Minirecensioner
- Arkiv |
Flera minirecensioner: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Bekännelsen
– Tv-film från 2001 som faktiskt lyckas förvånansvärt
bra att problematisera kring ett mord, eller rättare sagt om
efterdyningarna. Filmen tar upp ämnen som nepotism, då
gärningsmannen för hjälp av svågern för
att skaffa undan liket och utredningen försvåras också
av pappan som är polis. Jag vet inte om jag kan säga att
det finna någon direkt sensmoral i filmen utom möjligen,
aja baja, slår du ihjäl någon får då
stå ditt kast och till slut ta ditt straff annars kommer du
att gå under av dåligt samvete. Men det är bra skådespel
och en intressant idé! Det är inte okänt för
oss – publiken hur det hela har gått till, men inom filmens
värld, det vill säga de inblandade, missförstår
varandra ganska rejält, ljuger och håller inne med sanningen
i olika sammanhang så det till slut blir ohållbart att
hålla dådet hemligt. Klart underhållande för
stunden i alla fall! – 6/10
Salt
– Det här är en film som jag verkligen gillar! Idén
är var inte unik på något sätt men det finns
alltid ett visst intresse med agenter som löper amok, även
om det är av skäl som senare visar sig vara hur ädla
som helst. Det är heller inte helt ovanligt att det visar sig
vara sanktionerade handlingar från högre ort och att agenten
ifråga bara skenbart har agerat av eget bevåg. Se bara
på valfri Bondfilm… Här är det action från
första rutan till den sista och det är oerhört underhållande
att se på. Några bestående intryck kanske inte filmen
lämnar men det är helt klart en film man kan plocka fram
då och då när man behöver lite hjärndöd
action! – 8/10
A-Team
– Faktum är att jag aldrig sett ett enda avsnitt av den
klassiska TV-serien och jag var orolig att jag inte skulle kunna tillgodogöra
mig den här filmen utan vissa förkunskaper, karaktärsspecifika
drag etc. Men det visande sig inte vara några problem överhuvudtaget.
Jag behöver inte jämföra med något och det är
ju trevligt när jag inte har något att jämföra
med. Jag får lite känsla av Mission Impossible,
alltså inte filmerna med Tom Cruise som jag
tycker är ganska misslyckade, utan den gamla TV-serien. Se där,
nu fick jag något att jämför med trots allt. Det är
högt tempo, en hel del humor som ligger på en underhållande
nivå av oneliners och klichékomik. Jag ser fram emot
en uppföljare för jag räknar med att det ska komma
en under de kommande åren! – 7/10
Ond
Tro – Det här kommer att blir ett väldigt
kort omdöme, mycket på grund av att jag faktiskt inte har
några direkta minnen från filmen. Det är aldrig bra
när man efter några dagar eller veckor inte längre
kan erinra sig vad det är man har sett! Det jag minns är
ett fåtal fragment och att jag tyckte filmen var oerhört
seg. Den var rörig och kanske en inblick i det mänskliga
psyket, vilket jag brukar tycka om, men här blev det bara platt
och tråkigt. Jag skulle rekommendera att undvika den här
filmen… – 2/10
U.S.
Marshalls – Det här är väl inte en regelrätt
uppföljare till The Fugitive som kom fem år
tidigare, men karaktärerna är desamma och själva handlingen
är väl heller inte helt olik den nämnda filmen. Här
får vi dock följa arbetet från andra sidan, vi har
alltså de federala poliserna som första person i berättelsen.
Tommy Lee Jones är alltid sevärd och så
även här. Det är inget som får en att lyfta på
ögonbrynen egentligen men gillar man filmer om poliser som verkligen
inte ger upp oavsett vad som händer är det här en mycket
sevärd och underhållande film. En bagatell egentligen alltså,
men en mycket underhållande bagatell. – 7/10
Läckan
– Svensk TV-film från mitten av nittiotalet men allt där
tillhör av intriger och maktkamp. Faktiskt ett ganska välskrivet
manus, även om det inte innehåller några större
överraskningar, om profithunger, politiska maktspel och dödliga
hemligheter. Egentligen går det hela ut på att hålla
allting så hemlig som möjligt och minimera chanserna att
något läcker ut. Det gäller att hålla sig diplomatiskt
överrens med alla för att själv gå säker,
för vem kan man egentligen lita på. Inte gäller vänskapliga
favörer när det är frågan om pengar i mångmiljonklassen.
Inget att höja på ögonbrynen för kanske, men
klart underhållande om man gillar svenska kriminalfilmer och
miniserier. – 6/10
Buried
– Den här filmen har en mycket intressant idé, tyvärr
blir utförandet lite ointressant till slut då det hela
utspelar sig i en kista nedgrävd någonstans under mark.
Det är naturligtvis en idé som för tankarna till
Edgar Allen Poes berättelser och den fruktan
man känner liggandes där måste vara enorm. Man känner
med personen i kistan och han gör ett ganska bra jobb med att
spela frustrerad och uppgiven. Dialogen sker via mobilsamtal och om
ni frågar så är det faktiskt en logisk förklaring
till att han har en mobiltelefon i kistan. Han ligger tydligen där
som en terroristisk handling och allt eftersom försöker
ett räddningsteam hitta honom. Kidnapparna har sina krav förstås
och det är effektiva problematiseringar kring händelseförloppen,
hans personliga hälsa, vad han personligen tjänar på,
kontra kraven som ställs på honom från hans uppdragsgivare
och det finns väl lite patriotism där också. Men överlag
tycker jag att filmen undviker sentimentalt flaggviftande och faktiskt
kritiserar USA en del också, det hade jag inte väntat mig.
Men även om idén som sagt är bra så håller
det inte riktigt hela vägen, det är inte tillräckligt
spännande som det behöver vara när allting bara utspelar
sig på ett enda ställe, en plats så liten som insidan
på en kista. – 6/10
Monsters
– Jag tycker det här är en ganska missvisande titel
på filmen, inte för att det inte handlar om monsters, eller
utomjordingar egentligen, utan för att de egentligen har ganska
liten betydelse för handlingen. I stort sett går det ut
på att ett par, en man och en kvinna, ska ta sig igenom en infekterad
zon för att komma till USA. De befinner sig i Mexico och måste
ta sig över ett landstycke där titelns monster huserar.
