Minirecensioner
- Arkiv |
Fler Minirecensioner: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Brutal
– En film som kanske funkar bättre på pappret än
i verkligheten då den skryter med att vara en blandning mellan
Hostel och Silence
of the Lambs. Detta är naturligtvis inte sant utan bara
ett sätt att skapa intresse för filmen. För även
om den innehåller några relativt innovativa mord blir
man aldrig riktigt klok på om filmen tar sig själv på
allvar eller inte. Mördaren är fruktansvärt malplacerad,
men det blir en del av charmen också. De stora dragplåstren
Jeffrey Combs och Michael Berryman
gör väl ok ifrån sig, men på det hela taget
är regin så oinspirerad att de kvalitéer dessa båda
herrar besitter nästan helt går förlorade. I övrigt
är det inga skådespelarinsatser värda att hänga
i granen. – 5/10
X-Files:
I Want to Believe – Jag var aldrig någon store
fan av den här serien när den gick på bästa sändningstid
i svensk TV och var samtalsämnet på var mans läppar.
Tyvärr måste jag säga att heller inte den här
filmen får mig att vilja utforska denna serie vidare. En tråkig
historia, som verkar leva på gamla meriter snarare än något
nytt och fräscht. – 4/10
Wargames
2: The Dead Code – Jag hade väl egentligen ganska
lågt ställda förväntningar på den här,
få uppföljare till älskade original lyckas leverera
ens i närheten av det man hoppas på, och i synnerhet inte
när det gått 25 år mellan dem. Så döm
av min förvåning när jag upptäcker hur mycket
jag gillar det här! Det är i stort sett samma film som den
från 1983, man har bara hottat upp det hela lite. Datorer är
inte lika sci-fi längre och var man kunskap om dem är också
betydligt större än för 25 år sedan, därmed
inte sagt att man inte tagit ut svängarna något, för
även om mycket av den teknik som beskrivs i filmen mycket väl
existerar så överdriver man nog en smula. Skulle allt finnas
till förfogande för försvarsmakten såsom det
beskrivs skulle vi leva i ett storebrossamhälle utan dess like
och det vägrar jag tro på! Hur som helst, så fann
jag den här riktigt riktigt underhållande! – 9/10
Gui
Si aka Silk – En till en början ganska spännande
asiatisk film, från Taiwan faktiskt. Man fängslas av handlingen
som berör ett spöke man har fångat och håller
instängt i ett rum. Det är ett barn som följer samma
mönster varje dag, men forskarna verkar inte ha några direkta
svar. Läppläsningsexperten Tung plockas in, eftersom spöket
rör på munnen, dock utan att ljud frambringas. En sak ger
en annan och snart har man spårat pojkens ursprung. Någonstans
på mitten tappar den här filmen, det är helt enkelt
inte intressant länge och blir tyvärr en mer vanlig spökhistoria,
som vi redan sett ett oändligt antal gånger sedan Ringu
erövrade västvärlden. – 5/10
Return
to the House on Haunted Hill – En ganska fristående
fortsättning på en film som jag tyckte var ganska bra faktiskt.
Vissa saker känns igen, men man har också lagt till nya
saker i handlingen för att kunna få den att fungera. Det
mesta känns rätt förutsägbart även om man
lyckats göra några av miljöerna riktigt effektiva.
Min gamle favorit Jeffrey Combs medverkar och det
är ju alltid ett plus, tyvärr är hans rollkaraktär
ganska intetsägande och kunde väl ha gjorts av i princip
vem som helst. Effektmässigt är det ganska fladdrigt med
en virrig kamera som tycks göra allt för att dölja
vad som verkligen händer, ett gammalt knep om man inte lyckats
så bra med props och liknande. Men det är ok underhållning
för stunden även om det inte är något jag känner
att jag behöver se om igen. – 5/10
Arn:
Tempelriddaren – En av de stora besvikelserna faktiskt.
Visserligen förstår jag mycket väl att man måste
ge bakgrundsfakta för att bygga trovärdiga karaktärer
men det upptar ändå allt för mycket tid för att
ge filmen ett bra tempo. Jag måste visserligen erkänna
att filmen är mycket ojämn och att vissa episoder i den
är tämligen underhållande. Ett av de stora problemen
finns i dialogen, jag kan helt enkelt inte föreställa mig
att man talade så på 1100-talet och det drar ned helhetsintrycket
en hel del för mig. I stort sett en ganska ointressant film men
som ändå ger mersmaken till att se slutet av historien
i den andra filmen. – 5/10
5ive
Girls – Redan i ingressen eller teasern eller vad man
ska kalla den för väcks intresset för filmens innehåll
till liv. Filmen som behandlar djupt troende människor och deras
kontakt med den mörka okulta sidan är i princip alltid intressanta.
Lägger man också till Ron Perlman i en
roll som präst blir det än mer intressant. Så börjar
förtexterna och filmen förflyttas fem år framåt
i tiden. Som vänligt när det gäller den typen av förflyttning
i tiden börjar historien om en smula och blir tyvärr inte
alls lika intressant som de inledande minuterna men fortfarande klart
sevärd. Allt eftersom blir dock historien dummare och dummare
och man tappar intresse. De religiösa förtecken som kunde
gjort den här filmen riktigt intressant slarvas bort i försök
att göra det hela mer skrämmande än vad det egentligen
är. – 5/10
No
Country for Old Men – En både kritikerrosad och
publikhyllad film som jag personligen fann en smula överskattad.
Till viss del beror detta naturligtvis på att genren i sig inte
tilltalar mig generellt sett, men jag måste erkänna att
en del av dialogerna är fullständigt briljanta. Det finns
en underliggande ton av cynism i hela filmen som ibland kommer upp
till ytan och faktiskt är väldigt underhållande, men
på det hela taget tycker jag att filmen var alltför seg
för min smak. När det gäller skådespeleriet finns
det däremot inget att klaga på, idel strålande rollprestationer,
varse sig det handlar om de allra mest kända namnen som Woody
Harrelson, eller mer okända Javier Bardem,
som kanske gör den mest fascinerande karaktären av alla
– den principfasta lönnmördaren som via egensinniga
metoder ska återfinna de försvunna gangsterpengarna. Tommy
Lee Jones går naturligtvis heller inte att klaga på
även om jag finner att han går på rutin, men så
har han ju inte en av de största rollerna heller. –
6/10
Bury
My Heart at Wounded Knee – Det här är inte
en western eller för den delen indianfilm i vanlig ordning. Nej,
det är snarare en politisk film då den följer den
tvångsförflyttning och turerna kring den lagstiftning som
fick indianerna att tvingas ge upp mer och mer av sitt land. Vi får
följa historien ur flera perspektiv, vilket gör att den
kanske framstår som en smula mer objektiv än vad den annars
skulle ha gjort. Dels från indianernas synvinkel (såklart),
dels från en indian som uppfostrats i det vita samhället,
(hans kluvna känslor kan inte vara lätta att hantera). Men
vi får även se historien från senatorns håll
som, åtminstone till en början verkar vilja väl, men
har svårt att få någonting gjort i byråkratins
kvarnar. Det finns fler mer eller mindre viktiga infallsvinklar, inte
minst från indianerna själva men också från
andra vita inblandade i historien. Jag tycker att filmen var bra och
belyser ett ämne som gör att man nästan skäms
över att vara vit, men jag saknar det där lilla extra som
får det att knyta sig i magen. – 7/10
10.000
BC – Ok, filmen lider av en del problem som är
relaterade till dataanimationer, det är helt klart. Mycket känns
konstruerat, när det gäller miljöer, skelett som ligger
i öknen etc., men jag gillar trots allt filmen! Jag är ganska
förtjust i fantasy-äventyr av det här slaget och eftersom
man dessutom lagt in en hel del profetior, eller rädslan för
profetiornas uppfyllande, blir det än mer intressant. Just att
man, så att säga, faller på sitt eget grepp när
man försöker skydda sig från det som förutsagts
av något orakel är något som redan de gamla grekerna
visste att berätta om i sina sagor. Här har man visserligen
emellanåt vänt lite på steken och ser till att profetiorna
uppfylls med hjälp av skepsis, men andemeningen är fortfarande
densamma – det är själva vetskapen om den som gör
att den besannas. I övrigt gillar jag de historiska kopplingar
man kan göra i olika delar av filmen. Ena stunden verkar det
vara vikingar som ligger till grunden för några av filmens
karaktärer, i nästa är det egyptier eller varför
inte självaste Messias eller indianernas kamp mot den vite mannens
intåg i Amerika? Men som sagt, det finns uppenbara brister,
men inte så stora att de överskuggas av filmens behållning
av underhållningsvärde! – 7/10
Savage
Streets – Även om jag är barnsligt förtjust
i Linda Blair går det inte att komma ifrån
att undra över vad som hade blivit av filmen om de ursprungliga
tankarna att ha Cherie Currie i huvudrollen hade
bibehållits. För även om Linda Blairs
rullar från åttiotalet, och då kanske framförallt
den första halvan, är av stort intresse är hon inte
en speciellt skicklig skådespelerska. Hon har väl ungefär
ett ansiktsuttryck att arbeta med, men faktum är att hon gör
jobbet ordentligt ändå. Man blir påverkad även
om man skulle önska en starkare insats från hennes sida.
