk mytologi och även om
jag inte är någon expert på området tror jag
att jag vet mer än de flesta om saken. Nu skildrar den här
ungdomsfilmen inte några av de grekiska sagorna på något
komplicerat sätt men det är alltid bra att vara lite påläst
inför sådana här filmatiseringar. Det är bra
att ha basal kännedom om vidunder som hydran eller Medusa,
vars blick kan förvandla människor till sten. Men det är
som sagt en ungdomsfilm och det märks. Jag hade i och för
sig önskat att den var lite vuxnare men jag gillar filmen i alla
fall! Det är lagom mycket fantasy för min smak och det är
en hel del det! Ett par kända skådespelare medverkar också,
Pierce Brosnan som kentaur och Uma Thurman
som självaste Medusa! Effekterna är förvånansvärt
bra även om själva historien som sagt har lite vuxen prägel
att önska. En klart underhållande film! – 7/10
My
Dear Killer – Det här visade sig vara en relativt
stereotypisk giallo och det säger jag i ordets allra positivaste
betydelse. Jag gillar i och för sig när man krånglar
till det också men ibland är det förlösande med
en struktur man känner till och har sett många gånger
förr. Filmen har väl inte jättemycket avklädda
kvinnokroppar i sig men sleaze är heller inte det jag först
och främst förknippar giallo med. Det är snarare ett
brott som begåtts och som försöker att klaras upp.
Det blir en utredning där det finns alldeles för många
som vet för mycket och likvideras en efter en på välkänt
manér, dock innehåller filmen ett av de ovanligaste mordredskapen
i filmhistorien – en grävskopa! Men även förutom
detta tilltag fungerar filmen bra, att räkna ut mördaren
är ingen idé och misstankar riktas förstås
mot alla som överhuvudtaget skulle kunna tänkas ha möjlighet
att utföra dåden. Överlag en spännande och stilistisk
film som torde tilltala all med intresse för galli! – 7/10
Infestation
– Jag hade hoppats att det här skulle vara en djurskräckfilm
av klassiskt snitt men upptäckte snart att den går I humorns
tecken. Lyckligtvis har man besparat oss den allra fjantigaste komiken
och den ligger inte på et pubertal nivå. Istället
har man valt att flirta med genrens stereotyper vilket är ett
grepp jag uppskattar. Man gapskrattar inte men underhållande
är det onekligen! Ingenstans blir man överraskad av någon
oväntat vändning, men det är en del av humorn och även
om de gigantiska insekterna som filmens monster är lite platsiga
och lite gummiaktiga emellanåt gör det ingenting. Det blir
också en del av underhållningsvärdet. Dock vill jag
påpeka att det verkligen inte rör sig om kalkonvärden
och att underhållningsvärdet är genuint! I korta lag
en mycket underhållande rulle som var sant fan av djurskräckgenren
borde se – även om den är lite komisk till sin natur!
– 7/10
Heroes
– S01E01 – S01E02 – Det här är
en serie som jag försökte mig på att följa när
den började gå på någon TV-kanal för ett
par år sedan. Men eftersom disciplinen alltid tryter när
man har en TV-tid att passa lyckades jag inte hålla liv i ambitionen
särskilt länge. Och ska sanningen fram så var jag
väl heller inte så imponerad. Nu har jag dock fått
för mig att återknyta bekantskapen, fast på DVD!
Jag kan väl inte påstå att seriens början imponerar
så väldigt på mig den här gången heller,
men eftersom jag fuskat och sett någon episod här och där
från någon senare säsong, och således vet vad
som komma skall, är jag lite extra förlåtande. Än
så länge har det väl egentligen bara introducerats
karaktärer och man är inte helt säker på vart
det kommer att leda men jag har som sagt goda förhoppningar och
det är en helt annan sak att se den på DVD när man
inte har samma press på sig att passa tider.
