2004-07-18
Jag anser mig vara lyckligt lottad eftersom jag är en av
de få som faktiskt sett den här filmen i sin fulla
längd på den stora vita bioduken. Den har mig veterligen
inte visats på bio mer än två gånger, en
gång vid premiären i Cannes och en gång på
Fantastisk Film Festival i Lund för några år
sedan. Jag såg den senare visningen och var alldeles tagen
efteråt. Då hade jag inte sett nånting som kom
i närheten av den här. Den är grym, blodig, pornografisk,
medlidsam och avskyvärd. Allt på samma gång och
i en enda röra.
Filmandet
börjar direkt med starka scener när lilla 7-åriga
Madeleine våldtas av en skäggig äcklig gubbe.
Man får naturligtvis inte se några detaljer här.
SÅ stark är inte ens den här filmen och det är
jag väldigt tacksam för! Händelsen är så
stark för henne att hon tappar talförmågan och
förblir stum ända upp i vuxen eller i alla fall nästan
vuxen ålder.
Christina
Lindberg, som från början var utvikningsbrud och som
senare kom att göra några tyska pornografiska filmer
spelar den oskyldiga flickan Madeleine. Hon passar utmärkt
för rollen, hennes barnsliga och oskyldiga ansikte ihop med
starka och vuxna sexuella situationer är ett lyckodrag. Kanske
är det också tur att hon faktiskt inte har några
repliker, dels för att det stärker det medlidande man
känner för hennes rollkaraktär och dels för
att hon faktiskt inte var en speciellt bra skådespelerska.
Heinz
Hopf gör också han ett strålande jobb som den
vidrige hallicken Tony och det är tveksamt om någon
annan hade klarat att göra rollen lika slemmig och avskyvärd,
jag hatade verkligen honom och ville inget hellre än att
se honom dö en plågsam död. Den enda som jag möjligtvis
skulle kunna tänka mig klara av det är Ernst-Hugo Järegård
och det är ju ingen dålig jämförelse!
De
pornografiska scener som förekommer i filmen kanske inte
alltid är helt nödvändiga för att förstå
Madeleines lidande, men de gör sannerligen inte saken sämre.
Man får uppleva hennes lidande ända in på det
allra heligaste och man kan nästa känna smaken av förnedrelse.
Samma sak med de ganska långa slow-motion sekvenserna framåt
slutet på filmen. De visar grovt våld på ett
sätt som aldrig tidigare har skådats i svensk film,
och inte senare heller för den delen. Hämnden är
ljuv och Madeleine tänker njuta av den till fullo, alla som
gjort henne orätt är i livsfara och hon tänker
inte låta någonting stoppa henne.
Tommy
Söderberg