På tal om påverkan så är det här helt
klart väldigt grym historia som borde påverka de flesta,
en tonårstjej som går till hämnd efter att hennes
yngre syster blivit våldtagen och hennes bästa vän
dödad. Det är i alla fall en historia som går hem
i min bok.
Ocean’s
Thirteen – Tredje filmen om Danny Ocean och
hans gäng i regi av Steven Soderbergh är
visserligen en stabil heist med många bra och kända skådespelare,
såsom Brad Pitt, George Clooney, Elliott Gould
och Al Pacino, men det blir lite för stereotypiskt
för att vara riktigt underhållande. Inte för att man
alltid har koll på alla twists som hör genren till, men
att det lite förutsägbart går inte att komma ifrån.
– 6/10
De
Glömda Själarnas Ö – Bjuder inte på
några större överraskningar, men är helt klart
underhållande och värd att spendera sisådär
en och en halv timma på om man gillar fantasyfilmer i nutid
med lite ungdomsstuk. Effektmässigt imponerar den stort och visar
att man faktiskt kan göra bra effekter även med datorer,
något som de största Hollywood produktionerna verkar ha
missat. Kul att lilla Danmark får visa var skåpet ska
stå i åtminstone i detta avseende! – 6/10
Walk
the Line – På baksidan står det om inre
demoner och tungsinthet och med detta som utgångspunkt måste
man säga att Joaquin Phoenix gör ett strålande
jobb i gestaltningen av legendaren Johnny Cash. Det
är en gripande film och ett levnadsöde, kärlek och
drogmissbruk tillsammans med väldigt bra musik då några
av Johnny Cash allra främsta, eller åtminstone
mest kända låtar framförs i filmen. Reese
Witherspoon som spelar Johnnys stora kärlek
fick en Oscar för sin rolltolkning men jag måste nog hävda
att jag är mer imponerad av Joaquin Phoenix
faktiskt. Det är kanske småsaker i sammanhanget, men jag
kan till exempel inte förlika mig med hur dåligt Reese
mimar vid ett par tillfällen i filmen vilket tyvärr måste
dra ned betyget en smula… 7/10 Tillägg och förtydligaden till Walk the Line:
Det är alltså själva synkningen mellan Reese
Witherspoons läpprörelser och ljudet jag stör
mig på. detta ärinte nödvändigvit hennes fel
utan troligen en produktionsteknisk detalj. Icke desto mindre irriterande!
The
Bucket List – Låt mig beskriva vilka känslor
jag gått igenom efter att ha sett den här filmen om två
dödssjuka främlingar som råkar stifta bekantskap när
det hamnar bredvid varandra i samma sjukhussal. Den ena är stormrik
(Jack Nicholson) Medan den andra har andra (Morgan
Freeman), mer emotionella värderingar. Det ena ger det
andra och de kommer slutligen fram till att göra allt som de
satt sig för att göra livet innan de går ur tiden.
Det som följer är drygt nittio minuter av briljant skådespeleri
där både Freeman och Nicholson agerar på toppen av
sina förmågor, tragikomik som tillåter både
rungande skratt och tårar, samt en sensmoral om att lyckan inte
alltid kan köpas för penningar. Starka vänskapsband
knyts dem emellan även om de inte kan hålla sams hela tiden
när deras olika synsätt på livets väsentligheter
krockar med varandra. Det behöver inte ens hända något
speciellt för man är bara helt trollbunden ändå,
detta är uppenbart redan i filmens första halva som mestadels
utspelar sig i en sjukhussal med bara karaktärerna som utvecklas.
En mästerlig film!
The
Man in the Iron Mask – För de som bott i en grotta
eller ekvivalent miljö de senaste trettio åren, kommer
det kanske som en chock att det faktiskt finns en tidigare filmatisering
av Alexandre Dumas roman, än den som numera
oftast figurerar med Leonardo DiCaprio i huvudrollen.
Nämligen en TV-film från 1977 där självaste Richard
Chamberlain tar på sig de bägge huvudrollerna
som kung Ludwig XIV och tvillingbrodern Philippe.
Historien är enkel och behandlar ett maktövertagande av
Frankrikes tron, det är nämligen den inspärrade och
järnmaskbeklädda Philippe som är det
rättmätige tronarvingen. Mycket skiljer dock de bägge
filmatiseringarna åt. Det ges betydligt mer bakgrundsfakta i
denna och man får vara med vid själva bortförande
och inspärrandet av brodern som inte har en aning om hur farlig
han är för dem som vill styra den nuvarande kungen efter
sina egna fördelar. Dock är det, framförallt i filmens
första halva nästa löjligt hur överdramaturgiskt
allt gestaltas. Framförallt kan detta gälla musiken som
verkligen måste förstärka varenda liten detalj med
ett crescendo eller liknande, det blir mycket enerverande efter ett
tag. Men även skådespelarmässig spelas det över
till höger och vänster. Tack och lov medverkar några
av mina favoriter förutom Chamberlain – Patrick
McGoohan och Louis Jourdan.
An
Officer and a Gentleman – Mer av ett romantiskt drama
än en krigsfilm trots att största delen utspelar sig under
exercis. Några intressanta, om är föga förvånande,
motsättningar mellan filmens huvudkaraktär Zack Mayo
(Richard Gere) och Gunnery Sergeant Foley
(Louis Gossett Jr). Förresten så var det
en intressant upptäckt att Stanley Kubricks Full Metal
Jacket faktiskt har en del repliker hämtade nästan
ordagrant från den här. Nåja, inget mästerverk
men helt klart en film man ska ha sett och nu har jag äntligen
gjort det! Betyget hamnar väl runt medel eller så…
Anything to Survive – TV-film från 1990 om en familj som minst sagt hamnar i trubbel efter att deras båt förlist i stormen. De finner sig snart i en mardröm fylld av kyla, snö och is där de strandsatta på en öde ö i Alaska måste ta till vara varje kunskap de känner till om överlevnad för att klara sig. Detta kräver också en del svåra avgöranden av pappan som måste kämpa mot sina känslor för att ta rationella beslut för de alla ska överleva. Ganska bra drama även om man ibland ifrågasätter om man verkligen kan göra de felbedömningar som emellanåt görs under den rådande situationen. Detta är kanske dock inte det viktigaste, utan snarare den sammansvetsning som sker av familjen där blod faktiskt visar sig vara betydligt tjockare än vatten när det väl kommer till kritan. Matt LeBlanc medverkar i en tidig roll långt före berömmelsen som Joey Tribbiani i ”Friends” och spin-off serien ”Joey” men både han och den övriga rollbesättningen får mestadels stå i skuggan av Emily Perkins, som spelar den yngsta dottern Krista, strålande agerade. Jag har sällan sett någon utstråla sådan genuin skräck för den rådande situationen.
Blackout
– Tre personer fastnar i en hiss vilket naturligtvis stressar
dem till bristningsgränsen. En av dem får problem att behärska
sina psykopatiska sidor och lusten att döda… Någonting
sånt kan man beskriva den här filmens handling som. Den
är dock inte hälften så intressant som det verkar,
mycket av filmen utspelar sig i tillbakablickar och således
krävs inte riktigt den skärpa av skådespelare och
regissör som annars är nödvändigt med film som
utspelar sig på, i princip, ett enda ställe, för att
vara intressant. Fast lite mer hade man kunnat önska ändå,
den inledande timmen eller så är fruktansvärt ointressant,
inte förrän stressen brutit ned dem nästan fullständigt
kan man säga att någonting värt att rikta sin uppmärksamhet
händer.
21
– Filmens förutsättningar är tämligen goda.
Handlar det om casinon, Las Vegas och i synnerhet kortspel brukar
det nästan alltid vara något som tilltalar mig. Att besegra
systemet är dessutom något som ytterliggare fascinerar,
inte bara mig utan säkerligen massor av folk. Här handlar
det om ett system, av rent matematisk och statistisk natur, designat
att göra just detta. Ett team, bestående av en handfull,
extraordinärt talangfulla, collagestudenter och deras ankare
– läraren (Kevin Spacey) är på
god väg att lyckas, men inre motsättningar och en utomordentligt
nitisk casinokontrollant (Lawrence Fishbourne) sätter
käppar i hjulen för dem och i slutändan återstår
bara en, mer eller mindre, klassisk heist som tyvärr känns
lite för enkel och utan tillräckligt med intressanta vändningar
och twists för att lyckas fullt ut.
