Minirecensioner
- Arkiv |
Flera minirecensioner: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Beauty
and the Beast – S01E06 – The Beast Within –
Att känna igen Ron Perlman under allt smink
han måste ha för att bli Vincent är sannerligen
inte det lättaste, det är bara vissa miner eller rörelsemönster
som avslöjar att det faktiskt är han som finns där
under någonstans. Här handlar det om maffians inblandning
i hamnarbetet, något som en barndomskamrat till Vincent
ligger bakom. Som vanligt hamnar Catherine mitt i händelserna
när det blir hon som ska ta sig an fallet. Vincent kommer
till undsättning och han passar på att utdela sin kärleksförklaring
till Catherine mer än en gång under episodens
gång, ett hyggligt avsnitt, men inte ett av de allra bästa
så långt. Ironiskt nog så störde jag mig inte
så mycket på överspeleri och liknande som jag tidigare
gjort och bara några få saker verkade tämligen orealistiska
i sammanhanget.
Wallander:
Tjuven – Det här är helt klart en av de bästa
Wallanderfilmerna sedan Mastermind! Den
har ett fascinerande fall, ett någorlunda intelligent manus
och faktiskt ganska intressanta karaktärer. I kort går
det ut på att grannsamverkan försöker förhindra
ytterliggare inbrott i ett bostadsområde, det ena ger det andra
och snart har medborgarrättskämparna misshandlat den misstänkta
inbrottstjuven. Han försvinner spårlöst men på
hans mobil hittar polisen bilder av en kvinna som ser ut att vara
inlindad i plast och mördad. Det är väl inte allt för
svårt att lägga ihop två och två om vem eller
vilka som är de skyldiga, men det är intressant att få
alla pusselbitarna på plats. Dessutom gör vi, inte en djupdykning
kanske, men i alla fall en stilstudie i några av karaktärerna.
Relationen mellan Kurt Wallander (Krister Henriksson)
och Katarina Ahlsell (Lena Endre) utvecklas
ytterliggare, vilket måste ses som positivt och intressant i
sammanhanget. Med andra ord så är själva historien
utanför utredningen betydligt intressantare än vad jag vanligtvis
uppfattar den vara! – 8/10
Beauty
and the Beast – S01E05 – Masques – Liksom
fjärde episoden handlar det här
avsnitt mycket om Vincent och man får val se det som
en del i hans karaktärsutveckling. Men det är också
ett sätt att belysa tragiken i kärlekshistorien med Catherine.
Det är Halloween och Vincent känner att det faktiskt
är den enda dagen på året då han kan vistas
i staden utan att folk blir rädda för honom, folk är
ändå utklädda till diverse monster och annat att ingen
skulle lyfta på ögonbrynen för hans ”annorlunda”
utseende. Uppe på ytan träffar Vincent en författarinna
som skrivit böcker som Vincent känner igen sig
starkt i och de knyter någon sorts vänskapsband, dock utan
att författarinnan, som faktiskt verkar ha skrivit en hel del
klokheter, anar vem han egentligen är. Men vem vet, kanske anar
hon något utan att vi tittare får det klart och tydligt
skrivet över näsan. Hur som helst var det ett riktigt underhållande
avsnitt och, som sagt, en sorts karaktärsfördjupning av
Vincent. Några av de avslutande scenerna är smärtsamt
överspelade men man kan ha mycket stor förlåtelse
över detta i den här typen av TV-produktioner.
In
a Dark Place – Det som börjar med mystifikationer
och en nästan klassisk spökhistoria tar sig sedan andra
vägar och utforskar både galenskap och sexuellt utnyttjande
av minderårig. Historien är ganska spretig och det svänger
lite hit och dit mest hela tiden. Det finns ingen riktigt röd
tråd och det är lätt att förvilla bort sig i
rörigheten. Leelee Sobiesky är riktigt
bra och visar upp många olika personligheter under filmens gång
och blir en utmärkt kontrast till Tara Fitzgerald
i den andra stora rollen. Barnskådespelarna är däremot
inget vidare och drar ner intrycket en hel del. Filmen hade helt klart
potential och är stundtals väldigt intressant, man undrar
vad det egentligen är som har hänt, om det är galenskap
eller spökerier inblandat och så vidare men det är
på tok för segt för att den ska kunna utmärkas
med något högre betyg. – 5/10
Marilyn:
Alive and Behind Bars – Det här är en ganska
rörig film och det är inte helt självklart vad som
händer hela tiden. Det är heller inte helt självklart
om det sker i kronologisk ordning eller inte med det är å
andra sidan inte tillräckligt bra för att man egentligen
ska bry sig heller. Handlingen i korthet går ut på att
en privat psykiatrisk klinik drygar ut kassan genom att sälja
unga kidnappade och/eller hjärntvättade kvinnor till oljeshejker
i mellanöstern. På kliniken finns också ett låst
rum som ingen egentligen har tillträde till. Där inne finns
en kvinna som hävdar att hon är Marilyn Monroe, och jag
tycker faktiskt att det är ganska likt under omständigheterna.
De två delarna i handlingen har egentligen inte så mycket
med varandra att göra utan förvirrar mest. Jag tycker att
själva konspirationsteorin är intressant och den skulle
inte förvåna mig om man om några år skulle
hävda att Michael Jackson satt inspärrad
någonstans – Alive and Behind Bars så
att säga. Men totalt sett blir det alltså allt för
rörigt för min smak, det är allt för många
lösa trådar och även om grundidén är intressant
så räcker absolut inte det. Det är också riktigt
dåliga skådisar och det enda jag egentligen får
med mig från filmen, frånsett den där konspirationsteorin,
är alltså hur lik Francine York lyckas
vara Marilyn Monroe. 3/10
Return
to Sleepaway Camp – Jag var fullständigt övertygad
om att det här var den fjärde delen i serien om Angela
och hennes mordiska instinkter ända till jag upptäckte att
det faktiskt var det femte delen. Del fyra hade alltså
gått mig förbi helt och hållet! Nu tror jag i och
för sig inte att man har någon större glädje
av att ha sett den före den här, men det ä ju ändå
lite irriterande att ha så kapitalt fel. Filmen i sig är
svår att bedöma eftersom den egentligen är genomusel
men samtidigt väldigt underhållande på något
skumt sätt. Det är väl kalkonådran i mig som
uppskattar den kanske. Hur som helst är det en ganska lam film
med berövliga skådespelarinsatser, det finns kanske några
som är bättre än andra men ingen som imponerar ens
på vykort. Jag är faktiskt inte riktigt säker på
om filmen tar sig själv på allvar eller inte men om den
nu gör det så är det verkligen riktigt bedrövligt.
En del coola mord har man dock lyckats få till även om
det totalt sett inte rör sig mer än om några stycken.
Vem som egentligen ligger bakom är inte svårt att räkna
u även om man in i det längsta verkligen hoppas att det
inte ska vara så enkelt. En kul detalj är förresten
att Felissa Rose, som ju spelade Angela i den första filmen här
repriserar sin roll. Betyget, som då måste spegla båda
sidorna av myntet såsom jag beskrivit den ovan är inte
lätt att sätta ut, men jag har till slut kommit fram till
vad jag anser vara ett adekvat betyg på filmen. – 4/10
Beauty
and the Beast – S01E04 – No Way Down –
Efter att ha räddat Catherine gång efter gång
i olika situationer är det ny Vincents tur att råka
illa ut. Vad som följer är det hittills mest känslosamma
avsnittet i serien. Det är nu Catherine som får
rädda Vincent, eller åtminstone ämnar göra
det, tillsammans med sin vän, självförsvarsinstruktören
Issac som lovar att inte ställa några som helst
frågor om Vincent. Det som är rörande är
hur människor faktiskt kan ställa upp för varandra
utan någon annan orsak än vänskap eller ren godhet
och Vincent får också smaka på hur det
är att bli lite vänligt bemött för en gångs
skull. Man måste inte alltid bedöma människor efter
deras yttre, vilket är en filosofi som jag personligen brinner
lite extra för. Min gamle favoritskådespelare Jeffrey
Combs medverkar i en roll som drivande kraft i det kostymbeklädda
gatugäng – Silks, som har fängslat Vincent
och roar sig med att plåga honom för att visa sin makt.
Naturligtvis slutar allt lyckligt även denna gång, men
det är som sagt kul att man vänder lite på den annars
förekommande dramaturgin lite. Konstrasten mellan Vincents
yttre och inre – hans hjärta, förefaller dock att
vara ännu större än vanligt då hans empati och
osjälviskhet inte känner några som gräsner.
Beauty
and the Beast – S01E03 – Siege – I min
ungdom föjde jag serien Fame med stort intresse,
därför är det lite extra roligt att se Albert
Hauge, som spelade musikläraren Benjamin Shorofsky
i den serien i en annan roll. Det finns många likheter med den
roll han gör här, men det spelar inte så stor roll.
Handlingen i korthet går ut på att någon försöker
driva ut några äldre människor ur sina hem i ett lägenhetskomplex,
för att bygga något bättre, större och finare
och på så sätt tjäna mer pengar. Vincent
råkar av en händelse befinna sig i närheten när
några hejdukar försöker tutta fyr på byggnaden
och så är hela balletten i gång. Catherine
tar förstås tag i fallet och driver det med samma personliga
engagemang som vanligt. Att hon, som åklagare, faktiskt bedriver
polisiär verksamhet är av mindre betydelse även om
man faktiskt retar sig lite på denna miss i realismen. Linda
Hamilton har växt in i rollen lite mer och Ron
Perlman är lika bra som vanligt. Det finns också,
för första gången, paralleller till vår egen
verklighet och vikten av att sätta ner foten och säga ifrån.
Jag tänker förstås på nazityskland och koncentrationslägren
vilket är ganska tydligt vid ett par tillfällen. Hur som
helst tycker jag att det här var ett riktigt lyckat avsnitt och
faktiskt det bästa än så länge. Självklart
inte lika viktigt som det första, där all grundläggande
information om karaktärerna lades, men bättre på alla
andra plan. Dock blir Vincents räddande av Catherine,
åtminstone när han springer till hennes undsättning,
lite tjatig då det är i princip samma bildmaterial som
vi sett tidigare. Men man kan väl inte få allt antar jag.
Thick
as Thieves – Filmer om komplicerade kupper, stötar,
rån eller vad man nu vill kalla det är oftast av ett stort
intresse för undertecknad. Det är intressant att se hur
rånarna förbereder sig och hur de till slut lurar alla
de tekniska hinder som egentligen borde göra stöten totalt
omöjlig. Här är det Morgan Freeman
som är själva hjärnan bakom stöten som ska utföras
tillsammans med Antonio Banderas. Det fungerar väl
sådär, det blir rejält segt i långa partier
och själva stöten är heller inte tillräckligt
komplicerad för att vara riktigt underhållande. Morgan
Freeman går på tomgång och levererar inte
sin fulla potential, man får ungefär vad man kan förvänta
sig men inget mer. Antonio Banderas antar rollen
som eldig spanjor, och det är ju heller ingen direkt utmaning
för honom. Naturligtvis avslöjas heller inte allt för
tittaren och slutet blir en uppvisning i twists i vanlig ordning,
vem lurar egentligen vem, och vem är egentligen mästaren
bakom planen. Jag tycker dock att det blir lite platt, lite intetsägande
och enkelt för att vara den typen av film vilket också
avspeglar sig på betyget. – 5/10
Beauty
and the Beast – S01E02 – Terrible Savior –
Någon räddar en gammal kvinna från ett par slynglar
i tunnelbanan och genast är skriverierna om ett monster som bestraffar
ogärningsmännen igång. Catherine anar eller
rättare sagt misstänker att det är Vincent
som ligger bakom med tanke på offrens sår och de minnen
hon har efter att han räddat henne från skurkar. Vincent
bedyrar sin oskuld och spåren leder istället till en grupp
medborgarrättskämpar i vit basker. Catherine ställs
därför inför ett dilemma, hon kan inte tillåta
att kloakerna och de underjordiska gångarna genomsöks efter
som Vincent och hans värld då riskerar att bli
avslöjad med de konsekvenser detta skulle ha till följd.
Ett klart underhållande avsnitt även om ett par av skådisarna
verkligen inte levererar det man skulle önska. Det märks
att det inte är så där välregisserat men det
är ändå charmigt och jag ser helt klart fram emot
nästa avsnitt!
