Jaha,
då var det min tur att lyssna in mig på något
som jag normalt sett inte skulle ha intresserat mig det minsta
för. Men liksom som kollegan Roger tidigare
konstaterat ser jag det helt klart som en positiv sak att
utvidga referensramarna och som en ynnest att ges möjligheten
att för första gången göra bekantskap med
okända tongångar. Jag kan dock således inte
göra bedömningen om detta, hennes femte studioalbum
är representativt för hennes musicerande eller om
det för den delen kan räknas som en värdig musikalisk
utveckling på tidsaxeln för hennes del.
Däremot
ska jag göra mitt yttersta för att försöka
förmedla intrycken jag får av lyssnandet på
albumet och jag måste initialt och omedelbart börja
med att konstatera att de första spåren faktiskt
är ganska medryckande, tillika på ett ganska skönt
och avslappnat sätt. Skam vore det väl annars förresten,
det handlar nämligen om soulklassiker som I've
Got To Use My Imagination och Bill Withers:
Ain’t No Sunshine som det gjorts
oändliga coverversioner av – James Taylor,
Buddy Guy, Tom Jones, Joe
Cocker, Al Jarreau, Paul McCartney
och Van Morrison har till exempel förevigat
den, bara för att nämna några. Jag gillar det
bluesiga soulsoundet helt klart och det är sån där
musik som man skulle kunna ha på i bakgrunden medan man
ligger och halvslumrar i soffan och väntar på att
bakfyllan ska släppa. Det kräver inget vidare engagemang
från lyssnaren utan nöjer sig helt enkelt med att
vara följsamt och lättlyssnat.
Joan
har en intressant röst, som mestadels befinner sig i ett
mezzosopranskt tonläge, och hon gör även nästkommande
klassiker – Midnight Train to Georgia
full rättvisa. Detta spår kandiderar dessutom till
kanske plattans bästa låt medan det därefter
är dags för det första nyskriva numret till plattan.
Det är fröken Osborne själv
som hållit i pennan och medan det är professionellt
utfört håller det inte i närheten av samma klass
som de inledande låtarna. Det skiljer sig dessutom en
smula i stil och påminner mig ganska mycket om Jennifer
Davids andra platta – Brand
New Start (som jag anser vara ganska mycket
bättre än det här), både till sångstilen
och till musikens uppbyggnad faktiskt. Det är svårt
att sätta fingret på det men trots allt anser jag
det vara ställt bortom allt tvivel, att från och
med detta ögonblick ändrar plattan karaktär och
arrangemangen blir mera slätstrukna. Visserligen återfinns
det även senare någon enstaka låt som sticker
ut från den gråa massan på samma sätt
som Baby Is a Butterfly som jag nämner
här ovan, men det är väldigt sparsamt med dem.
Pekorala Break up to Make up är
en sån låt.
Skivan
varvar sedan ytterliggare fyra nyskrivna låtar av Osborne
med fler klassiker men får aldrig det där riktiga
lyftet som inledningsspåren utlovar, utan stannar i växten.
Kvar blir en oförarglig samling låtar som visserligen
är följsamma och inte störande på något
sätt men heller inte tillräckligt engagerande nog
för att hetsa upp mig. Nä, det här är ett
typiskt medelalbum, inget jag störs av att ha på
som bakgrundsmusik och heller inget jag kräks av.
Tommy
Söderberg - 20080315
|
Trots
att Joan Osborne varit med ett bra tag (detta
är hennes sjunde album) så är detta första
gången som jag stiftar bekantskap med henne, och det är
i stora drag en ganska angenäm bekantskap, visade det sig.
Musikaliskt så rör hon sig här i samma soulpop
trakter som t.ex. Marc
Broussard, Julia Fordham och Shelby
Lynne på sin senaste platta, och detta handlar
i stor utsträckning om en coverplatta med en mängd
gamla välkända soullåtar. Musiken står
en mängd rutinerade studiomusiker med Eddie Bayers
och Ivan Neville i spetsen för. Det är
på det hela taget mycket kompetent och professionellt
framfört och producerat, men å andra sidan hör
det liksom till genren, så något annat var egentligen
inte att vänta. Osborne själv sjunger
med en mjuk och varm röst med bara en antydan av rökighet,
som en korsning av Norah
Jones och Aimee Mann ungefär.
Och
precis som sig bör så är det hennes röst
som står i centrum och för det mesta så funkar
det också riktigt bra. Således får vi en handfull
spår som det svänger riktigt bra i, för det
är för det mesta materialet med lite mer tempo i sig
som visar sig passa Osborne bäst. Inleder
gör en riktigt suggestivt pumpande rhythm and blues version
av I’ve Got To Use My Imagination
som det bara inte går att låta bli att stampa takten
till. Direkt efter följer en förvånansvärt
fräsch bluesdoftande version av Bill Withers
gamla klassiker Ain’t No Sunshine
som utan tvekan är en av albumets höjdpunkter, och
där Osborne visar vilken skicklig och
innerlig sångerska hon är när hon är som
bäst.
Bra
är också ett antal av de nyskrivna låtarna
som hon själv har skrivit, inte minst Baby
Is A Butterfly, som är smäktande soulpop
i halvtempo som nämnda Julia Fordham eller
Sade gör så bra. Även Heart
Of Stone är en ruskigt effektiv låt
i samma anda som passar Osbornes lite lätt
släpiga, nästan lata, framförande som hand i
handske. Både dessa nyskrivna låtar står upp
väldigt bra i förhållande till det gamla välkända
låtmaterialet och visar att hon även är en riktigt
kapabel låtskrivare.
Men
som jag antydde ovan finns det också en del covers som
funkar mindre bra. Hennes version av Hall & Oates
Sara Smile känns mest trött
och fantasilös, precis som den avslutande versionen av
Curtis Mayfields Everybody Needs
A Friend. Ännu värre blir det i klassikern
Midnight Train To Georgia och i titelspåret
som båda faller platt till marken i märkligt menlösa
och blodfattiga versioner. Särskilt uppenbart blir det
i Breakfast In Bed som Shelby
Lynne nyligen också gjorde en utmärkt
version av på sitt senaste album.
Och
i denna jämförelse hittar vi också Osbornes
problem, för när hon jämförs med andra sångare
i det absoluta toppskiktet så blir det uppenbart att hon
inte riktigt själv platsar där. För även
om hon lyckas få till en riktigt känsloladdad (live)version
av What Becomes Of The Broken Hearted,
så är den övergripande känslan som jag
får med mig efter att ha lyssnat igenom albumet några
gånger att framförandet lutar mer åt det professionellt
säkra än det passionerat lidelsefulla. Det kanske
bästa exemplet på detta är kanske Osbornes
egna Eliminate The Night, en medryckande,
gungande blues vars text formligen sjuder av erotiska undertoner;
I don’t wanna be the other woman/I know you’re
not the cheatin’ kind/but I see you every night in a feverdream/I
just can’t get you out of my mind. För även
om jag verkligen njuter av denna härliga blues så
kan jag ändå samtidigt inte låta bli att fundera
på hur mycket bättre det hade kunnat bli om denna
istället hade framförts av någon riktigt ångande
emotionell sångerska som t.ex. Janiva
Magness, Norah
Jones eller nämnda Shelby
Lynne. Det är också en bra sammanfattning
på hela albumet tycker jag, det är i stort sett bra
men lite för sällan riktigt bra.
Roger
Persson - 20080315
|