The
Day of the Triffids (2009) – Så vitt jag vet
finns det två installationer av den här historien sen tidigare,
En film från 1962 och en miniserie från 1981. Här
är det åter dags för en miniserie på ämnet
men man har förstås gjort om lite sedan det senaste begav
sig. Det känns som om den här vinklingen har ett lite annorlunda
budskap än tidigare, då var det egentligen bara en tillfällighet
att det skedde en katastrof medan man nu väver in någon
form av moralitet i det hela. Triffiderna används för att
utvinna olja ur och även om man vet att växterna är
tänkande varelser behandlar man dem utan minsta respekt. När
sedan katastrofen som gör att 99 % av befolkningen blir blinda
kan man väl säg att Triffiderna får sin hämnd
på människorna som behandlat dem illa. Det är ganska
likt en stereotypisk djurskräckfilm på många sätt
även om det här handlar om växter. Men växterna
kan förflytta sig och även kommunicera med varandra och
är ytterst farliga. Jämför man med de tidigare versionerna
av historien kommer dock den här till korta och även om
man har försökt att den handlingen lite mera kropp och själ
så lyckas man inte fullt ut. I slutändan blir det en ganska
meningslös berättelse som visserligen är underhållande
under de nästan tre timmar den varar men som inte lämnar
några bestående intryck. – 6/10
Resident
Evil 3: Exctinction – Liksom föregångaren
Resident Evil 2: Apocalypse handlar det
här, i mångt och mycket, om en actionfilm. Det gör
däremot inte lika mycket här som i föregångaren
och det känns inte lika mycket som action för dess egen
skull här. Det här är en mer genomtänkt film som
faktiskt handlar om någonting! Det finns fortfarande forskning
som skulle göra vem som helst mörkrädd om den skedde
i verkligheten och Umbrella, som företaget heter verkar ha outtömliga
resurser när det gäller högteknologiska forskningsanläggningar
under jord! Milla Jovovich, som åter spelar
huvudrollen som Alice, har utvecklat nya mentala förmågor
som gör henne oerhört mäktig och värdefull för
Umbrellas forskning. Denna nya twist, eller tillägg i själva
historien, gör att det faktiskt, åtminstone i viss mån,
känns färskt igen. Man har inte bara upprepat sig utan åtminstone
försökt utveckla sig lite. – 7/10
Daybreakers
– Det här var en lite annorlunda vampyrfilm och även
om just vampyrrullar inte tillhör min absoluta favorit subgenrer
så gillar jag när man försöker utveckla och/eller
hitta på någonting nytt. Här är världen
till största delen befolkad av vampyrer och människan är
utrotningshotad. Detta är förstås ett problem för
människan som art, men även för vampyrerna eftersom
deras föda (blod) ransoneras hårdare och hårdare
för att räcka till. Man arbetar därför för
att framställa syntetiskt blod. Det finns dock en motståndsrörelse
som tänker annorlunda och inte sitter fast i de stora bolagens
profithunger, som tänker annorlunda. Vad skulle hända om
man kunde vända processen i stället, att få vampyrerna
att bli människor igen? Finns det ett sätta att göra
det? Ja, nu verkar det finnas en metod som fungerar men det är
lång ifrån alla som är frälsta på idén!
Eller som någon uttrycker det när det blir frågan
om ett botemedel: ”vad finns där att bota?”. Hur
som helst är det absolut ingen renodlad skräckfilm även
om den innehåller vampyrer, det handlar mer om en framtidsskildring
där man förstås kan läsa i metaforer till dagens
matindustri, om människans behandling av de djur som vi föder
upp med enda avsikt att slakta för att sedan äta köttet.
Jag gillar det här! – 7/10
Resident
Evil 2: Apocalypse Eftersom jag nyligen såg om den
första filmen i den här serien
och fann den vara bättre än vad mitt minne kunder redovisa
tyckte jag att det var lika bra att se om tvåan också.
Den här hade jag i princip inga som helst minne ifrån och
förväntningarna var lågt ställda. Inga minnen
från en film man redan har sett borgar ju inte för någon
kvalitativ upplevelse direkt. Och faktum är att det var ingen
höjdare heller! Det som hade gjort att ettan varit underhållande
var som bortblåst här. Det fanns ingen själ överhuvudtaget
och det kändes mest som om man klippt ihop en massa actionscener
för sakens egen skull. Ingen handling förde filmen framåt
och frånsett ett par saker var det bara gammal skåpmat.
Slutscenerna gjorde dock att jag kände mig nödgad att höja
slutbetyget ett snäpp då det åtminstone levererade
något att fundera över. – 5/10
Resident
Evil – Jag såg den här filmen när den
var ny och var verkligen inte imponerad! Nej, det var snarare tvärtom
faktiskt, jag tyckte det var bland det värsta skräp jag
hade sett på länge. Häromdagen såg jag om den
för jag tycker om att ge filmer en andra chans ibland och döm
av min förvåning när jag fann den riktigt underhållande!
Jag vet faktiskt inte vad det var om jag initialt inte hade tyckt
om med filmen för nu var det riktigt trevlig underhållning!
Milla Jovovich är en skådespelerska jag
lärt mig att tycka mycket om de senaste åren och det kanske
har något med saken att göra, eller så kanske det
beror på att jag denna gång hade mera koll på vad
som egentligen skulle hända eller att jag var mer överinseende
med den grunda handlingen. Det är som taget ur en serietidning
och med tanke på att filmen bygger på ett dataspel är
det kanske inte kontigt!? Jag har förvisso aldrig spelat spelet
och känner heller inget behov av det men att det är en bra
spelidé är uppenbart! Hur som helst genererade den här
filmen, vid detta återseende en lust att plöja igenom uppföljarna
också. Vi får väl se om jag har ändrat uppfattning
om dem också. I och för sig så har jag mycket svaga
minnen från dem. – 6/10
Ssssnake
– Det här är en film som jag velat se väldigt
länge! Av olika anledningar har det dock inte blivit av förrän
nu. Det är ingen djurskräckfilm i vanlig bemärkelse,
det vill säga enligt de riktlinjer som vi satt upp här.
Det finns inget överlägset antal ormar som tar över
världen, medan man förstås kan diskutera de andra
punkterna. Filmens handling går nämligen ut på att
en forskare försöker att mutera en människa med hjälp
av ormgift och närmare bestämt det från en kungskobra.
Den här delen av filmen är väl inte direkt skrämmande
men stora delar av den ackompanjeras av ett bra sminkarbete. Nej,
det som är mest intressant är de ormattacker som trots allt
förekommer och som ser förvånansvärt bra ut.
