Flera minirecensioner: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Intruder – En av slasherklassikerna
från det sena 80-talet. Att det finns några poänger,
såsom mycket välgjorda och till viss del innovativa effekter
och mordsekvenser, eller att miljön är ganska annorlunda
jämfört med ödsliga stugor och mörka skogar –
ett snabbköp, tillhör filmens positiva sidor. Lägg
också till liten roll som gestaltas av självaste Bruce
Campbell så har du halva filmen klar för dig. De andra
delarna är kanske inte lika lyckade, den är på tok
för förutsägbar, har riktigt dåliga skådisar,
även jämfört med andra alster i genren, och emellanåt
logiska luckor som King Kong hade kunnat ta sig igenom. Men det kan
jag stå ut med, det allra största problemet filmen lider
av är att den är så förbannad seg. Hade man klippt
ned några av de mest onödiga scenerna hade filmen lyfts
till helt andra höjder. The Shepherd: Border Patrol –
En av de bättre Jean-Claude Van Damme filmerna jag har sett på
senare år faktiskt. Visst, den är klichéfylld och
skådespeleriet är inte i världsklass från någon
av skådespelarna, men den har ändå något jag
gillar. Det är ett högt tempo, finurliga skurkar (knarksmugglare)
och en dedikerad Nemesis (Van Damme). Mycket mer än så
behöver man inte för att underhållas i lite drygt
en och en halv timme. Ghost Game – Jag vet inte
riktigt vad jag ska tycka om den här thailändska filmen.
Stundtals tycker jag den är hur effektiv som helst medan den
i nästa stund känns alldeles för amerikaniserad, med
plötsliga överraskningseffekter i tid och otid. Själva
idén är bra, så mycket är helt klart! Jag gillar
verkligen filmer som berör den mörkare sidan av dokusåporna
eller realityshowerna. Filmer om TV-underhållning där,
antingen medvetet från producenternas sida, eller som här
via övernaturliga händelser, våld och makabra lekar
och tävlingar. Andra exempel på detta är den ofta
utskällda My Little
Eye (som tycker är riktigt bra) och Slashers som nästan
parodierar den japanska TV-underhållningen i bästa The
Running Man stuk. The Living and the Dead –
En film som verkligen visualiserar sinnessjukdomens mest förvridna
och motbjudande anlete. Lägg till detta att filmen är synnerligen
välspelad och att man utan vidare kan jämföra Leo Bills
rollprestation som den mentalt sjuke James med Dustin Hoffmans gestaltning
av autism i Rain Man, även om de båda ytterligheterna står
i direkt motsats till varandra – James är nämligen
hyperaktiv istället för inbunden. Vidare är filmen
ganska rörig och det är inte helt självklart vad som
händer hela tiden och i vilken ordning, en del händelser
kan tolkas som rena hjärnspöken medan andra naturligtvis
är smärtsamt verkliga! Detta är ett grepp som jag gillar
och i och med att tittaren får tolka fritt ur den röriga
paletten når filmen högre höjder än vad som hade
varit fallet med konventionell berättarteknik. The Living and the Dead - se Recension Rottweiler - Brain Yuzna betyder
en stark potential för mig och filmen börjar mycket riktigt
ganska fängslande. Dock blir det aldrig mycket mer än så
och allt eftersom filmen går blir besvikelsen bara större
och större. Själva hunden, eller vad man ska kalla den för,
ser ömsöm riktigt grym ut men på det stora hela vet
jag inte om man ska skratta eller gråta. Framåt slutet
är det så mycket klichéer staplade på varandra
att bara blir pinsamt... Dock bra skådespeleri från åtminstone
huvudrollsinnehavaren! Rottweiler – Denna film började
bra med ett högt tempo där man faktiskt blev mer och mer
indragen och man kände av en viss rysning komma krypande, men
ju längre den höll på desto segare och ointressant
blev den. Kändes som samma hela tiden fast med olika människor.
Dead Mary - Enormt meningslösa
karaktärer i något som man sett hundratals gånger
förr. Inget nytt under solen här inte. Dead Mary tar över
kropparna och besätter en efter en de som åkallat henne.
