2004-09-05
Ivy
Walker är blind men inte handikappad. Hon kan hela byn utantill.
Hon vet precis var hon är och vart hon är på väg.
Hon hjälper till att se efter byns barn och eftersom hennes
far är byns lärare, att hålla ordning kring skolan.
När Noah Percy (Adrien Brody), byidioten, knappt mer än
ett barn i en mans kropp, slår de yngre i klassen är
det hon som tar tag i det.
Lucius
Hunt (Joaquin Phoenix) är tystlåten men ordentlig.
Han ser till byns bästa och ber om att få lämna
byn, färdas till städerna, för att införskaffa
nya mediciner då de gamla är slut. Han har även
rekordet i den lek pojkarna leker ibland; man ställer sig
på en stubbe, precis utanför gränsen till byn,
med ryggen mot skogen och sen gäller det att våga stå
kvar så länge som möjligt, fast skogen är
full av kusliga ljud.
Mannen
bakom filmer som "The Sixth Sense" och "Unbreakable",
M. Night Shyamalan, har gjort ännu en thriller och precis
som hans tidigare filmer, om man bortser från "Signs",
är denna väldigt bra. Fotot är helt fantastiskt
och driver berättelsen framåt, skapar stämningar,
ger ledtrådar eller förvirrar. Detta är inte en
berättelse där allt är serverat från början.
Det är inte ens en fartfylld film, oftast. Den handlar om
rädsla och om kärlek, om att fly och att ta konfrontation.
Detta
är inte bara en thriller om rädslan för det som
finns utanför utan även en kärlekshistoria, en
berättelse om hur kärleken kan vara en ofantlig drivkraft,
starkare än rädslan till och med. För samtidigt
som berättelsen växer och blir mer komplicerad, samtidigt
som historien svänger och vänder går kärlekshistorein
som en röd tråd genom filmen.
Det
här är inte en film man blir mörkrädd av och
den innehåller ytterst få rena skrämseleffekter.
Istället har den en stämning och berättas på
ett sådant sätt att man känner bybornas rädsla.
Det handlar ofta om interaktion mellan människor, om rykten
och om längtan efter att vara trygg.
Tobias
Eggeby