The
Man Trap – Stardate: 1513.1 – Den första episoden
som visades även om det var det sjätte som spelades in. Jag
vet inte riktigt varför man valde en sådan ordning på
serien för jag tycker att karaktärsutvecklingen hade tjänat
på att utforska mer basala egenskaper hos besättningen först.
Dessutom blir det förvirrande när vissa besättningsmedlemmar
dyker upp i sina välbekanta roller för att sedan inte alls
finnas med eller ha en helt annan arbetsuppgift än vad man är
van vid. Här har till exempel Sulu hand om några blommor
på en biologisk avdelning… Avsnittet är inte det bästa
men ser förhållandevis bra ut med tanke på kulisser,
frigolitstenblock och sådana saker. Historien är inte jätteupphetsande
och får väl ses som en parantes i sammanhanget men kontrasten
Dr. McCoy/Spock finns där i alla fall, känsloanstormningar
och kall logik.
The Man Trap
Charlie
X – Stardate: 1533.6 – Var det åttonde avsnittet
att produceras men sändes ursprungligen som nummer tre i serien.
Berättelsen är skriven av Gene Roddenberry
själv och manuset av DC Montana som är ett
namn som ofta dyker upp som manusförfattare för viktiga avsnitt
under de kommande åren. Hon hade också en stor roll i flera
av de andra avsnitten eftersom hon jobbade som manusredigerare åt
andra författare. Dessutom skrev hon några av avsnitten under
pseudonym.
Det här är ett avsnitt
som utspelar sig helt och hållet ombord på Enterprise. Det
är också en av de få gången, om inte den enda,
där man får se besättningen och befälen roa sig
på något sätt. Uhura sjunger och Spock
spelar på sin Vulcanska Lyra på ett oförglömligt
sätt. Medverkar förutom redan nämnda, Kirk och
McCoy gör även i Janice Rand (Grace
Lee Whitney) i hennes kanske största roll i serien. Hon
är en viktig karaktär eftersom hon är den som avsnittets
huvudperson – Charlie, förälskar sig i.
Charlie är en yngling
som har växt upp på en annan planet, helt ensam, men som
av någon okänd anledning lyckats överleva. Snart står
det dock klart att han fått mystiska mentala förmågor
som både kan få saker och människor att försvinna
och ta kontrollen över hela Enterprise. Robert Walker Jr.
Gör ett mycket bra jobb med titelrollen. Han är utmärkt
som förvirrad sjuttonåring som inte riktigt vet vad han vill.
I slutet finns empati men också ett otvivelaktigt påstående
om att människan är av naturen ond eller åtminstone
egoistisk. Hur det ligger till med sanningshalten i det påstående
är väl upp till var och en att besluta om.
Charlie X
Where
No Man Has Gone Before – Stardate: 1312.4 – Även
om det här egentligen var den andra piloten för serien, den
första med Kapten Kirk, så sändes den ursprungligen
inte först. Istället klippte man om den och sände den
som det tredje avsnittet. Det har väl egentligen ingen större
betydelse vilken ordning man ser dem i, det är ju fristående
historier, med det sker trots allt lite karaktärsutveckling längs
vängen och alla skådespelarna känns inte helt övertygade
om vad det är de ska leverera än. Deforest Kelly
och Nichelle Nichols medverkar inte i sina roller,
och inte Walter Koenig heller för den delen men
det kommer att dröja ända till andra säsongen innan han
dyker upp. Däremot så är både Leonard
Nimoy och James Dohan med, och självklart
William Shatner då.
Jag tycker inte att det här
tillhör något av de bästa avsnitten men är en utmärkt
introduktion till serien. Så här tidigt i serien är
det fortfarande en hel del som inte skrivits in i Star Trek
bibeln än och det är faktiskt lite störande. Saker och
ting som kunde ha löst på ett väldigt enkelt sätt
egentligen hindras av att man ännu inte har kommit på vad
som komma skall. En kul detalj är att James T. Kirk refereras
till som James R. Kirk. Undrar vilket namn de hade tänkt
sig där?
Som sagt en ganska svag historia
som inte utspelar sig så mycket i rymden egentligen, det skulle
faktiskt kunna ha utspelats sig var som helst egentligen, men som uppenbarligen
imponerade TV-bolaget tillräckligt för att starta franchisen.
Bra jobbat pojkar och töser!