Dessutom får man uppfattningen av att det faktiskt är på
riktigt! Ormarna är inte överdrivna utan ser faktiskt helt
äkta ut! Kanske blir man lurad av textskylten som visas före
filmen där man tackar skådespelarna för att de vågat
ställa upp i scener som varit extremt farliga. Detta göra
kanske att man tror att fler scener är äkta än vad
de är? Man kanske missar hur man klippt ihop stunts med skådespeleri
etc.? Jag säger inte att det är så, för jag kan
faktiskt inte avgöra hur äkta det är många gånger,
men jag betvivlar att någon av skådespelarna låtit
sig bitas av an svart mamba bara för filmens skull… Hur
som helst gillar jag filmen mycket och även om det inte visade
sig vara en djurskräckis i konventionell mening var den välspelad
och från en tidsperiod (1973) när dessa filmer inte behövde
ha ett högt tempo hela tiden och klippning som en action film
(jämför med Snakes on a Plane så
får Ni se). Det här är en film man ska ha sett! –
7/10
Mammoth
– Eftersom jag nyligen fick för mig att jag skulle börja
samla på djurskräckfilmer i något mer organiserad
form än vad jag har gjort tidigare införskaffade jag den
här filmen. Mammutar är väl inte det vanligaste att
bygga en sådan här film på täckte jag så
det skulle kunna vara kul! Nu var det väl inte en djurskräckfilm
i den bemärkelsen och det framstod som ganska uppenbart redan
efter några minuter. Eller rättare sagt, redan musiken
vid menyerna på DVDn avslöjade att det var frågan
om någon sorts ungdomsfilm. Dessutom var Sci-Fi Channel involverade
i produktionen vilket också innebar att eventuella skräckförtjänster
skulle bytas ut mot inslag av science fiction! Och mycket riktigt,
filmen går ut på att någon form av utomjordiskt
liv kommer till vår planet, tar en infrusen mammut (ett föremål
på ett museum) i besittning. Därefter går nämnda
mammut bärsärkargång i omgivningen. Myndigheterna
skickar ut sina ”men in black” för att undersöka
och tysta ner saken. Till slut blir det en kamp mot klockan eftersom
man, från myndighetshåll, kommer att utplåna hela
den lilla staden från jordens yta om man inte klarar av att
besegra det väldiga djuret. Man ska som sagt vara medveten om
vilken målgrupp filmen vänder sig till och absolut inte
räkna med att bli skrämd eller ens överraskad någon
gång i filmen. Har man detta i bakhuvudet kan man vara lite
extra förlåtande mot de överspelande skådespelarna
och den serietidningsliknande handlingen. Det finns inget som helst
djup någonstans, men är man ett fan av djur(skräck)filmer
och dessutom science fiction på en lite tramsigare nivå
kan man helt klart räkna med att bli underhållen i någon
timme. – 5/10
Supernatural
S01E01 – S01E08 – Jag hade hört mycket got
om den här serien innan jag personligen gjorde min första
bekantskap med den för bara några dagar sen. I kort handlar
det om två bröder som åker land och rike kring för
att spåra upp olika mystiska (och ondskefulla) händelser
där man kan hitta övernaturliga orsaker. Det handlar om
besatthet, spöken, poltergeist, monster och liknande och det
hela borde passa mig som handen i handsken eftersom jag är mycket
intresserad av dylika parapsykoligiska fenomen. Dock hoppas jag att
serien blir bättre än i de initiala avsnitten och faktum
är att jag redan efter en fyra fem avsnitt märkte en viss
förändring i strukturen. Det är nämligen lite
enkelt, man får inte speciellt mycket information och när
bröderna har besegrad sin ”fiende” för avsnittet
är det bara… slut! Man får väldigt lite information
om vad som egentligen orsakat händelsen från första
början, bakgrundshistoria helt enkelt. Än så länge
finner jag det alltså vara en hygglig serie om övernaturliga
fenomen men inte utan invändningar och jag skulle nog inte kunna
se hur många avsnitt som helt i sträck utan att tröttna.
Men vi får se, blir det bättre så blir det! En rolig
detalj är att man har använt sig av rätt mycket rockmusik
av det tyngre (och mer klassiska slaget a la 70- och 80-tal) när
bröderna anländer eller avreser från en ny stad. För
upplägget liknar det som Hulken en gång hade, varje avsnitt
början med att de kommer till en ny stad, utreder och löser
ett fall, och sedan lämnar staden…
The
Storm – Jag brukar alltid gilla katastroffilmer och
när det handlar om naturkatastrofer blir det oftast ännu
bättre. Man berättar historier som oftast går ut på
samma sak, moder natur är mäktig och man ska inte jävlas
med henne i onödan. Allt som oftast ligger ju människan
bakom genom miljöförstöring (global uppvärmning
etc.) någonstans i bakgrunden och så även här.
Man tror sig kunna kontrollera vädret med metoder som jag inte
har meterologiska kunskaper nog att förstå, men så
är det i alla fall. Naturligtvis finns det intressen som sträcker
sig lång upp i den amerikanska regeringen och naturligtvis kan
man använda vädret både för att rädda människoliv
(se till att det regnar i ökenområden etc.) eller som vapen
(orsaka orkaner etc. i fiendeland). Naturligtvis går också
en experimentfas åt skogen och man orsakar en katastrof på
hemmaplan som någon naturligtvis försöker att mörklägga.