Inte direkt spännande någon gång, men varelserna
ser inte fejkade ut i alla fall och det är välgjorda miljöer.
Det ser ut som ruiner om det ska vara ruiner och det är ju alltid
trevligt. Hur som helst så kommer människorna närmare
och närmare varandra under resans gång och det blir väl
i slutändan mer en kärlekshistoria än en monster- eller
postapokalyptisk film. Lite besvikelse känner man allt. –
4/10
Devil
– Fem personer fastnar i en hiss och efter att klaustrofobin
och paranoian slagit in börjar mystiska och övernaturliga
saker inträffa, en efter en går de ett våldsamt öde
till mötes. Det här är väl på pappret ganska
tilltalande premisser och filmer med övernaturligheter brukar
alltid vara intressanta. Tyvärr är det lite segt och handlingen
är lite för långsam, det finns ingen riktig stake
i den om man säger så. Det är absolut sevärt
och helt ok, men det lilla sista för att det ska kunna bli riktigt
spännande saknas. Själva djävulsmytologin känns
genomarbetat och skådespelarinsatserna är det inte något
fel på heller. Men det är svårt att göra en
film med bara ett par olika scener att arbeta med. Lyckligtvis är
det inte i hissen hela tiden allting utspelar sig, vi får också
följa de som bevakar, säkerhetspersonalen och polisen helt
enkelt. Det ger en bra balans och hjälper säkert upp filmen
en aning också men på det hela taget är det en ganska
medelmåttig betraktelse enligt min mening. – 6/10
Monsterwolf
– Det här påminner om en annan film som jag såg
för några år sedan. Inte för att jag minns särskilt
mycket ifrån den men den hade ett liknande upplägg med
en liknande indianlegend. Filmen jag tänker på är
Wolfen! Men jag minns som sagt inte mycket av den
och kan inte säga om den här bättre eller sämre
än den, eller ens om det verkligen är samma legend, i så
fall kan man ju spekulera kring om det verkligen är en äkta
legend – eller hur? Men det här är en film som gör
en aningen besviken även om det var ganska väntat egentligen.
Själva monstret – vargen, är förstås dataanimerad
så det skriker om det och det drar ner intrycket en hel del.
Det borde gå att göra betydligt bättre, varför
gör man inte det? Hur bra som helst skulle det ha kunnat vara
om man inte snålat så förbannat! Skådespelarna
har jag absolut ingenting emot och det känns inte att det är
en lågproduktion annars heller. Visserligen finns det några
små logiska misstag och luckor men inget som man måste
störa sig på i något längre utsträckning.
Djurskräckfilmer behöver inte vara bra för att vara
underhållande, men antingen så dåliga att de blir
roliga kalkoner eller men åtminstone ett hyfsat monster/djur.
Den här hamnar någonstans mitt emellan och det blir varken
hackat eller malt! – 4/10
The
Silent House – Tyvärr en ganska tråkig film
som inte bjuder på så mycket stämning. Den är
nästintill helt ospännande och det tar ganska lång
tid innan man ens blir intresserad av vad som händer i den. Det
sägs att den är inspelad utan klipp och det kans nog stämma
och det gör också att det finns en ytlig poäng med
den. Formen är viktigare än innehållet, ja så
tycks filmskaparna ha resonerat i alla fall. Jag kan inte förneka
att det finns några riktigt snygga scener som förstärker
filmen, några kameraåkningar som jag häpnade över
och som förvånade mig. Men det räcker inte! Den är
slut innan det har hunnit bli intressant och även om det är
en film som sägs vara baserad på verkliga händelser
är det mestadels bara tråkigt. Sådana filmer brukar
jag tycka om annars. – 4/10
American
Gothic – det här är en film som jag har hört
oerhört mycket got om men av någon anledning aldrig själv
sett. Det har liksom inte blivit av och jag vet inte varför.
Premisserna är klart lockande – en udda familj som lever
isolerade på sitt eget sätt och det yttre hotet från
några främlingar vars flygplan kraschlandar strax utanför
deras ö. det är helt fantastiska förutsättningar
egentligen och man borde kunna göra hur mycket som helst av det
egentligen. Jag menar inte att man inte tar ut svängarna, för
bisarrt och absurt är det onekligen! Det behöver inte spurta
blod varannan filmmeter för att det ska vara bra… Men någonstans
blir det lite segt och ointressant trots allt. Skådespeleriet
är inte top notch precis även om några av skådespelarensemblen
verkligen imponerar stort. Janet Wright gör
till exempel en fullständigt fabulös rolltolkning som den
50-åriga lilla flickan Fanny. Hennes kroppsspråk
och röst läge är helt perfekt! Även huvudrollerna
Rod Steiger och Yvonne De Carlo
som Ma och Pa är mycket bra och jag känner
en lite extra fascination för Michael J. Pollard,
vilket jag alltid gör. Jag tror det beror på avsnittet
Star Trek och avsnittet Miri där
jag först stiftade bekantskap med honom, men det är en annan
historia. Själva familjen funkar i stort sett bra alltså!
Problemet är att främlingarna som kommer till den lilla
ön inte håller riktigt samma klass på skådespeleriet.
De har väl i och för sig inte några direkt intressanta
karaktärer att jobba med heller men under stundom är de
inte alls trovärdiga. Till syvende och sist blir det en någon
annorlunda slasher, för jag tycker helt klar man kan räkna
in den i denna subgenre. Den innehåller så många
av dess beståndsdelar att något annat vore otänkbart.
