HUR BÖRJADE DET EGENTLIGEN?
I början så tänkte Fulci bli läkare och vara konstkritiker
vid sidan av sina studier för att få in lite extra pengar.
Men när han vid en tågresa efter andra världskriget
läste en artikel där det stod att de experimentella* filmstudiorna
skulle öppna igen insåg Fulci att de var film han ville jobba
med.
I
början av sin karriär så var han assistent, ofta obetald,
åt regissörer som Max Ophüls, Marino Girolami, Marcel
L´Herbier och sin läromästare Steno som han jobbade
med i femton år. Det finns också ett rykte som säger
att Fulci började på Italiens bästa filmskola bara för
att hans rika flickvän dumpade honom. Han försökte genom
detta vinna henne tillbaka. Hon återvände aldrig till Fulci,
och som Ni förstår så gjorde detta att Fulci fick mer
tid för film och det hela utvecklades till slut att han blev ”Goremiester
nr. 1”.
FILM
EFTER FILM:
Fulcis regidebut kom 1959 med filmen The Thief (aka- I ladri). Fast
det var dock i mitten av 60-talet som det började hända saker
på allvar. Han fick hyfsad kritik för filmen Colt cantarono
la more e fu: Tempo di massacro, (Massacre Time)1966. Det var en tung
och våldsam western med Franco Nero i huvudrollen. I slutet av
60-talet gjorde Fulci filmen One on Top of Another (aka- Una Sull’altra).
One
on Top of Another (1969) , A Lizard in a Womans Skin (1971) och Don’t
torture a duckling (1972) var tre giallos som Fulcis gjorde innan han
gick tillbaka för att göra western filmer i flera år
framåt. 1969 började Fulci regissera renodlad skräck,
hans första skräckis kom att bli Beatrice Cenci. Som verkar
vara en intressant film då Fulci sagt att den var stor inspirations
källa till sin senare zombieklassiker The Beyond (1981).
RÄTTEGÅNG:
I filmen A Lizard in a Womans Skin finns det en scen där några
hundar med uppsprätta magar sakta plågas till döds.
Detta var mycket bra effekter och Fulci drogs inför domstol men
frikändes efter att Carlo Rembaldi visat upp de mekaniska hundar
man använt sig av. Det sägs att scenen blev tvungen att klippas
bort, men på dom gamla italienska och schweiziska utgåvorna
så är scenen intakt. Filmen sägs också vara på
väg ut på marknaden på DVD, innehållande två
skivor, en med den oklippta italienska versionen, och en med den klippta
amerikanska versionen, den som lever får se.
Att
Fulci gillade grymma och våldsamma specialeffekter visade han
också i filmen The Psychic (a.k.a Murder to the Tune of Seven
Black Notes, 1977). Där inledning börjar med att en kvinna
hoppar ut för ett stup och blir totalt söndersliten i fallet.
Kritikerna tyckte detta var fruktansvärt men dom visste inte vad
dom hade att vänta sig.
SUCCÉN:
Fulci var påväg att ge upp när hans genombrott inte
kom. Men när Enzo G. Castellari inte ville regissera en film om
en massa zombies på en ö så fick Fulci chansen. Han
gjorde ett sista tappert försök och filmen Zombie 2-Flesh
Eaters blev hans början till toppen. Filmen blev en dunder succé
i Italien och den räknas idag som en av de bästa skräckfilmer
som gjorts.
"I wanted to recapture the moody atmosphere of witchcraft
and paganism…prevalent when Europeans first
settled in the Caribbean during the 1700's." "The actors
had a hard time accepting the fact that we stuck living worms
on their faces."
-Lucio Fulci om Zombie 2-Flesh Eaters
|
80-TALET:
I början av 80-talet kom Fulcis riktigt stora mästerverk.
Filmer som City of the Living Dead (aka- Gates of Hell, 1980), The Beyond
(aka- L´Aldila´, 1981), Black Cat (1981), The House by the
Cemetery (aka- Quella Villa Acconta Al Cimitero, 1981) och The New York
Ripper (1982). Den sistnämnda är en sevärd giallo med
en touch av sleaze-filmen, något av en tillbakagång till
den hederliga sex, våld och sadismskolan från sjuttiotalet.
Den är otäckt välgjord, troligtvis med inspiration från
surrealismen med scener som stundtals liknar Den andalusiska hunden
(aka Un chien andalou).
1984
gjorde han filmen Murder Rock, en dans/giallo som inte alls höll
samma höga klass tidigare 80-tals produktioner. Där ser man
som vanligt Fulci i en liten biroll. Det är faktiskt så att
han ser till att klämma in sig själv i några scener
då och då. City of the Living Dead, New York Ripper, Devil’s
Honey är bara några exempel.
Året innan det så var Fulci mitt inne i sin fantasyperiod
under slogan ”allt som Amerikanerna kan göra kan vi göra
bättre”. Filmen Conquest hade Fulci gjort efter stor inspiration
av den amerikanska Conan- The Barbarian med Arnold Schwarzenegger, fast
Fulcis film innehöll fler effekter och coolare monster. Han gjorde
samma år filmen Gladiatorerna-The Fighter Centurions. Som senare
visade sig inspirera amerikanerna till filmen The Running Man.
