För åtta år
sedan mördades Margot Beck (Marie-Josée Croze) medan hennes
make Alexandre (François Cluzet) slogs medvetslös. Alexandre
blir huvudmisstänkt för brottet men man nöjer sig senare
med att lägga skulden på en seriemördare då tillvägagångssättet
tycks vara identiskt med dennes redan erkända offer. Alexandre
döljer sin smärta genom att begrava sig i sitt jobb som barnläkare
men åtta år senare får han ett mystiskt mejl. När
han öppnar det får han se en lite filmsnutt av en kvinna
som Alexandre, trots den urusla kvalitén på filmen, tycker
sig känna igen som sin döda hustru. Samtidigt hittar polisen
ytterliggare två lik som kan ha med Margots våldsamma död
att göra och börjar åter igen att misstänka att
allt inte är som Alexandre hela tiden påstått. De anser
helt enkelt att det finns för många luckor i hans historia.
Vad är egentligen sant, vad är förträngt och vilken
är den tredje grupp som bevakar Alexandre och som sannerligen inte
är poliser? |
2008-01-21 Det här är en mycket komplex film med ett mycket välskrivet
manus. Småsaker blir viktiga efter ett tag och karaktärer
som först tyckes vara omotiverade och överflödiga visar
sig sedan ha en väldigt viktig roll för den fortsatta utvecklingen.
Sanningen undanhålls och även om man inte sitter som på
nålar är det väldigt spännande att se hur handlingen
utvecklas och kompliceras efter hand. Skådepelarinsatserna är
mycket bra och bär upp det som inte kan tillräknas manuset.
Är det rysningar längs ryggraden och hisnande biljakter
du är ute efter måste jag tyvärr göra dig besviken.
Filmen nyttjar sig inte åt så enkla knep för att
fånga publikens intresse! Ska man ha något negativt att säga, och då är jag extremt petig, skulle det vara att man kanske gör det hela lite för lätt för sig framåt slutet. Inte att filmens twists skulle utgöra något negativt dimmoln som lägger sig tät över filmen, även om jag kan tycka att man kanske kunde skippat något av stegen fram till lösningens absoluta slutskede. Nej, snarare tänker jag på att man inte får något med sig i bagaget efter filmen, att den liksom bara är slut och att det inte finns några frågeställningar eller tvivel kvar att filosofera kring. Men å andra sidan är heller inte, enligt mitt sätt att se det, filmens mål och syfte, själva slutet, utan snarare vägen dit, och den kantas ju, som jag tidigare nämnde av en mycket komplex och intressant historia. En Superb Film! Tommy Söderberg |
Ne
Le Dis A Personne Aka: Tell No One Regi: Guillaume Canet 2006 Thriller |
Ne
Le Dis A Personne aka Tell No One |