2005-04-09
När
något så ovanligt som manlig våldtäkt gestaltas
på film måste man höja ett intresserat ögonbryn.
Det talas mycket om att våldtäktsscener skulle var
onödiga och allt för starka jämfört med sitt
syfte, jag kan inte hålla med om det. En bra filmad våldtäktsscen
är mycket repulsiv och tycker man om att påverkas på
detta negativa sätt är det helt klart en intressant
genre. Ibland hörs argument från kvinnor att vi män
inte kan sätta oss in i en våldtäktssituation
och det kan säkert ligga en del sanning i det. Men här
där det alltså handlar om våldtäkt utförd
av män PÅ män torde inte detta argument vara gångbart.
Våldtäktsscenen
är tyvärr inte lika stark som man skulle kunna önska
och där man hade önskat att få se ganska explicita
bildmanipulationer får vi istället nöja oss med
en tillbakablick. Kanske beror detta på att en manlig filmmakare
har svårare att filma en homosexuell våldtäcksscen
än en heterosexuell. Ämnet kan ju anses ligga närmare
mannens integritet och därigenom svårare att gestalta.
Dessutom finns det inte lika mycket referenser att hänvisa
till.
Filmen
börjar lite småkomiskt även om vi snabbt förstår
att Will tillhör samhällets bottenskrap och att han
har misslyckats så kapitalt med sitt liv att inte mycket
hopp återstår. Han är utfattig och har i princip
inga vänner. Hans mor tycks hata honom och hon är allt
annat än snäll mot honom. I sammanhanget kan nämnas
att Debra Karr som spelar modern åstadkommer filmens bästa
skådespeleriinsats, hon är helt enkelt brilliant och
lägger flera extra pluspoäng till filmens meritlista.
Så,
från att vara en total loser sjunker då Will ännu
djupare i och med våldtäkten på honom. Han anförtror
sig åt sin enda vän och filmen har plötsligt blivit
mycket ångestladdad. Detta är helt klart det bästa
partiet i filmen som trots allt kan tyckas lite ojämn, kanske
framförallt när det gäller Brian O´Hallorans
skådespeleri som clownen Flappy/Vulgar och Will. I detta
parti imponerar han dock och man känner djupt medlidande
för hans karaktär.
Naturligtvis
innehåller filmen också ett hämndmoment som de
allra flesta filmer av den här typen gör. Dessa moment
kan tyckas lite lama med samtidigt gör produktionens lågbudgeterade
natur att man ändå inte är riktigt säker
på utgången.
En
intressant ovanlig och annorlunda film som rekommenderas!
Tommy
Söderberg