All forskning har sitt pris menar man och då får man räkna
med att en och annan stryker med i processen. Filmen framställer
både pekoralt flaggviftande som tydligt måste vara en
ingrediens i sådana här filmer, och en konspiration bland
de styrande politikerna. Det är både amerikanska värderingar
och intriger på regeringsnivå alltså. Eftersom filmen
är ganska lång och dessutom producerad för TV har
den en relativt långsam inledning och det är väl att
förvänta, men det händer inte mycket mer sen heller…
Katastrofen kommer och katastrofen löses och det är uppenbart
redan från början! I stort sett inget att hetsa upp sig
för men är man fanatiskt intresserad av katastroffilmer
kan det väl kanske finnas ett visst intresse här…
Kanske! – 3/10
Paparazzi
– Delar av den här filmen för onekligen tankarna till
Prinsessan Dianas tragiska dödsolycka, nämligen
paparazzis som inte skyr några som helst medel för att
få sin bild. De orsakar en olycka genom allt sitt fotograferande
och det är faktiskt inte alls svårt att sätta sig
in i huvudpersonens – kändisens, liv! Att ständigt
vara påpassat och inte kunna göra någonting utan
att det blixtrar och att någon tar ett fotografi måste
vara enormt påfrestande! Detta gör filmen på ett
bra sätt medan den hämnd som filmens kändis –
en fiktiv filmskådis, utför blir lite uddlös och fadd.
Man hade kunnat göra så mycket mer med konceptet, men det
blir i alla fall hyggligt till slut. Ett par roliga detaljer finns
det. Dels så gör Mel Gibson, som också
varit inblandad i själva produktionen av filmen, en cameo, och
dels så refererar man till Baldwin-bröderna
och en händelse där en paparazzi varit extra närgången.
Det senare blir roligt eftersom en av dessa bröder – Daniel
Baldwin, medverkar i filmen och har en av rollerna som just
en paparazzi! Överlag blir det en lite rolig variant på
hämndtemat även om den inte riktigt når ända
fram. – 6/10
American
History X – Det här är en film som jag borde
ha sett för länge sen men som av någon anledning förblivit
osedd. Alla hyllningar av den på olika forum runt om på
nätet har gjort att mina förväntningar var skyhöga
och det är sällan bra med sådana förutsättningar
före filmtittandet. Och jag var efter några minuter också
orolig för att jag skulle bli gruvligt besviken eftersom filmen
inte grep tag i mig på det sätt jag hade hoppats. Den blir
dock aldrig seg och den växer allt eftersom tiden går,
skådespeleriet är bra och det finns mycket att tänka
på. Dialogen och monologerna är av toppsnitt och ligger
precis på rätt nivå. Man inser hur många som
skulle kunna luras av argumenten som läggs fram om man är
lite extra mottaglig på grund av frustration eller något
annat som gör att man är lite extra bitter på samhället.
Samtidigt argumenteras det på en nivå där man som
åskådare inser hålen i argumentationen och ser det
absurda i slutsatserna och det är väl det som är den
här filmens absolut största tillgång enligt mig. –
8/10
The
Grudge 3 – Liksom som när jag såg den föregående
delen The Grudge 2,
så hade jag inget minne av vad som tidigare hänt i filmserien.
Själva grundidén hade jag koll på men inte mycket
mer än så och med facit i hand så behövdes inte
mycket mer än så heller. Jag inser vilken koppling filmerna
har med varandra och man behöver verkligen inte ha sett något
annat före den här för att förstå hur det
hänger ihop. Och man behöver inte ens ha sett någon
av de asiatiska förlagorna, utan det räcker med valfri asiatisk
spökfilm, för att inse hur undermålig den här
filmen är. Någonstans är det väl meningen att
en skräckfilm eller spökfilm ska skrämmas? Men det
här är gjort på ett sätt där man knappast
ens reagerar på de överraskningseffekter som filmen innehåller.
Man blir helt enkelt inte överraskad och man blir sannerligen
inte tagen av någon atmosfär eller liknande. – 3/10
Göta
Kanal 3: Kanalkungens Hemlighet – Det här är
verkligen ingen höjdarfilm men det finns några förmildrande
omständigheter som gör den uthärdlig. Visserligen känns
det som om man skrivit ett manus efter att man först har bestämt
grundförutsättningarna. ”Loffe”
ska vara med, han ska ha problem med kronofogden
som ska spelas av Magnus Härenstam
och så måste vi ha kanoten och Svante
Grundberg med! Det blir lite krystat och sökt och just
denna del av filmen är ingen höjdare. Det känns mest
som upprepningar av vad man gjort tidigare – i bästa fall!
Dock tycker jag att det finns några referenser till de tidigare
filmerna eller åtminstone den första som är roligare.
Till exempel att man ska ”skita i det blå skåpet”
ett uttryck som ju ”Loffe” myntade i
den första filmen. Men det blir klart bättre, eller åtminstone
mer underhållande när man går ifrån den färdiga
mallen och hittar på en helt ny historia som inte nödvändigtvis
utspelar sig på kanalen, vare sig det gäller en tävling
eller något annat. Filmens avslutande del – skattjakten,
påminner nämligen mera om filmer som National
Treassure eller för den delen Da Vinci Koden.