Väldigt anonymt och trist. Dead Mary - Otroligt seg, kändes
som en onödigt lång uppbyggnad, med ointressanta karaktärer.
Själva storyn i sig vad det inget fel på, men borde kunnat
gjorts betydligt bättre. Skådisarna är det inget direkt
fel på, men de har ju inget att jobba med så att säga.
Blood Reaper - Relativt standardiserad
slasher från 2003. Usla skådisar, oinspirerad regi och
intetsägande historia. Dock oväntat uppfinningsrika och
välgjorda mordsekvenser. Death to the Supermodels - En mördande
drift med slashern som genre skulle man kunna säga. Till en början
fann jag den här väldigt underhållande, totalt skruvad
och bisarr var bara förnamnet men efterhand så blev den
mest tramsig bara. Jag vet inte om det berodde på att man tog
ut svängarna för mycket eller för att man helt enkelt
sett många av de skämt som filmen använder sig av
i andra parodiska sammanhang. Pirates of the Carribean: At Worlds End
– Tredje installationen i Karibien är väl på
många sätt sina föregångare. Dock tycker jag
mig märka en viss skillnad i rekvisitan och miljöerna, det
är slarvigare än tidigare, eller rättare sagt mer karikatyriskt
- mer matiné om man så vill. Detta kanske hör hemma
i en Disneyproduktion vad vet jag, men jag gillar det inte. Dessutom
har man lagt sig till med så många lustiga kvickheter
i replikerna att det blir riktigt tramsigt mellan varven. Nä,
det här gillade jag inte och jag hoppas verkligen vi nu blir
förskonade från flera piratuppföljare, dessutom spelar
Geoffery Rush skjortan av Johnny Depp i denna… Unrest – Första halvtimmen
eller så visade filmen en grym potential och fick mig verkligen
intresserad av att finna de svar huvudpersonerna försöker
luska ut. Efterhand märkte jag dock att det faktiskt inte blir
mer är så. Allt eftersom blir filmen seg, förutsägbar
och faktiskt ganska tråkig. Att man dessutom blandar in kärlekshistoria
med tillhörande sexscener förstör det lilla som fanns
kvar för mig och i slutändan återfinns bara ytterliggare
en mainstremskräckis som knappt når halvvägs med vad
jag förväntat mig. Bats: Human Harvest – Har
man inget annat för sig, och har bestämt sig för att
se alla djurskräckfilmer som finns med fladdermöss, kan
man väl offra sisådär 90 minuter av sitt liv på
den här rullen. Dock ska man vara medveten om att storyn är
enormt ointressant och att klichéerna haglar lika tätt
som skådespeleriet är uselt. Dataanimerade fladdermöss
och tydligt gjord på en minimal budget. I Know Who Killed Me – Lindsay
Lohan har på senare tid fått utstå mycket kritik,
kanske mer baserat på hennes leverne än hennes skådespelartalanger,
men att det trots allt avspeglat sig på hennes karriär
är helt klart. Jag har dock inga problem med hennes gestaltning
av huvudpersonen i den här, lite udda och röriga thrillern.
Mestadels framstår hon som väldigt sliten och eftersom
– en drogberoende partygirl – är den bild pressen
målat upp av henne är det helt trovärdigt i mina ögon,
vilket möjligen även föranlett hennes roll i den här
rullen. Filmen i övrigt har dock en del att önska även
om det är svårt att gå in på specifika detaljer
utan att avslöja för mycket. Låt oss bara konstatera
att det vore trevligt med lite mera bakgrund, kropp och själ
till vissa av karaktärerna. Det blir lite platt och det gör
inte filmen full rättvisa. Dessutom tycker jag att man underskattat
publiken genom att lägga allt för stort fokus vid sexuella
aktiviteter från fröken Lohans sida, vare sig det handlar
om professionell striptease eller gestaltning av regelrätta samlag.
