Speed
Regi: Jan de Bont
1994
Action/Thriller

En man försöker framtvinga pengar genom hot att döda några människor i en explosion. Polisen är redo att ge upp men Jack Traven (Keanu Reeves) och Harry Temple (Jeff Daniels) lyckas komma på ett sätt att rädda gisslan. De hittar honom och tror att de har allt under kontroll, men tji vad fel de hade. Det slutar med att han flyr och strax därefter kommer det en stor explosion. Alla tror att gärningsmannen har dött, vilket inte är fallet. Vid ett senare tillfälle hör han av sig till Jack och meddelar att han har riggat en buss med en massa sprängämnen och att bomben ska aktiveras efter att bussen har passerat 80 km/t och därefter smälla om man understiger 80. Han ger Jack en utmaning om att försöka stoppa honom, kommer han att lyckas eller vinner gärningsmannen än en gång?

2004-08-08

Detta är en av de bästa actionfilmerna som gjorts under 90 talet och helt klart den bästa 1994 då den släpptes. Den bjuder på en massa underbar action och är väldigt spännande, man sitter på nålar från början till slut. Förutom den underbara uppsättningen med högsta växeldragningskraftseffekter, så förkommer det helt makalösa stunts. Filmens tempo är superbt och den stannar knappt upp för att andas, vilket gör att man kan absolut inte ha tråkigt när man ser den här, för det hinner man inte.

Rollbesättningen är lysande, Keanu Reeves som Jack känns som ett självklart val, han passar att spela sådana här roller där han kan få genomföra lite stunts själv, vilket leder till kvalitet för filmen, i alla fall i mina ögon. Medan han gör den stoiska huvudrollen får han bra hjälp av den omtyckta Sandra Bullock som fick sitt stora genombrott med denna film, jag hade sett henne tidigare i Demolition Man (1993) och fattat tycke för henne. Hon är en av de bästa kvinnliga skådisarna som finns tycker jag, hennes ansiktsyttryck och hennes sprudlande skratt är ju genialt. Jeff Daniels som spelar Jacks partner är också han rätt val när man satte rollerna, han brukar göra sina roller på ett bra sätt och det gör han även här.

Joe Morton som spelade Lt. Herb "Mac" McMahon vilken jag tycker gör en bra insats, är också han ett bra val. Det kan behövas någon som ser glad ut när det är kaos i filmen. Jag tyckte mig känna igen honom och mycket riktigt, han var med i Terminator 2: Judgment Day. Sist men absolut inte minst har vi ju den helt makalöst bra skådisen Dennis Hopper som här spelar gärningsmannen Howard Payne på ett sådant övertygande sätt så man får kalla kårar, han är helt klart fantastisk på att spela den såkallade skurkrollen. Det såg vi ju även prov på i Waterworld där han spelade Deacon, hade inte Dennis varit där hade den ju floppat ännu mera om nu det är möjligt.

Det finns en grej som jag tycker är riktigt usel och det är då bussen ökar farten för att kunna hoppa över en sektion som saknas på den nya motorvägen. Direkt tänkte man att det här kommer säkert att se skitdåligt ut om de klarar det och mycket riktigt, det såg värdelöst ut. En buss kan knappast stegra sig på ett sådant sätt som den gjorde här, fattar inte att de inte kunde ha löst det på ett annat sätt. Tummen ned får den av mig fast enbart den scenen annars är filmen kanon.

------------------------------------------