Wallander:
Kuriren – Det här är troligen den sämsta
av alla Wallanderfilmerna så långt. Själva
historien är väl inte sämre än vad den brukar
vara och inte bättre heller för den delen och det är
inte den som är det stora problemet. Framförallt är
det skådespeleriet jag hänger upp mig på. Flera av
karaktärerna är så trötta och ointressanta trots
att det faktiskt borde vara det motsatta att man inte orkar bry sig
särskilt mycket om vad som händer. Att Wallander
själv känns alldeles utsliten och åldersnojig kommer
heller inte alls till sin rätt. Det är lite väl enkelt
och utan det djup som man är vad vid från de tidigare filmerna.
Jag vet att det går lite emot vad jag började skriva men
det är som det är. Hur gärna jag än vill kan jag
inte förlika mig med den här filmens brister, men eftersom
huvudkaraktärerna är så väletablerade räddas
ändå filmen från ett totalt fiasko. – 5/10
Dragonball:
Evolution – Det här är en ganska klassisk
berättelse egentligen, fylld av fantasy och österländsk
mystik. Själv grunden går ut på att den som samlar
ihop sju så kallade Dragonballs, det vill säga alla som
finns, får önska sig en Gudomlig önskning. Naturligtvis
är den onda Piccolo på jakt efter bollarna för
att väcka en inspärrad ondska som ska förinta världen.
Mot honom står Goku, som inte riktigt vet varför han är
speciell, men han inser snart att det är han som ska stoppa de
ondskefulla planerna. Han är förstås uppfostrad av
sin farfar och mycket skickligare på Kung-Fu än vad han
själv inser. Allt som allt är det här en ganska trevlig
film som man lätt kan fördriva tiden med, den är lite
för ungdomsvinklad för min smak, men själva grundstoryn
är hur underhållande som helst. – 6/10
Beauty
and the Beast – S01E01 – Once Upon a Time –
Jag tycker det är ett trevligt initiativ av Noble
Entertainment att släppa den här klassiska serien från
sent åttiotal! Varken Ron Perlman, som spelar
Vincent – som väl får anses vara odjuret
i sammanhanget, eller Linda Hamilton var väl
egentligen några stora namn vid den här tiden. Linda
Hamilton hade förvisso gjort Terminator,
som ju blev en stor kultklassiker med tiden och några få
inhopp i polisserien Hill Street Blues, Ron
Perlman i princip några småroller i olika TV-produktioner.
I första avsnittet får vi stifta bekantskap med karaktärerna,
självklart framstår Vincent som den snällaste
på jorden och alla andra i den ”riktiga” världen,
ovanför den underjordiska verklighet som han bebor, som extremt
ytliga. Kontrasten mellan Vincents yttre och hans inre är
därför mycket stor, vilket är en absolut nödvändighet
i en TV-produktion med ungdomar som främsta målgrupp. Det
känns fruktansvärt daterat, och då pratar jag inte
enbart om frisyrer och annat som hör saken till utan även
om tekniska aspekter såsom kameravinklar och dramaturgiska avseenden.
Hur som helst är det en riktigt charmig inledning på serien!
Watchmen
– Filmer om superhjältar är något som jag brukar
finna mycket intressant! Tyvärr brukar jag också bli gruvligt
besviken och det här är inget undantag. Den här bygger
på en serietidning, eller grafisk novell som en del förståsigpåare
menar att det handlar om, som jag inte läst. Jag är dock
av den uppfattningen att om inte filmen kan stå på egna
ben utan specifika förkunskaper om förlagan är det
åtminstone ett halvt misslyckande. Hur som helst är det
här en ganska lång film som lider av en hel del problem
som jag inte kan förlika mig med. För det första hade
jag förväntat mig en actionfilm, men tempot i filmen är
på tok för lågt och det dröjer inte särskilt
länge innan det blir segt. Karaktärsutvecklingen tar alldeles
för lång tid och det är en hel del karaktärer
som ska beskrivas, deras relation till varandra etc. Jag tycker mest
att det spretar åt alla håll och det är svårt
att få något egentligt sammanhang. För det andra
är sminket under all kritik, inte nog med att människor
som ska se gamla ut, ser riktigt konstgjorda ut, det är också
ett övergripande problem med andra karaktärer. De är
helt enkelt gömda under allt för mycket uppenbart smink
och det är inga problem att se hur fejkat det är. För
det tredje så spelar i princip alla i hela filmen över
ganska rejält. Jag inser att mitt andra och tredje klagomål
säkerligen är medvetna val från filmskaparna (hoppas
jag i alla fall), troligen för att ge filmen serietidningskänsla,
men jag gillar det inte ändå. Till filmens fördelar
får väl nämnas att en del effekter var ganska coola
och… ja, det var väl det förresten… Nej, det
här var inget som tilltalade mig! – 4/10
Patrik
1,5 – Göran och Sven har blivit
godkända som adoptivföräldrar, det är bara det
att det inte finns några länder som accepterar homosexuella
föräldrar som mottagare. Nedstämda tror de att allt
hopp är ute tills en dag när det kommer ett erbjudande per
brev. Det är Patrik 1,5 som behöver nya föräldrar
och Göran och Sven skiner åter upp. Problematik
uppstår dock när Patrik, en tonåring på
femton år står utanför dörren och det klargörs
att det rör sig om ett komma som hamnar fel i de byråkratiska
kvarnarna. En ganska absurd handling egentligen och jag hade inga
större förväntningar på filmen. Den var dock
(nästan) hur bra som helst och man blandar tragik och komik på
ett mycket effektivt sätt, ena stunden kan man sitta men en fuktig
ögonvrå för att i nästa brista ut i skratt. Det
finns också mycket flirtande med våra fördomar, som
gång efter annan är både fullständigt vidriga
och hur korkade som helst. Tänk att människan inte har kommit
längre än att hon måste göra fullständigt
befängda (o)logiska antaganden om det hon inte förstår.
Jag tänker förstås på den homosexualitet som
filmen, i mångt och mycket, fokuserar sig omkring. Hux flux
är Göran och Sven inte bara bögar
utan även pedofiler till exempel. För min egen del kom jag
till insikt om att jag inte är riktigt komfortabel med att se
manlig homosexuell kärlek gestaltas på ett så närgånget
och intimt sätt som i filmen, det är mitt problem och även
om jag rationellt förstår att det är en fullständigt
naturlig sak, tar min emotionella sida över i det här fallet.
Både Gustav Skarsgård och Torkel
Petersson (Jalla Jalla) är förstås
lysande i sina roller och det bidrar så klart till mina obehagskänslor.
Hur som helst är det en riktigt riktigt bra film! – 9/10
Horrible
aka Absurd aka Rosso Sangue – Som jag tidigare konstaterat
så hyser jag någon form at hatkärlek till Joe
D’Amatos filmer. Jag finner dem mycket underhållande
även om de oftast är fasansfullt dåliga med ett manus
som är irriterande tvådimensionellt – i bästa
fall! Det här är inget undantag och den som redan sett en
eller två D’Amato-filmer kommer att känna
igen sig genast. George Eastman spelar huvudrollen
som Mikos Stenopolis, en man vars blod koagulerar
så snabbt att han i det närmaste är odödlig.
Prästen, som verkar vara den ende som vet hur det egentligen
ligger till påstår också att hans inre organ regenereras
om han skulle skadas och att han enbart är sårbar i hjärnan!
Krystad historia eller hur? Det vi bjuds på är några
uppfinningsrika mord som ser ganska bra ut, en bandsåg och en
hacka är till exempel två av de redskap som används.
Blodet ser aningen för konstgjord ut för min smak och till
skillnad från de flesta andra filmer i genren använder
D’Amato sig gärna av hjärnsubstans. Det blir
lite geggigare och lite kletigare än i den genomsnittliga slashern.
Men trots alla fel och brister i filmen (jag skulle vilja undersöka
hjärnan på George Eastman som har skrivit
filmen) som är så osannolika och orealistiska, finner jag
filmen ändå klart underhållande. Det är precis
en så film som det är svårt att sätta ett rättvist
betyg på, det är enormt dåligt, men ändå
underhållande! – 4/10
Push
– I nazityskland påbörjades en rad experiment för
att göra vapen av människor med speciella förmågor
för vi reda på i filmen inledningsskede. Resten av filmen
utspelar sig sedan i en framtid som kanske inte ligger allt för
långt in i framtiden men där dessa människor är
ett faktum och där ”divisionen” fortsätter försöker
lyckas med det som tyskarna misslyckades med. Det finns olika typer
av de här människorna, en del tränger in i andras hjärnor
och kan få dem att tro vad som helst, en sorts hjärntvätt
helt enkelt, andra kan skåda framtiden eller flytta saker med
tankekraft. Det finns också, sniffare, skuggare, blödare
och en hel massa till olika sorter och det är faktiskt ganska
underhållande att se vad författarna till historien har
kommit på! Det är en fartfylld actionhistoria där
det goda ställs mot det onda, några få som motsätter
sig ”divisionen” det vill säga regeringen, så
det är väl ingen ovanlig struktur på det sättet.
Det finns också en tredje grupp, ett slags maffia som jag fattar
det som också vill komma åt den väska som filmen
i mångt och mycket går ut på att lokalisera. Jag
gillar den här typen av Science Fiction och jag fann filmen mycket
underhållande! – 8/10
The
Girl in the Park – När Maggie är
tre år gammal försvinner hon utan ett spår i parken
när mamman (Sigourney Weaver) vänder bort
huvudet för ett ögonblick. Sexton år senare är
saknaden efter dottern fortfarande stark och mamman har inte varit
sig lik sedan dess. På stan möter hon en ung kvinna som
hon tycker sig känna igen… Ungefär så där
kan man väl beskriva den här filmen och den verkar, på
papperet, väldigt stark och nästan ångestframkallande.
Att förlora ett barn måste vara det värsta som kan
hända en människa och att dessutom leva i ovetskap om vad
som verkligen har hänt måste vara än värre. Tyvärr
fokuserar filmen inte så mycket, eller rättare sagt ingenting
alls på de första reaktionerna och känsloutbrotten
som borde följa på en sådan traumatisk händelse,
utan på tiden när Julia (Sigourney Weaver),
börjar tro att hon åter stött på sin dotter.
Det blir en bergochdalbana av känslor och hon ömsom bjuder
in kvinnan att bo hos henne ömsom kastar ut henne. Hon vill gärna
tro att det är hennes dotter det är tydligt och hon lever
upp på ett helt annat sätt än vad hon tidigare gjort.
Det enklaste sättet att verkligen ta reda på hur det ligger
till (dottern hade ett specifikt födelsemärke) undviker
hon dock, kanske för att det är bättre att leva i illusionen
än att få ett svar man inte vill ha. Och det är väl
det sistnämnda man kan ta med sig som sensmoral från filmen
som tyvärr inte levde upp till mina förväntningar.
Några riktigt bra scener helt klart och briljant skådespeleri
från Sigourney Weaver och Kate Bothworth
under stundom men det räcker inte för att rädda den
ojämna filmen från det mediokra träsket. Även
Keri Russell medverkar i en mindre roll. –
5/10
Död
Snö – Redan i inledningsscenerna, ackompanjerade
av Griegs: I Bergakungens sal (som för övrigt
är en rätt skojigt just i en norsk film), blir man osäker
på huruvida filmen är gjord med glimten i ögat eller
inte. Det är onekligen ett komiskt musikval och ihop med, de
faktiskt ganska estetiska bilderna får man nästan en surrealistisk
inledningssekvens. Man klarar dock inte av att hålla kvar denna
känsla och vad som sedan följer är ett virrvarr av
tramsiga dialoger, förutsägbara situationer och fåniga
splattereffekter. Det är inte det att dessa inte set bra ut för
det gör det onekligen av och till, det är bara det att det
antingen är lite för komiska till sin natur eller inte tillräckligt
komiska beroende på hur man ser det. Detta är också
problemet med resten av filmen, men blir inte riktigt klok på
om det är meningen att det ska vara fånigt eller inte.
Mycket av situationerna och bildspråket sker efter mall 1A,
det mesta faktiskt och det finns väldigt lite originalitet och
nytänkande. Man har sett det mesta tidigare i olika sammanhang
och dessutom i bättre filmer. Nytt skulle väl i så
fall vara nazistzombies, men det såg jag å andra sidan
nyligen i Outpost… – 4/10
The
Cycle – Vad får man om man blandar Wrong
Turn och The Texas Chainsaw
Massacre, tar ett knippe Rovdyr, kryddar
med lite The Hills Have Eyes och toppar med lite
Rest Stop? Ja, du har gissat
rätt, man får den här filmen – The Cycle!