Tyvärr lockas man i fällan att vända lite för
många gånger på handlingen i slutändan att
det blir lite för mycket av det hela men jag finner trots allt
att det är en mycket sevärd film! – 6/10
Resident
Evil: Afterlife – När jag såg om de tre
första filmerna för ett tag sedan blev jag nästan lite
imponerad och fann dem betydligt bättre än vad jag mindes
dem som. Det gjorde förstås att jag hade relativt höga
förhoppningar om den här. Men ju större förhoppningar
man har desto större blir ofta besvikelsen. Det här är
inte bra! Det finns visserligen snygga actionscener men oftast är
de på tok för inspirerande av The Matrix. Det är väl
i sig inget fel kanske, för det är ganska snyggt, men det
blir lite för mycket av det hela. Dessutom är det fabulöst
ointressant! Emellanåt tycks det bara vara en enda lång
actionorgie utan det minsta innehåll. En enda intressant motståndare
(till Alice) finns det och den utvecklar man inte ens. Det
är inte särskilt mycket av de smittande zombierna eller
vad man ska kalla dem och det är inte särskilt mycket av
Umbrella företaget heller. En rejäl besvikelse som får
ett par pluspoäng för några actionscener, men det
är allt. – 4/10
Zonen
– Det här är egentligen ingen film utan en miniserie
gjord för TV. Det märks ganska tydligt, inte minst för
att den presenteras i avsnitt och är 300 minuter lång…
Skämt å sido så har ju TV produktioner ett annat
tempo än filmer och man behöver inte ha sett särkilt
mycket för att märka detta. Jag vill dock inte förringa
den här miniserien för jag fann den riktigt underhållande
det mesta av tiden. Man kanske kunde önska en lite starkare avslutning
men på det hela taget är det helt klart en spännande
berättelse. Och det säger jag inte för att man sitter
som på nålar eller att karaktärsutvecklingen är
strålande. Nej, det handlar snarare om de små detaljerna
i berättelsen, det som handlar om konspiration och mörkläggning.
Det är det som är det mest intressanta! Medverkar gör
en mängd kända skådespelare – Peter
Haber, Jacob Nordenson, Thomas Hanzon, Katarina Ewerlöf, Sissela
Kyle och en hel massa andra ansiken som man kanske inte sätter
ett namn på i första hand. – 7/10
Apan
– Till en början är det här en ganska intressant
film. Man får inte så mycket information utan får
dra sina egna slutsatser av det som händer och det är ju
alltid lite uppfriskande! Men när filmen börjar lida mot
sitt slut och den har hållit på att följa vår
huvudpersons dag börjar det bli lite tröttsamt. Det finns
inte mycket variation i filmen och även om det till en början
var uppfriskande att få dra sina egna slutsatser känner
jag att jag nog skulle behövt lite mer information längs
vägen trots allt, om inte annat för att göra det lite
intressantare. Trots detta är de en mycket bra inblick i det
mänskliga psyket och många av situationer som berättas
är både gripande och till och med lätta att känna
igen sig i ibland. Allt berättas ur ett övervakande perspektiv,
det känns så, som om man var en fluga på axeln på
huvudpersonen och det känns som ett ganska påträngande
porträtt. Men i slutändan blir det som sagt segt och inte
tillräckligt intressant. – 4/10
Repossessed
– Stilmässigt borde man nog placera den här filmen
någonstans mellan Scary Movie filmerna och
Den Nakna Pistolen. Det är en parodi, framförallt
på Exorcisten, men också lika galen som
Den Nakna Pistolen i många scener. Och så
har den ju Leslie Nielsen förstås…
Jag är inte riktigt förtjust i den förknippelsen, jag
menar mellan Leslie Nielsen och crazykomedi, men
så är det. Det är vad man minns av Leslie
Nielsen numera, så enkelt är det! Så för
mig är det inte Leslie Nielsen som är behållningen
här överhuvudtaget. Nej, det är snarare det faktum
att filmen driver med Excorsisten och så är
det Linda Blair som spelar i den! Det är ju
så briljant att man nästan måste applådera.
Nåväl, hela filmen är knappast en parodi på
Excorsisten heller, det finns visserligen inte lika
mycket galenskaper gömda längs vägarna som i The
Silence of the Hams, en film som till och med får Top
Secret att verka vara utan galen humor i varenda scen, Det
finns grejor som driver med en hel del annat också, saker som
låg rätt i tiden när filmen gjorde på 90-talet
men som kanske inte har överlevt tidens tand. Saker som man överhuvudtaget
har svårt att begripa idag om man inte minns ett par utrikespolitiska
detaljer. Nu fick jag det där att låta svårt och
tungt, men det är det inte alls, det är bara att hoppa över
dessa små detaljer och ingen större skada är skedd.
Hur som helst så gillar jag filmen, även om jag kanske
inte borde det. Jag tycker Linda Blair gör en
av sina bästa roller(!) och det är ren och skär underhållning
hela tiden! Det här är en film jag verkligen rekommenderar!
– 7/10
Julie
& Julia – Enda anledningen till at jag gjorde slag
i saken och såg den här filmen var egentligen för
att Meryl Streep medverkar i den. Hon är en
fantastiskt duktig skådespelerska som lyckas glänsa oavsett
vad hon tar sig för! Handlingen hade jag ingen som helst koll
på och det var faktiskt inte förrän jag redan hade
börjat titta som jag läste baksidestexten. Jag hade förvisso
inte behövt göra det för filmen berättar sig själv
på ett mycket bra sätt och man förstår snart
hur allt hänger ihop. Det är två parallellhandlingar
som skiljs av tid och rum, men som ändå har gemensamma
nämnare som gör det intressant. Julie bestämmer
sig för att laga alla recepten i Julia Childs kokbok
på 365 dagar och blogga om det. Det blir en tid av blod, svett
och tårar, nästan i alla fall. I vilket fall som helst
är det ett hektiskt år som både tär på
henne och på hennes förhållande. Samtidigt får
vi följa Julia Childs några decennier tidigare
när hon i sin tur uppbringar all sin kraft för att skapa
den berömda kokboken. Båda historierna har verklighetsbakgrund,
och det är ju alltid lite kul. Jag gillar historien i nutid något
mer och med handen på hjärtat måste jag faktiskt
säga att jag blev lite besviken på… Meryl
Streep. Så nu var det sagt! Jag menar inte att hon
gör något halvdant jobb på något sätt
men jag hade förväntat mig mer och jag tycker inte hon har
riktigt samma lyster och lyskraft som hon normalt har. Men självklart
är hon ytterst trovärdig i sin rolltolkning ändå.
