2004-04-25
Crispin
Glover är nyckeln i filmen och han ser bekväm och säker
ut och väldigt verklig, känns nästan som han står
i mitt vardagsrum. Han är inte heller rädd för
att släppa taget och låta sina känslor ta överhand,
han måste ha några djupa förträngda minnen.
Han passar bra som den nervösa, förvirrade och missanpassade
personen Willard. Hans prestation att få fram sin smärta
och längtan i ansiktet och dess växlingar, hur han reagerade
på ilska, hur han vill säga något men ändå
inte kunde det, t.o.m. Sättet han gick på är briljant.
En
mycket välspelad film som nästan går i Tim Burtons
anda. Skådisarna ligger hela tiden på gränsen
till att spela över, men det passar bra i sammanhanget eftersom
filmen ligger på gränsen mellan skräck och komedi.
Man är konsekvent och det skenar aldrig iväg för
mycket. R. Lee Ermey är brilliant som alltid och Jackie Burroughs
gör Willards mamma med bravur. Den enda man möjligtvis
skulle kunna klaga på här är Laura Harring, men
hennes roll är inte så betydande att det spelar någon
roll.
Filmen
är mörk, lite bisarr och den ständiga skuggan av
mörker som lurar över filmen är en karaktär
i sig själv. Bra slut och en del blodbesudlade stunder. Om
detta var ett alternativt Universum där världen var
mörk och ond, skulle detta kunna vara en Disney film. Faktum
är att filmen startade med Sokrates i en Disney stil, men
när filmen framåtskrider in i mörker, blir det
den mardröm det var meningen att den skulle vara. Willard
visar en sida av en människa som vill göra något
ont, men kan inte hitta styrkan att göra det. Han lyckas
och till slut hejar man på någon som man i vanligtvis
inte skulle heja på, men här gör man det för
att han gör något som man själv kanske har haft
en tanke på att göra, fast inte i den utsträckningen.
Råttorna,
och det finns många, ser hela tiden naturtrogna ut även
om det kanske vid nåt enstaka tillfälle går lite
till överdrift. Något som förresten också
är väldigt bra är relationen mellan den lilla vita
söta musen Sokrates och den stora bruna råttan Big
Ben. Det är alltid lika imponerande att se hur man kan bygga
upp sånt mellan djur, mestadels genom att använda olika
kameravinklar och musiken på ett snyggt sätt. Resultatet
blir känslor som sympati och nästan personligt agg.
Bra gjort!
Glen Morgan skapar en känsla av realism i denna osannolika
film. Slutet är intressant och lämnar en öppning
för en hel del tolkningar och dessutom en uppföljare,
vilket jag hoppas kommer med Crispin Glover som Willard förstås.
Linda
Snöberg
Tommy
Söderberg