Det är väl ingen film som kommer att gå till historien
som något mästerverk och den kommer knappast att räknas
till kultrullarna om några år heller, men den är
ändå underhållande för stunden och om man har
ett fördjupat intresse för just den typ av slasher som går
hand i hand med ovan nämnda filmer, så ska man definitivt
se den. Daryl Hannah medverkar och det är ju
alltid kul att se namn som man verkligen inte förknippar med
den typen av film, i just en sån film! – 6/10
Stardust
– Ett storslaget fantasyäventyr för hela familjen!
Det märks många gånger att målgruppen egentligen
är de lite yngre tittarna och trots detta har filmen fått
en elvaårsgräns. Det finns väl förvisso någon
enstaka scen som kan tänkas vara olämplig för de allra
minsta och en del av moralen i filmen är verkligen förkastligt
om man nu inte förstår att det är en fantasiskapelse
man tittar på. Annars är karaktärerna lagom stereotypiska
för att kännas igen av vem som helst, de är spelade
av duktiga skådisar, Robert De Niro, som mest
verkar vilja tramsa i de filmer han medverkar i nuförtiden, Michelle
Pfeiffer, som gör ett strålande jobb som ond häxa
och så filmens huvudpersoner då, Claire Danes
och Charlie Cox. Ian Mckellen återfinns
förresten också som berättarröst! Den utspelar
sig i en värld som gränsar till vår där magi
är en del av vardagen och den enda överlevande konungasonen
ärver tronen (det är i dessa mordkonspirationer som omoralen
jag talade om tidigare ligger). Det är ett högt tempo och
en trevlig saga, även om det inte är särskilt svårt
att räkna ut hur det kommer att gå eller hur allting hänger
ihop. Men det kan å andra sidan vara skönt att slippa mångbottnade
manus någon gång ibland också! – 8/10
Death
Race – Det här har egentligen ingenting att göra
med Death Race 2000 från 1975, trots att detta
uppenbarligen är källan filmen baserar sig på. Likheterna
filmerna har är väldigt få och när man plockat
bort biljakterna finns i princip bara en maskerad förare och
Roger Corman någonstans i kulisserna kvar.
Den maskbeklädde föraren heter fortfarande Frankenstein
och dennes ärkerival – Machine Gun Joe finns också
med i tävlingen. Sedan är det nog slut på likheter
tror jag. Detta betyder inte att det här inte är en underhållande
film, men den verkar ha mer med filmer som Rollerball,
The Running Man
och The New Gladiators
och deras fokusering på tittarsiffror, att göra. Det är
fortfarande en makaber tävling, med dödlig utgång
för de som misslyckas, men det mest chockerande elementet av
alla, det som gjorde originalet så makaber – poängsystemet
för påkörda människor, är borta. Det hade
förvisso inte fungerat i den kontext filmen utspelar sig i men
lite saknar man allt denna idé. Actionscenerna med bilkörningen
fungerar mycket bra och är hur underhållande som helst,
själva grundhistorien, om Jensen Ames (Jason
Statham) som blir ditsatt för ett brott han inte begått
(mordet på sin fru) bara för att han ska köra tävlingen
och hans hämnd, för det är klart som korvspad att det
blir frågan om hämnd, känns dock lite krystad. Men
man ska inte analysera för mycket, det är underhållning
helt enkelt! – 7/10
Bangkok
Dangerous (2008) – Det här är tydligen en
nyinspelning av Bröderna Pangs film Bangkok
Dangerous från 1999 – av Bröderna
Pang! Det är ju alltid kul när originalregissörerna
får chansen att själva ta tag i projektet som skall göras
om i en ny tappning och jag tycker den här börjar ganska
lovande. Till och med mycket lovande om man tillåter sig att
ta i lite mer. Nicolas Cage spelar huvudrollen som
yrkesmördare, han lever efter fyra regler som i kort går
ut på att inte ställa några frågor, röja
undan alla bevis, inte bli personlig involverad och förbli totalt
anonym mot sina uppdragsgivare. Han gör ett bra jobb och det
blir väldigt trovärdigt, övriga skådespelare
verkar också vara klippta och skurna för sina roller så
på den avdelningen har jag inget att klaga på. Vad som
däremot inte går att undvika att kommentera är hur
förutsägbart slutet blir, inte för att man räknat
ut hur det ska gå redan från början, utan snarare
för att det blir lite väl stereotypiskt och sentimentalt
framåt slutet och filmen tappar tyvärr massor här.
Märkligt nog så är också de avslutande scenerna,
trots att det nog är mest action här (kanske med ett par
undantag) de segaste i hela filmen, det är jättetråkigtfilmat
och det som skulle kunna ha varit riktigt rikigt bra hamnar bara på
knappt godkänt i slutändan! – 6/10
Irene
Huss: Glasdjävulen – Helt klart en av de bättre
filmatiseringarna om kriminalinspektör Irene Huss. Delvis
beror detta naturligtvis på att själva brottet är
mer intressant än vanligt, där ett av spåren leder
till några djävulsdyrkare, som verkar ta sin tillbedjan
till de mörka krafterna väldigt seriöst. Gästskådespelare
är Katarina Ewerlöf som alltid är
duktig. Man märker att hon höjer sig en bra bit över
de andra birollsinnehavarna. De finns inte så mycket familjeliv
i den här filmen som det brukar vara, men det lilla som finns
är underhållande bortom alla gränser! Jag vill inte
gå in i detalj på vad som händer för det vore
att ödelägga överraskningseffekten och därmed
poängen med det hela. Hur som helst gillar jag själva upplösningen
som jag inte såg långt i förväg den här
gången och det är ju alltid roligt om man kan bli lite
överraskad av det man ser på! – 7/10
Irene
Huss: Guldkalven – Åter igen är Irene
Huss privatliv nästan intressantare än själva
mordfallet, eller mordfallen får man väl säga eftersom
det rör sig om flera stycken. Fast det är ju förvisso
intressantare än vad det var både i Eldsdansaren
och Nattrond. Det finns en helt annan överlagdhet
i brotten här som gör det extra intressant. Upplösningen
kommer väl inte som någon revolutionerande omvälvning
men är man ovan vid dylika händelseförlopp kan man
säkert tvivla ända till slutminuterna. Ett par kända
ansikten tittar också in i denna och för oss som tycker
att Tuva Novotny är en vass skådis så
är det förstås en fröjd att se henne framför
kameran igen. Även Linus Wahlgren medverkar,
men jag håller inte honom för att vara någon större
talang på området. En och annan fars klarar han väl
av men att gestalta en trovärdig och någorlunda seriös
roll är honom övermäktigt. Jag kan väl inte påstå
att han är urusel, men värst trovärdig är han
då rakt inte! – 6/10
Irene
Huss: Nattrond – Liksom Eldsdansaren
så kommer den här inte i närheten av Tatuerad
Torso när det gäller en makaber och intressant historia
utan få nöja sig med ett ganska ordinärt mordfall,
åtminstone med polisfilmsmått mätt. Man formulerar
ganska snabbt sina misstankar åt rätt håll så
att säga, utan att för delen veta exakt hut allting hänger
ihop in i minsta detalj. Vägen mot sanningen är förstås
inte problemfri för Irene och hennes barn tycker att hennes äktenskap
verkar vara på väg att krascha och det är väl
just denna personliga inblick som skiljer den här filmserien
mot övriga svenska polisfilmer. Inte för att detta grepp
saknas varken i Wallander, Beck
eller Van Veeteren, men det känns lite extra
närgånget här, mer äkta eller vad man ska säga.
Hur som helst gå sätter man som vanligt dit mördaren
hur säkert som helst i slutändan, men inte utan en del villospår,
också det i vanlig ordning. – 6/10
Fido
– Jag hade inte förväntat mig en riktigt så
tramsig film även om jag förstås visste att Fido
var en zombiehistoria med komiska undertoner. Missförstå
mig inte nu, jag tycker definitivt att filmen tjänade på
att ha lite distans till sig själv och den är många
gånger väldigt rolig i sin tramsighet. Manuset döljer
flera bottnar och man flirtar både med nazitysklands totalitära
samhällsstruktur och den amerikanska drömmen, eller för
den delen den typiska kärnfamiljen. Här handlar det förstås
inte om en hund utan om en zombie istället och parallellerna
är slående! Det finns också en smula moraliserande
som jag tycker funkar i sammanhanget, frågor om en zombie egentligen
är död eller levande och vilken människosyn folk egentligen
har. Men letar du efter en typisk zombiefilm ska du inte se den här,
även om den faktiskt innehåller en del köttätande
också. Nej, det är mer den som vill ha mer efter tanke
och en hyllning och/eller drift med genre, lite i stil med vad Shaun
of the Dead gjorde, som ska ge sig på den här, åtminstone
enligt min uppfattning! – 8/10
Supervulcano
– Den här filmen utger sig föra att vara baserad på
verkliga händelser, det är bara det att de inte inträffat
ännu! Jag tycker det är ett ganska kul drag och filmen är
också delvis uppbyggd som en dokumentär, eller mockumentär,
med intervjuer av överlevande etc. Resten av filmen är dramatiserad
och skildrar de händelser som inträffar före själva
utbrottet och under de första dagarna av katastrofen. Inledningsvis
är tempot ganska segt, men hjag tycker det passar produktionen
och jag blir intresserad av att veta mer. Det är inte bara action
utan eftertanke utan man försöker verkligen ge oss tittare
en kunskap om hur det faktiskt fungerar när övertrycker
i jordens inre byggds upp och tillslut når sådana otroliga
proportioner att det måste ventileras. På det hela taget
känns det faktiskt mycket trovärdigt och bara det faktum
att det faktiskt finns en dylik supervulkan på den plats det
hävdas i filmen gör ju att historien får en helt annan
trovärdighet. – 8/10
10.5
Apocalypse – Jag har tidigare konstaterat att det i
princip finns två typer av katastroffilmer, dels de som rör
sig i ett begränsat område eller plats, såsom The
Towering Inferno, Poseidon eller Avalanche,
eller de som, mer eller mindre, tar det hela till en global nivå.
Här handlar det om den andra varianten av dessa två även
om den globala nivån i det här fallet är begränsat
till Nordamerika. Det är en tät och spännande film,
även om man inte behöver var någon större Einstein
för att räkna ut hur det kommer att gå, det finns
inte rum för några egentliga överraskningar, med karaktärerna
är trovärdiga även om de är väldigt stereotypiska
i sin framställning. Skådespelarmässigt fungerar det
funkar bra och jag stör mig inte ens särskilt mycket på
Dean Cain. Andra stora namn som figurerar är
till exempel Beau Bridges och Kim Delany
som spelar huvudrollen. Det finns inte mycket dötid utan allt
går i en rasande tempo, strax har den ursprungliga katastrofen
– en tsunami – en enorm jordbävning, orsakat nästa
geologiska konsekvens – en tsunami, och så vidare. Och
allting eskalerar, händer det något nytt så kan man
lugnt räkna med att det är ett steg värre än vad
man förut hade framför sig! Effektmässigt är filmen
inte top notch, men jag tycker de datoranimerade effekterna är
ganska charmiga och även om det ingalunda ser riktigt äkta
ut tycker jag att man lyckats bra och med tanke på att det är
gjort för TV, så bra man kan räkna med. Kort sagt:
en hur bra katastroffilm som helst med förödande konsekvenser
och högt tempo! – 8/10
Outpost
– Den här filmen gav mig nästan vibbar av klassiska
Shock Waves, kanske mestadels för att man blandar
en zombiehistoria med den om oövervinnerliga soldater. Här
handlar det om en lite grupp legosoldater som lejs för att garantera
en mans säkerhet under ett uppdrag som går ut på
att hitta en gammal bunker som senast var i bruk under nazitiden.
Hans uppdrag är förstås hemligt för mannarna
men det dröjer inte länge innan det står helt klart
att det är något mystiskt med platsen och när de hittar
en överlevande bland kropparna i bunkern är saken klar.
Han vet mer än vad han berättar! En efter en försvinner
legosoldaterna spårlöst för att sedan dyka upp igen
döda och med lemlästade kroppar. Till en början tycker
jag manuset känns ganska krystat och det finns ingenting som
man inte sett förut, men snart börjar jag bli intresserad
av hur det faktiskt hänger ihop i slutändan. Det räcker
inte riktigt ända fram och det blir lite väl tjatigt i längden,
men på det hela taget tycker jag helt klart att det är
är en sevärd film om man gillar zombiefilmer med lite annorlunda
stuk och inte nödvändigtvis dem där hungriga zombies
hungrar efter mänskligt kött hela tiden. – 6/10
Irene
Huss: Eldsdansaren – Det här var inte alls lika
bra som Tatuerad Torso eller Den
Krossande Tanghästen och lider tyvärr av allt för
slarvigt manusförfattande. Poliserna tvingas göra enormt
korkade manövrar och gärningsmannen slipper genom deras
fingrar, nästan enbart på grund av denna klumpighet. Annars
fungerar skådespeleri och historien i stort mycket bra och det
är roligt att man vävt in lite problematik på hemmafronten
i karaktären Irene Huss (Angela Kovacs).
