En naken man utan ursprung
kliver upp ur havet och börjar genast utföra olika typer av
mirakel. Mannen, som inte behöver gå omkring naken särskilt
länge innan man ger honom kläder, får snabbt ett rykte
omkring sig och kallas för Finis Hominis – den sista människan!
Ingen vet hans egentliga motiv, men det står helt klart att hans
läror snart betraktas som farliga och att hans makt över folket
övergår den som staten lyckats upprätthålla. Vem
är han och vart kommer han ifrån? |
2008-12-05 Att dra paralleller mellan Finis Hominis och den kristna skriften
är inte särskilt svårt. Många av de mirakel
som sker är direkta handlingar som beskrivs i bibeln och det
Marins gjort här är helt enkelt att flytta Jesus till en
modern tid i Sao Paolo. Samtidigt ironiserar han religionens makt
över människan och som vanligt finns det också filosofiska
frågeställningar att luta hela filmen emot. Att ingenting
existerar eller händer utan att det finns någon mening
bakom den specifika händelsen är filmens andemening och
det är även uttalat flera gånger både i skrift
och i det inledande talet som föregår förtexterna.
Men även om det inte sker något på slump i filmen, så är jag lika övertygad om att det inte finns något rätt eller fel. Det är upp till den enskilde tittaren att skapa de svar man anser vara befogade i sammanhanget. Då menar jag kanske inte de uppenbara jämförelser med kristendomen som görs i filmen, där Finis Hominis, mer eller mindre ordagrant menar att den som är utan skuld kan kasta första stenen, utan mer själva essensen av det Marins vill ha sagt. Men även om filmen är intressant, är den inte lika fängslade som en del andra, minst lika surrealistiska, filmer som berört samma tema. Utforskar man nätet en smula så kan man se jämförelser med Jodorowskys The Holy Mountian och El Topo lite varstans och jag kan helt klart se likheter. Men där Jodorowsky tar steget fullt ut blir Marins bara surrealist på låtsas. Med det menar jag inte att den här filmen inte är en mycket märklig betraktelse, för det skulle naturligtvis vara att ljuga, för det här är synnerligen märkligt. Det är inte bara den övergripande historien. Marins använder sig också av olika tekniker för att belysa olika, mer eller mindre, verkliga förhållande i filmen. De mer lågmälda och mindre surrealistiska partierna beskrivs till exempel med framgång med ett svartvitare foto än de fantasifullare episoderna med Finis Hominis. Nåja, tycker ni den här recensionen blev obegriplig och fragmenterad, så beskriver den faktiskt filmen väldigt bra! Tommy Söderberg |
End
of Man Diskutera
filmen |
End
of Man |