Man
of the Year – Robin Williams är
alltid stabil oavsett om ha spelar i en obehaglig thriller som One
Hour Photo, tungt drama som The Awakening,
trams som Flubber eller Jumanji
eller för den delen som det motsatta könet i Mrs
Doubtfire. Det här är heller inget undantag även
om man kunde önska att det var ett lite högre tempo i filmen
och att den var lite mera rakt på sak. Det är inte att
inte ironin går fram, det är helt klart en kritik mot både
det amerikanska partisystemet och den förlitelse på datoriserade
system som sker i större grad ju mer tiden går. Det är
till viss del absurt men belyser också vilken påverkan
en amerikansk talkshow kan ha på sina tittare. Aningen för
sentimentalt för min smak, Tom Dobbs (Robin
Williams karaktär) framstår som enormt helylle
när han erkänner att ett datafel gjort att han faktiskt
blivit vald till Amerikas nya president och det blir lite för
mycket av den varan helt enkelt.
Walk
the Line – På baksidan står det om inre
demoner och tungsinthet och med detta som utgångspunkt måste
man säga att Joaquin Phoenix gör
ett strålande jobb i gestaltningen av legendaren Johnny
Cash. Det är en gripande film och ett levnadsöde,
kärlek och drogmissbruk tillsammans med väldigt bra musik
då några av Johnny Cash allra
främsta, eller åtminstone mest kända låtar framförs
i filmen. Reese Witherspoon som spelar Johnnys
stora kärlek fick en Oscar för sin rolltolkning men jag
måste nog hävda att jag är mer imponerad av Joaquin
Phoenix faktiskt. Det är kanske småsaker
i sammanhanget, men jag kan till exempel inte förlika mig med
hur dåligt Reese mimar vid ett par tillfällen i filmen
vilket tyvärr måste dra ned betyget en smula… -
7/10
Intruder
– En av slasherklassikerna från det sena 80-talet. Att
det finns några poänger, såsom mycket välgjorda
och till viss del innovativa effekter och mordsekvenser, eller att
miljön är ganska annorlunda jämfört med ödsliga
stugor och mörka skogar – ett snabbköp, tillhör
filmens positiva sidor. Lägg också till liten roll som
gestaltas av självaste Bruce Campbell så har du halva filmen
klar för dig. De andra delarna är kanske inte lika lyckade,
den är på tok för förutsägbar, har riktigt
dåliga skådisar, även jämfört med andra
alster i genren, och emellanåt logiska luckor som King Kong
hade kunnat ta sig igenom. Men det kan jag stå ut med, det allra
största problemet filmen lider av är att den är så
förbannad seg. Hade man klippt ned några av de mest onödiga
scenerna hade filmen lyfts till helt andra höjder.
The
Shepherd: Border Patrol – En av de bättre Jean-Claude
Van Damme filmerna jag har sett på senare år faktiskt.
Visst, den är klichéfylld och skådespeleriet är
inte i världsklass från någon av skådespelarna,
men den har ändå något jag gillar. Det är ett
högt tempo, finurliga skurkar (knarksmugglare) och en dedikerad
Nemesis (Van Damme). Mycket mer än så behöver man
inte för att underhållas i lite drygt en och en halv timme.
Ghost
Game – Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den
här thailändska filmen. Stundtals tycker jag den är
hur effektiv som helst medan den i nästa stund känns alldeles
för amerikaniserad, med plötsliga överraskningseffekter
i tid och otid. Själva idén är bra, så mycket
är helt klart! Jag gillar verkligen filmer som berör den
mörkare sidan av dokusåporna eller realityshowerna. Filmer
om TV-underhållning där, antingen medvetet från producenternas
sida, eller som här via övernaturliga händelser, våld
och makabra lekar och tävlingar. Andra exempel på detta
är den ofta utskällda My
Little Eye (som jag tycker är riktigt bra) och Slashers som
nästan parodierar den japanska TV-underhållningen i bästa
The Running Man stuk.
Naboer
aka Next Door – Den grundläggande handlingen
i den här norska psykologiska thrillern är ganska enkel.
John har blivit dumpad av sin flickvän Ingrid. Han blir förförd
av sina vackra grannar Anne och Kim som tar honom med till en värld
där han inte längre kan skilja på fantasi och verklighet.
Låter väl enkelt eller hur? Nja, riktigt så enkelt
är det väl inte men att beskriva filmens handling mer
ingående än så skulle vara mycket svårt utan
att av slöja vitala delar av överraskningsmomenten. Det
är en synnerligen symbolisk och metaforisk berättelse
som oftast är mycket spännande. Kanske är det inte
supersvårt att räkna ut själva slutklämmen,
men det är ändå spännande att se vilka vägar
filmen tar och vad som ska hända härnäst och briljant
skådespeleri blir kronan på verket i denna mycket täta
thriller! Jag har förvisso inte sett mängder med norsk
film, men det är helt klart en av de bästa!
Turistas
– Jag ska inte sticka under stol med att jag hade stora förväntningar
på den här filmen. Tyvärr blev jag också gruvligt
besviken, vilket brukar gå hand i hand med förväntningar.
Första halvan av filmen händer, i princip, ingenting.
Självklart är denna halva av betydelse för den fortsatta
utvecklingen, både vad gäller karaktärer och storyline,
men det är alldeles för segt. Andra halvan är mer
fartfylld och till viss del ganska blodig (klarar du inte av närgångna
operationsbilder ska du kanske inte se den här rullen), men
allt för tjatig och utan det fylliga innehåll man skulle
kunna önska. En ganska platt story med andra ord och även
om man faktiskt försökt att göra det lite intressantare
genom att moraliskt rättfärdiga våldsmännens
synvinkel, åtminstone till viss del, blir det bara dumt.
Second
in Command – Gummibenet Jean-Claude Van Damme försvarar
den amerikanska ambassaden i ett litet östeuropeisk land när
en, mer eller mindre fullskalig revolution bryter ut. Fullt av pang-pang
action men inte mycket annat att hänga i granen, de få
scener där Van Damme får visa prov på sin stridskonst
förstörs tyvärr helt av slow-motion, som möjligen
har intentionen att agera som känsloförstärkare men
som får motsatt effekt. Inget man inte sett förut och
om man inte är ett megafan av Van Damme kan man lika gärna
hoppa över den här rullen.
The
Mephisto Waltz – En av de bästa reinkarnationsfilmerna
jag har sett, Alan Alda är fullständigt övertygande
som den, till att börja med, ödmjuke musikjournalisten
Myles Clarkson som beviljas en intervju med den store Duncan Ely,
vår tids kanske skickligaste pianist. Myles fru, som spelas
av Jacqueline Bisset, märker undan för undan att allt
inte står rätt till när Myles gradvis börjar
överta mer och mer av Duncans arroganta personlighet. Djävulsdyrkan
när den är som bäst helt enkelt!
Metallica:
Some Kind of Monster – Metallica tillhör förvisso
inte mina absoluta favoritband längre (annat var det på
den gamla goda tiden) men att det är ett av de största
metalbanden genom tiderna kan inte förnekas. Här får
vi följa inspelningen av plattan St. Anger med allt vad det
innebär av bråk och kreativitet. Det är en lysande
berättad film om ett band i kris och dessutom ett ganska utlämnande
porträtt av dåliga sidor hos framförallt James Hetfield
och Lars Ulrich, medan Kirk Hammet framstår som den helyllekille
som försöker medla dem emellan. Det är förvånansvärt
lite musik i den och ganska lång, men mycket intressant hela
vägen!
Loverboy
– Småfjantig film om Randy (Patrick Dempsey) som levererar
pizzor för att skapa ihop pengar till collage. En del beställningar
är dock speciella, och utgör en hemlig kod. Om det är
extra ansjovis på, så betyder det att damen som beställt
är ute efter lite extra kärlek. Randy blir snabbt populär
vilket i slutändan gör att hans liv blir en aning rörigt.
Allt som allt en ganska förutsägbar rulle som dock kommer
igång lite på slutet med alla förväxlingar.
Det är också roligt att se Robert Ginty som Randy’s
pappa (som tror att Randy är bög) och Robert Picardo som
läkare några år innan vi började förknippa
honom med skeppsläkaren i Star Trek: Voyager!
Escape
From Hell – Rejält sleazy berättelse om
ett fångläger för kvinnor långt in i djungeln.
Bitvis enormt seg och ointressant för att sedan glimma till
när fängelsedirektörens sadistiska bestraffningar
visualiseras. Det är kanske inte speciellt originellt men klart
under hållande och passar utmärkt in i produktionen.