Alltså många ledtrådar som till slut, genom kluriga
attiraljer leder fram till en skatt eller hemlighet. Att detta parti
i filmen inte är rimligt om man ser det någorlunda rationellt
drar ned behållningen en smula men om man tar sig friheten att
inte se alltför strängt på det kan man åtminstone
få sig en stunds underhållning av filmen. Detta även
om man aldrig någonsin kommer att se om den! – 4/10
Black
Sun: The Nanking Massacre – Liksom i de tidigare filmerna
av Men Behind the
Sun serien, som den här filmen ibland sägs tillhöra,
så kanske det är lättare att knyta an till händelserna
om man byter ut kineserna mot judar och japanerna mot nazister och
flyttar hela handlingen till Europa istället. Det är brott
mot mänskliga rättigheter uppradade efter varandra och enbart
detta gör det här till en viktig skildring och ett historiskt
dokument! Filmen är också gjord på det sättet
att man emellanåt hänvisar till bilder eller filmsnuttar
som påstås vara dokumentariska. Det är ett effektivt
grepp om man vill påverka åskådaren och det är
ofta en ångestladdad upplevelse att se. Men tyvärr lyckas
man inte fullt ut, många av effekterna när de japanska
soldaternas sadistiska tilltag ska visualiseras är ganska dåligt
gjorda och kan knappast tas som äkta vara. Likväl är
den en sevärd film även om det inte är underhållande
på något sätt och det ska väl inte en sån
här film vara heller! – 6/10
The
Collector – Jag gillade den här filmen från
första minuten, inte för att jag egentligen hade full koll
på vad den skulle handla om, mer än det uppenbara som man
kan läsa på baksidan av fodralet. Att en inbrottstjuv ska
bryta sig in i en fastighet som tillhör någon rik knös
och att det redan finns någon därinne. Att inte veta mer
än så förhöjer kanske spänningen en smula
också eftersom man inte riktigt är beredd på vad
som ska hända. Så vill du verkligen inte veta mer än
så är det kanske bäst att du slutar läsa nu.
Ni andra som inte har något emot att få lite mer information
kan förstås läsa vidare. Jag kan konstatera att spänningen
är den här filmens största behållning och att
jag hade önskat en lite starkare motivation från mördarens
sida. För det handlar ingalunda om enbart en samlare, det är
inte ont innovativa fällor uppsatta över hela huset designade
att vålla smärtsam skada om något av offren skulle
försöka fly. Det saknas heller inte explicit våld
när samlaren torterar sina offer i fastighetens källare
och man kan väl säga att det här är någon
slags korsning mellan Saw och People Under the Stairs kanske. Inga
riktigt bra jämförelser någon av dem egentligen men
de får duga. Själva atmosfären påminner väldigt
mycket om de två filmerna i alla fall! Men så är
det ju som sagt det där med motivationen. När filmen är
slut sitter man fortfarande förväntansfull och tror att
man ska levereras ett svar eller två, men icke! Man får
snällt nöja sig med att filmen slutar och de är väl
inte omöjligt att någon kommer att göra en uppföljare
på den här, den var i alla fall effektiv så länge
den varade! – 6/10
The
Trail of the Incredible Hulk – På svenska heter
den här filmen Hulken och Daredevil och jag
tycker det är en mycket mer lockande titel än den engelska.
Detta beror säkerligen på att Daredevil var en
av mina favorithjältar i serietidningsfortmat när jag väste
upp, jag har väl fortfarande dem liggande någonstans förresten.
Hur som helst så hamnar David Banner i klammeri med
rättvisan och tas om hand av Matt Murdock, en rättskaffens
man. Ha har dessutom en hemlig identitet – Daredevil,
där han bekämpar brott i staden. Framförallt är
han ute efter storgangstern Fisk och spelas av min gamle favorit John
Rhys-Davies (som på DVD-omslagets baksida benämns
som Kingpin, en klassisk serietidningsskurk) och nu råkar
de två männens öde korsa varandra. Efter mycket snack,
för TV-filmen följer samma mönster när det gäller
berättande, förvandlingar etc, som serien gjorde, slår
de sina påsar ihop. Det är överlag ganska B, men det
förväntar man sig. Men jag kan inte bli besviken på
Bixby/Ferrigno. Istället blir jag det på
Daredevil, eller rättare sagt hur man har målat
upp honom. Karaktären är de väl egentligen inget fel
på, men vad är det för dräkt han har på
sig?! – 6/10
Genvägen
aka Snarveien – Norrmännen har lyckats ganska
bra med sina skräckfilmer de senaste åren. De har gett
oss Fritt Vilt 1
& 2, Rovdyr
och Död Snö,
som jag förvisso inte var så förtjust i. Här
försöker man sig på att korsa valfri inavelsskräck
a la Wrong Turn med Saw
och kommer väl en bit på väg. Jag säger en bit
på väg för det lyckas inte riktigt fullt ut. För
det första påverkar det norska språket filmen i en
komisk riktning oavsett hur seriöst det egentligen är. Men
filmens stora problem är att det är alldeles för enkel!
