Revolvermannen El Topo (Alejandro
Jodorowsky) Rider tillsammans med sin nakna son genom öknen. De
kommer så småningom till en liten by där invånarna
har blivit massakrerade av ett banditgäng, samma banditer håller
också några av de överlevande fångna i närheten,
där de roar sig med att förnedra och tortera dem. El Topo
kommer till undsättning och dödar banditerna, lämnar
sin sjuåriga son i händerna på munkarna och rider tillbaka
in i öknen med kvinnan han räddade, till sin son skriker han
att han aldrig ska vara beroende av någon. Hon förmår
honom att ge sig ut på ett uppdrag, nämligen att besegra
de fyra mästarna det vill säga farliga revolvermän som
har sin hemvist i öknen. För var och en av mästarna får
El Topo ny insikt vilket hjälper honom i det fortsatta utförandet.
Även en mystisk kvinna i svart ansluter sig till dem men båda
kvinnorna lämnar så småningom honom sårad bakom
sig. Slutligen vaknar El Topo upp i underjorden och får i uppdrag
att befria innevånarna som befinner sig där, det är
figurer som efter att ha varit instängda under så lång
tid att de blivit så inavlade att många av dem har groteska
deformiteter. |
2007-10-20 Det här är den andra filmen av Jodorowsky som jag ser och
visst finns det många likheter med hans senare The
Holy Mountain. Dels så har historierna en liknande struktur
rent berättarmässigt, det är uppdelat i delar där
varje del visserligen inte är en naturlig avslutning men i alla
fall en annan historia, en del av huvudhistorien skulle man kunna
säga. Det är episodberättande och symbolismen är
också påtaglig. Vad beträffar helhetsintrycket och
vad filmen egentligen handlar om är nog upp till var och en att
komma underfund med. För min personliga del anser jag att det
finns många metafysiska och intressanta kopplingar som inte
försvinner ur medvetandet bara för att filmen tar slut.
Nej, det här är en sån film som man har nytta av länge,
man kan fundera på detaljer hur länge som helst efter att
eftertexterna rullat klart, eller för den delen på en övergripande
mening och kanske rent av om Jodorowsky tänkte sig likheter mellan
El Topo och en religiös frälsare. Allt som allt är det här en av de märkligaste filmerna jag har sett, även om jag inte riktigt finner att den något upp till samma status som The Holy Mountain. Jag har dock fått intrycket att många tycker den här balanserar precis lagom på gränsen medan The Holy Mountain gick ett eller två steg för långt, jag kan inte hålla med om det även om jag inte har några svårigheter att förstå resonemanget. Mina Starkaste rekommendationer! Tommy Söderberg |
El
Topo Regi: Alejandro Jodorowsky 1970 Western |
El
Topo |