Det är bara en sådan där känsla man får
ibland. Hur som helst så är det en mycket underhållande
film utan att man för den skull bjuds på några direkta
överraskningar. Allt går väl ungefär som man
tror att det ska gå, men det är en förbannat underhållande
väg dit, Amy Adams är magnifik! –
7/10
Nude
Nuns with Big Guns – Den här bestämde jag
mig för att se under en period när jag var lite extra sugen
på nunsploitation.
Lite avklädda nunnor är ju aldrig fel – eller? Hur
som helst var det en film som var lite väl tramsig i sin exploitation
emellanåt. Det blev liksom inte roligt utan bara dumt många
gånger. Men tar man den för den grindhouseimitaion den
är kan det absolut finnas poänger. Det finns en viss humor
i allt det dumma och typiska som man ser lång väg kommer
att hända. En nunna som hämnas en oförätt är
väl inte så långsökt kanske men många
gånger känns tutt-scenerna helt omotiverade. Nyligen läste
jag någonstans en text av någon som störde sig på
att den här filmen hade snott från Tarantino.
Dumheter! Det är ju Tarantino som har snott
från filmer som den här under hela sin karriär! Han
är visserligen en skicklig tjuv, med ett hantverk som ofta är
oöverträffat, men en tjuv lik förbannat! – 6/10
The
Wolfman (2009) – Det har gjorts massor av filmer om
varulvar i filmhistorien, men en av de mest klassiska filmerna är
onekligen The Wolfman med Lon Chaney Jr.
från 1941. Och eftersom alla filmer tydligen ska spelas in på
nytt numera är det väl inga konstigheter att denna får
en ny version. Jag har varit ganska avigt inställd till dessa
nyinspelningar förr i tiden men numera accepterat deras existens
och det är till och med så att jag under stundom ser fram
emot att se dem. Så var det i det här fallet. Jag kunde
inte bärga mig utan var tvungen att se vad man hade lyckats åstadkomma,
om man hade lyckats fånga atmosfären i den klassiska filmen
helt enkelt. Att Benico Del Toro gör huvudrollen
är sannerligen ingen nackdel och det märks att han här
läst på inför sitt åtagande av rollen. Hela
hans framförande känns som en hommage till den gamla skolan.
Kanske till och med nästan en hommage till Lon Chaney
Sr och inte Jr. Vid några ställen
och det är väl lite märkligt kanske. Jag kan inte riktigt
sätta fingret på vad det är heller och det retar mig
lite. Men skit samma, jag gillar filmen och tycker den lyckas fånga
originalets känsla på ett riktigt bra sätt! Även
Anthony Hopkins medverkar och även om det mest
känns som om han går på rutin känns det roligt
att se honom agera. Allt som allt är det en härlig matinéstämning
över hela filmen och det är helt klart en film man kommer
att kunna se om i sinom tid, se om och slötitta helt enkelt.
Underhållande och välgjort! – 7/10
Then
She Found Me – Det här är en av de filmer
där jag verkligen inte hade en aning om vad jag skulle få.
Att det var någon form av romantiskt drama fattade jag väl
men inget mer än så. Det är kul när man kan gå
in med helt öppna förutsättningar och inte känner
sig färgad av förhandsinformation eller förhoppningar.
Jag märkte till min förvåning att Helen Hunt,
som också spelar huvudrollen har regisserat filmen. Jag har
ingen som helst koll på henne som regissör och eftersom
hon tydligen endast regisserat några få avsnitt ur den
TV-serie som åtminstone jag förknippar henne först
och främst med – Mad About You, är
det väl inte så konstigt. Jag tycker hon gör ett bra
jobb, både som skådespelerska och regissör även
om det känns lite som om skådespelarna regisserar sig själva.
Det är liksom den typen av historia där det inte behövs
göras så mycket, tycker jag i alla fall. Matthew
Broderick medverkar i en mindre roll men gör inget bestående
intryck. Däremot gillar jag Bette Midlers insats
som Helen Hunts mamma och det är väl, så
vitt jag förstår, att denne söker upp sin bortadopterade
dotter som titeln syftar på. – 6/10
When
in Rome – Det här är egentligen en film som
verkligen inte passar mig. Romantiska komedier är det jag har
allra svårast för när det gäller film och så
är det bara! Det finns självklart undantag såsom det
gör med det allra mesta men jag kan inte säga att den här
filmen som vara ett av dem, undantagen alltså. Det är en
ganska standardiserad historia om kärleken, hur den plötsligt
sveper oss med och hur vi smälter totalt för en annan människa.
Men det finns en twist, en magisk twist. Mycket av filmen handling
går nämligen ut på fullständigt vansinniga förälskelser
som orsakas av att filmens huvudperson – Kristen Bell,
plockar upp några mynt ur kärlekens fontän i Rom.
I och med detta blir personerna som slängt mynten i fontänen
ofelbart förälskade, för att inte säga besatta,
av henne. En del komiska situationer uppstår och det är
ofta hur tramsigt som helst, lite för tramsigt faktiskt. Ibland
blir det lite väl mycket slapstick av det hela och jag kan inte
säga att jag egentligen tycker Kristen Bell
är en särskilt bra skådespelerska. Hon levererar ungefär
samma uttryck i film efter film och det är väl ungefär
samma sak som hon gjorde i Veronica Mars, en roll som dock passar
henne. Allt som allt är det underhållande för stunden
men inget man behöver lägga på minnet. –
5/10
The
Darkroom – Filmen som var banbrytande när det
gäller psykiska sjukdomar, vanföreställningar och liknande
var för mig Haute Tension. Ingen annan film har hittills haft
sådan inverkan på mig som den hade och varje gång
jag ser en film som innehåller liknande handling på något
sätt så tänker jag på den. Utan att avslöja
för mycket så är det här en sådan film.
