När
man nämner Ola Magnell brukar man oftast
tänka på Proggrörelsen. Det är dock inte
helt rättvisande att placera in honom i detta vänstervridna
politiska fack. Hans texter på den gamla goda tiden var
visserligen inte utan politiskt budskap, men själva essensen
i hans diktande torde ändå vara melankoliska betraktelser
i största allmänhet, och vare sig dessa betraktelser
är självupplevda eller inte, så råder
det inget som helst tvivel om att han både var och fortfarande
är en skicklig ordsnickare. Det kan dock ofta finnas problem
att förstå vad som egentligen åsyftas när
man lyssnar på honom, det är som regel inga helt
linjära berättelser utan man får nöja sig
med att tillskansa sig den smittsamma känsla av hopplöshet
melodierna utsöndrar.
När
det gäller den här, hans senaste platta, som vid det
här laget nu visserligen har några år på
nacken, känner man fortfarande igen denna verbala träffsäkerhet.
Han målar bilder som förvisso inte är lika klockrena
och briljanta som i klassikern Vällingklockan
eller lika musikaliskt medryckande som i de största favoriterna
från förr; till exempel Rulltrappan,
Kliff, Nya Perspektiv
och Min Häst Har Blivit Sjuk.
Efter några genomlyssningar tycker jag mig dock märka
att några av låtarna sätter sig mer och mer.
Framförallt är det första halvan som visar sig
växa. Jag menar, vem kan låta bli att älska
textrader som Jag har rullat mina stenar uppför bergen
med den långa vintern i förlängda märgen
som Ola pratsjungande inleder skivan med i den countryinfluerade
Sisyfos (ta mig hem)?
Efterföljande
titel får mig osökt att tänka på en annan
av den svenska sångskattens giganter – Cornelis
Vreeswijk! Blues för Amadeus
låter precis som en titel den mannen skulle ha kunnat
skapa medan innehållet kanske inte är lika självklart
Corneliskt. Men med detta i åtanke tar jag mig snabbt
friheten att tolka Amadeus som en metafor för
just Cornelis även om texten även
innehåller referenser på annat håll, både
Wittgenstein och Freud omnämns
till exempel. Även dessa kan dock, med lite fantasi, tolkas
som metaforer.
Vidare
skulle man, fortfarande med Mäster Vreeswijk
i åtanke kunna jämföra nästa spår
och tillika titellåten Vallmoland
med Ballad På En Soptipp åtminstone
rent innehållsmässigt. Visserligen är den äldre
av låtarna en betydligt dystrare och mera uppgiven betraktelse
men visst kan själva andemeningen jämföras. Självklart
finns det även här möjligheter till andra tolkningar,
varför inte en betraktelse inifrån ett drogmissbrukande
rus, med tanke på låtens titel? Jag ser mig
om i vallmoland/i vinden över frusen sand/jag halkar snett
i snön som föll i fjol/jag ser ett hav, jag ser en
strand/med drömmen i min knutna hand/den som en gång
var det stora navet.
Men
istället för att fortsätta älta om möjliga
tolkningar börjar det bli dags att avrunda och att dessutom
avkräva den här recensenten ett lämpligt omdöme,
baserat på de förvirrade intrycken den något
ojämna plattan ger. Det finns några riktiga höjdpunkter
men också rejäla djupdykningar. Man får helt
enkelt inget riktigt grepp om den och Ola verkar
har fastnat i fällan av att skapa många djupa texter
som ingen egentligen förstår sig på. Musikaliskt
är det ofta vackra visor som för tankarna till Olle
Adolphson eller Carl-Anton men utan
den udd man skulle ha önskat sig av dem. Man orkar inte
koncentrera sig tillräckligt länge för att få
fullt utbyte hela plattan igenom, det blir tjatigt och på
tok för entonigt i längden. Några låtar
i stöten är istället att rekommendera och det
måste, hur motvilligt det än är, avspela sig
ganska radikalt på betyget.
