Recensions-exet är sponsrat av



och vill du köpa filmen kan
du t.ex. göra det här:



En gravid kvinna – Sarah (Alysson Paradis), fortfarande sörjande sin man efter en tragisk bilolycka med dödlig utgång, blir attackerad i sitt hem av en galen kvinna (Béatrice Dalle). Den okända kvinnan tycks veta allt om Sarah, medan Sarah inte har en aning om vem kvinnan är eller vilka hennes motiv är. Polis tillkallas med de kan inget göra då de menar att kvinnan redan flytt platsen, de lovar dock återkomma under natten för att säkerställa att allt står rätt till. Det är till klen tröst för vettskrämda Sarah när hon senare får vatten på sin kvarn. Den okända kvinnan har tagit sig in i hennes lägenhet och den verkliga mardrömmen kan börja!

2008-08-31

Visst låter handlingen beskriven här ovan som extremt torftig och inte särskilt upphetsande. Det är något som redan gjorts till leda kan man kanske tycka, men det här är verkligen något där man skiljer axet från vetet och en gång för alla bevisar hur bra man verkligen kan göra en film av den här typen. Det börjar kanske lite tvekande, som visserligen är viktigt för helheten, men fortsätter definitivt mycket intensivt. Det finns inte mycket tid att hämta andan och något så ovanligt som både en riktigt mörk och otäck stämning och överraskningseffekter kantar filmen. Den är faktiskt riktigt obehaglig emellanåt.

Detta genereras framförallt genom två saker. Dels handlar det om enormt välgjorda och blodiga effekter som verkligen ser realistiska ut. Man kan nästan känna vilken smärta det gravida offret utstår i sin kamp för överlevnad, eller med vilken våldsamhet våldet mot de andra aktörerna frambringas. Vore det inte för någonting annat skulle enbart detta nästan vara tillräckligt för att rendera filmen ett betyg i de högre divisionerna. Men nu är det alltså inte allt filmen har att bjuda på, något som också är av synnerlig vikt är själva ljudspåret. Det är många annorlunda ljud som fungerar som en förstärkning av spänningen och jag har sällen hört en så effektivljudkavalkad i liknande sammanhang. Det är riktigt öronbedövande emellanåt.

Förstärkning av spänningen åstadkoms också av ett utmärkt skådespeleri och närvarande regi. Jag är kanske fördomsfull nu, men jag tror inte ens det funnits någon chans till den typen av kvalitéer som filmen besitter om den skapats inom hollywoodindustrin, inte för att skådespelareliten skulle vara sämre där än i Frankrike, utan snarare för att man säkerligen skulle ha försökt för mycket och på så sätt skapat en komisk effekt istället för de obehagskänslor filmen nu frambringar. Om det franska språket, i kontrast till engelskspråkiga filmer, har någon inverkan på detta vet jag inte, men att det är klart svårare att, som recensent, bedöma inlevelsen i replikerna om det handlar om ett språk man inte behärskar finner jag ställt bortom allt tvivel.

Men det är mer som är positivt med filmen och som också bidrar till både spänning och stämning. Till exempel så är det inte bara en främling, vilken som helst, som brutit sig in hos den ensamma och gravida kvinnan. Hon tycks veta allt om sitt offer och det är extra roligt att vi – publiken, inte får veta mer om vem hon är än filmens karaktärer. Vad som händer mera och vem den främmande kvinnan egentligen är tänker jag inte avslöja, men om du bara ska se en enda film av det här slaget, se då till att det blir denna. Ingen film i den här genren kommer nämligen sannolikt att toppa den inom överskådlig framtid!

Rekommenderas å det varmaste!

Tommy Söderberg

Inside
Regi: Alexandre Bustillo, Julien Maury
2007
Horror

Diskutera filmen på vårt Forum!

Inside