2004-08-18
Denna film, baserad på en roman av H.G. Wells, ställer
en hel del intressanta frågor om varför det inte går
att ändra det förflutna och refererar till bland andra
Isaac Asimov, som ju skrivit bland annat "Tidens död"
på temat tidsresor. Detta gör att filmen lovar mycket,
långt mycket mer än den sedan klarar av att hålla.
Filmen
är till största delen regisserad av Simon Wells, barn-barns
barn till H.G. Wells. En liten detalj som på något
plan kanske kan anses lyfta filmen en aning. Han har tidigare
enbart regisserat animerade filmer som "The Prince of Egypt"
och "An American Tail: Fievel Goes West", vilket kanske
kan förklara en del av de filosofiska bristerna i denna film.
Han har även varit framtidsrådgivare i "Back to
the Future 2".
Som
ren äventyrsfilm håller den en helt klart acceptabel
standard med en del spänning, en del romans och en portion
humor. Den är dessutom bitvis riktigt snyggt gjord, men som
sciencefiction (med betoning på science) tycker jag inte
att mer än den första halvan av filmen duger. Det känns
heller inte riktigt som om det finns en verklig koppling mellan
berättelsen om en besatt vetenskapsmans försök
att rädda livet på kvinnan han älskar och berättelsen
om jorden ett antal hundra-tusen år in i framtiden. De försök
att återknyta till den första delen av filmen som görs
mot slutet känns på något sätt aldrig naturliga.
De känns sökta.
Filmen
inleder alltså med att ställa frågor om varför
vi inte kan ändra det förflutna. Den frågan besvaras
aldrig. Man släpper den helt och traskar vidare, utan att
se tillbaks i någon större utsträckning. Man har
heller inte tagit vara på de frågor man kunnat ställa
sig om tidsresandets natur, huruvida du någonsin kan ändra
något, framåt i tiden eller bakåt, eller om
allt redan är förutbestämt, eller vad som händer
om man faktiskt kan ändra framtiden, om resultaten av att
störa flödet. Det känns som om det i början
av filmen finns någon form av filosofiska ansatser som man
helt släpper för att göra en enkel, lättsam
äventyrsfilm som alla ska kunna förstå utan allt
för mycket tankearbete. Det är synd tycker jag, särskilt
som slutet helt släpper all logisk stringens till förmån
för ett traditionellt och framför allt "lyckligt"
slut.
På
något sätt blir det som att filmens första halva
bara är en prolog till det äventyr som komma skall och
efter äventyrets stora klimax kommer en epilog fyllt av sentimentalitet.
Filmen innehåller också den dittills dyraste rekvisitan
i amerikansk film; själva tidsmaskinen, som ju är riktigt
snygg.
Det
här är på intet sätt stor sciencefiction.
Det är inte ens en stor äventyrsfilm, som "The
Princess Bride" eller "Back to the Future", men
den är ändå underhållande på ett okomplicerat
sätt.
Tobias
Eggeby