Tommy
Söderberg - 20080309
|
Jag
måste inleda med att erkänna att jag inte har något
som helst tidigare förhållande till Ola Magnell,
bortsett från det faktum att jag är medveten om den
icke oväsentliga roll som han spelat i den svenska proggmusikens
historia. Men det är nyttigt att ibland gå utanför
sina normala musikaliska ramar, dels för att upptäcka
ny, spännande musik men även för att det enligt
mitt förmenande alltid är av godo att vidga sina referensramar.
Ju mer man har att jämföra med, desto bättre.
Nå,
tillbaka till det aktuella verket. Jag förväntade
mig att höra någon form av singer/songwriter musik,
kanske med riktning mot folk och visa, och det visade sig vara
i ganska stor utsträckning korrekt. Vad som däremot
var mer förvånande var de tydliga influenser från
countrymusik som tonade fram i flera låtar. Det hela påminner
faktiskt en hel del om Mark Knopflers senaste
skivor, på mer än ett sätt skulle det visa sig.
Musikaliskt
sett så håller det hela faktiskt en för mig
oväntat hög nivå, det är på hela
taget mycket professionellt och seriöst framförd musik
som definitivt har för avsikt att tas på fullaste
allvar. Och här kan vi se den första parallellen till
nämnde Knopfler, det är som sagt
både professionellt och ytterst seriöst. Men jag
tycker också att Magnell faller i precis
samma fälla som Knopfler också gjort
på sina senaste alster, de tar sig själva på
alldeles för stort allvar.
Musiken
lunkar på i samma släpande halvtempo i stort sett
rakt igenom hela skivan utan några större variationer,
vilket gör att det blir tämligen tråkigt i längden
och det blir efter ett tag svårt att hålla isär
en del av de olika låtarna då det mesta låter
i stort sett likadant. En av få låtar som sticker
ut från mängden och som får mig att vakna till
lite är den bluesiga Grumliga Motiv,
men det visar sig vara ett kort uppvaknande och snart är
jag åter tillbaka i samma slölyssnande semidvala
som innan. Det är helt enkelt så att låtmaterialet
är alldeles för svagt för att hålla mitt
intresse vid liv.
Nån
större sångare är han dessutom heller inte,
ytterligare en egenskap han delar med sin mer kände kollega.
Men Knopfler har i alla fall en förmåga
att skriva låtar som passar hans begränsade uttrycksförmåga,
vilket inte Magnell lyckas lika bra med. Inte
nog med att han låter oinspirerad och märkligt oengagerad
av sina egna texter, i mina öron är dessutom rikssvenska
och country en kombination som vi helst borde ha skonats ifrån.
Och när vi ändå är inne på texterna
så kan jag bara konstatera att även Magnell
allt som oftast faller till föga i sin emellanåt
närmast löjligt desperata jakt på textrader
som rimmar, det slutar alldeles för ofta i oerhört
sökta nödrim som när de inte låter direkt
löjliga istället ofta låter ansträngda.
Så
när det hela ska summeras så konstaterar jag att
ur ett rent tekniskt perspektiv så är detta inte
dålig musik på något sätt, det hela är
mycket kompetent och seriöst framfört. Men där
slutar också de positiva intrycken. Helhetsintrycket är
istället att detta är alldeles för seriöst
för sitt eget bästa och det kommer inte i närheten
av att leva upp till sina alldeles för höga ambitionsnivåer,
i stor utsträckning beroende på ett märkligt
oengagerat framförande från Magnell
själv och på ett väldigt enahanda låtmaterial
som dessutom lider av väldigt pretentiösa texter som
känns forcerade. Det är alltså på det
hela taget både ointressant och väldigt tråkigt.
Och om inte det är kriterier för dålig musik
så vet jag inte vad som är. Nåja, jag kan i
alla fall trösta mig med att mina referensramar har vidgats
ytterligare lite grann. Och så har jag ju fått veta
att jag inte behöver springa benen av mig till skivaffären
om det skulle komma någon ny skiva med Ola Magnell…
Roger
Persson - 20080309
|