Det finns inget djup i karaktärerna och det finns ingen djupare
mening bakom handlingen heller. Det finns en massa öppningar
att utforska men man går inte på djupet någonstans
vilket är synd. För det finns helt klart potential och det
här kunde ha blivit en riktigt bra skräckis! – 6/10
The
Road – Det här en av de filmer som jag på
senare tid bollat upp till högst förväntningar på
senaste tiden. Det gör också att det här blir en av
de filmer som jag blivit mest besviken på under samma tidsrymd.
Det innebär egentligen inte att filmen är dålig på
något sätt, för skådespeleri och budskap är
helt klart över genomsnittsnivån och filmen är också
stilistiskt utförd och trovärdig nästan helt igenom.
Det finns några scener när ruiner och liknande verkligen
ser uppbyggda ut a la Full Metal Jacket och inte
som raserade fastighetsspillror eller liknande men dessa går
att ignorera. Jag mådde dock inte så dåligt av filmens
postapokalyptiska kontext som jag hade förväntat mig och
det tycker jag man ska göra av en film som tar sig själv
på så stort allvar som jag finner att den här filmen
gör. Det handlar inte om någon obskyr subgenre (postapokalyps)
från det glada 70- eller 80-talet utan om en seriöst menad
film som inte bara är ute efter att exploatera temat. Några
överraskningar bjuds man dock inte på och det är väl
ganska tydligt ungefär vad som kommer att hända redan från
början. Det finns en tydlig nedåtgående spiral som
förstärks allt mer medan hoppet försvinner för
karaktärerna. Samtidigt finns det en medmänsklig faktor
som känns uppfriskande och som gör att man någonstans
i bakhuvudet kan förutsätta att det inte är slutet
vi ser utan att det faktiskt finns möjligheter att kämpa
vidare, bygga upp på nytt och, faktiskt, inte ge upp hoppet!
– 6/10
Cradle
of Fear – Det här är onekligen en ganska
värdelös film överlag. Splattereffekterna är förvisso
oftast ganska bra och storyn har sina höjdpunkter. Den är
dock väldigt löst sammanhållen och det finns egentligen
flera historier som berättas. De har alla det gemensamt att människor
går grymma och våldsamma öden till mötes. Kameraföringen
och skådespeleriet är oerhört amatörmässigt
men jag gillar faktiskt en av de avslutande historierna och det var
också därför jag genomled de första nittio minuterna,
för det här är en ganska lång film som mäter
två timmar. Det är väl ganska långt för
att vara en film av det här slaget och det är jobbigt att
ta sig igenom den. Inte för att den är påfrestande
för sitt makabra innehåll, även om den kunde vara
det om den varit bättre gjord, utan för att det är
riktigt uselt! Men jag gillar som sagt delar av filmen och det avspeglar
sig på betyget också! – 2/10
The
Blood of Others – Jag har alltid haft ett lite extra
gott öga till Jodie Foster och hennes filmer
brukar finna sin väg till mina hyllor på det ena eller
det andra sättet. Den här har stått där under
ganska lång tid utan att jag funnit mig motiverad nog att se
den. Så här med facit i hand kan jag konstatera att den
nog kunde ha stått kvar ett tag till… Jodie Foster
är väl i och för sig bra, även om både hon
och de andra skådespelarna spelar över en smula då
och då. Historien känns dock tam och inte särskilt
intressant alls. Motståndsrörelser och andra världskriget
kan göras så mycket intressantare och den romantik som
vävs in känns också helt malplacerad. Nej, behållning
blir helt enkelt att det är kul att se bortglömda roller
med Jodie Foster, Sam Neil och Michael Ontkean
som åtminstone jag i första hand förknippar med Twin
Peaks! – 4/10
The
Taking of Pelham 1 2 3 – Det är knappt man känner
igen John Travolta i rollen som kaparen och man har
verkligen lyckats bra med hans sminkning. Han ser ut precis som en
stereotypisk kåkfarare och det är ju precis det han visar
sig vara. Övrig rollbesättning, med Denzel Washington
i spetsen, funkar också bra men det känns som att det är
något som saknas i slutändan. Det finns goda förutsättningar,
men när filmen är slut känner man sig ändå
lite snuvad på konfekten. Upplägget påminner lite
om Die Hard, terrorister som tar ett tunnelbanetåg
i besittning, men som visar sig vara intresserade av något helt
annat. Men jag vet inte om filmskaparna gjort det lite väl enkelt
för sig eller om jag inte riktigt fattar filmen för jag
tycker inte man har knutit ihop säcken ordentligt på slutet.