Det är absolut inte samma upplägg på något sätt,
det är bara den mentalsjuka som påminner på något
sätt. Hur som helst så handlar filmen om en man som i femton
år varit intagen på mentalsjukhus utan några minnen
om vem han är. En ny drog gör det möjligt att återuppliva
hans minnen och han ställer förstås upp på experimentet
för att få reda på sanningen om sig själv. Naturligtvis
går experimentet fel och mannen rymmer så småningom
från sjukhuset. Men eftersom jag valde att ta upp Haute
Tension i inledningen är det väl ingen överraskning
om jag säger att allting inte riktigt är det som det ser
ut att vara. Resten av filmen centrerar sig kring vänskapen med
en yngre pojke och dennes stora problem med sin styvpappa, dessutom
tycks en bestialisk seriemördare härja. Det är ingen
banbrytande film på något sätt men helt klart underhållande
och till och med lite spännande på sina håll. –
7/10
Memory
– Billy Zane tillhör absolute inte det
gardet av skådespelare som jag vill kalla för favoriter
och då uttrycker jag mig ändå diplomatiskt! Jag tycker
han har en stil som gör att alla roller han gör blir mer
eller mindre karikatyrer, vilket sällan funkar. I just den här
tycker jag att han lägger band på sig, lite i alla fall,
och levererar en oftast hyggligt trovärdig prestation. Själva
filmen i sig kretsar kring minnet som titeln antyder och filosoferar
kring om det är möjligt att minnas sina föräldrars
minnen genom det genetiska arvet. Det blir en ganska spännande
historia där vår huvudperson (Billy Zane)
får se syner av det förgångna, i form av minnen.
En seriemördare uppenbarar sig för honom och efter att ha
börjat forska kring det hela och hittat miljöer som stämmer
in med minnesbilderna han upplever, blir han mer och mer övertygad
om att det han upplever är verkligt. Jag gillar upplägget
och jag gillar filmen, maskerade mördare han man ju inte få
för mycket av, men jag hade önskat att man inte hade gjort
slutet så krystat och typiskt. Riktigt hur det hänger ihop
vill jag dock inte avslöja. – 7/10
Bronson
– Trots det stora namn som Nicolas Winding Refn
blev i och med att Pusher-trilogin blev verklighet,
är det här den första film jag ser av honom. Jag kan
snabbt konstatera att det inte kommer att bli den sista eftersom jag
verkligen gillade stilen! Huruvida denna stil går igen i hans
övriga filmografi är naturligtvis en intressant fråga
men jag är beredd att ta chansen. Det finns helt klart ett sinne
för berättande och en förmåga att göra det
aningen okonventionellt! Filmen handlar om en ökänd brittisk
fånge, som tydligen antagit Charles Bronson
som sitt alias, bara en sådan sak gör ju att man höjer
intresset som gammal Charles Bronson fan (den riktiga
Bronson alltså) ett par snäpp faktiskt.
Dessutom lär filmen bygga på en verklig historia och det
gör ju det hela än mer intressant. Inledningsvis är
det en riktigt fängslande historia, den är berättad
i fragment med tillbakablickar och berättande av filmens huvudperson
och man blir intresserad av att få se mer hela tiden. Gradvis
blir det dock aningen seg och när den närmar sig slutet
är det faktiskt inte lika intressant längre. Det känns
som filmen går lite i stå och att det inte finns så
mycket variation i den i slutändan. Charles Bronson
eller Michael Peterson som han föddes som, spelas ypperligt
av Tom Hardy och den övriga besättningen
av skådespelare gör heller inget dåligt intryck men
det blir som sagt lite tjatigt i slutändan. – 7/10
The
Ghost Writer – Enda anledningen att jag tog mig tid
att titta på den här var att jag läste någonstans
om någon som utsåg den till en av årets bästa
filmer och det var inte förrän efteråt som jag insåg
att det var en film av Roman Polanski. Av det kan
man förstås dra flera slutsatser. Dels så hade jag
egentligen ingen koll på vad jag tittade på, jag hade
helt enkelt inte gjort några som helst efterforskningar om filmen.
Men man kan också dra slutsatsen att det inte är en film
där det tydligt syns vem som har gjort den eftersom jag inte
upptäckte det i eftertexterna. Roman Polanski
är ju vanligtvis en regissör som inte lämnar ifrån
sig halvdana filmer, det är åtminstone min åsikt
om hans filmskapande, vilket förstås innebär att det
här blev något av en besvikelse. Det är inte dåligt
genomfört på något sätt, det är bara lite
tråkigt och intetsägande. Det finns liksom ingen klar spänningen
en mening med filmen, inga betänkligheter efter att sista vändningen
uppdagats och inget att fundera på eller ta med sig till nattens
funderingar. – 6/10
Fifty
Pills – Det här är återigen en sån
där film man kan se utan av vara mer än halvvaken. Den är
tämligen underhållande för stunden men lämnar
ingetning kvar efter att man har sett klart den. Handlingen i korthet
går ut på en ung collagestudent som efter att ha fått
”fel” rumskompis hamnar i en massa trubbel. Slutligen
är det så illa att han har e enda dag på sig att
fixa studieavgiften, annars sparkas han ut från skolan. Han
vet ingen råd, men hans rumskompis har en idé. Femtio
tabletter ecstasy och en personsökare. Ringer någon ska
ha bege sig till kunden och sälja tabletterna för $20 styck.
Han tvekar förstås väldigt länge men har till
sist inget val och ger sig iväg till sin första kund. Naturligtvis
strular det till sig för honom när hans rumskompis gamla
missnöjda kunder kommer efter honom och den lokala knarklangarkungen
också. Till råga på allt tror hans föräldrar
att han är gay och hans nyvunna flickvän får förstås
reda på hans ”affärer”. Allt som allt underhållande
som sagt, men inte så rolig som jag hade förväntat
mig att den skulle vara. – 5/10
Defendor
– Om jag ska vara helt ärligt så åkte den här
ner i shoppingvagnen av två anledningar. För det första
är Woody Harrelson med i den och för det
andra ser omslaget ut att pryda en riktig crazykomedi! Jag får
lite Spirit-vibbar när jag ser omslaget och
plagiatism av omslagsgrafik brukar tyda på parodiska filmer.
