2007-01-03
Fans
av giallos lär inte bli besvikna på den här filmen,
men den är å andra sidan alldeles för välkänd
för att ha gått någon riktig fantast av genren
förbi. Man kan dock säga att den här nästan
följer det förutbestämda mönster en giallo förväntas
ha och därför lämpar sig ypperligt som nybörjargiallo
för den som vill bekanta sig med genren utan att gå på
djupet.
Skådespeleriet
är överlag mycket bra och förutom Anthony Franciosa
i huvudrollen får vi också njuta av Dario Argentos dåvarande
livskamrat Daria Nicolodi och den karismatiske B-skådisen
John Saxon. Tyvärr har inte den senare fått särskilt
mycket tid framför kameran och det är lite synd då
det är en mycket underhållande aktör att se på.
Men
även om skådespeleriet är mycket bra så finns
det en del luckor i historien. Den är lika komplicerad som
sig bör men då och då anar man ändå
en del desperata och krystade försök att hemlighålla
mördaren för publiken. Det är naturligtvis inget
som sker på bekostnad av våldsamheterna, som filmen
har gott om och när stilistiska mord som ledsagas av en tät
spänning är filmens största epitet tillsammans med
en synnerligen effektiv musik, är det lätt att vara lite
extra förlåtande mot en del logiska luckor i handlingen.
Att
det finns tillfällen när kameran fladdrar iväg på
eget håll och inte tycks göra något som för
handlingen framåt får man också leva med. Det
kan visserligen vara lite irriterande vid ett par tillfällen
men samtidigt fungerar detta trick som stämningshöjare
med en ökad spänning som följd och det är ju
precis det man vill ha i en film av det här slaget. Transportsträckor
mellan de kulminerande scenerna är en vanlig del i genren så
det är heller inget att hänga upp sig på. Jag kan
också, väldigt ovetenskapligt och mellan tummen och pekfingret
konstatera att dessa är färre i den här filmen än
i många andra giallos.
Har
du inte sett där här filmen så föreslår
jag att du gör något åt det genast, för den
är alldeles för bra för att gå obemärkt
förbi!
Tommy
Söderberg |