Sedan
fortsatte det med Manhattan Baby (aka- The Possesed), där Clive
Barker påståts ha blivit inspirerad av öppnings- och
slutsekvenserna när han gjorde Hellraiser. Ni minns väl ”What’s
your pleasure, sir”? Fulci själv tycker att hans bästa
filmer gjordes under slutet av 60- och början av 70-talet.
”VIOLENCE IS ITALIAN ART”
–Lucio Fulci |
Det
gick verkligen upp och ner för Fulci, när han år 1987
kom med filmen Aenigma, som han själv var väldigt nöjd
med och hoppades på en vändning. Han hade inspirerats av
filmen Carrie (1976) när han gjorde denna film som handlar om en
ihjälmobbad zigenarflicka som hämnas för sin död.
Filmen hade Fulcis gamla goda still och innehöll en hel del bra
effekter.
År
1988 så kom enligt många Fulcis ”slafsigaste”
film, A Touch of Death (a.k.a- Quando Alice Ruppe Lo Specchio, When
Alice Broke the Mirror). Den hamnade i skymundan, men är enligt
mig en mycket bra film där Fulci ännu en gång visar
upp sin komiska ådra.
Zombi 3:
Fulcis tolv sista år var drabbade av olika sjukdomar, därför
blev han tvungen att lämna olika filmprojekt som han inte orkade
med. Detta drabbade filmen Zombi 3 (1988), filmen som skulle göra
den okrönta konungen till ”King of Zombies”. Men Fulcis
version varför han hoppade av detta projekt handlade inte om att
han var sjuk utan att det var omöjligt att samarbeta med personerna
som han skulle göra Zombi 3 med, dom var alldeles för framgångslystna.
Fulci hoppade av när drygt en timma och femton minuter var inspelade.
Vem som tog över regin finns det många versioner på,
Bruno Mattei (känd för bl.a Hell of the Living Dead) påstår
att det var han som tog över, medan Matteis manus kollega Claudioa
Fragrasso påstår att det var han som regisserade.
Detta är inte den bästa zombiefilmen men man känner igen
stämningen från andra italienska klassiska zombiefilmer.
När A Touch of Death (-88) kom ut i Italien så började
kritikerna, som vanligt, hacka på stackars Fulci. Han gjorde ju
bara sjuka, vidriga och totalt ointressanta filmer som man inte skulle
bry sig om, ja kritiken kom i massor och den var som vanligt inte snäll.
Men den då benhårde Fulci brydde sig nog inte så mycket,
han gjorde det han älskade att göra, chocka publiken.
Fulci gjorde succé (dock inte lika stor som på hans storhetstid
i början av 80-talet) bland sina fans som hade väntat länge
nog på en ny ”äckelfilm”, och det sparades inte
på effekterna. Filmen gjord i slutet av en stor mans karriär
blev inte speciellt populär bland kritiker, besserwissers och andra
”moraltanter” på grund av hans extrema ultra-våld.
Men det var inte bara skräckfilm Fulci hann förgylla, han
satte även sin prägel över västern-, action-, komedi-,
fantasy- och SciFi-genre. Med filmer som Tempo Di Massacro (västern),
Smuggler (blodig maffia-action), Senator Likes Women (en lite annorlunda
erotisk/komedi), Conquest (SciFi/Fantasy i bästa Conan stil) och
Fighting Centurions (SciFi/Action). Men det många av dessa filmer
har gemensamt är att Fulci hade svårt att slita sig från
sina älskade våldseffekter.
90-TALET:
Fulci hittade aldrig riktigt tillbaka till den där magiska stilen
som han hade på 80-talet. Men han började känna sig
friskare nu än vad han hade varit på mycket länge. Han
ville verkligen göra en storslagen comeback, och filmerna Demonia
och Nightmare Concert (båda från 1990) var klart bättre
än tidigare försök, dom innehöll bra effekter och
ett intressant, dock ej helt hållbart, manus. Han ogillade stora
filmstjärnor och höll sig alltså till mindre etablerade
skådespelare, ex. Florinda Bolkan, Brett Halsey och Jarred Martin.
År
1991 så kom dom två sista filmerna, Voices from Beyond och
Door to Silence.
Sen
hände ju det ingen trodde skulle hända, Dario Argento kom
hem till Italien med svansen mellan benen efter fiaskot med filmen Trauma,
och berättade att han och Fulci skulle jobba ihop. Tyvärr,
så blev det aldrig något Fulci och Argento samarbete.
Lucio
Fulci dog natten till torsdagen den 14:e mars 1996. Det var efter ett
gräl med sin dotter Camilla som han glömde ta en av sina viktiga
insulin doser (han hade diabetes). Då Camilla upptäckte detta
och ringde efter ambulans så var det tyvärr redan för
sent.
”En
autuer har gått ur tiden”
Martin
Persson |