Tony
Joe White – Live på Kulturbolaget 29/9-08
Så
var det återigen dags för den gamle träskrockaren att
inta KB och detta var faktiskt tredje gången
som jag har sett honom på just denna klubb. De båda föregående
konserterna har han endast haft en trummis med sig som komp, men det
visade sig att han denna gång hade utökat bandet med en keyboardist
också. Detta ledde omedelbart till en inte helt angenäm misstanke
om att han hade tagit med sig sitt ”nya sound” från
den senaste plattan Deep Cuts som kom tidigare
i år.
Men
det började bra, han inledde ensam på scenen i två
spår där han endast kompade sig själv på sin elektriska
gitarr. Efter denna inledning så fick han sällskap av en
trummis och en keyboardist på scenen och tyvärr tvingades
jag konstatera att den ovan nämnda misstanken omgående besannades.
Detta ”nya sound” innebär att musiken har fyllts ut
med ett skorrande synthljud i bakgrunden som mest av allt påminner
om en sorts pumpande distorsion, som en bas-synth som medvetet överstyrts
eller något liknande. Dessutom har han i samband med detta arrangerat
om flera av sina gamla låtar mot vad som verkar vara ett försök
att närma sig lite modernare hiphop-tongångar. Detta har
tyvärr bara resulterat i att alla låtar låter mer eller
mindre likadant med ungefär samma tempo och tillsammans med denna
förbaskade, irriterande och pumpande synth i bakgrunden så
resulterar det i att ursprungligen bra låtar förvandlas till
en tråkig ljudsörja av enformig musik som knappt går
att särskilja från varandra.
Således
bjöds det på olika grader av slakt, den ena värre än
den andra, på klassiska Tony Joe White-kompositioner
som As The Crow Flies, Willie And Laura Mae Jones, You’re
Gonna Look Good In Blues och The Guitar Don’t
Lie för att nämna bara några, men frågan
var om inte priset togs av vad som måste vara den absolut sämsta
version av Polk Salad Annie som någonsin
gjorts. I några av balladerna övergav dock keyboardisten
tillfälligt den pumpande synthen för traditionellt elpiano-spel,
men även detta lät som det hade samplats genom en dålig
Mp3-spelare så det blev man inte gladare av. I dessa låtar
gjorde dessutom trummisen sitt bästa för att slita ut sina
cymbaler med ett oerhört envetet filande på dessa som ytterligare
bidrog till att förstöra vad som egentligen är riktigt
bra låtar. Inte ens Tony Joe själv var på
hugget på gitarren, inte ett enda riktigt bra solo lyckades han
åstadkomma utan även han verkade mer vara intresserad av
att försöka krama så mycket oljud som möjligt ur
sin gitarr.
Efter
en dryg timme var grundsetet över och jag måste erkänna
att jag var mer än lovligt besviken efter detta. Kvällen räddades
dock från ett komplett fiasko eftersom två av extraspåren,
Steamy Windows och Even Trolls
Love Rock And Roll, visade sig låta ungefär
som Tony Joe White brukar göra när han spelar
sin träskblues som bäst. Tyvärr så återföll
det sista extranumret Snakey till samma synder
som tidigare under konserten, men egentligen så var det väl
symptomatiskt för vad som utan tvekan var en av de sämsta
konserter jag har sett överhuvudtaget. Men såvitt kunde jag
kunde förstå utifrån en del kommentarer och reaktioner
från övriga i den glesa publiken (inte ens halvfullt) så
var det fler än jag som lämnade KB gruvligt
besvikna denna kväll.
Roger
Persson - 20081006
John
Hiatt – Live på Kulturbolaget 9/11 -07
Mindre
än en vecka efter Lucinda Williams dyker ytterligare
en av Nordamerikas absolut bästa låtskrivare upp för
en konsert, nämligen John Hiatt. Men precis
som förra gången han var här hösten 2005 så
var han helt solo med bara en gitarr som ackompanjemang. Men detta
framförande har visat sig passa Hiatt alldeles
utmärkt, det låter hans låtar stå i centrum
för uppmärksamheten och med den rika låtskatt han
har att ösa ur så funkar det riktigt bra. Det visar sig
dessutom att han är en alldeles utmärkt sångare med
kvalitéer som inte alltid kommer till sin rätt i studion
men live har han inga som helst problem med att visa hur brett hans
register egentligen är, han växlar helt obehindrat mellan
tonarter och mellan lågmälda och kraftfulla känsloyttringar.
