Charles Serking (Ben Gazza)
är en poet på samhällets botten. Han har en klar talang
och blir också erbjuden lukrativa kontrakt men finner kanske lite
för stor inspiration i sprit och kvinnokroppar för att lyckas.
Han träffar på Cass (Ornella Muti) som han förälskar
sig i, men det är inget vanligt förhållande de lever
i. Det skulle lika gärna kunna vara hämtat från en av
hans cyniska dikter eller för den delen en dryckenskapsfantasi
från hans sida. Det är ingalunda någon monogamt förhållande,
då Cass är prostituerad och Charles sätter på
allt han kommer i närheten av. Ung som gammal, fet som bening,
snygg som ful. Undan för undan kommer dock insikten att de inte
kan leva utan varandra, även om de utåt sett verkligen har
ett udda förhållande, både till varandra och till omvärlden. |
2009-02-01 Det är svårt att beskriva en film såsom denna. Det
är en mycket mörk betraktelse av samhällets undersida
och det saknas heller inte cynism i det sätt den framställer
verkligheten. Filmen titel är helt perfekt, för det som
gestaltas kan mycket väl samlas under begreppet galenskap, men
det är inte säkert. Det finns en ton av tvivel hela tiden
och det är inte konstaterat bortom varje tvivel att det faktiskt
är på riktigt allvar. Ibland känns det lite som om
filmen, inte riktigt driver med sig själv, men åtminstone
inte tar sig på absolut allvar vilket gör att intrycket
blir aningen komplicerat. En fördel med detta, som jag alltid
brukar nämna när det handlar om filmer av det slaget, är
att man har något att fundera på även långt
efter att eftertexterna har rullat färdig. Det är kanske
den bästa egenskap en film kan ha, så det är bara
att bocka och ta emot vad som erbjuds. Man kan naturligtvis utan vidare översätta filmen till nästan valfri metafor för ett liv som går överstyr, en kamp för att komma tillbaka till de värderingar man håller allra kärast och uppnåendet av någon sorts katharsis och det är kanske det som gör filmen till en sådan fantastisk rulle. Sedan gör det förstås heller inget att skådespelarinsatserna verkligen är fabulösa. Man lever sig helt in i vad som händer för man lägger knappt märke till att det är roller som spelas, det känns bara så naturligt att man får uppfattningar att det verkligen är Cass och Charles man tittar på och inte Ornella och Ben. Dialogen, eller för den delen den monolog Charles tycks ha med sig själv i sin kamp med sina inre demoner, är knivskarp och jag rekommenderar alla, nästan helt oavsett vilka preferenser man har, att se filmen. Det finns betydelser värda att filosofera i kring för alla och envar. Det enda kriteriet man bör uppfylla som tittare skulle väl i så falla vara att man verkligen är intresserad av tolka film efter eget huvud! Tommy Söderberg |
Tales
of Ordinary Diskutera
filmen |
Tales
of Ordinary Madness |