Överlag usla skådisar men ett rätt fiffigt slut
som troligen inte är helt vanligt.
Christmas
With the Kranks – En relativt sentimental och förutsägbar
historia som trots allt bjuder på en del skratt. När
paret Kranks dotter, för första gången, inte ska
vara hemma vid jul bestämmer paret sig helt sonika för
att hoppa över julen och bege sig på en lyxkryssning
i stället. Det blir dock inte helt problemfritt då hela
området förväntar sig att de bibehåller traditionerna.
Tim Allen och framförallt Jamie Lee Curtis gör bra ifrån
sig som det äkta paret och i övriga roller ser vi bland
annat; Dan Aykroyd, Cheech Marin, Jake Busey och Caroline Rhea.
Boeing
(707) Boeing (707) – Både Tony Curtis och Jerry
Lewis gör riktiga paradroller i den här skruvade komedin,
som inte helt oväntat bygger på en pjäs där
Tony dejtar tre olika flygvärdinnor och pusslar ihop deras
flygschemas så att allt ska stämma. Det är finurligt
tillkrånglat med olika dörrar där de olika flygvärdinnorna
befinner sig och det blir riktigt rörigt emellanåt. Det
hela blir heller inte mindre invecklat av att Jerry Lewis dyker
upp och vill ta över idén, dock utan att avslöja
polygamin som Tony försöker dölja för sina tre
flickvänner. Boeing (707) Boeing (707) –
Se Recension
Class
of 1984 – En tung klassiker som egentligen förtjänar
betydligt mer uppmärksamhet än så här. Ordet
framtidsepos dyker upp i skallen och det går väl inte
att låta bli att konstatera att skolans metalldetektorer och
vapenkontroll ingår mer i nutidens samhällsstruktur än
i det tidiga 80-talet när filmen spelades in. Det är,
kort sagt, ett väldigt starkt drama om maktkampen mellan droglangande
elever och den tro som läraren Andy har på skolväsendet.
Undan för undan dras han in i ett krig som slutligen kommer
att resultera i en blodig uppgörelse med skolans största
avskum, den egentligen så begåvande Stegman.
Once
Bitten – En inte vidare bra och ganska tramsig historia
om en kvinnlig vampyr som behöver blod från en manlig
oskuld innan Halloween. Dock är det intressant att se Jim Carrey,
som förvisso inte tillhör mina stora favoriter, i en roll
nästan tio år före det definitiva genombrottet med
Ace Ventura: Pet Detective. Redan här låter han grimaser
färga skådespeleriet även om dessa faktiskt aldrig
tar överhanden.
Adventures
in Babysitting – Inte min typ av film egentligen
men undan för undan kommer man på sig själv med
att faktiskt bli ganska underhållen. Romantisk komedi, där
huvudrollsinnehaverskans pojkvän faktiskt är ett svin,
som kantas av olyckliga omständigheter som leder från
en händelse till en värre och mer komplicerad att ta sig
ur. Filmens bästa scen, med Albert Collins som bluesgitarrist,
fick mig att kikna av skratt, en klockren drift/hyllning med bluesens
stöttepelare. Adventures in babysitting - Se
Recension
Night
at the Museum – Det här är CGI på
hög nivå och det faktiskt ganska bra ut! Visst, man kommer
undan med betydligt mer i en sån här film och det är
inte avgörande att lejonen inte ser bra ut till 100 % i närbild,
det finns så mycket annat som händer hela tiden. Handlingsmässigt
lämnar inte filmen mycket åt intellektet att räkna
ut, det är ganska rätt på och inga oväntade
förvecklingar inträffar. Det behöver det heller inte
göra i den här typen av familjefilmer och Ben Stillers,
så där lagom, överspelande funkar alldeles ypperligt.
Filmens mest klockrena karaktär görs dock med bravur av
smått genialiske Robin Williams. Night at the Museum - Se Recension.
Children
of men – Stabilt och välgjort men utan tillräckligt
mycket karisma för att övertyga totalt. Ingen kan dock
säga något annat än att filmen är välgjord,
med mycket bra skådespeleri. Extra trevligt tyckte jag det
var att hitta Michael Caine i en mindre (långhårig)
roll. Vidare är det en synnerligen brutal film som inte väjer
för att visa brutalt våld eller avliva karaktärer
helt oväntat. Står man bara ut med den inledande sega
halvtimmen växer spänningen och blir slutligen en riktigt
sevärd historia – om man är på rätt humör
för den vill säga!
Eragon
– Storfilm i kölvattnet efter succéerna med Lord
of the Rings. Välgjort men ganska barnsligt fantasyäventyr
om en pojke som hittar ett drakägg. Det visar sig sedan att
han är drakryttare som profetiorna länge berättat
om. Vi får följa utvecklingen av både den sjuttonåriga
pojken och draken och det är faktiskt ganska småmysigt.
Historien bjuder dock inte på några större överraskningar
utan bör ses som ett stycke visuell underhållning. Jeremy
Irons medverkar och även John Malkovich i en mindre roll.
Zoom
– Trots att jag alltid haft uppfattningen om att Kapten Zoom
var en svensk uppfinning gestaltad av Anders Linder i mitten på
70-talet är det här en amerikansk film. Den har förstås
inget gemensamt med den gamla svenska kultserien utan handlar istället
om en antihjälte med superkrafter som kallas tillbaka till
tjänst för att lära upp en ny omgång unga förmågor.
Det är en ganska underhållande barn och ungdomsfilm med
Tim Allen, Corurteney Cox och Chevy Chase som de stora dragplåstren.
Showen stjäls dock allt som oftast av filmens lilla prinsessa,
nioåriga Ryan Newman, som bara är såååå
söt!
Green
River Killer – Seriemördarfilmer har alltid
fångat mitt intresse lite mer än mycket annat, även
om mycket film av just detta slag faktiskt lider av ganska undermållig
kvalitet, åtminstone när det gäller manus. Den här
är inget undantag och även om det är intressant att
stifta bekantskap med den riktiga mördarens tankar i några
klipp höjs filmen aldrig över medel. Det är tjatigt
och upprepande och gjort på ett sätt som jag antar ska
vara erotikladdat. Nä, den här filmen gör inte att
jag upphöjer Ulli Lommel till mästerregissörernas
skara – heller!
Civil
Brand – Filmer om kvinnor i fängelse är
väl alltid intressant och den här filmen är inget
undantag. Den har formen av en, om inte dokumentarisk känsla,
så i alla fall en autentisk sådan. En stabil historia
med stabila skådespelarinsatser, dock inte utan att vara aningen
förutsägbar och klichéfylld.
The
Black Dahlia (Brian De Palma) – Jag är inte
helt säker på om jag kan ta den här film-noir pastischen
på allvar eller om det är meningen heller för den
delen. Det känns bitvis som en subtilt parodisk approach men
å andra sidan verkar de flesta av genrens speciella beståndsdelar
finnas på plats. Det är i alla fall ett synnerligen välskriven
manus, som blandar flera underhistorier för att leverera den
huvudsakliga handlingen, men jag är inte helt övertygad
om det är en nackdel eller fördel, att dessa underliggande
historier tillsammans med karaktärsutvecklingen, faktiskt är
bra mycket intressantare än huvudhandlingen. I vilket fall
som helst är det snyggt gjort och filmen höjer sig en
bra bit över medel!
Prey
– Ett syskonpar och deras styvmamma hamnar plötsligt
i en mardröm då de är fast i en bil mitt ute i Afrikas
savanner. Omkring dem smyger blodtörstiga lejon… Det
är ungefär vad hela filmen går ut på, en potentiellt
stark story kanske men det blir bara en tjatig ”Cujo”
wannabe-film av det hela. Inte tillräckligt spännande
för att vara egentligt sevärd och med rätt usla skådisar.
Peter Weller, som spelar pappan förmår heller inte lyfta
filmen upp över medelmåttighetens gräns i de få
scener han medverkar i. Den största behållningen med
filmen var att den inte avslutas med ett 30 meter långt lejon
som annars är brukligt i den här typen av djurskräckfilmer!
28
Weeks Later – Fartfylld uppföljare till 28 Days
Later som trots sitt höga tempo tenderar att bli en aning seg
och förutsägbar. Blodet skvätter dock initialt omkring
och det finns gott om ganska festliga och bloddrypande scener. Klassisk
zombiefilm så långt skulle jag nog vilja påstå.
28 veckor senare har de infekterade svultit ihjäl och man förklarar
London fritt från smitta. Naturligtvis är detta inget
som vara för evigt och när smittan åter är
ett faktum är man inte återhållsam med brutaliteten
och skiljer inte längre på vän och fiende, det är
total utplåning för att begränsa smittan som gäller.
