2004-10-18
Jag
vet inte riktigt vad man ville ha gjort med filmen, bitvis känns
den som en klassisk matinéfilm, bitvis som en komedi och
bitvis verkar man försökt att lägga in så
många skrämmande varelser samtidigt i bild som möjligt.
Allt blir dock ett totalt misslyckande och hur man än vänder
och vrider på filmen, finns det ingenting som fungerar.
Manuset måste vara rekord tunt, regin är nästan
helt frånvarande och skådespelarna spelar över
till den milda grad att jag nog aldrig sett på maken. Ta
t. ex. det här med accenter, Kate Beckinsale misslyckas totalt
med att låta östeuropeisk i och med att hon överdriver
så förbannat. Less is More som man säger. Det
finns heller inga karaktärer man egentligen bryr sig om i
filmen, det spelar helt enkelt ingen roll om de lever eller dör.
Vad
filmen däremot har är ett mycket högt tempo rakt
igenom och då det här faktiskt är en actionfilm
får man väl säga att man har levt upp till första
delen av åtagandet. Datorgenererade effekter finns också
det gott om och de ser faktiskt ganska bra ut. I alla fall om
man bortser från att man faktiskt ser att de är datorgenererade
och i och med att rörelsemönster i kombination med det
förutsägbara bildspråket ser helt onaturligt ut
sitter man och retar sig på något som faktiskt är
filmens starkaste kort. Mycket snygga förvandlingar slarvas
t.ex. bort i försök att göra betydligt mer än
man faktiskt klarar av.
Något
som i alla fall jag uppskattar är när man refererar
till andra filmer i film och det gör man här. Själva
början av filmen är t.ex. nästan exakt kopierad
från Frankenstein (1931) och många andra referenser
till kända filmer finns också utspridda längs
vägen. Tyvärr räcker inte detta och det här
blir bara en fruktansvärd film i 160 millioners klassen som
i nästan varje sekund dryper av klichéer. Att man
lyckats packa in så många under de dryga två
timmarna som filmen varar måste var någon form av
rekord, en stor bedrift är det helt klart. Förutsägbart
för att inte säga övertydligt och med ett ohyggligt
tråkigt bildspråk som gör att man gång
på gång starkt funderar på att stänga av
eländet.
Det
som var mest berörande var att Stephen Sommers dedicerat
filmen åt sin pappa.
Tommy
Söderberg