Fotografen Leon (Bradley Cooper)
söker efter sätt att fånga stadens brutalitet på
bild. Han blir lovad en mycket eftertraktad plats på en visning
om han kan frambringa tre riktigt intressanta och tänkvärda
fotografier på stadens innersta hemligheter. I sin jakt på
dessa får han se mycket elände, våld och makabra miljöer.
Han upptäcker också en mystisk man som han kopplar ihop med
försvinnandet av en ung kvinna som också fastnat på
bild i hans kamera. Ju mer han utforskar saken och således kommer
närmare sanningen, desto mer förändras han. Han upptäcker
hur ett tåg har agerat mordplats för hundratals offer under
minst lika lång tid och börjar pussla samman bitarna till
mysteriet. Han blir besatt av det våld han en gång frivilligt
sökt upp för att få sina bilder bara för att inse
att sanningen är ohyggligare än vad han någonsin kunnat
förvänta sig! |
2009-05-02 För en gång skull ska jag göra något som jag
aldrig bruka göra, nämligen att jämföra med den
litterära förlagan! Om jag minns rätt så är
Clive Barkers novell rejält intensiv
och beskriver bara en liten del av det som filmen handlar om, det
vill säga att man skapat en mer komplex historia där karaktärerna
får rum att utvecklas, istället för att bara fokusera
på själva grundhandlingen. Detta är på intet
sätt något negativt även om berättelsen blir
något mindre omedelbar på det sättet, man har tagit
ned tempot en smula helt enkelt. De kringliggande händelserna
med Leon Kaufmans relation till Maya (Leslie
Bibb) gör att karaktärerna blir mer levande
och dessutom skulle förmodligen filmen bli ganska tjatig om den
fokuserade lika mycket på själva scenerna ombord på
tåget som novellen. Jag tror förresten inte man kunde ha hittat en lämpligare skådis i rollen som Mahogany. Vinnie Jones är helt perfekt, han har de rätta ögonen, den rätta kroppsbyggnaden och jag skulle fan bli alldeles livrädd om jag blev jagad av honom. Att han är alldeles iskall i sin roll gör ju inte saken mindre skrämmande precis. Det är inte många känsloyttringar han gör, oftast verkar hen helt innesluten i sig själv och reagerar definitivt inte på där olyckliga satar som försöker sig på att skrämma honom. De önskar nog att de visste vem han var långt innan de försökte jävlas med honom. För övrigt tror jag han har 1 replik i hela filmen och det förstärker bara hans kyliga framställning. Det finns förstås en förklaring till hans fåordighet, men allt kan jag ju inte avslöja här – eller hur? Oavsett vad jag skrev här ovan om hur man tagit ned tempot en smula jämfört med novellen så är det ett ganska bra drag i filmen, det är inte många döda minuter och spänningen ligger på en mycket hög nivå. Detta är något jag finner ganska ovanligt numera, kanske för att man utökar sina kunskaper och referensramar hela tiden ju mer film man ser och skriver om. Men det är en välkommen känsla hur som helst! Kanske det bästa någonsin från Barkers penna! Tommy Söderberg |
The
Midnight Meat Train
Diskutera filmen på vårt Forum! |
The
Midnight Meat Train |