Man måste säga att det är en imponerade energi hon
har som orkar jobba hur mycket som helst, ta hand om familjen, lösa
problem med mobbing i dotterns klass och dessutom gå ut med
hunden när naturen kallar. På det hela taget en ganska
svag svensk polisfilm alltså även om den naturligtvis är
underhållande som sådan ändå. – 6/10
Irene
Huss: Tatuerad Torso – Den första filmen om kriminalinspektör
Irene Huss (Angela Kovacs) som utlovar att
det här kommer att bli en riktigt bra svensk polisfilmsserie.
Jag har sedan tidigare sett den andra filmen i sviten – Den
Krossade Tanghästen, som var precis det man förväntar
sig av svensk polisfilm, stabil underhållning! Den här
tog ytterliggare ett steg och blev istället riktigt riktigt bra!
Jag tror, i mångt och mycket, att de beror på det ämne
som avfärdas. Det handlar nämligen om något så
makabert som styckmord och med spår inom både polisverksamheten
och läkarkåren känns det nästan som om det skulle
bygga på ett verkligt fall! Hur som helst är det en stark
berättelse, där några verkar veta mer än vad
de erkänner och andra helt enkelt lever dubbelliv. Jag tror nog
att film kan väcka många starka känslor av avsky om
man inte är bekant med berättade historier av extremare
slag. Självklart är en avsky mot det som försiggår
i filmen, de bestialiska styckmorden, en mycket sund känslostämning…
– 9/10
The
Killing Room – Topphemliga experiment är alltid
roliga och kanske i synnerhet när det utförs med nästan
förbluffande precision. Fyra personer stängs in i ett rum
utan att egentligen veta förutsättningarna som gäller.
Dr. Phillips (Peter Stormare) kommer in
i rummet för att förklara experimentets olika faser. Han
berättar att den första fasen redan inletts och att deltagarna
kommer att elimineras en efter en för att slutligen endast ha
en enda deltagare kvar, föga anar de att nästa händelse
kommer att kosta en av deltagarna livet när han plötsligt
plockar upp en pistol och skjuter en av dem i huvudet. Samtidigt observeras
alla händelser av ett forskarteam som just fått in en ny
medarbetare bland sig – fröken Reilly (Chloë
Sevigny). Det är hennes uppgift att dra slutsatser av
det som händer och analysera vad som verligen händer. Det
intressant är att man som åskådare heller inte riktigt
vet vad för resultat som man är ute efter att få fram
av experimentet, mer än att det förstås handlar om
extrema påfrestningar av dem mänskliga psyket. Jag vet
att det förekommit liknande experiment i verkligheten, även
om jag gärna vill tro att man skruvat till dem lite extra för
att få en intressant berättelse att filma. Hur som helst
så trodde jag att jag hade klurat ut hur det hela hängde
ihop ganska tidigt i filmen, men eftersom slutet grundlurade mig,
mer eller mindre, så höjdes betyget faktiskt ett helt snäpp
upp till ett imponerande slutresultat. – 8/10
In
the Electric Mist – Tommy Lee Jones
har alltid varit en favorit som skådespelare. Jag vet inte riktigt
när han började bli det men jag skulle tippa på att
The park is Mine eller Panik i Central Park
som den hette i Sverige åtminstone var ett betydande led i utvecklingen.
Tyvärr har han, under senare år, spelat nästan samma
roll om och om igen och även om han gör det bra blir det
lite för rutinmässigt för att bli riktigt underhållande.
Och på tal om det, om jag enbart skulle beskriva den här
filmen med ett ord skulle det bli just det – rutin! Det är
hyggligt över lag, hyggligt skådespeleri, ganska seg historia,
men hygglig trots allt när man väl får lite kött
på benen och allt det övriga är också hyggligt.
Det sker dock på rutin och det finns inget utöver det vanliga
som kan gripa tag i en. Det blir tråkigt och med en ganska osammanhängande
historia till råga på allt blir det ganska segt och intetsägande.
– 4/10
Outlander
– Jag tycker den här hade potential att bli riktigt lyckad,
vikingar, monster och en man från en annan värld är
ju alla strålande ingredienser i min bok. Tyvärr tar det
aldrig riktigt fart och både historien och karaktärerna
är lite för stereotypiska för min del, jag stör
mig också lite på att man bara var tvungen at väva
in lite sensmoral om att det faktiskt inte är de yttre egenskaperna
hos en varelse (eller monster) som är de väsentliga, även
monströsa varelser kan ha känslor och det som vi människor
gör är kanske inte alltid det rätta. Vilka är
vi att sätta oss över naturen och kräva att allt som
är skapat tillhör oss när det, åtminstone i filmens
värld, finns gott om andra varelser som har minst lika stor rätt
till det som oss? Hur som helst är det väl, trots allt,
en underhållande film för stunden och monstret är
hyggligt gjort. Själva historien kräver att monstret ska
vara någon sorts ljuskälla, vilket jag tycker är lite
misslyckat. Jag kan tänka mig att man skrivit in detta i manus
för att det ska bli ett lite mer fantasifull monster, men jag
tycker det helt klart ser bättre ut de gånger man får
se det utan detta tillägg. För övrigt känns det
som om nivån på filmen aldrig riktigt tar steget från
ungdomsäventyrsfilm till vuxen actionfilm, vilket jag tycker
är lite synd. Men man kan ju inte få allt hela tiden. –
5/10
Skotten
i Knutby: Vägen Hem – Det är naturligtvis
svårt att avgöra hur mycket som är sanning när
det gäller en film baserad på riktiga händelser men
den här känns väldigt trovärdig. Detta beror delvis
på att man valt att varva dramatiserade händelser med intervjuer
av ”riktigt” folk, så att säga. Både
Helge Fossmo och Åsa Waldau får komma till tals så
väl som avhoppare från församlingen. Det är väl
inte den intressantaste dramadokumentären genom tiderna, men
det finns helt klart tillräckligt med substans för att se
filmen och för att fortsätta vara nyfiken på händelsernas
förlopp ända tills filmen är slut. Är man inte
bekant med fallet sedan tidigare, genom medier och annat, kanske det
kan vara lite svårt att hänga med hela tiden eftersom mycket
är ganska starka religiösa skildringar. De kan verka oerhört
bisarra för de som inte tror på samma sak som själva
församlingen gör och rent ut sagt förkastliga och det
handlar, i grund och botten, egentligen om en kulturkrock som i sig
är lika märklig som om det hade gällt naturfolk på
andra sidan jordklotet! En intressant film, men inte så mycket
mera och jag kommer nog aldrig någonsin att se om den…
– 5/10
Wallander:
Skulden – Det här måste vara en av de rörigaste
filmerna om Wallander så långt, åtminstone
med Krister Henriksson i huvudrollen. Det planteras
villospår, som egentligen är så uppenbara att man
hade blivit mäkta förvånad om lösningen hade
varit så enkel, men samtidigt så moraliserar man över
ett mycket känsligt ämne. Är dömda brottslingar
fortfarande brottslingar och värda allt förakt även
efter att de avtjänat sitt straff och således betalat sin
skuld till samhället? Det är naturligtvis en fråga
där man ställer förnuft och emotioner mot varandra.
Hur som helst är det roligt att det äntligen finns någon
inom Ystadspolisen som faktiskt talar skånska även om de
allra flesta verkar härstamma från betydligt nordligare
regioner och talar mer, vad ska jag säga, ”uppländska”.
Samtidigt återfinns det ett större antal riktigt usla skådespelarprestationer
här än vad kan kommer ihåg att jag någonsin
sett tidigare i filmerna om Wallander. Det är naturligtvis inte
bra, men å andra sidan fungerar kärntruppen, med Krister
Henriksson och Lena Endre i spetsen helt
ok, men det finns väl å andra sidan inget annat att förvänta
sig. Det är klart att så rutinerade skådespelare
fixar det här på rutin och det är väl kanske
därför det blir lite lamt i slutändan också.
Sevärt om man gillar svenska polisfilmer, men absolut inte en
av de bästa på området! – 6/10
The
Curious Case of Benjamin Button – Jag gillar filmer
där man tar ut svängarna och tänkte lite utanför
själva lådan så att saga, inget snack om den saken.
Och det här skulle kunna vara en film helt i min smak, om man
rubricerar den som komedi, efter de komiska inslagen, eller som relationsdrama
efter de mer romantiska inslagen spelar mindre roll. En historia där
huvudrollsinnehavare åldras baklänges, det vill säga
föds gammal för att sedan bli yngre och yngre är otroligt
lockande och man hoppas verkligen att det ska lyckas fullt ut! Men
det är inte bara förhoppningar om ett lyckat resultat som
är lockande med en sån film, utan även en nyfikenhet
på hur i hela friden den ska kunna gå till. Visst, man
skulle kunna göra hela filmen med CGI men det är liksom
ingen sport och jag hade blivit gruvligt besviken om detta hade varit
fallet. Nu gestaltas istället huvudrollen av Brad Pitt,
vilket jag på förhand var lite skeptiskt till men han lyckas
faktiskt riktigt bra och är full trovärdig i hela det långa
spannet av olika åldrar som filmen handlar om. Dock känns
det som om det saknas det där lilla extra i historien utan att
jag kan sätta fingret på vad det är. Historien är
intressant, kärleksdramat är gripande, och upplägget
rent allmän, som berättas i form av en tillbaka blick egentligen
är också helt ok. Kanske är den lite för lång
med sina nästan tre timmar eller så gör längden
att tempot stundtals blir lite väl långsamt. Hur som helst
borde det här ha blivit betydligt bättre än vad jag
till slut upplevde det som och förutom Brad Pitt,
medverkar förresten också Julia Ormond
och Cate Blanchett i riktigt bra rolltolkningar!
– 5/10
Telefon
– Tills alldeles nyligen trodde jag att det var en omöjlighet
att någonsin hitta den här på DVD och mitt sökande
efter den kan väl närmast jämföras med den på
den heliga Graal. Under dessa förutsättningar är det
förstås lätt till att man tränger undan vissa
fakta och istället tar för givet att alla minnen man har
är positiva, så här med facit i hand kan jag förstås
konstatera att så inte är fallet. För även om
det här var en av min ungdoms favoritfilmer så är
det en typ av film som egentligen aldrig har tilltalat mig nämnvärt
– en spionthriller. Som sådan tillhör den förstås
trots allt toppskiktet för undertecknad, men det blir ändå
en liten krock av värderingar och subjektiva bedömningar
av det hela. Charles Bronson, som var den förste
filmhjälten mitt hjärta vurmade lite extra för gör
naturligtvis bra ifrån sig och Donald Pleasence
fungerar mycket bra som filmens, något enfaldiga, skurk. Det
som däremot saknas är lite djup i historien, att den ryske
majoren (Bronson) ska förhindra att det tredje
världskriget bryter ut genom att likvidera Pleasence
rollkaraktär är självklarheter, men lite mera underbyggda
motivationer vore kanske på sin plats. Absolut ingen dålig
film, och självklart en som måste finnas i filmhyllan hos
varje sann Bronson-fantast, men den känns klart
daterad och nästan lite naiv i sitt sätt att gestalta datorernas
definitiva intåg som lagringsmedia. Jag vill gärna sätta
ett högre betyg men förmår mig inte att peta dit mer
än: – 7/10
Martyrs
– Nu vet jag inte om det här fortfarande är den senaste
i raden av omtalade skräckfilmer från Frankrike, och i
synnerhet inte när det läses, men den ingår helt klart
i en våg av sällsynt framgångsrika filmer just därifrån.
Den har fått grymt bra kritik om man letar runt lite på
nätet och tittar på vad ”vanligt” folk sagt
om den, samt betygsatt den med. Så här, precis efter att
jag äntligen sett de och det men enorma förväntningar,
måste jag säga ”Va!? Var det här allt jag fick?”
Besvikelsen är alltså stor och den kommer inte i närheten
av varken Ils aka Them eller Haute
Tension, framförallt inte Inside
och inte ens Frontier(s)!