Black
Dahlia (Ulli Lommel) – Det tycks finnas flera filmer
med den här titeln som dessutom också bygger på
samma historia, den om det ouppklarade mordet på den då
22-åriga Betty Short 1947. Jag vet inte om Ulli Lommels försökt
att göra en genomtänkt och intellektuell film, men han
misslyckas i så fall med det kapitalt. Det här är
det mest meningslösa jag har sett på länge även
om ett och annat splatterfan torde gilla mördartrions brutala
metoder. Allt som allt känns det dock mest som ett sätt
att haka på den moderna trenden ”tortyrfilm” som
Hostel satte igång ett år tidigare.
Live
Free or Die Hard – Fjärde installationen i Die
Hard serien känns aningen oinspirerad men säkerligen underhållande
för den som gillar skoningslös action! Bruce Willis känns
trött i rollen som John McClane men efter alla de äventyr
han varit med om kan man förstå att energin runnit av
en smula. En fungerade rolltolkning med andra ord! Dock finner jag
det märkligt att man inte valt en mer karismatisk skådespelare
att spela skurken efter att ha castat både Alan Rickman och
Jeremy Irons i sådana roller tidigare med stor framgång.
Vidare känns filmen lite grann som en Die Hard 3 – del
2 med turer runt hela stan tillsammans med sidekicken Justin Long,
som inte lyckas underhålla på samma nivå som smått
genialiske Samuel L. Jackson gjorde.
The
Golden Years – Som vanligt när det gäller
filmatiseringar av Stephen Kings berättelser som så tenderar
de ha en relativt bra uppbyggnad för att runt mitten börja
tappa kvalitet. Den här är inget undantag och själva
slutet av historien, där man vill att allting ska knytas samman.
Tar bara.. slut, och det alldeles för fort. Man tycker ju att
om man håller på i tre timmar ska man åtminstone
kunna ägna så mycket tid åt upplösningen att
man blir tillfredställd. För övrigt är det en
ganska oskrämmande men fantastisk historia!
Desperation:
Denna Stephen King filmatisering för TV börjar oväntat
starkt med Ron Perlman i en roll som landsortssnut och den är
som klippt och skuren för honom. Man följer hans galenskap
med stort intresse och funderar över vad som egentligen försiggår
och vilken bakgrund vi kommer att bli presenterade för. Allt
eftersom försvinner dock intresset undan för undan och
filmen upprepar ungefär samma teman och sensmoral om Gud och
kampen mot det onda som vi redan sett i andra filmatiseringar, till
exempel i The Stand och It.
Beck:
Advokaten – Lika stabil TV-underhållning som
de flesta filmerna med Peter Haber och Mikael Persbrandt. Gillar
man dem, som jag gör, gillar man även den här!
The
Legacy – Den här brittiska skräckfilmen
från slutet av 70-talet tog mig lite grand med storm, jag
hade egentligen ingen aning om vad det var för typ av film.
Döm av min förvåning när jag upptäcker
att den både innehåller Sam Elliot, en gastkramande
stämning samt ockultism och mystik. Hur bra som helst, rekommenderas
varmt! The Legacy (1978) - Detta var
en film som jag tyckte var väldigt seg i början men som
kom igång rejält ju närmare slutet man kom. Spöklig
historia och spänningen var tät efter ett tag in i filmen.
Extra roligt var det att se en favorit till mig i filmen, nämligen
Sam Elliott. Vi tittade på filmen i tre olika omgångar
vilket inte gjorde saken bättre för filmens betyg för
mig. Jag får la ta och se om den vid ett tillfälle i
ett streck för att se om den blir bättre då.
Die
Zombiejäger - Se recension. Die Zombiejäger - Nu har
jag äntligen sett denna filmen och jag var inte megaimponerad
av valet av den så usla reportern som verkligen var en dum
blondin och kunde inte agera ett smack. Tyckte väl inte att
filmen var dålig men jag kommer nog aldrig att se den igen.
Iallafall inte ensam utan om man som grupp ska se den så hänger
jag självklart på. Jag tyckte väl att själva
trion som sedan blev 4 var de som spelade bäst i filmen, men
resten var inte överdrivet bra. Han som hade en gul overall
på sig var rätt värdelös som zombie enligt
mig. Replikerna var roliga på sina ställen och välskrivna.
Det enda som jag inte vet ännu är om den där mystiska
mannen med masken om det var bra eller dåligt.
Stormbreaker
– Eftersom det här är en barn och ungdomsfilm kommer
man undan med att sminka karaktärerna som karikatyrer på
det de ska föreställa. Skurkarna ser verkligen ut som
skurkar och chefen för MI6 ser lika torr ut som man skulle
kunna tänka sig. I övrigt får man känslan av
nånting mellan en Bond-film och Harry Potter, det är
småkul att titta på men inget man lägger ned tid
på att se igen. Lite för enkla lösningar även
om vägen är kantad med en hel del underhållande
action. Stormbreaker - Detta var en underhållande
barn och ungdomsfilm. Lite förutsägbar var den allt men
jag tyckte om den. Många av dem var överdrivet sminkade
och spelade över till max, fast det funkar i en sådan
här film. Alex Pettyfer som spelade huvudrollen gjorde en lysande
insats som en agerande spion. Många utav inslagen var som
direkt hämtade ur James Bond filmerna men det kryddade till
filmen lite extra.
Hanibal
Rising – Filmen började intressant och lovande
men utvecklades till nånting jag inte alls kan förknippa
med den Hannibal som tidigare visats. Istället för att
få en intressant utveckling från människa till
monster eller en gradvis mognande kannibal får man se hur
Hannibal söker upp och straffar eller hämnas på
de krigsförbrytare som gjort honom orätt som barn. Hannibal Rising - Denna filmen kändes både
kul och tråkig att se, dels pga att man fick veta vad som
hände innan och det var inte så värst imponerande
till varför han blev som han blev. Det skulle ha varit betydligt
starkare och en helt annan berättelse. Jag tyckte att Gaspard
Ulliel gjorde en lysande insats som Hannibal. Det sättet han
pratade på var ju briljant.
Vampire
Bats - Denna överaskade mej verkligen, detta måste
vara den bästa fladdermusfilmen jag har sett, trots att fladdermössen
var dåligt gjorda nästan hela filmen igenom. Man behövde
inte vänta speciell länge på att det skulle börja
händå något utan man drog tags i på direkten.
Handlingen var bra och det var speciellt kul att se Lucy Lawless
i en annan roll än i Xena som jag älskade.
Man
Thing - En film som väldigt bra inledningsvis men
som tappade rätt rejält framåt slutet. Den var mycket
bättre när man inte såg det löjliga monstret
utan att man själv fick fantisera ihop dess utseende. Skådisarna
kan jag väl inte direkt klaga på, men de gjorde inte
någon wow prestation heller.
Pumpkinhead:
Ashes to Ashes - Trots att Jake West (Razor Blade Smile,
Evil Aliens)
står för regin känns den här filmen nästan
ofattbart sömnig och med avskyvärt karikatyr-likande karaktärer.
Endast Lance Henriksen drar upp betyget en smula under de (få)
scener han medverkar i! Pumpkinhead - Ashes to Ashes -
Detta var en rätt dålig film, monsret såg ju inte
speciellt bra ut och mycket av detaljerna såg fejkade ut,
och sminket i filmen var nog enormt dyrt he he.
The
Hamiltons - Helt ok skådisar men ett lite för
långsamt tempo på handlingens utveckling. Heller inte
tillräckligt "skrämmande" och spännande
för min smak! The Hamiltons - Detta var en väldigt
bra film, jag tyckte den var tät och spännande och bitarna
föll på plats en efter en, så man inte blir matad
med att på en gång. Skådisarna gjorde ett bra
jobb. En kuslig liten historia, men den tappar något mot slutet.
Chainsaw
Sally - Lite av en besvikelse då skådespeleriet
var under all kritik till en början. Sedemera växte dock
skådisarna in i sina roller och blev klart stabilare. Alla
Hyllningar och referenser till både filmer och seriemördare
mm. tillförde dock extraunderhållningsvärde! Chainsaw Sally - Var inte så
speciellt bra, skådisarna var inte trovärdiga i sina
roller, men psykopaten Sally gjordes bra till och från men
jag hade velat ha en betydligt bättre skådis med bättre
carisma.
Gargoyles
Revenge - Nja detta var la ingen klippa precis, men sevärd
en gång var den iallafall. Fanns åtminstonne en rolig
tvist, synd bara att själva monstret var dåligt gjort
på sina ställen. Manuset var skapligt och likaså
skådisarna.
