2005-02-10
Redan
i början av den här filmen började jag hitta likheter
med andra filmer. Kanske inte så stora likheter, men stora
nog att reflektera över. Sådana tankar kan t.ex. röra
Dario Argentos Suspiria, som egentligen bara har baletten gemensamt
med den här, förutom att det händer en massa mystiska
saker då förstås. Missförstå mig inte
nu, jag tycker inledningen, eller kanske t.o.m. första halvan
är riktigt bra även om det kan kännas orättvist
att jämföra med mästerverket Suspiria. Man känner
att historien oundvikligen förs framåt, om än
långsamt. Snabbt berättande är ju som regel inte
asiaternas stil. Filmen följer också den asiatiska
mallen med kliniska och iakttagande kameravinklar, snarare än
snabba klipp och sekundsnabba effekter.
Man
skulle också kunna säga att filmen har vissa likheter
med amerikanska Wishmaster, åtminstone i det avseendet att
ens önskningar visserligen slår in, men alltid vrängs
till på ett sätt som man som önskare inte hade
kunnat förutse. Visserligen är det mycket mer subtilt
här än i Wishmaster, men man kan helt klart se tydliga
likheter. Som vanligt gäller det alltså att verkligen
önska i korrekta ordalag och det är ett tema som jag,
som självutnämnd ordvrängare, kanske tycker är
lite extra intressant.
Trots
detta tycker jag inte att det håller hela vägen. Någonstans
spårar det ut och man kan se tydliga tendenser till västerländskt
tänkande, på gott och ont. Framförallt i de skrämseleffekter
som filmen trots allt visar prov på och som är designade
för att folk ska hoppa till. Det känns inte riktigt
som de hör hemma här och även om filmen, i mångt
och mycket, egentligen är en spökhistoria skulle jag
mycket hellre sett att man varit konsekvent och utvecklat historien
istället.
En
film som också passerade hjärnbarken under den här
filmen är Carrie med sitt mobbingtema. Ett sånt tema
finns även här och det sammanfaller naturligtvis med
den obligatoriska byfånen, här maskerad till tjock
elev som minst sagt inte har riktigt full koll på livet.
Om hennes beteende beror på många års mobbing
eller om hon helt enkelt är lite bakom är något
tittaren själv får filosofera kring.
För
övrigt innehåller filmen en del scener som inte känns
helt logiska och som endast verkar vara inskrivna för att
framkalla skräck hos tittaren. Själv känner jag
inte att jag går på sådana knep men det kan
trots allt fungera för vissa tittare. Slutligen vill jag
säga att när ”spöket” till slut blir
ordentligt tydligtgjort finns det på tok för mycket
likheter med Ringu för att man ska känna sig upprymd.
Om det är medvetet plagierat eller bara en tillfällighet
tänker jag inte filosofera kring, men att det förtar
mycket av effekten tycker jag är helt klart.
Tommy
Söderberg