Visserligen kan man väl inte påstå att det mesta
av manuset är särskilt unikt, det finns en hel del klichéer
utspridda längs vägen men även en del trevliga visuella
ambitioner. Håll till exempel utkik efter den blåa färgskalan,
som kanske inte återfinns i precis alla filmens scener, men
som uppenbarligen finns till ofta nog för att vara en medveten
tanke. Premonition – Sandra Bullock
gör redan från början ett imponerande intryck i den
här aningen röriga filmen. Den går helt enkelt ut
på att hon får ett varsel om att hennes man ska dö
i en bilolycka, därefter förvirras hon genom att vakna upp
på slumpmässiga veckodagar, både före och efter
vitala händelser ägt rum. Stark potential, men tyvärr
blir det allt för mycket kärlekshistoria av den i slutändan.
En viss sensmoral finns, värna om det du älskar och lär
dig prioritera det viktiga i livet. The Marker aka Pistol Whipped
– Steven Seagal ikläder sig samma ansiktsuttryck som vanligt
trots att han här ska föreställa en sparkad polis,
misstänkt för att ha förskingrat stora summor pengar,
på dekis. Dock måste jag påstå att filmen
är en klar uppryckning jämfört med det mesta som killen
gjort på senare år. Lite djupare karaktärer och intressantare
handling än vad man är vad vid (det säger i och för
sig kanske inte så mycket) och vid ett par tillfällen lyckas
till och med filmen med konststycket att för ett sentimentalt
ögonblick beröra mig med en fuktig ögonvrå. Kul
är också att min gamle favorit Lance Henriksen medverkar
i en mindre roll. Urban Justice – Ungefär
vad man kan förvänta sig av Steven Seagal numera. En ganska
trött historia om en polis som kallblodigt mördas för
att skydda den lokala narkotikahandeln. Ingen har dock räknat
med att polisens pappa (Seagal) skulle vara kampsportsexpert och ute
efter att hämnas sin sons död. Meningslöst, oinspirerat
och taffligt, det finns inte ens några läckra kampsportsekvenser
som lyfter upp filmen ur träsket. Endast av intresse för
hårdhudade Seagal-fans! The Dead Hate the Living - Detta
är egentligen inte en alltför bra film, men är man
intresserad av den italienske filmregissören Lucio Fulci kan
det ändå finnas ett visst nöje med filmen. Ofta hittar
man referenser till denna filmskapare på mer eller mindre tydligare
ställen. Jag skulle tro att ju mer insatt man är i Fulcis
filmer och även i hans personlighet, desto fler referenser hittar
man. Det hycklas absolut inte med att man använder dessa, tvärtom
nästan. Filmregissören i filmen hävdar att Fulci är
den störste av dem alla och eftersom filmen i mångt och
mycket går ut på att följa denna filminspelning är
det rätt naturligt att även publiken, dvs. vi, också
får ta del av småhyllningar som denna filmskapare bakar
in i SIN film. Donnie Brasco - Jag har överlag
svårt för gangster- och maffiafilmer. Det här är
dock ett utmärkt exempel på hur det kan vara när det
är riktigt bra! Johnny Depp gör en utmärkt rollprestation
som alltid och hans sätt att gestalta den steglöst förändrade,
allt eftersom han infiltrerar den illegala verksamheten djupare och
djupare, Joe Pistone är makalöst. Även Al Pacino som
Lefty är mycket bra och man får verkligen mycket sympati
för honom. Mycket av filmens storhet består av den kemi
och vänskap som dessa två karaktärer, spelade av två
av de allra bästa skådisarna Hollywood har att erbjuda,
bygger upp tillsammans. Dungeon Girl – När jag
först fick syn på den här rullen, som åtminstone
till viss del baserar sig på den sanna historien om Natascha
Kampusch, en österrikisk flicka som kidnappades och hölls
fången i en källare av Wolfgang Priklopil i åtta
år, blev jag väldigt upprymd. Tyvärr upptäckte
jag några ögonblick senare att den rulle, som hade förväntats
bli en av de starkaste upplevelserna i år, var en skapelse av
Ulli Lommel (med största sannolikhet mest känd för
Boogeyman – 1980). Således sjönk mina förhoppningar
rejält. Så här med facit i hand kan jag bara konstatera
att det här ytterligare en i raden av misslyckanden från
Lommel (Zodiac Killer, BTK Killer, Green
River Killer, Black
Dahlia och så vidare). Den häpnadsväckande skräckupplevelse
jag först hade förväntat lyser med sin frånvaro,
emedan Lommel faktiskt tagit sig tid att skriva en historia som behandlar
sinnet och vilka känslor den kidnappade flickan känner,
både före, under och efter dådet. Det är gott
om filosofiska frågeställningar och hela filmen har känslan
av att utspelas inuti flickans huvud. Detta är naturligtvis både
på gott och ont, men sannerligen inte vad jag hade förväntat
mig! Death Proof – Quentin Tarantino
bevisar att han är ett mycket kunnigt filmfreak som med hjälp
av riktigt underhållande mise-en-scène (innehållande
bland annat mängder med filmpostrar på väggarna) refererar
till och hyllar andra filmer. Och som om inte det vore nog drar han
sig heller inte för att stjäla klassiska repliker, som till
exempel från Don Siegels Telefon med Charles Bronson. Men framför
allt är det här en film som bygger på sin smått
geniala dialog, handlingen med den blodtörstiga stuntmannen Mike,
kan man nästan helt lägga åt sidan, för den är
inte närmelsevis så intressant som de fyndiga replikerna
när karaktärerna egentligen inte tycks tala om nånting.