Jag fann den rejält seg och när det väl började
bli intressant växlade man över till ett annat spår
som stannade upp tempot igen. Visst, en del makeup effekter var riktigt
bra, men andra var å andra sidan inte särskilt bra alls,
jag tänker närmast på gamla sår som nästan
ser ut som om de är påmålade på armar och ben
med tuschpenna eller liknande. Spänningen som handlingen insinuerar
är nästan helt frånvarande och de groteska tortyrmetoder
som används påverkar knappast heller. Det är filmat
utan känsla helt enkelt och det blir i slutändan ganska
tvådimensionellt, jag hade gärna sett lite mer djup i historien:
Vem? Varför? Etc. – 5/10
Frankenstein
2000 aka Return from Death – Av någon underlig
anledning finner jag en nästan onaturlig fascination för
Joe D’Amatos filmer, vare sig det handlar om
hans helpornografiska rullar eller filmer som den här, där
det istället handlar om en fasansfullt dålig slasherhybrid
som verkligen går över gränsen till kalkonfilmerna
underhållande land. Han regisserar här under pseudonymen
David Hills, som han också gjorde Ator
The Invincible under om jag inte missminner mig. Karln hade
ju hur många pseudonymer som helst! I vilket fall som helst
kommer jag på mig själv med att, redan i filmens inledning,
sitta med det där småflinet på läpparna som
man nästan skäms över att avslöja när det
gäller en film som denna. Lite senare övergår det
till rena skrattsalvor och jag hoppas verkligen att det inte är
gjort på fullaste allvar alla gånger. Historien, som D’Amato
också har skrivit själv under en helt annan pseudonym,
är ibland så urbota korkad att man bara kan skratta åt
eländet. Men, för att återknyta till fascinationen,
så finner jag det här, trots bättre vetande, synnerligen
underhållande. Detta gör förstås ett betygssättande
svårt då två olika synsätt ska samlas under
ett och samma betyg, men jag gör ändå ett tappert
försök att vara hyggligt rättvis. – 5/10
Journey
to the Center of the Earth 3D – Det här är
förstås inte den enda filmatiseringen som finns av den
här klassiska Jules Verne berättelsen men
det är första gången jag ser den gestaltas som 3D.
Detta är tyvärr inget som är till filmens fördel,
då själva 3D effekterna faktiskt är ganska illa utförda.
Jag tycker mest det blir jobbigt att koncentrera sig eftersom själva
bildkvalitén automatiskt blir lidande av denna 3D teknik. Filmen
i övrigt är väl en ganska typisk äventyrsmatiné,
inget som överraskar och heller inget som utmärker den utöver
det vanliga. Handlingen kanske är lite tunn och det verkar som
om man förlitat sig på att effekterna ska göra filmen.
Då menar jag förstås inte nödvändigtvis
3D effekterna, utan även övriga saker såsom miljöer
och djuren som bebor de innersta platserna av vår planet. Totalt
sett en besvikelse, men kan funka som underhållning för
stunden om man inte har alltför höga krav. – 5/10
Hotel
for Dogs – Någonstans i botten ligger en tragisk
historia om ett syskonpar som avverkat en mängd olika fosterföräldrar
på rekordtid. Dessutom har de en hund – Fredag,
som de älskar över allt annat och som försätter
dem i trubbel gång efter annan. Hur som helst blir det en sockersöt
historia om hur detta syskonpar räddar den ena hunden efter den
andra från hundpatrullens klor (haha) och förvarar dem
på ett gammalt övergivet hotell som de rustar upp för
hundarnas behov. Givetvis går det hela åt skogen någon
gång under historiens gång och lika självklart är
det att det kommer att sluta lyckligt. Trots detta är det underhållande
och väldigt gripande att se hur syskonen, som verkligen befinner
sig i mer trubbel än vad de förtjänar, offrar allt
för att rädda sina älskade hundar. Ögonvrårna
fuktas lätt, och jag tycker inte ens om hundar och det är
faktiskt lite intressant hur man i slutändan ska få det
att sluta lyckligt. Inte de stora dragen kanske, de är rätt
uppenbara, utan snarare detaljerna som ska binda samman allting. –
6/10
Resurrecting
the Champ – Efter att ha sett en trailer på denna
hittade jag den ganska billigt någonstans och tänkte att
jag väl kunde införskaffa den, trailern hade ju helt klart
varit lockande! Samuel L. Jackson är ju alltid
bra och han utgör väl ingen direkt besvikelse här heller,
möjligen är hade röst en smula överdriven och
lätt att genomskåda som falsk och sminkeffekterna som ska
få honom att se riktigt gammal ut är heller inte helt klockrena,
men det är ju knappast hans fel. Något som absolut inte
påverkar omdömet negativt är att filmen centrerar
sig kring grävande journalistik, vilket jag finner oerhört
underhållande att se på film. Men detta är bara ett
yttre skal, en ursäkt för att kunna berätta den egentliga
historien, för det finns helt klart ett moraliserande invävt
i historien och framåt slutet är det nästan omöjligt
att missa det. Hur som helt var det en klart stabil rulle även
om den inte uppfyllde mina förväntningar helt och hållet.
– 6/10
Bagdad
Café aka Out of Rosenheim – Ibland är det
skönt att titta på en film som man inte har några
som helst förväntningar på och det här är
precis en sån! Ännu bättre blir det när det man
ser på faktiskt visar sig vara snudd på mästerligt
redan i inledningsscenerna, vilket naturligtvis medför att förväntningarna
skjuter i höjden blixtsnabbt. Man fasar förstås för
att det ska vara endast inledningen som är magnifik och att man
inte förmått fullfölja denna känsla hela filmen
igenom. Här kan man säga att man nästan klarar biffen,
men inte riktigt. Det är trollbindande och udda, för att
inte säga skruvade, karaktärer som framställs av mycket
skickliga skådespelare. Det är väl ingen sån
där riktigt superkändis, förutom möjligen Jack
Palance, som medverkar, men det är absolut ingen nackdel.
Man ser ändå inte skådespelarna framför sig
då de helt och hållet smälter in i sina roller. Men
hur var det med min fasa då? Håller filmen hela vägen?
Nja, det tycker jag inte riktigt att den gör, men å andra
sidan är det oerhört svårt att bibehålla den
initiala närvaron filmen inleder med. Den tappar lite framåt
slutet då den blir lite för lycklig och typisk för
min smak, men på det hela taget är det helt klart en mycket
bra film! – 8/10
Dead
& Buried – Onekligen en klassiker i skräckfilmssammanhang
och eftersom jag faktiskt inte hade sett den tidigare var mina förväntningar
enorma. Jag hade heller inte full koll på vad filmen egentligen
handlade om men det gick inte särskilt många minuter förrän
mina misstankar formulerades. Jag vill inte påstå att
jag hade alla detaljer klara för mig direkt, utan vissa saker
fick allt vänta på sig. Dock kom inget av avslöjandena
filmen gör framåt slutet som något oväntat.
Men oavsett om överraskningseffekterna uteblev på grund
av detta så är det helt klart en stabil rulle med bra skådespeleri
och ett välskrivet manus av Dan O’Bannon
som gör att det faktiskt blir ganska spännande längs
vägen. Effektmässigt fungerar filmen också mycket
bra och vid ett par tillfällen kan jag inte låta bli att
undra hur i hela världen de lyckades att göra det där
så realistiskt. Det finns dock även något tillfälle
när det är under all kritik i detta avseende men då
får man trösta sig med att filmen faktiskt gjordes redan
1981! – 7/10
The
Unborn – Det här är en film som onekligen
ser ut som om det vore en nyinspelning av en asiatisk spökfilm,
men mig veterligen är det faktiskt inte det. Dock förekommer
det tveklöst en eller två scener där man ohämmat
stjäl från asiatiska förlagor. Jag tycker inte att
det påverkar filmen i varken positiv eller negativ riktning
egentligen, men det är klart, har man sett de asiatiska filmerna
försvinner ju själva överraskningseffekterna lite.
Annars är det väl som moderna spökfilmer är mest,
man kanske får se lite mer lite tidigare än vad som är
brukligt, men det är inte speciellt svårt att räkna
ut hur det hänger ihop och överraskningseffekterna är
lagom frekventa. Man bjuds på en stabil film helt enkelt, inget
revolutionerande på något sätt, men om man är
mer obekant med genren än luttrade skräckfilmsfantaster
kan man säkert få sig ett par hjärtklappningar. Godkänt
men inte så mycket mer. Gary Oldman medverkar
förstås i en liten roll och det är alltid ett extra
plus i kanten. – 6/10
JCVD
– Det här är en film som jag hört oerhört
mycket gott om och som sådan är det klart att mina förväntningar
på den var skyhöga! Som vanligt ska man dock passa sig
för förväntningar och se filmerna förutsättningslöst,
något som ibland är lättare sagt än gjort. Hur
som helst levde filmen, i alla fall nästan, upp till mina förväntningar
om Jean-Claude Van Damme som skådespelare och
jag har sällan eller aldrig sett honom plocka fram sån
känslor som han visar här, ur bagaget. Magnifikt verkligen!
Vidare är själva historien intressant berättad och
vi får följa den ur många olika synvinklar: vittnen
såväl som ur Van Dammes egen. Inte nytt
och revolutionerande kanske, men helt klart ett grepp som man inte
förväntar sig av en produktion med Van Damme
i huvudrollen. Klart uppfriskande. Tyvärr faller det lite på
att själva historien i sig är lite väl mager och at
man kanske gör det lite lätt för sig några gånger.
Det handlar kanske om detaljer, men det är onekligen viktiga
detaljer och hade man bara fått dessa rätt skulle filmen
mycket väl ha kunnat generera ett topp betyg. Som det är
nu får den nöja sig med 7/10
The
Fury – När jag köpte den här filmen
för ett bra tag sedan trodde jag att jag redan hade sett den
och lät därför plasten vara på ett bra tag. Häromdagen
skulle jag se om den men döm om min förvåning när
jag upptäckte att jag hade en helt annan mardrömsjakten
i åtanke! Det här är i alla fall en film av Brian
De Palma, som en gång i tiden (och fortfarande också
kanske) fick åtnjuta sig epitetet Hitchcocks
arvtagare, och här är det faktiskt inte svårt att
förstå varför! Inte för att det är så
väldigt spännande eller för att filmen är mästerlig
på något sätt utan snarare för att bildspråket
påminner starkt om Hitchcocks stil. Det är
svårt att förklara så jag tror faktiskt att jag låter
bli, det är bara en känsla jag får helt enkelt. Hur
som helst är det en riktigt underhållande historia med
Kirk Douglas i huvudrollen och som behandlar både
politiskt rackarspel och övernaturlig telekinesi. Däremellan
finns också lite konspirationsintrig och några vanliga
actioningredienser för del delen. Ingen topprulle kanske även
om den faktiskt börjar riktigt lockande. Tyvärr tappar den
mest hela tiden från öppningsscenen till slutet men är
ändå en klart sevärd rulle om man är intresserad
av genren! – 5/10
Untracable
– Redan när jag skrev om .com
for murder kunde jag konstatera att jag gillade filmer där
datorer, och överjävliga hackers i största allmänhet,
porträtteras. Eller så var det egentligen mycket tidigare,
när jag såg Wargames första gången
och jag blir heller inte förvånad om jag skrev någon
rad om det angående Wargames
2. Nåja, Det här är helt klart en katt och råtta
lek mellan polisens datorexpert och en bestialisk mördare. Det
roliga med filmen är själva upplägget kring morden.
Man använder Internet, som verkligen ligger rätt i tiden,
som mordscen och själva tillvägagångssätten är
faktiskt lika brutala som genialiska. Det gör nästan ont
i kroppen att se på att par av avrättningsmetoderna och
det tror jag vi har filmer som Saw
att tacka för. Man skulle kunna säga att det här helt
klart tillhör den nya genren tortyrskräck, även om
det också är en ganska ordinär polisthriller där
FBI jagar mördaren, även om detta sker mer genom datorer
än med fysisk jakt (som visserligen också förekommer).
På det hela taget en ganska effektiv thriller med brutala mordsekvenser
värdiga en hardcore horror-fan fast kanske lite för standardiserad
grundhistoria för att nå riktigt hela vägen! –
7/10
Mum
& Dad – Det mest kända exemplet på en
film med liknande handling måste väl vara Wes Cravens
People Under the Stairs från 1991. Ett par med väldigt
speciella idéer om hur familjen ska se ut kidnappar en ny dotter
som ska uppfostras till att göra precis som de nya föräldrarna
vill. Det finns inte utrymme till någon som helst olydnad då
straffen är hårda, brutala och väldigt smärtsamma!
