2006-10-13
Framförallt
i början är det här en mycket rolig film. Kanske
inte för alla och envar eftersom humorn är ganska svart
och inget med direkt gapskrattar åt. Likväl är
det med visst välbehag man ser på hur det går
mer och mer åt skogen för huvudrollsinnehavaren. Det
är väl den sanna skadeglädjen som gör sig
påmind kanske. När man tycker att det inte kan bli
värre, så gör omständigheterna att det blir
just det – värre!
Formen
övergår sedan från misslyckad heist till att
moralisera och filosofera kring händelserna. Om flickans
död var hans fel, om huruvida har ska/bör känna
skuldkänslor osv. I vilket fall som helst så kommer
han inte undan. Han ser bilder av henne i tidningen, i drömsekvenser
ser han henne på gatan och som om inte det vore nog så
råkar han dessutom bli upplockad av den bil som de närmast
sörjande åker i tillsammans med askan.
Den
parallellhistoria, om smågangstrarna som gör sig av
med ett lik och som hela tiden är påpassade av den
riktiga yakuzan, är inte alls lika intressant. Lyckligtvis
fokuserar filmen inte heller lika mycket på detta, bara
precis så mycket som behövs för att historien
ska gå ihop. Exempelvis så finns det vissa karaktärer
som existerar i båda parallellhistorierna och som gör
handlingen mera komplex och välskriven. Inget känns
utelämnat och även om filmens mittenparti inte alls
är lika tydligt humoristisk som ingressen finns de klockrena
dialogerna kvar.
Det
här är helt klart en välgjord film som förtjänar
att ses. Dess lite annorlunda uppbyggnad tyder på en hantverkarglädje
och eftertanke hos upphovsmannen. Den är fylld med metaforer
och symbolism och skapar helt klart eftertanke åt tittaren.
Den har också styrkan av att låta sig tolkas, det
finns inga definitiva rätt eller fel, det finns händer
tolkas i betraktarens öga och det är väl så
det ska vara?
En
sevärd film!
Tommy
Söderberg