Men nu visade det sig att jag bara hade rätt på första
punkten, Woody Harrelson är med och han är
som vanligt alldeles fantastisk i rollen som den lätt förvirrade
Defendor. Det är i alla fall hans alter ego och ju länge
filmen håller på desto tydligare blir det att han inte
är riktigt som alla andra, hissen går inte ända upp
om man säger. Men inte är det någon komedi överhuvudtaget,
istället är det ett drama om vad som är rätt och
fel sett ur denne mentalt handikappade mans perspektiv. Tänk
om allting vore så enkelt som sett ur ett barns ögon, för
det är ungefär det han är mentalt – ett barn,
omedveten om rättvisans långsamtgående byråkratiska
kvarnar. Jag skulle inte vilja kalla det för en renodlad superhjältefilm,
delvis för att Defendor faktiskt bara är en vanlig
människa som går till motangrepp mot busarna, men om det
vore en superhjältefilm så skulle det vara en av de allra
bästa! – 8/10
The
Stepfather (2009) – Nu var det länge sen jag såg
den ursprungliga trilogin, den med Terry O’Quinn
i de två första filmerna. Det var faktiskt så länge
sen att jag knappt ens har några vaga minnen därifrån.
Jag ser det enbart som positivt då det naturligtvis innebär
att jag inte färgas av någon nostalgi när det gäller
denna nyinspelning. Styvfadern i den här spelas istället
av Dylan Walsh och jag tycker han gör ett bra
jobb! Själva grunden i berättelsen är ganska skrämmande
egentligen. Mannen som letar efter den perfekta familjen och när
han inser att de andra familjemedlemmarna gör honom besviken,
eller kommer hans mörka förflutna på spåren,
dödas han dem kallblodigt. Psykopatin framställs på
ett bra sätt i den här filmen där styvfadern verkligen
tycks vara oerhört socialt kompetent, att manipulera sin omgivning
tycks inte vara några som helst problem för honom. Tyvärr
gör han väl lite för uppenbara misstag, för att
han gör misstag i den roll han spelar för sin nya familj
är uppenbart och ofrånkomligt. Det är synd att man
har slarvat lite med detta under manusförfattandet och det är
snudd på att underskatta tittaren. Sen är det väl
också tyvärr så att filmen inte är lika spännande
som den skulle vara om man inte hade någon som helst koll på
vad det handlade om. – 6/10
B.T.K.
– Produktionsvärdena på den här filmen är
inte speciellt höga, men av någon konstig anledning gillar
jag filmen skarpt! Kontrasten mellan familjefadern och den sadistiske
seriemördaren framställs helt perfekt och jag är faktiskt
en smula imponerad av Kane Hodders rollprestation,
jag hade aldrig trott att han skulle kunna leverera sådant skådespeleri.
Det är inte speciellt spännande egentligen men det finns
ändå ett skimmer av intresse om vad som ska hända
härnäst. Blodigt är det väl emellanåt men
är man ute efter splattereffekter är man ändå
fel ute. Nej, som jag inledningsvis nämnde så är det
själva karaktären Dennis Rader, som mördaren
heter, som är det intressanta. Kane Hodder gör
rollen full rättvisa och sällan har psykopatismens båda
ansikten visualiserats med sådan precision. – 7/10
Sweatshop
– När man läser om filmen, hur en galning med en hundrakiloshammare,
som i själva verket verkar vara en slägga med ett städ
längst ut på skaftet, ska gå bärsärkargång
mot några partande gothpunkare, blir man förstås
lockad! Tyvärr är det som följer allt annat än
bra och man tröttnar ganska fort på det urusla skådespeleriet
och det röriga manuset. Det hoppas lite hit och dit i både
tid och rum och det är svårt att få en uppfattning
om i vilken ordning allt sker, vad som är tillbakablick och vad
som är önsketänkande. Visserligen är galningen
med hammaren ganska cool och han fullständigt brutal men det
finns så mycket annat som drar ner filmen att det förtar
allt underhållningsvärde som filmen kunde ha haft. Rörigt
och ointressant är nog de två och som bäst beskriver
filmen. – 2/10
Angels
and Demons – När Da Vinci Koden
kom ut var hypen kring den enorm. Förvisso gällde detta
kanske mer boken är filmen, men den fick ändå sin
beskärda del av uppmärksamheten. Jag förstod aldrig
storheten även om jag gillade själva teorin som den byggde
på, hemliga konspirationer i samband med religion är intressant
i 99 fall av 100. När jag så fick chansen till att se den
här, som faktiskt skrevs före Da Vinci Koden
fylldes jag förstås med skepticism. Jag tillhör det
där udda figurerna som inte är särskilt förtjusta
i Tom Hanks och med tanke på min reaktion av
första filmen så tvivlade jag samtidigt som jag hoppades!
Det skulle visa sig att jag fann den här mycket bättre än
den överhypade föregångaren och även om den inte
är perfekt och att den inte bjöd på några egentligen
överraskningar så fann jag den vara en oerhört underhållande
kamp mot klockan. Pusseljakt i samma stil som Da Vinci Koden
och National Treasure
filmerna, mystik och ett hemligt sällskap som konspirerar mot
hela den katolska kyrkan, Men är allt verkligen så enkelt?
– 7/10
Full
Of It – Ibland är det skönt att se film där
man inte behöver anstränga sig för att hitta gömda
kvaliteter, där det kanske inte finns några kvaliteter
överhuvudtaget och där man bara kan njuta av att bli underhållen
i runt 90 minuter. Full Of It är en sådan
film. Den utspelar sig i collagemiljö och vi får följa
en nyinflyttad killes första tid i skolan. Han tillhör förstås
inte de populäraste killarna, men som i alla andra sådana
här filmer så är gräset grönare på
den populärare sidan och han önskar att han befann sig där.
Han är påhittig och kommer upp med en hel del lögner
för att ställa sig i bättre dager hos de andra ungdomarna.
Tills en dag, då alla hans lögner blir till verklighet.