Miljöerna är riktigt effektiva och mycket trovärdiga
och man kan nästan känna smärtan som bestraffningarna
måste generera. Jag kommer nästan att tänka på
den misär som vi fick ta del av i kortfilmen Filthy
men samtidigt är det pedantiskt rent i andra delar av huset.
Pappans egna tortyrkammare påminner kanske mer om Hostel
eller liknande och även om man inte direkt får se någon
fysisk åverkan är det riktigt obehagligt att titta på.
Det handlar heller inte bara om de fysiska bestraffningarna utan om
hela den perversa situationen där pornografisk film visas i samband
med frukosten på köks-tvn, eller hur pappan onanerar i
ett stycke kött som han just skurit loss från ett offer.
Det är hela tiden en mycket Sado-erotiskt ladda film. Har man
själv den läggningen finner man det säkert väldigt
eggande, medan vi andra får nöja oss med en magnifik uppvisning
i ångest! – 8/10
Crazy
Eights – Den här filmen bjuder egentligen inte
på något nytt, men skådespelarinsatserna är
hyggligt stabila och det är ju alltid ett plus i kanten. Handlingen
påminner en hel del om många av de asiatiska spökfilmerna
som sköljt över västvärlden de senaste åren,
men man har missat att ge filmen den spänning som brukar åtfölja
de asiatiska filmerna. När man ser filmen kommer man också
att tänka på ett flertal andra filmer som verkar ha varit
inspirationskälla men det går att ignorera. Det som däremot
är svårare att bortse ifrån är hur ologisk filmen
är och hur mycket den underskattar sin publik. Det är ingen
konst att räkna ut alla ”mysterier” i filmen långt
före att karaktärerna själva gör det. Miljöerna
är dock riktigt bra och man kan lätt förställa
sig att ett gammalt nedlagt sjukhus (med tvivelaktig forskning i källaren)
skulle se ut på det viset. Vad som är svårare att
förstå är hu ljuset kan skina in genom de gallerförsedda
fönstren när man befinner sig två våningar under
marken? Men det är som sagt stabilt skådespeleri och flera
kända namn medverkar. Bäst intryck gör tveklöst
Dina Meyer, men även Gabrielle Anwar
och den gamla porraktrisen Traci Lords. – 5/10
Rovdyr
– Förvisso levererar den här norska filmen inget nytt
till filmhistorien som filmer som Texas
Chainsaw Massacre, Wrong
Turn, med flera inte redan har gjort, men den gör det riktigt
bra! Det betyder förstås inte att det är en kopia
rakt av utan att det trots allt finns lite egna saker i den också.
Jag vill inte gå in i detalj vad man har lånat och vad
som är eget i filmen men låt oss säga att man i och
med att man påstår att filmen utspelar sig 1974 har man
gjort en referens till Texas Chainsaw
Massacre, själva handlingen däremot påminner mera
om remaken av nämnda
film än om originalet.
Något som jag initialt hade problem med var språket, jag
brukar generellt inte ha problem med språk som skiljer sig från
mängden (där förstås engelska är det allra
vanligaste i sammanhanget), men här störde jag mig lite
på att jag nästan inte fattade ett enda smack av vad som
sägs, och jag som brukar vara ganska bra på norska!? Nåja,
eftersom nästan all väsentlig dialog ligger i början
av filmen och att spänningen kommer fram under andra halvan gör
det inte så mycket. Jag vill också påstå att
det här är beviset på att man kan göra riktigt
bra (och spännande) film med väldigt enkla medel, allt som
krävs är några hyfsat bra skådisar, en skog
och väldigt realistiska effekter, några av dem är
rent ut sagt häpnadsväckande! – 8/10
Lucky
Number Slevin – Den här filmen fick oerhörd
uppmärksamhet av min närmaste omgivning när den kom
men jag såg aldrig den. Jag var allt för upptagen med att
tycka illa om Bruce Willis vid tidpunkten och kunde
inte förlika mig med ytterliggare en film men honom just då.
Det är så klart en överdrift, men visst låter
det som en bra ursäkt? Hur som helst har jag nu tagit tag i saken
och bildat mig en uppfattning om filmen. Jag finner den väl inte
vara en lika religiöst laddad upplevelse som de omdömen
som presenterades för mig i samband med att filmen var ny, men
det var helt klart en underhållande film den saken är klar.
Stilen ligger lite åt Noir-hållet och det är väl
ingen stil som jag brinner extra mycket för men det är snyggt
och även om historien till en början är lite rörig
faller alla pusselbitarna på plats när filmen är slut.
Det är troligen inget jag kommer att se om inom en snar framtid,
men helt klart en värdig rulle att ha i bagaget. Referensramen
har utökats ett litet snäpp och det måste betecknas
vara något positivt. Förutom Bruce Willis
medverkar också Lucy Liu men de största
plustecknen står ändå Morgan Freeman
och Ben Kingsley för. – 6/10
The
News Movie aka The Onion Movie – När man ser en
komedi som har ordet “movie” i titeln kan man nästan
alltid räkna med att det handlar om ganska galna och parodiska
komedier. Onekligen är det också så att dessa inte
brukar vara särskilt bra och ju nyare filmerna är desto
sämre är de. Det verkar bara finnas ett visst antal skämt
att tillgå och i samma takt som dessa återanvänds
försämras kvalitén på filmerna med kvadraten.
Döm därför av min förvåning när jag
hittade denna pärla! Inte för att alla skämt känns
purfärska men det finns ändå en helt annan medvetenhet
i filmen är i de flesta andra ”movie” filmer som
finns där ute. Det är en ganska provokativ film, och då
kanske framförallt mot amerikanska värderingar. Flaggan
vajar förstås en del i bakgrunden, men satiren är
så pass slående att det liksom inte riktigt går
att ta det på riktigt allvar. Man driver med allt och alla och
eftersom själva grunden i filmen är nyhetssändningar
kan man få med lite allt möjligt i historien. Det blir
lite grand som sketcher sammanbundna med en röd tråd. Visst,
det finns ett par tillfällen då jag tycker man har gått
lite för långt och det faktiskt blir lite osmakligt, men
de gångerna är lätt räknade och kommer också
att avspegla sig negativt på betyget. Bland de mest kända
ansiktena hittar vi – i pyttesmåroller, Michael
Bolton och Steven Seagal. –
9/10
Legally
Blondes – Jag är väl egentligen inget större
fan av Legally Blonde från 2001 och absolut
inte av uppföljare från nåt år senare men dessa
filmer stoltserar åtminstone med Reese Witherspoon
som faktiskt är en riktigt duktig skådespelerska. I den
här tredje filmen är hon dock inte med och själva produktionen
är också bra mycket barnsligare än i de tidigare filmerna.
Faktum är att det var med nöd och näppe att jag såg
färdigt den, eller rättare sagt så var det en viss
punkt i filmen där jag började ignorera det övertydliga
skådespeleriet och de karikatyrmässiga karaktärerna
och började fnissa åt de komiska (och rejält förutsägbara)
situationerna istället. Har man sett de tidigare filmerna kommer
man snabbt att känna igen sig även om det inte fungerar
lika klockrent här. Själva huvudhistorien handlar om två
tvillingar från Storbritannien som anländer till USA, (Elle
Woods kusiner faktiskt) och ska gå på samma skola,
som nyligen återhämtat sig efter kusinesn framfart. Naturligtvis
blir det förvecklingar då skolans populäraste tjej
inte kan tolerera att de får mer uppmärksamhet än
hon. Maktkampen trappas upp och det står förstås
redan från början helt klart vilken utgången kommer
att bli. Fånigt och överspelat, bedårande och tramsigt
är det, men faktiskt ganska underhållande mellan varven.
Inget som kommer att gå till historien men som avkoppling en
stund när man inte har något annat för sig duger den
till. – 4/10
My
Bloody Valentine (1981) – Eftersom jag nyligen sett
och recenserat 2009 års version av My
Bloody Valentine tyckte jag att det kanske kunde vara läge
att se om originalet också. Det var ganska många år
sedan jag senast såg den så mitt minne var, om man säger,
inte i bästa form. Det behövs dock bara en snabb uppfriskning
innan jag inser att den här filmen faktiskt är riktigt bra
och en av de absolut bästa filmerna under slasherfilmens guldålder!
Morden är uppfinningsrika och spänningsfaktorn är ganska
hög! Utan att gå in på detaljer ser man tydligt var
nyinspelningen hämtat inspiration och var man låtit originalet
vara. Det är kanske i grunde samma historia, men den skiljer
sig ändå på så många plan att man inte
kan vara helt säker på hur den andra versionen slutar om
man bara sett en av dem. Skådespelarmässigt funkar det
mestadels riktigt bra även om några av de mindre rollerna
är riktigt bedrövliga och jag vill inte nämna några
namn, men det finns riktigt uruselt agerande i den här filmen
också! Detta är dock inget som direkt påverkar helheten
och det blir trots alla skavanker (som visserligen inte är speciellt
många) och logiska misstag en synnerligen underhållande
film som ingen sann skräckfilmsälskare kan vara utan i hyllan!
– 8/10
The
Broken – Det känns som om man redan sett själva
grundhistorien som den här filmen centrerar sig kring ett antal
gånger tidigare inte minst i de flerfaldiga filmatiseringarna
av Invasion of the Body Snatchers. Visserligen finns
det saker som skiljer historierna åt, en del ganska små
saker och en del som kanske är av mer betydande vikt, men på
det hela taget handlar det alltså om samma sak. Hur som helst
tycker jag filmen lider av en hel del problem och det som faktiskt
kunde ha blivit riktigt bra slarvas bort genom för dåligt
tempo under första halvan. Man får aldrig något riktigt
intresse för filmen och det blir heller inte särskilt intressant
att klura ut vad som egentligen händer (i den mån man inte
är rejält övertydligt). Dock måste man erkänna
att det börjar skapas någon form av spänning ungefär
i samma ögonblick som det börjar hända något,
vilket sker ganska precis mitt i filmen – på tok för
sent för att skapa den atmosfär som skulle ha behövts
för att hålla intresset uppe. Slutet känns också
lite väl krystat och platt och det känns ungefär som
att man inte har kunnat hitta på mer och bara avslutar filmen.
Man känner sig lite snuvad på konfekten och det är
ju sällan ett bra epitet på en film… – 5/10
Otroligt
Het – Jag ska väl inte sticka under stol med att
jag är en stor beundrare av Annika Andersson
och här är hon verkligen i sitt esse! Hon gör förvisso
i princip samma förvirrade och halvhysteriska roll som vi sett
henne göra så många gånger förr, med kvicka
repliker som är både slående, humoristiska och dråpliga,
men hon gör det med bravur och man ligger inte sällen dubbel
av skratt. Även Carina Lidbom, som gör
den andra stora rollen i farsen, gör ett bra jobb, även
om hon inte är lika utflippad som Annika Andersson
medan övriga medverkande, med Brasse Brännström
i spetsen, kommer lite i skymundan. Tyvärr tycker jag att den
tappar lite efterhand men eftersom inledningen är så in
i helvete rolig slutar den ändå på ett gott betyg!
– 7/10
Sharks
in Venice – Jaha, då var det dags för en
sån där rulle som man inte riktigt vet hur man ska tycka
om. Det här är definitivt en usel film, i alla avseenden,
men det är samtidigt enormt underhållande och då
menar jag faktiskt inte enbart för sina kalkonkvalitéer!
Jag gillar den här typen av skräpfilm, det kan inte förnekas.
Skådespelarna, med Stephen Baldwin i spetsen,
är alla riktigt usla och Stephen själv
lyckas med bedriften att gå fullständigt flegmatisk genom
nästan hela filmen. Effekterna är bitvis hyggliga men sanslöst
ojämna och vid flera av hajattackerna kan man inte ens urskilja
vad som händer i allt virrvarr. Det är dataanimerade effekter
blandat med arkivbilder på hajar. Tyvärr är det i
stort sett samma filmsnutt av hajar man ser hela tiden, men det gör
kanske inte så mycket egentligen för det här är
egentligen ingen äkta djurskräckis som jag trodde. Visst
är det ett betydande element i det hela, men det är också
en film om en försvunnen skatt som en lokal gangster vill komma
åt. I och med detta tillkommer också sådana där
små luriga fällor a la Indiana Jones som finns till för
att skydda skatten vilket gör det än mer underhållande.
