För de som ännu
inte stiftat bekantskap med vad Masters of Horror är
för något, tänkte jag börja med en kort introduktion.
Det är alltså en serie timmeslånga, fristående
från varandra, skräckfilmer gjorda för TV. Mannen bakom
serien, han som hållit ihop trådarna heter Mick Garris
och för folk insatta i Stephen King filmatiseringarnas
fortrollande värld är det en välkänd herre som inte
behöver något vidare introduktion.
Tanken var att samla ett antal välmeriterade skräckfilmsregissörer
och låta dem berätta var sin historia utifrån de givna
förutsättningarna och så skedde. I skrivandets stund
existerar två säsonger, eller 26 avsnitt av serien, och jag
tänkte ta tillfället i akt att gå igenom dem här
– ett efter ett…
/Tommy Söderberg
Incident
on and off a Mountain Road – Don Coscarelli, som
kanske är mest känd för att ha skapat Phantasm
serien, fick äran att öppna serien med den smått hysteriska
Incident
on and off a Mountain Road. Det är en utmärkt TV-film
som kanske inte alltid är det mest skrämmande man har sett,
men idogt underhållande och med tillräckligt mycket Coscarelli-humor
för att man inte ska kunna ta miste på ursprunget. Det är
samtidigt ett inlägg i filmklimatet gällande den nya tidens
tortyrfilmer, där kanske Hostel får anses
vara referensverket även om den här kanske påminner
än mer om Wolf Creek till sin struktur, och faktiskt
ganska effektiv. Coscarellis gamle vapendragare Angus Scrimm
(”The Tall Man” från Phantasm serien)
medverkar I en mindre roll och det känns som om Coscarelli
tagit uppdraget på precis så stort allvar som krävs
för att skapa ett av seriens säsongens bästa episoder.
HP
Lovecraft’s Dreams in a Witchhouse – Kan man få
nog av filmatiseringar baserade på verk av HP Lovecraft?
Nja, det är väl tveksamt om man frågar mig och jag tycker
att Stuart Gordon gör ett riktigt bra jobb här, även
om det naturligtvis inte går att jämföra med mannens
tidigare tolkningar vad gäller Lovecraft såsom Re-animator,
From Beyond, Castle Freak och Dagon.
Naturligtvis måste man ha i åtanke att budgetklassen är
betydligt lägre i dessa TV-produktioner än vad man är
vad vid från mer regelrätta filmatiseringar. Detta innebär
dock inte att det är något hafsverk, även om man emellanåt
får intrycket av kompromisslösningar. Poängen här
handlar snarare om kontrasten mellan dröm och verklighet, eller
förnuft och vansinne än den ytliga historia filmen vill berätta.
Dance
of the Dead – Med risk för att trampa någon
på tårna känner jag mig tvungen att sticka ut hackan
och påstå att Tobe Hooper egentligen inte gjort
mycket riktigt bra i sin karriär. Med handen på hjärtat
är det väl bara att konstatera att om han inte lyckats få
till det med Texas Chainsaw
Massacre 1974 hade hans karriär varit över innan den började…
Nåja, någon mer sevärd film från hans produktion
finns det väl. Här lyckas han dock inget vidare och hade det
inte varit för Robert Englunds (har inte han börjat
dyka upp i mindre och mindre roller i sämre och sämre filmer?)
medverkan är det tveksamt om jag hade orkat mig igenom hela. För
fans av postapokalyptiska filmer kan det dock finnas ett visst intresse
här.
Jenifer
– Tvärtemot Tobe Hooper så har Dario Argento
en gedigen lista av mästerliga filmer bakom sig vilket gjorde att
förväntningarna på den här var skyhöga. Visserligen
ligger de flesta av hans bästa filmer några år bakåt
i tiden men med en sån rutin som den mannen torde ha, borde detta
ändå vara en barnlek för honom att ro i land. Döm
av min förvåning när historien var så förutsägbar
att jag räknat ut hur den skulle sluta nästan redan innan
förtexterna slutat rulla. En massiv besvikelse, men som trots allt
bjuder på en del trevligt gore och vore det någon annan
som gjort den skulle jag säkert uppskatta den mycket mer. Ett klassiskt
fall av överskattning och enorma förväntningar från
min sida.
Chocolate
– Visserligen är han seriens skapare, men är det inte
lite väl förmätet av Mick Garris, som mestadels
gjort halvtaskiga Stephen King filmatiseringar, att inkludera
sig själv bland skräckens mästare? Att han kanske är
mer bekant med TV-formatet än många av sina kollegor är
helt klart, men det hjälper inte. Han förmår inte göra
något spännande och än mindre skrämmande med sina
sextio minuter och ska sanningen fram har inget som helst minne av vad
den här handlade om – och det är ju inget bra tecken…
Homecoming
– Helt klart en av första säsongens största höjdpunkter,
det är också första gången svart humor och samhällsironi
introduceras på allvar på något vettigt sätt.
Det är Joe Dante som får chansen att berätta
en zombiehistoria där de levande döda inte nödvändigtvis
är ute efter att äta de levandes kött utan helt enkelt
kommit till liv för att rösta i presidentvalet. Likheter med
verkliga händelser är slående och jag tror att man uppskattar
ironin i betydligt större utsträckning om man är bekant
med dessa händelser. Inte särskilt skrämmande, men med
eftertanke och humor!