Det blir helt uppenbart för honom att man inte ska önska
sig något – för man kan mycket väl få
det! Han är plötsligt skolans basketlags stora stjärna,
personlig vän med Carmen Electra, hans pappa
har ett förflutet i rockbandet Poison och både
hans lärarinna och skolans populäraste tjej är dödsförälskade
i honom. Inget negativt i sig kanske men konsekvenserna blir förödande
och snart önskar han att allt var som förr igen. Filmen
bjuder inte på några överraskningar någonstans,
men är klart underhållande under den tid den pågår
och det är väl allt man ska begära av en sådan
här film egentligen. – 6/10
Long
Weekend – När man läser på omslaget
till den här filmen, eller rättare sagt innan man läser
på omslaget, får man lätt uppfattningen att det rör
sig om en film i subgenren ”terror”. Efter att man har
bekantat sig med handlingen en smula tänker man sig kanske i
stället att det kommer att vara någon form av djurskräckis
men efter att ha sett klart den kan jag konstatera att det inte är
det heller. Och faktum är att jag efter att ha sett inte är
riktigt säker på vad jag ska rubricera den som. Det finns
onekligen djur som skrämmer och rent av attackerar karaktärerna
men det är knappast filmens huvudsakliga mål att framställa
detta som något skrämmande. Det är heller inte det
huvudsakliga målet att fokusera på de mystiska händelser
som de inblandade råkar ut för och som ingen egentligen
kan förklara. Det är åtminstone inget mål att
försöka förklara för åskådaren eller
ge någon lösning. Nej, det som ligger mest i fokus är
faktiskt den inbördes relationen mellan mannen och kvinnan som
ger sig ut på hajk, deras bakomliggande problem av otrohet,
abort och annat. Det är ganska välspelat, det ska erkännas
men efter filmen är slut och man har blivit snuvad på alla
möjligheter till en logisk förklaring och alla övernaturliga
teorier känns irrationella återstår man med ett stort
”jaha?”. Det är synd för filmen hade helt klart
potential att bli riktigt lyckad och det är nästan lite
irriterande att man lyckas slarva bort det på ett sådant
sätt! – 5/10
Night
of the Demons (2009) – Det här är en film
som egentligen gjordes redan 1988 men som nu alltså spelats
in på nytt. Jag kan inte minnas om jag har sett originalet eller
inte, men efter att ha sett den här inser jag att det faktiskt
kvittar. Inte för att den här är dålig, för
det tycker jag inte att den här, utan snarare för att historien
är så simpel att jag inte behöver se flera versioner
av den. Skådespeleriet är egentligen under all kritik och
även om Edward Furlong tillhör skaran av
relativt erkända skådespelare hjälper inte det. Han
är absolut inte bättre än någon annan. Men jag
får intrycket av att filmen inte tar sig själv på
fullt allvar och då kan man komma undan med lite mer också.
Sminkjobben är dock bra mycket bättre än både
historien och skådespelarna för även om det egentligen
inte ser bra ut och känns gjorda med glimten i ögat, så
finns det en kontinuitet i dem som är mycket underhållande.
Det finns inga direkta överraskningar längs vägen och
man ser lång väg hur det kommer att sluta – eller?
– 7/10
The
Countess – jag vet inte hur många filmer det
finns om Elisabet Bathory men det är onekligen
en intressant historisk person! På filmens omslag jämför
man, eller åtminstone omnämner, med Dracula.
Jag tycker det är en ganska dum jämförelse. Blodtörst
är inte bara blodtörst. Men om man istället jämförde
med den man som enligt de lärde menas vara Draculas
historiske förebild – Vlad Tepes, känns
jämförelsen inte längre så konstlad. Fast nu
framställs inte Grevinnan Bathory som så
blodtörstig som man skulle kunna tro i den här filmen och
allt som oftast tycks hon nästan ha lite ånger för
sina gärningar. Det är heller ingen riktigt skräckfilm
även om filmens omslag gärna vill göra sken av det.
Det är istället en film som berättar en historia utan
att ta till några direkta skrämseleffekter. Det är
ett bättre sätt att skrämmas på förvisso,
men det finns inte mycket av den varan heller. Missförstås
mig inte nu, jag ser absolut inget negativt i detta, snarare tvärtom.
Filmen blir mycket intressant och även om den är lite seg
blir den aldrig tråkig. Kanske kunde man önska att man
hade tagit ut svängarna lite mer, den känns lite tam faktiskt,
men på det hela taget, trots mitt betyg, borde man inte ändra
på särskilt mycket. Det finns också en sak som jag
uppskattar, och det nämns både i filmens början och
i slutet. Det är stridens segrare som skriver historien, sen
ifrågasätts det lite vilka dessa egentligen är och
om man verkligen kan lite på deras ord. Historien är då
sannerligen inte objektivt skriven alla gånger, så mycket
står helt klart! Hur som helst, men detta i bakhuvudet lämnar
man viss tolkning till åskådaren som får bestämma
lite själv vad han/hon vill tro på. Var Elisabet
Bathory verkligen en blodtörstig mörderska eller
är det ett överdriven rykte skapat av hennes fiender? –
6/10
Boogeyman
3 – När Boogeyman
kom för några år sedan förfasades väl de
flesta motståndare till fenomenet nyinspelningar (jag ska härmed
sluta kalla dem för remakes). Det visade sig emellertid att filmen
hade väldigt lite att göra med Ulli Lommels
gamla film med samma namn. Sedan som det en uppföljare som redan
har hunnit falla i glömska, i alla fall hos undertecknad, och
nu i år kom alltså den här tredje delen. Eftersom
jag inte har några som helst minnen av del två i serien,
och knappast från den första heller utgår jag ifrån
att man egentligen inte behöver det för att hänga med
i denna. Man kan räkna hur allting hänger ihop utan några
förkunskaper och det är bra. Filmen som sådan är
väl inget att hetsa upp sig över, men heller inget att förfasa
sig över och under den tid som den pågår är
den hygglig underhållande. Den bjuder inte på några
överraskningar, men har några scener som är förvånansvärt
snygga. – 5/10
Ninja
Assassin – Min erfarenhet av ninjarullar, även
om jag finner “genren” mycket underhållande, har
varit ganska sparsam. Oftast handlar det om en och samma handling,
någon okänd mördare huserar i trakten och polisen
står handfallna. Nämner man ordet ninja har ingen ens hört
talas om ordet förut och vet definitivt inte vad det här.
