2006-08-28
Trots
filmens långsamma tempo, eller kanske snarare tack vare denna
makliga hastighet i historieberättandet, är filmen synnerligen
effektiv i att bygga upp en kuslig stämning. Visst ser man
direkt i inledningsscenen att det faktiskt är en TV-film men
efter några minuter är det inget man längre tänker
på. Dialogen är förstås stadigt brittisk och
man ser också tydliga spår av Storbritannien som ursprungsland
i bildspråket.
Något
som är bra, är att man inte tar till bloddrypande effekter
och/eller översminkade monster för att skrämmas.
Istället används ett gediget hantverk och bra skådespeleri
som får spökhistorien att faktiskt bli ganska spännande.
Det är väldigt få filmer förunnat att kunna
skryta med så effektiva scener som The Woman in Black emellanåt
besitter. Den svartklädda damen, som hela historien centrerar
sig kring, är klart skrämmande utan att för den skulle
vara överexploaterad eller speciellt framträdande i särskilt
många scener. Man har heller inte fallit i fällan att
ge tittaren allt för många ledtrådar på en
gång utan låter oss snällt vänta på
svaren – eller låter oss rent av lista ut saker och
ting själv.
Det
finns en sällsam känsla av mystik även när det
faktiskt inte händer något speciellt mystiskt. Man sitter
helt enkelt och väntar på att nåt ska hända
och verkligen skrämma skiten ur en. Huruvida det händer
eller inte tänker jag inte avslöja här, men jag kan
ju säga så mycket att jag kommer att minnas åtminstone
EN scen väldigt väldigt länge!
Så
får du tag i den här lite ovanliga och udda pärlan
tycker jag definitivt att du ska slå till, den är helt
klart värd din uppmärksamhet i lite mer än 100 minuter
och du kommer dessutom att kunna skryta med att du sett nåt
betydligt mycket otäckare än Hollywoods nyare trendskräckisar
som det går tretton på dussinet av.
Tommy
Söderberg
|