Man lämnas inte direkt med några frågetecken utan
det är snarare så att frågorna aldrig ställs!–
5/10
The
Crawling Eye – Jag visste naturligtvis att den här
filmen hade en hel del år på nacken. Men jag brukar å
andra sidan gilla äldre science fiction filmer. Inte för
att de brukar vara särskilt välgjorda eller originella utan
för att de brukar ha en viss charm och framställa framtiden
eller liknande på ett, så här med facit i hand, fantasifullt
sätt. Det här man väl delvis gjort här också
och man har blandat in ett monster från yttre rymden (eller
var det nu kommer ifrån) som ser ut ungefär som vad DVD
omslaget skvallrar om. Det är lite för dåligt och
taffligt gjort för att charmen ska fungera fullt ut. Och det
är lite för ointressant för att det ska finnas ett
egentligt underhållsvärde också! På många
sätt är det en tidstypisk film där rädslan för
kommunism känns tydlig men det når som sagt inte riktigt
ända fram. Är man inte fanatiskt intresserad av antingen
monsterfilm eller science fiction från den här tidperioden
kan man lika gärna hoppa över den här! – 4/10
A
Perfect Getaway – Den här filmen var lite intressant
trots allt jag upplevde den som ganska seg rätt mycket av tiden.
Detta är mycket tack vara skådespelarinsatserna, som förvisso
inte är strålande men som funkar och gör att det skapas
en spänning mellan de fyra huvudrollsinnehavarna. Emellanåt
blir det lite överspel men det gör inget för filmen
är underhållande i alla fall! Milla Jovovich
är alltid trevlig att se på och det här är kanske
en lite annorlunda roll för henne. Filmen innehåller också
en twist som jag inte vill avslöja så mycket om, men jag
kan väl säga att de gjorde filmen mer sevärd och mindre
förutsägbar i alla fall! – 6/10
Bröllopsfotografen
– När Ulf Malmros ligger bakom en film
vet man att man kommer att bjudas på ett rikt persongalleri
och att samhällstrukturen som filmen uppvisar kommer att bjuda
på någon form av dysfunktionell egenskap. Det handlar
ofta om relationer mellan människor och om mindre samhällen.
Här har han förevigat värmländska Molkom på
ett sätt som gör att man inte kan låta bli att skratta
åt det. Nu vet inte jag om jag skulle vilja framställa
mina hemtrakter på ett komiskt sätt men han lyckas göra
det med charm och samtidigt belysa problematiken som en liten by kan
råka ut för när bruket läggs ned. En enda arbetsgivare
som gör att nästan alla mister jobbet! Vår huvudperson,
som drömmer om att bli en fullfjädrad fotograf, ger sig
dock iväg från den lilla hålan till Stockholm för
att söka lyckan. Där träffar han dottern (Tuva
Novotny) till en rik knös (Johannes Brost)
och försöker sälja in sina idéer som fotograf
till denne. Även Kjell Bergkvist har en framträdande
roll som misslyckad skådespelare och även han försöker
snylta så mycket han kan på överklassen. Och det
är väl det filmen går ut på kan man säga,
det finns helt klart ett budskap där. Man ska vara sig själv
och när man väl står inför döden är
vi alla lika ändå. Det uttalas till och med så i
filmen vid något tillfälle. Hur som helst tycker jag att
filmen oftast blir lite för enkel och även om den är
underhållande och man sitter med ett fånigt flinande på
läpparna mest hela tiden hade jag önskat mig ett lite mer
komplicerat manus. Man ska inte glömma sitt ursprung och vara
ödmjuk mot de man passerar på vägen upp men jag skulle
nog vilja ha lite mer än så. – 6/10
Wallander:
Arvet – Efter den, enligt mig, misslyckade Vålnaden
dröjde det inte länge förrän jag gav mig på
den här filmen i serien om Kurt Wallander. Åter
igen kan jag konstatera, även om jag kanske inte uttalat det
tydligt tidigare, att de här senaste filmerna inte håller
lika hög klass som de första filmerna gjorde. Det känns
som om manusförfattarna har fått idétorka och även
om fallen är nya känns det som om det stöts och blöts
samma sak om och om igen. Dock försöker man i denna att
intressera åskådaren genom att väva in en kärlekshistoria,
som får stora konsekvenser för den pågående
utredningen, mellan de två aspiranter som vi har fått
följa under den senaste säsongens filmen. Man har också
lagt in någon form av kylighet mellan Wallander och
Lena Endres rollkaraktär. Det sistnämnda
är intressant och man undrar mest hela tiden över vad som
egentligen har hänt och varför det har utvecklats sig på
det sättet. Själva fallet är mindre intressant och
det känns inte som om fokus ligger där heller. På
det hela taget blir det inte mer än godkänt för denna
rulle och jag hoppas verkligen att man tar sig kragen och ser till
att göra nästkommande filmer bättre i dessa avseenden!
– 5/10
The
Texas Chainsaw Massacre: The Begining – Att titeln
anspelar på att man skulle få någon form av bakgrundshistoria
till varför saker och ting blev som de blev kan man ta med en
nypa salt. Handlingen utspelar sig före nyinspelningen, men några
djupgående psykologiska aspekter finns inte att få och
det var väl kanske inte så oväntat heller… Men
trots detta bjuds vi på en historia som innehåller både
terror och blodigt våld. Leatherface, står dock i skymundan
och det mesta utförs av resterande familjemedlemmar i den dysfunktionella
familjen Hewitt, framförallt av Sheriff Hoyt
(R. Lee Ermey). Hur han ”blir” sheriff
finns förresten berättat i den här delen av historien.
Jag tycker att R. Lee Ermey är en bra skådis
och har absolut inget emot att han får så pass mycket
tid framför kameran som han får, det är enbart till
filmens fördel att man inte slänger fram Letherface
hela tiden men det blir lite tjatigt och lite livlöst i slutändan.
