2009-01-06
Äpplet
faller inte långt från trädet kan man tro och det
var med den inställningen jag gick in i den här filmen.
En film av David Lynch dotter måste väl bara vara skruvad
och tydligt influerad av sin fars arbeten? Med facit i hand måste
jag nog svara både ja och nej på den frågan. Karaktärerna
är utan tvekan hur skruvade som helst och historien är så
där lite lagom tillkrånglad. Den berättas genom tillbakablickar
från de olika karaktärerna som agerar vittnen till brottet
som filmen centrerar sig kring. Intressant är att de ord karaktärerna
väljer att beskriva sina känslor med inte alltid stämmer
överens med den verklighet vi får se visualiseras framför
våra ögon. De förskönar händelse förloppet
lite genom sina ord om man säger så. Det är dock inga
som helt problem att dra parallellerna och en lågmäld och
svart humor tittar fram och det är kanske där filmens största
poäng ligger snarare än i att berätta en riktigt intressant
historia.
Vad som ligger filmen lite i fatet, trots sin uppenbara ambition,
är att det trots allt känns lite konstruerat. Karaktärerna
är för skruvade och excentriska och blir inte riktigt naturliga,
händelseförloppet känns inte realistiskt även
om de enstaka scenerna ofta strålar av briljans. Till exempel
de scener där polisen utnyttjar sin maktposition för att
underhålla sig själva. De skjuter helt enkelt sönder
däcket för någon icke ont anande trafikant och dyker
sedan upp och anklagar dem för fortkörning med mer eller
mindre brutala metoder.
Dessutom vill jag påstå att det var lite för uppenbart
varthän filmen barkade i många avseenden. Jag hade gärna
sett att den hade överraskat mig mera än vad den förmådde.
Men jag tror i och för sig att det där komma att komma så
småningom för Jennifer. Man märker att grunderna finns
där, tanken att skapa film på ett specifikt sätt där
inget sker på slump utan snarare är kolossalt genomtänkt.
Skådespelarmässigt finns dock inget att klaga på,
både de stora namnen, Bill Pullman och Julia Ormond sköter
sig med bravur. Och så finns ju min gamle favorit Michael Ironside
med i en något mindre roll som polischef också, en roll
han är som klippt och skuren för. Kanske inte häpnadsväckande,
man har sett det mesta av det han gör förut, men ändå
ett bra val för hans del. Imponerar gör också unga
Ryan Simpkins, som med sina blott tio år är väldigt
trovärdig i sin rolltolkning. Jag ser fram emot att följa
både hennes utveckling och den av Jennifer Lynch som jag tror
kommer att kunna göra riktiga storverk i framtiden!
Tommy
Söderberg