Where No Man Has Gone Before
(Lägg märke till gravstenen)
The
Naked Time – Stardate 1704.2 – Avsnitt nummer sju
att spelas in och det fjärde som ursprungligen sändes bjuder
på en ganska bra historia faktiskt. Det är bra skådespeleri
tvärs över hela linjen, karaktärerna tycks ha satt sig
ordentligt hos skådespelarna och det är väl egentligen
bara ett par överspel som drar ned helhetsintrycket något.
Sulu (George Takei) har äntligen hamnat
där han ska, vid rodret och James Doohan har gjort
sitt inträde som den excentriske (och skotska) Mr. Scott
– skeppets maskinmästare!
Handlingen kretsar kring någon
sorts sjukdom eller virus som sprider sig hos besättningen. Den
lockar fram den sanna naturen hos de drabbade – på gott
och ont, och det här är första gången som ett håller
på att gå riktigt illa för Enterprise. På ett
mirakulöst sätt slår dock skeppets vetenskapsofficerer
Scott och Spock sig ihop och lyckas hitta rätt
formel för att få igång skeppets motorer och rädda
det från undergången.
Kirks kärlek till
sitt skepp förtydligas och Spocks kamp för att hålla
sin mänskliga del, eller dess känslor i schack förklaras
på ett bra sätt. Det är karaktärsbyggnad som senare
kommer att definiera karaktärerna bortom allt tvivel. För
när det gäller Star Trek så har varje karaktär
sina speciella egenheter som blir en fantastisk helhet. Man skulle kunna
säga att de är lite träiga till sin natur och utan nyanser,
men det låter så negativt och faktum är att jag endast
ser den positiva aspekten av det i detta sammanhang. Det här är
ett bra och spännande avsnitt som helt klart tillhör de bästa
så här långt i serien!
The Naked Time
The
Enemy Within – Stardate 1672.1 – Efter ett rutinuppdrag
på planetytan transporteras Kapten Kirk ombord på
skeppet igen men något går fel. Istället för en
Kapten Kirk finns det nu två kaptener ombord. En god
och väldigt obeslutsam och en aggressiv och egoistisk motsats.
Snart står det klart att den ena inte kan klara sig utan den andra.
Spock analyserar vilken del av människan som gör
en stark ledare, vilka egenskaper som gör en stark beslutsfattare
etc.
Det här är ett avsnitt
utan så mycket inblandning av yttre faktorer. Vi har ett antal
människor fast på planetytan eftersom transporterstrålen
inte fungerar och vi har William Shatner i en dubbelroll.
Det är inte ett av de mest spännande avsnitten men det passar
bra in i serien ändå och framförallt när det gäller
att förstå varför Kirk är en så
ypperlig ledare. Men det man framförallt får säga är
väl att det här framförallt är den här seriens
version av Dr. Jekyll and Mr. Hyde.
Men det roliga är att det
egentligen inte handlar om det goda mot det onda, man har inte fallit
i den fällan, det är mer komplicerat än så. Det
ena delen klarar sig inte utan den andra och det verkar väl ganska
logiskt? Vi har väl alla positiva och negativa egenskaper som gör
oss till de vi är och tur är väl det kanske. Det här
är en intressant stilstudie av människan personligheter.
The Enemy Within
Mudd’s
Women – Stardate1329.8 – USS Enterprise upptäcker
ett mindre fraktskepp som försöker fly från dem. I en
androidstorm skadas skeppet svårt och Kirk och hans besättning
tvingas att stråla ombord personalen från fraktskeppet.
Den består av en enda person – Harry Mudd. De ter kvinnor
som senare strålas ombord tillhär nämligen inte besättningen
utan är själva lasten. Harry menar att de tre undersköna
kvinnorna är lämpliga som fruar till ensamma karlar på
avlägsna planeter och det är hela hans affärsidé.
De har en underlig utstrålning som påverkar alla männen
i högsta grad.
Karismatiskt skådespeleri
och vackra kvinnor, visst. Men det räcker inte för att det
här ska bli ett av mina favoritavsnitt även om jag har förstått
att många andra håller det här avsnittet för betydligt
bättre än vad jag gör. Sensmoralen i historien är
att man inte behöver droger för att bli vacker eller för
att synas. Det som är viktigt är att man har självförtroende
och visst ligger det en hel den i det. Ett gott självförtroende
lyser igenom helt enkelt. Mudd's Women var det fjärde att spelas
in och det sjätte att visas.