The
Living and the Dead – En film som verkligen visualiserar
sinnessjukdomens mest förvridna och motbjudande anlete. Lägg
till detta att filmen är synnerligen välspelad och att man
utan vidare kan jämföra Leo Bills rollprestation som den
mentalt sjuke James med Dustin Hoffmans gestaltning av autism i Rain
Man, även om de båda ytterligheterna står i direkt
motsats till varandra – James är nämligen hyperaktiv
istället för inbunden. Vidare är filmen ganska rörig
och det är inte helt självklart vad som händer hela
tiden och i vilken ordning, en del händelser kan tolkas som rena
hjärnspöken medan andra naturligtvis är smärtsamt
verkliga! Detta är ett grepp som jag gillar och i och med att
tittaren får tolka fritt ur den röriga paletten når
filmen högre höjder än vad som hade varit fallet med
konventionell berättarteknik. The Living and the Dead - se Recension
Rottweiler
- Brain Yuzna betyder en stark potential för mig och filmen börjar
mycket riktigt ganska fängslande. Dock blir det aldrig mycket
mer än så och allt eftersom filmen går blir besvikelsen
bara större och större. Själva hunden, eller vad man
ska kalla den för, ser ömsöm riktigt grym ut men på
det stora hela vet jag inte om man ska skratta eller gråta.
Framåt slutet är det så mycket klichéer staplade
på varandra att bara blir pinsamt... Dock bra skådespeleri
från åtminstone huvudrollsinnehavaren! Rottweiler – Denna film började
bra med ett högt tempo där man faktiskt blev mer och mer
indragen och man kände av en viss rysning komma krypande, men
ju längre den höll på desto segare och ointressant
blev den. Kändes som samma hela tiden fast med olika människor.
Dead
Mary - Enormt meningslösa karaktärer i något
som man sett hundratals gånger förr. Inget nytt under solen
här inte. Dead Mary tar över kropparna och besätter
en efter en de som åkallat henne. Väldigt anonymt och trist. Dead Mary - Otroligt seg, kändes
som en onödigt lång uppbyggnad, med ointressanta karaktärer.
Själva storyn i sig vad det inget fel på, men borde kunnat
gjorts betydligt bättre. Skådisarna är det inget direkt
fel på, men de har ju inget att jobba med så att säga.
Blood
Reaper - Relativt standardiserad slasher från 2003.
Usla skådisar, oinspirerad regi och intetsägande historia.
Dock oväntat uppfinningsrika och välgjorda mordsekvenser.
Death
to the Supermodels - En mördande drift med slashern
som genre skulle man kunna säga. Till en början fann jag
den här väldigt underhållande, totalt skruvad och
bisarr var bara förnamnet men efterhand så blev den mest
tramsig bara. Jag vet inte om det berodde på att man tog ut
svängarna för mycket eller för att man helt enkelt
sett många av de skämt som filmen använder sig av
i andra parodiska sammanhang.
Pirates
of the Carribean: At Worlds End – Tredje installationen
i Karibien är väl på många sätt sina föregångare.
Dock tycker jag mig märka en viss skillnad i rekvisitan och miljöerna,
det är slarvigare än tidigare, eller rättare sagt mer
karikatyriskt - mer matiné om man så vill. Detta kanske
hör hemma i en Disneyproduktion vad vet jag, men jag gillar det
inte. Dessutom har man lagt sig till med så många lustiga
kvickheter i replikerna att det blir riktigt tramsigt mellan varven.
Nä, det här gillade jag inte och jag hoppas verkligen vi
nu blir förskonade från flera piratuppföljare, dessutom
spelar Geoffery Rush skjortan av Johnny Depp i denna…
Unrest
– Första halvtimmen eller så visade filmen en grym
potential och fick mig verkligen intresserad av att finna de svar
huvudpersonerna försöker luska ut. Efterhand märkte
jag dock att det faktiskt inte blir mer är så. Allt eftersom
blir filmen seg, förutsägbar och faktiskt ganska tråkig.
Att man dessutom blandar in kärlekshistoria med tillhörande
sexscener förstör det lilla som fanns kvar för mig
och i slutändan återfinns bara ytterliggare en mainstremskräckis
som knappt når halvvägs med vad jag förväntat
mig.
Bats:
Human Harvest – Har man inget annat för sig, och
har bestämt sig för att se alla djurskräckfilmer som
finns med fladdermöss, kan man väl offra sisådär
90 minuter av sitt liv på den här rullen. Dock ska man
vara medveten om att storyn är enormt ointressant och att klichéerna
haglar lika tätt som skådespeleriet är uselt. Dataanimerade
fladdermöss och tydligt gjord på en minimal budget.
I
Know Who Killed Me – Lindsay Lohan har på senare
tid fått utstå mycket kritik, kanske mer baserat på
hennes leverne än hennes skådespelartalanger, men att det
trots allt avspeglat sig på hennes karriär är helt
klart. Jag har dock inga problem med hennes gestaltning av huvudpersonen
i den här, lite udda och röriga thrillern. Mestadels framstår
hon som väldigt sliten och eftersom – en drogberoende partygirl
– är den bild pressen målat upp av henne är
det helt trovärdigt i mina ögon, vilket möjligen även
föranlett hennes roll i den här rullen. Filmen i övrigt
har dock en del att önska även om det är svårt
att gå in på specifika detaljer utan att avslöja
för mycket. Låt oss bara konstatera att det vore trevligt
med lite mera bakgrund, kropp och själ till vissa av karaktärerna.
Det blir lite platt och det gör inte filmen full rättvisa.
Dessutom tycker jag att man underskattat publiken genom att lägga
allt för stort fokus vid sexuella aktiviteter från fröken
Lohans sida, vare sig det handlar om professionell striptease eller
gestaltning av regelrätta samlag. Visserligen kan man väl
inte påstå att det mesta av manuset är särskilt
unikt, det finns en hel del klichéer utspridda längs vägen
men även en del trevliga visuella ambitioner. Håll till
exempel utkik efter den blåa färgskalan, som kanske inte
återfinns i precis alla filmens scener, men som uppenbarligen
finns till ofta nog för att vara en medveten tanke.
Premonition
– Sandra Bullock gör redan från början ett imponerande
intryck i den här aningen röriga filmen. Den går helt
enkelt ut på att hon får ett varsel om att hennes man
ska dö i en bilolycka, därefter förvirras hon genom
att vakna upp på slumpmässiga veckodagar, både före
och efter vitala händelser ägt rum. Stark potential, men
tyvärr blir det allt för mycket kärlekshistoria av
den i slutändan. En viss sensmoral finns, värna om det du
älskar och lär dig prioritera det viktiga i livet.
The
Marker aka Pistol Whipped – Steven
Seagal ikläder sig samma ansiktsuttryck som vanligt trots att
han här ska föreställa en sparkad polis, misstänkt
för att ha förskingrat stora summor pengar, på dekis.
Dock måste jag påstå att filmen är en klar
uppryckning jämfört med det mesta som killen gjort på
senare år. Lite djupare karaktärer och intressantare handling
än vad man är vad vid (det säger i och för sig
kanske inte så mycket) och vid ett par tillfällen lyckas
till och med filmen med konststycket att för ett sentimentalt
ögonblick beröra mig med en fuktig ögonvrå. Kul
är också att min gamle favorit Lance Henriksen medverkar
i en mindre roll.
Urban
Justice – Ungefär vad man kan förvänta
sig av Steven Seagal numera. En ganska trött historia om en polis
som kallblodigt mördas för att skydda den lokala narkotikahandeln.
Ingen har dock räknat med att polisens pappa (Seagal) skulle
vara kampsportsexpert och ute efter att hämnas sin sons död.
Meningslöst, oinspirerat och taffligt, det finns inte ens några
läckra kampsportsekvenser som lyfter upp filmen ur träsket.
Endast av intresse för hårdhudade Seagal-fans!
The
Dead Hate the Living - Detta är egentligen inte en alltför
bra film, men är man intresserad av den italienske filmregissören
Lucio Fulci kan det ändå finnas ett visst nöje med
filmen. Ofta hittar man referenser till denna filmskapare på
mer eller mindre tydligare ställen. Jag skulle tro att ju mer
insatt man är i Fulcis filmer och även i hans personlighet,
desto fler referenser hittar man. Det hycklas absolut inte med att
man använder dessa, tvärtom nästan. Filmregissören
i filmen hävdar att Fulci är den störste av dem alla
och eftersom filmen i mångt och mycket går ut på
att följa denna filminspelning är det rätt naturligt
att även publiken, dvs. vi, också får ta del av småhyllningar
som denna filmskapare bakar in i SIN film.
Donnie
Brasco - Jag har överlag svårt för gangster-
och maffiafilmer. Det här är dock ett utmärkt exempel
på hur det kan vara när det är riktigt bra! Johnny
Depp gör en utmärkt rollprestation som alltid och hans sätt
att gestalta den steglöst förändrade, allt eftersom
han infiltrerar den illegala verksamheten djupare och djupare, Joe
Pistone är makalöst. Även Al Pacino som Lefty är
mycket bra och man får verkligen mycket sympati för honom.