Deer
Woman – John Landis är väl visserligen
en synnerligen kompetent regissör, men någon skräckmästare
har jag svårt att se honom som. Med undantag av kultrullen An
Amerikan Werewolf in London har hans karriär mest bestått
av komedier. Detta innebär dock inte att han inte lyckas skapa
en mycket sevärd film och extra roligt blir det när han refererar
till sin egen varulvsfilm i slutscenerna. Storyn går ut på
att en polis på dekis undersöker en serie mystiska mord och
finner att en gammal indianlegend faktiskt är helt sann, den om
hälften kvinna och hälften hjort…
Cigarette
Burns – Så var det då dags för nästa
stora förväntning, nämligen min allra första favorit
– John Carpenter. Liksom i fallet Dario Argento
var mina förväntningar uppskruvade på max, men efter
Carpenters senaste filmer och med Argentos ”flopp”
i bakhuvudet försökte jag vara realistisk. Jag hade dock inte
behövt oroa mig då Carpenter levererar första
säsongens överlägset bästa bidrag, kanske till och
med lika bra som de bästa av hans riktiga filmer. Både storyn
och utförande funkar även om det tenderar att bli lite obegripligt
ibland. I princip samma story, fast med Johnny Depp på jakt efter
en bok, istället för en obskyr film som här, återfinns
i Roman Polanskis The Ninth Gate.
The
Fair Haired Child – William Malone är väl
inte ett så där jättekänt namn i skräckfilmssammanhang,
men han har gjort en del TV, ett par episoder av Tales from
the Crypt och Freddys Nightmares så
han borde väl vara bekant med formatet om någon. Det här
är ett lagom krypande avsnitt om offrandet av tolv tonåringar
till en demon. Det är pakten föräldrarna till drunknade
Johnny slutit med en demon. Allt är inte helt självklart i
denna del och man får som tittare reda på lite av historien
efter hand.
Sick
Girl – Inte heller Lucky McKee är någon
stort namn i skräckfilmsbranschen. Före det här bidraget
hade han dock gjort den lite annorlunda filmen May
och det var väl egentligen allt som behövdes för att
får så mycket uppmärksamhet att han blev tillfrågas
för det här projektet, då den är mycket bra. Handlingen
i korthet går ut på att den lesbiska etymologen för
ett mystiskt paket innehållande en hittills okänd insekt.
Samtidigt börjar hennes relation med en vacker kvinna ta fart och
de blir sambos. Snart smiter dock insekten från lådan och
biter den nya sambon, vilket resulterar i en långsam mutation
och förändring av dennes kropp. Det är en något
långsökt handling och inte en av de bästa episoderna
i serien.
Pick
Me Up – Men om föregående två namn inte
kan räknas som några mästare i genren baserat på
tidigare meriter så har I alla fall den här killen –
Larry Cohen, en kultstatus som räcker till. Han har till
exempel titlar som Q - the Winged Serpent, The
Stuff, God Told Me To och det okrönta
mästerverket It’s Alive i bagaget. Filmen
handlar om en kvinna (Fairuza Balk) som råkar ut för
två rivaliserande seriemördare, den ena med sadistisk och
beräknande än den andra. Det roliga här är seriemördarnas
inbördes relation till varandra och inte nödvändigtvis
själva terrorn de åsamkar det kvinnliga offret i och med
sina katt och råtta lekar.
Haeckel’s
Tale – Den här delen av John MacNaughton
(Henry: Portrait of a Serial Killer, The Borrower,
Wild Things) har, enligt mitt förmenande, fått
ta mycket orättvis kritik. Jag är inte hundra procent säker
på vad det egentligen är som folk vänder sig emot men
jag tror att det är själva utförandet, och inte storyn
som är problemet. Själv är jag mycket förtjust i
det sätt filmen presenteras och jag tycker man får sköna
vibbar av både klassiska Twilight Zone och Amazing
Stories. Lägg där också till att det i högsta
grad är ett kostymdrama (kostymskräckis) som utspelar sig
i en svunnen tid i gränslandet mellan dröm och verklighet
och du har filmen i ett nötskal. Jag gillar denna och ser den som
en av höjdpunkterna från den första säsongen!
Imprint
– den trettonde episoden i den första säsongen av Takashi
Miike kom med enormt höga förväntningar. Den var
tydligen för våldsam och för grafisk för att kunna
visas i det amerikanska TV-format serien var ämnad för. Tyvärr
faller filmen lite i och med de höga förväntningarna
och det blir lite krystat. Att filmen innehåller första säsongens
mest explicita våldsscener är däremot inget man kan
hymla med för det gör den absolut. Det är bara det att
jag skulle vilja ha mer… Dock finns det en del intressant att
hämta, till exempel att många av skådespelarna inte
kunde engelska alls och fick nöta in sina repliker fonetiskt –
härma ljuden av orden helt enkelt och att författarinnan till
boken som ligger i grunden tycker att filmen faktiskt är bättre
än hennes litterära förlaga!
Njutafilms
har gjort en kulturgärning och givit ut hela första säsongen
på Svensk DVD!
Läs vidare om säsong
två här!
|