Dessutom
visar han denna kväll en kvalité som inte tidigare varit
uppenbar, nämligen att han ju också är en riktigt
vass gitarrist och han river av det ena solot efter det andra i en
euforisk spelglädje som präglar hela spelningen från
början till slut. För detta är en suverän uppvisning
i livespelandets ädla konst, kanske den bästa jag sett på
KB överhuvudtaget. Det tar inte många
takter innan det upprättas en härlig atmosfär mellan
Hiatt och publiken, som med sina översvallande
hyllningar får honom att formligen sprudla av spelglädje
från de första till sista takten av denna spelning.
Fantastiska
versioner, både elektriska och akustiska, ges av såväl
nya favoriter som The Tiki Bar Is Open (som
gör sig mycket bättre som akustisk liveversion än på
skiva), Thunderbird, Master
Of Disaster och Crossing Muddy Waters,
och gamla klassiker som Drive South, Slow Turning, I’ll
Never Get Over You, Lipstick Sunset och en närmast
hysteriskt frustande och vital version av Your Dad Did som
nog är konsertens höjdpunkt, åtminstone fram till
extranumren. Och mitt i konserten börjar han spontant spela på
begäran, bland annat en fullkomligt lysande version av Paper
Thin.
Det
är på det hela taget en sån där härlig
upplevelse som en riktigt bra konsert kan ge, när allt runt omkring
blir fullständigt oviktigt och publik och artist förenas
i ett ömsesidigt emotionellt utbyte som jag bara kan beskriva
som magisk, så bra är det. Och just när man tror att
det inte kan bli bättre kommer han in på scenen igen för
extranumren som avslutar konserten och det visar sig att han sparat
det bästa till sist, tre riktigt klassiska Hiatt
kompositioner i form av Have A Little Faith In Me, Tennessee
Plates och Riding With The King
så återstår bara en möjlig slutsats; detta
är en av de absolut bästa konserter jag någonsin sett
och det är bara att lyfta på alla hattar som står
att finna för en enastående artist och ett enastående
framträdande och tacka för den enastående underhållning
som det bjöds på under dessa dryga två magiska timmar
en sen novemberkväll i Malmö.
Roger
Persson - 20071116
Lucinda
Williams – Live på Kulturbolaget 4/11 -07
Närmare
en timme för sent intar hon scenen med den, också enligt
hennes eget förmenande, usla ursäkten att hon inte lyckades
komma av bussen. Sannolikt var detta ett försök till humor
för att lätta lite på den smått irriterande
stämning som börjat sprida sig i lokalen i väntan på
stjärnan, vilket dock bara var halvlyckat. Nåväl,
när musiken väl började så tänkte man mindre
på detta, men tyvärr tog det ett tag innan man kunde börja
njuta av musiken för ljudkvalitén var i början på
konserten inget annat än bedrövlig, alldeles för högt
och det var mest distorsion och skärande oljud som kom ut ur
högtalarna.
Även
detta löste sig dock efter ett tag och man kunde på allvar
börja koncentrera sig på musiken. Med sig hade hon ett
riktigt tight band med suveräne gitarristen Doug Pettibone
i spetsen och Lucinda själv koncentrerade sig
på sången, och hon bevisade att hon är en underskattad
sångerska. Det finns rejält med resurser i lungorna och
visst fan kan hon pricka och hålla en ton när hon så
önskar, det är inte bara ett rossligt kraxande som en del
kritiker vill påstå. Urvalet av låtar koncentrerade
sig på de senaste plattorna och liveversionerna lät ofta
oerhört lika albumversionerna, vilket är menat som en stor
eloge till kompbandet, men som kryddades med lite extra känsla
och jävlarannama tack vare Pettibones superba
gitarrspel och lekfulla solon. Allra bäst blev det när de
drog upp tempot i rykande versioner av Joy
och Come On och alldeles särskilt i
Real Live Bleeding Fingers And Broken Guitar Strings,
där Pettibone levererade ett av de mer svettiga
gitarrsolon jag hört överhuvudtaget.
Men
Williams visade också prov på att det
mer subtila materialet funkar bra live med inlevelsefulla tolkningar
av bland annat Are You Alright och Learning
How To Live. Det enda som egentligen går att klaga
på när det gäller framförandet var att hon kunde
blandat låtmaterialet lite mer, som det var nu så började
konserten med nästan uteslutande lugna låtar och sedan
avslutades med nästan uteslutande röjarlåtar, det
tog liksom lite tid för konserten att riktigt komma igång
och lyfta. Totalt sett måste jag dock konstateras att både
jag själv och de flesta andra på KB
denna nära nog fullsatta kväll var klart nöjda och
jag ser med tillförsikt fram till hennes nästa besök
och om hon då dessutom får med sig en lite vettigare ljudtekniker
så kan det bli riktigt, riktigt bra. Förutsättningarna
finns sannerligen.
Roger
Persson – 20071116
|