Filmens mest underhållande delar ligger sålunda mera i
filmskapandet som sådant än i resultatet och torde vara
av betydligt större intresse för dem som känner igen
och förstår alla Tarantinos referenser, inte de som är
ute efter att se en underhållande actionfilm. Det är på
tok för överdrivet vilket ger en komisk effekt som jag inte
är helt säker på om han var ute efter eller inte.
Men i ärlighetens namn måste man förstås till
tillstå att det är en smula underhållande mellan
varven också, framförallt tycker jag att den avslutande
biljakten tillhör filmens höjdpunkter. Allt som allt en
klart underhållande film men som kräver vissa förkunskaper
för att vara riktigt intressant! Se även David Larssons recension här:
Recension Kallt Byte aka Fritt Vilt
– Norska slashers växer väl inte på träd
och i synnerhet inte dylika som man kan ta på fullt allvar utan
att skratta bort. Här vill jag dock påstå att undantaget
som bekräftar regeln finns. Fritt Vilt är en isande thriller
i vintermiljö som knappt ens ger sig hän åt klichékomik
(även om det naturligtvis är ofrånkomligt att det
förekommer vid enstaka tillfällen). Den är mycket välspelad
och spännande, miljöerna är trovärdiga och skrämmande,
samt innehåller både effektiva överraskningsmoment
och en stämning som får det att krypa i skinnet. Uppenbarligen
finns det också en ambition att hylla en mycket ansedd skräckfilm
– The Shining, som det många gånger är självklart
att man använt som förebild. Jag lägger mina varmaste
rekommendationer bakom den här filmen! Planet Terror – Robert Rodriguez
bidrag i Grindhouse-konstilationen, med Quentin Tarantino är
fartfylld och underhållande, mycket välgjord och ”exploitationsk”.
Det tråkiga med filmen är alla olika saker som pågår
hela tiden, man får liksom inte något riktigt sammanhang
och det verkar som om allt måste hända hela tiden. Det
är så mycket intriger att man inte kan hålla isär
dem och man blir sannerligen inte intresserad av det heller. Rent
visuellt är den hur snygg som helst, kanske bortsett från
det slitage man avsiktligt lagt in i filmen för att få
den ”rätta känslan”, men massvis av gore som
är mycket snyggt åskådliggjort! Tyvärr räcker
inte detta för att ge filmen ett högre betyg än knappt
godkänd… Black Sheep – Klart välgjord
rulle det mesta av tiden och som är uppenbart menad att ha glimten
i ögat, tar man den på fullt allvar tror jag det är
lätt att man blir besviken. Att filmen sen är Nya Zeeländsk
gör väl egentligen inte saken sämre och faktum är
att produktionsplatsen sällan varit så viktig som här.