Mycket av filmens storhet består av den kemi och vänskap
som dessa två karaktärer, spelade av två av de allra
bästa skådisarna Hollywood har att erbjuda, bygger upp
tillsammans.
Dungeon
Girl – När jag först fick syn på den
här rullen, som åtminstone till viss del baserar sig på
den sanna historien om Natascha Kampusch, en österrikisk flicka
som kidnappades och hölls fången i en källare av Wolfgang
Priklopil i åtta år, blev jag väldigt upprymd. Tyvärr
upptäckte jag några ögonblick senare att den rulle,
som hade förväntats bli en av de starkaste upplevelserna
i år, var en skapelse av Ulli Lommel (med största sannolikhet
mest känd för Boogeyman – 1980). Således sjönk
mina förhoppningar rejält. Så här med facit i
hand kan jag bara konstatera att det här ytterligare en i raden
av misslyckanden från Lommel (Zodiac Killer, BTK Killer, Green
River Killer, Black
Dahlia och så vidare). Den häpnadsväckande skräckupplevelse
jag först hade förväntat lyser med sin frånvaro,
emedan Lommel faktiskt tagit sig tid att skriva en historia som behandlar
sinnet och vilka känslor den kidnappade flickan känner,
både före, under och efter dådet. Det är gott
om filosofiska frågeställningar och hela filmen har känslan
av att utspelas inuti flickans huvud. Detta är naturligtvis både
på gott och ont, men sannerligen inte vad jag hade förväntat
mig!
Death
Proof – Quentin Tarantino bevisar att han är ett
mycket kunnigt filmfreak som med hjälp av riktigt underhållande
mise-en-scène (innehållande bland annat mängder
med filmpostrar på väggarna) refererar till och hyllar
andra filmer. Och som om inte det vore nog drar han sig heller inte
för att stjäla klassiska repliker, som till exempel från
Don Siegels Telefon med Charles Bronson. Men framför allt är
det här en film som bygger på sin smått geniala dialog,
handlingen med den blodtörstiga stuntmannen Mike, kan man nästan
helt lägga åt sidan, för den är inte närmelsevis
så intressant som de fyndiga replikerna när karaktärerna
egentligen inte tycks tala om nånting. Filmens mest underhållande
delar ligger sålunda mera i filmskapandet som sådant än
i resultatet och torde vara av betydligt större intresse för
dem som känner igen och förstår alla Tarantinos referenser,
inte de som är ute efter att se en underhållande actionfilm.
Det är på tok för överdrivet vilket ger en komisk
effekt som jag inte är helt säker på om han var ute
efter eller inte. Men i ärlighetens namn måste man förstås
till tillstå att det är en smula underhållande mellan
varven också, framförallt tycker jag att den avslutande
biljakten tillhör filmens höjdpunkter. Allt som allt en
klart underhållande film men som kräver vissa förkunskaper
för att vara riktigt intressant! Se även David Larssons recension här:
Recension
Kallt
Byte aka Fritt Vilt – Norska slashers
växer väl inte på träd och i synnerhet inte dylika
som man kan ta på fullt allvar utan att skratta bort. Här
vill jag dock påstå att undantaget som bekräftar
regeln finns. Fritt Vilt är en isande thriller i vintermiljö
som knappt ens ger sig hän åt klichékomik (även
om det naturligtvis är ofrånkomligt att det förekommer
vid enstaka tillfällen). Den är mycket välspelad och
spännande, miljöerna är trovärdiga och skrämmande,
samt innehåller både effektiva överraskningsmoment
och en stämning som får det att krypa i skinnet. Uppenbarligen
finns det också en ambition att hylla en mycket ansedd skräckfilm
– The Shining, som det många gånger är självklart
att man använt som förebild. Jag lägger mina varmaste
rekommendationer bakom den här filmen!
Planet
Terror – Robert Rodriguez bidrag i Grindhouse-konstilationen,
med Quentin Tarantino är fartfylld och underhållande, mycket
välgjord och ”exploitationsk”. Det tråkiga
med filmen är alla olika saker som pågår hela tiden,
man får liksom inte något riktigt sammanhang och det verkar
som om allt måste hända hela tiden. Det är så
mycket intriger att man inte kan hålla isär dem och man
blir sannerligen inte intresserad av det heller. Rent visuellt är
den hur snygg som helst, kanske bortsett från det slitage man
avsiktligt lagt in i filmen för att få den ”rätta
känslan”, men massvis av gore som är mycket snyggt
åskådliggjort! Tyvärr räcker inte detta för
att ge filmen ett högre betyg än knappt godkänd…
Black
Sheep – Klart välgjord rulle det mesta av tiden
och som är uppenbart menad att ha glimten i ögat, tar man
den på fullt allvar tror jag det är lätt att man blir
besviken. Att filmen sen är Nya Zeeländsk gör väl
egentligen inte saken sämre och faktum är att produktionsplatsen
sällan varit så viktig som här. Får och Nya
Zeeland hör liksom ihop. Annars är filmen, trots sin uppenbara
och skojfriska karaktär aningen för tramsig för min
smak. Det finns heller inget i den som man inte sett förr (om
man nu byter ut fåren förstås) och man önskar
att handlingen vore lite mer komplex. Naturligtvis finns möjligheten
att analysera in sensmoraler om olika miljöaspekter eller genmanipulering,
men det ligger så nära ytan och är så uppenbart
att det knappast finns någon poäng med det. Allt som allt
en godkänd rulle, men inte mer.
The
Birdcage – Mycket underhållande rulle om ett
homosexuellt par (Robin Williams och Nathan Lane) som under en hektisk
middagsbjudning ska spela straighta. Bakgrunden är att deras
son, som ska gifta sig, anser att de blivande svärföräldrarna
(en senator i pågående valkampanj) är alltför
inskränkta och inte skulle acceptera honom som svärson om
de visste hur allt hängde ihop. Att de dessutom är judar
är heller inget som rimmar med senatorns högerkonservativa
övertygelse. Mycket bra skådespeleri överlag och med
tanke på filmens komiska framtoning kommer man undan med en
hel del överspelande, det passar till och med in mycket bra i
produktionen. Gene Hackman spelar förresten senatorn och det
är värt att se filmen om det så bara vore för
att få se honom i klänning.. För övrigt är
filmen pjäsbaserad, vilket, i det här fallet, betyder att
den är farsliknande, men även innehåller ren slapstickhumor
emellanåt. Det finns också en fransk förlaga till
filmen, som åtminstone undertecknad måste leta reda på
– La Cage Aux Folles från 1978.
Fantastic
4: Rise of the Silver Surfer – Så var det då
dags för uppföljaren till Fantastic
Four. Denna gång har man slängt in en annan av Marvels
trotjänare i handlingen – The Silver Surfer. Jag tror det
vore bättre om man inte blandat in även denna figur utan
låtit handlingen utspela sig enbart med ärkeskurken och
kvartettens ärkefiende Dr Doom. Det stör mig förresten
att han i stora delar av filmen inte har sin rustning på och
faktiskt ser helt normal ut. Så ser han inte ut för mig
efter en barndom med näsan i serietidningen, men jag förstår
ju att man måste förändra lite för filmens ”bästa”
också… Vidare vill jag ge en liten känga till filmens
översättare, vilket ju naturligtvis inte har ett dugg med
några filmiska kvalitéer att göra. När Johnny
antänder sig själv, säger han inte ”flamma på”
som det är översatt till i filmen utan ”Tänd
På!”. Det krävs mer än bara språkkunskaper
om man ska bli en bra översättare…
Harry
Potter and the Order of the Phoenix – När jag
skrev om förra filmen i sviten om Harry Potter (Harry
Potter and the Goblet of Fire) så påstod jag att det
inte var något fel på själva ”förpackningen”
– att filmens effekter etc. gjorde att man fick ett visst utbyte
av den trots en tråkig handling. Här är istället
handlingen lite intressantare, även om jag tycker att det är
på tok för mycket politik i denna för min smak, och
sämre ställt med förbluffande visuella effekter. Självklart
kan man räkna med att miljöerna, som till exempel att alla
fotografier och bilder i tidningar och annat är rörliga,
men för att bli riktigt hänförd krävs en utveckling
bortom detta. En oundviklig sak som också drar ned betyget jämfört
med de första - söta -berättelserna är att karaktärerna
faktiskt växer upp. Det känns som om de är för
gamla vid det här laget och man får inte riktigt den där
känslan som man fick när allting var nytt på för
oss och för Harry Potter & Co.
