2006-04-20
Som
vanligt när det gäller japanska exploitionrullar är
logiken bakom de moraliska värderingarna märkliga. Det
är hel ok att visa ultrarealistiska bondage och våldtäktsscener
och så vidare bara man inte visar penetrering eller könshår.
Därför behåller kvinnorna trosorna på då
de förödmjukade tvingas onanera inför publik och
männen tycks knappt hinna få ned gylfen innan våldtäckscenerna
tar vid. Trots detta lyckas filmen förbli tämligen realistisk
utom vid ett par enstaka övertramp då man överdriver
blodiga effekter till den milda grad att allting bara blir löjligt.
Om
filmen har något egentligt budskap eller om det är
bara är meningen att man ska gotta sig åt förödmjukelsen
vågar jag inte svara på men om man ska spekulera i
en eventuell mening, ligger kanske det genetiska arvet nära
till hands. Betyder detta arv verkligen mer än den miljö
man växer upp i? Ja, det är väl egentligen ingen
fråga som bör besvaras i en filmrecension. Vi lämnar
helt enkelt frågan till psykologerna att besvara!
Nära
till hands ligger också tanken att filmen vill utmana och
vara påfrestande, rent av få tittaren att tänka
efter och manifestera sin egna moraliska betänkligheter.
Jag tycker kanske inte att filmen är tillräckligt stark
för detta och att andra filmer lyckats betydligt bättre
med detta uppsåt. Samtidigt måste man också
komma ihåg att filmen faktiskt gjordes 1979 och att den
i skrivandets stund är över 25 år gammal. Saker
och ting förändras över tid, både vårt
sätt att uppleva filmen och den utveckling de utmanande filmerna
gjort under denna tid.
Men
filmen är helt klart kompentent gjord, det här är
mer an bara en dussin-bondage-exploition-rulle. Man har lagt ned
mer jobb än vad man skulle kunna förvänta på
karaktärsdjup och den är också vackrare filmad
än vad man hade kunnat förutse genom att analysera handlingen.
Jag
rekommenderar filmen till dem som vill fördjupa sig inom
genren medan mainstreamfansen av naturliga skäl bör
hålla sig på ett rejält avstånd!
Tommy
Söderberg