En mystisk främling besöker
en rik familj. Han förför hela hushållet: man, fru både
dottern och sonen samt hushållerskan. Inget kan längre bli
sig likt. Mannen ger bort sin fabrik till sin arbetare, frun hänger
sig åt att erbjuda sin kropp åt diverse män, sonen
blir spritt språngande galen och dottern hamnar i katatonisk trans.
Vem är han? Vad vill han? Har han egentligen någon betydelse
för deras moral och sinnesstämningar? |
2011-08-13 Det råder ingen som helst tvekan om att Pasolini
var en utmärkt personinstruktör! Han lyckas göra film
som inte har särskilt mycket dialog men som ändå är
oerhört intressanta, han lyckas göra filmer som inte har
en speciellt uttalad handling till mycket intressanta betraktelser.
Små subtila ansiktsrörelser och kameravinklar gör
att historien blir väldigt laddad. Och det här är en
laddad film, inte minst erotiskt. Jag kan inte sätta fingret
på vad det är men det är väl känslostämningarna
från de medverkande utan att det finns en tydlig och uttalad
berättelse. Jag utgår ifrån att den är väldigt
medveten från regissören men jag förstår inte
riktigt hur det går till. Pasolini är en sådan regissör
som man verkligen skulle vilja förstå men som man har väldigt
svårt att göra det med. Det är onekligen en mästare
med få jämlikar inom sitt gebit, varken förr eller
nu. Tyvärr har hans namn kommit att förknippas med en enda
film – Saló or the 120 Days of Sodom,
som förvisso är väldigt bra, men det finns mycket mer
än så att utforska av Pasolini än så! Kanske beror detta på att filmen inte är särskilt tydlig. Det finns egentligen bara någon minuts monolog som förklarar allting och som Pasolini sedan har vävt en massa bilder runt omkring. Det är klart att ett sådant upplägg ger upphov till en hel del spekulationer och så vitt jag förstår fick Pasolini kritik från alla håll för den här filmen, kristna och ateister, höger såväl som vänstersidan av den politiska skalan. Detta är oerhört intressant, tycker alla att han ger för mycket energi åt den andra sidan? Miljöerna i filmer är mycket tråkiga, vardagliga, gråa. Trots att det handlar om en mycket rik familj med anställda och som lever på ett stort gods. Lyckan kan icke köpas för penningar? Karaktärerna är på samma sätt väldigt dystra och melankoliska, kanske framförallt efter att främlingen har försvunnit. Det finns en hel del depression där. För min personliga del vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Jag vill inte påstå att det handlar om varken något religiöst eller antireligiöst, fascism eller kommunism, Gud eller Djävulen. Jag ser det mera som en betraktelse av några levnadsöden, gjort på ett intressant sätt men mycket djupare än så vet jag inte om jag vill analysera. Det finns möjligheter, så mycket står helt klart men för min personliga del känner jag inte att jag behöver metaforisera den ytterligare. Den är briljant utförd med mycket mycket bra skådespelarinsatser men för ovanlighetens skull tycker jag att den lämnar lite för mycket tolkningsmöjligheter åt åskådaren. Tommy Söderberg |
Teorema Diskutera filmen på vårt Forum! |
Teorema |