2006-02-07
Josef
Fares tredje film skiljer sin helt och hållet från hans
tidigare två komiska manifestationer. Den genomsyras inte
av den humor som gjorde Jalla! Jalla! så framgångsrik
och den har inte heller den buskisliknande framtoning som Kopps
hade. Det här är en mycket allvarligare film och berör
ett enormt viktigt ämne!
Redan
efter några få minuter vet man ungefär hur filmen
kommer att utveckla sig, vilket gör att man sitter och begrundar
det som komma skall och när så olyckan drabbar Zozo gång
efter annan infinner sig den fuktiga ögonvrån och klumpen
i magen som brukar beteckna en riktigt lyckad tragisk film. Det
finns en känsla av oundviklighet och man känner också
en viss vanmakt över att inte kunna räcka ut handen och
påverka situationen!
Tyvärr
förmår inte Josef Fares att hålla kvar denna känsla
av hjälplöshet riktigt hela tiden. Bland annat kantas
vägen av en talande kyckling och ett starkt ljussken på
himmeln som kanske ska symbolisera Gud. Visserligen ger dessa scener
möjlighet att tolka in metaforer men jag måste trots
allt erkänna att jag störde mig mer på dem än
vad jag fann dem viktiga. Halvvägs genom filmen skiftar den
också karaktär från att ha varit konsekvent tragisk
till att bli mera tragikomisk. Man skattar eller fnissar åtminstone
åt ganska allvarliga saker. Mötet med den svenska kulturen
som Zozos farfar tolkar lite som han själv vill och att allt
minsann inte är en dans på rosor i Sverige heller. Det
går naturligtvis inte kan ställas i relation till Zozos
bakgrund och tragedier men trots att han nått ”paradiset”
upphör inte hans problem och man inser ju att han kommer att
bära med sig horribla minnesbilder för resten av livet.
Personligen
tycker jag det här är Josef Fares bästa film. Han
visar att han inte behöver gömma sig bakom humor för
att berätta en trollbindande historia. Han använder sig
av enkla knep för att nå sina mål och de okända
skådespelarna gör filmen mera trovärdig.
En
mästerlig film av underbarnet Josef Fares!
Tommy
Söderberg
|