Dennis Dunaway Project:
Bones from the Yard


2006

CD
Deedledoop Records 

This review in English

Det första man hör när man sätter på skivan möts man av någon sorts orientaliska skalor och det är något som man inte genast kan sätta i samband med den forna medlemmen av Alice Cooper bandet. Det är absolut ingen nackdel, snarare tvärtom faktiskt, men verkligen inget man förväntar sig. Det dröjer dock inte särskilt länge innan man är helt inne i musiken och finner många intressanta aspekter. Det är musik som håller många lyssningar och inget man tröttnar på i första taget.

Det är inledningsvis också en ganska tuff rockplatta. Musiken är tung även om den aldrig går över gränsen till att bli Metal i någon form och det är också väldigt välproducerad och välljudade. Det orientaliska skalorna trivs väldigt bra i musiken och det märks ganska tydligt att Dennis Dunaway har haft en betydande finger med i kompositionen. Det är mycket framträdande basgång och det är väl isig inget särskilt märkligt. Man tenderar väl att skriva musik utifrån sitt eget instrument så att säga. Hör bara på Queens Another One Bites the Dust, där det är tydligt att John Deacon varit upphovsmannen. Jämför man med andra Queenlåtar där Freddie Mercury eller Brian May varit upphovsman märks ju en viss skillnad.

Nåja, den framträdande basen är lyckligtvis inget som präglar plattan till hundra procent heller och redan från andra låten har musiken bytt karaktär rejält. Den har faktiskt blivit ännu bättre än vad man skulle kunna hoppas på med inledningen som utgångspunkt. Det är mer retrosound och det är tydligt att Dennis Dunaway inte ”bara” var basist i Alice Cooper bandet, utan även en betydande del av låtskrivandet när det gäller tillkomsten av några av de allra bästa låtarna. Det som följer är alltså några låtar som prutar lite på det moderna sound som inleder plattan och det är onekligen en ganska ojämn platta i det avseendet. Man blandar både retro- och mer modernt sound om vartannat. Det är absolut ingen nackdel och enda anledningen till att jag påpekar det här är egentligen att jag vill belysa mångsidigheten här.

Det är väldigt höga musikaliska toppar och väldigt grunda djupdykningar av det material som inte kvalificerar sig in i det allra översta toppskiktet. Med det menar jag förstås att det är riktigt bra kvalitet över lag och även om några av dem förstås inte är fullt lika bra som andra är det en mycket jämn musikalisk kvalitet trots att det stilmässigt spretar lite åt olika håll. Vilket naturligtvis har det effekten att det inte blir statiskt på något sätt att lyssna på skivan och att man håller vigören fräsch och handlingskraftig rakt igenom.

Hur som helst kan jag inte sticka under stol med att det är retrolåtarna, som skulle ha kunnat vara en del av Love it to Death, Killer eller Billion Dollar Babies som jag tycker allra mest om och gillar man det gamla Alice Cooper bandet överlag vågar jag nästan lova att man kommer att älska delar av den här plattan väldigt mycket också! Och det är framförallt många av låtarna på den inledande halvan som kan räknas till plattans bästa. Me and my Boys doftar skitig rock a la tidigt sjuttiotal, medan Man Is a Beast och Red Room, där för övrigt Dennis Dunaway sjunger på riktigt så att säga, (annars handlar det mest om bakgrundssång) är härligt flummiga och tillsammans med Little Kid (With a Big, Big Gun) skulle de alla kunna titulera sig plattans bästa låt.

Jag är glad att jag fick chansen att uppleva den här skivan, det har varit en mycket trivsam upplevelse och jag kommer definitivt att hålla ögonen öppna för fler projekt från Dennis Dunaway i framtiden, alldeles oavsett om han omger sig med samma musiker som här eller inte.

20100202 - Tommy Söderberg