Får och Nya Zeeland hör liksom ihop. Annars är filmen,
trots sin uppenbara och skojfriska karaktär aningen för
tramsig för min smak. Det finns heller inget i den som man inte
sett förr (om man nu byter ut fåren förstås)
och man önskar att handlingen vore lite mer komplex. Naturligtvis
finns möjligheten att analysera in sensmoraler om olika miljöaspekter
eller genmanipulering, men det ligger så nära ytan och
är så uppenbart att det knappast finns någon poäng
med det. Allt som allt en godkänd rulle, men inte mer. The Birdcage – Mycket underhållande
rulle om ett homosexuellt par (Robin Williams och Nathan Lane) som
under en hektisk middagsbjudning ska spela straighta. Bakgrunden är
att deras son, som ska gifta sig, anser att de blivande svärföräldrarna
(en senator i pågående valkampanj) är alltför
inskränkta och inte skulle acceptera honom som svärson om
de visste hur allt hängde ihop. Att de dessutom är judar
är heller inget som rimmar med senatorns högerkonservativa
övertygelse. Mycket bra skådespeleri överlag och med
tanke på filmens komiska framtoning kommer man undan med en
hel del överspelande, det passar till och med in mycket bra i
produktionen. Gene Hackman spelar förresten senatorn och det
är värt att se filmen om det så bara vore för
att få se honom i klänning.. För övrigt är
filmen pjäsbaserad, vilket, i det här fallet, betyder att
den är farsliknande, men även innehåller ren slapstickhumor
emellanåt. Det finns också en fransk förlaga till
filmen, som åtminstone undertecknad måste leta reda på
– La Cage Aux Folles från 1978. Fantastic 4: Rise of the Silver Surfer
– Så var det då dags för uppföljaren till
Fantastic Four. Denna
gång har man slängt in en annan av Marvels trotjänare
i handlingen – The Silver Surfer. Jag tror det vore bättre
om man inte blandat in även denna figur utan låtit handlingen
utspela sig enbart med ärkeskurken och kvartettens ärkefiende
Dr Doom. Det stör mig förresten att han i stora delar av
filmen inte har sin rustning på och faktiskt ser helt normal
ut. Så ser han inte ut för mig efter en barndom med näsan
i serietidningen, men jag förstår ju att man måste
förändra lite för filmens ”bästa”
också… Vidare vill jag ge en liten känga till filmens
översättare, vilket ju naturligtvis inte har ett dugg med
några filmiska kvalitéer att göra. När Johnny
antänder sig själv, säger han inte ”flamma på”
som det är översatt till i filmen utan ”Tänd
På!”. Det krävs mer än bara språkkunskaper
om man ska bli en bra översättare… Harry Potter and the Order of the Phoenix
– När jag skrev om förra filmen i sviten om Harry
Potter (Harry
Potter and the Goblet of Fire) så påstod jag att det
inte var något fel på själva ”förpackningen”
– att filmens effekter etc. gjorde att man fick ett visst utbyte
av den trots en tråkig handling. Här är istället
handlingen lite intressantare, även om jag tycker att det är
på tok för mycket politik i denna för min smak, och
sämre ställt med förbluffande visuella effekter. Självklart
kan man räkna med att miljöerna, som till exempel att alla
fotografier och bilder i tidningar och annat är rörliga,
men för att bli riktigt hänförd krävs en utveckling
bortom detta. En oundviklig sak som också drar ned betyget jämfört
med de första - söta -berättelserna är att karaktärerna
faktiskt växer upp. Det känns som om de är för
gamla vid det här laget och man får inte riktigt den där
känslan som man fick när allting var nytt på för
oss och för Harry Potter & Co. Catacombs – Bitvis spännande
och bitvis ganska fånig film, till vissa delar tydligt inspirerade
av den gamla grekiska sagan om Minotaurus. Fast man får väl
erkänna att det måste vara svårt att låta bli
när man har en film som utspelas i en labyrint av gångar
och välvda kulvertar. Man har också, förutom detta,
fått med den karaktäristiska paranoian som verkar vara
en standardiserad norm i filmer av det här slaget – trånga
instängda utrymmen, som egentligen borde vara mer klaustrofobiska
till sin natur. Lite för korkade karaktärer för min
smak och kanske lite för krystat efterspel, men överlag
fullt godkänd rulle. Believers – Jag är svag för konspirationer
och allehanda sekter gestaltade på film, så det var väl
inte utan att jag såg fram emot den här filmen lite extra!
