Två berättelser
av Edgar Allen Poe återfinns i den här filmatiseringen. Fakta
i Fallet Valdemar, där titelpersonen ligger för döden
och enbart hålls vid liv genom hypnos av sin läkare. Allt
för att Valdemars giriga fru, och tillika läkarens älskarinna
ska hinna roffa åt sig så mycket pengar som möjligt
innan det är för sent. Den Svarta Katten fokuserar istället
kring galenskapen som huvudpersonen utsätts för genom sitt
arbete som brottplatsfotograf. Hatet mot sambon nyfunna (svarta) katt
blir honom övermäktigt och han begår grövre och
grövre gärningar för att få slippa djuret. Slutligen
blir det honom övermäktigt då kräket tycks ha nio
liv… |
2008-08-25 Berättelser av Edgar Allen Poe är alltid kul om de görs
på rätt sätt och här tycker jag man har lyckats
ganska bra faktiskt. Romero, som gör den första av de två
episoderna – Fakta i Fallet Valdemar, lyckas fånga både
essensen i Poes berättelse och att sätta sin egen prägel
på verket. Vem skulle vara mer kapabel att regissera, det som
i grund och botten faktiskt är en zombiehistoria, än subgenrens
okrönte konung? Argentos del i filmen, Den Svarta Katten, är lite annorlunda. Den är mera komplex och inte så inbunden till sin natur som Romeros bidrag. Jag måste också säga att jag tycker det är modigt att filmatisera just Den Svarta Katten som torde vara en av de allra mest uttjatade historierna av Poe. Argento lyckas förstås utmärkt, även om han inte gör något mästerverk av saken. Harvey Keitel spelar huvudrollen som fotograf och han gör det med bravur. Han är riktigt övertygande i sitt hat mot katten och det är väl något som måste till för att det ska fungera. En poäng just med att han är fotograf är ju också att han har tillgång till brottsplatser och således får se den typen av våldsamheter som vanliga människor, eller människor över huvud taget inte skulle behöva se. Detta ger dock Argento chansen att blanda in andra historia i själva huvudhistorien och det hinner heller inte gå särskilt lång tid innan Brunnen och Pendeln visualiseras för oss. Lite senare refereras till Berenice och vill man så hittar man fler referenser längs vägen, mer eller mindre långsökta. Men allvarligt talat så tror jag inte man bör se den här filmen för sina historiers skull utan snarare för det sätt de har exekverats på. Det är ett gediget hantverk från de båda herrarna i regissörsstolarna och jag tror de haft väldigt roligt när de knåpat ihop filmen. Det är kul att se referenser och det finns en uppenbar lekfullhet över produktionen. Jag tror de har lattjat runt lite bara för att se vad de kunde åstadkomma men när resultatet blev som de blev är det bara att lyfta på hatten och medge att det faktiskt är mycket lyckat och underhållande att se. Tommy Söderberg |
Two
Evil Eyes Diskutera filmen på vårt Forum! |
Two
Evil Eyes |