Angela (Manuela Velasco) och
hennes kameraman Pablo ska bevaka ett helt vanligt arbetspass hos den
lokala brandstationen för en lokal TV-kanal. Programmet heter ”Medan
Ni Sover” och är i sig inget annat än en sorts reality-show.
Till en början går allt lugnt till väga och Angela intervjuar
brandmännen och ställer en massa frågor för dem
att svara på. Hon får till exempel veta att av alla larm
som kommer in har cirka sjuttio procent ingenting med bränder att
göra. Det kan vara allt från läckande vattenledningar
till husdjur i nöd som måste räddas. Men så går
larmet och Angela och kameramannan får följa med på
ett av dessa vanliga uppdrag som ligger under brandkårens ansvarsområde,
en kvinna har ramlat i sin lägenhet och nu behöver polisen
hjälp med att få upp dörren. Föga anar de att de
just hamnat i ett enda inferno av våldsamma zombieliknande varelser
och att mardrömmen just har börjat. |
2007-03-31 Det har kommit en hel del film som utspelar sig i kameraperspektivet
de senaste åren, det vill säga att vi i publiken ser, det
som den som håller i kameran ser. Själva kameran har således
en viktig roll i dramaturgin och befinner sig i händelsernas
centrum. Det är svårt att säga vilken film som egentligen
dragit i gång den här moderna trenden, men helt säkert
är att omtalade Blair Witch Project existerar som någon
form av referensverk i bakgrunden, det är också uppenbart
att Cannibal Holocaust fanns
i åtanke när man gjorde den. Den här spanska filmen
påminner dock mer till sitt upplägg om Cloverfield där,
till skillnad från pionjärerna, det händer mycket
runt omkring kameran hela tiden i kontrast till de mer mystiska äldre
filmerna.
För det är realismen en film som den här bygger på, börjar man med alltför uppseendeväckande specialeffekter a la Hollywood skulle filmen falla på sin egen dumhet. Istället håller man det här på en sådan nivå att det faktiskt skulle kunna vara helt verkligt och jag har sällan sett en så hysterisk film behålla en sådan spänning under så lång tid. Kanske beror det delvis på att filmen faktiskt inte är särskilt lång, omkring sjuttiofem minuter, vilket gör att tempot kan bibehållas och inga onödiga sidospår behöver följas. Det är stilrent och fokuserat på själva kärnhandlingen. Den är också filmad på ett sånt sätt att undertecknad faktiskt vid flera tillfällen hoppade till av överraskningsmomenten, vilket tillhör ovanligheterna, man brukar kunna räkna ut långt i förväg när och var de ska dyka upp i bild. Men inte bara det, ibland tar filmens handling så oväntade och kontroversiella vändningar att man sitter som förstummas, ja nästa chockad över händelseförloppet. Även ljudet är synnerligen viktigt för upplevelsen så vad du än gör, det inte filmen med volymkontrollen för lågt ställd! Skådespeleriet är i toppklass och det är inte svårt att förstå varför både filmen regissörsduo och huvudrollsinnehaverskan Manuela Velasco fått otaliga utmärkelser för sina insatser. Men trots att filmen fokuserar på själva situationen, att ett helt hus spärras av utav myndigheterna och sätts i karantän innebär det naturligtvis inte att man helt åsidosatt att komma upp med en rimlig orsak till epidemin, för regelrätta zombies, det vill säga levande döda, är det inte frågan om. Denna orsak tänker jag dock inte avslöja mer om här utan uttrycker istället mina varmaste rekommendationer att se filmen. Och du… gör det innan remaken kommer! Tommy Söderberg |
[Rec] Diskutera filmen på vårt Forum! |
[Rec] |