Därefter brukar man söka upp någon lokal expert på
stridskonst som till slut lyckas spåra upp ninjan, eller ninjaklanen
som det oftast handlar om. Hjälten får sedan slå
sig igenom horder av ninjas för att slutligen göra upp med
”bossen”, en kamp som hjälten förstås
vinner. Jag kan väl inte påstå att den här filmen
avviker så där rysligt från den handlingen, allt
stämmer förstås inte in, men i det stora hela handlar
det om samma sak. Det som skiljer den här mot de flesta av de
jag har sett tidigare är dels att den här är mycket
nyare, den är inte en ”kultrulle” i den bemärkelsen
som man kan säga att Ninja III – The Domination
eller någon annan äldre ninjafilm kan sägas vara.
Den är också mycket våldsammare, eller åtminstone
mer visuellt våldsam! Blodet skvätter rikligt omkring emellanåt
och det ser riktigt bra ut också. Det är nästan så
man får lite vibbar av Shogun
Assassin på sina ställen. Det är bra berättat
med en massa tillbakablickar som bidrar till att bygga karaktärer
men i slutändan är det något som saknas. Det blir
lite platt och lite tråkigt, lite enkelt rent av kanske. Men
det är onekligen en underhållande film för stunden!
– 6/10
My
Life In Ruins – För några år sedan
kom filmen – My Big Fat Greek Wedding, som
jag verkligen gillade. Det var en film som spred glädje omkring
sig och trots att det handlade om en romantisk komedi, som jag generellt
har svårt för, så var den värd ett ganska högt
betyg! Den här filmen, framförallt med den svenska titeln
– Min Stora Feta Grekiska Semester, exploaterar
den förut nämnda filmens framgångar. Men oavsett detta
så är själva omslaget så likartat att man lätt
får för sig att det handlar om en uppföljare. Så
är dock inte fallet, det är snarare så att det är
samma historia om igen, mer eller mindre. Men det gör det inte
mindre underhållande. Nia Vardalos spelar även
här huvudrollen, vilket ytterligare stärker illusionen av
uppföljare, eller snarare fortsättning på historien,
som en lärare som blivit av med jobbet och tvingats ta ett jobb
som bussguide bland de grekiska ruinerna. Hon får givetvis de
svåraste turisterna och situationskomiken blandas med riktigt
hjärteskärande allvar. Det är inte svårt att
räkna ut hur det kommer att sluta, men det gör ingenting,
det här är inte en film där man behöver bli överraskad
någonting egentligen. Det som är viktigt är att man
har en trevlig stund under tiden man ser filmen och det får
man verkligen. Skratt blandas med tårar och allting ordnar sig
så där perfekt i slutändan. Skådespelet är
riktigt bra och Richard Dreyfuss, tillsammans med
Nia Vardalos, bär upp filmen riktigt bra. Men
de bär inte upp den helt och hållet själva, manuset
är riktigt roligt, trots att det är förutsägbart
och övriga medlemmar i skådespelarensemblen är inte
så dumma de heller. Det finns ett rikt persongalleri och det
utnyttjas på ett bra sätt. Det är helt enkelt en film
som man mår bättre av efter man har sett den! – 8/10
House
of the Devil – En kul grej med den här filmen
är det åttiotalshommage den stoltserar med. Och det är
inte bara det att den utspelar sig på åttiotalet, den
ser verkligen ut att vara gjord under det årtiondet också.
Och det gäller heller inte bara miljöerna och kläder
och sådana saker utan även strukturen i filmen, förtexternas
utformning och allting annat. Det enda som man möjligen skulle
kunna säga inte doftar åttiotal är väl den tekniska
kvaliteten. Bilden är visserligen lätt grynig men det är
ändå inget slitet VHS-band man tittar på om man så
säger. Tyvärr är det ganska ont om andra tilltalande
sakar i filmen, någon enstaka imponerande scen finns det väl
i filmen uppbyggnad men i stort sett är det ingenting. Den är
seg och handlingen berättas allt för långsamt för
min smak. Man orkar inte riktigt engagera sig och även om det
faktiskt lyckas vara lite spännande och intressant under uppbyggnaden
byts detta bort så snart filmen upplösning börjar
komma och det ska till att hända någonting. Nu blir det
mera fart på handlingen, det ska erkännas, men samtidigt
försvinner det lilla som var intressant med ovissheten. Filmen
blir bara meningslös och när den är slut undrar man
nästan hur man ska kunna få tillbaka den en och en halv
timma som man trots allt har offrat. – 4/10
Twilight
saga, the: Eclipse – Tydligen har jag inte skrivit
någon minirecension på den här filmseriens andra
del men det här är alltså den tredje. Minnena från
den andra filmen är också starkt begränsade, vilket
måste betyda att det inte var något som föll mig
direkt i smaken. När det gäller den här så finner
jag det klart intressantare än vad första delen var i alla
fall. Det betyder inte att det är bra på något sätt,
men det är i alla fall ett klart bättre berättande
än tidigare. Skräck har det aldrig varit, trots inslaget
av vampyrer och knappast någon erotik heller, något som
man annars ofta förknippar med just vampyrer. Här har man
heller inte ändrat på detta koncept även om man kanske
tar ut svängarna lite när det gäller lusten, man ser
till att det blir ett ganska renodlat triangeldrama av det hela och
även om det inte är särskilt lockande i sig är
det i alla fall underhållning för stunden. Det är
också lite mer action i denna än vad jag minns av de två
första filmerna. CGI-effekterna fungerar ganska bra mycket av
tiden (jag tänker framförallt på vargarna) medan det
i andra sekvenser ser ganska bedrövligt ut. Skådespelarna
är överlag trovärdiga om man inte räknar den första
scenens groteska överspel, och det får ju räknas som
något. – 5/10 |
|