Själva händelseförloppet är dock allt annat är
oväntat även om det också innehåller en hel
del rejält tilltagna logiska luckor eller andra oförklarligheter.
Så hur sätter man betyget? Är det de kvalitativa delarna
som ska bedömas eller underhållningsvärdet? Inte vet
jag, jag blandar och ger och hamnar på… – 5/10
The
Poseidon Adventure – De som sett den ”riktiga”
filmen – Poseidon,
som kom året efter den här TV-filmen kommer helt klart
att känna igen sig. Det är i stort sett samma berättelse
som berättas även om man ändrat på en del mindre
detaljer. Jag kan väl inte påstå att jag var något
större fan av filmen och inte av den här inspelningen heller
faktiskt. Det duger som underhållning för en stund men
inte så mycket mer. Här handlar det förstås
om en viss uppoffring eftersom den totala längden nästan
uppgår till tre timmar och faktum är att, trots att filmen
många gånger är hur seg som helst och emellanåt
riktigt korkad, så går tiden ganska fort. Det känns
definitivt inte som några tre timmar den saken är klar!
Den stoltserar också med en hel del kända och bra skådespelare
även om de kanske inte får möjlighet att spela ut
sitt fulla register här. Vad sägs om Rutger Hauer,
Steve Guttenberg, Peter Weller, Bryan Brown och Adam
Baldwin (som faktiskt inte är släkt med de berömda
skådespelarbröderna!)? – 6/10
Nine
Lives – Jag tänkte väldigt tidigt när
jag såg filmen att jag skulle inleda den här texten med
att konstatera att Paris Hilton faktiskt spelar skjortan
av de andra skådespelarna och att det i sig skulle säga
en del om skådespelarinsatserna. Men jag gav upp den tanken
ganska snabbt, inte för att hon egentligen är varken bättre
eller sämre än någon annan utan just för att
hon, faktiskt, är av samma skrot och korn som de andra. Historien
i kort innehåller inga direkta nyheter och behandlar en liten
skara vänner som samlas på en gammal herrgård för
att fira en födelsedag. En av dem hittar en gammal bok bakom
ett hål i en bokhylla a la 13
Ghosts (originalet) och man kan väl säga att filmen
blir någon form av mellanting av denna, The Shining
(då de är insnöade på ett stort gods) och valfri
slasher. Jag skulle gärna ha skrivit Tio Små Negerpojkar,
men inser att det skulle vara lite väl pretentiöst och nöjer
mig alltså med att generalisera ganska grovt i detta avseende.
Hur som helst är det ingen vidare lyckad film även om den
såklart innehåller en del underhållande passager.
Och förresten, Ni som gillade att se Paris Hilton
dö i House
of Wax, får åter tillfälle att njuta… –
4/10
Roxy
Hunter and the Mystery of the Moody Ghost – Ibland
är det rätt skönt att se film som inte är genomdränkt
med pretentiösa kameraåkningar och komplicerade intriger
och vad passar väl då bättre än småsöta
barn- och familjefilmer? Här handlar det om en liten tjej vid
namn Roxy, eller Roxanne egentligen, som löser
mysterier i den herrgård på landet som hon just flyttat
in i. Som vuxen kanske man inte riktigt uppskattar den barnliga tonen
i filmen, men som jag inledde med så är det ganska skönt
att bara titta ibland utan att behöver tolka det man ser alltför
mycket. Det finns inget man inte genast räknar ut i den här
filmen, mysteriet kanske kan vara just det för en mycket ung
publik men om man sett några filmer och har en någorlunda
stor referensram förstår man genast vad som ska hända
och det går väl heller inte särskilt lång tid
innan man vet hur det ska sluta. Det är lagom halvtramsigt för
att fungera i en barnfilm och ganska underhållande även
för vuxna – om man är på rätt humör
vill säga. – 5/10
Vi
hade i alla fall tur med vädret igen – Kanhända
är det här inte en lika klockren betraktelse som ”originalet”,
Kjell Sundvalls film från 1980, men jag tycker
den har fått oförtjänligt dålig kritik överallt.
Inte för att jag har läst alla recensioner som finns tillgängliga
av den, men det jag har sett har i vart fall varit allt annat än
positiva! Jag tycker tvärtemot att den här faktiskt på
många sätt är roligare och bättre än sin
föregångare. Problemet är nog att man egentligen inte
ska jämföra dem alltför mycket med varandra. Det här
är istället en film om relationer och där det hela
tiden gick åt skogen för Gösta i första
filmen försöker han här att lägga band på
sig. Jag säger – försöker, för fullt ut
lyckas han inte. Han drömmer fortfarande om backspeglar och om
man inte har sett första filmen missar man nog en del poänger
i den här filmen också, eftersom den faktiskt, trots allt,
flirtar en del med förlagan. Men det är som sagt egentligen
ingen film om en misslyckad semester längre utan snarare om Gun
och Gösta som glidit från varandra och behöver
hitta varandra igen. Kärlekens vägar, liksom Herrens, kan
kanske tyckas outgrundliga, men onekligen så älskar de
fortfarande varandra mitt i all kaos och när det verkligen gäller
ställer de upp till hundra procent för varandra. Och mitt
i alltihop sitter jag med antingen ett fånigt leende på
läpparna är med en tår på kinden. Förresten
så med verkar Johan Glans som komisk sidekick
och fast det är lite roligt första gången vägarna
korsas blir han faktiskt lite för mycket till slut... Men jag
gillar det här och tänker inte dölja det! – 8/10
Wallander:
Hämnden – Det finns de som ogillar svenska polisfilmer
men jag har aldrig riktigt fattar varför. Jag tycker de är
täta och inte sällan spännande, de har också
oftast en ganska kul approach när det gäller själva
motivet som nästan kan jämföras med de ganska långsökta
lösningarna som ligger till grund för de italienska gialli
filmerna från sjuttiotalet. Den här är förstås
inget undantag och det blir en storskalig kavalkad av explosioner
och överlagda mord. Wallander spelas av Krister
Henriksson som tidigare gestaltat karaktären vid tretton
tillfällen, alla med ganska hög kvalitet. Den här tillhör
det absoluta toppskiktet tillsammans med Mastermind
som för övrigt också gick på bio. Nya karaktärer
introduceras och även om varken Lena Endre eller
någon av aspiranterna får särskilt mycket utrymme
förstår man vad som komma skall. Det kan nog bli bra det
här! Mitt enda förbihåll är att jag hade önskat
att man hade vävt in någon form av hommage till Johanna
Sällström, eller åtminstone en förklaring
till varför hennes rollkaraktär inte längre är
med. – 9/10
Två
Bröder Emellan – Stefan & Krister
utan Krister är tyvärr inte riktigt lika
roligt som de bästa stunderna när båda herrarna befinner
sig på scenen. Kristers manus är det förstås
inget fel på och här bjuds det på många av
de vanliga förvecklingarna som hör farsen till, kanske i
lättformat då det inte blir riktigt lika rörigt som
det kan bli emellanåt. Detta är förvisso inget negativt
eftersom det finns en hel del humor att tillgå utan att man
behöver komplicera förvecklingarna för mycket. Samhällskritik
är definitivt invävd och man kan ju förstås diskustera
om det hör hemma i den här typen av lustspel eller inte.
Men dessa skämt är så allmänt hållna att
det inte är någon egentlig fara anser jag. Det skojas lite
om kommunalpolitiker och så vidare men det hela sker i någorlunda
etablerade tongångar. I denna medverkar förutom Stefan
Gerhardsson och Jojje även Sven
Melander, som gör en utmärkt rollprestation som
en stel kommunalpolitiker som sedermera blir så rejält
stenpackad att han tappar bort allt sans och vett. Och säga vad
man vill om Sven Melander, men packad kan ha spela
och har kunnat ända sedan Sällskapsresan.
I hans roll har man också, på ett fiffigt sätt, vävt
in repliker som anknyter till en av hans mest kända karaktärer,
nämligen Werner (Werner & Werner, Nöjesmassakern)
och dessa ögonblick är hel klockrena. Tyvärr innehåller
farsen också en del, hur ska jag utrycka det, skämt om
olika invandrargrupper som visserligen känns ganska rumsrena
och egentligen är en produkt av den samhällssatir som jag
nämnde tidigare, men det är lätt att missförstå
och man kan kanske ta illa upp om man är mycket känslig
för just den typen av humor. Det blir dock många sköna
ordvitsar baserat på invandrartjejen Verenas dåliga svenska.
Den senare farsen Två Ägg i Högklackat
är en fristående fortsättning på denna där
man åter igen utnyttjat samma karaktärer. – 7/10
The
Sandlot 3: Heading Home – Eftersom jag såg denna
som hyrfilm från Lovefilm hade jag egentligen ingen direkt koll
på dess originaltitel. På svenska heter den Nya
Sommaräventyr och skvallrar inte direkt om att det rör
sig om tredje filmen i en filmserie. Nu tror jag i och för sig
inte att man måste ha sett det två första för
att uppskatta den här. Men jag har inte sett dem och kan således
inte göra den bedömningen… hmpf! I korta drag går
det ut på att en arrogant baseballstjäna förflyttas
bakåt i tiden till sin barndom (även om han mentalitet
fortfarande befinner sig i vuxen ålder). Under denna vistelse
i en annan tid gör han flera insikter och förändrar
sedermera sitt liv och blir en rejält mycket trevligare typ.
Sensmoralerna är kanske klyschiga och det är definitivt
inget nytt under solen, men emellanåt kan det vara trevligt
att se en film som inte tar sig själv på större allvar
än vad den klarar av att leverera, är lite söt och
ganska charmig i sig förutsägbarhet. Jag vore förresten
ganska besviken om så inte vore fallet här eftersom det
är en barn– och/eller familjefilm. Småmysigt och
helt klart underhållande för stunden! – 7/10
Amusement
– Det här var en lite för rörig film för
min smak, det var för mycket olika saker som hände hela
tiden och det blev liksom aldrig någon helhet av det. Även
stilmässigt flaxar filmen lite hit och dit och det känns
som om man valet göra allting på samma gång. Visst,
vissa scener är riktigt effektiva och faktiskt ganska skrämmande,
rent av läskiga, men det är på tok för ojämn
kvalité och skådespelarna är relativt bra för
sammanhanget. Vidare så flirtar filmen med en hel del andra
förlagor, såsom Saw,
Road Kill och en hel del andra filmer av det slaget
som jag inte ens orkar minnas namnet på just nu. – 5/10
Interview
With a Serial Killer aka White Angel – Ellen Carter
(Harriet Robinson) har dödat sin man men kommit
undan med det. Flera år senare, när hon hyr ut ett rum
uppdagas dock att hon gömt liket inmurat i en vägg. Det
är förstås inte vem som helst som upptäcker hennes
hemlighet utan hennes nya hyresgäst – Leslie Steckler
(Peter Firth), som visar sig vara den notoriske seriemördaren
White Angel. Han kräver, för att han inte ska avslöja
hennes hemlighet för omvärlden att hon, som är författare,
ska skriva en bok om honom för att dokumentera varför han
begått sina brott och vad som ligger i bakgrunden helt enkelt.
