2005-02-08
En nästan helt trovärdig film som håller ett ganska
lågt tempo, detta är ingen nackdel då det helt
klart bidrar till att hålla spänningen uppe. Endast
långsamt avslöjar man bitar av handlingen och man gör
det med stil och finess. Självklart är detta mer sanning
i början av filmen då tempot höjs en aning framåt
slutet, dock utan att för den skull bli ologisk.
Man
lyckas att med små medel skapa en spänning som faktiskt
till viss del sätter sig hos tittaren, man behöver inte
alltid visa makabra detaljer i utstuderade närbilder för
att det ska bli otäckt. Man behöver heller inte överraska
publiken med plötsliga ljud till otäcka bilder för
att lyckas. Visserligen innehåller filmen ett par just sådana
scener, men de är så pass få att man i princip
kan ignorera dem.
Att
filmen är japansk märks ganska tydligt på dess
bildspråk och dess berättarteknik. Den skiljer sig
helt och hållet från vad man är van vid från
det stora landet i väster – USA. Man fokuserar på
att berätta en korrekt historia istället för en
massa plötsliga lösningar som verkar ha kommit till
just för att de är bekväma att använda just
då. Den är också i viss mån vackrare än
många amerikanska filmer även om jag personligen tycker
att den har en bit kvar till europeisk standard vad gäller
bildspråk och estetik.
Något
som man också märker stor skillnad på jämfört
med amerikansk och europeisk skräckfilm är hur sparsamt
soundtracket är. Det är nästan en total avsaknad
av musik och oftast är det endast subtila mörka ljud
som förstärker känslan av obehag. Detta göra
att skådespelarnas sinnesstämningar måste tydliggöras
för tittaren på ett annat sätt som vid första
anblicken kan tyckas vara genom ett visst överspel. Denna
illusion splittras dock snart och man förstår att skådespelarprestationerna
faktiskt är betydligt bättre än så.
Kanske
inte den bästa filmen i världshistorien men långt
bättre än sin amerikanska motsvarighet.
Tommy
Söderberg