2008-11-09
Till
att börja med går det ju inte att komma ifrån parallellerna
med bibeln, det lilla Jesusbarnet och de tre vise männen. Här
är det förstås inte frågan om guld, rökelse
och myrra utan om skönhet och sång men liknelsen finns
där ändå. För övrigt är det en ganska
vacker saga om en prins och en prinsessa som finner varandra utan
att för den skulle veta den andres sanna identitet. I Törnrosas
fall vet hon inte ens själv vem hon är efter som hon ju
blivit uppfostrad inkognito.
Tecknarstilen är av det äldre snittet som sig bör då
filmen faktiskt är nära femtio år gammal. Filmens
ålder är också något som faktiskt märks
en smula, det är en annan humor än vad man är van vid
helt enkelt och annan fokus på vad som ska tecknas också.
Dialogen innehåller betydligt färre lustigheter än
vad filmen skulle ha gjort om den gjorts idag. Avsaknaden av visuell
humor består väl till viss del av berättelsens karaktär
men även på att feerna inte använder sina magiska
förmågor i någon större utsträckning. Dock
ska tilläggas att några humoristiska poänger tillkommer
också på grund av denna avsaknad av magi. Feerna, som
egentligen är ganska odugliga, har inte en aning om hur man gör
saker och ting utan sina trollstavar så deras försök
till att baka en födelsedagstårta, eller sy en klänning
blir i sig kanske roligt. Resultaten blir enastående misslyckanden!
Dessutom finns det en viss poäng i det bråk som förekommer
om vilket färg klänningen ska ha – rosa eller blå!
En annan koppling, vid sidan av den bibliska, som man kan dra parallellt
med filmens handling är till grekisk mytologi. Nu har jag inte
koll på exakt vilken saga som hört till vilket namn, men
finns det väl ett antal berättelser just i grekisk mytologi
som innefattar olycksbådande profetior och mer eller mindre
misslyckande försök att undvika dem? Det är samma sak
här, de goda feerna och hela kungadömet för den delen
försöker undvika den framtida tragedin med alla medel som
står till buds men i slutändan finns det inget de kan göra
ändå. Det blir som spådomarna/förbannelsen förutspått
och endast de förmildrande omständigheter som initial definieras
av den tredje fen gäller. Av detta kan man kanske dra slutsatser
om att tidens förlopp inte kan ändras och att det är
meningslöst att stäva emot det som är ämnat att
ske.
Tommy Söderberg