Villmark
Regi: Pål Øie
2003

Ett blivande Tv-Team ger sig ut i den norska vildmarken för att svetsas samman. Det dröjer inte länge förrän oron i gruppen sprider sig. Dels beror det på att deras chef börjar uppföra sig konstigt, dels på att samtliga känner samma sak: Det finns någonting där ute i mörkret. Det som skulle bli en trevlig resa förvandlas till en mardröm. De är ensamma, ute i den stora skogen - utan någon som helst kontakt med omvärlden…

Norsk skräckfilm, finns det? Javisst, och det visar sig vara bra också. Man ser tydligt att Vildmark, precis som så många andra lågbudgetskräckisar nuförtiden, är inspirerad av just en annan lågbudgetskräckis, nämligen fejkdokumentären The Blair Witch Project. Andfådda personer som springer i en stor mörk skog filmat med en skakig videokamera har blivit standard. Visst, man börjar bli trött på konceptet - men här är det fortfarande acceptabelt. Finns en svensk film som heter Det Okända som är likadan, fast enligt de flesta så ska den vara betydligt sämre än de redan två nämnda..

Skådespelarna är väl okej. Roligt att se svenska Eva Röse mitt ibland den norska skådespelarensemblen. Blir dock mer roligt än skrämmande när man hör henne samtala med en norsk precis då något hemskt ska till att ske.

Det finns dock lite kritik att dela ut. Vildmark är spännande, men tillslut så vill man att ngt mer ska hända. Skådespelarna befinner sig i princip på samma ställe i hela filmen. Då och då knakar det i någon buske eller så, men sedan händer ingenting mer. Det blir lite för mycket av samma sak. Dessutom så knyter inte regissören ihop säcken som man skulle vilja. Man undrar fortfarande varför chefen var som han var? Alltså, det är inte själva slutet i sig som är dåligt, utan att man inte får förklaring till varför det hände/folk betedde sig si och så under filmens gång. Filmens sista minuter gav mig dock kalla kårer längs med hela ryggraden!

I helhet en positiv överraskning. Våra grannar levererar en spännande, stundtals mycket kuslig, historia. Helt klart värt en titt.

------------------------------------------