The Wisher
Regi: Gavin Wilding
2002

Mary (Liane Balaban) är en bekymrad ung tjej som dessutom är väldigt intresserad av allt som har med skräck att göra. Hon ser på film så fort hon kan och njuter av när hon blir rädd, trots att hon drömmer fasansfulla drömmar och dessutom går i sömnen varje natt. Hennes pappa är en aning arg på henne och han förbjuder henne att se på fler hemska filmer, vilket hon lovar honom att inte göra. Mary går regelbundet till en psykolog (Ron Silver) som arbetar på skolan där hon pluggar. Han kan tyvärr inte hindra henne från att gå på den nya filmen som går på biografen just nu och som heter "The Wisher" där en demon med vitt ansikte och rakbladsliknande händer uppfyller önskningar på det grymmaste sätt man kan tänka sig. Efter att ha sett filmen börjar Marys önskningar gå i uppfyllelse vilket inte är så bra för hennes pappa och hennes vänner.

2004-07-25

Jag såg den här filmen i affären igår och tyckte att den verkade bra genom att bara se omslaget, så den slank ner i kundvagnen. Jag och killen tittade på den senare på kvällen och den var riktigt bra faktiskt, visst hade den väldigt många kopierande saker från andra filmer som Nightmare on Elm street, The Ring, Scream och givetvis Wishmaster m.fl. men det gjorde inte så mycket, i den här filmen förstärkte det bara och det var ju bra.

Karaktärerna är ju lite tråkiga och man får ju bara följa en av dem hela tiden, de andra får man inte veta så speciellt mycket om, vilket jag tycker kan vara en nackdel. Det är en del bra gore i filmen och en del bra mord, men inget som direkt överträffar något annat som man har sett tidigare.

Skådespelarna gör ett skapligt jobb, men kunde givetvis bli bättre också, jag tyckte det var riktigt kul att se Ron Silver i en bra film, har inte sett något med honom sen jag såg Timecop.
Han lyfter ju filmen med sitt utomordentliga skådespeleri, synd bara att han inte är med så mycket. Liane Balaban var en bra skrikdrottning och det behövs verkligen i sådana här filmer annars tappar den rätt mycket poäng. Vi kan även se Drew Lachey i filmen som Brad, annars sjunger han ju i bandet 98 Degrees. Han ska nog fortsätta med sången istället, för han är inte så lysande på att agera framför kameran, men det lockar ju alltid en del fans att se honom i action så att säga.

Slutet är helt okej och man börjar genast tänka på en uppföljare som jag ser fram emot.
Givetvis kunde filmen kanske ha blivit bättre om vissa grejor hade ändrats på, kunde ha varit mer spänning och mer skrämselteknik, men man kan ju inte vara helt säker på att det hade blivit bättre.

Efter filmen får man en massa tankar…tänk om det funkar i verkligheten… men jag ska inte testa … ska du?