Texas Chainsaw Massacre
Regi: Marcus Nispel
2003

Fem ungdomar på genomresa genom Texas ödemarker plockar upp en kvinnlig liftare med gråten i halsen. Hon berättar att de alla kommer att dö, sedan tar hon sitt liv framför deras ögon. De chockade ungdomarna bestämmer sig för att försöka få tag på en sheriff som kan ta hand om den döda kroppen, något som visar sig vara lättare sagt än gjort. De blir kvar i den lantliga hålan, omedvetna om att det i närheten bor en minst sagt udda familj med en motorsågssvingande Leatherface i spetsen…

2004-07-13

Detta är alltså en remake på Tobe Hoopers ökända skrikfest från 70-talet. Originalet har beskrivits som den mest hatade filmen i svensk historia och då var moralpaniken ett faktum. Det bör dock tilläggas att Hoopers kultfilm inte alls är så våldsam som det sägs/sagts. Själva filmen var en oerhörd besvikelse då man hade hört så mycket "bra" om den.

Den "nya" Texas Chainsaw Massacre är betydligt läskigare och ondare film som får det överskattade originalet att blekna ytterligare. Stommen är kvar, men regissören Nispel har ändå valt att ändra på en hel del och resultatet är bara positivt. Den bisarra (och inte helt trovärdiga) kannibalfamiljen från originalet har blivit ersatt av "mänskligare" och inte alls lika överdriven variant, skönt!

Skådespelarna är verkligen bra. Den som utmärker sig mest är Jessica Biel. Hennes skådespeleri (och utseende) får mig att dregla. Hon är relativt okänd, men har medverkat i filmer som The Rules Of Attraction och Summer Catch. Säger bara en sak: Lägg hennes namn på minnet! Några av de övriga huvudrollsinnehavarna är Jonathan Tucker (The Virgin Suicides), Erica Leerhsen (Blair Witch 2), Mike Vogel (Grind) och Eric Balfour (från Tv-serien Six Feet Under). Vi får inte heller glömma unge David Dorfman som främst gjort sig känd för sin fantastiska insats i The Ring, för att inte nämna de aktörer som gestaltar Leatherfaces familj: Alla är helt enkelt underbara!

Filmens foto är fantastiskt snyggt! Det märks att Nispel har känsla för det visuella, och det kanske inte är så konstigt med tanke på att han egentligen är musikvideoregissör. Blodet är rött, färgerna på allt annat är filmat med ett "skitigt" och matt filter som får de fantastiska miljöerna att bli ännu tuffare och vackrare!

Texas Chainsaw Massacre (2003) är baserad på en sann historia. Tro nu inte bara att det verkligen var så att några ungdomar blev delade mitt itu av en galning med motorsåg, för så är inte fallet. Filmen är mycket löst baserad på en nekrofilen Ed Geins liv.

En mycket, mycket bra film som utklassar originalet, alla kategorier! Fullpoängare!

------------------------------------------