Motvilligt och utan egentligt val går hon med på detta
men det blir en mardröm bortom hennes vildaste fantasier. Hon
är mördare och han är mördare och en maktkamp
där båda vill kontrollera varandra börjar. Det är
en ganska tät brittisk thriller som visar var skåpet ska
stå. Man har valt att lägga fokus på spänning
istället för spektakulära effekter vilket jag tycker
är helt rätt väg att gå. Det är riktigt
bra skådespeleri och en imponerande stämning nästan
hela filmen igenom. Filmen får mig till och med överraskad
vid ett par tillfällen och lurar mig att hoppa högt i soffan,
vilket tillhör ovanligheterna. – 7/10
Ice
Queen – Jag hade inte läst särskilt noga
vad den här filmen skulle handla om och förväntade
mig, enbart baserat på omslagets natur att det här skulle
vara någon form av fantasyfilm. Inget kunde dock vara längre
från sanningen och även om själva monstret eller vad
man ska kalla det för, verkligen ser ut som det gör på
omslaget och ingalunda kan anses existera i den verkliga världen,
är det förstås mera en skräckfilm är något
annat! Man har hittat någon form av uråldrig varelse som
fungerar lite omvänt mot oss vanliga människor och måste
hållas nedsövd med avancerad apparatur som värmer
upp varelsen. Många krafter är ute efter denna upptäckt
som nästa känns lite som den Christopher Lee
hittar i Horror Express och det finns kanske rent
av pengar att göra på den. Varför inte, det är
väl mer regel än undantag, framförallt sedan Alienfilmerna
introducerade temat? Nåja, givetvis kraschar flygplanet som
fraktar varelsen i en iskall miljö – en skidort där
säsongen just avslutats. Varelsen kommer loss och… Ja,
ni vet vad som händer! En efter en kommer de överlevande,
från den efter kraschen resulterade lavinen, i kontakt med varelsen
och… dör. En ganska kul film med betydligt bättre
specialeffekter än vad man skulle kunna tro! –
5/10
What
Just Happened? – Robert De Niro har
väl inte gjort sig känd för att ha medverkat i några
kvalitetsfilmer de senaste åren och det här kändes
som ytterliggare en i raden av filmer som han skulle avverka på
ren rutin. Men trots detta och att jag inte kan förneka att han
åter igen valt ett säkert kort är det här faktiskt
en ganska underhållande film. Inte för att det förekommer
några briljanta skådespelarinsatser trots medverkan av
både Sean Penn (i en ytterst liten roll som
sig själv) eller Bruce Willis (i en något
större roll som sig själv). Nej, underhållningsfaktorn
ligger snarare i den cynism som man speglar filmbranschen med. Vi
vet alla att det är en industri som ska tjäna pengar, precis
som vilken annan industri eller affärsidé som helst, men
jag har sällan sett den framställas med en sån självironisk
ton eller fräckhet tidigare. I korthet spelar Robert
De Niro en filmproducent vars hektiska liv består i
att förhandla olika filmrelaterade problem, att medla mellan
bolagets syn på en våldsam film och regissörens egen
vision till exempel, att hitta en gyllene medelväg helt enkelt!
– 7/10
Taken
– Under första halvtimmen eller så, det kanske var
något längre vad vet jag för jag hade faktiskt inte
tid att kolla så mycket på klockan, tyckte jag det här
var en riktigt trevlig actionrulle. Den bjöd på en del
innovativa scener som jag nästan jublade hejdlöst över
och att den är skriven och producerad av Luc Besson
är förstås inte heller någon nackdel. Liam
Neeson spelar en före detta ”anställd av
staten”, vad han gjort för staten är förstås
inte uttalat men om man inte genast förstår att det rör
sig om mindre rumsrena sysslor så blir det i alla fall uppenbart
senare. För handlingen är egentligen ganska enkel, hans
dotter kidnappas och han ska leta upp henne igen med hjälp av
sin samlade erfarenhet från underrättelsetjänsten,
naturligtvis bestraffa de inblandade med döden och mer eller
mindre vänd upp och ner på stan, i det här fallet
Paris! Tyvärr blir det mer och mer slätstruken ju längre
filmen går, man har sett det mesta förr och även om
Liam Neeson är en riktigt bra skådis så blir det
lite tjatigt i längden. Missförstå mig inte nu, jag
gillade verkligen den här filmen och den är fortfarande
mycket underhållande mest hela tiden och fungerar bra som actionfilm,
men efter den inledningen hade jag förväntat mig något
mer, att den skulle hålla hela vägen igenom så att
säga. – 7/10
The
Slaughterhouse Massacre – Om jag inte missminner mig
finns det ett helt gäng titlar som, även om det inte är
identiska med den här, är väldigt snarlika. Handlingen
i den här är ganska typisk och inte helt olik den i svenska
Vem Är Du? som
tidigare har recenserats i fullängdsformat här. Ett par
ungdomar som ska skrämma sina flickvänner åker till
ett ökänt slakthus där det tydligen ska ha inträffat
några riktigt groteska mord och med omständigheter som
gör att mördaren tydligen fortfarande kan väckas till
liv om man uttalar en besvärjelse tre gånger. Inget nytt
under solen alltså… Det är heller inte speciellt
välspelat och miljöerna är verkligen inte trovärdiga
för fem öre. Visst ser det ut som några ganska ruggiga
lokaler, men på det hela taget är det alltför många
detaljer som inte stämmer. Men trots detta, eller kanske tack
vare, så är filmen faktiskt ganska underhållande
och det är svårt att sätta ett rättvisande betyg
på den. En del av mig vill såga den längs fotknölarna,
medan en annan del av mig verkligen vill hylla den entusiasm som filmen
verkar vara gjord med. Det är några ganska uppfinningsrika
mord i den och det är ju alltid kul samtidigt är den nästan
ofattbart korkad i andra avseenden. Jag hoppas att mitt relativt låga
betyg, som jag slutligen beslutat att ge filmen inte avskräcker
någon att se den, för den är faktiskt ganska underhållande
– medvetet eller ej! – 4/10
Jack
Brooks: Monster Slayer – Jag hade väl en viss
föraning om vad ska skulle få se i den här filmen,
och att det är gjort lite med glimten i ögat blir uppenbart
redan i öppningsscenerna. Det är någon konstig blandning
mellan ungdomsserie a la Hercules eller Xena och
mer traditionell collagekomedi. Det är till en början riktigt
charmigt men någon stans längs vägen brister och det
blir bara lite för tramsigt. Lite för förutsägbart
och lite för… rent ut sagt löjligt! Man skulle kunna
säga att det är som en amatörmässig lågbudgetfilm
fast mer lite mer budget och utan den entusiasm som brukar kanta amatörrullarna.
Det är visserligen underhållande under stundom, men det
går också långa perioder när man bara önskar
att filmen ska ta slut. Och slut tar det, men inte efter att man utforskat
allt som finns att utforska och själva huvudmonstret (om man
säger så) är verkligen riktigt tramsigt. Jag förväntade
mig som jag inledningsvis var inne på förvisso inte så
mycket, men lite besviken blev jag nog trots allt! Men Robert
Englund medverkar och det är ju alltid något positivt
i alla fall. – 4/10
Twisted
Sisters – Allt som oftast en allt för amatörmässig
film för min smak, den har dock sina stunder då den faktiskt
är rätt bra och riktigt intressant! Framförallt gäller
detta de scener när Fiona Horsey, som faktiskt
är ganska duktig, får spela mot sig själv. Man har
lyckats att skapa ett bildspråk och en berättar teknik
som passar utmärkt och man funderar flera gånger på
om tvillingsystern verkligen finns eller enbart existerar i fantasin.
För historien handlar om en kvinna som till synes begår
bestialiska mord, kastrerar ett antal män och blir identifierad
som Jennifer (Fiona Horsey). Det visar sig
dock att hon har en identisk tvilling – Nora, som är
avundsjuk och vill ta över den förres liv. En del dödsscener
är rätt uselt gjorda och några av skådisarna
borde inte ha fått varit med överhuvudtaget, men jag tycker
ändå att produktionen i slutändan kommer undan med
det som den tar sig för och även om filmen i sig inte blir
något mästerverk duger den helt klart att se på en
gång och dessutom med visst underhållningsvärde.
– 5/10
Allt
Flyter – En film signerad Måns Herngren
kan väl inte vara fel? Det är eftertänksamhet samtidigt
som det egentligen inte finns något nytt under solen. Det är
en ganska typisk dramaturgi, under den förvisso mer originella
handlingen. Jag menar, en film som handlar om manligt konstsim är
väl kanske inte det vanligaste. Den vänskap som ligger i
bakgrunden är dock inte lika originell och även om man problematiserar
på olika sätt under filmens gång. Man både
belyser problem och driver med dem på samma gång, det
gäller alltifrån homofobi till omvänd könsdiskriminering.
Att spela innebandy en gång i veckan är helt ok, men att
träna konstsim går alls inte för sig! Det finns ju
inga seriösa manliga konstsimmare i alla fall? Hur som helst
blir jag rörd av den här filmen, den känns helt trovärdigt
och den vänskap som åskådliggörs är verkligen
exemplarisk. Det finns väl problem som uppkommer längs vägen
och flera olika schismer också, men utan att avslöja för
mycket så löser sig allting till slut. För övrigt
påminner filmens tema en smula om Cool Runnings
från 1993, fast man har bytt ut bobsleigh mot konstsim istället.
– 8/10
Red
Water – Jag måste säga att jag blev positivt
överraskad av den här filmen för jag hade verkligen
inte hört något gott om den alls. Nu menar jag inte att
det är mästerligt på något sätt, för
den är under stundom ganska tramsig, är särdeles korkad
rätt mycket av tiden, de datorgenererade effekter ser inte vidare
ut och en del av skådespelarna borde söka sig en annan
väg att inbringa sin inkomst på. Men jag gillar ändå
filmen, den har en charm så få hajfilmer har, det finns
hur mycket skräp som helst i genren där ute, och vissa scener
med hajen i är faktiskt ganska väl utförda! Lou
Diamond Phillips imponerar väl inte direkt och det gör
inte Kristy Swanson heller, men de sköter sig
stabilt och det räcker för den här typen av film! Handlingsmässig
hamnar den någonstans mellan en traditionell djurskräckis
och en mer konventionell thriller och det är väl kanske
det som ligger den i fatet lite. Jag hade gärna sett att det
var en mer renodlad djurskräckis, men man kan ju inte få
allt. …Och slutet är riktigt coolt! – 6/10
The
Killing Floor – Efter att ha sett trailern för
den här filmen och fattat tycke för densamma tyckte jag
att det var lika bra att göra slag i saken och faktiskt se själva
filmen! Tyvärr visade det sig, trots alla potentiella premisser,
att filmen var rejält ojämn och faktiskt inte alls särskilt
intressant under den första tredjedelen eller så, kanske
till och med upp mot första halvan. Det är ganska oinspirerat
och även om skådespeleriet fungerar är det inte tillräckligt
för att gripa tag i mig. Det finns för många filmer
av den här typen av mystiska kriminalhistorier, så det
gäller verkligen att sticka ut från mängden om man
vill synas. Mysteriet tätnar visserligen efterhand och flera
olika teorier formuleras och när det är som bäst är
det riktigt spännande och till och med lite nervkittlande, men
upplösningen känns lite grand som en nödlösning
för att få slut på filmen och det är ju sällan
något positivt! – 5/10
Evil’s
City – En lätt rörig, för att inte säga
fullständigt förvirrad, film om en mystisk liten stad där
samtliga innevånare har dött under mystiska omständigheter.
Dit kommer några reportrar för världens scoop men
de tar sig, så att säga, vatten över huvudet. Fler
personer dyker upp, men det är inte riktigt tydligt vilka de
olika grupperingarna är, eller också är det inte tillräckligt
intressant för att jag ska lägga manken till och försöka
förstå. Efter ett tag spelar det ändå ingen
roll, de personer som finns, finns och det får vara bra så.
Skådespelarmässigt är det emellanåt riktig katastrof
även om alla faktiskt inte är urusla hela tiden. Det är
dock frågan om en lågbudgetskräckis och den brottas,
som de flesta sådana, med en del problem (förutom skådespeleriet).
Ljussättning och ljud är under stundom riktigt bedrövligt
och det om något avslöjar att det här har en bit kvar
till A-filmerna. Makeupeffekter och liknande fungerar dock relativt
bra och om man tar filmen för vad den är fungerar den väl
som underhållning. Många småsaker känns dock
igen från andra filmer, såsom The Locals,
eller varför inte Death
Valley: The Revenge of Bloody of Bloody Bill. Exakt vad, tänker
jag dock inte avslöja… – 4/10
Pathology
– Det är väl egentligen en klyscha att säga ”att
man måste vara en speciell sorts människa för att
vara obducent”, men viss stämmer det. Och i den här
filmen utmålas de som än mer speciella och redan innan
filmen egentligen hunnit börjar har vi fått ta del av riktigt
smaklös humor. Själva grundhandlingen är tämligen
enkel, en sammanslutning av läkarelever fördriver sin tid
med att leka en lek, en lek som går ut på att mörda
på ett så bra sätt som möjligt. Det ska vara
näst intill omöjligt att fastställa dödsorsaken
och vissa av dem ser en otrolig prestige i att lyckas väl med
detta. Överlag är det en ganska seg film som förvisso
har sina stunder, men det är väl egentligen mer fokus på
själva maktkampen mellan spelets ”ledare” och den
nya medlemmen, som är en erkänt duktig patolog. Några
kända namn skymtar förbi, som Alyssa Milano
och Larry Drake, men filmen lyfter aldrig riktigt
och blir ett enda stort virrvarr av sexscener eftersom det tydligen,
liksom i Cronenbergs genialiska Crash,
är väldigt upphetsande att vara nära döda eller
döende människor och i synnerhet om man själv är
det direkta orsaken till deras död! – 6/10 |
|