Tyvärr visade den sig vara i segaste laget även om många
av rolltolkningarna faktiskt var mycket bra (dock ska tilläggas
att en del av de största rollerna inte alls var särskilt
imponerande). På det hela taget är det nog en film som
man kan se en gång om man är intresserad av den fina gränsdragningen,
som man filosofiskt kan debattera om, mellan religion och vetenskap,
vilket i det här fallet mestadels mynnar ut i matematik, men
inte mycket mer än så. Gravedancers – Jag hade absolut inga förväntningar
alls på den här rullen, även om sambon, som tidigare
sett den, lovordade den till fullo. Resultatet blev klart lyckat!
Inte för att jag vill utdela några toppbetyg eller överösa
filmen med superlativ, men jag vill i alla fall påstå
att det var en mycket effektiv film. Visserligen kan man inte längre
räkna med att bli överraskad av diverse plötsliga effekter,
åtminstone inte i någon större utsträckning.
Men jag fann ändå att filmen levererade en spänning
som gjorde att jag fastnade för den. Dock har jag en del att
invända mot den utveckling filmen tar sig, att från början
hålla sig mystisk och relativt oförklarlig, till att sedan
manifestera onda människor med en make-up som får en betydligt
komiskare effekt än skrämmande. Med det menar jag inte att
maskerna/sminket skulle vara ett dåligt hantverk – tvärt
om! Men jag hade personligen föredragit en helt annan typ om
det skulle bli skrämmande. The Hitcher (2007) – Fruktansvärt onödig
film som verkligen inte når upp till originalets fotknölar
ens en gång. Visst märker man att det gått över
tjugo år sedan sist och att man här vågar visa lite
mer groteska slafsigheter men frågan är om det verkligen
påverkar spänningen i en positiv riktning? Jag vill hellre
se en psykologisk stämning med en totalt iskall gärningsman.
Inget ont om Sean Bean, men lika karismatisk som Rutger Hauer förmår
han inte utföra rollen som den galne liftaren. Dessutom måste
jag också höja ett ögonbryn emellanåt när
jag frågar mig vad man egentligen har hållit på
med när det gäller CG-effekterna? Det ser emellanåt
helt bedrövligt ut och detta visar sig till och med redan i första
och inledande scenen. Det get verkligen inga bra förutsättningar
för resten av filmen… Wind Chill – Anständig rysare om ett
par ungdomar som förolyckas i snökaoset ute på vischan.
Förutom att de lär känna varandra mer och mer försöker
de att förstå vad som händer runt om kring dem, det
är en historia som verkar tydligt inspirerad av både The
Locals och Dead End. Ganska
spännande inslag med en hel del mystik som till en början
höjer intresset och bibehåller en standard i filmen som
gör att slutnivån hamnar strax över medel. Ghost Rider – Visserligen kan man komma undan
med en del kantiga karaktärer när man bygger en film runt
en serietidningshjälte, men det här är faktiskt ganska
löjligt trots att man lutar sig mot detta faktum. Inte ens Nicholas
Cage kan rädda filmen från ett totalt och enormt förutsägbart
fiasko! Visst, effekterna är strålande, åtminstone
om man inte räknar självs Ghost Ridern som verkligen ser
bedrövlig ut. Den brinnande dödskallen såsom den är
utformad funkar i alla fall inte för mig. Enbart effekter gör
dock mycket sällan en film… Nina Frisk – Småtrevlig svensk komedi
som definitivt duger att titta på om man inte har något
bättre för sig. Att dialogen inte är helt naturlig
och känns lite styltad på sina ställen är egentligen
inget större problem då karaktärerna, som både
är originella, irriterande, beundransvärda, helylle och
stereotypiska på en och samma gång, bär upp intresset
för filmen. Until Death – Även om Jean-Claude Van
Damme inte är någon ekvilibristisk skådespelartalang
så förmår han i alla fall göra den här
filmen intressant. Hans rollkaraktär är en korrumperad polis
på dekis som inte riktigt har koll på det där med
övervåld och liknande saker, att få fallet löst
måste väl vara det viktigaste och hur man går till
väga underbetonat. Det verkar i alla fall vara hans sätt
att resonera på. Man skulle helt klart kunna jämföra
med Clint Eastwoods numera klassiska rollkaraktär Harry Callahan.