Det finns inte så mycket nyanser och dynamik att jobba med och
filmen engagerar inte sin åskådare tillräcklig. Det
är helt klart en film som man bör ha sett och jag rekommenderar
inte att man hoppar över den här på grund av bristande
kvalitativa egenskaper, men det är ingalunda den bästa filmen
i sviten. – 5/10
We
Own the Night – Jag har väl egentligen ingen speciell
koll på Joaquin Pheonix, mer än att jag
imponerades av honom i filmen om Johnny Cashs liv
– Walk the Line.
Här imponeras jag i liknande utsträckning och det är
helt klart att han spelar skjortan av både Mark Wahlberg
och Robert Duvall, den senare blev jag ganska besviken
på faktiskt. Inte för att han gör en dålig prestation
utan för att jag vet att han kan så mycket bättre!
Fast att spela en dedikerad polis kanske inte är någon
direkt utmaning för honom. Känslorna vi som åskådare
måste konfronteras med sträcker sig från medömkan
och deltagande till ilska och frustration. Det är en ganska naken
historia som berättas och den berättas utan krusiduller.
Det finns inget direkt underhållande våld i filmen, det
är inte den typen av film, och det som faktiskt visas är
ganska sparsamt. Men man känner med huvudpersonerna och deras
frustration ändå! Eller kanske tack vara att man inte får
en massa sökta actionscener nedkörda i halsen. Jag gillar
det här – mycket! – 8/10
Wallander:
Vålnaden – Gång efter annan har jag konstaterat
att jag verkligen gillar svenska deckare och att jag tycker att vi
är bra på att göra sådana filmer i Sverige.
Jag står fast vid den åsikten även om den här
delen i Wallander-serien vittnar om motsatsen. Handlingen,
som kunde har varit riktigt intressant blir bara platt och tråkig.
Det finns inget bakomliggande och inget djup alls. Dessutom är
polisarbetet av en sådan natur att riktiga poliser borde skämmas
för att bli framställda på det här sättet.
Grundensemblen när det gäller skådespelare, Krister
Henriksson, Lena Endre etc. funkar väl lika bra som
vanligt men det känns som om det sakna något i den här
filmen som helst klart får betraktas som en av de svagaste i
filmserien! – 4/10
The
Day of the Apocalypse – Som vanligt handlade det här
om förutsättningslöst tittande för min del. Jag
hade väl läst igenom handlingen men mycket mer än så
var det inte. Mina förhoppningar om kvalitativ film slogs dock
snabbt i spillror när jag under förtexterna upptäckte
att det var (den ökände?) Uwe Boll som
låg bakom filmen. Han har ju tidigare gjort sig känd för
att ha legat bakom ett antal filmer baserade på olika TV-spel:
Postal, House of the
Dead och Bloodrayne för att nämna
några. Han gjorde också Seed,
eller Slaktaren som den hette i
Sverige som jag tyckte var ganska bra! Jag gillade i och för
sig Bloodrayne och Postal
på sitt sätt också. Hur som helst så höjdes
mina förhoppningar igen när jag i nästa ögonblick
upptäckte att min gamle favoritskådis Lauren Holly
skulle medverka. Jag gjorde bekantskap med henne i serien Picket
Fences en gång i tiden och hon har sedan dess stannat
bland mina favoriter. Hon står väl inte för agerande
i världsklass här, men hon passar bra in i rollen och det
gör sannerligen Luke Perry som ”främlingen”
också! Det är inget briljant skådespeleri men han
bär upp karaktären bra med sin blotta närvaro. Jag
är faktiskt lite imponerad! Och själva filmen är faktiskt
inte dålig alls, den är aara fruktansvärt ointressant
och ospännande. Att blanda in apokalyptiska föresatser känns
bara onödigt då själva historien om en främling
som kommer och, mer eller mindre, våldgästar inte kräver
det. Historien har berättats förr i filmer som till exempel
Roman Polanskis Kniven i Vattnet och Dead
Calm som också utspelar sig på sjön, eller
för den delen i Pacific Heights med Michael
Keaton eller Blind Side med Rutger
Hauer och den här filmatiseringen bräcker inte
någon av dem. – 4/10
Case
of the Bloody Iris – Det här är väl
en relativt känd giallo, åtminstone i kretsar där
sådana filmer är av högsta intresse. I vanlig ordning
sätter filmen igång med ett spektakulärt (nåja)
mord som sedan för handlingen vidare. Mördaren har dock
inte svarta skinnhandskar som i stereotypen utan gulbeiga. Musiken
är däremot mer typisk och tilltalande. Tyvärr är
det lite för ospännande, lite för lite stilism och
lite för mycket romantiska eller sensuella scener för min
smak. Man tappar intresset efter ett tag och börjar intressera
sig för vad man ska äta till frukost morgonen efter istället.
Slutet har man rört till i vanlig ordning men utan den finess
som oftast kantar genren. Nej, jag vill nog kalla mig aningen besviken
efter att ha sett den här filmen. Det är inte en film jag
ångrar att jag såg men det är heller inte gräddan
av eliten. – 4/10 |
|