Snabba Tips Den här avdelningen har jag skapat för att helt kort skriva och tipsa om musik som jag av olika anledningar inte har haft tid att skriva om i våra normala recensionsavdelningar, men som jag ändå skulle vilja delge ett omdöme om. Det kan vara plattor som jag skulle ha velat recensera men inte hunnit med, plattor jag upptäckt i efterhand eller inte haft tid att lyssna på när de var nya, eller som jag har återupptäckt och/eller omvärderat. Oavsett skälet så är poängen med dessa snabba tips att bredda vår musikbevakning ytterligare. Roger Persson 2011-06-01 – Jag har varit på skivmässa och där har jag hittat ett par små pärlor till album från 90-talet som tidigare gått mig förbi, även om artisterna inte på något vis är några nya bekantskaper, men man kan ju inte ha allt med alla artister…nåväl, till musiken och först ut är Chris Isaaks Baja Sessions, hans hommage till laidback 60-talsdoftande surfpop som vid mer än ett tillfälle snuddar vid vad man skulle kunna kalla för renodlad smörsång. Men han framför det hela på ett kärleksfullt och anspråkslöst sätt, vilket kombinerat med en oerhört snygg produktion gör att det blir snudd på oemotståndligt charmigt, med en briljant version av Roy Orbisons klassiker Only The Lonely som den självklara höjdpunkten (8/10)…Från Maria Muldaur får vi klassisk blues med ett och annat stänk av jazz och soul på Fanning The Flames. Inget revolutionerande på något sätt, men även här är produktionen oklanderlig, musicerandet håller högsta klass och Muldaur är en både kraft- och själfull sångerska som gör detta till ett riktigt bra album för alla blueskonnäsörer (8/10)…Moon Martins (som väl mest är känd för att han skrev Bad Case Of Loving You som ju blev en stor hit för Robert Palmer) Louisiana Jukebox skaffade jag dock direkt när den kom ut 1999, och den håller jag fortfarande som en av de bästa plattor jag har hört när det gäller powerpop. Martin blandar framgångsrikt sin powerpop med New Orleans- och cajundoftande americana (därav albumtiteln får man förmoda) och kommer upp med en samling ruskigt effektiva låtar som fortfarande håller utmärkt klass såhär ett dussin år efter att jag först hörde dem, ett måste för alla som gillar muskulös, tunggungande powerpop (9/10). 20110421 – Kylie Minogue har länge varit en av mina popfavoriter och hennes senaste album Aphrodite innehåller den sedvanliga mixen av modern tuggummipop och dansant techno/disco som är mycket kompetent producerad och framförd, men utan de sedvanligt effektiva melodierna, det saknas helt enkelt hit- och refrängpotential i låtmaterialet (5/10)… Desto bättre är då det tredje soloalbumet från ett av de nya stjärnskotten på pophimlen, Miley Cyrus' Can’t Be Tamed. Här råder ingen brist på effektiva hookar och Cyrus har en röst som jag finner vara oerhört charmerande, och ett själfullt framförande åstadkommer hon också. Produktionen är i stort sett mäktig och snygg på ett sätt som det anstår dansant technopop, även om den några gånger blir lite väl bombastisk så att Cyrus röst kommer lite i skymundan. Men i stora drag så är det här ruskigt effektiv modern technopop (8/10)… Mycket bra är också en ny bekantskap i form av Truth & Salvage Co. och deras självbetitlade debutalbum. Här handlar det dock om traditionell countryrock av mönstergillt märke med en härlig spelglädje och starka låtar. Lite väl spartansk produktion emellanåt kanske, men icke desto mindre ett klockrent album för alla americana-vänner (8/10)… Från en ny bekanskap till en gammal, Marty Stuart har med Ghost Train The Studio B Sessions gjort sitt bästa studioalbum sedan det snudd på episka The Pilgrim från 1999. Här är det återigen traditionella tongångar som gäller, denna gång är det honky tonk som det handlar om. Inte riktigt lika bra som när han var som bäst på 90-talet, men definitivt värt att skaffa för den som gillar sin honky tonk serverad på klassiskt manér (7/10). Roger Persson |