En kul koppling, som förmodligen är oerhört medveten
får manusförfattarens sida, är förresten att
skurken heter just Callahan vilket i alla fall skänkte mig mer
underhållningsvärde. Jag gillar helt klart det här
om man bara tar filmen för vad den är och inte förväntar
sig världens mest djupgående historia – stabil action
helt klart! Chronicles of Riddick, the - Uppföljaren till
Pitch Black från 2000 är en ganska
naturlig fortsättning. Inte för att handlingen har speciellt
mycket med den föregående delen att göra, utan för
att det helt enkelt handlar om ett annat äventyr där Riddick
är inblandad. Med den här typen av uppföljare kan man
faktiskt hålla på nästan hur länge som helst.
Den här är mer välgjord än sin föregångare
och den är också mer ärlig mot sin publik. Här
försöker man inte att skapa några mystiska händelser
som förklaring till historien utan lägger istället
upp det som en mer rättfram actionfilm. Visserligen är det
sci-fi betonad även här men det är ju å andra
sidan just den världen som Riddick lever i. Effektmässigt
är det här också en mycket snyggare och betydligt
mer nyanserad film än föregångaren. Vissa kopplingar
finns dock till den förra filmen för att åskådaren
ska känna igen sig och för att karaktärerna ska kännas
mer bekanta men egentligen kunde man byta ut rubbet och påstå
att det här var en helt ny film. Inget av det gamla behövs
egentligen för handlingen, det är enbart ett sätt att
marknadsföra filmen på. Pitch Black – Redan från början
känner man en tydlig referens till Alien även om det inte
framställs på riktigt samma genialiska sätt. Man får
dock aldrig ett riktigt stort intresse för filmen men enstaka
scener är ganska roliga. En del referenser är tydliga och
kanske en av filmens största behållningar. Bland annat
finns en referens till Silence of the Lambs som jag skrattade högt
åt när jag såg den. Att stjäla en scen utan
krusiduller på det viset borde belönas! CG-effekterna är
verkligen hiskeligt dåliga det mesta av tiden. Vid enstaka tillfällen
glimmar det förstås till men mestadels har man maskerat
bristen med antingen mörker eller en mycket sparsam, nästan
färglös bild. Dessa båda tillstånd ska så
klart symbolisera planeten innan förmörkelsen och efter. Bloody Birthday – Kanske inte den mest välspelade
filmen någonsin, men dess originella handling skiljer ändå
den här filmen från mängden och gör den helt
klart kul att se. Barn som dödar och dessutom dödar kallblodigt
är mycket ovanligt och i skrivandets stund kan jag inte komma
många andra exempel på detta. Man skulle visserligen kunna
jämföra med Stephen Kings Children of the Corn, men den
pseudorealism som denna uppvisar i kombination med dess nästan
religiösa försatser är å andra sidan inte jämförbar
med Bloody Birthday. Barnen är känslolösa och när
de är på gränsen till att upptäckas klarar de
sig genom att se så där oskyldiga ut som bara barn kan.
Man försöker inte skylla på någon yttre påverkningskraft
utan endast på barnens lekar som blir allt allvarligare och
tar sig allt våldsammare vägar. Behind Convent Walls – Vacker film av Walerian
Borowczyk med ett mycket kontroversiellt tema. Den som är någorlunda
bekant med nunsploitation kanske inte tycker att det är så
farligt, men visst är det lite ”förbjudet” att
blanda ihop sex med klosterlivet? Framförallt då man framställer
det lika explicit som här. Det sparas inte på närbilder
och nunnornas kön syns i närbild mer än en gång
under filmens gång. Allt tycks fokusera kring sexet och är
det inte nunnorna som utövar lesbianism för att tillfredställa
sina lustar tillverkar de egna träpenisar av vedstycken. Inte
så mycket problematiseringar och maktkamp kanske, men ett gediget
hantverk som inte bara är sammansatt helt på slump, |
Minirecensioner
- Arkiv |