Catacombs
– Bitvis spännande och bitvis ganska fånig film,
till vissa delar tydligt inspirerade av den gamla grekiska sagan om
Minotaurus. Fast man får väl erkänna att det måste
vara svårt att låta bli när man har en film som utspelas
i en labyrint av gångar och välvda kulvertar. Man har också,
förutom detta, fått med den karaktäristiska paranoian
som verkar vara en standardiserad norm i filmer av det här slaget
– trånga instängda utrymmen, som egentligen borde
vara mer klaustrofobiska till sin natur. Lite för korkade karaktärer
för min smak och kanske lite för krystat efterspel, men
överlag fullt godkänd rulle.
Believers
– Jag är svag för konspirationer och allehanda sekter
gestaltade på film, så det var väl inte utan att
jag såg fram emot den här filmen lite extra! Tyvärr
visade den sig vara i segaste laget även om många av rolltolkningarna
faktiskt var mycket bra (dock ska tilläggas att en del av de
största rollerna inte alls var särskilt imponerande). På
det hela taget är det nog en film som man kan se en gång
om man är intresserad av den fina gränsdragningen, som man
filosofiskt kan debattera om, mellan religion och vetenskap, vilket
i det här fallet mestadels mynnar ut i matematik, men inte mycket
mer än så.
Gravedancers
– Jag hade absolut inga förväntningar alls på
den här rullen, även om sambon, som tidigare sett den, lovordade
den till fullo. Resultatet blev klart lyckat! Inte för att jag
vill utdela några toppbetyg eller överösa filmen med
superlativ, men jag vill i alla fall påstå att det var
en mycket effektiv film. Visserligen kan man inte längre räkna
med att bli överraskad av diverse plötsliga effekter, åtminstone
inte i någon större utsträckning. Men jag fann ändå
att filmen levererade en spänning som gjorde att jag fastnade
för den. Dock har jag en del att invända mot den utveckling
filmen tar sig, att från början hålla sig mystisk
och relativt oförklarlig, till att sedan manifestera onda människor
med en make-up som får en betydligt komiskare effekt än
skrämmande. Med det menar jag inte att maskerna/sminket skulle
vara ett dåligt hantverk – tvärt om! Men jag hade
personligen föredragit en helt annan typ om det skulle bli skrämmande.
The
Hitcher (2007) – Fruktansvärt onödig film
som verkligen inte når upp till originalets fotknölar ens
en gång. Visst märker man att det gått över
tjugo år sedan sist och att man här vågar visa lite
mer groteska slafsigheter men frågan är om det verkligen
påverkar spänningen i en positiv riktning? Jag vill hellre
se en psykologisk stämning med en totalt iskall gärningsman.
Inget ont om Sean Bean, men lika karismatisk som Rutger Hauer förmår
han inte utföra rollen som den galne liftaren. Dessutom måste
jag också höja ett ögonbryn emellanåt när
jag frågar mig vad man egentligen har hållit på
med när det gäller CG-effekterna? Det ser emellanåt
helt bedrövligt ut och detta visar sig till och med redan i första
och inledande scenen. Det get verkligen inga bra förutsättningar
för resten av filmen…
Wind
Chill – Anständig rysare om ett par ungdomar som
förolyckas i snökaoset ute på vischan. Förutom
att de lär känna varandra mer och mer försöker
de att förstå vad som händer runt om kring dem, det
är en historia som verkar tydligt inspirerad av både The
Locals och Dead End. Ganska
spännande inslag med en hel del mystik som till en början
höjer intresset och bibehåller en standard i filmen som
gör att slutnivån hamnar strax över medel.
Ghost
Rider – Visserligen kan man komma undan med en del
kantiga karaktärer när man bygger en film runt en serietidningshjälte,
men det här är faktiskt ganska löjligt trots att man
lutar sig mot detta faktum. Inte ens Nicholas Cage kan rädda
filmen från ett totalt och enormt förutsägbart fiasko!
Visst, effekterna är strålande, åtminstone om man
inte räknar självs Ghost Ridern som verkligen ser bedrövlig
ut. Den brinnande dödskallen såsom den är utformad
funkar i alla fall inte för mig. Enbart effekter gör dock
mycket sällan en film…
Nina
Frisk – Småtrevlig svensk komedi som definitivt
duger att titta på om man inte har något bättre för
sig. Att dialogen inte är helt naturlig och känns lite styltad
på sina ställen är egentligen inget större problem
då karaktärerna, som både är originella, irriterande,
beundransvärda, helylle och stereotypiska på en och samma
gång, bär upp intresset för filmen.
Until
Death – Även om Jean-Claude Van Damme inte är
någon ekvilibristisk skådespelartalang så förmår
han i alla fall göra den här filmen intressant. Hans rollkaraktär
är en korrumperad polis på dekis som inte riktigt har koll
på det där med övervåld och liknande saker,
att få fallet löst måste väl vara det viktigaste
och hur man går till väga underbetonat. Det verkar i alla
fall vara hans sätt att resonera på. Man skulle helt klart
kunna jämföra med Clint Eastwoods numera klassiska rollkaraktär
Harry Callahan. En kul koppling, som förmodligen är oerhört
medveten får manusförfattarens sida, är förresten
att skurken heter just Callahan vilket i alla fall skänkte mig
mer underhållningsvärde. Jag gillar helt klart det här
om man bara tar filmen för vad den är och inte förväntar
sig världens mest djupgående historia – stabil action
helt klart!
Chronicles
of Riddick, the - Uppföljaren till Pitch
Black från 2000 är en ganska naturlig fortsättning.
Inte för att handlingen har speciellt mycket med den föregående
delen att göra, utan för att det helt enkelt handlar om
ett annat äventyr där Riddick är inblandad. Med den
här typen av uppföljare kan man faktiskt hålla på
nästan hur länge som helst. Den här är mer välgjord
än sin föregångare och den är också mer
ärlig mot sin publik. Här försöker man inte att
skapa några mystiska händelser som förklaring till
historien utan lägger istället upp det som en mer rättfram
actionfilm. Visserligen är det sci-fi betonad även här
men det är ju å andra sidan just den världen som Riddick
lever i. Effektmässigt är det här också en mycket
snyggare och betydligt mer nyanserad film än föregångaren.
Vissa kopplingar finns dock till den förra filmen för att
åskådaren ska känna igen sig och för att karaktärerna
ska kännas mer bekanta men egentligen kunde man byta ut rubbet
och påstå att det här var en helt ny film. Inget
av det gamla behövs egentligen för handlingen, det är
enbart ett sätt att marknadsföra filmen på.
Pitch
Black – Redan från början känner man
en tydlig referens till Alien även om det inte framställs
på riktigt samma genialiska sätt. Man får dock aldrig
ett riktigt stort intresse för filmen men enstaka scener är
ganska roliga. En del referenser är tydliga och kanske en av
filmens största behållningar. Bland annat finns en referens
till Silence of the Lambs som jag skrattade högt åt när
jag såg den. Att stjäla en scen utan krusiduller på
det viset borde belönas! CG-effekterna är verkligen hiskeligt
dåliga det mesta av tiden. Vid enstaka tillfällen glimmar
det förstås till men mestadels har man maskerat bristen
med antingen mörker eller en mycket sparsam, nästan färglös
bild. Dessa båda tillstånd ska så klart symbolisera
planeten innan förmörkelsen och efter.
Bloody
Birthday – Kanske inte den mest välspelade filmen
någonsin, men dess originella handling skiljer ändå
den här filmen från mängden och gör den helt
klart kul att se. Barn som dödar och dessutom dödar kallblodigt
är mycket ovanligt och i skrivandets stund kan jag inte komma
många andra exempel på detta. Man skulle visserligen kunna
jämföra med Stephen Kings Children of the Corn, men den
pseudorealism som denna uppvisar i kombination med dess nästan
religiösa försatser är å andra sidan inte jämförbar
med Bloody Birthday. Barnen är känslolösa och när
de är på gränsen till att upptäckas klarar de
sig genom att se så där oskyldiga ut som bara barn kan.
Man försöker inte skylla på någon yttre påverkningskraft
utan endast på barnens lekar som blir allt allvarligare och
tar sig allt våldsammare vägar.
Behind
Convent Walls – Vacker film av Walerian Borowczyk med
ett mycket kontroversiellt tema. Den som är någorlunda
bekant med nunsploitation kanske inte tycker att det är så
farligt, men visst är det lite ”förbjudet” att
blanda ihop sex med klosterlivet? Framförallt då man framställer
det lika explicit som här. Det sparas inte på närbilder
och nunnornas kön syns i närbild mer än en gång
under filmens gång. Allt tycks fokusera kring sexet och är
det inte nunnorna som utövar lesbianism för att tillfredställa
sina lustar tillverkar de egna träpenisar av vedstycken. Inte
så mycket problematiseringar och maktkamp kanske, men ett gediget
hantverk som inte bara är sammansatt helt på slump, |