Autobots och Decepticons, två sidor av en robotliknande utomjordisk ras kommer till Jorden i jakt på en kub. På ena sidan har vi de goda Autobots, som vill förstöra kuben och därmed säkra människans fortlevnad. På andra sidan har vi de onda Decepticons, som vill ha kuben för att göra en armé av Jordens maskiner, och därmed förslava mänskligheten. Mitt i allt detta står den unge och smått nördige Sam som nyss fått en bil av sin far som visar sig vara Bumblebee, en av Autobots utsända. Tillsammans med den snygga, tuffa Mikaela måste han hjälpa Autobots för att rädda sig själva och sina medmänniskor. Det blir en hård kamp mellan ont och gott, och mänsklighetens öde ligger i Sams och Autoboternas händer...

2007-08-05

Jag hade inga direkta förväntningar på den här filmen, jag var helt enkelt ute efter en häftig bioupplevelse med mycket action i. Michael Bay är ju inte direkt ett namn som utlovar kvalitet (Armageddon!) men jag tänkte att han kan ju inte misslyckas med att göra det här spektaklet underhållande iallafall.

Filmens stora behållning är just actionscenerna, vilka som tur är upptar större delen av filmen, vilket bidrar till ett bra tempo och nästan konstant ös. Det är sjukt snygga effekter, man har verkligen lyckats med att få "robotarna" att se trovärdiga ut. Detta är såklart ett måste i en sån här film och jag kan lugnt säga att Transformers lyckas på denna punkt. Det skjuts och sprängs för full och vi får se allt från bilar till stridsvagnar flyga all världens väg i alla de explosioner filmen bjuder på.

Det som funkar mindre bra är icke-actionscenerna. Skådisarna sköter sitt, helt klart, men det märks att de inte har sådär jättemycket manus att jobba med. Även om det inte känns direkt krystat så är det inte toppenkvalite på dessa scener. De fyller dock en viktig funktion i att hålla ihop filmens narrativitet och jag förstår därför att de behövs, men det kunde nog lagts ner mer tid på att finslipa dom. Som i alla stora filmer förekommer även här publikfrieri, och det är väl acceptabelt och förståeligt att det tas med i filmen, men själv är jag inte mycket för dem. Mer ton på ren action istället för att försöka klämma in ett kul skämt hade inte skadat.

För att sammanfatta det här så måste jag säga att Transformers är en väldigt bra biofilm som tjänar på att visas upp på en stor duk med bra ljudsystem. Man ska inte vänta sig något mästerverk, det som Bay ger tittaren här är kort och gott fetaction. Stora robotar, massor av pang-pang och saker som sprängs, vad mer kan man önska av en sån här film? Inte så värst mycket.

David Larsson

Transformers
Regi: Michael Bay